Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Microsoft haalt langzaam de vangst binnen m.b.v. Windows 10

02-08-2016, 09:36 door Anoniem, 46 reacties
Ondanks mijn frisse tegenzin voor Windows 10 toch geïnstalleerd op mijn computer en merkte al snel dat Windows 10 zo vaak naar huis belt dat ze beter een huurlijn kunnen aanleggen. Dit is nu een beetje onder controle en er mag alleen nog over de huurlijn, na navraag/mededelingen gedaan te hebben bij de eigenaar van de computer en de eigenaar van de persoonlijke gegevens.

Vandaag komt de Anniversary Update uit voor Windows 10 en wordt waarschijnlijk al gepusht naar de computers. Voor gebruikers van de Pro hebben het nakijken, want enkele rechten worden door de update weer afgenomen en Microsoft beslist wat goed voor de gebruiker is en die heeft er geen controle meer over na de update.

Als je zoekt (op het internet) op Annversary Update Pro dan staan dus bovenaan de zoekresultaten van wat niet meer kan en niet de feestelijke Anniversary resultaten.

Een pagina in het Engels is bijvoorbeeld ZDNet en de link is: http://www.zdnet.com/article/administrators-can-no-longer-shut-off-certain-apps-content-with-windows-10-pro-anniversary-update/

Microsoft zal de zeggenschap van de gebruikers in de komende jaren verder eroderen en er is nu nog de mogelijk om Microsoft van gedachten te laten veranderen nu ze nog kleine stapjes nemen om te zien of wij het pikken. Hopelijk is deze 'feestelijke update' niet de aanleiding om Microsoft een groot feest te laten vieren, 50 jaar na 1984, in 2034 of zelfs eerder. Het feest van de totale controle over de gebruikers van computers met hun 'besturingssysteem'.

Nu bewaar ik mijn back-up met Windows 7 erop goed en diegenen die ik geholpen heb met Windows 10 erop zetten hebben ook allemaal een back-up van HUN Windows 7.

O ja, lang leve WSUS Offline!! Daar wil ik elke dag wel een feestje mee vieren. ;-)
Reacties (46)
02-08-2016, 12:39 door Erik van Straten
Dank voor jouw bijdrage! Ik ben geïnteresseerd in alle ervaringen met W10, zowel positief als negatief.

En, hoewel ik niet voor anderen kan spreken: gezien de emoties in reacties van andere lezers op W10 bijdragen op Security.nl vermoed ik dat ik niet de enige ben...
02-08-2016, 14:23 door Anoniem
Hier is niets mis mee. Als je binnen een bedrijf meerdere Windows gebruikers hebt op 1 of meerdere netwerken onder 1 of meerdere beheerders waarin je met Group Policies en dergelijke wilt werken moet je Enterprise gebruiken, en niet Pro.

Zo is het businessmodel, en zo hoort een bedrijf dit model ook te volgen.
Als een groot bedrijf Windows Home of Pro gebruikt hebben deze geen verstand van IT.

TL;DR
Home > Thuisgebruikers
Pro > Geavanceerde gebruikers
Enterprise > Voor bedrijfsnetwerken
02-08-2016, 18:43 door Anoniem
Hier is niets mis mee. Als je binnen een bedrijf meerdere Windows gebruikers hebt op 1 of meerdere netwerken onder 1 of meerdere beheerders waarin je met Group Policies en dergelijke wilt werken moet je Enterprise gebruiken, en niet Pro.
Hoe kom je daar bij, ik heb zo'n 50€ extra betaald om dat ik group policies gebruik.
Ze schakelen gelukig niet alles uit als ik het goed begrijp, maar dit is dus weer. M$.
02-08-2016, 20:01 door mcb - Bijgewerkt: 02-08-2016, 20:12
Door Anoniem 14:23: Hier is niets mis mee. Als je binnen een bedrijf meerdere Windows gebruikers hebt op 1 of meerdere netwerken onder 1 of meerdere beheerders waarin je met Group Policies en dergelijke wilt werken moet je Enterprise gebruiken, en niet Pro.
Ik denk dat een klein bedrijf (met pak 'm beet 2 tot 20 users) niet op enterprise zit te wachten.

Ik ga zelf maar eens 1607 (eigenlijk niet 1608???) als VM testen voordat ik alles update.
Mss ook maar eens enterprise uitproberen.

