image

Column: De kleren van de keizer zijn dood, leve de nieuwe kleren van de keizer!

vrijdag 8 juni 2007, 10:59 door Redactie, 18 reacties

Security 2.0 is overleden. Officieel. Sinds een aantal dagen draagt Gartner bij monde van beroemdheid John Pescatore het evangelie van Security 3.0 uit. Nu zal de geboorte van het nu verscheiden v2.0 de meesten van ons al ontgaan zijn. Voor de mensen die het allemaal gemist hebben biedt de IT-auditeur Noordbeek gelukkig een overzicht in de memorabele whitepaper Security 3.0. Security 1.0 was het projectmatig bottom up benaderen van risico's op basis van incidenten, dus vooral reactief en gedreven vanuit de handjes en de techniek. Security 2.0, a.k.a. de Operational Risk Management aanpak, bleek een 'inconsistente benadering van beveiliging' waarmee nog 'gerelateerde problemen, voortkomend uit de onwil om beveiliging of risicobeheersing als volwassen bedrijfsonderdeel aan te pakken en aan te sturen' voorkomen. Het is dan ook fijn om te weten dat Security 3.0 de 'noodzakelijke geïntegreerde benadering' introduceert die 'voor wie bereid is veel werk te verzetten, het perspectief van deugdelijke beveiliging en efficiënte en effectieve beheersing van de negatieve aspecten van Bedrijfsvoering biedt'.

Volgens Symantec lukte het Security 2.0 "een betrouwbare omgeving te creëren, diefstal van identiteitsgegevens te bestrijden en transacties veiliger te maken" onder meer door detectie en blokkade van nepsites om te beschermen tegen oplichtingspraktijken als phishing en pharming. Bovendien beschermde Security 2.0 "uw kinderen en uw privacy" in een 'natuurlijke en intuïtieve aanvulling op computergewoonten'. Symantec introduceerde Security 2.0 afgelopen 1 mei in ons land.

Security 2.0 is ondanks deze indrukwekkende resultaten jammer genoeg maar kort meegegaan. Volgens Gartner worstelde de IT ten tijde van Security 2.0 met de stortvloed van nieuwe technologie rond consumerisatie en Web 2.0 en onderging een oplopende achterstand in de middelen deze te beveiligen. En dat in één maand tijd.

Met Security 3.0 krijgen organisaties een voorsprong op opkomende dreigingen door het integreren van beveiliging in de grotere infrastructuren. "It's about moving from whack-a-mole to a chess game where we can deploy security in one place so the attacker has to move in another direction," volgens Gartner goeroe John Pescatore "The idea isn't necessarily to win, but to always be a couple steps ahead of the bad guys and force them into a stalemate." Zodat we, om met de woorden van Noordbeek te spreken, ons weer kunnen wijden aan 'leuke dingen'. Zo te zien is Security 3.0 de eerste versie die belooft dat je een keer 'klaar bent' in plaats van eindeloos door te moeten werken. Jammer genoeg is nog niemand er aan toegekomen om vast te stellen hoe je Security 3.0 kunt dóen. Dat waren we bij 2.0 ook al vergeten. Misschien dat het daarom zo kort mee is gegaan.

Het is officieel: de Security bedrijfstak is de onbetwiste kampioen Bullshit Bingo.

Reacties (18)
08-06-2007, 11:29 door Anoniem
web 2.0, securit 3.0, marketing draait overuren ?
08-06-2007, 11:35 door http___www.sjaaklaan.nl
Tja,
de beste stuurlui staan aan wal.

Probeer het maar eens te implementeren allemaal in een echt bedrijf!

Sjaak
08-06-2007, 12:02 door Walter
Ik dacht na het lezen van de titel dat het cookie probleem van security.nl nu
opgelost zou worden na een update van de site van 2.0 naar 3.0 ;-).
08-06-2007, 12:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-06-2007, 12:50 door Anoniem
Je bedoeld World 2.0? :P
08-06-2007, 12:57 door Anoniem
Hoe kunnen nu kleren dood gaan?
er is het gezegde
"De keizer is dood, leve de nieuwe keizer."
en
er is het verhaal van de kleren van de keizer.

