image

NS start proef met in- en uitchecken via bankpas

maandag 18 augustus 2014, 12:21 door Redactie, 45 reacties
Laatst bijgewerkt: 19-08-2014, 09:56

De NS start binnenkort een proef met contactloos betalen waarbij klanten van ABN Amro straks als eerste met hun bankpas kunnen in- en uitchecken. Dat meldt Metro vandaag. Het is de verwachting dat andere banken snel na de introductie van deze nieuwe betaalmethode zullen volgen.

Mogelijk is er dan ook geen aparte OV-chipkaart meer nodig. Ook is het niet nodig om eerst een opstarttarief op de bankpas te zetten, hoewel er wel minimaal 10 euro op de rekening moet staan. Bij het uitchecken wordt het restant van de borg direct weer teruggestort. De NS zou een hoger opstaptarief vragen dan het stad- en streekvervoer omdat reizigers al snel voor 10 euro reizen. "Wij willen dat mensen met voldoende saldo snel kunnen uitchecken. En dat ze betalen voor hun reis", zo laat een woordvoerder weten.

De NS zegt niets aan de veelgehoorde klacht over de toeslag van 1 euro op de nieuwe eenmalige OV-chipkaart te kunnen doen: "Dit is nodig om de kaarten te ontwikkelen, produceren en te distribueren. Ook in het stad- en streekvervoer wordt een toeslag geheven. De 1 euro is precies noodzakelijk voor onze kosten; wij verdienen er echt niets op."

Verder doet de vervoerder ook een proef met een speciale app waarbij smartphonegebruikers verschillende producten, zoals een andere klasse, op de chipkaart kunnen plaatsen. Het is echter wel nodig om over een mobiele telefoon met een NFC-chip te bezitten en die is nog niet op alle smartphones aanwezig.

Reacties (45)
18-08-2014, 12:41 door Anoniem
Wat een leugenaars. Maar zichzelf wel steeds verdergaande toegang op je bankrekening geven. Want "handig".

Als ze nou gewoon een goed systeem hadden ontwikkeld, dan hoefden ze niet hun klanten voor hun abjecte onkunde te laten betalen. Oh wacht, je bent geen klant, je bent het product. Ondanks dat je dus wel gewoon betaalt. Nieuw systeem!
18-08-2014, 12:51 door Anoniem
Haha, de NS gaat het nu helemaal bond maken. Nu ook al de reizigers tracen door geheel Nederland in waar ze naar toe reizen, wat ze kopen, waar ze geld uitgeven en hoeveel. Hier zou toch echt tegen opgetreden moeten worden maar er zullen debielen genoeg zijn die het ook nog eens een goed idee vinden.
18-08-2014, 13:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
18-08-2014, 13:10 door Anoniem
Door rufus-1.4.9.exe: Ze hebben het dan over de chip op je bankpas. maar die gaat op 1 januari volgend jaar eruit. hoe moet dan betaald worden?

Dat is de Chipknip. Dit artikel heeft het over bankpassen met een NFC chip erop.
18-08-2014, 13:16 door Anoniem
Door rufus-1.4.9.exe: Ze hebben het dan over de chip op je bankpas. maar die gaat op 1 januari volgend jaar eruit. hoe moet dan betaald worden?
Over welke chip heb je het? De ChipKnip? Ik denk niet dat ze die gebruiken. Het zal eerder gaan om de NFC chip die nu in de bankpassen komt voor het contactloos pinnen. En die gaat langzaamaan in steeds meer voorkomen.
18-08-2014, 13:19 door spatieman
de NS, beter opgelicht worden is niet mogelijk !
18-08-2014, 13:25 door Preddie
Door rufus-1.4.9.exe: Ze hebben het dan over de chip op je bankpas. maar die gaat op 1 januari volgend jaar eruit. hoe moet dan betaald worden?

Jij hebt het waarschijnlijk over de chipknip, maar dit zal waarschijnlijk met de RFID gebeuren. De ING bank heeft haar klanten ongevraagd van een dergelijke pas voorzien en daarnaast ongevraagd de optie contactloos betalen aangezet bij haar klanten..... zeer onvriendelijk van de ING Bank (we kennen ze inmiddels niet anders meer)
18-08-2014, 13:30 door Anoniem
Door rufus-1.4.9.exe: Ze hebben het dan over de chip op je bankpas. maar die gaat op 1 januari volgend jaar eruit. hoe moet dan betaald worden?