/Edit 20:12
Wat betreft de Windows Store Suggestions, moet je daarvoor niet lokaal met een MS-account zijn ingelogd?
03-08-2016, 07:50 door karma4
Door Anoniem:
Hoe kom je daar bij, ik heb zo'n 50€ extra betaald om dat ik group policies gebruik.
Ze schakelen gelukig niet alles uit als ik het goed begrijp, maar dit is dus weer. M$.
Ga naar een leuk evenement, neem een terrasje ergens, ga lekker uit eten. Vermaak je... Ga je dan ook zo tekeer als het niet gratis is en je er voor moet betalen. Alleen slaven laat je voor niets werken ,aan zoiets heb ik een hekel.
Je kunt wat over prijsstelling zeggen dat is een afweging tijd en fun factor.
03-08-2016, 08:13 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Hoe kom je daar bij, ik heb zo'n 50€ extra betaald om dat ik group policies gebruik.
Ze schakelen gelukig niet alles uit als ik het goed begrijp, maar dit is dus weer. M$.
Ga naar een leuk evenement, neem een terrasje ergens, ga lekker uit eten. Vermaak je... Ga je dan ook zo tekeer als het niet gratis is en je er voor moet betalen. Alleen slaven laat je voor niets werken ,aan zoiets heb ik een hekel.
Je kunt wat over prijsstelling zeggen dat is een afweging tijd en fun factor.
Ik heb veel onzin gelezen maar jij spant hier mee de kroon, wat een zever, wat een onzin.
Als iets niet begrijpt moet je er niet op reageren.
03-08-2016, 08:53 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Hoe kom je daar bij, ik heb zo'n 50€ extra betaald om dat ik group policies gebruik.
Ze schakelen gelukig niet alles uit als ik het goed begrijp, maar dit is dus weer. M$.
Ga naar een leuk evenement, neem een terrasje ergens, ga lekker uit eten. Vermaak je... Ga je dan ook zo tekeer als het niet gratis is en je er voor moet betalen. Alleen slaven laat je voor niets werken ,aan zoiets heb ik een hekel.
Je kunt wat over prijsstelling zeggen dat is een afweging tijd en fun factor.
Als ik besluit om win10 pro te kopen die niet gratis is om dat ik bepaalde opties wil die niet in de gratis versie zitten
is dat mijn keuse, en wat heeft dat in hemelsnaam te maken met jou tirade, bemoei je niet met wat andere mensen willen.
En dat jij een m$ aanbidder bent interesseert mij helemaal niets, of voor welk besturingssoftware iemand kiest,
Je hoeft hier niet op te reageren want ik lees het toch niet.
03-08-2016, 10:11 door Ron625
Wat is nu het probleem?
Niemand is verplicht om Windows-10 te gebruiken, er zijn genoeg alternatieven die vaak goedkoper en sneller zijn.
Je kunt ook BSD, Solaris, Linux, en misschien zelfs ReactOS gebruiken.
Je keuze voor Windows-10 is je eigen keuze, je weet dat je het mag gebruiken, maar dat je nooit de eigenaar kan worden, je hebt tenslotte alleen een gebruikers licentie.
03-08-2016, 14:14 door Anoniem
Door Ron625: Wat is nu het probleem?
Niemand is verplicht om Windows-10 te gebruiken, er zijn genoeg alternatieven die vaak goedkoper en sneller zijn.
Je kunt ook BSD, Solaris, Linux, en misschien zelfs ReactOS gebruiken.
Je keuze voor Windows-10 is je eigen keuze, je weet dat je het mag gebruiken, maar dat je nooit de eigenaar kan worden, je hebt tenslotte alleen een gebruikers licentie.

Helemaal mee eens met dit.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een lease auto, ik mag zelf de muziek spelen die ik wil, ik mag er geurtjes in hangen, maar ik mag de radio niet vervangen, ik mag de motor niet zelf reviseren, en ik mag zeker niet mijn remleidingen omleggen of de airbags er uit slopen.
Ik huur het product simpelweg. Dit is hoe een software licentie ook werkt.
03-08-2016, 14:54 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-08-2016, 16:34 door Anoniem
Door Ageless:
Behalve dan dat in jouw voorbeeld de hardware niet van jou is, dus daarom mag je daar geen veranderingen in aanbrengen. In het geval van veel personal computers is de hardware van jou, die heb je zelf gekocht. Daar bovenop komt de softwarelicentie van Microsoft zodat je Windows mag draaien.
Ook al huur ik een eekhoorn. Dit staat los van hardware/software. Ik mag in mijn hardware auto ook de software niet aanpassen.
Het gaat, nogmaals, om een 'Product' huren.

