Poll
image

Wat zie jij als het grootste probleem op het gebied van e-mail beveiliging?

maandag 21 augustus 2006, 09:52 door Redactie, 13 reacties
Virussen
17.87%
Phishing
18.24%
Ongeoorloofd gebruik van Instant Messaging
3.18%
Privacy
14.08%
Interne en externe compliance
7.1%
Spam
39.53%
Reacties (13)
21-08-2006, 10:12 door Walter
Ongeoorloofd gebruik van Instant Messaging
Wat heeft Instant Messaging met e-mail te maken? Dit lijken
mij twee compleet verschillende dingen.....
21-08-2006, 10:28 door Morpheus
Door Walter
Ongeoorloofd gebruik van Instant Messaging
Wat heeft Instant Messaging met e-mail te maken? Dit lijken
mij twee compleet verschillende dingen.....
Mail is ook Messaging ...
21-08-2006, 10:43 door Walter
Door Morpheus
Mail is ook Messaging ...
Maar geen Instant Messaging.
IM is ICQ, MSN, Google Talk, Yahoo messenger etc. Dit zijn
compleet andere protocollen dan SMTP.
IM zou ook geen impact mogen hebben op mail beveiliging,
anders heb je een aantal heel gekke dingen utigespookt.
21-08-2006, 12:10 door Anoniem
SPAM:
Unsolicited e-mail, often of a commercial nature, sent
indiscriminately to multiple mailing lists, individuals, or
newsgroups; junk e-mail.

wat heeft spam met email beveiliging te maken?

spam is irritant maar sinds wanneer is irritatie een
beveiligings risico.
21-08-2006, 19:01 door bibh54
Door Anoniem


wat heeft spam met email beveiliging te maken?

spam is irritant maar sinds wanneer is irritatie een
beveiligings risico.


Precies! Spam is een probleem. Phishing is echt een gevaar
en is mede succesvol omdat mensen teksten niet goed lezen ;-)
22-08-2006, 12:45 door SirDice
Door Walter
Door Morpheus
Mail is ook Messaging ...
Maar geen Instant Messaging.
IM is ICQ, MSN, Google Talk, Yahoo messenger etc. Dit zijn compleet andere protocollen dan SMTP. IM zou ook geen impact mogen hebben op mail beveiliging, anders heb je een aantal heel gekke dingen utigespookt.

Klopt. Maar je zou met IM wel je super beveiligde e-mail voorziening kunnen omzeilen. En dat maakt het een risico.
22-08-2006, 15:11 door bustersnyvel
Door SirDice
Klopt. Maar je zou met IM wel je super beveiligde e-mail
voorziening kunnen omzeilen. En dat maakt het een
risico.

Datzelfde geld voor een goed argument (lees: honkbalknuppel)
op de juiste plaatsen toegepast. Die had er dan ook bij
gemoeten!
22-08-2006, 15:37 door Walter
Door bustersnyvel
Door SirDice
Klopt. Maar je zou met IM wel je super beveiligde e-mail
voorziening kunnen omzeilen. En dat maakt het een
risico.

Datzelfde geld voor een goed argument (lees: honkbalknuppel)
op de juiste plaatsen toegepast. Die had er dan ook bij
gemoeten!
En de memory stick, file transfer, externe harde schijven,
onwetende eindgebruikers, slechte beheerders enzovoorts....
22-08-2006, 19:28 door DeFix
Door bibh54
Door Anoniem


wat heeft spam met email beveiliging te maken?

spam is irritant maar sinds wanneer is irritatie een
beveiligings risico.


Precies! Spam is een probleem. Phishing is echt een gevaar
en is mede succesvol omdat mensen teksten niet goed lezen ;-)


Helemaal mee eens, daarom is Phishing naar mijn mening de grootste
dreiging voor (niet oplettende/niet veel wetende) E-mail gebruikers op dit
moment.
23-08-2006, 20:14 door Anoniem
Spam en fishing zijn relatief eenvoudig technisch te onderscheppen, en met
wat voorlichting ook wel voor iedereen herkenbaar. 'Privacy' vind ik een
veel groter probleem. Mijn e-mailadres is bekend bij te veel mensen/
bedrijven - waarvan ik niet wil dat ze het hebben. En dat terwijl ik er toch
behoorlijk zuinig mee om ga.

Verder is het te eenvoudig om je via e-mail als iemand ander voor te doen.
En d'r is volgens weinig aan te doen. Zo wordt er momenteel regelmatig
spam verstuurd, waarbij de afzender vanuit mijn domein lijkt te komen. Ik zal
wel een keer een spammer op z'n tenen hebben getrapt.

Mijn naam ligt te grabbel. En daar baal ik behoorlijk van.
23-08-2006, 23:59 door Anoniem
Door Anoniem
SPAM:
Unsolicited e-mail, often of a commercial nature, sent
indiscriminately to multiple mailing lists, individuals, or
newsgroups; junk e-mail.

wat heeft spam met email beveiliging te maken?

spam is irritant maar sinds wanneer is irritatie een
beveiligings risico.

SPAM kost veel geld, al is het enkel de capaciteit die nodig is om SPAM
mail te verwerken, de software die gekocht moet worden,
onderhoudscontracten, etc. SPAM is meer als irritatie, het is een window
naar dubieze websites, met alle risico's die daarbij horen.
24-08-2006, 00:02 door Anoniem
Door DeFix
Door bibh54
Door Anoniem


wat heeft spam met email beveiliging te maken?

spam is irritant maar sinds wanneer is irritatie een
beveiligings risico.


Precies! Spam is een probleem. Phishing is echt een gevaar
en is mede succesvol omdat mensen teksten niet goed lezen ;-)


Helemaal mee eens, daarom is Phishing naar mijn mening de grootste
dreiging voor (niet oplettende/niet veel wetende) E-mail gebruikers op dit
moment.

waarom, wat zijn nu echt de risico's voor een multinational...denk in
bedrijven niet in eindgebruikers. Phishing behoeft aandacht maar heeft
veel en veel minder impact dan miljoenen spam mails per maand.
24-08-2006, 00:07 door Anoniem
Door SirDice
Door Walter
Door Morpheus
Mail is ook Messaging ...
Maar geen Instant Messaging.
IM is ICQ, MSN, Google Talk, Yahoo messenger etc. Dit zijn compleet
andere protocollen dan SMTP. IM zou ook geen impact mogen hebben op
mail beveiliging, anders heb je een aantal heel gekke dingen
utigespookt.

Klopt. Maar je zou met IM wel je super beveiligde e-mail voorziening
kunnen omzeilen. En dat maakt het een risico.
Het risicoprofiel van IM en mail is totaal verschillend. Er is geen reden om
IM onder mail te scharen, er zit geen logica in. Natuurlijk zijn er
raakvlakken. Net als het compliance stuk....security.nl..het is nu het
toverwoord maar in deze poll is het wat dubieus denk ik.

Het omzeilen van iets is weer een hele andere discussie en zegt ook niets
over je mail of over IM zelf maar zegt is over manieren van data uitwisseling
buiten het/een (beschermde) netwerk...wat steeds meer internet centric
wordt...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.