image

Treinreiziger ervaart OV-chipkaart als privacyschending

donderdag 10 juli 2014, 13:51 door Redactie, 36 reacties

Veel treinreizigers ervaren het verplicht in- en uitchecken met de OV-chipkaart als een aantasting van hun privacy, zo meldt de Consumentenbond aan de hand van honderden klachten die het ontving. Sinds gisteren is het voor treinreizigers verplicht om de OV-chipkaart te gebruiken.

Doordat er met de OV-chipkaart moet worden in- en uitgecheckt kan precies worden bijgehouden waar iemand vandaan vertrekt, wat zijn bestemming is en op welke tijden en dagen hij allemaal reist. Zodoende kan het treingebruik van reizigers uitgebreid in kaart worden gebracht. "Is het echt noodzakelijk om nog meer geld van ons af te nemen zodat jullie vervolgens ook nog eens onze privacy kunnen schenden? Wat mij betreft hoeven jullie echt niet te weten waar ik heen reis, gaat jullie geen zak aan", zo laat één reiziger weten.

"Een eenmalig chipkaartje is zonder valide reden nu al een euro duurder, en je kunt je afvragen welke smoezen de NS nog zal verzinnen om de prijs van privacy nog verder op te drijven. Een anonieme OV-kaart kost 7,50 euro zonder dat er iets tegenover staat. Bovendien is de kaart eigenlijk nauwelijks anoniem te noemen. Bij opladen met een bankpas worden je gegevens gekoppeld, net als bij het terugkrijgen van resterend of onterecht afgeschreven saldo", aldus een andere reiziger.

Weer een andere reiziger pleit voor het anonimiseren van alle chipkaarten. "Het lijkt mij de moeite waard aan het College Bescherming Persoonsgegevens de vraag voor te leggen of het is toegestaan een boete te heffen op anonieme kaarten. Privacy lijkt me een mensenrecht waar niet voor betaald hoeft te worden", merkt een ander op.

Sinds de Consumentenbond een loket voor klachten over de OV-chipkaart opende zijn er al meer dan 860 meldingen achtergelaten. Hoewel veel reizigers over de aantasting van hun privacy klagen, is verreweg de meest genoemde klacht het verplichte minimumbedrag van twintig euro dat op de OV-chipkaart moet staan, terwijl de kaart zelf ook nog eens 7,50 euro kost.

Reacties (36)
10-07-2014, 13:57 door wallum
Bovendien is de kaart eigenlijk nauwelijks anoniem te noemen. Bij opladen met een bankpas worden je gegevens gekoppeld, net als bij het terugkrijgen van resterend of onterecht afgeschreven saldo", aldus een andere reiziger.
Ze kunnen die gegevens koppelen, maar ik meen dat dit wettelijk niet mag, want dan gebruik je de gegevens voor een ander doel dan waarvoor je ze verzameld hebt (function creep). De vraag is natuurlijk hoe dit gecontroleerd wordt...
10-07-2014, 14:03 door _R0N_
Bijd e oude automaten waar je papierenkaartjes kon halen maar ookje chipkaart kon opladen kon je ook uitlezen. Je kunt uitlezen waar je allemaal in en uit gechecked hebt, dat wordt niet op d ekaart opgeslagen dus centraal en vanaf elk willekeurig station i shet opvraagbaar..
10-07-2014, 14:06 door Profeet
Het is een totaal kansloos drama systeem. Je betaalt meer, soms veel meer omdat het systeem niet werkt als je wil in of uitchecken. Verder is iedere vorm van flexibiliteit totaal verdwenen. Gewoon meteen afschaffen en de ontwikkelaars tegen de muur ;).
10-07-2014, 14:14 door Anoniem
En waarom hebben we ook alweer de OV-chipkaart?

Goedkoper wordt het niet. De introductie van het systeem kostte miljarden en het onderhoud kost jaarlijks tientallen miljoenen. Voor de reiziger wordt het ook duurder.

Veiliger wordt het ook niet. Denken dat je de mentaliteit van overlastveroorzakers kan veranderen door een OV-chipkaart en wat poortjes is naief. En daarbij, het OV was helemaal niet onveilig. In ieder geval niet onveiliger dan de openbare weg.

Het bestaansrecht van de OV-chipkaart is de verdeelsleutel van de inkomsten van de OV-stripkaart. Die kocht je vroeger bij een boekhandel, supermarkt of waar dan ook. Al dat geld ging op een grote hoop, maar het was niet duidelijk welk OV-bedrijf welk deel kreeg. Om die verdeelsleutel beter inzichtelijk te krijgen is de OV-chipkaart ingevoerd. Deze reden is een drogreden als je je bedenkt dat geen enkel OV-bedrijf rendabel draait. Allemaal krijgen ze geld van de overheid. Met andere woorden: de verdeelsleutel boeit niet. Openbaar vervoer is een dusdanig belangrijk iets voor een land, dat moet je vanuit een overheid organiseren. Prima om private ondernemingen het te laten uitvoeren, maar qua kosten en winsten strak door de overheid laten sturen.

