Poll
image

Stelling: vooraf geïnstalleerde crapware op nieuwe pc's zou verboden moeten worden

maandag 23 februari 2015, 11:37 door Redactie, 14 reacties
Eens
88.65%
Oneens
3.53%
Geen mening
1.92%
Wat is crapware?
5.9%
Reacties (14)
23-02-2015, 11:51 door Michiel T
crapware klinkt leuk, en op die manier is natuurlijk iedereen het er mee eens, en je poll dus nutteloos.

Het gaat natuurlijk om de applicaties die fabrikanten op een nieuw geleverde pc , tablet, telefoon etc vooraf installeren. Wat daarvan is "crap", en wat is nuttige software ter ondersteuning van het geleverde product? Denk aan drivers en dergelijke hulpsoftware, waar ligt de grens?
23-02-2015, 11:57 door Anoniem
Door wie moet crapware verboden worden, als er een verbod moet komen?

Wat valt er onder "crapware"?

Wat wij nodig hebben, is een scheiding van software en hardware bij de aankoop. Een kale computer wordt gekocht plus software naar keuze, eventueel plus installatie. Of anders een computer met diverse systemen erop, die dan bij opstarten op één na verwijderd kunnen worden.

Eventueel kan er crapware worden aangeschaft door een korting op de prijs van de computer bij aanschaf ervan.

Erik
23-02-2015, 12:03 door Preddie
Door Michiel T: crapware klinkt leuk, en op die manier is natuurlijk iedereen het er mee eens, en je poll dus nutteloos.

Het gaat natuurlijk om de applicaties die fabrikanten op een nieuw geleverde pc , tablet, telefoon etc vooraf installeren. Wat daarvan is "crap", en wat is nuttige software ter ondersteuning van het geleverde product? Denk aan drivers en dergelijke hulpsoftware, waar ligt de grens?

Gast..... Ongevraagde vooraf geïnstalleerde software heet gewoon al 20 jaar crap- of bloatware.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-installed_software

Drivers zijn naast het besturingssysteem noodzakelijk voor de werking van de computer, de rest aan voor ongevraagd voor geïnstalleerde valt onder crapware. Of iets nut heeft of niet is persoonlijke en als je als leverancier vindt dat je nuttig software mee levert, lever deze dan gewoon op CD/DVD aan en installeer deze niet ongevraagd op het systeem.

i.p.v. dat fabrikanten naar klanten luisteren lijken de perikelen rondom crapware alleen maar groter te worden bij de introductie van smartphones, tablets en smartwatches.... Daar waar je op een Windows computer nog gewoon de software kunt deinstalleren/verwijderen moet je bijv. een Android of Apple toestel eerst jailbreaken (hacken) voordat je de ongevraagd voor geïnstalleerde software kunt verwijderen....
23-02-2015, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat valt er onder "crapware"?
Erik

Windows ;)
23-02-2015, 13:08 door Mysterio
Nee hoor, ik vind wel dat de winkelier/verkopende partij de klant goed moet voorlichten. Een auto heeft ook geen 30 dagen op proef airbag.
23-02-2015, 14:58 door Anoniem
Het is vervelend om voor geinstalleerde (probeer) software te krijgen op een nieuwe computer. Maar deze crapware/bloatware zorgt er wel voor dat de computer wat goedkoper is.

