image

Staatssecretaris wil blauwe envelop door e-mail vervangen

maandag 27 oktober 2014, 12:32 door Redactie, 56 reacties

Als het aan Staatssecretaris Wiebes van Financiën ligt gaat de Belastingdienst straks veel meer via e-mail met burgers communiceren en niet meer via de bekende blauwe envelop. Op dit moment vereist de wet echter dat de fiscus per brief communiceert. Wiebes wil daarom wet en fiscale regelgeving wijzigen.

Dit moet ervoor zorgen dat er naast een digitaal bericht straks geen schriftelijke brief meer nodig is. Dat zou komend jaar definitief geregeld moeten zijn, zo meldt het AD. Om het aantal blauwe enveloppen terug te dringen zal de Belastingdienst volgende week een brief versturen waarin ontvangers wordt gevraagd om hun account op MijnOverheid.nl te activeren.

De Belastingdienst zal burgers dan via e-mail laten weten dat er een nieuw bericht op de website klaarstaat. Op deze manier moet het aantal verstuurde enveloppen jaarlijks met 11 miljoen worden verminderd. Daarnaast hoopt de fiscus dat meer Nederlanders de speciaal ontwikkelde aangifte-app voor iOs en Android gaan gebruiken.

Reacties (56)
27-10-2014, 12:45 door Anoniem
ga daar niet aan mee doen ze sturen maar mooi de blauwe brief , verplichten kunnen ze het niet !!!!!
het is hier een democratie en geen dictatuur !!!!!
27-10-2014, 13:12 door Anoniem
Nou, dat is dan weer een nieuwe markt voor spannende phising mails.
Of staat er gewoon boven zo'n mail, Dit is echt van de belasting vertrouw het nou maar en klik op de volgende link om in te loggen.

En wie betaald dan me pc aansluiting en onderhoud plus goede virusscanner? Om in contact te komen/blijven.
Me brievenbus hoort bij me huis, zit er aan vast. Een pc hoort daar niet bij. Niets kan hiermee verplicht worden gesteld.

Maar proberen kunnen ze het natuurlijk altijd, of je er in tuint is een tweede.
27-10-2014, 13:12 door Anoniem
Wat indien door een storing bij een provider een email niet aankomt ? Ben je dan als burger verantwoordelijk om op tijd een nog niet bekende aanslag te betalen ?
27-10-2014, 13:36 door Anoniem
En dus nog meer informatie kunnen verzamelen, want de digitale briefenbus logt natuurlijk je ip en browserinfo en dus geef je je privacy weg. Ik hoop maar dat de brief blijft, want als veel mensen de functie gebruiken dan is het makkelijk om met de oude functie te stoppen. Natuurlijk is er weer geen rekening gehouden met de burger. De burger moet veel meer moeite doen om eindelijk de brief te kunnen lezen.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het onderzoek dat is gedaan onder de burgers, hebben ze dat wel gedaan? Als dat niet zo is, waarom is hij dan staatsecretaris, hij vertegenwoordigt toch het volk?
27-10-2014, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem:
En wie betaald dan me pc aansluiting en onderhoud plus goede virusscanner? Om in contact te komen/blijven.
Me brievenbus hoort bij me huis, zit er aan vast. Een pc hoort daar niet bij. Niets kan hiermee verplicht worden gesteld.

Je hebt nu toch ook een aansluiting en een virusscanner? Het is wel een erg gezocht argument. En wie betaalde dan vroeger de balpen waarmee je de aangifte invulde?
27-10-2014, 13:42 door potshot
Door Anoniem: ga daar niet aan mee doen ze sturen maar mooi de blauwe brief , verplichten kunnen ze het niet !!!!!
het is hier een democratie en geen dictatuur !!!!!


reageer toch niet zo hyper zeg..ze geven je de MOGELIJKHEID goddomme en ze verplichten niets.
brieven komen ook soms niet aan maar daar is iedereen aan gewend geraakt maar owee als de provider eens op z'n gat ligt dan is men meteen in paniek..
27-10-2014, 13:43 door potshot
Door Anoniem: Wat indien door een storing bij een provider een email niet aankomt ? Ben je dan als burger verantwoordelijk om op tijd een nog niet bekende aanslag te betalen ?

en wat als de postbode de brieven eens niet bezorgt?
doe eens een gok..
27-10-2014, 13:57 door PietdeVries - Bijgewerkt: 27-10-2014, 14:02
Door Anoniem:
En wie betaald -> betaalt dan me -> mijn pc aansluiting en onderhoud -> onderhoudt plus goede virusscanner? Om in contact te komen/blijven.
Me -> mijn brievenbus hoort bij me -> mijn huis, zit er aan vast. Een pc hoort daar niet bij. Niets kan hiermee verplicht worden gesteld.

Need I say more...
27-10-2014, 14:17 door Briolet - Bijgewerkt: 27-10-2014, 14:18
Ik zie het probleem niet. Zoals anderen reeds schrijven kunnen de blauwe enveloppen ook zoek raken, misschien zelfs vaker dan mail.

Verder gaat het hier niet om gevoelige informatie, maar alleen een oproep om je aangifte te doen.

11 miljoen enveloppen besparing klinkt zelfs weinig. Dat is minder dan 1 per Nederlander. En zij die aangifte doen krijgen doorgaans meerdere enveloppen per aangifte. Bij mij in elk geval een oproep tot doen van aangifte, maar daarna ook een voorlopige aanslag en later de definitieve aanslag. En soms krijg is zelfs meer dan 1 voorlopige aanslag.