Ik denk zelfs dat het qua kosten interessant is om uit te zoeken of het openbaar vervoer vrij toegankelijk gemaakt kan worden. Dus volledige betaald via de belasting. Veel meer mensen in het OV, minder in de auto, geen miljoenen verspillen aan een vervoerbewijssysteem, geen controleurs, geen poortjes, geen kassa. Bespaart een hele boel geld.
10-07-2014, 14:19 door Anoniem
Dit hebben we ook alleen maar vanaf ruim voor het begin luidkeels en veelvuldig aangestipt.

Het viel dan ook wel een klein beetje op. En toch is het willens en wetens doorgedrukt.

Kennelijk functioneert dat met "verantwoording afleggen" toch niet zo erg in ons bestuursbestel.
10-07-2014, 14:31 door Anoniem
Ik betaal met de OV-chipkaart minder! Eerst moest ik de hele zone betalen en nu nog maar het deel dat ik echt afleg. En dat bij verschillende bestemmingen. En de bus hoeft veel korter te stoppen omdat het instappen veel en veel sneller gaat. En met de trein is er voor mij geen verschil in prijs. Sowieso is het OV veel en veel goedkoper dan een auto (als je die tenminste de deur uit gedaan hebt). Het scheelt zeker 150 euro per maand. Kwestie van een gunstige woonlocatie kiezen.
10-07-2014, 14:36 door Anoniem
Als zelfs afgekocht reizen (altijd vrij) moeten inchecken/uitchecken dan is de schijn tegenn, dus privacy schendingm sterk.
Er is geen enkele reden om die gegevens te moeten verzamelen. Betaald is betaald, maar daar heeft ns niet genoedg aan.

Het hele ov-chip gebeuren is niet greicht op reizen vervoer maar op financiele redenen, zie de minimum bedragen plus kaartkosten. Dit is al een breuk met de politieke belofte waarom het met de ov-chip zou moeten.
10-07-2014, 14:47 door Anoniem
Sowieso is het OV veel en veel goedkoper dan een auto.
Dat is niet zo makkelijk te stellen. Als je alle kosten bij elkaar zet, dan wel. Maar, voor veel mensen (gezinnen) is een auto gewoon een must-have. Ikzelf zou niet zonder auto kunnen. Grote boodschappen, met het hele gezin ergens heen (grootouders, vakantie), vervoer naar plekken waar zo goed als geen OV komt, zonder auto wordt dat een drama.

Gegeven dat feit, dat de auto er al is, dan is het gebruiken van de auto goedkoper dan het kopen van een treinkaartje. Als ik met mijn vrouw en twee kinderen in de grote stad ga boodschappen voor een 2 uurtjes, dan is de autorit + parkeerkaartje goedkoper dan 4x een treinkaartje. En dan hebben we het nog niet eens over het gemak en de snelheid. :)
10-07-2014, 15:21 door Anoniem
Het irritante is niet dat je € 20 euro moet neertellen voor het 'start saldo' - dat is vergelijkbaar met de strippenkaart - maar dat er € 7.50 betaald moet worden voor een reep high tech kunststof waar je in eerste instantie niets mee kan en die ook nog voorzien is van een milieuvervuilende chip omdat deze dingen na afdanken net als al die andere cards in de vuilnisbak terecht komen.
In onze paranoïa rondom privacy, PIN, etc. biedt niemand, ook al is het ding in 88 stukken geknipt, zo'n card aan bij het chemisch afval, terwijl het eigenlijk moet.
Daarnaast is het ook van de gekke dat er voetstoots wordt uitgegaan van de veronderstelling dat iedereen die met het openbaar vervoer moet/wil reizen elektronisch bankiert en de beschikking heeft over Ideal (anders kan er geen saldo in de chip geladen worden).
Als je dat niet wil- of kan (dat laatste komt ook voor) is het openbaar vervoer in Nederland uitgesloten voor je.
Het is niet te absurd voor woorden dat dit kàn gebeuren maar het pathologische gevolg van de te ver doorgevoerde privatisering in Nederland waardoor snelle beursboys het 'openbaar' vervoer in handen hebben gekregen.
Samengevat:
Met de introductie van deze slikken of stikken OV Chip Card is er met ingang van juli 2014 een einde gekomen aan 125 jaar algemeen toegankelijk vervoer in Nederland.
OPENBAAR VERVOER BONZEN VAN NEDERLAND: GA IN DE HOEK STAAN EN SCHAAM JE DIEP!

J. Otterspoor
10-07-2014, 15:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik betaal met de OV-chipkaart minder! Eerst moest ik de hele zone betalen en nu nog maar het deel dat ik echt afleg. En dat bij verschillende bestemmingen. En de bus hoeft veel korter te stoppen omdat het instappen veel en veel sneller gaat. En met de trein is er voor mij geen verschil in prijs. Sowieso is het OV veel en veel goedkoper dan een auto (als je die tenminste de deur uit gedaan hebt). Het scheelt zeker 150 euro per maand. Kwestie van een gunstige woonlocatie kiezen.

Leuke argumenten maar specifiek voor de persoon. Ik ken een geval van iemand die juist veel duurder uit is.Zelfde reisafstand, zelfde vervoermiddelen (trein en bus) maar door de OV-chipkaart zomaar tientjes duurder per maand.

