/dev/null - Overig

PIN (Maestro/Vpay) automaat in de bus... waarom kan het nu wel en waarom hebben de nog de OV kaart dan?

07-04-2016, 11:36 door Anoniem, 2 reacties
Een poos geleden moesten we allemaal verplicht aan de tracking-chip in de OV kaart.
Omdat een alternatief van betalen in het OV niet kon.

"Een pin automaat in de bus?, Weet je wel niet hoeveel dat kost?"...

Nu stoppen we ineens PIN automaten in bussen.. Waarom hebben we die OV chip kaart dan nog?

Sinds we allemaal de PIN pas in de ban hebben gedaan omdat de Nederlandse banken het te duur vonden zijn we allemaal overstapt op Maestro kaarten en VPAY kaarten van het bekende consortio Mastercard en Visa.

Dat deden we feitelijk al als we naar het buitenland gingen, nu is datzelfde systeem van creditcard op onze pas geslopen voor binnenlandse betaling.

PIN was een Nederlandse uitvinding op Nederlandse servers met pre-autorisatie.

Nu gebruiken we dus eigenlijk creditcards ipv bankpassen (en aan de overzijde zullen ze smullen want Europeanen en Nederlanders in het bijzonder hadden een grote aversie tegen het op de pof leven en andere mensen/landen voor de kosten laten opdraaien. Nu wordt onder water dit systeem opgedrongen.

Maar waarom gebruiken we dat dan niet dat systeem in het OV?
Pinpas in paal als je ergens in stapt, pinpas in paal als je uitstapt en bedrag wordt van je rekening gehaald.
Je hoeft geen tientallen euro's op een virtueel pasje te hebben staan waar de NS miljoenen rente over vangt, je geeft alleen geld uit als je daadwerkelijk reist, ook als je als moeder 5 kinderen wilt meenemen in bus of trein handig ipv zo'n achterlijke OV kaart.

Als we dan toch de negatieve dingen in onze strot geduwd krijgen, waarom niet van de voordelen gebruik maken?
Reacties (2)
07-04-2016, 12:28 door Rolfieo
Maar waarom gebruiken we dat dan niet dat systeem in het OV?
PIN pas wordt verder niet opgeslagen? Om dus bij te houden, hoever je gereisd heb, moet je in eens veel meer doen met een pin pas.
Hoe wil je dan een anonieme PIN pas gebruiken?
Hoe zie je eventueel een abonnement? Dit wordt bv ook veel door bedrijven vergoed.
Niet iedereen wil zijn PIN pas hiervoor gebruiken. Veel hebben al issues om PIN transacties te doen in Winkels.
Ik wil liever zo mijn mogelijk mijn PIN code gebruiken, dus moet je eigenlijk al met NFC gaan werken. Wat ook weer bepaalde security risico's met zich mee brengt. Waarbij ik ook weer niet weet of het mogelijk is om dit te gebruiken om een afstand te bepalen.
Wat als je rood staat? Een OV kaart kan dan door iemand anders opgeladen worden.
En kan het gebruikt worden, door bv buitenlanders? Een apart systeem heeft hierin voordelen.


Ofwel het wordt er niet gemakkelijker op.
Nu stoppen we ineens PIN automaten in bussen.. Waarom hebben we die OV chip kaart dan nog?
Ik heb nog geen PIN in de bus gezien, maar er is meer als de bus... Trein, metro....

ook als je als moeder 5 kinderen wilt meenemen in bus of trein handig ipv zo'n achterlijke OV kaart.
Waarom is dit dan gemakkelijker?
Hebben de kinderen allemaal een eigen PIN pas? Waarschijnlijk niet. Dus hoe zou die moeder dan 6 keer de transactie moeten doen? Ik zie de zelfde problemen als bij de huidige OV kaart.
07-04-2016, 14:08 door Anoniem
Door Anoniem: Een poos geleden moesten we allemaal verplicht aan de tracking-chip in de OV kaart.
Omdat een alternatief van betalen in het OV niet kon.

"Een pin automaat in de bus?, Weet je wel niet hoeveel dat kost?"...

Nu stoppen we ineens PIN automaten in bussen.. Waarom hebben we die OV chip kaart dan nog?

Sinds we allemaal de PIN pas in de ban hebben gedaan omdat de Nederlandse banken het te duur vonden zijn we allemaal overstapt op Maestro kaarten en VPAY kaarten van het bekende consortio Mastercard en Visa.

Dat deden we feitelijk al als we naar het buitenland gingen, nu is datzelfde systeem van creditcard op onze pas geslopen voor binnenlandse betaling.

PIN was een Nederlandse uitvinding op Nederlandse servers met pre-autorisatie.

Nu gebruiken we dus eigenlijk creditcards ipv bankpassen (en aan de overzijde zullen ze smullen want Europeanen en Nederlanders in het bijzonder hadden een grote aversie tegen het op de pof leven en andere mensen/landen voor de kosten laten opdraaien. Nu wordt onder water dit systeem opgedrongen.

Maar waarom gebruiken we dat dan niet dat systeem in het OV?
Pinpas in paal als je ergens in stapt, pinpas in paal als je uitstapt en bedrag wordt van je rekening gehaald.
Je hoeft geen tientallen euro's op een virtueel pasje te hebben staan waar de NS miljoenen rente over vangt, je geeft alleen geld uit als je daadwerkelijk reist, ook als je als moeder 5 kinderen wilt meenemen in bus of trein handig ipv zo'n achterlijke OV kaart.

Als we dan toch de negatieve dingen in onze strot geduwd krijgen, waarom niet van de voordelen gebruik maken?
1] Jammer dat je (m.i. niet geheel onterechte) mening, ondergesneeuwd wordt door negatieve subjectiviteit.
2] Om een PIN-pas (Meastro) direct te koppelen aan een betalingsbewijs voor een OV-reis lijkt me, zowel in theorie als praktijk, hoogst onwenselijk.
3] Het is niet de NS, maar (het commerciële bedrijf = zonder balken(b)endenorm) Trans Link dat die rente opstrijkt. Was het maar de NS, dat zou een hoop belastingcentjes schelen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.