Door Ageless: Mag Microsoft dan bepalen dat jij niet twee keer per jaar je videokaart mag vervangen, allen omdat jij het laatste van het laatste wilt hebben? Mag Microsoft dan bepalen dat jij niet je moederbord en CPU mag vervangen, alleen omdat je van Intel naar AMD wilt gaan? Want dat doet Microsoft op dit ogenblik, bepalen wat jij wel en niet mag met de hardware die jij gekocht hebt.
Ja dat mag. Gebruik een OEM versie, en bij vervangen van hardware is je licentie ongeldig. Omdat dit een oedkopere licentie is voor een bepaald model computer, waar je je vervolgens aan moet houden.
Koop je een niet-OEM Home or Pro, dan heb je dat probleem niet.

Door Ageless:En zelfs oudere hardware mag je van Microsoft niet in je computer hangen, ook al doet het het nog perfect. Gewoon omdat zij eisen dat de drivers digitaal gesigneerd zijn, en de hardware fabrikant van dat product de laatste drivers voor dat product niet door die dure mangel wil gooien. Probeer je drivers te installeren die niet digitaal ondertekend zijn, krijg je in 4 van de 5 Windows versies de kous op de kop, het geluidssignaal dat het niet goed is, en een pop-up met een uitroepteken.
En ik kan geen Pokemon Go om mijn Nokia 3310 gebruiken.
Zo werkt de markt, koop je high-end hardware, dan heb je nieuwe software nodig, en visa versa.
Ik wil bijvoorbeeld als high-end hardware gebruiker juist HEEL GRAAG dat alle drivers signed moeten zijn, hierdoor krijg je bijvoorbeeld niet het gedoe dat fabrikanten overal maar "Windows 10 compatible" op knallen en daarbij ook beter hun best doen om proper hardware te leveren.


Conclusie:
Gebruik Windows 10 als je een computer en mindset hebt die dat ondersteunt. Is dit niet het geval, gebruik een andere (nog steeds ondersteunde) Windows versie, of bijv. MacOS or Linux.

Niemand verplicht jou om bepaalde systemen te gebruiken. Huur geen KIA lease-auto als je een BMW wilt waarin je alle bekleding er uit wil snijden zonder dat er een haan naar kraait.
03-08-2016, 19:03 door karma4
Door Anoniem: .
En dat jij een m$ aanbidder bent interesseert mij helemaal niets, of voor welk besturingssoftware iemand kiest,
Je hoeft hier niet op te reageren want ik lees het toch niet.
Waarom post jij dan berichten om je ms haat te etaleren en daarin volgelingen te zoeken.

Zoiets leidt af van echt security bewustzijn. Ik ben gen ms volgeling maar heb wel te maken met Linux chaos waar je als je dat ziet heel droevig van wordt. Niet omdat het goed zou kunnen, maar de (Linux) nerds zitten geblokkeerd in hun fantasieën. ALs ik zo'n fantasie nerd zie of denk te zien ga ik er achter aan.
03-08-2016, 20:48 door Rolfieo
Door Ageless:
Mag Microsoft dan bepalen dat jij niet twee keer per jaar je videokaart mag vervangen, allen omdat jij het laatste van het laatste wilt hebben? Mag Microsoft dan bepalen dat jij niet je moederbord en CPU mag vervangen, alleen omdat je van Intel naar AMD wilt gaan? Want dat doet Microsoft op dit ogenblik, bepalen wat jij wel en niet mag met de hardware die jij gekocht hebt.
Als die beschreven staat, waar jij akkoord mee gaat, natuurlijk wel. Maar Als jij je videokaart vervangt, heb jij geen probleem met je activatie. Dit lukt gewoon standaard. Vervang jij systemboard, dan gaat het inderdaad niet meer automatisch. Gewoon even bellen om te activeren. Probleem opgelost.
Maar Microsoft heeft hiervoor ook juist weer een verbetering gemaakt.