En dat van die gunstige woonlocatie, dat is dus ook maar beperkt, want niet iedereen kan in dezelfde woningen terecht.

Laatste puntje, je reismomenten. Voor mensen die in het weekend voor 9:00 uur 's ochtends een eind verderop moeten zijn, betekent OV, dat je de dag ervoor moet vertrekken en dus overnachten. Daar gaat je voordeel....
10-07-2014, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem: Ik betaal met de OV-chipkaart minder! Eerst moest ik de hele zone betalen en nu nog maar het deel dat ik echt afleg. En dat bij verschillende bestemmingen. En de bus hoeft veel korter te stoppen omdat het instappen veel en veel sneller gaat. En met de trein is er voor mij geen verschil in prijs. Sowieso is het OV veel en veel goedkoper dan een auto (als je die tenminste de deur uit gedaan hebt). Het scheelt zeker 150 euro per maand. Kwestie van een gunstige woonlocatie kiezen.

Het OV goedkoper dan de auto?
U woont toch wel in nederland hoop ik?
Een enkeltje Amsterdam vanaf Lochem waar ik woon kost ongeveer 20 euro p.p.
Ik rij voor 10 euro diesel die rit.
duhhh
10-07-2014, 16:10 door Whacko
Door _R0N_: Bijd e oude automaten waar je papierenkaartjes kon halen maar ookje chipkaart kon opladen kon je ook uitlezen. Je kunt uitlezen waar je allemaal in en uit gechecked hebt, dat wordt niet op d ekaart opgeslagen dus centraal en vanaf elk willekeurig station i shet opvraagbaar..

Die informatie staat wel degelijk op de kaart. En dat is wat je ziet als je em bij de automaat uitleest. Die informatie wordt wel gesynchroniseerd, maar dat gebeurt door de paaltjes.
http://ov-chipkaart.pc-active.nl/Transactions
10-07-2014, 16:52 door Vandy
Daarnaast is het ook van de gekke dat er voetstoots wordt uitgegaan van de veronderstelling dat iedereen die met het openbaar vervoer moet/wil reizen elektronisch bankiert en de beschikking heeft over Ideal (anders kan er geen saldo in de chip geladen worden).
Als je oplaadt aan de NS-automaat, kan dat met PIN, en bij sommige automaten zelfs met cash (uitsluitend munten, dat dan weer wel). Bij andere aanbieders zijn nog aanvullende betaalmogelijkheden mogelijk. Op station Groningen is een Arriva-loket, waar je met cash kunt opwaarderen. En bij de RET zijn enkele "servicepunten" waar je met cash kunt opladen, tegen meerprijs (boeven).
10-07-2014, 16:55 door Anoniem
Leuke argumenten maar specifiek voor de persoon. Ik ken een geval van iemand die juist veel duurder uit is.Zelfde reisafstand, zelfde vervoermiddelen (trein en bus) maar door de OV-chipkaart zomaar tientjes duurder per maand.
En ook dat is specifiek voor een persoon.

Bij de overgang van de strippenkaart naar de OV-chipkaart veranderde de manier van rekenen van een tarief per zone naar een tarief per 100 meter. De bedoeling was dat de kosten gemiddeld gelijk zouden blijven, en dan is het nogal wiedes dat als de ene rit duurder wordt dat er dan ergens een andere rit goedkoper moet worden om dat gemiddelde te halen.

Nou ja, nogal wiedes, ik heb jaren geleden een live uitgezonden kamerdebat erover gevolgd waaruit ik alleen maar kon concuderen dat een schrikbarend groot deel van onze kamerleden geen flauw benul heeft wat 'gemiddeld' betekent.

Dat gemiddelde wordt natuurlijk over het geheel van alle ritten berekend, en als je meestal dezelfde ritten maakt (woon-werkverkeer bijvoorbeeld) dan merk je wel degelijk dat het voor jou persoonlijk duurder of juist goedkoper is geworden. Voor mij werd het toevallig goedkoper, omdat ik vlak bij een zonegrens woon die ik voor mijn werk moest passeren.

Ik heb me behoorlijk geërgerd aan de mensen die om het hardst protesteerden dat het duurder voor ze werd. Die betalen namelijk voor dezelfde afstand nu hetzelfde bedrag als ik. Met de strippenkaart betaalden zij voor dezelfde afstand veel minder en ik veel meer dan nu. Ik heb dus in de ruim 20 jaar dat ik in die situatie heb gezeten hun vervoer gesubsidieerd. In plaats van klachten te horen zou ik daar wel eens voor bedankt willen worden. Het zonesysteem was het oneerlijke systeem, het huidige systeem is juist veel eerlijker.
10-07-2014, 17:08 door Anoniem
Door Vandy:
Daarnaast is het ook van de gekke dat er voetstoots wordt uitgegaan van de veronderstelling dat iedereen die met het openbaar vervoer moet/wil reizen elektronisch bankiert en de beschikking heeft over Ideal (anders kan er geen saldo in de chip geladen worden).
Als je oplaadt aan de NS-automaat, kan dat met PIN, en bij sommige automaten zelfs met cash (uitsluitend munten, dat dan weer wel). Bij andere aanbieders zijn nog aanvullende betaalmogelijkheden mogelijk. Op station Groningen is een Arriva-loket, waar je met cash kunt opwaarderen. En bij de RET zijn enkele "servicepunten" waar je met cash kunt opladen, tegen meerprijs (boeven).
Dat is dus precies het punt: Er wordt vanuitgegaan dat je een "internetbankier"bankrekening danwel een bankrekening met PINpas wenst te gebruiken tot op het punt dat ze duidelijk aannemen dat je als regelmatig gebruiker toch wel een graailicentie op je bankrekening gaat afgeven. En als niet dan mag je op een andere manier uitgezogen worden, met extra kosten hier en daar en elders en daar en in die hoek ook en zo verder.

