image

Overheid vraagt MKB om oplossing tegen drones

woensdag 11 juni 2014, 14:45 door Redactie, 13 reacties

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) is een programma gestart waarbij het Midden- en Kleinbedrijf wordt gevraagd om oplossingen te ontwikkelen die het mogelijk maken om drones over te nemen of de locatie van de bestuurder te achterhalen.

Zowel de NCTV als de Koninklijke Marechaussee en Nationale Politie zoeken naar dit soort oplossingen. Daarom start het programma Veilig door Innovatie van de NCTV een Small Business Innovation Research (SBIR) traject. Hierbij wordt het MKB gevraagd om met innovatieve oplossingen te komen.

De oplossingen waaraan worden gedacht richten zich op het gecontroleerd overnemen van de besturing, het systeem storen of misleiden of de locatie van de bestuurder van het systeem aangeven. Elk onderdeel van een oplossing dat bijdraagt aan de detectie, identificatie of het gecontroleerd verwijderen van een drone is echter ook welkom. In juni staan er twee bijeenkomsten gepland waarbij er meer informatie over het traject zal worden gegeven.

Reacties (13)
11-06-2014, 15:20 door Anoniem
Zijn radio-grafische toestellen illegaal in NL?!
11-06-2014, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem: Zijn radio-grafische toestellen illegaal in NL?!

Nee, maar het lijkt mij dat ze dit willen gebruiken bij evenementen waarbij VIPS beschermt moeten worden zoals bij
koningsdag bijvoorbeeld. Dan wil je niet dat zo'n drone vlak bij de VIP kan komen.
11-06-2014, 16:02 door Mozes.Kriebel
Overheid: "Bevolking, graag willen we u bespioneren en achtervolgen, maar dat lukt niet zo goed. Sommigen van u werken dat tegen. Kunt u ons helpen?"
Bevolking: "Maar natuurlijk"
11-06-2014, 16:35 door Anoniem
Door Anoniem: Zijn radio-grafische toestellen illegaal in NL?!

Niet illegaal, wel gereguleerd.
11-06-2014, 16:35 door Anoniem
Persoonlijk weet ik nog steeds niet de reden waarom men dit wilt. Heeft men in Nederland nu problemen met drones? Of gebruiken terroristen nu drones om dingen op te blazen, of drugsbazen gebruiken drones voor hun handel, dat is natuurlijk wel wat meer spectaculair...of heb ik ze nu op ideeën gebracht?
11-06-2014, 17:09 door Anoniem
Ik adviseer een ruim bemeten schepnetje; de persoon die daarna komt aangerend is meestal 'de bestuurder' ... viola ;)
11-06-2014, 17:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zijn radio-grafische toestellen illegaal in NL?!

Nee, maar het lijkt mij dat ze dit willen gebruiken bij evenementen waarbij VIPS beschermt moeten worden zoals bij
koningsdag bijvoorbeeld. Dan wil je niet dat zo'n drone vlak bij de VIP kan komen.

Ach de krengen bestaan pas zo'n jaartje of (pak 'm beet) 40 á 50, en ik zou dus echt niet weten waarom dat nu opeens zo'n probleem zou zijn geworden. We leven natuurlijk tegenwoordig wel is een zeer winstgevende angst-cultuur maar ik had gehoopt dat er tenminste nog één van mijn hobbies gespaard had gebleven....
12-06-2014, 09:18 door Mysterio
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zijn radio-grafische toestellen illegaal in NL?!

Nee, maar het lijkt mij dat ze dit willen gebruiken bij evenementen waarbij VIPS beschermt moeten worden zoals bij
koningsdag bijvoorbeeld. Dan wil je niet dat zo'n drone vlak bij de VIP kan komen.

Ach de krengen bestaan pas zo'n jaartje of (pak 'm beet) 40 á 50, en ik zou dus echt niet weten waarom dat nu opeens zo'n probleem zou zijn geworden. We leven natuurlijk tegenwoordig wel is een zeer winstgevende angst-cultuur maar ik had gehoopt dat er tenminste nog één van mijn hobbies gespaard had gebleven....
Nu zijn ze betaalbaar en dus is de drempel een stuk lager.

En ik maar denken dat ze iets wilde bedenken tegen die US drones die wereldwijd mensen kapot schieten.
12-06-2014, 09:26 door Anoniem
Door Mozes.Kriebel: Overheid: "Bevolking, graag willen we u bespioneren en achtervolgen, maar dat lukt niet zo goed. Sommigen van u werken dat tegen. Kunt u ons helpen?"
Bevolking: "Maar natuurlijk"

Juist niet. Als we straks deze middelen hebben om drones over te nemen of de bestuurder te vinden, kunnen we dat ook met spionage drones.

Peter
12-06-2014, 09:56 door Ramon.C
Ze zijn echt niet goed in hun pan daar bij de overheid. Wordt steeds gekker.

OT: https://www.youtube.com/watch?v=EHKV01YQX_w
12-06-2014, 13:58 door Anoniem
Zoals gewoonlijk zijn bij de overheid onvoldoende geinformeerd.


https://www.security.nl/posting/389115/DARPA+demonstreert+%27niet+te+hacken%27+Drone
12-06-2014, 14:48 door Anoniem
ze vragen ons om een backdoor te zoeken zodat ze die zelf kunnen dichten en wij het later niet tegen hun kunnen gebruiken
(we bouwen onze eigen gevangenis!?)
12-06-2014, 15:04 door Anoniem
Ten eerste is het levensgevaarlijk om een commercieel verkrijgbare drone te verstoren in de besturing of deze over te nemen; ding stort waarschijnlijk neer met leed op de grond.

Ten tweede is het technisch gezien wel heel lastig; deze drones worden via de 2.4 of 5.8 Ghz band gestuurd met een link code die niet zomaar over te nemen is, juist om storing en ongeluken te voorkomen. Vliegt de drone zelfstandig op basis van waypoints, is het nog lastiger.

Ministerie van EZ trekt er een half miljoen voor uit, waarschijnlijk om te concluderen dat het een onzin idee is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.