image

IT-ondernemer wil verplichte stage voor ICT-docenten

donderdag 4 juni 2015, 13:43 door Redactie, 16 reacties

Onlangs stelde Neelie Kroes dat leerlingen op alle Nederlandse scholen les in programmeren moeten krijgen, maar volgens één Nederlandse IT-ondernemer is het ook belangrijk dat ICT-docenten met de laatste ontwikkelingen bijblijven en daarom verplicht stage bij een IT-bedrijf zouden moeten lopen.

Dat liet Sebastiaan Assink, general manager bij Oxilion, onlangs tijdens een debat op de DHPA Techday weten. Volgens deelnemers aan het debat, waaronder PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug, moet het onderwijs beter op de ICT-sector aansluiten. Het opnemen van programmeren als vak kan daarbij helpen. Volgens socioloog Paul Schnabel levert programmeren ook buiten de ICT-sector profijt op. "Je kunt op die manier leren om heel precies en stap voor stap te werken, frustraties te voorkomen en problemen op te lossen."

Ook Oosenbrug is van mening dat programmeren bij het onderwijs hoort. Toch ziet zij het liever als een keuzevak in plaats van een verplicht onderdeel. "Niet iedereen hoeft te leren programmeren. We hebben immers geen 16 miljoen programmeurs nodig, het gaat erom dat ze vaardigheden leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben", zo laat ze weten.

Door de snelle ontwikkelingen in de ICT-sector, met name in de online sector, loopt het onderwijs hierdoor vaak achter op het bedrijfsleven. Assink stelt dan ook voor om ICT-docenten verplicht stage te laten lopen bij hem of één van zijn collega’s. Ook volgens de andere deelnemers aan het debat kan het beter opleiden van ICT-docenten helpen om het gat tussen de ICT-sector en het bedrijfsleven te dichten. Vooral bijblijven bij de snelle ontwikkelingen in de sector is van groot belang, aangezien studenten anders verouderde kennis krijgen aangeleerd. Bijscholing zou volgens hen dan ook verplicht moeten worden gesteld voor ICT-docenten, iets wat nu niet altijd het geval is.

Reacties (16)
04-06-2015, 14:51 door Anoniem
Sommige zou dat zeker goed doen, maar vind niet dat je dit moet verplichten. Sommige docenten was niets op aan te merken.
04-06-2015, 15:06 door Anoniem
Want het bedrijfsleven weet het beste hoe de techniek te gebruiken?

Het gros is er nog aan de office met vba, precies wat je in de klas ook krijgt. Dus wat daar nou aan stage bij te leren valt. Leer eerst maar eens, bijvoorbeeld, effectief een emailtje te schrijven, of zelfs maar te beantwoorden. Vrijwel niemand kan dat. Vooral in het bedrijfsleven niet.
04-06-2015, 17:20 door Anoniem
Hij wil gewoon centen zien waar hij niets voor hoeft te doen en gegarandeerde aanwas van nieuwe klanten..
leuk dat lobbyen
04-06-2015, 17:22 door Anoniem
Nou ja, zolang datzelfde bedrijfsleven nog boodschappen doet bij Microsoft of google mail gebruikt, kan een docent daar ook alleen maar kwalijke dingen leren. Dus of het zou zo'n goed idee is?
04-06-2015, 17:24 door superglitched - Bijgewerkt: 04-06-2015, 23:11
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, niet domweg generaliseren zoals boven mij (Vandaag, 15:06 door Anoniem ).

De MBO applicatiebeheerders die afstuderen hebben niets tot weinig meegekregen van object georiënteerd programmeren, version management met GIT/SVN, IT security, debugging en profiling en code optimalisatie. Ze weten wel wat van HTML/CSS/JS maar leren daar ook nog met tabellen te werken om een site structuur te maken. Ook hebben ze geen idee wat slicen/basen is of hoe ze uberhaupt photoshop moeten gebruiken met layers. Ze beginnen nu wel steeds meer te leren over Android programmeren en hier en daar wat C# Windows mobile.

Niet echt positief dus aangezien wij zelf met NodeJS, AngularJS, pagespeed optimizers, vector slicing enz werken. Wij zijn ver vooruit op de kennis van de MBO ICT docenten die wij tegenkomen.
04-06-2015, 21:19 door Anoniem
Dit klinkt een beetje alsof Ferrari F1 (Scuderia Ferrari) zegt "goh, die mensen die net een rijbewijs hebben gehaald, kunnen niet erg goed autorijden in onze SF15-T..."...