En dat dus inderdaad op alles, Tot en met het onterecht afgeschrevene niet op dezelfde kaart terug willen* schrijven maar daar ook een bankrekening voor eisen, anders is het rot maar op stomme kutklant. Wat dus gelijk de institutionele leugen van het anoniem zijn van "anonieme" ov-faalkaarten pijnlijk blootlegt. Gewoon als voorbeeldje van de zoveelste leugen die dat systeem over ons heenstort, effectief zonder alternatief.

Met andere woorden, je kan bij hoog en bij laag volhouden dat er echt wel meerdere betaalmethoden zijn maar omdat ze zo structureel gesaboteerd worden zijn ze geen realistisch alternatief, en daarmee doen ze afbraak aan de geloofwaardigheid van het systeem. Voorzover daar nog iets van over was.


* Dat dat niet zou kunnen is abjecte onzin of, als het in dit systeem echt zo is, nog abjectere klantenhaat en nog meer reden om dit systeem als duidelijk inferieur aan de strippenkaart weg te zetten. Want daarmee kan het wel. Gewoon een (speciaal) stickertje erover en het foutje is hersteld. Foutjes herstellen zou voor een electronisch systeem makkelijker moeten zijn, niet moeilijker. Zijn ze soms iets structureels vergeten in de fundamenten van hun utopische ontwerp ofzo? Na hoeveel jaar "ontwikkelen"?
10-07-2014, 17:10 door Anoniem
Door wallum:Ze kunnen die gegevens koppelen, maar ik meen dat dit wettelijk niet mag, want dan gebruik je de gegevens voor een ander doel dan waarvoor je ze verzameld hebt (function creep).
Juist. Er zijn helaas maar al te veel mensen die het wel lekker sensationeel vinden om het probleem zo groot mogelijk te laten lijken die dit soort details graag over het hoofd zien.
De vraag is natuurlijk hoe dit gecontroleerd wordt...
Twee voorbeelden:
http://www.cbpweb.nl/Pages/pb-20111220-persoonsgegevens-ov-chip-gvb.aspx
Dit betekent dat GVB de bewaartermijnen voor reisgegevens van studenten moet aanpassen. GVB heeft toegezegd aan deze eis te zullen voldoen. Indien dit op 31 december 2011 niet is gebeurd, dan is GVB een dwangsom verschuldigd die kan oplopen tot maximaal 250.000 euro.
http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20120828-ov-chipkaart-ns-reisgegevens-marketing.aspxHet College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft tijdens onderzoek geconstateerd dat NS de wet heeft overtreden bij het gebruik van persoonsgegevens van OV-chipkaarthouders voor marketingdoeleinden. NS heeft naar aanleiding van deze constatering maatregelen getroffen waardoor de overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) inmiddels zijn beëindigd.
10-07-2014, 17:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 10-07-2014, 17:58
[Verwijderd]
10-07-2014, 18:01 door Anoniem
Door Anoniem: Het irritante is niet dat je € 20 euro moet neertellen voor het 'start saldo' - dat is vergelijkbaar met de strippenkaart -
Voor jou mischien. Voor mij is het een week eten. Maar die vergelijking gaat al mank: Die "euro 20 euro" is wat je er minimaal op moet hebben staan anders mag je niet "op saldo" reizen, en is daarmee een dood twintigje in je zak. Wil je dus heen en weer terug reizen, moet er na het heenreizen nog steeds minimaal twintig euro op de kaart staan, anders is het bijstorten voor je kan inchecken.

En als er eens een paaltje de hik heeft is het weg twintig euro. Daar kan een kort ritje snel ineens heel duur van worden.

Een strippenkaart is wat dat betreft goedkoper, transparanter, en hij kan helemaal opgebruikt worden. Dat "minimale saldo" er later weer af zien te krijgen kost weken en je betaalt er "administratiekosten" voor. Aanfluiting op aanfluiting stapelen kunnen ze prima, aldaar.


maar dat er € 7.50 betaald moet worden voor een reep high tech kunststof waar je in eerste instantie niets mee kan en die ook nog voorzien is van een milieuvervuilende chip omdat deze dingen na afdanken net als al die andere cards in de vuilnisbak terecht komen.
Leuk dat jij je over het milieu druk kan maken. Voor mij is die zeveneneenhalve euro die ik moet uitgeven aan een stukje plastic van pak 'm beet een halve euro waar ik verder niets voor koop een verplicht weggooien van zeveneneenhalve euro, met een goedbetaalde trap na want ze maken dikke winst op een kaartje wat ik ter hunner bate, niet de mijne, aan moet schaffen. Het alternatief? Een euro extra uitgeven per kaartje. Wie raakt dat het hardst? De mensen die het toch al niet te breed hebben.