En zelfs oudere hardware mag je van Microsoft niet in je computer hangen, ook al doet het het nog perfect. Gewoon omdat zij eisen dat de drivers digitaal gesigneerd zijn, en de hardware fabrikant van dat product de laatste drivers voor dat product niet door die dure mangel wil gooien. Probeer je drivers te installeren die niet digitaal ondertekend zijn, krijg je in 4 van de 5 Windows versies de kous op de kop, het geluidssignaal dat het niet goed is, en een pop-up met een uitroepteken.
Nu is het wel zo, dat de meeste crashes door foute drivers. Dus wil Microsoft er graag voor zorgen dat deze goed en stabiel zijn. Dus zit er een controle / certificering op. Is dat raar? Het is ook vanaf een bepaalde tijd, dus hebben hardware leveranciers ook de mogelijkheid gehad om hun certificering in orde te hebben.
En (maar dit weet ik niet zeker), kan je deze beveiliging ook uitzetten als administrator.
03-08-2016, 20:58 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
04-08-2016, 04:35 door Anoniem
Heb in korte tijd nu al zoveel gedoe met win10 beleeft qua. security dat ik momenteel er echt depressief van wordt. Ik heb besloten maar geen windows 10 aan te schaffen, en gewoon via de windows 7 en 8 weg verder te wandelen. Een nieuwer systeem is per definitie nou niet altijd een verbetering.
04-08-2016, 09:06 door Anoniem
Probeer er alles aan te doen en download ''Destroy windows 10 spying". Deze maakt regels aan in de ingebouwde windows firewall om 'naar huis bellen' te blokkeren. Daarnaast stopt de service Diagtrack / Connected User Experience
04-08-2016, 13:17 door Anoniem
Door Anoniem: Probeer er alles aan te doen en download ''Destroy windows 10 spying". Deze maakt regels aan in de ingebouwde windows firewall om 'naar huis bellen' te blokkeren. Daarnaast stopt de service Diagtrack / Connected User Experience

Ik adviseer nooit mensen tools te gebruiken die diep in het OS dingen wijzigen en waar geen bekende vendor achter zit.
Ik gebruik zelf daarom SpyBot Anti-Beacon. https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/
04-08-2016, 18:04 door Anoniem
Door karma4:Ik ben gen ms volgeling maar heb wel te maken met Linux chaos waar je als je dat ziet heel droevig van wordt. Niet omdat het goed zou kunnen, maar de (Linux) nerds zitten geblokkeerd in hun fantasieën. Als ik zo'n fantasie nerd zie of denk te zien ga ik er achter aan.

Offtopic: Ja, verklaar je eens nader, Karma4. Met welke Linux chaos heb je nu te maken? Daar ben ik serieus benieuwd naar. Ik zie je dit vaker roepen, maar concreet wordt je nooit in je kreten. Dus: graag een uitleg van jouw kant. En geen wollig taalgebruik alstublieft, maar een duidelijke uiteenzetting.

Ontopic: Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen akkoord gaan met de voorwaarden die Microsoft stelt aan het gebruik van Windows 10. Is er werkelijk niemand meer die nog ene donder geeft om zijn privacy? Let wel: eenmaal weggegeven privacy krijg je nooit-en-te-nimmer nog terug. Dus besef goed wat je aan het doen bent met de huidige technologieën.

Het enige platform waar privacy nog gerespecteerd wordt is Linux. Als dat niet zo is, dan verneem ik dat graag....
05-08-2016, 12:34 door Illnl
jank topic en linux promotie, dat de admins dit nog toestaan schrik ik van.

Linux fan topic... 0/10 bad trolling.
05-08-2016, 13:42 door Anoniem
Door Rolfieo:
Nu is het wel zo, dat de meeste crashes door foute drivers. Dus wil Microsoft er graag voor zorgen dat deze goed en stabiel zijn. Dus zit er een controle / certificering op. Is dat raar? Het is ook vanaf een bepaalde tijd, dus hebben hardware leveranciers ook de mogelijkheid gehad om hun certificering in orde te hebben.

O maar het is een misverstand dat deze certificering iets te maken heeft met stabiel zijn en crashes enz...
De reden dat bijvoorbeeld videodrivers gecertificeerd moeten zijn is dat bijvoorbeeld een van DRM voorziene stream intern
in de videodriver uiteindelijk "plain" beschikbaar is, en men niet wil dat mensen een videodriver gebruiken waar een tap
op zit waarmee je die data weer eruit kunt halen en op disk schrijven zonder DRM.
Dat is waar drivers op gechecked worden alvorens ze gecertificeerd worden, niet of dat ze stabiel zijn of dat ze bijvoorbeeld
ongewenste dingen doen met je hardware!

