image

"NS onduidelijk over alternatieven voor OV-chipkaart"

donderdag 31 juli 2014, 15:23 door Redactie, 16 reacties
Laatst bijgewerkt: 31-07-2014, 16:03

De NS informeert reizigers onvoldoende over alternatieven voor de OV-chipkaart, zo concluderen Rover en de Consumentenbond naar aanleiding van klachten over het afschaffen van het papieren treinkaartje. De organisaties zeggen de ontvangen klachten met de NS te gaan bespreken.

Ze roepen de vervoerder nu al op om één probleem op te lossen, namelijk de onbekendheid van incidentele treinreizigers met de alternatieven voor de OV-chipkaart, zoals de eenmalige chipkaart of het e-ticket. Volgens de Consumentenbond schenkt de NS in zijn campagne rond het afschaffen van het papieren kaartje uitsluitend aandacht aan de OV-chipkaart en maakt alternatieven onvoldoende duidelijk.

Incidentele treinreizigers

"Veel incidentele treinreizigers klagen dat zij maar liefst 27,50 euro moeten investeren, in een OV-chipkaart en het minimumsaldo, voordat zij aan hun treinreis kunnen beginnen. Zij ervaren een gevoel van onrecht dat zij zo'n groot bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro's", stelt de Consumentenbond. De Bond vindt dat de NS in de campagne ten onterechte de indruk wekt dat de OV-chipkaart de enige optie is om een treinreis mee te betalen.

De eenmalige chipkaart, te koop bij de kaartautomaat met een toeslag van 1 euro, en het online zonder toeslag te boeken e-ticket zouden onvoldoende worden belicht. Rover en de Consumentenbond hekelen ook het feit dat reizigers in de NS-kaartautomaten flink moeten zoeken naar losse kaartjes, terwijl er een veelvoud aan OV-chipkaartopties is te zien.

Daarnaast is de eenmalige chipkaart niet in alle kaartautomaten te koop en is het vaak onduidelijk dat deze optie in een andere automaat wel bestaat. Ook krijgen Rover en de Consumentenbond meldingen van situaties waarbij de eenmalige chipkaart niet verkrijgbaar was, omdat deze op was of geprint moest worden door een nog niet geopende klantenservice.

Reacties (16)
31-07-2014, 15:27 door Anoniem
Je identiteit is de NS dus een euro waard. Want die "eenmalige chipkaart" kost een euro extra, en dat "e-ticket" niet maar je kan het niet contant betalen. Grappig (kuch) toch hoe het iedere keer de reiziger is die voor de grillen van de vervoerders extra in de buidel moet tasten. Want makkelijker wordt het er niet op. En ook niet goedkoper.

Wat zei die NS-topgraaier ookalweer? De reiziger vooropstellen? Nou, zo doet'ie dat dus. Overtuigend, niet?
31-07-2014, 15:32 door Anoniem
Wat ik niet snap is waarom de NS dit zo expres tot een drama voor de reiziger heeft laten ontsporen. Waarom kan die meergebruikschipkaart niet gewoon voor kostprijs (zegge, op landelijke volumes niet meer dan een enkele euro) in de markt gezet worden? Of zelfs gratis als je er gelijk die twintig euro opzet, al is die saldovereiste nog steeds schunnig. Maar als ze echt zouden willen zouden ze daar ook makkelijk wat aan kunnen doen. Feit is en blijft dat ze dat gewoon niet willen. Iets voor de klant doen? Kom nou, de klant doet maar wat voor de NS. Braaf klaarzitten om uitgeknepen te worden, dat is wat ze van je verwachten.
31-07-2014, 15:56 door Anoniem
Ook belachelijk dat het kaartje via de machine een euro duurder is dan via het internet, waar je je naam en e-mailadres ook nog eens moet opgeven.
31-07-2014, 16:35 door pj.de.bruin
Nog een onbekend alternatief voor reizen op saldo is, om een enkele reis of retour op de OV-chipkaart te laden.
Men heeft dan wel een OV-chipkaart nodig, maar geen minimumsaldo van € 20.
En een medereiziger kan de reis betalen; handig voor kinderen bv.
31-07-2014, 17:14 door Reinder
Is het bij zo'n wegwerpkaart-automaat eigenlijk mogelijk om te betalen met contant geld?
31-07-2014, 17:46 door Anoniem
Door Reinder: Is het bij zo'n wegwerpkaart-automaat eigenlijk mogelijk om te betalen met contant geld?
Sommigen. Iets van een kwart. En alleen muntjes, dus als je serieus op reis wil neem je een grote stapel twee euromunten mee. En een euro extra voor je wegwerpkaartje.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, waar ongeveer alle apparaten muntjes aannemen en de helft ook papiergeld. Daar wel, hier niet. Hier betaal je maar met je pinpas want de NS wil precies weten waar je huis woont.
31-07-2014, 23:31 door Anoniem
Waarom zou je nog met de trein gaan? Het schoot al niet op en nu willen ze je nog met alle geweld volgen ook.
01-08-2014, 08:41 door Anoniem
Het lijkt er meer op dat dit 'systeem' ontworpen is met het oog op massa-transporten ... ;)
01-08-2014, 09:30 door Anoniem
Nondedju, net even als niet reiziger ( nooit met de trein, al +/- 20 jaar niet )
even op de site gekeken naar mogelijkheden, kaartjes, het hoe en wat