In onze paranoïa rondom privacy, PIN, etc.
"Being paranoid does not mean they aren't out to get you."

De zorgen die jij hier wegzet als paranoïa worden daarnaast met enige regelmaat geboekstaafd omdat er weer eens iemand zich niet aan de afspraken van "echt niet doen hooooorj" gehouden heeft.

biedt niemand, ook al is het ding in 88 stukken geknipt, zo'n card aan bij het chemisch afval, terwijl het eigenlijk moet.
Leuk dat jij het breed genoeg hebt dat je je daar druk om kan maken. Ik heb zo'n kaart echt alleen maar omdat'ie me opgedrongen wordt, dus als de afvalverwerking speciaal moet dan regelt de opdringer maar om inzamelpunten en dergelijke op te zetten. Niet mijn keuze om zo'n kaart rond te dragen, dus daar ga ik echt geen extra moeite voor doen.

(ben met de rest het niet mee oneens)
Samengevat:
Met de introductie van deze slikken of stikken OV Chip Card is er met ingang van juli 2014 een einde gekomen aan 125 jaar algemeen toegankelijk vervoer in Nederland.
OPENBAAR VERVOER BONZEN VAN NEDERLAND: GA IN DE HOEK STAAN EN SCHAAM JE DIEP!

J. Otterspoor
Schamen? Ze geven zichzelf dikke bonii voor dit soort fratsen.
10-07-2014, 18:51 door Anoniem
Vergeet ook niet dat met de ov-chipkaart de controle is verschoven. Want uiteindelijk gaat dit hele OV-Chipkaart project niet om wat handig is, nee het gaat om zoveel mogelijk informatie over mensen verzamelen; want informatie is macht en levert geld op.
Voorheen had je een strippenkaart, waarbij je zelf op elk moment wist hoeveel strippen je nog over had om te reizen.
De vervoersbedrijven wisten niet hoeveel strippen jij op een bepaald moment in je bezit had, maar jij wel.
Toen kwam de ov-chip kaart en draaide de situatie compleet om.
Nu weten de vervoersbedrijven dankzij hun grote databank op elk moment hoeveel saldo jij op je kaart hebt, (en waar je bent, als je reist) maar jij kan zelf niet op elk moment je saldo uitlezen. Sterker nog, je persoonlijk gegevens op de website van ov-chipkaart lopen vaak een dag achter waardoor je nooit een exact beeld hebt van je huidige saldo. Het enige moment dat jij je exacte saldo ziet is op de paaltjes, waar je moet bukken en stil moet blijven staan op het even goed in je op te nemen; dit tot ongemak van de horde mensen achter je die ook uit willen checken. En trouwens: als de zon op de paaltjes schijnt is de informatie onleesbaar. Gek dat zoiets simpels vooraf niet getest is, als dienstverlening zoals ze zeggen zo belangrijk is. Nou, inmiddels weten we wel waar het ze werkelijk om draait.

Ik hoop dat mensen wakker worden en al die "handige" ontwikkelingen eens beter gaan onderzoeken, neem bijvoorbeeld ook het "pinnen mag" gebeuren maar eens goed onder de loep.
10-07-2014, 18:59 door Anoniem
Zeer triest, ik zie het ook als privacy schending en bovendien werkt het systeem voor geen meter waardoor het voor met name ouderen een grote belemmering is, terwijl deze groep juist afhankelijk is van het openbaar vervoer.

PS: Met zo'n eenmalig kaartje ga je toch zeker niet uitchekken? Waarom zou je?
10-07-2014, 19:46 door Anoniem
Door Vandy:
Daarnaast is het ook van de gekke dat er voetstoots wordt uitgegaan van de veronderstelling dat iedereen die met het openbaar vervoer moet/wil reizen elektronisch bankiert en de beschikking heeft over Ideal (anders kan er geen saldo in de chip geladen worden).
Als je oplaadt aan de NS-automaat, kan dat met PIN, en bij sommige automaten zelfs met cash (uitsluitend munten, dat dan weer wel). Bij andere aanbieders zijn nog aanvullende betaalmogelijkheden mogelijk. Op station Groningen is een Arriva-loket, waar je met cash kunt opwaarderen. En bij de RET zijn enkele "servicepunten" waar je met cash kunt opladen, tegen meerprijs (boeven).

Je kunt in de NS automaten ook opladen via credit card. Hiervoor schaf je eenmalig een 3V debet card aan, die je tegenwoordig moet registreren maar het enige wat wordt gecontroleerd is een mobiel nummer omdat je daar je activatie sms op ontvangt. Wel, een prepaid kaartje kost bij het Kruidvat 2,50 dus een goede investering om meer privacy te hebben. Bij elke Primera kun je contant geld op je debet card storten en zo kun je redelijk anoniem saldo op je anonieme chipkaart laden via de NS automaten. Beter is muntgeld op papier maar dat kan niet overal.
10-07-2014, 20:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door wallum:Ze kunnen die gegevens koppelen, maar ik meen dat dit wettelijk niet mag, want dan gebruik je de gegevens voor een ander doel dan waarvoor je ze verzameld hebt (function creep).
Juist. Er zijn helaas maar al te veel mensen die het wel lekker sensationeel vinden om het probleem zo groot mogelijk te laten lijken die dit soort details graag over het hoofd zien.
Tegenover nog veel meer mensen die alle mogelijke problemen het liefst zoveel mogelijk wegwuiven want dat nadenken over implicaties is maar wat lastig.