Mag ik daaruit opmaken dat de aanslagen zelf nog steeds per post gaan, of dat er maar een klein deel van de Nederlanders überhaupt zo'n blauwe enveloppe in de bus krijgt?
27-10-2014, 14:26 door john west - Bijgewerkt: 27-10-2014, 14:30
Aangifte-app voor iOs en Android lekker onveilig.
Als het via de desktopcomputer gaat en de email is gecodeerd met een code(b.v via ProtonMail) die de belasting dienst en ik weten,dan sta ik er open voor.
Via de post gaat het ook vaak verkeerd,vreemden die jouw post open maken,met een sorry er op.
Of het raakt gewoon weg,al diverse keren gehad met bank afschriften,rekeningen,enz en ook familie is dit overkomen,daarom laat ik ze niet meer via de post bezorgen.
Om het niet aankomen van de e-mail te voorkomen ,moet dit met een ontvangst bevestiging worden voorkomen.
27-10-2014, 14:39 door wizzkizz
Door john west: Aangifte-app voor iOs en Android lekker onveilig.
Als het via de desktopcomputer gaat en de email is gecodeerd met een code(b.v via ProtonMail) die de belasting dienst en ik weten,dan sta ik er open voor.
Via de post gaat het ook vaak verkeerd,vreemden die jouw post open maken,met een sorry er op.
Of het raakt gewoon weg,al diverse keren gehad met bank afschriften,rekeningen,enz en ook familie is dit overkomen,daarom laat ik ze niet meer via de post bezorgen.
Om het niet aankomen van de e-mail te voorkomen ,moet dit met een ontvangst bevestiging worden voorkomen.
Er staat in het nieuwsbericht dat ze mensen gaan wijzen op http://MijnOverheid.nl. De werkwijze daar nu is dat je een (platte tekst) email krijgt dat er een nieuw bericht gereed staat op MijnOverheid. Daar log je in met je DigiD en vervolgens kun je je bericht lezen. Uiteraard is de verbinding tussen je browser en MijnOverheid beveiligd. Er zal dus geen gevoelige informatie over de email verstuurd worden is mijn verwachting.
27-10-2014, 14:50 door Anoniem
"Uiteraard is de verbinding tussen je browser en MijnOverheid beveiligd."

Over de overheid en de beveiliging daarmee, daar zijn hier op deze site al vele artikelen aan gewijd.
Ik vertrouw helemaal niets van de overheid wanneer zij beweren dat het veilig is.
Overheid en ICT, een totaal mislukte combinatie door gebrek aan kennis. Nooit aan geld, daar zijn wij voor aanwezig.
27-10-2014, 15:10 door Anoniem
Het zal niet het eerste plan van Wiebes zijn dat wordt afgeschoten.
27-10-2014, 15:20 door Anoniem
Dit wordt een geschenk voor crimineel Nederland, phishing gaat een hele nieuwe fase in!
27-10-2014, 15:36 door Anoniem
Op dit moment, zoals ik zojuist heb nagekeken, zitten er een aantal ongelezen berichten als ik ze zo mag noemen in de inbox van de overheid.nl gericht aan mijn persoontje. Het gaat hierbij om meldingen betreffende mijn toeslagen.
Dat ik daarvan niets af weet, komt gewoon omdat ik destijds in 2013 aangegeven heb geen prijs te stellen op e-mails van de overheid, met een melding, dat er een bericht van dezelfde overheid in mijn inbox zit.
Het komt er dus gewoon op neer, dat je nog altijd de vrijheid hebt om te weigeren, en gewoon geen mail adres op te geven.
27-10-2014, 16:22 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
27-10-2014, 16:28 door Anoniem
Op dit moment vereist de wet echter dat de fiscus per brief communiceert.
Dat heeft een reden.
Ik zal een tip geven; het begint met een "b" en eindigt op "riefgeheim..."

Maar dat is in Nederland al geen knip meer waard :(
27-10-2014, 16:37 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
27-10-2014, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem: "Uiteraard is de verbinding tussen je browser en MijnOverheid beveiligd."

Over de overheid en de beveiliging daarmee, daar zijn hier op deze site al vele artikelen aan gewijd.
Ik vertrouw helemaal niets van de overheid wanneer zij beweren dat het veilig is.
Overheid en ICT, een totaal mislukte combinatie door gebrek aan kennis. Nooit aan geld, daar zijn wij voor aanwezig.

Doen anderen het dan werkelijk beter? Vandaag op deze site nog iets over een lekkende betaal-app. Ziekenhuizen, het elektronisch patiëntendossier, webwinkels en klantenbestanden. Nu het over de overheid gaat, lijkt het er een beetje op dat u er eens goed voor gaat zitten. Het is niet goed of het deugt niet.
27-10-2014, 17:38 door Anoniem
De Belastingdienst zal burgers dan via e-mail laten weten dat er een nieuw bericht op de website klaarstaat.
Dit is wat er mis is met de herverdigitalisering bij de o-ver-heid. Niet een enkele envelop op de mat, maar een berichtje in je inbox dat er een berichtje op een website voor je klaarstaat. Ben je er niet op tijd bij sturen ze je dan ook een berichtje dat er een maning op een website staat dat je niet op tijd het berichtje over het berichtje op een website gelezen hebt en het berichtje op de website bezocht en gelezen hebt?

Deze benadering is drie, wat zeg ik, zes keer zoveel werk. Per bericht. Want kijk maar:

Eerst je e-mail openen. Dan "surf-en naar een web-si-te". Dan je di-gi-dee opsnorren en in-log-gen. Dan zuchten en het bericht down-loa-den. En niet vergeten het bericht ergens op te slaan waar je het weer kan terugvinden hoor. Dat moet je wel on-mi-de-lijk doen want als niet dan is wellicht het be-richt van de web-si-te af tegen de tijd dat je het no-dig hebt en dan is het ineens jouw schuld.

Email zou best kunnen, maar niet met deze o-ver-heid. Het is hun incompetentie die het onverkwikkelijk maakt. Stuur een enkele email, netjes per gpg versleuteld en getekend, dan heb ik er wellicht iets aan. Maar dit?

Nee, doe mij maar gewoon papier. Dat is nog altijd een stuk makkelijker. Jawel, en eerlijker en duidelijker ook.
27-10-2014, 17:57 door Briolet
Door Anoniem: Ik zal een tip geven; het begint met een "b" en eindigt op "riefgeheim..."