De chip zal er niet uitgaan, de banken zijn pas net overgestapt van magneetstrip naar chip. Je weet wel de "Het nieuwe pinnen" campagne.
18-08-2014, 14:09 door Vandy
Binnenkort in het nieuws: hacker installeert malware op incheckpaal, trekt vervolgens bankrekeningen van ABN-rekeninghouders leeg.
18-08-2014, 14:17 door Reinder
Ik vind het zorgelijk en frustrerend dat het steeds moeilijker gemaakt wordt om met contact geld te betalen voor je reis. Op veel stations is het niet meer mogelijk. Automaten accepteren soms nog wel munten maar dat is dus praktisch gezien alleen mogelijk voor korte reizen. Vroegah was er zoiets als de valutawet maar die lijkt of weg of niet meer gehandhaaft te worden. Ik ben van mening dat ik op elk station waar ik wil opstappen een kaartje van, zeg 28 euro moet kunnen betalen met 30 euro papiergeld. En ja, dat betekent dus een loket waar iemand zit die kaartjes verkoopt en weet hoe laat de trein komt. Het is vreemd dat ik op elk station een latte machiato decaf no skim koffie met sprinkeltjes kan kopen, maar geen treinkaartje. Het kan natuurlijk samengevoegd worden, dus dat je ook kaartjes kan krijgen bij de koffiebar.
18-08-2014, 14:19 door Anoniem
ik deed het al niet, maar dus nooit meer je portomonee tegen de paaltjes houden.
wat een totale nonsense weer.
18-08-2014, 14:22 door Preddie
Door Reinder: Ik vind het zorgelijk en frustrerend dat het steeds moeilijker gemaakt wordt om met contact geld te betalen voor je reis. Op veel stations is het niet meer mogelijk. Automaten accepteren soms nog wel munten maar dat is dus praktisch gezien alleen mogelijk voor korte reizen. Vroegah was er zoiets als de valutawet maar die lijkt of weg of niet meer gehandhaaft te worden. Ik ben van mening dat ik op elk station waar ik wil opstappen een kaartje van, zeg 28 euro moet kunnen betalen met 30 euro papiergeld. En ja, dat betekent dus een loket waar iemand zit die kaartjes verkoopt en weet hoe laat de trein komt. Het is vreemd dat ik op elk station een latte machiato decaf no skim koffie met sprinkeltjes kan kopen, maar geen treinkaartje. Het kan natuurlijk samengevoegd worden, dus dat je ook kaartjes kan krijgen bij de koffiebar.

Let op bij de betreffende juffrouw zijn de treinkaartjes wel 10% duurder ;)

is dat even klantvriendelijk....
18-08-2014, 14:28 door Anoniem
Als die 1 euro extra kosten noodzakelijk zijn dan raad ik ze eens aan om een andere technologie te onderzoeken. Het schijnt dat je tegenwoordig redelijk goedkoop unieke kaartjes kunt maken door middel van iets dat 'printen' heet, op een ondergrond die ook wel bekend staat als 'papier'. Ik denk dat dat wel potentie heeft.

Maar waarom kan een e-ticket wel nog steeds, en vooral, waarom kunnen de automaten *die* dan niet maken?
18-08-2014, 14:44 door Anoniem
Door Reinder: Ik vind het zorgelijk en frustrerend dat het steeds moeilijker gemaakt wordt om met contact geld te betalen voor je reis.
Je bent niet de enige. Ook moeten betalen voor dingen waar ik geen voordeel aan heb (bv. die hele euro voor een stukje verelectronischeerd papier, mag een dubbeltje inkoop kosten, en mij als klant helemaal niets extra) stuit me tegen de borst.

En ja, dat betekent dus een loket waar iemand zit die kaartjes verkoopt en weet hoe laat de trein komt.
Niet per se. In Duitsland eten de automaten wel papiergeld, iets waar de Nederlandse "wij gaan vol voor de klantvriendelijkheid" Spoorwegen een sterke emotionele afkeur van hebben om mij verder onduidelijke redenen.

Maar ik heb geen bezwaar tegen bij een persoon een kaartje kopen. De NS heeft daarentegen wel ernstige problemen zich ook maar een beetje in de reiziger in te leven. Volgens de NS moet de reiziger maar gewoon doen wat de NS "vriendelijk" opdraagt, en dat noemen ze dan "klantvriendelijk". Probleem opgelost. Nu weer treintjes spelen.
18-08-2014, 14:50 door Anoniem
Door Predjuh: Let op bij de betreffende juffrouw zijn de treinkaartjes wel 10% duurder ;)
is dat even klantvriendelijk....
De prijs die ze erop gezet hebben toen er nog loketten waren was vijftig cent per kaartje. Wat maar matig verdedigbaar is bij een loket (waar je ook nog eens allerlei dingen niet kon), maar gelijk de leugen geeft aan het NS-argument dat die kaartautomaten ook betaald moeten worden: Ze waren al goedkoper dan het loket en dat loket kostte maar 50ct extra. Een euro extra per automaatkaartje met chip? De belofte was dat kaartjes "niet duurder" zouden worden. Alweer een gebroken belofte, daar hebben we niet al een hele alditrein vol van, zeg.