(zie bijvoorbeeld het FTDI debacle waarbij Microsoft een door FTDI aangeleverde driver die moedwillig bepaalde clone
hardware vernielde gewoon keurig gesigned had en zelfs in Windows Update geplaatst)
05-08-2016, 14:30 door Illnl
Door Anoniem:
Door Rolfieo:
Nu is het wel zo, dat de meeste crashes door foute drivers. Dus wil Microsoft er graag voor zorgen dat deze goed en stabiel zijn. Dus zit er een controle / certificering op. Is dat raar? Het is ook vanaf een bepaalde tijd, dus hebben hardware leveranciers ook de mogelijkheid gehad om hun certificering in orde te hebben.

O maar het is een misverstand dat deze certificering iets te maken heeft met stabiel zijn en crashes enz...
De reden dat bijvoorbeeld videodrivers gecertificeerd moeten zijn is dat bijvoorbeeld een van DRM voorziene stream intern
in de videodriver uiteindelijk "plain" beschikbaar is, en men niet wil dat mensen een videodriver gebruiken waar een tap
op zit waarmee je die data weer eruit kunt halen en op disk schrijven zonder DRM.
Dat is waar drivers op gechecked worden alvorens ze gecertificeerd worden, niet of dat ze stabiel zijn of dat ze bijvoorbeeld
ongewenste dingen doen met je hardware!

(zie bijvoorbeeld het FTDI debacle waarbij Microsoft een door FTDI aangeleverde driver die moedwillig bepaalde clone
hardware vernielde gewoon keurig gesigned had en zelfs in Windows Update geplaatst)

Dus zaken waar miljarden aan ontwikkeling in zijn gegaan moeten gewoon voor jou beschikbaar zijn zonder enige vorm van digitale protectie? DAT vind ik pas ongewenst!

Weet je wel hoe het signen werkt bij MS?
Denk je nou echt dat alles met de hand gedaan kan worden?
Natuurlijk maken systemen ook fouten, zou mij zelfs niets verbazen als dat systeem linux based is...

We snappen het nu wel, je houdt van Linux.
Kan je nu de rest van ons met rust laten en gewoon op een modern OS met alle veiligheid die erbij hoort laten werken?
Ja? Dank u.

Ga maar lekker klagen op ubuntu.com oid.
Valt me op dat het altijd Anoniem moet. Grote mond, maar owee als men het kan koppelen aan je persoon, dan zijn de persoonlijke meningen die als feiten gespuwt worden ineens wat minder aantrekkelijk om op internet te gooien.

/rant
05-08-2016, 16:55 door Anoniem
Beste Illnl
Ik ben niet degene die daarboven over Linux begonnen is.
Ik geef alleen aan waar signing van drivers in Windows voor is.
En dat heeft niks te maken met Linux, en (zoals je al aangeeft) ook niks met kwaliteitscontrole oid.
Het heeft te maken met afspraken met externe partijen zoals mediabedrijven.
Waarom je daar zo'n "rant" op moet laten volgen snap ik niet want ik heb nergens die claims gedaan waar
jij van uit gaat.
05-08-2016, 17:10 door mcb - Bijgewerkt: 05-08-2016, 17:11
Door Anoniem 04-08-16 ; 09:06:
Probeer er alles aan te doen en download ''Destroy windows 10 spying". Deze maakt regels aan in de ingebouwde windows firewall om 'naar huis bellen' te blokkeren. Daarnaast stopt de service Diagtrack / Connected User Experience
Kan veel eenvoudiger:
1. Installeer op je pc een firewall die per applicatie/exe bepaalt of 'ie internet op mag.
2. Maak rules aan die alle ms exe's blokkeert of alleen toelaat op je lokale netwerk (i.v.m. dhcp, dns of als je een NAS hebt of toegang moet tot andere pc's bij je thuis).
Evt ntp wel internet toegang.
3. Installeer wsus-offline (http://www.wsusoffline.net/) en download hiermee iedere maand ms-updates.
Op tweakers (https://tweakers.net/downloads/38077/wsus-offline.html) wordt steeds gemeld wanneer er een nieuwe versie is.

