Privacy - Wat niemand over je mag weten

Stedin eist e-mail adres

27-08-2016, 23:34 door Erik van Straten, 46 reacties
Omdat ik
- er niets voor voel om door leveranciers bespioneerd te worden;
- ik bovendien de beveiliging van de "slimme meter" en de ingezamelde gegevens niet vertrouw;
- leveranciers gewoon hun voorwaarden wijzigen als ze mijn gegevens willen verkopen (zie WhatsApp);
- ik het energieverspilling vind om meters te maken die minder lang meegaan, waarschijnlijk gepatched moeten worden en er een GPRS infrastructuur voor in de lucht gehouden moet worden (kost ook energie);
heb ik vanavond de mij door STEDIN aangeboden "slimme meter" geweigerd op hun website.

Daarvoor moest ik op hun website een code uit hun brief en mijn adres invoeren - okay, begrijpelijk.

Daarna moest ik echter een reden van weigering opgeven plus mijn naam en mijn e-mail adres (verplicht veld).

Wat is dit voor waanzin?! Weer een database met mijn e-mail adres die vandaag of morgen op pastebin staat of verkocht wordt na aanpassing van de voorwaarden. Ik betaal ze voor energie, niet voor e-mails!

Wat bezielt deze maatschappij toch?
Reacties (46)
27-08-2016, 23:37 door Solaris
Klassieke datagraaiers...
28-08-2016, 07:37 door Anoniem
Tip: zeg dat je geen email adres hebt, je bent immers ook niet verplicht om thuis internet te hebben.
28-08-2016, 07:41 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-08-2016, 09:07 door karma4
Je mag nog blij zijn dat het net gedeelte gesplitst is https://nl.wikipedia.org/wiki/Netbeheerder Wat de maatschappij mankeert?, Het is de doorgeschoten liberalisatie met het idee dat de vrije markt onfeilbaar en zaligmakend is. Overigens: Je hoeft geen aansluiting af te nemen, je mag het ook zonder proberen te doen. Sorry voor dat sarcasme het is de redenatie van de liberalen.

De markt liberalisatie, daarmee in tegenspraak is de verplichte uitrol van slimme meters zie het ministerieel besluit: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2014/03/10/kamerbrief-over-besluit-grootschalige-uitrol-slimme-meters. Tja..

Met het GPRS moet je het niet moeilijker maken dan het is. De GSM ofwel mobieltjes hebben voor de dekking gezorgd. Een Ferrometer gebruikt ook energie. De zon fanaten zijn niet zo happig op dat ding om die reden. Een nieuwe (zon) installatie wort aangeboden met omvormer(s) met internet aansluiting te volgen door de leverancier en zichtbaar te krijgen als app op je mobiel.
28-08-2016, 09:30 door Erik van Straten
Dank voor de reacties!
Door Taxus: hoi Erik,,.. gebruik dan een wegwerpmailadres [...]
Dat heb ik gedaan (tijdelijke alias aangemaakt op m'n xs4all account, ik ben ook wel weer een beetje benieuwd wat ze mij gaan mailen, zodra dat opnieuw "argumenten" zijn waarom die slimme meter goed zou zijn voor mij kan de alias /dev/null in).

Maar de bulk van de mensen doet dit waarschijnlijk niet; mijn bezwaar richt zich op het feit dat Stedin ineens een e-mail adres van mij eist (dat ze eerder nog niet hadden) - omdat ik hun telemetriedoos weiger. Alternatief verdienmodel voor spy(hard)ware weigeraars?
28-08-2016, 10:10 door Anoniem
Door Erik van Straten: Dank voor de reacties!
Door Taxus: hoi Erik,,.. gebruik dan een wegwerpmailadres [...]
Dat heb ik gedaan (tijdelijke alias aangemaakt op m'n xs4all account, ik ben ook wel weer een beetje benieuwd wat ze mij gaan mailen, zodra dat opnieuw "argumenten" zijn waarom die slimme meter goed zou zijn voor mij kan de alias /dev/null in).