Ik heb ook wel kaartjes bij de kiosk betrokken toen de laatste loketten dicht gingen, kennelijk kan dat niet meer? Daar betaalde ik ook 50ct extra, wat raar is omdat de kiosk dat er even bij doet, en er dus geen apart loket meer aangehouden hoeft te worden. Waar betaal ik dan nog extra voor? Alweer iets waarin de uitleg van de NS schittert door afwezigheid.
18-08-2014, 15:06 door PietdeVries
De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?
18-08-2014, 15:10 door Anoniem
"De NS zegt niets aan de veelgehoorde klacht over de toeslag van 1 euro op de nieuwe eenmalige OV-chipkaart te kunnen doen:"

Prima, dan zien ze mij niet meer in de trein.
18-08-2014, 15:21 door Anoniem
Door PietdeVries: De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?

Een systeem niet maar wel een definitieve oplossing: Afdanken van de beursplein 5 cultuur, ofwel de NS nationaliseren.
18-08-2014, 15:36 door PietdeVries
Door Anoniem:
Een systeem niet maar wel een definitieve oplossing: Afdanken van de beursplein 5 cultuur, ofwel de NS nationaliseren.

Uhm... seriously? Want door nationaliseren wordt alles beter? Ambtenaren en hun bureaucratie werken beter en efficiënter dan een bedrijf dat winst probeert te maken door kosten te drukken en klanten te behouden? Zou je me een voorbeeld kunnen geven van een Nederlands bedrijf dat genationaliseerd is en daarna beter, goedkoper en klantvriendelijker ging werken?
18-08-2014, 16:05 door Anoniem
Door PietdeVries: De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.
Aan de andere kant zijn ze ook gewoon al jaren bezig uiterst bevraaglijke dingen te doen en lukt het ze maar niet zelfs maar het dienstniveau van voor de privatisatie te halen. En dat voor een topsalaris dat ten tijde van privatisatie maar even verdrievoudigd werd, "want nu vrije markt". Ergens zou je zeggen dat daaraan gemeten we zelfs drie keer beter zouden mogen eisen. Maar uiteindelijk zijn het toch weer ambtenaren, alleen laten ze zich een stuk beter betalen.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?
Jawel hoor. Ik zou beginnen met heel TLS op te heffen. Dat alleen al scheelt een boel. De grap namelijk is dat ze wel victorie kraaien over het gedaalde zwartrijpercentage, maar dat de prijs die de reiziger er uiteindelijk voor betaalt zo hoog is dat je weer net zo goed een paar extra VMBOers kan inzetten. Alleen heb je dan dus niet de beschikking over nationale reizigervolgdatabases en andere dure en nukkige elektronika.

Nog even afgezien van dat die vijf negens bij lange na niet gehaald worden met het huidige systeem. Vooraf prima oplossingen "te duur" verklaren en vervolgens jezelf vrij achten er een groot en zomogelijk nog duurder zooitje van te bakken is niet helemaal eerlijk en uiteindelijk ook niet goedkoper dan dat "te dure" alternatief.
18-08-2014, 16:06 door Preddie - Bijgewerkt: 18-08-2014, 16:07
Door PietdeVries: De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?

Gewoon het oude papieren kaartje?

Die je ook gewoon uit een automaat kon halen, waar je retour mee kon reizen, die je zonder datum kon halen..... het was het op één-na goedkoopste systeem van de wereld.

Ik overigens niet waar je op doelt met de VMBO-er die kaartjes knipt ? Is dat de conducteur ? In dat geval duurt het scannen van de OV-chipkaart net zo lang als het knippen van een kaartje, echter is de kaartjesknipper als eerste klaar omdat veel reizigers een OV-kaart hadden die alleen visueel gecontroleerd hoeft te worden terwijl de scan-conducteur elke kaar moet scannen ....

Ik ken niemand die meer voor als nadelen op kan noemen, ook niet al je de voordelen voor de vervoersbedrijven erbij betrekt ...
18-08-2014, 16:12 door RizzoRat - Bijgewerkt: 18-08-2014, 16:13
Ik snap het niet. In mijn jeugd reed de trein op tijd. Als je hulp vroeg werdt die zeer vriendelijk gegeven,en je kon nog gewoon een kaartje kopen. De trein had geen last van blaadjes op de rails,(wat uberhaubt al een raar argument is van de NS) Regen sneeuw, het maakte niet uit, ze reden op tijd en waren klantvriendelijk. Nu blaffen ze je af, even een blaadje op de rails en alarm fase 3 wordt afgekondigd, en de klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Geen kaartjes meer, en mocht je dit toch willen, ja dan moet je 1 euro extra betalen. Waarvoor die 1 euro is, is mij een raadsel. Maar ja, ga zo door NS en niemand gaat straks meer met de trein. Niet dat de top van de NS dit wat interesseert, die pakken hun bonus toch wel!! (sorry maar dit wilde ik even kwijt.)
18-08-2014, 16:14 door Briolet
Door Anoniem:Maar waarom kan een e-ticket wel nog steeds, en vooral, waarom kunnen de automaten *die* dan niet maken?