Geen gezeur/geneuzel/geklaag/slapeloze nachten/zorgen om ms spyware, toch een werkende up-to-date win10 pc.


/edit: typo
05-08-2016, 18:27 door Rolfieo
Door Anoniem:
Door Rolfieo:
Nu is het wel zo, dat de meeste crashes door foute drivers. Dus wil Microsoft er graag voor zorgen dat deze goed en stabiel zijn. Dus zit er een controle / certificering op. Is dat raar? Het is ook vanaf een bepaalde tijd, dus hebben hardware leveranciers ook de mogelijkheid gehad om hun certificering in orde te hebben.

O maar het is een misverstand dat deze certificering iets te maken heeft met stabiel zijn en crashes enz...
De reden dat bijvoorbeeld videodrivers gecertificeerd moeten zijn is dat bijvoorbeeld een van DRM voorziene stream intern
in de videodriver uiteindelijk "plain" beschikbaar is, en men niet wil dat mensen een videodriver gebruiken waar een tap
op zit waarmee je die data weer eruit kunt halen en op disk schrijven zonder DRM.
Dat is waar drivers op gechecked worden alvorens ze gecertificeerd worden, niet of dat ze stabiel zijn of dat ze bijvoorbeeld
ongewenste dingen doen met je hardware!
DRM controle is oa iets wat gecontroleerd wordt. Maar ook zeker dat de driver goed en stabiel werkt op Windows. Dat er nog steeds bugs in kunnen zitten, staat hier los van.


(zie bijvoorbeeld het FTDI debacle waarbij Microsoft een door FTDI aangeleverde driver die moedwillig bepaalde clone
hardware vernielde gewoon keurig gesigned had en zelfs in Windows Update geplaatst)
Staat er eigenlijk los van de certificering en heeft niet direct iets te maken met de certificering. Immers het was zelfs een doelbewust iets.
05-08-2016, 21:09 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-08-2016, 22:51
[Verwijderd]
05-08-2016, 23:15 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-08-2016, 23:32
Als ik het internet gebruik van een pc van mij met Windows 10 ga bekijken krijg ik te zien dat er de afgelopen maand zo'n 22 MB uitgaand verkeer is geweest en 1.1GB inkomend (totaal dus ook van andere programma's). Hierdoor is er voor mij momenteel niet direct aanleiding om te denken dat er complete bestanden door Microsoft van mijn pc worden binnen geharkt.
06-08-2016, 09:20 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-08-2016, 12:13 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 06-08-2016, 12:14
Door Muria 06-08-2016 09:20 uur:

Hoe bekijk je dat internetgebruik? Met een Windows 10 commando? (Nee, ik ben echt niet paranoïde, echt niet.)

Nee, maar wel een terechte vraag die je stelt. Ik bekijk dit via de firewall die dit bijhoudt ( uiteraard niet de firewall van windows).
06-08-2016, 14:04 door Anoniem
Door karma4:

maar de (Linux) nerds zitten geblokkeerd in hun fantasieën. ALs ik zo'n fantasie nerd zie of denk te zien ga ik er achter aan.


Moeten linux gebruikers dat opvatten als een bedreiging?
Tijd dat de meelezende dienders hier er een tandje bijzetten.
Om ontsporende lone wolf idioten in de kraag te vatten voordat ze anderen iets aandoen omdat ze andere software gebruiken of andere voorkeuren hebben die meneer niet zinnen.
Dat de collegas dat nog pikken, dit is echt behoorlijk van het padje af.
Tijd dat enig gezaghebbend iemand in persoon dit dwaallicht weer terug naar de maatschappelijke realiteit haalt.
07-08-2016, 23:57 door [Account Verwijderd]
Windows, Linux, OSX etc.. in de basis een kwestie van smaak. Als je werk of hobby er op kan uitvoeren maakt het onderliggende OS niet zoveel uit. Op mijn werk heb ik Windows 7 en o.a. Visual Studio om mijn werk als C# developer te kunnen uitvoeren. Thuis Linux, gratis, geen zware pc nodig en in vele smaakjes om uit te proberen. Ik heb een tijdje terug de licentie/voorwaarden van W10 eens doorgelezen. Heel erg eng. Het heeft mij doen besluiten om mensen (ook een eigenwijs gezinslid) die van m'n netwerk gebruik willen maken met W10 alleen via het gasten netwerk mogen. Ik vraag me af of de licentie van MS wel geldig is volgens de nederlandse wetgeving.
13-08-2016, 01:01 door Anoniem
Nu 10 dagen later zit ik toch vaak terug te verlangen naar Windows 7. Windows 10 is snel en heeft mooie features maar ik heb al twee keer een herstel punt moeten gebruiken. Helaas was Office 2003 niet meer te starten nadat die wel eerste werkte. De Normal.dot wilde niet meer geladen worden en nu nog steeds niet en als alternatief Libre Office erop gezet.