nou ehhhhhhhh, ze mogen wel een academie openen voor de klanten
je moet activeren met 20.-- er op, kaart laden, bestelling doen, etiket kan je niet laden, wel geen toeslag, alleen pinnen, vervoeder ( welke), België en Duitsland,
Ik kan me heel goed voorstellen dat waar mijn oma vroeger naar de balie ging ( die is er in veel gevallen niet meer )
en daar een kaartje kocht naar ..........
zijn nu na een tijd verloren op het station te hebben gestaan voor de heilige automaat , weer zonder op reis te zijn geweest, thuis komt en niet weg gaat
nooit meer
01-08-2014, 21:03 door Anoniem
Ik moet zeggen dat ik sommige alternatieven al gehoord had, maar niet alle. Er zit dus wel iets in de klacht.

Blijft overeind dat er alternatieven zijn om OV-slipkaart-loos door het leven te gaan. Auto, steeds snellere fietsen, carpoolen, autodating, enz... En inderdaad, in alle andere Europese landen kan je met een gerust hart de trein blijven nemen. De ov-chipkaart is niet het enige punt waar het Nederlands openbaar vervoer in service wat zwakjes afsteekt tegenover omringende landen. Maar privacy is en blijft dan ook een goede lakmoesproef hoe service- en klantgericht een bedrijf is...
04-08-2014, 16:20 door Briolet
Door Anoniem: Ook belachelijk dat het kaartje via de machine een euro duurder is dan via het internet, waar je je naam en e-mailadres ook nog eens moet opgeven.

De kaart uit de machine bevat natuurlijk een 'dure' chip, incl de kosten van de automaat. Bij de digitale kaart die je zelf uitprint, kan ik me ook wel voorstellen dat er een naam etc op moet staan. Anders print je er 10 uit en gaat met meerdere mensen die dag op stap. Om misbruik te voorkomen moét die kaart aan een persoon gekoppeld worden.

Op de NS site is die optie idd niet duidelijk aanwezig. Hij zit verstopt onder het hoofdstuk "winkelen", en bij winkelen denk ik niet direct aan kaartjes kopen, maar meer aan NS attributen zoals stickers, t-shirts met ns logo etc.
04-08-2014, 23:10 door Anoniem
Het zou zo simpel kunnen zijn. Wel wat meer terminals plaatsen:

Je plaatst een OV-chipkaart in de automaat en tikt je bestemming in. Je haalt de kaart er uit, de ritprijs wordt van je tegoed of bankrekening afgeschreven en uitchecken is niet meer nodig.

Voor controle kunnen controleurs worden ingezet.

En hoe de vervoermaatschappijen de poet verdelen mogen ze zelf zien. Misschien toch maar weer één NS, dan los je dat ook op...

Ook gemakkelijker voor de toeristische buitenlander die nu een doorgedraaide gek lijkt te worden.
05-08-2014, 20:25 door Anoniem
Door Briolet: De kaart uit de machine bevat natuurlijk een 'dure' chip, incl de kosten van de automaat.
Niet mijn keuze, zelfs niet mijn belang om een chip in een enkelgebruikskaartje te stoppen. Maar ik betaal er wel voor. Dat is scheef.

Die automaat hadden we al (als maar zeer matige vervanging van het aloude loket!) en hoeft dus niet nog een keertje extra betaald te worden.

Bij de digitale kaart die je zelf uitprint, kan ik me ook wel voorstellen dat er een naam etc op moet staan. Anders print je er 10 uit en gaat met meerdere mensen die dag op stap. Om misbruik te voorkomen moét die kaart aan een persoon gekoppeld worden.
Is dat de enige manier die je bedenken kan? Naar wat ik zie hebben ze niet eens geprobeerd iets te bouwen wat niet allerlei data van de klant opslurpt om zichzelf in te dekken. Want iedereen is potentieel crimineel, en dus niet een geerde klant die met enig respect bejegend hoeft te worden.