Sterker: waarom printen ze niet overal e-tickets en laten die nieuwe kaart met € 1.- toeslag weg? Op zo'n e-ticket uit de automaat hoeft dan ook geen naam en geboortedatum te staan omdat je dat op speciaal papier kunt laten printen, zodat op die manier onbeperkt kopiëren onmogelijk (in elk geval lastig) wordt.
18-08-2014, 16:17 door Preddie
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
Een systeem niet maar wel een definitieve oplossing: Afdanken van de beursplein 5 cultuur, ofwel de NS nationaliseren.

Uhm... seriously? Want door nationaliseren wordt alles beter? Ambtenaren en hun bureaucratie werken beter en efficiënter dan een bedrijf dat winst probeert te maken door kosten te drukken en klanten te behouden? Zou je me een voorbeeld kunnen geven van een Nederlands bedrijf dat genationaliseerd is en daarna beter, goedkoper en klantvriendelijker ging werken?

PietdeVries, ik kan een boekwerk volschrijven met voorbeelden waarbij het beter ging werken, vroeger was er namelijk helemaal geen nationalisatie van dergelijke diensten en heeft men gedurende jaren ingezien dat basis behoeften zoals bijv. zorg niet commercieel uitgebuit moet worden omdat de burger daar de dupe van is en uiteindelijk het hele landals het gaat om de economie..... Echter gaat dat even terug in de tijd....

Lang, lang, lang geleden waren er steden die bijv. een commerciële brandweer hadden, echter hadden ze er niet één maar meer zodat ze goed met elkaar konden concurreren. Je zou zeggen; dat is goed voor de prijs..... het tegendeel is waar.

De steden die maar één brandweer hadden die betaald werden door de burgers, vroeg eerst geld voordat men begon met blussen. In steden met meerder brandweer concurrent begon met direct met blussen, maar zodra de concurrent de hoek om kwam werden de slangen neer gelegd en vloog men elkaar in de haren met als gevolg een volledige afgebrand pand.

Er zijn tal van voorbeelden...... is het niet raar dat een ziekenhuis een winst oogmerk heeft endus feitelijke geen drijfveer meer hebben om u beter te maken, maar om u zolang mogelijk ziek en in leven te houden. Dat is immers het beste voor de winst van het ziekenhuis.

Echter zijn mensen best domme wezens (al vinden we misschien zelf van niet) en gebeurt het vaak dat Generatie X dezelfde fouten maakt als Generatie Y daardoor zie je ook steeds herhalende patronen in de geschienis....
18-08-2014, 16:17 door Anoniem
Door PietdeVries: De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?

Ik zou zeggen, ga eens in Zwitserland kijken.

Alle haltes (trein, metro, tram, bus) hebben een automaat waar je met munten, papiergeld, chip en pin kaartjes kunt trekken. Ja, de standaard kaartjes zijn bij voorkeur voor de (zeer ruime) regio, maar het is eenvoudig om voor een aantal grotere afstanden een kaart te trekken. Lukt dat niet voor jouw bestemming dan ga je naar een loket waar je ieder kaartje, zonder bijbetaling, kunt afhalen.

Meerstrippenkaarten waardeer je af in een automaat (ja, diezelfde).
Enkele reis is daar binnen een half uur tot twee uur, afhankelijk van de afstand. Retour hebben ze niet, maar voor twee keer de prijs van een enkel kaartje reis je binnen datzelfde gebied 24 uur overal naartoe en met iedere bus, tram of trein. En dat onafhankelijk van de vervoerder.

Peter
18-08-2014, 16:24 door Anoniem
Maak het gewoon gratis en schaf al die overbodige techniek lekker af .
Nu komt 2/3 van een 'kaartje' ook al uit algemene belastingen en houderschapsbelasting , dat tezamen met afschaf van controle kosten maakt het geheel nog goedkoper ook .
18-08-2014, 16:32 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
Een systeem niet maar wel een definitieve oplossing: Afdanken van de beursplein 5 cultuur, ofwel de NS nationaliseren.
Uhm... seriously? Want door nationaliseren wordt alles beter?
Seriously. Niet alles, maar dit wel. Je vergeet hier even dat a) voor de NS het spoorwegennetwerk uit een aantal verschillende commercieele bedrijven bestond, en dat b) ze dus al een keertje genationaliseerd zijn omdat dat toen een goed idee leek, en c) de privatisatie dus eigenlijk het terugdraaien van een nationalisatie was, die d) vervolgens toch niet heel succesvol bleek. En de reden daarvoor is goed te zien:

Ambtenaren en hun bureaucratie werken beter en efficiënter dan een bedrijf dat winst probeert te maken door kosten te drukken en klanten te behouden?
Je neemt hier aan dat de NS als commercieel bedrijf werkt. Dat doet ze niet.