Wel even lezen war er staat:
De Belastingdienst zal burgers dan via e-mail laten weten dat er een nieuw bericht op de website klaarstaat.

Het enige wat in het mailtje staat is dat er een bericht is. En dat is het soort info dat de postbezorger ook al heeft als hij de brief post. De inhoud van het bericht staat dus niet in de mail, net als dat de postbezorger niet ziet welk bericht hij bezorgt.
27-10-2014, 18:57 door Briolet
Door wizzkizz: Er staat in het nieuwsbericht dat ze mensen gaan wijzen op http://MijnOverheid.nl. De werkwijze daar nu is dat je een (platte tekst) email krijgt dat er een nieuw bericht gereed staat op MijnOverheid.

Een kleine aanvulling. Voor het publieke gemak gebruikt de overheid de naam MijnOverheid.nl. Maar deze re-direct naar https://mijn.overheid.nl. Op die site zit dan wel een beveiligde verbinding.
De re-direct duurde bij mij een halve minuut. Misschien overbelast door de vele nieuwsgierigen van vandaag. Handiger is natuurlijk om direct op de goede site in te loggen.
27-10-2014, 18:59 door mcb - Bijgewerkt: 27-10-2014, 19:01
Door wizzkizz:
Er staat in het nieuwsbericht dat ze mensen gaan wijzen op http://MijnOverheid.nl.

Handig om te weten: http://MijnOverheid.nl wordt redirect naar httpS://Mijn.Overheid.nl (httpS en "punt" tussen "mijn" en "overheid").
Niet handig is dat de site https://MijnOverheid.nl (httpS maar zonder "punt" tussen "mijn" en "overheid") een andere link is maar wel van hetzelfde certificaat gebruikt maakt.
Dat geeft dus certificaat errors.

Wel slim bedacht van de om typo's te voorkomen, niet slim om "MijnOverheid.nl" (zonder punt) niet in het certificaat mee te nemen.

Edit: je had al een aanvulling gegeven, dus mijn post is een beetje dubbel op.
Bij mij ging de redirect gelijk, d.w.z. geen wachttijd.
27-10-2014, 20:43 door Anoniem
Het is niet voor niks dat ze glasvezel door je strot willen duwen!!!!!
27-10-2014, 21:01 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Ik zal een tip geven; het begint met een "b" en eindigt op "riefgeheim..."

Wel even lezen war er staat:
De Belastingdienst zal burgers dan via e-mail laten weten dat er een nieuw bericht op de website klaarstaat.

Het enige wat in het mailtje staat is dat er een bericht is. En dat is het soort info dat de postbezorger ook al heeft als hij de brief post. De inhoud van het bericht staat dus niet in de mail, net als dat de postbezorger niet ziet welk bericht hij bezorgt.
Geldt diezelfde Wettelijke verplichting ook voor je provider en alle hops die je daarnaast tegenkomt voor je daadwerkelijk bij de website bent?

Dan wordt je als gebruiker dus afhankelijk van de 'goodwill' (HTTPS bijv.) van de betrokken partijen, in tegenstelling tot de Wettelijke verplichtingen waar postbedrijven + B-dienst mee te maken hebben.

Glijdende schaal 2.0
27-10-2014, 21:08 door Anoniem
Dit lijkt de opmaat voor het doen van de uitsluitende aangifte via internet. Maar om dat nou via Google te doen lijkt mij een straat te ver.
27-10-2014, 21:32 door mcb
Door Briolet:
Door Anoniem: Ik zal een tip geven; het begint met een "b" en eindigt op "riefgeheim..."

Wel even lezen war er staat:
De Belastingdienst zal burgers dan via e-mail laten weten dat er een nieuw bericht op de website klaarstaat.

Het enige wat in het mailtje staat is dat er een bericht is. En dat is het soort info dat de postbezorger ook al heeft als hij de brief post. De inhoud van het bericht staat dus niet in de mail, net als dat de postbezorger niet ziet welk bericht hij bezorgt.

En dat bericht ziet er zo uit:
From: MijnOverheid <noreply@mijn.overheid.nl>
To: m<gecensureerd>@<gecensureerd>.com
Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox bij MijnOverheid. Ga naar MijnOverheid om dit te lezen.

Vanaf november 2013 stuurt MijnOverheid geen notificaties meer met een link naar de website. Dit is om te voorkomen dat u met valse e-mailnotificaties naar een namaak-website wordt geleid (zogenaamde phishing). Neem daarom het webadres van MijnOverheid op in uw Favorieten en ga altijd van daaruit naar de website. Ontvangt u toch een e-mailnotificatie met daarin een link, dan is deze dus nooit van MijnOverheid.

Notificatieberichten bevatten met het oog op uw privacy geen informatie over de afzender of de inhoud van het bericht in uw Berichtenbox.

MijnOverheid
Niets om je druk over te maken dus.

Voor de alu-hoedjes onder ons:
From MijnOverheid Mon Oct 27 20:10:10 2014
X-Apparently-To: <gecensureerd>@<gecensureerd>.com; Mon, 27 Oct 2014 20:10:14 +0000
Return-Path: <noreply@mijn.overheid.nl>
Received-SPF: pass (domain of mijn.overheid.nl designates 144.43.252.225 as permitted sender)

....<knip>....

X-Originating-IP: [144.43.252.225]
Authentication-Results: mta1202.<gecensureerd>.com from=mijn.overheid.nl; domainkeys=neutral (no sig); from=mijn.overheid.nl; dkim=pass (ok)
Received: from 127.0.0.1 (EHLO mailrelay1.overheid.nl) (144.43.252.225)
by mta1202.<gecensureerd>.com with SMTPS; Mon, 27 Oct 2014 20:10:12 +0000
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=mijn.overheid.nl;
s=mail; t=1414440610;
bh=xSlFh2cu0CwuPnEJDUBH5+cfpMQy+8uZvx9v216xfUE=;
h=Date:To:From:Subject;

De info wat hier staat (https://whois.domaintools.com/144.43.252.225) lijkt ook wel betrouwbaar.
27-10-2014, 22:44 door Anoniem
Ik vind het helemaal niets.
Nu is ook voor ondernemers besloten de acceptgiro voor btw aangifte niet meer te versturen.
Nu moet je maar gokken of je per maand of per kwartaal aangifte moet doen, op een onmogelijke website met veel storingen en onderhoud via codes en btw nummers en sofi nummers een acceptgirocode genereren om je aangifte te betalen.

