image

Consumentenbond: Veel misverstanden over beveiliging

woensdag 31 oktober 2007, 11:14 door Redactie, 15 reacties

De Nederlandse consument is niet goed op de hoogte hoe goed zijn of haar computer beveiligd is, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 93 huishoudens. Bijna 62% van de consumenten dacht dat ze een anti-spywarepakket hadden geïnstalleerd, maar dat bleek niet het geval. Van de mensen die dachten "spyware vrij" te zijn, was 29% toch besmet. Verder was bij 14 van 25 computers met een draadloze internetverbinding de beveiliging niet voldoende. (BNR)

Reacties (15)
31-10-2007, 12:14 door spatieman
klopt.
en zolang iedereen op alles blijft klikken wat ze onder de
muis krijgen, zal dat ook het geval blijven.
31-10-2007, 12:23 door Anoniem
gelukkig maar dan is er tenminste nog werk voor me :-)
31-10-2007, 13:20 door Anoniem
14 van de 25 computers. Dat is weer een breed onderzoek
geweest dan, dat je op basis van 25 leden van de
consumentenbond de hele nederlandse bevolking iets aanmeet.
31-10-2007, 14:15 door Anoniem
je kunt je afvragen of een onderzoek onder het gigantische
aantal van 93 huishoudens wel zo representatief is.
(maar de cijfers zouden er bij een groter aantal wellicht
nog treuriger uitzien).
31-10-2007, 14:34 door Anoniem
Er is inderdaad een groot misverstand die ik graag uit de weg help.

Het is namelijk één groot misverstand dat men denkt dat de
Consumentenbond kennis van zaken heeft op het gebied van IT en
security.
31-10-2007, 14:55 door Anoniem
De grootste misverstand is de Consumentenbond, niet het
gebrek aan beveiliging.
31-10-2007, 15:04 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
31-10-2007, 15:27 door Anoniem
De consumentenbond moet de hand eens in eigen boezem steken
in plaats van naar iedereeen te wijzen.

Wat ik vooral zie ik een groot gebrek aan goede en
eenvoudige consumenten informatie.
Basis beveiliging:
- Aparte user accounts
- geen internet explorer
- router.

Wat ik wel zie, ook van de consumentenbond, is flauwekul als:
- gebruik anti-dit en anti-dat. sorry. dat werk niet; er is
genoeg malware die niet gedetecteerd wordt. Het is bagger
software en niet nodig. Dit is geen oplossing, dit is
schijnveiligheid.
- niet overal op klikken (??ik klik overal op!!). Het is
volkomen flauwekul om te denken dat een 'gewone' gebruiker
dit kan weten/onderscheiden. Wat hier aan de hand is is dat
je jezelf een vrijbrief geeft om de gebruiker de schuld te
geven. (phishing is een andere zaak, daar hebben we het hier
niet over)

En wat ik maar niet begrijp is wat voor software gebruiken
mensen dat ze geinfecteerd worden. Ik heb mijn zoontje
uitgelegd wat hij moet doen om een virus te krijgen. Dit is
niet eenvoudig. Ik betwijfel of hem dit überhaupt lukt....

ps het heb het over huis-tuin-en-keuken-beveiliging.
31-10-2007, 17:12 door Anoniem
Door Peter V De grootste misverstand is de
Consumentenbond, niet het gebrek aan beveiliging.

Doe het beter, zou ik zeggen !
(Ik denk dat zij hiermee toch een 'valid issue' hebben
aangesneden)
31-10-2007, 19:44 door Anoniem
De consumentenbond schreeuwt veel maar komt met weinig oplossingen
het enigste punt waar ze wel gelijk in hebben is dat de nieuwe pc,s die out
of the box komen met pakketen beveiligd zijn die er naar drie maanden
mee op houden terwijl er nog zat goede gratis alternatieven zijn.

Hoe vaak ik bij leken komt waar de virusscanner al drie maanden niet
meer geupdate is op 2 handen niet te tellen.
01-11-2007, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem
Er is inderdaad een groot misverstand die ik graag uit de
weg help.

Het is namelijk één groot misverstand dat men denkt dat de
Consumentenbond kennis van zaken heeft op het gebied van IT en
security.

Was dat maar het enige waar de consumentenbond geen kennis
van zaken heeft.

Zelfs de vergelijking tussen verschillende croquetten gaat
ze slecht af.

De consumentenbond moet zich niet bezig houden met
marktonderzoek.

Laat de doen waar de oorspronkelijk mee zijn gestart; het
ondersteunen van consumenten bij conflicten.

nothing more, nothing less.
01-11-2007, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem
De consumentenbond moet de hand eens in eigen boezem steken
in plaats van naar iedereeen te wijzen.

Wat ik vooral zie ik een groot gebrek aan goede en
eenvoudige consumenten informatie.
Basis beveiliging:
- Aparte user accounts
- geen internet explorer
- router.