Er zijn nog wat meer puntjes, zoals dat een grootbedrijf (en een bedrijf ter grootte van de NS is "groot") intern net zo goed volzit met bureaucratie. Belangrijker is dat een commercieel bedrijf zichzelf beter en efficienter maakt omdat het dat moet, want, en dit is de crux van de "vrije markt", er zijn concurrenten die het wel eens beter zouden kunnen doen.

Om dat mechanisme te laten werken heb je druk vanuit de markt nodig. Maar is die er? Kan de reiziger het perron op lopen en kiezen voor bijvoorbeeld vervoerder A, snelle service voor een beetje extra, of vervoerder B, boemels voor wat minder, of wellicht vervoerder C, je moet maar hopen dat'ie gaat en dan zit je op houten bankjes, maar het kost bijna niets? Gewoon vanaf hetzelfde station (want prorail), maar wellicht een ander perron of een andere vertrektijd. Dat zou keuze geven.

De reiziger heeft nul keuze. Er is dus geen marktdruk en dus geen concurrentie en dus geen vrije marktwerking. De enige "concurrentie" is meerjarige gunningen in compleet door wereldvreemde ambtenaren en hun ivoren torenregelboekgedreven aanbestedingen, en daar worden hele vuile spelletjes in gespeeld. Zowel op het spoor als in het streekbusvervoer.

Dus dit zogenaamde commercieele bedrijf genaamd de NS hoeft zich niet als commercieel bedrijf te gedragen en doet dat dus ook niet. De reiziger is niet de klant maar het product. De klant is de grootaandeelhouder, de overheid, die naar de cijfertjes kijkt en zichzelf schouderklopjes geeft met wat ze toch allemaal aan goeds doen voor demense. Even vergetende dat als de reizigers keuze hadden ze in een oogwenk de NS links zouden laten liggen.

Blijf je nu volhouden dat privatisatie echt beter moet en zal zijn dan heb je het begrip van marktwerking vergelijkbaar met een politicus. De truuk is namelijk niet dat "de markt" werkt en altijd zal werken. We zien dat dit niet gebeurt. De truuk is dat het bedrijf goed geleid wordt, iets waarvan de politiek hoopte dat dit automatisch zou gebeuren als je er maar magische marktsaus over uitgiet. Blijkt dat die saus niet magisch is want zonder keuze geen markt en zonder markt geen marktwerking.

Dan moet het maar anders. Of je komt met echte marktwerking. Of je leert je bedrijf goed te leiden zonder marktwerking. En dat kan best, als je maar snapt waar het over gaat.

We zien een vergelijkbaar fiasco opbouwen in de zorg. Het lijkt op vrije markt, maar de bron van het geld is alle keuze ontnomen, en dus is het een gratisgeldfeestje voor degenen die de touwtjes in handen hebben: De verzekeraars. Ook daar is het probleem dat er een structuur is aangebracht die wel een beetje naar vrije markt moet ruiken, maar die gewoon [x] ongeschikt is voor het uiteindelijke doel, in de zorg het verzorgen van de patient. En dat is goed te zien aan hoe het misgaat.

Zou je me een voorbeeld kunnen geven van een Nederlands bedrijf dat genationaliseerd is en daarna beter, goedkoper en klantvriendelijker ging werken?
De NS.
18-08-2014, 17:04 door Anoniem
Door PietdeVries: De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?

Zoiets heet een strippenkaart. Is ook nog eens heel gemakkelijk te begrijpen.
18-08-2014, 17:56 door Anoniem
laatste zin van het originele bericht:
Het is echter wel nodig om over een mobiele telefoon met een NFC-chip te bezitten en die is nog op alle smartphones aanwezig.
Lieve help, redactie... Is dat zo?... Gaan alle NFC-chips er binnenkort dan weer uit? (-;
18-08-2014, 18:53 door Anoniem
Treinreizen met een gangbaar betaalmiddel kost bij de NS dus minimaal 12,10 Euro, je hebt geen recht op anoniem reizen en je bent afhankelijk van de NS om teveel betaald geld terug te krijgen. Dat is dus het moderne reizen volgens een openbaar vervoerbedrijf en de Staat. De enige partij die hier winst heeft is de NS, die maakt dat de reiziger zich zwak moet opstellen in plaats van dat de leverancier primair dienstbaar is. Het betaalsysteem van de NS is op een verdienmodel op zich geworden en heeft niets meer met de primaire doelstelling van de organistie te maken: dienstbaar publiek transport verzorgen. Hoe staat de Nederlandsche Bank overigens in deze vorm van gebruik van een gangbaar betaalmiddel? Is dat "het betaalmiddel is niet bedoeld als ander middel dan betaalmiddel" of is dat "de betaler heeft recht om met andere betaalmiddel te betalen".
18-08-2014, 18:59 door Anoniem
Zucht...

http://www.nu.nl/tech/3854997/ns-werkt-ov-chipkaart-app.html

"De app maakt gebruik van nfc (near field communication), dat ook wordt gebruikt door de ov-chipkaartpoortjes en bankpassen waarmee contactloos betaald kan worden."