En dat terwijl zelfs de overheid zich niet aan de eigen regels houdt. Waarmee alleen maar regels van "het mag niet hoor" duidelijk ineffectief zijn, ook al wordt er af en toe voor de show een beetje gewapperd met den vinger, en daarmee is roepen dat het niet mag wel verleidelijk als slaapliedje, maar geen argument.

De implicatie is voor de hand liggend: Ophopen van data is gevaarlijk en moet zoveel mogelijk voorkomen worden. En dat betekent inderdaad dat nogal veel dingen die we vandaag zo doen, toch echt anders moeten. Dan geeft het geen pas nieuwe systemen te bouwen die dat op elk punt zoveel mogelijk verkeerd doen.

En dat is precies wat ov-faalkaart, maar ook EPD en nog een hele lange rits andere systemen, consequent verkeerd doen. Probleem is alleen dat het niet meteen fout gaat, maar gaandeweg en sluipenderwijs. En dan is het inderdaad makkelijk aangestipte problemen als "paranoia" of "paniekzaaien" of wat dan ook af te doen.

Zelfs het naleven van de regels is vooral een wassen neus: Voor iedere keer dat het CBP bijvoorbeeld TLS op de vingers getikt heeft zijn er wel tien situaties op te duiken waar "alles volgens de regels" gebeurt maar de situatie toch duidelijk schril afsteekt tegen het uit privacyperspectief wenselijke.
10-07-2014, 22:03 door spatieman
als ik met het OV naar mijn zus reis, kost me dat 1 euro 90 (enkele rit) met de scooter kost me dat met de huidige benzine prijs 55 cent.
het OV moeten ze simpelweg gratis maken, of echt goedkoop, want waarom kan het in andere landen wel.
zolang ze dergelijke prijzen blijven hanteren blijft iedereen auto rijden.
11-07-2014, 09:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik betaal met de OV-chipkaart minder! Eerst moest ik de hele zone betalen en nu nog maar het deel dat ik echt afleg. En dat bij verschillende bestemmingen. En de bus hoeft veel korter te stoppen omdat het instappen veel en veel sneller gaat. En met de trein is er voor mij geen verschil in prijs. Sowieso is het OV veel en veel goedkoper dan een auto (als je die tenminste de deur uit gedaan hebt). Het scheelt zeker 150 euro per maand. Kwestie van een gunstige woonlocatie kiezen.
Ik betaal voor mijn Treinabbo 130 euro in de maand. Dan ben ik meer dan een uur onderweg van huis naar werk. Voor die 130 euro wordt ik hutje-mutje in een krappe trein gepropt, ondanks de duizenden klachten en meldingen die de NS de afgelopen 8 jaar heeft ontvangen (het geld gaat dus niet naar verbetering van service aan het spoor).
Sinds november vorig jaar ga ik vanwege de vele uitval en andere ellende met de auto. Ik ben (inclusief file) 25 minuten onderweg van huis naar werk. Hiervoor moet ik (inclusief andere autoritjes in het weekend) maandelijks 50 euro neertellen voor de benzine. Een verschil van 80 euro, en meer dan 50% op mijn reistijd.
11-07-2014, 11:32 door Anoniem
Bedroevend als we zien hoe NS poogt de stations beter te maken. Het interesseert de reiziger volgens mij echt geen donder hoe die stations eruit zien. Het gaat ze vooral om het reizen zelf, de vertrektijden en hoe goed ze kunnen zitten. En dat is zo enorm slecht dat we eraan gewend zijn geraakt om dicht bij elkaar te moeten staan in de NS vee wagons. Laat staan een plek vinden om te zitten tijdens spitsuren.
11-07-2014, 11:45 door Anoniem
Als het je om privacy gaat is het reizen met de auto helaas niet veel beter. Rond de grote steden staan camera s bij de op en afritten die keurig opslaan welke auto hoe laat waar is. Dat mocht niet van een officiële instantie, maar die deed niet meer dan foei zeggen, en het gaat oook nu nog door.
Daarnaast, waar is de vermelding in het bericht dat Incompetent Opstelten sindskort dagelijks een database dump van de ov-chipkaart in en uitchecks van Translink systems om "vermiste personen" snel te kunnen helpen vinden? ( o. a. 27 dec. 2013 https://www.security.nl/posting/373633 )
11-07-2014, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Juist. Er zijn helaas maar al te veel mensen die het wel lekker sensationeel vinden om het probleem zo groot mogelijk te laten lijken die dit soort details graag over het hoofd zien.
Tegenover nog veel meer mensen die alle mogelijke problemen het liefst zoveel mogelijk wegwuiven want dat nadenken over implicaties is maar wat lastig.
Ik doelde op de vele mensen die je ook hier aantreft in diverse disussies die schijnen te denken dat omdat iets technisch mogelijk is alle sluizen voor misbruik wijd open staan, maar die niet zien dat wettelijke maatregelen wel degelijk een drempel opwerpen. Alsof de mogelijkheid dat je gedrag een dwangsom op kan leveren die kan oplopen tot bijvoorbeeld een kwart miljoen euro (zie het GVB-voorbeeld waar ik naar linkte) niemand aan het denken zet.
En dat terwijl zelfs de overheid zich niet aan de eigen regels houdt. Waarmee alleen maar regels van "het mag niet hoor" duidelijk ineffectief zijn, ook al wordt er af en toe voor de show een beetje gewapperd met den vinger, en daarmee is roepen dat het niet mag wel verleidelijk als slaapliedje, maar geen argument.
Is dreigen met een dwangsom van een kwart miljoen een beetje gewapper met den vinger? Dat hij niet is opgelegd is omdat het doel niet is om straffen uit te delen maar om gedrag te verbeteren, en omdat dat lukte. En CBP kan ook dergelijke dwangsommen aan overheden opleggen:
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/04/charlois-stopt-met-etnische-registratie-onder-dreiging-van-dwangsom-cbp/
De implicatie is voor de hand liggend: Ophopen van data is gevaarlijk en moet zoveel mogelijk voorkomen worden.
Daar ben ik het helemaal mee eens. En ik ben het er ook mee eens dat de praktijk niet ideaal is. Maar dat we lang niet aan het perfecte uiteinde van het spectrum zitten wil niet meteen zeggen dat we helemaal aan het slechte uiteinde zitten. Ik ageerde tegen mensen die doen alsof dat wel zo is. In werkelijkheid schommelen we ergens tussen die uitersten in.
11-07-2014, 12:55 door Anoniem
En dan te bedenken dat alle kosten voor het spoor , stations , overwegen , materieel , personeel , etc. etc. nog steeds maar voor 1/3 betaald worden door de reiziger .
2/3 deel komt nog steeds uit de wegenbelasting van automobilisten en uit de algemene belastingen .
Eigenlijk zou een treinreis 3 x de prijs moeten zijn om slechts de kosten te dekken .
Maak het gewoon gratis en het wordt voor iedereen voordeliger .
Geen hoge kosten meer aan onnodige controle en het overgebleven personeel kan zich gewoon weer nuttig maken met service verlenen .
11-07-2014, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ageerde tegen mensen die doen alsof dat wel zo is. In werkelijkheid schommelen we ergens tussen die uitersten in.
Natuurlijk, en niet iedereen misbruikt data, hoewel er best ook wel veel mensen die zich van de prins geen kwaad weten maar wel dingen doen die eigenlijk niet (moeten) kunnen, gewoon omdat deze materie voor veel mensen gewoon erg nieuw is. Maar het is dan wel weer zo dat je maar een paar rotte appels nodig hebt om het voor iedereen grondig te verpesten, op dezelfde manier dat één keertje lekken langdurige en nauwlijks in te perken gevolgen kan hebben.

