image

"Nederlander steeds alerter op phishingmails"

donderdag 23 oktober 2014, 14:08 door Redactie, 4 reacties

Nederlanders lijken steeds alerter op phishingmails te worden, zo laat de Fraudehelpdesk tegenover Security.NL weten. De dienst ontving dit jaar al 70.000 meldingen van phishingmails, maar slachtoffers lijken er nauwelijks te zijn. Het aantal meldingen is wel flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar.

In 2013 kwamen er over het hele jaar 28.000 meldingen binnen. Naast het toegenomen bewustzijn over phishing is de stijging mogelijk ook te verantwoorden doordat de Fraudehelpdesk een apart e-mailadres heeft (valse-email@fraudehelpdesk.nl) waar mensen phishingmails naar kunnen doorsturen. Dit adres zou steeds bekender worden. Daarnaast worden mensen ook alerter zegt woordvoerster Lotte Reijmer.

Het aantal phishingslachtoffers kon ze niet specificeren, maar het totale aantal slachtoffers van cybercrime dat de Fraudehelpdesk dit jaar registreerde bedraagt 114. Het gaat hier ook bijvoorbeeld om mensen die het slachtoffer van ransomware zijn geworden en hier melding van maken. De impact van phishing lijkt dan ook klein, hoewel de woordvoerster opmerkt dat gedupeerde internetgebruikers in het geval van phishing waarschijnlijk eerder met de betreffende instantie zoals een bank of creditcardmaatschappij contact opnemen.

Toch zouden Nederlanders zich niet zo snel meer via e-mail laten beetnemen. "Heel veel mensen weten dat ze nooit mail van hun bank krijgen", aldus Reijmer. Daarnaast zouden alle waarschuwingscampagnes van overheid en banken hun vruchten beginnen af te werpen. Eind september liet de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) nog weten dat de schade door phishing in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van de laatste zes maanden van 2013 met 47% was afgenomen.

Reacties (4)
23-10-2014, 15:21 door potshot
"Nederlander na jáááááren van nieuwsberichten over virussen,malware en phissing scams heeft eindelijk door dat men niet als een kip zonder kop het internet op kan "

Kan beter de kop zijn..
23-10-2014, 19:54 door Anoniem
De banken hebben sinds 2012, met vele tientallen miljoenen euro's schade, ook wel de nodige maatregelen genomen om het criminelen lastiger cq. onmogelijk te maken om nog geld weg te krijgen. Geen geld = geen crimineel die daar tijd aan wil besteden.
23-10-2014, 20:02 door Anoniem
De website van die helpdesk kan alleen echt veel beter.

Vooral de pagina's waar de voorbeelden op staan. Bijzonder onduidelijke pagina's.
Voorbeeldje zien?
http://www.fraudehelpdesk.nl/nieuwsbericht/nepmails_ing_in_alle_soorten_en_maten

Tip aan dat team: maak gewoon 1 item per mail, maak een screenshot ervan en zet er een kader omheen. En zorg dat de plaatjes altijd even groot zijn.


Maar het is hard nodig.... Want laten we eerlijk zijn.... veel bedrijven mailen toch vaak via een of ander vaag klik-adres waarvan je niet kunt bepalen of het nu normaal is of niet (denk aan trilpolis.nl.... vertrouw ik dat als het linkje naar www.hollandcasino.nl zou moeten gaan?!) en dan wil je het gewoon even kunnen terugzoeken.
23-10-2014, 20:04 door Anoniem
Hebben ze ook een API of toolbar ofzo zodat de urls die ze kennen meteen geblokkeerd kunnen worden op m'n pc?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.