Natuurlijk niet!... mensen die ergens goed in zijn, zeker in ICT gebied hebben dat bereikt door 'zelf-studie'...
04-06-2015, 22:26 door karma4
Natuurlijk niet!... mensen die ergens goed in zijn, zeker in ICT gebied hebben dat bereikt door 'zelf-studie'..
Nou goed in de ICT en zelfstudie dacht het niet.... Het gaat hier om ondernemers die succes hebben. Die kenmerken zich door het uitbesteden. Ze hebben de kennis/tijd zelf niet maar weten heel handig er anderen voor te gebruiken.

Het is het gewone generaliseren, voor snelle inzet/korte termijn is het handig dat de mensen een bepaald technisch kunstje kunnen (MBO/LBO). Voor de langere termijn is het beter dat inzicht hoe een en ander werkt en hou je bepaalde technieken kunt inzetten (HBO+) het technisch kunstje is er wel bij te leren en dat veranderd toch constant en verschilt per gebied.

Ergo: opleiding voor de technische kunstjes is een bedrijfstaak niet een overheidstaak. Altijd verbazend dat het bedrijfsleven dat probeert om te draaien. Een mond vol “over “investeren” voor de toekomst maar er zelf niet iets aan willen doen.
05-06-2015, 02:13 door Anoniem
Sebastiaan en Astrid mogen van mij allebei op een cursus redeneren, wellicht kunnen ze daarna beginnen met programmeren.
Beide volgen de deze beredenering:
" Als docenten de laatste kennis hebben op gebied van ICT, dan sluit het onderwijs beter aan op het werkveld".

Nee, deze beredenering werkt voor geen meter. Als ik de beredenering aanvul met een eigen aanname die ik niet kan terughalen uit dit bericht, dan kom ik op dit uit:
" Als docenten de laatste kennis hebben op gebied van ICT, (dan komt deze kennis terrecht bij studenten,) , dus sluit het onderwijs beter aan op het werkveld".

Ook dit werkt niet. Hiervoor voer ik de volgende argumenten:
- Docenten bepalen het onderwijs (curriculum) niet. Dat doet een opleidingsmanager of een van de andere 15 managementlagen in het onderwijs;
- MBO/HBO/UNI zijn veelal grote, logge organisaties. Het bestuur van onderwijs drukt op kosten, die zit niet te wachten op verandering;
- Als deze wel verandering willen, kost dit 5 jaar;
- Opleidingen worden eens per 4 jaar geaccrediteerd, o.a. op het curriculum. Dit kan niet zomaar veranderd worden zonder dat dat alle auditors gaan dreigen;
- Opleidingen hebben al connecties met het beroepsveld. Dat is [in mijn opinie] eigenlijk wat dit voorstel wil bereiken.
Veel hogescholen en uni's hebben een beroepenveldcommissie. Een klankbord waar organisaties (actief in het werkveld) de opleidingen beïnvloeden. Blijkbaar heeft dit geen effect, het onderwijs loopt immers [volgens dit artikel] nog steeds achter. Is het niet belangrijk te onderzoeken waarom niet?
- Stage lopen is niet hetzelfde als ervaring opdoen met de nieuwste technieken. Er is slechts een kleine selectie bedrijven die met de nieuwste technieken speelt. Docenten zullen vaak niet in staat zijn om meer te bereiken dan oppervlakkige kennismaking met de techniek;
- Docenten zijn helden. Ze doen echt hun best maar in de praktijk werken zij 60 uur per week en dan blijft er nog steeds werk liggen. Help die mensen nou een keer, in plaats van ze op te zadelen met meer werk!

Andere redenen waarom dit nooit gaat werken:
- Als een docent elke jaar een stage loopt van 2 maanden [=ongefundeerde gok, nodig voor voorbeeld] dan betekent dit dat de bezettingsgraad afneemt met [2/12 excl. vakantie]. Dit betekent dat dit een duur grapje is voor degene die de loonkosten gaat betalen, zeker aangezien er bij opleidingen veel verschillende docenten betrokken zijn. Het mes snijdt aan twee kanten; ook voor bedrijven kost het veel geld om een medewerker toe te wijzen aan een IT-docent die stage loopt. Hierdoor dus erg oninteressant.
- IT innoveert sneller dan een docent stage kan lopen, dit gaat ook alleen maar toenemen denk ik.
Als je dit probleem echt wil oplossen zul je moeten kijken hoe je innovatie continue borgt in het onderwijs. Denk aan continuous deployment bij DevOps bijvoorbeeld.

Andere oplossing waar ik meer in zie:
- Wel eens de interne IT bij een (IT-)opleidingsinstituut gezien? Dat is te erg voor woorden. De Haagse Hogeschool heeft vier (werk)dagen downtime nodig voor het installeren van een service pack op een mission critical systeem.
Laat het bedrijfsleven een architectuur uitwerken voor een 'update', laat docenten en studenten dat realiseren onder begeleiding van het bedrijf. Studenten, docenten en bedrijf doen ervaring op en de IT verbererd. Nu ik erover nadenk hoeft dit niet eens de interne automatisering te zijn bij een HHS, je kan hier ook stichtingen/verenigingen mee blij maken [tot ze de hardware rekening krijgen].