En misbruik is ook nog eens zo makkelijk en zo slecht detecteerbaar dat er prat op gaan dat "de regels" uiteindelijk wel zullen zegenvieren jezelf voor de gek houden is. Sterker, er zit een enorm grote druk achter om te lobbyen de regels op te rekken, want dan ook met regelmaat gebeurt. Met andere woorden, regels alleen zijn op de lange termijn gegarandeerd te zwak. Je moet dus zorgen dat je de boel zo bouwt dat de regels niet meer zijn dan een bevestiging of kleine uitbreiding op de gebouwde werkelijkheid.

Je hoeft maar naar de verschillende controverses te kijken waar zeer onwenselijke dingen gebeuren en iedere keer weer bewindslieden bij hoog en bij laag vol kunnen houden dat "alles volgens de regels verlopen is" om te zien hoe dat misgaat. Met andere woorden, de bestaande regels lijken afdoende maar zijn het nu al niet. En belangrijker, regels zijn zo makkelijk aan te passen dat alleen striktere regels opstellen niet afdoende gaat zijn.

We zien ook nog eens dat er in recente systemen expres zoveel mogelijk gegraaid wordt, daar nog net wat zwakke limieten aan gesteld worden, die over een paar jaar --dat kun je nu al zien aankomen-- weggewuifd gaan worden als waren ze "lastig" en "kosten geld" en meer van dat soort makkelijke argumenten.

Voor de lange termijn is het daarom zeer hard nodig dat we gelijk goed de moeite nemen om met zo min mogelijk opgehoopte data precies te bereiken wat we willen en voor de rest gewoon de data niet ophopen. Dat verkleint de mogelijkheden van oprekken hopelijk voldoende dat de regels ook in de toekomst afdoende zullen zijn.

Vandaar dus dat je voor de lange termijn moet kijken en heel zorgvuldig moet ontwerpen en bouwen, en dat dit veel te weinig gebeurt.