Ik betaal liever minder en dat ik wat tijd neem om deze software te deinstalleren (ook hier is software voor om het makkerlijker te verwijderen) dan dat ik meer betaal en dat dit simpelweg niet word geinstalleerd.
23-02-2015, 16:32 door Michiel T
Typisch de reacties van de kleine groep die inderdaad liever een kale computer heeft en daar alles zelf op gaat zitten installeren/configureren, en vervolgens de telefoon nog even 'root' of moet 'jailbreaken'. Da's allemaal leuk en aardig, maar daar heeft de grote massa dus helemaal NIETS aan.
Ja, ik hoor ook tot de groep die liever alles zelf bepaalt op m'n devices, maar ik ben maar wat blij met het feit dat de laatste jaren de familie/kennissen/buren eindelijk zelf in staat zijn hun nieuwe computer/telefoon aankopen zelf op de wifi te krijgen, hun mail te configureren en de meeste apps die ze nodig hebben voorgeinstalleerd zijn. Is het perfect wat ze krijgen? Nee zeker niet. Ben ik vóór de rommel die ik op sommig systemen aantref? Nee, absoluut niet. Maar deze mensen een "kale" computer of "geroote" telefoon geven is géén oplossing.
24-02-2015, 12:07 door Reinder
Ik heb oneens gestemd. Niet omdat ik denk dat crapware niet irritant is, want dat is het heus wel als ik het weer tegenkom op de PC's bij familie e.d. maar omdat ik het geen taak van de overheid vind om te reguleren welke software wel en welke software niet op dergelijke producten zou mogen staan. De overheid heeft een taak bij het controleren en garanderen van de kwaliteit van bijv. gas, drinkwater, voedsel en andere eerste levensbehoeften maar niet bij goedkope Aldi PC's. Je moet niet alles willen verbieden wat ook maar enigzins irritant is.
24-02-2015, 14:42 door Tubamaniak
Net weer een stapel pre-installed machines onder handen gehad om fris te kunnen starten zonder overbodige programmatuur.
Omdat ook de windows licentie pre-installed is, moet je kuren uithalen om legitiem te kunnen werken op een kale windows machine.
Om een systeem te voorzien van window 7, machine specifieke drivers, office 2010/2013, virusscanner en volledige patching ben je zo een etmaal onder de pannen voor één machine. Bizar....
Maar dan werkt zo'n pc eindelijk zonder hinderlijke, meer vertragende, software.
Het liefst heb ik dat pc's kaal worden aangeleverd met installatie en driver dvd's, zodat ik zelf kan bepalen en "weten" wat er aan programmatuur op de pc komt te staan.
24-02-2015, 21:03 door Anoniem
Door Tubamaniak:
...
Om een systeem te voorzien van window 7, machine specifieke drivers, office 2010/2013, virusscanner en volledige patching ben je zo een etmaal onder de pannen voor één machine. Bizar....
Start Gparted: Half uur later is windows weg.
Install Ubuntu: Uur later een legaal en snel OS zonder crapware.
Wat wil je nog meer?
25-02-2015, 12:16 door Mysterio
Door Anoniem:
Door Tubamaniak:
...
Om een systeem te voorzien van window 7, machine specifieke drivers, office 2010/2013, virusscanner en volledige patching ben je zo een etmaal onder de pannen voor één machine. Bizar....
Start Gparted: Half uur later is windows weg.
Install Ubuntu: Uur later een legaal en snel OS zonder crapware.
Wat wil je nog meer?
Dragon Age Inquisition
25-02-2015, 12:24 door Vandy
Door Anoniem:
Door Tubamaniak:
...
Om een systeem te voorzien van window 7, machine specifieke drivers, office 2010/2013, virusscanner en volledige patching ben je zo een etmaal onder de pannen voor één machine. Bizar....
Start Gparted: Half uur later is windows weg.
Install Ubuntu: Uur later een legaal en snel OS zonder crapware.
Wat wil je nog meer?
Ubuntu heeft wel degelijk (een beetje) crapware aan boord, bijvoorbeeld de standaard Amazon-search die je zelf moet uitschakelen indien ongewenst.
25-02-2015, 21:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Tubamaniak:
...
Om een systeem te voorzien van window 7, machine specifieke drivers, office 2010/2013, virusscanner en volledige patching ben je zo een etmaal onder de pannen voor één machine. Bizar....
Start Gparted: Half uur later is windows weg.
Install Ubuntu: Uur later een legaal en snel OS zonder crapware.
Wat wil je nog meer?

Wat wil hij nog meer? Wat dacht je van Windows?
Als iemand bezig is te proberen een kale Windows te installeren, slaat een reactie à la
'Dan moet je maar Linux installeren' volkomen nergens op.

Aanvullende "Stelling : Crap-antwoorden zouden verboden moeten worden"
02-03-2015, 09:45 door Rstandard - Bijgewerkt: 02-03-2015, 09:49
Door Michiel T: Typisch de reacties van de kleine groep die inderdaad liever een kale computer heeft en daar alles zelf op gaat zitten installeren/configureren, en vervolgens de telefoon nog even 'root' of moet 'jailbreaken'. Da's allemaal leuk en aardig, maar daar heeft de grote massa dus helemaal NIETS aan.
Ja, ik hoor ook tot de groep die liever alles zelf bepaalt op m'n devices, maar ik ben maar wat blij met het feit dat de laatste jaren de familie/kennissen/buren eindelijk zelf in staat zijn hun nieuwe computer/telefoon aankopen zelf op de wifi te krijgen, hun mail te configureren en de meeste apps die ze nodig hebben voorgeinstalleerd zijn. Is het perfect wat ze krijgen? Nee zeker niet. Ben ik vóór de rommel die ik op sommig systemen aantref? Nee, absoluut niet. Maar deze mensen een "kale" computer of "geroote" telefoon geven is géén oplossing.

Merendeels van dezelfde grote massa waar jij het over hebt, gebruikt geen enkele programma van de bloatware die pre-installed komt. Met een kale Windows installatie komt zo een beetje iedereen prima uit de voeten.
Welke programma's worden in jouw cirkels het meest gebruikt?
webbrowser:internet explorer/Chrome/Firefox
mail: webmail/outlook/thunderbird
zipprogramma: Windows build-in/winrar/7zip
Office:MS Office/Open Office
Merendeels is al ingebouwd in een kale Windows installatie en/of komt niet in de vorm van bloatware.
Case in Point: bloatware is nutteloos voor iedereen
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.