Nee, nee, nee. Eerst al dat brakke NFC op die OV-shitkaart, en nu nog meer mogelijke lekken via een of andere brakke app.
18-08-2014, 19:26 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
Een systeem niet maar wel een definitieve oplossing: Afdanken van de beursplein 5 cultuur, ofwel de NS nationaliseren.

Uhm... seriously? Want door nationaliseren wordt alles beter? Ambtenaren en hun bureaucratie werken beter en efficiënter dan een bedrijf dat winst probeert te maken door kosten te drukken en klanten te behouden? Zou je me een voorbeeld kunnen geven van een Nederlands bedrijf dat genationaliseerd is en daarna beter, goedkoper en klantvriendelijker ging werken?

Uhm... seriously? Dan draai ik je vraagstelling om:
Zou je me een voorbeeld kunnen geven van een staatsbedrijf dat genationaliseerd werd en daarna slechter, duurder en klantonvriendelijker ging werken? Ik zal je het antwoord geven: de NS.
18-08-2014, 19:56 door Anoniem
Er zijn nog al wat reactionaire opmerkingen hierboven en dat is heel begrijpelijk. Ik vermoed dat na 20 à 25 jaar privatiseerdrift van voormalige overheidsdiensten door onze overheid de acceptatiedrempel bij het publiek voor weer een nieuwe innovatie (de dertiende in het dozijn) die het allemaal beter, mooier, makkelijker etc. moet maken, helemaal tot onder het vriespunt is gedaald. Het wordt alleen maar duurder, gelikter en onduidelijker. Neem de andere mopperpaal: PTT en dan de tak postbestelling. Google even en de klachten spatten van je scherm. De energievoorziening: Idem. De klant is het gewoon zat, óók omdat er steeds meer gedurfd inzicht bestaat gestoeld in de wetenschap dat bedrijfsvoering op commerciele basis analoog is aan kleverige strijkstokken waar heel veel aan blijft plakken omdat er geconcurreerd moet worden. concurreren is investeren en deze wijze van investeren kost dood/vicieus geld dat niet losgemaakt kan worden t.b.v. de uiteindelijke dienstverlening; het eindproduct.
18-08-2014, 23:35 door Anoniem
NS heeft geen idee van wat en wie een reiziger is. Het OV-chipsysteem is niet meer dan een tracking systeem zoals voor het volgen van postpakketjes.
19-08-2014, 08:36 door Anoniem
Maar wat ik niet snap is waarom er 10 euro op de rekening moet staan.
Het is toch niet het probleem van de NS wat het banksaldo is? Als ze hun geld maar krijgen.
Iemand die rood staat die mag niet met de trein, gekker moet het toch niet worden!
Dit lijkt sterk op dat idiote gedoe met de OV Chipkaart, waar je eerst 27.50 moet betalen voor je mag instappen
zodat zij zeker weten dat ze hun geld krijgen. Hieruit blijkt een totaal gebrek aan vertrouwen.
Nou matched dat goed met het totale gebrek aan vertrouwen wat veel mensen in de NS hebben, maar ik denk toch
dat het een slechte basis is om je dagelijkse bedrijfsvoering op te baseren.
Als ik naar de kapper ga hoef ik toch ook geen briefje van 20 te deponeren voor ik aan de beurt ben zodat de kapper
zeker weet dat ik bij het afrekenen niet zonder geld zit? Laat staan dat ie mijn banksaldo gaat checken als ik aangeef
dat ik zal gaan pinnen.
19-08-2014, 10:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door PietdeVries: De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.
Aan de andere kant zijn ze ook gewoon al jaren bezig uiterst bevraaglijke dingen te doen en lukt het ze maar niet zelfs maar het dienstniveau van voor de privatisatie te halen. En dat voor een topsalaris dat ten tijde van privatisatie maar even verdrievoudigd werd, "want nu vrije markt". Ergens zou je zeggen dat daaraan gemeten we zelfs drie keer beter zouden mogen eisen. Maar uiteindelijk zijn het toch weer ambtenaren, alleen laten ze zich een stuk beter betalen.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?
Jawel hoor. Ik zou beginnen met heel TLS op te heffen. Dat alleen al scheelt een boel. De grap namelijk is dat ze wel victorie kraaien over het gedaalde zwartrijpercentage, maar dat de prijs die de reiziger er uiteindelijk voor betaalt zo hoog is dat je weer net zo goed een paar extra VMBOers kan inzetten. Alleen heb je dan dus niet de beschikking over nationale reizigervolgdatabases en andere dure en nukkige elektronika.

