image

Bank app verifieert klanten aan hand van typegedrag

woensdag 20 augustus 2014, 17:01 door Redactie, 0 reacties

Een Zweeds beveiligingsbedrijf heeft technologie voor mobiel bankieren apps ontwikkeld waarmee bankklanten aan de hand van hun typegedrag kunnen worden herkend. De technologie kan de druk op het scherm meten alsmede de snelheid waarmee de pincode op de smartphone wordt ingetypt.

"We letten op de kleine dingen", zegt Neil Costigan, oprichter van Behaviosec, tegenover Forbes. "De beweging tussen de toetsen, welke hoeken van de toetsen je raakt, waar je pauzeert. Of je langzaam naar een knop gaat of hem meteen aanraakt." Inmiddels zouden Scandinavische banken, waaronder de Danske Bank, al een proef met de technologie van Behaviosec hebben gehouden.

De technologie zou zo goed werken dat later dit jaar alle bankklanten in Zweden, Noorwegen en Denemarken extra aan de hand van hun typegedrag zullen worden gecontroleerd. Volgens Behaviosec zou de gedragsdetectie in combinatie met een pincode tijdens de tests een nauwkeurigheid van 99,7% hebben gehaald.

Profiel

Om klanten te kunnen herkennen moet de technologie eerst kijken hoe iemand bijvoorbeeld voor een app een pincode invoert. Aan de hand van het gedrag van de gebruiker wordt een profiel gemaakt dat vervolgens naast nieuwe gebruikers wordt gelegd. "Het is continu aan het leren. Het gedrag wordt steeds bekeken en je profiel wordt continu bijgewerkt", aldus Costigan.

De technologie heeft nu nog 20 tot 60 seconden nodig om een kwaadwillende gebruiker te herkennen. Een recente geldinjectie van DARPA, de onderzoekspoot van het Pentagon, kan deze tijd omlaag brengen. Behaviosec wil straks ook gaan meten hoe mensen hun telefoon vasthouden en bewegen, waarvoor naar de gyroscoop en accelerometer wordt gekeken.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.