image

Domino's Pizza afgeperst na diefstal klantgegevens

vrijdag 13 juni 2014, 20:45 door Redactie, 3 reacties

Cybercriminelen hebben de Franse en Belgische tak van pizzaketen Domino's Pizza afgeperst nadat ze de gegevens van 650.000 klanten in handen wisten te krijgen. Het gaat om gegevens van 592.000 Franse en 58.000 Belgische klanten.

De gestolen data bestaan uit naam, wachtwoord, e-mailadres, adresgegevens en telefoonnummer van klanten die online een pizza bij de keten wilden bestellen. Hoe de aanvallers de gegevens wisten buiten te maken is onbekend. Volgens de pizzaketen zijn er geen betaalgegevens van klanten gestolen, zo meldt Het Laatste Nieuws.

De groep aanvallers, die zichzelf Rex Mundi noemt, eist 30.000 euro van Domino's Pizza, anders worden de gestolen klantgegevens openbaar gemaakt. De keten heeft tot maandag de tijd gekregen om het gevraagde bedrag te betalen. Getroffen klanten wordt inmiddels verzocht om hun wachtwoord voor de website te wijzigen.

Verleden

Het is niet de eerste keer dat Rex Mundi bij bedrijven inbreekt en ze vervolgens afperst. Eerder wisten de criminelen bij de Belgische webontwikkelaar Webassur, het Nederlandse uitzendbureau Accord, het Belgische financiële bedrijf Elantis, het Belgische uitzendbureau AGO Interim, de Franse kredietverstrekker Credipret, het Belgische kredietbureau Buy Way, de Italiaanse hostingprovider Websolutions, de Belgische internetprovider Numericable, het Belgische uitzendbureau Habeas, de Belgische hostingprovider AlfaHosting en de Belgische EPD-ontwikkelaar Xperthis in te breken.

Reacties (3)
13-06-2014, 21:14 door Anoniem
Waarom moet een pizzaketen honderdduizenden mensen als klant registreren? Ze kunnen ook per bestelling het bezorgadres vragen, en het na bezorgen en afrekenen weer verwijderen. Het invullen van je eigen adres is makkelijker dan het zoveelste wachtwoord onthouden. De enige reden die ik kan bedenken waarom een pizzaketen een klantendatabase nodig heeft is marketing. In mijn ogen is een van de beste verkoopargumenten die een dergelijk bedrijf bij internetverkoop zou kunnen gebruiken dat ze je gegevens niet langer opslaan dan nodig is voor het afhandelen van de bestelling.
14-06-2014, 01:36 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moet een pizzaketen honderdduizenden mensen als klant registreren? Ze kunnen ook per bestelling het bezorgadres vragen, en het na bezorgen en afrekenen weer verwijderen. Het invullen van je eigen adres is makkelijker dan het zoveelste wachtwoord onthouden. De enige reden die ik kan bedenken waarom een pizzaketen een klantendatabase nodig heeft is marketing. In mijn ogen is een van de beste verkoopargumenten die een dergelijk bedrijf bij internetverkoop zou kunnen gebruiken dat ze je gegevens niet langer opslaan dan nodig is voor het afhandelen van de bestelling.

Ik denk dat het de meeste consumenten een zorg zal zijn dat ze een account aan moeten maken, routinewerk, zelfde wachtwoordje als altijd, klaar. Het privacybewustzijn lijkt mij nog niet groot genoeg om het niet bewaren van gegevens als een selling point te zien. En ja, dat Domino's als commercieel bedrijf graag af en toe een nieuwsbriefje de deur uit wil doen, of het koopgedrag van klanten wil onderzoeken, dat kan ik mij ook wel voorstellen.

Waar ik me meer aan stoor is dat tuig van Rex Mundi. Alsof ze zich druk zouden maken om de beveiliging van gegevens bij de bedrijven die ze hacken. Het draai maar om één ding en dat is geld. Hoop dat ze snel achter slot en grendel belanden.
14-06-2014, 04:04 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moet een pizzaketen honderdduizenden mensen als klant registreren? Ze kunnen ook per bestelling het bezorgadres vragen, en het na bezorgen en afrekenen weer verwijderen. Het invullen van je eigen adres is makkelijker dan het zoveelste wachtwoord onthouden. De enige reden die ik kan bedenken waarom een pizzaketen een klantendatabase nodig heeft is marketing. In mijn ogen is een van de beste verkoopargumenten die een dergelijk bedrijf bij internetverkoop zou kunnen gebruiken dat ze je gegevens niet langer opslaan dan nodig is voor het afhandelen van de bestelling.

Je vergeet alleen een ding en dat is dat je bij Domino's Pizza
ook kan bestellen via hun website zelf
daar kan je alles uitkiezen precies hoe je het wil hebben
en je dan simpel besteld door met iDeal of andere betaalmogelijkheden betaald

toevallig heb ik laatst daar een Pizza besteld via iDeal , dacht eens proberen
maar dit was in Nederland
moet er dan wel bij zeggen , dat je zelf de keuze heb tussen registreren of niet
en alleen adres simpel snel in typen en klaar
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.