image

Consumentengroepen tegen trackingplannen Facebook

dinsdag 29 juli 2014, 14:01 door Redactie, 7 reacties

Een coalitie van Europese en Amerikaanse consumentengroepen heeft een brief naar Amerikaanse en Ierse toezichthouders gestuurd waarin ze oproepen om het plan van Facebook, om het surfgedrag van gebruikers op te slaan en zo gerichte advertenties te kunnen tonen, te stoppen.

De brief is afkomstig van het Trans Atlantic Consumer Dialogue (TACD) en volgt op de plannen die Facebook vorige maand aankondigde. Het sociale netwerk is van plan om gebruikers via cookies en pixeltags ook op andere websites te volgen. Op deze manier kan het surfgedrag van de gebruiker en zijn voorkeuren worden vastgelegd, waardoor Facebook meer gerichte advertenties kan laten zien.

Plannen

Het TACD roept toezichthouders op om de plannen van Facebook te stoppen en te bepalen of het aan Amerikaanse en Europese wetgeving voldoet. Daarbij wijst het TACD ook naar eerdere uitspraken van Facebook dat het gebruikers niet over het web volgt. De recente ontwikkelingen staan haaks op die uitspraken, terwijl gebruikers mogelijk nog steeds denken dat Facebook hen niet volgt.

"De dataverzameling van Facebook bestaat uit een nauwe relatie tussen Facebook, advertentiepartners, datahandelaren en verschillende marketingapplicatiediensten. De omvang van dit complexe dataverzamelingsnetwerk is niet direct duidelijk voor consumenten. Sterker nog, gebruikers moeten door verschillende delen van de Facebookwebsite heen klikken om veel van de bestaande Facebookpartners te achterhalen", aldus het TACD.

Afspraken

Daarnaast zouden de ontwikkelingen volgens de coalitie mogelijk in strijd zijn met afspraken die de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) eerder met Facebook vanwege privacyovertredingen maakte. Het TACD hoopt dan ook dat de toezichthouders actie ondernemen zodat Facebook de beslissing terugdraait en dat het publieke verantwoording voortaan zal afleggen om er zo zeker van te zijn dat het zich aan bestaande privacyregels houdt.

Reacties (7)
29-07-2014, 14:26 door Anoniem
"Een coalitie van Europese en Amerikaanse consumentengroepen heeft een brief naar Amerikaanse en Ierse toezichthouders gestuurd waarin ze oproepen om het plan van Facebook, om het surfgedrag van gebruikers op te slaan en zo gerichte advertenties te kunnen tonen, te stoppen."

Goh, dit doet vrijwel ieder groot bedrijf.
29-07-2014, 15:43 door Vandy
Op de site van Facebook staat: "Met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven."

Waarom doet iedereen dan zo moeilijk over het volgen van surfgedrag? Als je niet alles wilt delen, maak je simpelweg geen Facebook-account aan.
29-07-2014, 18:24 door Anoniem
Door Vandy: Op de site van Facebook staat: "Met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven."

Waarom doet iedereen dan zo moeilijk over het volgen van surfgedrag? Als je niet alles wilt delen, maak je simpelweg geen Facebook-account aan.

Dankzij je fb en whtsapp vrienden sta jij zonder fb account toch in de fb databases en worden deze gegevens ondergebracht in profielen en verder gekoppeld met andere beschikbare gegevens om ook daaraan geld te verdienen.
Je ziet het niet, je merkt het niet en kan er niets tegen beginnen zonder fb account.

Het enige wat je er verder nog tegen kan doen is geen gepersonaliseerde advertenties kijken, advertenties blokkeren, dan zijn er wel profielen van je gemaakt maar hebben die geen effect omdat je advertenties weigert te bekijken.

Zolang mensen massaal advertenties blijven bekijken is het interessant voor bedrijven massaal profielen op te bouwen.

Er zijn een heleboel manieren voor gebruikers zich te verzetten en wat te beschermen tegen de veel te ver doorgeschoten advertentie industrie.
Nodig want op een dag komt het er van dat je verzekeraar, de overheid en bedrijf a to z waarmee je te maken hebt over die gegevens zullen kunnen beschikken.
Als het niet al deels zover is, het gaat in stapjes, dan merk je het niet en protesteer je niet.
30-07-2014, 01:58 door Anoniem
Facebook is niet gratis, jij bent het product
30-07-2014, 16:19 door johanw
Door Anoniem:Het enige wat je er verder nog tegen kan doen is geen gepersonaliseerde advertenties kijken, advertenties blokkeren, dan zijn er wel profielen van je gemaakt maar hebben die geen effect omdat je advertenties weigert te bekijken.
Met tools als Ghostery blokkeer je ook de tracking zodat het maken van profielen ook niet meer goed lukt.
30-07-2014, 20:34 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:Het enige wat je er verder nog tegen kan doen is geen gepersonaliseerde advertenties kijken, advertenties blokkeren, dan zijn er wel profielen van je gemaakt maar hebben die geen effect omdat je advertenties weigert te bekijken.
Met tools als Ghostery blokkeer je ook de tracking zodat het maken van profielen ook niet meer goed lukt.

Ze doen hun best

Momentopname Ghostery filters :

A/B Testing 9
Affiliate Marketing 47
Analytics 115
Audio / Music Player 4
Behavior Tracking 45
Commenting System 5
Cookie Respawning 2
Device Fingerprinting 4
E-mail Analytics 22
Feedback 18
Font System 3
History Sniffing 1
In-Text Ads 8
Interstitials 1
Lead Management 20
Live Traffic Widget 8
Local Analytics 5
Open Source 6
Overlays 2
Polls 8
Popunders 6
Popups 6
Pornvertising 10
Search 6
Segment Data 33
Site Optimization 13
Social 52
Tag Manager 11
Toolbar 4
Video Player 21
Visitor De-anonymization 1
Website Chat 25
31-07-2014, 00:17 door Anoniem
Door johanw: Met tools als Ghostery blokkeer je ook de tracking zodat het maken van profielen ook niet meer goed lukt.

wat is beter: ghostery of no-script?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.