Wat wel goed werkt is niet van Microsoft en ik ben overgegaan van EMET 5.51 naar HitmanPro Alert. Emet vertraagde ettelijke applicaties zo dat ik het merkte en Fences startte met meer dan 15 seconden vertraging wat echt niet acceptabel is als je zit te wachten op het bureaublad na het inloggen.

Het na huisbellen is enorm irritant en zodra Win10 denkt dat bij het opstarten van een applicatie de weg vrij is naar het internet moet ik weer AF zeggen en de lijn omdoen. Nu zit Win10 aan de ketting hoef ik gelukkig niet steeds meer AF te roepen.

WinPrivacy is super maar niet gemakkelijk en WSUS offline is gewoonweg onmisbaar. Die zijn eigen gang gaande MSRT mocht van WSUS niet zijn gang gaan de laatste keer.
13-08-2016, 13:32 door Anoniem
Terug naar de basis.

Linux (Mint) + een virtuele Windows (XP!)
------- -----------

Vreemd genoeg werkt XP prettiger (vind ik) dan 7, 8, 8.1 en 10.
Heb ze allemaal geprobeerd.

Snapshot van Windows XP voor alle software waar geen goede Linux vervanging voor is.
Gedeelde "Persoonlijke Map" van Linux voor Linux en Windows.

Werkt snel en eenvoudig en is behoorlijk veilig.

Ben gestopt met Windows 10.
Windows 10 kon herhaaldelijk geen updates installeren en draaide dan alles terug (hinderlijke tijdverspilling!).
14-08-2016, 10:14 door Anoniem
Ik blijf erbij, ik heb een Win10 op een test pc staan hier thuis en die werkt na véél zaken uitgeschakeld te hebben best goed. (Teveel Phone home, E.T. zou er zelfs van wakker liggen)

Als je het niet echt nodig hebt, best eens even de privacy doorlopen en daar ver alles in uitschakelen wat je niet nodig hebt of totaal niet gebruikt.

Edge zou men moeten kunnen verwijderen, ook Cortona zou men moeten kunnen verwijderen maar die zitten vrij goed ingebakken.

Toch kies ik nog steeds liever voor de PC met Win7 op of een USB3.0 stick met een Linux distributie op. (Debian, Tails, Qubes)

Op huidig ogenblik heb ik van de updates voor Win7 geen klagen.

Waarschijnlijk lopen die vlotter binnen nadat (zoals ik al eerder schreef) het tot vervelens toe aanbieden van Win10 gestopt is. (servers vrij voor wat anders terug???)

Ze liepen hier op twee pc's vrij vlot binnen die updates na een minuutje of 3 à 5.

Persoonlijk denk ik niet dat MicroSoft met Win10 een hoofdvogel afgeschoten heeft ... ik kan mij vergissen.

p.s. In bepaalde gevallen ben je ook bijna verplicht een M$ account aan te maken, updates andere ...

Het 'redeem' voor de aankopen in de Store is ook best gieren in de zin van dat je alles maar ook alles over je persoontje moet nalaten voor je er gebruik kan van maken.

https://support.microsoft.com/nl-be/help/10604/microsoft-account-redeem-gift-card-or-code
14-08-2016, 22:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Het enige platform waar privacy nog gerespecteerd wordt is Linux. Als dat niet zo is, dan verneem ik dat graag....
Ik vertrouw Linux ook op hun blauwe ogen.
15-08-2016, 00:52 door Anoniem
En Karma4 reageert wederom niet. Beweert constant dat het over "security" moet gaan, knalt er zelf af en toe ook een verdekte Linux-bash uit, verdedigt openlijk Windows (ook al is het tegen beter weten in) en reageert verder nergens op zodra hem een legitieme vraag wordt gesteld.