Compleet onhandig, onoverzichtelijk, fraudegevoeling voor ondernemer. Voor die duizenden euros per maand omzetbelasting moet ik nu niet alleen incasseren maar ook nog de administratie doen.
28-10-2014, 00:07 door Anoniem
Door Ubuntu: heb je zelf gelijk een digitale copy voor je eigen administratie, en je kan niks meer kwijtraken

Nee... ik heb inderdaad nog nooit van iemand gehoord dat hij een digitaal bestandje kwijtgeraakt is. Iedere Nederlander heeft zijn/haar backups keurig op orde.

Ik vermoed dat er dagelijks heel veel meer mensen digitale bestanden kwijtraken, dan dat er mappen met papieren administraties afbranden of per ongeluk in een kliko verdwijnen.

(Mensen die te ongeorganiseerd zijn om zelfs de papieren maar in een map/doos te bewaren kunnen hoogstwaarschijnlijk ook hun digitale leven niet op orden houden.)
28-10-2014, 00:11 door Anoniem
Door mcb:
Door wizzkizz:
Er staat in het nieuwsbericht dat ze mensen gaan wijzen op http://MijnOverheid.nl.

Handig om te weten: http://MijnOverheid.nl wordt redirect naar httpS://Mijn.Overheid.nl (httpS en "punt" tussen "mijn" en "overheid").
Niet handig is dat de site https://MijnOverheid.nl (httpS maar zonder "punt" tussen "mijn" en "overheid") een andere link is maar wel van hetzelfde certificaat gebruikt maakt.
Dat geeft dus certificaat errors.

Wel slim bedacht van de om typo's te voorkomen, niet slim om "MijnOverheid.nl" (zonder punt) niet in het certificaat mee te nemen.

Aan de ene kant is het eigenlijk wel slim gedaan. De meeste mensen tikken de hostname in zonder https er voor. Als je dan van http://domein redirect naar https://domein dan kan een aanvaller er tussen kruipen en de redirect misbruiken. Hier zijn in de loop van de tijd diverse truuks voor gepubliceerd. Voornamelijk met secure cookies e.d. Als je gescheiden domeinen gebruikt en de cookies op mijn.overheid.nl beperkt tot mijn.overheid.nl en secure zet, ben je een heleboel van die problemen kwijt.

Het feit dat https://mijnoverheid een certificaatmelding geeft is waarschijnlijk omdat de host waar het op draait niet perfect is geconfigureerd. Daarnaast geeft dit wel een voordeel i.v.m. mensen die via https:/mijnoverheid will gaan redirecten. Die moeten gewoon https://mijn.overheid gebruiken, als ze toch al gelijk https invullen.

Niet netjes, maar heeft ook wel zo'n voordelen.

Peter
28-10-2014, 01:46 door Anoniem
Twee opmerkingen:

1) De slogan: "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" dient te worden verstaan als: "Leuker kunnen we het niet maken en makkelijker gaan we het niet maken". Want wel besparen op een paar enveloppen - die toch al zijn betaald door de burgers - door e-mails te versturen, maar de mensen gewoon verplichten voor een inkomensverklaring de belastingtelefoon te bellen.
Waarom is het essentieel voor het laatste om persoonlijk contact te hebben (zo dit via de telefoon ooit al mocht lukken) en bij het eerste niet? Omdat het ene de BD goed uitkomt en het andere de burger(s)? Of omdat de verantwoordelijkheid altijd op het bordje van de burger(s) moet liggen?

2) Als het voor de informatie over een aangifte niet (langer) noodzakelijk is dat de BD er zeker van is dat de juiste burger de juiste informatie krijgt, wat is dan eigenlijk nog het probleem ten aanzien van electronisch stemmen? Als dit voorstel werkelijkheid wordt, gaarne per omgaande electronisch stemmen (uitnodiging per e-mail) introduceren. Ik kan geen reden bedenken om electronisch stemmen anders te behandelen, zeker niet omdat stemmen per volmacht op de manier tot nu toe ook tot de mogelijkheden behoort en er geen enkel bewijs is dat de volmacht volkomen vrijwillig is afgegeven.

Kortom: het mag zo langzamerhand best eens tot consequent/doordacht handelen van de overheid komen.
28-10-2014, 08:00 door Anoniem
Door Anoniem: Het is niet voor niks dat ze glasvezel door je strot willen duwen!!!!!
Hoezo? Wat heeft glasvezel ermee te maken?
28-10-2014, 09:24 door Anoniem
Het probleem wat ik er mee heb is dat je een e-mail adres moet opgeven en dat zij dan niet automatisch te horen krijgen
als dat e-mail adres wijzigt. Dat betekent dat je een hele administratie moet gaan bijhouden van welk e-mail adres je
allemaal aan wie gegeven hebt, zodat als dit adres om de een of andere reden vervalt je je nieuwe adres kunt doorgeven.

Dat is een hele administratie waarvan het risico ook nog eens bij mezelf komt te liggen. Als de belastingdienst of bedrijf
X me niet meer per mail kan bereiken dan mis ik wellicht belangrijke mededelingen.