Wat ik wel zie, ook van de consumentenbond, is flauwekul als:
- gebruik anti-dit en anti-dat. sorry. dat werk niet; er is
genoeg malware die niet gedetecteerd wordt. Het is bagger
software en niet nodig. Dit is geen oplossing, dit is
schijnveiligheid.
- niet overal op klikken (??ik klik overal op!!). Het is
volkomen flauwekul om te denken dat een 'gewone' gebruiker
dit kan weten/onderscheiden. Wat hier aan de hand is is dat
je jezelf een vrijbrief geeft om de gebruiker de schuld te
geven. (phishing is een andere zaak, daar hebben we het hier
niet over)

En wat ik maar niet begrijp is wat voor software gebruiken
mensen dat ze geinfecteerd worden. Ik heb mijn zoontje
uitgelegd wat hij moet doen om een virus te krijgen. Dit is
niet eenvoudig. Ik betwijfel of hem dit überhaupt lukt....

ps het heb het over huis-tuin-en-keuken-beveiliging.
Nou denk dat jij je hand in eigen boezem moet steken en je misschien wat
beter moet laten informeren of beter nadenken voor je wat zegt. Een goede
virus en spyware scanner kan een hoop voorkomen, zeker wanneer deze
automatisch en vaak wordt geupdated. Ook een regelmatige systeemscan
kan besmettingen detecteren waar in eerder stadium geen definities voor
waren. Geen IE gebruiken? In Firefox zitten net zo goed lekken, en IE7 icm
met Vista draait in beveiligde modus waardoor het geen toegang heeft tot
je systeem. Ook je verhaal over klikken vind ik onzin, mensen moeten wel
degelijk beter uit hun doppen kijken, lezen en nadenken voor ze zomaar
ergens op klikken. Klik jij ook op meldingen op bepaalde sites die zeggen
dat je pc besmet is en dat je hier "de oplossing" kan downloaden? Nee
toch? Ben het er wel mee eens dat de consumentenbond nou niet echt
kennis van zaken heeft op computergebied en maar dat terzijde.
01-11-2007, 17:56 door Anoniem
Door Anoniem
Door Peter V De grootste misverstand is de
Consumentenbond, niet het gebrek aan beveiliging.

Doe het beter, zou ik zeggen !
(Ik denk dat zij hiermee toch een 'valid issue' hebben
aangesneden)

Klopt, dat doe ik al...
03-11-2007, 13:20 door Nomen Nescio
Door Anoniem
Er is inderdaad een groot misverstand die ik graag uit de weg help.

Het is namelijk één groot misverstand dat men denkt dat de
Consumentenbond kennis van zaken heeft op het gebied van IT en
security.
Applaus!
07-11-2007, 00:41 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
De consumentenbond moet de hand eens in eigen boezem steken
in plaats van naar iedereeen te wijzen.

Wat ik vooral zie ik een groot gebrek aan goede en
eenvoudige consumenten informatie.
Basis beveiliging:
- Aparte user accounts
- geen internet explorer
- router.

Wat ik wel zie, ook van de consumentenbond, is flauwekul als:
- gebruik anti-dit en anti-dat. sorry. dat werk niet; er is
genoeg malware die niet gedetecteerd wordt. Het is bagger
software en niet nodig. Dit is geen oplossing, dit is
schijnveiligheid.
- niet overal op klikken (??ik klik overal op!!). Het is
volkomen flauwekul om te denken dat een 'gewone' gebruiker
dit kan weten/onderscheiden. Wat hier aan de hand is is dat
je jezelf een vrijbrief geeft om de gebruiker de schuld te
geven. (phishing is een andere zaak, daar hebben we het hier
niet over)

En wat ik maar niet begrijp is wat voor software gebruiken
mensen dat ze geinfecteerd worden. Ik heb mijn zoontje
uitgelegd wat hij moet doen om een virus te krijgen. Dit is
niet eenvoudig. Ik betwijfel of hem dit überhaupt lukt....

ps het heb het over huis-tuin-en-keuken-beveiliging.
Nou denk dat jij je hand in eigen boezem moet steken en je
misschien wat
beter moet laten informeren of beter nadenken voor je wat
zegt. Een goede
virus en spyware scanner kan een hoop voorkomen, zeker
wanneer deze
automatisch en vaak wordt geupdated. Ook een regelmatige
systeemscan
kan besmettingen detecteren waar in eerder stadium geen
definities voor
waren. Geen IE gebruiken? In Firefox zitten net zo goed
lekken, en IE7 icm
met Vista draait in beveiligde modus waardoor het geen
toegang heeft tot
je systeem. Ook je verhaal over klikken vind ik onzin,
mensen moeten wel
degelijk beter uit hun doppen kijken, lezen en nadenken voor
ze zomaar
ergens op klikken. Klik jij ook op meldingen op bepaalde
sites die zeggen
dat je pc besmet is en dat je hier "de oplossing"
kan downloaden? Nee
toch? Ben het er wel mee eens dat de consumentenbond nou
niet echt
kennis van zaken heeft op computergebied en maar dat
terzijde.

Het probleem is dat mensen geen verstand van pc's hebben.
DAT IS HET PROBLEEM en dan helpen anti-virus en anti-spam
helemaal niks. Virus gevonden, het zal wel en ze internetten
gewoon verder.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.