This is why politics should not micromanage
05-06-2015, 03:41 door Eric-Jan H te D
Les geven in programmeerprincipes in plaats van in het trending taaltje van het moment neemt veel van de noodzaak van het bijblijven weg.

Want wat heb je eraan om aan het eind van je schooltijd expert in taal x te zijn terwijl het bedrijf waar je gaat werken taal x helemaal niet gebruikt. Of dat taal x juist door de goegemeente in de ban is gedaan, omdat er weer iets veeeel beters op de markt was gekomen. De structuren herkennen waarmee talen werken en daar de logica van snappen maakt je flexibel inzetbaar met wat voor een taal dan ook. Een puur fictieve taal zou wat dat betreft goed kunnen voldoen.
05-06-2015, 08:50 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-06-2015, 08:52
[Verwijderd]
05-06-2015, 09:45 door Anoniem
Door superglitched: Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, niet domweg generaliseren zoals boven mij (Vandaag, 15:06 door Anoniem ).
Niet echt positief dus aangezien wij zelf met NodeJS, AngularJS, pagespeed optimizers, vector slicing enz werken. Wij zijn ver vooruit op de kennis van de MBO ICT docenten die wij tegenkomen.

Wat kort door de bocht. Je kan ook zelf voor opleiding zorgen wanneer je specifieke kennis nodig hebt binnen je organisatie.
05-06-2015, 09:59 door johanw
Door Eric-Jan H te A: Les geven in programmeerprincipes in plaats van in het trending taaltje van het moment neemt veel van de noodzaak van het bijblijven weg.

Want wat heb je eraan om aan het eind van je schooltijd expert in taal x te zijn terwijl het bedrijf waar je gaat werken taal x helemaal niet gebruikt.
Omdat je, als dat onderwijs goed gedaan is, die basisprincipes leert toepassen met taal X. Je leert die principes niet echt door er alleen maar in abstracte vorm over te lezen, je moet ze ook echt toepassen. Of dat nu in taal X of taal Y is maakt dan niet zo heel veel meer uit.

Als je het in taal X kunt kun je het in taal Y ook, als het onderwijs tenminste goed is en zich niet vooral gaat richten op de obscure details van taal X. Dat laatste is een fout die inderdaad in de praktijk gemaakt wordt, maar dan moet je dat aanpakken en je niet beperken tot een zuiver theoretisch principes leren zonder enig zicht op hoe die toegepast moeten worden.
05-06-2015, 10:01 door johanw
Door pe0mot: Onderwijs leert je hoe het gisteren was. Soms hoe het jaren geleden ging.

Het bedrijfsleven hoe het vandaag moet.
Ik zie eerder het omgekeerde: onderwijs (zeker universitair) leert je hoe het morgen moet, en wat de bekende valkuilen van nu zijn. Bedrijven maken nog steeds de fouten van eergisteren.
05-06-2015, 10:28 door Anoniem
Ik vind op zich programmeerles wel belangrijk, toen ik dat kreeg op het MBO zat tijdens de les een andere docent (uit een ander vakgebied) ook bij ons in de klas de les te volgen omdat hij het volgend jaar zou geven.
Dat soort situaties kan ook leiden tot slechter onderwijs.

Het moet allemaal wel een beetje algemeen blijven en gestructureerd, zodat je met dezelfde structuur ook andere talen kunt leren.
Ik word een beetje moe van alle mensen die Cisco op het MBO krijgen en niet begrijpen dat IP ook gewoon IP is op andere merken. In mijn tijd was dat vak datacommunicatie, dat zou het nog steeds moeten zijn maar het is nu gewoon CCNA.
05-06-2015, 18:59 door Eric-Jan H te D - Bijgewerkt: 05-06-2015, 19:09
Door johanw:Omdat je, als dat onderwijs goed gedaan is .... Je leert die principes niet echt door er alleen maar in abstracte vorm over te lezen,

Een fictieve taal hoeft niet in te houden dat je er niet mee kunt oefenen. Hij moet dan wel gebouwd worden natuurlijk. En volgens mij zijn ze er ook al voor diverse leeftijdsgroepen. Wel kun je je dan concentreren op het meest wezenlijke en niet afgeleid raken door details en bijzaken. Aan het eind van de cursus geef je de studenten dan een opdracht te maken in een taal die ze nog niet kennen. Hier heb je de manuals en zoek het verder maar uit.
05-06-2015, 23:37 door Anoniem
Blijkbaar hebben we in Nederland een enorme berg fysici en laboranten, want zo'n beetje iedereen krijgt natuur- en scheikunde op het voortgezet onderwijs.

Oh wacht...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.