Ik heb al jaren een mail adres wat niet bij mijn internetprovider loopt en wat ik vaak voor dit soort dingen gebruik, maar
pas geleden kreeg ik ineens een brief dat het bedrijf was opgekocht door een ander bedrijf wat kennelijk alleen kijkt naar
winst en dat deze dienst zou worden opgeheven. Ik heb gereageerd dat ik er helemaal niet blij mee was en later kreeg ik
een brief dat ze er toch maar mee doorgaan, maar dit probleem treft heel veel "gewone" mensen. Adres verandert en je
kunt niet meer terug traceren wat er nog aan het oude adres hangt.
(niet gaan zaniken dat ik maar zelf een domein moet gaan registreren en daar mail op hosten, dat is gewoon niet iets waar
ik zin in heb en met mij neem ik aan 95% van alle Nederlanders)

Daarom antwoord ik altijd "nee doe maar per post" als bedrijven me aanbieden mijn facturen of afschriften voortaan per
mail toe te sturen.
28-10-2014, 09:24 door PietdeVries - Bijgewerkt: 28-10-2014, 09:29
Wat een zuurpruimen reageren er hier zeg!
Een mix van nujij.nl en de muppets Statler en Waldorf. De een nog zuurder dan de ander, op hoge poten reageren dat alles bij de overheid weggegooid geld is, maar zelf geen zin zonder spelfouten kunnen schrijven. Zeker als dhr Opstelten ("ome Ivo" voor intimi - zeker 54 hits in google op site:security;nl ;) ) wordt genoemd gaan alle remmen los.

Een anoniem op 17:06 vraagt nog even of alleen de ketel zwart ziet of dat onze potjes dat wellicht ook zijn - geen reactie...

Doen anderen het dan werkelijk beter? Vandaag op deze site nog iets over een lekkende betaal-app. Ziekenhuizen, het elektronisch patiëntendossier, webwinkels en klantenbestanden. Nu het over de overheid gaat, lijkt het er een beetje op dat u er eens goed voor gaat zitten. Het is niet goed of het deugt niet.

En u bent er inderdaad zeer selectief in:
Zweedse betaal-app Swish lekte transacties gebruikers - 0 reacties
Overheid gaat burgers via veiliginternetten.nl voorlichten - 14 reacties
Malware steelt 1,6 miljoen pond uit Britse geldautomaten - 2 reacties
Tapstatistieken AIVD blijven vooralsnog geheim - 6 reacties
Politie laat Belastingdienst met ANPR-camera's meekijken - 14 reacties
Staples onderzoekt mogelijke creditcarddiefstal in VS - 0 reacties
28-10-2014, 09:46 door Anoniem
Door alle bovenstaande en nog niet genoemde opmerkingen/tekortkomingen een compleet onzinnig idee. Kunnen ze weer een onderzoek uitbesteden van duizenden euro's om hier achter te komen dat op dit moment er te veel technische en praktische tekortkomingen zijn.
Goed bezig staatssecretaris.
28-10-2014, 10:03 door Anoniem
Ik zou pas willen overwegen om mijn email-adres op te geven wanneer ik dan ook digitaal met de overheid kan communiceren.

Nu is het nog zo dat bijv. ondernemers wel emails ontvangen met informatie van de BD die niet meer per brief wordt verstuurd, maar niet via email met de BD kunnen/mogen communiceren.

Die 'zuurpruim' reacties hierboven begrijp ik wel. Het probleem is namelijk dat de overheid de problemen bij de burger neerlegt en verantwoordelijkheden afschuift zonder dat de burger daarvoor iets terug krijgt. Wel nemen en niet geven noem ik dat.

Noem mij een zuurpruim of een eikel, maar ik betaal mijn MRB (3 auto's) niet meer per jaar sinds de korting daarvoor is afgeschaft, maar per kwartaal. Uiteraard niet per automatische incasso maar netjes per accept giro op de laatste dag.
Automatische incasso uberhaubt toestaan bij de overheid (BD, gemeente, waterschap, ect.) dat is wat mij betreft hetzelfde als je pincode vrijwillig afgeven aan een Oost-Europeese skimmer.......

Bij ons in de gemeente willen ze de burger meer 'betrekken'. Zo zouden wij het gemeentegroen voor onze huizen zelf moeten gaan onderhouden....... Staat daar iets tegenover? Ja, een hogere WOZ-aanslag....... Wat denken ze zelf?

WW (sowieso niet voor mij, ben ZZP'er) verkorten, wachtgeldregeling niet.
Zoveel voorbeelden van burgers wel, overheid niet (of andersom).

Op iedere bekeuring volgt uit principe een WOB verzoek en een bezwaar tot aan de kantonrechter. Los van het hoge percentage dat ik win is het voor mij een manier om te laten zien dat ik het niet eens ben met de huidige gang van zaken.

Zolang ik de indruk behoud dat ik er ben voor de overheid (en niet andersom zoals het zou moeten zijn) zit ik niet in de meewerkmodus.
28-10-2014, 10:23 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem wat ik er mee heb is dat je een e-mail adres moet opgeven en dat zij dan niet automatisch te horen krijgen
als dat e-mail adres wijzigt. Dat betekent dat je een hele administratie moet gaan bijhouden van welk e-mail adres je
allemaal aan wie gegeven hebt, zodat als dit adres om de een of andere reden vervalt je je nieuwe adres kunt doorgeven.

Het leven gaat gepaard met ongemakken. U hebt het er maar druk mee. Wat is uw probleem eigenlijk? Welk bezwaar is er om op mijn.overheid.nl niet uw wijziging te laten registreren? Zijn uw bezwaren niet erg selectief? U informeert uw famielje toch ook over een adreswijziging?
28-10-2014, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is niet voor niks dat ze glasvezel door je strot willen duwen!!!!!
Hoezo? Wat heeft glasvezel ermee te maken?

Wellicht een zeer omvangrijke belastingaangifte?
28-10-2014, 10:54 door Anoniem
reageer toch niet zo hyper zeg..ze geven je de MOGELIJKHEID goddomme en ze verplichten niets.

Hij reageert hyper. Maar vrijblijvend ? Ja, waarschijnlijk aan het begin, als overgangsfase. Op lange termijn wordt het natuurlijk wel degelijk verplicht. Op zich lijkt mij daar overigens weinig op tegen.
28-10-2014, 11:00 door Anoniem
en wat als de postbode de brieven eens niet bezorgt? doe eens een gok..