Maargoed, blijft staan dat je dus extra moet betalen om niet je naam, je emailadres, en je bankrekeningnummer op te hoeven geven. Daarnaast is het feit dat ze kennelijk bijelkaar horen interessant, alweer een stukje data wat je ontfutseld wordt.
06-08-2014, 14:48 door Anoniem
Leuk om op een perron al die verschillende incheck/uitcheckpalen te zien staan van verschillende vervoerders. Ja, het is er voor de reiziger echt veel makkelijker op geworden.

Als ik met mijn gezin op stap wil moeten we eerst 6 OV-chipkaarten aanschaffen en er voldoende saldo opzetten. Dan ben ik dus Eu 165 verder voor we op pad kunnen en dan moet de treinreis zelf nog betaald. De auto pakken is dan al gauw goedkoper.

In de trein ving ik op dat je nog wel een Railrunner kan kopen, maar dat dat lastig te vinden is in de menu's van de automaat. De conductrice legde dit uit aan oma NADAT moeder al een volledige OV-chipcard plus 20 Eu saldo had aangeschaft voor het kleine moppie dat een dagje met oma mee mocht (ik vroeg me af of ze al vier was, maar dat zie je niet zo makkelijk). Kassa, ka-tchjing.

Die 7,50 per kaart krijg je nooit meer terug, dus dat is al vrij treurig. En dat saldo van Eu 20 kun je ook niet opmaken tenzij je ineens een dure treinreis maakt of in hapjes busreizen; er blijft dus altijd een bepaald saldo over.

Wat was de Chipknip daarbij vergeleken dan een wonder van klantvriendelijkheid! Geen opstartkosten en je hele saldo kun je terugstorten!

(Waarom is er eigenlijk niet voor gekozen om je OV te betalen met chipknip? Onee, dat is niet "veilig" want dan kunnen ze niet al je gegevens opslaan. En we hadden er allemaal al een dus het zou veel te handig en goedkoop voor de reiziger zijn geweest).

Ik zie maar één voordeel van die OV-chipcard: je kunt hem gebruiken voor Greenwheels. Maar dat is de verdienste van Greenwheels.
06-08-2014, 18:36 door Briolet - Bijgewerkt: 06-08-2014, 18:38
Door Anoniem:
Door Briolet: Bij de digitale kaart die je zelf uitprint, kan ik me ook wel voorstellen dat er een naam etc op moet staan…
Is dat de enige manier die je bedenken kan? Naar wat ik zie hebben ze niet eens geprobeerd iets te bouwen wat niet allerlei data van de klant opslurpt om zichzelf in te dekken. Want iedereen is potentieel crimineel, en dus niet een geerde klant die met enig respect bejegend hoeft te worden.

Ik zie zo snel geen simpeler methode. Je moet alleen een naam, geboortedatum en e-mail adres opgeven. De iDeal betaling geeft natuurlijk wel klantgegevens door (naam & rekeningnummer). Het e-mail adres hadden ze weg kunnen laten maar mensen willen graag een kopie hebben. Het is ook een backup voor het geval de gebruiker iets fout doet in de browser na de betaling en dan het kaartje niet meer via de browser kan uitprinten.
06-08-2014, 23:24 door Anoniem
Door Briolet: Ik zie zo snel geen simpeler methode.
Wie zegt er dat het simpeler moet? En vooral ook, simpeler voor wie? Het is uiteindelijk de vervoersmaatschappij die probeert een dienst te verkopen, en die mag dan ook best wel z'n best doen lastige problemen op te lossen -- en niet alleen zo dat ze er zelf beter van worden. Waar het om gaat is dat er gegraaid wordt naar persoonsgebonden data zonder dat er erg lang over nagedacht wordt. Het is een aanmatiging uit luiheid, en daarmee subordinering van de klant aan de eigen grillen.

Je moet alleen een naam, geboortedatum en e-mail adres opgeven.
"Alleen."

De iDeal betaling geeft natuurlijk wel klantgegevens door (naam & rekeningnummer).
Oh ja, die ook nog. Dat was dus ook al niet zo "alleen".

Willen we dit soort gein in de toekomst kunnen blijven doen dan moeten we ons realiseren dat we nu al* moeten beginnen systemen te bouwen die al dat moois ook kunnen zonder dat je bergen rationalisatie nodig hebt om het resultaat een beetje verteerbaar te maken.

* We zitten al op ruim meer dan twintig jaren TLSfaalderij.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.