Nog even afgezien van dat die vijf negens bij lange na niet gehaald worden met het huidige systeem. Vooraf prima oplossingen "te duur" verklaren en vervolgens jezelf vrij achten er een groot en zomogelijk nog duurder zooitje van te bakken is niet helemaal eerlijk en uiteindelijk ook niet goedkoper dan dat "te dure" alternatief.

Volgens mij gaat het hier niet om TLS maar om de NS? Wel goed blijven lezen voor je reageert he? ;)
19-08-2014, 11:09 door Anoniem
"Wij willen dat mensen met voldoende saldo snel kunnen uitchecken. En dat ze betalen voor hun reis, zo laat een woordvoerder weten."

Het zou fijn zijn indien men ook een mogelijkheid weer zou invoeren voor een uitstel van betaling (wel met een check of je een wanbetaler bent).

Immers kan het erg handig zijn om wel te kunnen reizen, indien je op dat moment even geen geld op je rekening hebt staan. Denk aan mensen met een uitkering die hard aan het solliciteren zijn, en moeten reizen naar mogelijke werkgevers.

Het is m.i. doodzonde dat er geen uitstel van betaling meer mogelijk is voor goedwillende mensen. Ik heb daar vroeger regelmatig gebruik van gemaakt (en heb iedere keer netjes achteraf de rekening voldaan).

Het weren van mensen zonder geld uit het openbaar vervoer moet geen doel op zich zijn....

"Maar wat ik niet snap is waarom er 10 euro op de rekening moet staan. Het is toch niet het probleem van de NS wat het banksaldo is? Als ze hun geld maar krijgen."

Of jij rood staat maakt niet uit; het gaat om je bestedingsruimte op je pas. Of jij 10 euro hebt, en niet rood mag staan, of -990 terwijl je 1000 rood mag staan is hetzelfde voor dit systeem.
19-08-2014, 11:10 door Anoniem
"Dit is nodig om de kaarten te ontwikkelen, produceren en te distribueren."

Dat is erg fijn, maar als reiziger heb je er niets aan dat men deze kaarten ontwikkeld, produceert en distribueert. Een papieren kaartje werkt immers even goed.
19-08-2014, 11:14 door Anoniem
"Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt "

Die vraag is wel een open deur. Het antwoord is het oude systeem, met het papieren kaartje. Heeft jarenlang goed gewerkt, is geen probleem voor de privacy, is goedkoper, en kan niet worden gekraakt. Of de prijs schappelijk is, is een andere vraag, gezien de steeds verder stijgende prijzen van het reizen per OV. Nog meer vragen ?

"de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant."

Lekker inhoudelijke argumentatie.
19-08-2014, 11:20 door Anoniem
Over privatiseren/nationaliseren; privatiseren werkt alleen als je daarna niet een monopolie hebt, maar een daadwerkelijke open markt. Als je na privatiseren een monopolie hebt heb je het slechtste van beide werelden; geen druk om klandizie en efficientie, maar wel winstbejag en graaigedrag. Dat valt dan ook niet op te lossen met een gedwongen scheiding van verantwoordelijkheden.

Ik wil eigenlijk wel eens een gedegen onderzoek zien wat de privatisering van staatsbedrijven ons (het publiek) heeft gekost of opgeleverd, en wat het de staat heeft gekost of opgelevered. Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat het in beide gevallen niet positief is.
19-08-2014, 11:42 door Anoniem
De NS zegt niets aan de veelgehoorde klacht over de toeslag van 1 euro op de nieuwe eenmalige OV-chipkaart te kunnen doen: "Dit is nodig om de kaarten te ontwikkelen, produceren en te distribueren. Ook in het stad- en streekvervoer wordt een toeslag geheven. De 1 euro is precies noodzakelijk voor onze kosten; wij verdienen er echt niets op."
Wat een abjecte leugen weer, alsof strippenkaarten (papieren kaartjes, inkt, printers, etc.) vroeger gratis uit de lucht kwamen vallen. Bovendien verzamelt de NS nu 'gratis' (wat heet, lees: "betaald") persoonsgegevens die zeer lucratief zijn. Dat deze gegevens worden verzameld door een derde partij (de uitgever van die OV-pas) is helemaal verschrikkelijk, je bent dus aan de voorwaarden van meerdere commerciële partijen gebonden om met het OV te kunnen reizen.
Dit spelletje van de NS is net zo smerig als de vloer van een trein (of perron, of station, of wat dan ook maar te maken heeft met de NS).


Door PietdeVries: De kritiek hierboven was wel te verwachten - de NS is aangeschoten wild en de beste stuurlui staan ook immers hier gewoon aan de kant.

Laten we het eens anders aanpakken: kan iemand een systeem bedenken dat voor minder dan die ene genoemde euro en met een beschikbaarheid van "5 negens" voor een schappelijke prijs landelijk kan worden ingevoerd waarbij contant betalen mogelijk is, de privacy gewaarborgd, dat niet kan worden gekraakt en waarbij de opex zo laag mogelijk ligt (dus weinig handen om het te onderhouden - een vmbo-er die handmatig kaartjes knipt is te duur)...