Mis ik hier de essentie van een meesterstukje parodie-in-titelvorm? Of is
de titel het product van een nieuwsoortige kennismaatschappij?

capricornus
08-06-2007, 13:26 door Anoniem
Door Anoniem
Hoe kunnen nu kleren dood gaan?
er is het gezegde
"De keizer is dood, leve de nieuwe keizer."
en
er is het verhaal van de kleren van de keizer.

Mis ik hier de essentie van een meesterstukje
parodie-in-titelvorm? Of is
de titel het product van een nieuwsoortige kennismaatschappij?

capricornus
Nee, het is symptomatisch voor het gebrek aan diepte dat
alle stukjes van Peter Rietveld kenmerkt. Het valt me al
weer mee dat hij z'n bedrijf niet noemt...
08-06-2007, 13:38 door Anoniem
Laten we het op dichterlijke vrijheid houden :)
08-06-2007, 13:55 door Anoniem
Ik vraag me werkelijk af hoeveel management methoden,
project methoden, beveiligings methoden etc. ergens echt
daadwerkelijk volledig, helemaal en succesvol gebruikt worden.

Ik heb namelijk nog nooit een boek gezien waarin wordt
uitgelegd hoe dit fatsoenlijk tot stand te brengen en te
implementeren. Alleen maar korte voorbeeldjes van alle
zogenaamde experts. Ik zeg niet dat ik het beter weet, maar
daarom wil ik graag uitleg :)
08-06-2007, 13:59 door _Peterr
Door rookie
2.0 is echt een trend. De VVD2.0 begint ook op te komen met
Verdonk.
Jeugd 2.0 met breezers en iPoDs.
Natuur2.0 met genetisch gemanipuleerd voedsel.
Media2.0 met weblogs als geenstijl die het land op haar
grondvesten doet trillen.

Welcome 2 the New World

En nu maar wachten op Vrouw 2.0... :)
08-06-2007, 14:17 door Anoniem
Anoniem 2.0?
08-06-2007, 14:17 door Skizmo
Door Anoniem
web 2.0, securit 3.0, marketing draait overuren ?
waarom ?? het zijn allemaal bullshit termen...
08-06-2007, 14:46 door Anoniem
Door Skizmo
Door Anoniem
web 2.0, securit 3.0, marketing draait overuren ?
waarom ?? het zijn allemaal bullshit termen...
Ooit iets anders dan bullshit van marketing weten komen ?
08-06-2007, 15:10 door Anoniem
Naam: Anoniem
Let op: Omdat u niet bent ingelogd wordt uw reactie eerst gemodereerd.
Reactie:

:D
08-06-2007, 18:41 door Constant
Als je security niet verkoopt aan management (bijv. door marketing
toverwoordjes) dan valt er niets te implemeteren. Met verkooppraat is dus niets mis.
09-06-2007, 10:46 door Anoniem
Punt nul-versies zijn meestal niet zo goed. Je kan beter
even wachten op Security 3.1 of 3.01. Dan hebben we straks
Internet 2.1 en Security 3.1.
11-06-2007, 13:23 door SirDice
Ik zeg 1 ding: Gartner.. Dan moet je eigenlijk al genoeg
weten...

In de loop der jaren heb ik al vele rapportjes mogen lezen
van deze club (managers zijn er dol op, helaas). Nog nooit,
en ik zeg het nog maar een keer, NOG NOOIT hebben ze het bij
het rechte eind gehad.
18-06-2007, 11:40 door Anoniem
Door _Peterr
Door rookie
2.0 is echt een trend. De VVD2.0 begint ook op te komen met
Verdonk.
Jeugd 2.0 met breezers en iPoDs.
Natuur2.0 met genetisch gemanipuleerd voedsel.
Media2.0 met weblogs als geenstijl die het land op haar
grondvesten doet trillen.

Welcome 2 the New World

En nu maar wachten op Vrouw 2.0... :)


Whehehe xD
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.