Maar de bulk van de mensen doet dit waarschijnlijk niet; mijn bezwaar richt zich op het feit dat Stedin ineens een e-mail adres van mij eist (dat ze eerder nog niet hadden) - omdat ik hun telemetriedoos weiger. Alternatief verdienmodel voor spy(hard)ware weigeraars?
Of misschien krijg je een bevestiging per email van ontvangst van je keuze? We leven in een digitaal tijdperk, je zou ze kunnen vragen of ze ook de postduiven ondersteunen? Of dat ze misschien ook nog de postkoets ondersteunen.

Email is juist een perfect medium hier voor. MAAR ze moeten het dan niet gebruiken voor verdere communicatie behalve voor dit onderwerp.
28-08-2016, 10:38 door Anoniem
Was het niet ook gewoon een optie om totaal niet te reageren.
Over het algemeen gebeurt er dan ook niets ;).

Wegwerpadrrssen: handig dat je anderen dan ook toegang geeft tot de e-mails.
28-08-2016, 13:27 door Anoniem
Inderdaad. Er kan niet zomaar een monteur in je meterkast komen schroeven zonder je goedkeuring. Je kan de monteur die voor een slimme meter komt ook de deur wijzen of voor zijn neus dichtslaan. Als ze m dan toch perse willen plaatsen dan graven ze m maar in voor de eigendomsgrens van je huis.

Sterker nog, dit is een goede motivatie om te investeren in zonnecellen + dieselagregaat en tesla accu's zodat je meter in zijn geheel kan worden afgekoppeld en je dus geen gezeik meer hebt met achterlijk beleid van netbeheerders en energieboeren.
28-08-2016, 20:46 door Erik van Straten
28-08-2016, 10:38 door Anoniem: Was het niet ook gewoon een optie om totaal niet te reageren. [...]
In de brief stond dat, als ik de slimme meter echt niet wil, ik dat op de website van stedin aan kon geven. Dat leek mij netter dan wachten tot een monteur belt om een afspraak te maken.

28-08-2016, 10:38 door Anoniem: Wegwerpadrrssen: handig dat je anderen dan ook toegang geeft tot de e-mails.
Dat geldt inderdaad voor mensen die van een third party wegwerpadres gebruik maken; je moet maar afwachten of en hoe lang het duurt totdat mails naar dat adres geweigerd worden en zo niet, of ze bewaard worden en wie ze leest. Helaas kun je niet uitsluiten dat Stedin mails met vertrouwelijke info over/van mij naar dat adres stuurt.

Maar dat geldt ook voor "normale" e-mail adressen; als je een e-mail account opzegt is de praktijk dat het adres na enige tijd beschikbaar komt voor een ander. Ook telefoonnummers en huisadressen blijven zelden levenslang aan 1 persoon gekoppeld.

Zelf heb ik een relatief lange alias bij xs4all aangemaakt. De kans dat iemand die hergebruikt is erg klein, maar als xs4all een catch-all instelt, of mails weigert na de body te hebben gelezen, kunnen dit soort mails natuurlijk worden ingezien. Maar dat kan ook al zolang ik die alias aanhoud, want mijn mails gaan onversleuteld door servers van xs4all.

Voor "normale" e-mail adressen geldt:
1) zonder fatsoenlijke authenticatie en end-to-end encryptie is e-mail ongeschikt voor vertrouwelijke communicatie;
2) hoe meer partijen jouw e-mail adres kennen, hoe groter het risico dat jouw e-mail adres gaat "zwerven" (o.a.met enquete bedrijven en remailers wordt gedeeld) en, Joost mag weten hoe, uiteindelijk in spammer databases terechtkomt.
28-08-2016, 21:57 door karma4 - Bijgewerkt: 28-08-2016, 21:57
Door Erik van Straten: [
....(knip)
Voor "normale" e-mail adressen geldt:
1) zonder fatsoenlijke authenticatie en end-to-end encryptie is e-mail ongeschikt voor vertrouwelijke communicatie;
2) hoe meer partijen jouw e-mail adres kennen, hoe groter het risico dat jouw e-mail adres gaat "zwerven" (o.a.met enquete bedrijven en remailers wordt gedeeld) en, Joost mag weten hoe, uiteindelijk in spammer databases terechtkomt.
Voor Nederlandse (Belgische en EU) partijen hoef je voor spammail niet meer bang te zijn. Zie: https://www.spamklacht.nl/
Ik heb lang geleden gezien hoe marketeers aan leads hebben proberen te komen. Tegenwoordig lukt dat niet meer zo wat blijft is cross-selling naar de meest gevoelige klanten. Je zou niet verbaasd moeten zijn hoe je dat kunt beïnvloeden door niet te reageren op dat soort acties.