Iemand?
+1 voor die anon die de strippenkaart meldt. +1 voor het papieren treinkaartje-antwoord.
-1 voor de denigrerende opmerking tav conducteurs, jij neemt de NS-top in bescherming terwijl je het uitvoerend personeel neersabelt, Omgekeerde wereld natuurlijk, een conducteur is hoog opgeleid en heeft meer verantwoordelijkheden dan een gemiddelde manager. En al zou het VMBO-niveau zijn, wie is daar voor verantwoordelijk? Juist, diezelfde NS-top die jij probeert op te hemelen. Ronduit belachelijk...

Dat je stelt dat een werknemer te duur is, is helemaal van de pot gerukt, wat wil je in de toekomst?
Pootjes op je iPhone opdat die zelf de deur uit kan waardoor jij heel de dag op je bed kan liggen meuren? Of zodat je dan tijd hebt om je eigen stront (want VMBO'r = te duur) op kan ruimen?
Nederland BV ten top Piet, vervolgens weer lekker met z'n allen hypocriet zeuren over immigratie omdat wij zelf te lui zijn om in een kas te gaan werken. Goed bezig, lekker constructief ook allemaal.


Door Anoniem: NS heeft geen idee van wat en wie een reiziger is. Het OV-chipsysteem is niet meer dan een tracking systeem zoals voor het volgen van postpakketjes.
Was dat maar waar, een tracking systeem houdt geen persoonsgegevens, adresgegevens, betaalgegevens, reishistorie etc etc etc bij.
Dat het er op lijkt dat de reiziger voor de NS niet meer is dan een postpakketje ben ik dan wel weer met je eens...


OT:
Is het niet beter om de "O"uit het OV te halen? Er is nog maar weinig 'openbaar' (behalve die verzameling persoonsgegevens dan) aan het OV tegenwoordig.

Orwell, here we come!
19-08-2014, 13:14 door Anoniem
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/tls_bewaakt_100_miljoen:_vervoerders_willen_af_van_borg-146349
19-08-2014, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem:
"Maar wat ik niet snap is waarom er 10 euro op de rekening moet staan. Het is toch niet het probleem van de NS wat het banksaldo is? Als ze hun geld maar krijgen."

Of jij rood staat maakt niet uit; het gaat om je bestedingsruimte op je pas. Of jij 10 euro hebt, en niet rood mag staan, of -990 terwijl je 1000 rood mag staan is hetzelfde voor dit systeem.

Dat kun je denken, en dat zou ook logisch zijn, maar zo staat dat niet in het artikel. Daar staat gewoon dat er 10 euro
op je rekening moet staan en niet dat je 10 euro bestedingsruimte moet hebben.
Je zou kunnen vermoeden dat dit bedoeld wordt en is weggelaten om het artikel leesbaarder te maken, maar bedenk
wel dat het op de OV Chipkaart ook niet zo werkt! Daar is je bestedingsruimte ook gelijk aan je saldo, krediet is er niet.
Dit is des te schrijnender omdat het afgeschreven bedrag bij instappen veel hoger kan zijn dan de kosten van je reis, en
je daardoor dus meer saldo moet hebben dan nodig voor NS om zeker te stellen dat zij hun geld krijgen. Dat is niet
redelijk, hoe krom ze het ook weten te draaien daar in die bobo-kamertjes ver verwijderd van de reiziger.
19-08-2014, 18:24 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij gaat het hier niet om TLS maar om de NS? Wel goed blijven lezen voor je reageert he? ;)
Het gaat om beiden. Uit de brandende aldiNS is wellicht nog het een en ander te redden, van TLS een stukje minder.
26-08-2014, 11:04 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
Een systeem niet maar wel een definitieve oplossing: Afdanken van de beursplein 5 cultuur, ofwel de NS nationaliseren.

Uhm... seriously? Want door nationaliseren wordt alles beter? Ambtenaren en hun bureaucratie werken beter en efficiënter dan een bedrijf dat winst probeert te maken door kosten te drukken en klanten te behouden? Zou je me een voorbeeld kunnen geven van een Nederlands bedrijf dat genationaliseerd is en daarna beter, goedkoper en klantvriendelijker ging werken?

dammm ik wil eigenlijk niet meer reageren
maar helaas, ik kan niet anders

sinds dat alles naar de markt is gezet ( dus niet meer in algemene handen ) van nuts bedrijven tot gezondheidzorg tot vervoer tot wegen onderhoud
is alle maar dan ook alles,
duurder geworden
is de privecy verdwenen
sevice verdwenen
menselijkheid overleden
trager geworden
en zijn de directeuren en aandeelhouders beter betaald dan ooit

ik kan niet anders dan vast stellen dat u geen idee heeft van de werkelijkheid
net zoals politici
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.