Natuurlijk bestaat dat risico ook. Maar de kans dat de brief kwijt raakt in digitale vorm is wel iets groter. Om een voorbeeld te noemen; TNT gebruikt geen spam filter die al, voordat je post wordt afgeleverd, post wegfiltert waarvan zij denken dat deze ongewenst zou kunnen zijn.

Ook bestaat er niet het risico dat, bijvoorbeeld door een te laat betaalde rekening, post niet bij je wordt afgeleverd, en meer van dat soort zaken. Het risico op het niet ontvangen van het bericht in digitale vorm is wel iets groter dan in de bekende blauwe envelop. Al is bij beiden aflevering niet 100% gegarandeerd.
28-10-2014, 11:01 door Anoniem
Door mcb: ... Niets om je druk over te maken dus.
&
Door PietdeVries: Wat een zuurpruimen reageren er hier zeg!
Een mix van nujij.nl en de muppets Statler en Waldorf. De een nog zuurder dan de ander, op hoge poten reageren dat alles bij de overheid weggegooid geld is, maar zelf geen zin zonder spelfouten kunnen schrijven.
Inderdaad, slaap maar lekker verder!

Het volledig voorbij gaan aan het feit dat de B-dienst het fundament is van de Rijksoverheid waarbij de verantwoordelijk Staatssecretaris de Postwet 2009 tracht te ontlopen is inderdaad niets om je druk over te maken...
28-10-2014, 11:02 door Anoniem
Het is niet voor niks dat ze glasvezel door je strot willen duwen!!!!!

Wat heeft dat te maken met dit onderwerp ? En wie wil jou glasvezel door de strot duwen ? Bepaal jij niet zelf wat voor internet abbonement jij neemt ? En denk jij dat de overheid het ook maar iets kan schelen of jij al dan niet glasvezel gebruikt ? Overigens is glasvezel internet uberhaupt op dit moment nog zeer beperkt beschikbaar.
28-10-2014, 11:07 door Anoniem
Zeker als dhr Opstelten ("ome Ivo" voor intimi - zeker 54 hits in google op site:security;nl

Wat een gemopper zeg. Overigens is het waarschijnlijk 54x dezelfde persoon die die term gebruikt.

En u bent er inderdaad zeer selectief in

Wie is U ? Alle gebruikers van deze website, behalve jij ? Indien interessante artikelen geen reacties krijgen, dan zou ik zeggen, verbeter de wereld en begin bij jezelf. Lever interessante bijdragen, in plaats van dit gemopper waar niemand verder iets aan heeft.

Overigens vind ik het niet verbazingwekkend dat artikelen die relatie hebben op ons land meer aandacht krijgen dat artikelen over zaken in het buitenland. Althans, dat is de conclusie die ik trek uit jouw overzichtje.
28-10-2014, 11:10 door Anoniem
Dat is een hele administratie waarvan het risico ook nog eens bij mezelf komt te liggen. Als de belastingdienst of bedrijf
X me niet meer per mail kan bereiken dan mis ik wellicht belangrijke mededelingen.

Indien jij fysiek verhuist, dan zit je toch met hetzelfde probleem indien je niet de moeite neemt om je in te schrijven op je nieuwe adres, en indien je geen adreswijzigingen doorgeeft aan instanties of bedrijven met wie je te maken hebt ?
28-10-2014, 11:23 door Anoniem
Iedereen die in staat is logisch na te denken houdt zijn/haar geld- en privézaken consequent buiten het internet.
De rest moet maar gewoon vol blijven houden dat ze niks te verbergen hebben. Internet is niet veilig en zal het ook niet worden. In tegenstelling tot de belastingaangifte van bedrijven kan de fiscus burgers NIET verplichten de aangifte via internet af te handelen. Banken proberen internetbankieren ook langs subtiele weg door te drukken, maar een verplichting is onmogelijk.(bron: nvb.nl) Ik ken mensen van over de 90 die ronduit zeggen dat ze niet aan die internet-ellende beginnen, veel te ingewikkeld zeggen ze, en ze hebben groot gelijk. Vooral als je bedenkt dat criminelen zelfs in staat zijn om virusscanners te omzeilen. Las net op deze site info over verstopte malware in het Windowsregister... En de banken maar drammen dat je voor goede beveiliging moet zorgen. Kan het nog krommer.??
Types zoals E.Wiebes van financiën neem ik echt niet serieus. Van alle belastingbetalers eisen dat ze alles via dat lekke internet afhandelen is aansturen op grote chaos, want hoe vaak komt het niet voor dat er problemen zijn met bv. belastingdienst.nl..??? Wat te denken van een overheid die zelf een complete NUL is gebleken als het over (de beveiliging van) ICT gaat? Wat te denken van een 2e Kamerlid T.Elias die niet eens weet wat een IP is..???
Dat en meer via: http://tinyurl.com/pavay3a en http://tinyurl.com/p994p2g
GD
28-10-2014, 11:54 door Anoniem
Ik zou het wel fijn vinden als ze gewoon versleutelde mail aanboden. Is veilig, fijner dan al dat papier, en met die "er staat en bericht voor u klaar op onze website"-mailtjes ben ik na de IB.. ik bedoel DUO wel een beetje klaar.
28-10-2014, 13:14 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
En wie betaald -> betaalt dan me -> mijn pc aansluiting en onderhoud -> onderhoudt plus goede virusscanner? Om in contact te komen/blijven.
Me -> mijn brievenbus hoort bij me -> mijn huis, zit er aan vast. Een pc hoort daar niet bij. Niets kan hiermee verplicht worden gesteld.

Need I say more...
Bij voorkeur minder.

If you haven't got anything nice to say........
28-10-2014, 13:50 door PietdeVries - Bijgewerkt: 28-10-2014, 13:59
<snip>
Het volledig voorbij gaan aan het feit dat de B-dienst het fundament is van de Rijksoverheid waarbij de verantwoordelijk Staatssecretaris de Postwet 2009 tracht te ontlopen is inderdaad niets om je druk over te maken...

