Onlangs stelde Neelie Kroes dat leerlingen op alle Nederlandse scholen les in programmeren moeten krijgen, maar volgens één Nederlandse IT-ondernemer is het ook belangrijk dat ICT-docenten met de laatste ontwikkelingen bijblijven en daarom verplicht stage bij een IT-bedrijf zouden moeten lopen.
Dat liet Sebastiaan Assink, general manager bij Oxilion, onlangs tijdens een debat op de DHPA Techday weten. Volgens deelnemers aan het debat, waaronder PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug, moet het onderwijs beter op de ICT-sector aansluiten. Het opnemen van programmeren als vak kan daarbij helpen. Volgens socioloog Paul Schnabel levert programmeren ook buiten de ICT-sector profijt op. "Je kunt op die manier leren om heel precies en stap voor stap te werken, frustraties te voorkomen en problemen op te lossen."
Ook Oosenbrug is van mening dat programmeren bij het onderwijs hoort. Toch ziet zij het liever als een keuzevak in plaats van een verplicht onderdeel. "Niet iedereen hoeft te leren programmeren. We hebben immers geen 16 miljoen programmeurs nodig, het gaat erom dat ze vaardigheden leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben", zo laat ze weten.
Door de snelle ontwikkelingen in de ICT-sector, met name in de online sector, loopt het onderwijs hierdoor vaak achter op het bedrijfsleven. Assink stelt dan ook voor om ICT-docenten verplicht stage te laten lopen bij hem of één van zijn collega’s. Ook volgens de andere deelnemers aan het debat kan het beter opleiden van ICT-docenten helpen om het gat tussen de ICT-sector en het bedrijfsleven te dichten. Vooral bijblijven bij de snelle ontwikkelingen in de sector is van groot belang, aangezien studenten anders verouderde kennis krijgen aangeleerd. Bijscholing zou volgens hen dan ook verplicht moeten worden gesteld voor ICT-docenten, iets wat nu niet altijd het geval is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.