image

'Firefox-gebruiker krijgt meer reclame door cookie-block'

maandag 25 maart 2013, 17:03 door Redactie, 6 reacties

Mozilla is van plan om cookies van derden in Firefox standaard te blokkeren, maar de advertentie-industrie is woedend en stelt dat Firefox-gebruikers hierdoor meer advertenties te zien zullen krijgen. De maatregel om tracking-cookies te blokkeren wordt mogelijk al vanaf Firefox 22 standaard ingesteld. Twee grote advertentiepartijen stellen dat dit vergaande gevolgen kan hebben

Zowel het Interactive Advertising Bureau (IAB) als de Association of National Advertisers (ANA) haalden in een open brief en blogposting hard naar Mozilla uit. De keuze om third-party cookies te blokkeren zou banen kosten, de interneteconomie destabiliseren en de vrijheid van gebruikers ontnemen om zelf te kiezen.

Adverteerders plaatsen deze cookies zodat ze internetgebruikers over meerdere websites kunnen volgen. Aan de hand hiervan zijn profielen te maken die vervolgens voor gerichte advertenties te gebruiken zijn. Deze advertenties leveren meer op dan ongerichte advertenties.

Advertenties
Niet alleen is de maatregel nadelig voor adverteerders, het zal ook het tegenovergestelde effect bereiken, aldus Dan Jaffe van ANA. "De feiten zijn dat Firefox-gebruikers meer advertenties krijgen, niet minder, en die advertenties zullen niet op hun interesses zijn afgestemd", zo laat hij tegenover IDG weten. "Ze zullen ongerichte advertenties zien, die er als spam uitzien. We moeten deze informatie zien over te brengen naar ze."

Mozilla heeft nog geen datum gekozen of en wanneer de cookie-blokkade wordt ingevoerd. Op z'n vroegst zou het in Firefox 22 zijn, die voor eind juni gepland staat. Het is echter ook mogelijk dat de feature verder wordt uitgesteld. "Dit blijft in onze Nightly-versie totdat we tevreden over de gebruikerservaring zijn", zegt Mozilla CTO Brendan Eich.

Ramp
Toch maken niet alle online uitgevers zich zorgen over de plannen van Mozilla. "Ondanks alle doemverhalen zal Mozilla's keuze om in de nieuwste Firefox-versie third-party cookies te blokkeren geen ramp voor adverteerders en uitgevers zijn", zo stelt de Online Publishers Association in een verklaring.

Het nieuws van Mozilla zou juist de aandacht vestigen op de noodzaak voor een ecosysteem-brede oplossing, die zowel voor consumenten als adverteerders positief zou zijn.

Reacties (6)
25-03-2013, 19:24 door johanw
Meer advertenties? Als volgende reactie Adblock Plus en Ghostery standaard meeleveren en aanzetten (noscript is wat te onhandig voor niet al te ervaren computergebruikers om standaard aan te zetten). Op internet is tenminste nog terug te vechten tegen de advertentieboeren die TV al zodanig verpest hebben dat meer en meer mensen het hele medium dumpen. En als dat betekent dat hobbysites niet meer overgenomen worden door grote uitgevers en daarna verpest worden door diezelfde uitgevers is dat alleen maar toe te juichen.
25-03-2013, 19:32 door fjallalj__ni__
Apart, aangezien Safari dit al doet voor zo lang als ik mij kan herinneren. In 2008 gebruikte ik voor het eerst een Mac (met Mac OS X 10.5 Leopard en volgens mij Safari 4) en toen viel me al op dat Safari standaard staat ingesteld om cookies van derden te blokkeren. Safari doet dit dus al jaren.
25-03-2013, 19:38 door Duck-man
Gezien de reactie van IAB en ANA is dit een goede stap van Mozilla. Ik blokkeer al jaren koekjes van derden maar zie toch nooit advertenties. Hmm misschien moet ik adblock dan uit zetten :). Ik ben eigenlijk wel blij dat ze nu zwart op wit hebben dat ze mijn proberen te volgen met die koekjes. Ik heb hier niet om gevraagd en vind dit dus per definitie nadelig voor mij. Ik hou gewoon de keuze om wel gevolgd te kunnen worden, mocht ik daar behoefte aan hebben.

FF 24 standaard met adblock is dat een idee? Of Ghostery?

" de interneteconomie destabiliseren en de vrijheid van gebruikers ontnemen om zelf te kiezen. "

:-D
25-03-2013, 19:57 door Anoniem
Dat is best ingewikkeld hoor, deze aangekondigde spamaanval. Moet je aparte websitelay-outs voor Firefox gaan ontwikkelen om daar meer advertenties in kwijt te kunnen. Bovendien wordt de advertentieruimte in vaste blokken van zoveel bij zoveel pixels aan de advertentie-industrie aangeboden; kleinere website-eigenaren zullen niet plotseling extra Firefox-blokken gaan aanmaken ten behoeve van de industrielobby. En Safari krijgt toch ook niet meer advertenties?
26-03-2013, 10:00 door lucb1e
Door Redactie: De keuze om third-party cookies te blokkeren zou banen kosten, de interneteconomie destabiliseren en de vrijheid van gebruikers ontnemen om zelf te kiezen.
Het eerste is waar, maar dat de mensen die ons doodgooien met advertenties eens fatsoenlijk werk moeten zoeken zie ik geen probleem in. Het tweede is een goede grap en het derde een leugen.
26-03-2013, 20:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.