Maar je bent toch met me eens dat het merendeel van de reacties hier weinig tot niets toevoegt? Mensen die alleen maar roepen dat hun privacy wordt aangetast, dat de overheid hun glasvezel maar moet betalen (serieus?!?) en hun virus scanner, pc, etc. Dat we het hier zo slecht hebben - je zou bijna denken dat je beter in Jemen kan wonen...

Overigens proberen we allemaal details te vinden in een post die in essentie niet meer dan een paar regels lang is:
Als het aan Staatssecretaris Wiebes van Financiën ligt gaat de Belastingdienst straks veel meer via e-mail met burgers communiceren en niet meer via de bekende blauwe envelop. Op dit moment vereist de wet echter dat de fiscus per brief communiceert. Wiebes wil daarom wet en fiscale regelgeving wijzigen..
De overheid wil graag mailen in plaats van brieven sturen. Past in de vooruitgang toch? We willen toch ook onze belastingaangifte niet meer met pen en papier invullen? We verwachten tot ook van de gemeente dat alle ter-inzage liggende stukken electronisch in te zien zijn? Waarom is dit dan verkeerd? Word de democratie onrecht aangedaan? Staan in die drie zinnen zulke grove security-flaws dat we hemel en aarde moeten bewegen? Ik heb ze in ieder geval niet gezien... De kolenboer is verdwenen, de lamp-opsteker ook en bleekweides zijn niet meer van deze tijd...
Wat er wel staat is dat de staatssecretaris de wet aan wil passen. Dat mag - daar zijn regeltjes voor. Daar mag onze Kamer dan over beslissen. De Kamer die wij ("U" ;-) ) gekozen hebben. En als we daar ook al geen vertrouwen meer in hebben, tja - wellicht dat emigratie naar Jemen dan toch beter is?
28-10-2014, 14:13 door Briolet
Door PietdeVries: Overigens proberen we allemaal details te vinden in een post die in essentie niet meer dan een paar regels lang is.

En bovendien niet uit eerste hand maar via een omweg van een krant die ergens iets opgevangen heeft en niet geverifieerd is. Mij verbaasde b.v. het doel om 11 miljoen brieven per jaar te besparen. Dat getal klonk bij mij veel te laag. Zeker als je op MijnOverheid.nl ziet welke brieven er allen onder moeten gaan vallen.

In het 8 uur journaal van gisteravond werd dit bericht ook gegeven, maar daar ging het inmiddels om 70 miljoen brieven per jaar als doelstelling. Zo'n getal klinkt veel realistischer, dus vraag ik me af of de redactie van het AD wel nadenkt bij de getallen die ze zelf publiceren.
28-10-2014, 14:56 door Anoniem
Door PietdeVries:
<snip>
Het volledig voorbij gaan aan het feit dat de B-dienst het fundament is van de Rijksoverheid waarbij de verantwoordelijk Staatssecretaris de Postwet 2009 tracht te ontlopen is inderdaad niets om je druk over te maken...

Maar je bent toch met me eens dat het merendeel van de reacties hier weinig tot niets toevoegt? Mensen die alleen maar roepen dat hun privacy wordt aangetast, dat de overheid hun glasvezel maar moet betalen (serieus?!?) en hun virus scanner, pc, etc. Dat we het hier zo slecht hebben - je zou bijna denken dat je beter in Jemen kan wonen...
...
De overheid wil graag mailen in plaats van brieven sturen. Past in de vooruitgang toch? We willen toch ook onze belastingaangifte niet meer met pen en papier invullen? We verwachten tot ook van de gemeente dat alle ter-inzage liggende stukken electronisch in te zien zijn? Waarom is dit dan verkeerd? Word de democratie onrecht aangedaan? Staan in die drie zinnen zulke grove security-flaws dat we hemel en aarde moeten bewegen? Ik heb ze in ieder geval niet gezien...
...
Geen enkele reactie hier voegt iets toe, geen beleidsmaker die hier reacties komt lezen.
Dat er een grote diversiteit aan lezers en gebruikers op dit forum actief zijn, beschouw ik als een positief iets, voornamelijk omdat een open discussie vaak erger voorkomt.

Ik verwacht een degelijke Wetgeving van de overheid. En een overheid die transparant, betrouwbaar en vooral controleerbaar is.
Uit ervaring (dus niet als burger) kan ik je verzekeren dat dit in digitaal opzicht alles behalve gebruikelijk is.
Of dat voortkomt uit het 'pay peanuts get monkeys' -principe, er een bepaalde mentaliteit aan ten grondslag ligt, het ontstaan is doordat er geen degelijke lange-termijn planning mbt de ICT is, alles zo veel en zo goedkoop mogelijk wordt uitbesteed, of zelfs "met voorbedachte rade" zo verloopt, wil ik verder in het midden laten.
Dat de burger in dit proces alles behalve centraal staat, lijkt me echter evident.

Ook wil ik je er op wijzen dat onze overheid zichzelf op deze wijze wederom verkoopt aan- & afhankelijk maakt van commerciële partijen die voor de burger onzichtbaar en oncontroleerbaar zijn. En dat vind ik een fundamenteel onrecht inderdaad.

De glijdende schaal dus, een klein stapje weer...
28-10-2014, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat is een hele administratie waarvan het risico ook nog eens bij mezelf komt te liggen. Als de belastingdienst of bedrijf
X me niet meer per mail kan bereiken dan mis ik wellicht belangrijke mededelingen.

Indien jij fysiek verhuist, dan zit je toch met hetzelfde probleem indien je niet de moeite neemt om je in te schrijven op je nieuwe adres, en indien je geen adreswijzigingen doorgeeft aan instanties of bedrijven met wie je te maken hebt ?
Ja maar dan vul je 1 formuliertje in bij de post en dan worden al die instanties vanzelf geinformeerd, en wordt je post
nog een tijd doorgestuurd naar je nieuwe adres.
Zo'n faciliteit is er niet standaard voor mail, alleen als die provider daar zin in heeft.