Met als schoolvoorbeeld de ov-faalkaart waar ze echt alles van eerste prutsontwerp via project- en financieel mismanagement en herhaaldelijke steeds desperatere oplappogingen tot en met uitrol gestoeld op stapels leugens en gedwongen nering gewoon hopeloos verkeerd gedaan hebben, tot op het corrupte af. Ik denk dus dat het zeer terecht is in het algemeen zeer critisch te zijn en het ov-faalkaartproject in het bijzonder als meervoudig criminele mislukking te klassificeren.
11-07-2014, 13:48 door Anoniem
Zetten jullie ook allemaal je mobieltje uit zodat niemand ziet waar je bent geweest?
11-07-2014, 13:53 door Anoniem
Zelfs als ze het 1maand in gebruik hebben dan hebben ze al een flink bewegingsprofiel van je kunnen opbouwen...
11-07-2014, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem: Zetten jullie ook allemaal je mobieltje uit zodat niemand ziet waar je bent geweest?
Regelmatig. Of ik laat het ding thuis, aan of uit.

Dit is sowieso een goed patroon om op te bouwen. Er zijn namelijk al gevallen geweest* van mensen die opgepakt en uitgebreid verhoord zijn omdat ze hun mobieltje vergeten waren. Gewoon eerlijk vergeten, maar dat werd aangegrepen als Een Signaal Anders Dan Normaal waarom direct ingegrepen moest worden.

Twee dagen verhoor om een vergeetachtigheidje waar bij anderen niemand van opkijkt. Nee echt, het is dan een exces maar het gebeurt, and als zulk een exces jou gebeurt kom je daar bijna niet van los. Dat kost jaren procederen en dus een heleboel geld en je fysieke maar nog meer je geestelijke gezondheid.

En ja, je moet dus inderdaad dit soort onregelmatige patronen alvast inbouwen en ook alibis verzinnen voordat ze ooit aan komen kloppen want reken maar dat ze de historie van toreninchecken erbij gaan pakken en je gaan doorzagen over de kleinste veranderingen die jij wellicht allang vergeten bent. Dat is het nieuwe opsporen.

Natuurlijk gebeurt het de meeste mensen niet, maar wie weet verzinnen ze volgende week om een jouwer gedragingen als verdacht aan te merken, daar lekker makkelijk een bak nieuwe "usual suspects" bij te dataminen, en zit je daar toevallig bij dan moet je een lange historie "maar dat doe ik altijd en ben nog nooit eerder in beeld gekomen" kunnen overleggen anders ben je zuur. Welkom in de nieuwe wereld.


* Zo was daar die Duitser van Turkse afkomst die in Duitsland o.a. met cameras in z'n tuin bespiedt werd omdat'ie wellicht mischien eventueel mogelijk banden zou kunnen hebben met vagelijk verdachte verenigingen, geloof dat de beste man journalist was. Bespiedt door de politie, niet door de contraspionage, maargoed spionage was een herenspel en als burger ben je gewoon crimineel totdat je ooit de kans krijgt het tegendeel te bewijzen.
11-07-2014, 15:37 door Anoniem
Door Anoniem: Zelfs als ze het 1maand in gebruik hebben dan hebben ze al een flink bewegingsprofiel van je kunnen opbouwen...
Je hebt maar een paar datapunten nodig om iemand met hoge zekerheid uniek te identificeren, zelfs al hangt er geen enkele naam aan de data. Stuk of vier. Een maand is ruim voldoende om die vier op je kaart te zetten als je forenst, nietwaar?
14-07-2014, 17:57 door Anoniem
Voor wie niet in Nederland woont : hoe kunnen zij daar reizen, parkeergeld betalen e.d.?
14-07-2014, 19:38 door Anoniem
Door wallum:
Bovendien is de kaart eigenlijk nauwelijks anoniem te noemen. Bij opladen met een bankpas worden je gegevens gekoppeld, net als bij het terugkrijgen van resterend of onterecht afgeschreven saldo", aldus een andere reiziger.
Ze kunnen die gegevens koppelen, maar ik meen dat dit wettelijk niet mag, want dan gebruik je de gegevens voor een ander doel dan waarvoor je ze verzameld hebt (function creep). De vraag is natuurlijk hoe dit gecontroleerd wordt...

Niet mogen??
De overheid heeft er werkelijk LAK aan. Zeker lieden als Opstelten, en wat dacht je van Guusje Terhorst.
Wij kunnen als burgers toch niet onafhankelijk controleren (dat zullen ze nooit toelaten).
Gevalletje: de slager keurt zijn eigen vlees.
15-07-2014, 02:56 door Anoniem
Net als met gezondsheidszorg, nutsvoorzieningen e.d. heeft ook het OV niet gebaat bij privatisering.
Privatisering houdt per definitie in winst maken.
Wat de OV kaart betekent is dat de NS vooraf, het feit dat ze over alle reisbewegingen kunnen beschikken, heeft meegecalculeerd in het bedrijfsmodel.
Nu roepen mensen over privacy, maar wat ze werkelijk bedoelen is waarom moet ik 7,50 extra betalen? Zodra het mensen mensen raakt in hun portemonee zijn ze bereid de baricades op te gaan.
Net als de AirMiles kaart, de AH bonuskaart, andere winkelkaarten en de OV kaart worden deze NATUURLIJK gekoppeld aan andere gegevens zoals bankkaarten. Alleen iemand die erg naief is gelooft dat dit niet gebeurt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.