Je laat je wel héél erg kennen, Karma4. Reageer eens op mijn vraag, gesteld op 04-08-2016 om 18:04 uur. Doe je dat niet, dan heb je jezelf enorm gediskwalificeerd en merk ik je aan als zijnde een troller. Ik wil graag een open en eerlijke discussie (hoeft écht niet onder een vijandige setting), maar wèl één die feiten en waarheden weerspiegelt.
15-08-2016, 08:28 door karma4
Door Anoniem: En Karma4 reageert wederom niet..
Ik volg niet elk draadje dus moet ik het maar net zien.
Waar ik last van heb is gebrek aan data governance snappen wat de gevolgen van keuzes acties zijn.
Zeg maar het big data speelveld waar leuk bezig zijn met tools en techniek de boventoon voert.

Dat is een wereld waar linux de boventoon voert Helaas gebrek en inzicht vaardigheden van linux fanaten haalt de hele compliancy lees data security onderuit. Het zelfde gebeurt gebeurde in de marketing hoek.
Ik weet dat het met het os linux wel goed te doen is. Waarom gebeurt het dan niet?
De uitweg die de linux "gurus" ze vaak promoten is de gebruikers over laten gaan naarw Windows, argument de klantvraag is te lastig..
Of ze zeggen dan besteed het je maar uit, wij kunnen zoiets niet. Het is niet voor niets dat cloud zo'n opmars maakt op dat vlak wat vaak core business is.
15-08-2016, 13:58 door Anoniem
Door Ageless:
Door Anoniem: Ik huur het product simpelweg. Dit is hoe een software licentie ook werkt.

En zelfs oudere hardware mag je van Microsoft niet in je computer hangen, ook al doet het het nog perfect. Gewoon omdat zij eisen dat de drivers digitaal gesigneerd zijn, en de hardware fabrikant van dat product de laatste drivers voor dat product niet door die dure mangel wil gooien. Probeer je drivers te installeren die niet digitaal ondertekend zijn, krijg je in 4 van de 5 Windows versies de kous op de kop, het geluidssignaal dat het niet goed is, en een pop-up met een uitroepteken.

Zo jammer deze uitspraak die zoveel kennisgebrek aan het licht brengt. Als je dat wilt kun je gewoon niet gesigneerde drivers installeren via recovery. Maar dat is alleen voor mensen die weten wat ze doen
15-08-2016, 21:58 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-08-2016, 06:26 door karma4
Muria het is niet Microsoft maar Forbes waarna je verwijst.
Dat issue heeft een oplossing en wordt genoemd. De defintieve zal iets nwer tijd vergen. Bij een ander draadje kwam het nodige langs met veel zelfbouwen systemen. Het zijn niet de henk en Ingrid situaties.
16-08-2016, 08:39 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 16-08-2016, 08:57
[Verwijderd]
16-08-2016, 09:54 door Anoniem
En aanleiding voor schadeclaims.)
Ja en ze lease hun product, dus zijn ze ook verantwoordelijk over de goede werking van hun product,
binnen zeer korte tijd geen M$ meer.
16-08-2016, 12:50 door Anoniem
Ik ken bedrijven (zelfs bedrijf waar ik werk) die nog steeds windows 7 gebruiken. Vraag mij af wat ze gaan doen als deze verloopt, het is belachelijk om windows 10 te kopen terwijl het een jaar lang gratis was. Wat een geldverspilling alweer en daar zit ik mij voor dood te werken.
16-08-2016, 16:40 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: .
ALs ik zo'n fantasie nerd zie of denk te zien ga ik er achter aan.

Zie je ze in het echt, of zitten ze alleen in je hoofd?
16-08-2016, 17:29 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
16-08-2016, 19:11 door karma4
Door Muria: (Ik sta versteld, weet even niet wat verder nog te zeggen.)
Ik ook en wel hierom: "So until the fix appears users with mission critical PCs would do well to follow these hacks to stop the Anniversary Update installing automatically." Kritische systemen die je automatisch zonder test releaseplan veranderd?
Alleen die aanname is al niet serieus te nemen. Voor elk OS elk ICT systeem moet je waarborgen inbouwen.
17-08-2016, 09:38 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 17-08-2016, 09:40
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.