Komt nog bij dat ik maar 1 fysiek adres heb maar wel 10 mail adressen. Hoe moet ik weten wie welk adres heeft gekregen
zodat ik weet wie ik moet informeren, als ik daar geen lijst van heb bijgehouden???
Dat is gewoon geen handige situatie. Ik had laatst nog dat ik op een site wilde inloggen, wachtwoord vergeten, kun je
een herrinnering laten sturen en die kwam dan weer op mijn adres wat op de nominatie om op te heffen stond.
M.a.w. als het al echt opgeheven was had ik die site niet meer in gekund.

Ik kan nog besluiten om mail op een eigen domein te gaan doen, maar heel veel mensen gaan daar echt niet aan
beginnen. Dat is dus een belangrijk probleem als je mail wilt gebruiken ipv briefpost.
28-10-2014, 20:35 door spatieman
/sarcasme
www.digitale-belastingbrief.nu
28-10-2014, 22:19 door Anoniem
Nu is er het lekke DIGI-D dus hoe veilig is een digitale BLAUWE ENVELOP.

Ik vertrouw de postbode meer dan het internet.!!!
29-10-2014, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door PietdeVries: Maar je bent toch met me eens dat het merendeel van de reacties hier weinig tot niets toevoegt?
Als we het over jouw reacties hebben. Dat is flauw, ik weet het. Jouw opmerking is ook flauw, daar niet van. Dat niet iedereen doorheeft waar de problemen liggen wil niet zeggen dat daarmee alle reacties dus ongegrond zijn.

De overheid wil graag mailen in plaats van brieven sturen. Past in de vooruitgang toch? We willen toch ook onze belastingaangifte niet meer met pen en papier invullen?
Spreek voor jezelf. Ik heb veel liever papier omdat wat de overheid aan elektroniese afhandeling presteert ver onder de maat is.

We verwachten tot ook van de gemeente dat alle ter-inzage liggende stukken electronisch in te zien zijn?
Als ze nou eens zorgden dat alle stukken triviaal in te zien zouden zijn, elektronies of niet, dan waren we een heel stuk verder.

Wat mij betreft, let je ook even op PietdeVries, zou de overheid ons allen veel meer dienst bewijzen als ze hier groot op zouden inzetten ook al zouden we er alle elektroniese aangiften en afhandeling voor in moeten leveren. Het betekent namelijk dat ze eerst hun eigen winkeltje op orde maken voor ze ons lastigvallen met alweer een nieuw faalsysteem dat bij de volgende ronde wellicht toch weer vervangen moet worden want het paste toch niet in de nieuwe visie, of wat dan ook.

Ik zeg dus, let je ook even op PietdeVries, de overheid begint aan de verkeerde kant en heeft geen idee waar ze mee bezig is. Dan kan je wel vanalles elektronies willen maar het blijft een zooitje wat er uit komt, in welke vorm dan ook.

Ik verwacht een degelijke Wetgeving van de overheid. En een overheid die transparant, betrouwbaar en vooral controleerbaar is.
Ha.

Uit ervaring (dus niet als burger) kan ik je verzekeren dat dit in digitaal opzicht alles behalve gebruikelijk is.
Of dat voortkomt uit het 'pay peanuts get monkeys' -principe, er een bepaalde mentaliteit aan ten grondslag ligt, het ontstaan is doordat er geen degelijke lange-termijn planning mbt de ICT is, alles zo veel en zo goedkoop mogelijk wordt uitbesteed, of zelfs "met voorbedachte rade" zo verloopt, wil ik verder in het midden laten.
Het antwoord hier is "ja".

Dat de burger in dit proces alles behalve centraal staat, lijkt me echter evident.
Mee eens.

Heb eens voor de gein op een "overheid en ICT" beurs rondgelopen. Dat was heel leerzaam. Ook de berichten van bekenden die als externen in verschillende gemeentes en instanties de boel komen oplappen zijn verhelderend. Het is ook niet zo dat ze het zelf niet weten. Maar als je dan kijkt naar een zekere taskforce die zichzelf net heeft opgeheven met een ronkend persbericht en hosannas alom voor wat ze toch wel bereikt hebben... lijkt me dat dat boekdelen spreekt.


Als de overheid echt zou willen staan ze hier morgen op de stoep. Maar dat doen ze niet.
03-11-2014, 13:48 door hanspaint
Door Anoniem: Iedereen die in staat is logisch na te denken houdt zijn/haar geld- en privézaken consequent buiten het internet.
De rest moet maar gewoon vol blijven houden dat ze niks te verbergen hebben. Internet is niet veilig en zal het ook niet worden. In tegenstelling tot de belastingaangifte van bedrijven kan de fiscus burgers NIET verplichten de aangifte via internet af te handelen. Banken proberen internetbankieren ook langs subtiele weg door te drukken, maar een verplichting is onmogelijk.(bron: nvb.nl) Ik ken mensen van over de 90 die ronduit zeggen dat ze niet aan die internet-ellende beginnen, veel te ingewikkeld zeggen ze, en ze hebben groot gelijk. Vooral als je bedenkt dat criminelen zelfs in staat zijn om virusscanners te omzeilen. Las net op deze site info over verstopte malware in het Windowsregister... En de banken maar drammen dat je voor goede beveiliging moet zorgen. Kan het nog krommer.??
Types zoals E.Wiebes van financiën neem ik echt niet serieus. Van alle belastingbetalers eisen dat ze alles via dat lekke internet afhandelen is aansturen op grote chaos, want hoe vaak komt het niet voor dat er problemen zijn met bv. belastingdienst.nl..??? Wat te denken van een overheid die zelf een complete NUL is gebleken als het over (de beveiliging van) ICT gaat? Wat te denken van een 2e Kamerlid T.Elias die niet eens weet wat een IP is..???
Dat en meer via: http://tinyurl.com/pavay3a en http://tinyurl.com/p994p2g
GD
03-11-2014, 13:55 door hanspaint
Dit is Bullshit.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.