Wat rest is die bevestigingsmail dat je keuze bevestigd. Is dat iets wat je geheim wilt houden of juist opvraagbaar als ze lastig gaan doen. Mijn keus is: laat die mail maar komen op mijn herkenbare mailadressering. Gaat in archief zolang als nodig is bij de email provider. Als het alsnog fout gaat moet je wel de moed kunnen opbrengen om moeilijk te gaan doen.
28-08-2016, 23:22 door Anoniem

Met het GPRS moet je het niet moeilijker maken dan het is. De GSM ofwel mobieltjes hebben voor de dekking gezorgd. Een Ferrometer gebruikt ook energie. De zon fanaten zijn niet zo happig op dat ding om die reden. Een nieuwe (zon) installatie wort aangeboden met omvormer(s) met internet aansluiting te volgen door de leverancier en zichtbaar te krijgen als app op je mobiel.

Zonder GSM kan een slimme meter nog steeds via de voedingslijn communiceren (afhankelijk van het type). Dus zelfs als we massaal de mobiele telefoon links hadden laten liggen zou deze meter er nu zijn.

Overigens, zon fanaten willen juist een draaischijfmeter. Deze rekent namelijk altijd hetzelfde tarief voor het terugleveren als voor het leveren. Wel zo eerlijk, terugleveren is namelijk ook voordeliger voor de netbeheerder: lokaal opgewekte energie die in dezelfde wijk weer wordt verbruikt zorgt voor een ontlasting van het veel duurdere traject naar de energiecentrales. Slimme meters hanteren een lager teruglevertarief, wat dus eigenlijk een vorm van bedrog is.
29-08-2016, 00:15 door Anoniem
Door Taxus: hoi Erik,,.. gebruik dan een wegwerpmailadres voor mijn part.,

hier is het adres.

https://www.guerrillamail.com/nl/inbox

Slecht advies. Dit geeft anderen toegang tot jouw gegevens.

Wat Erik doet met een eigen alias is wel een redelijke optie, maar nog steeds niet veilig als de ISP de accountnaam weer beschikbaar maakt aan andere gebruikers nadat het is verwijderd.

Registreer beter een eigen domein voor 10 jaar en draai je eigen server. Dan kun je iedere partij een eigen accountnaam geven, bijvoorbeeld stedin at mijndomein.tld.
29-08-2016, 00:29 door vanegmond
Erik van Straten, Wat is dit voor waanzin?! Weer een database met mijn e-mail adres die vandaag of morgen op pastebin staat of verkocht wordt na aanpassing van de voorwaarden. Ik betaal ze voor energie, niet voor e-mails!

Volkomen mee eens, waarom moeten zovelen een E-adres hebben ?
Vul ik een contactformulier in, dan moet ik bijna alles invullen-Naam-Adres-Postcode-Plaats-Geb.Datum-Telefoonnr.
Kreeg pas op mijn nieuwe adres een Ikea catalogus, dat gericht was , als de bewoner[s] van....adres.
Op mijn bus staat een Nee-Nee sticker !
Afmelden kan volgens Ikea op pag.234. Via een 0900 nummer of een brief naar....dus ik moet moeite doen
en kosten maken , voor een catalogus waar ik NIET om gevraagd heb.
Daarbij heb ik Postfilter.nl en Belmeniet.
Volgens Eneco kan ik geen dubbele meter nemen. De oude is door de vorige bewoner uitgeschakeld, maar
Eneco kan dat niet meer herstellen ? Wel kan ik een dubbele meter nemen....die ik niet wil.
Tja zegt Eneco als U niet meegaat met de nieuwste ontwikkelingen weten wij ook niet, of we U kunnen
ondersteunen met uw meterkast, waarvan mij nog een raadsel is, wie die onderhoud ?
Stedin zegt, wij kunnen U niet vertellen hoe de schakelaars werken, dan moet U bij uw verhuurder zijn.
Mijn Verhuurder zegt, Nee U moet bij Eneco of Stedin zijn. Als ik wat aan moet sluiten, en de schakelaar
af zet, kan ik die niet meer aanzetten, klapt naar beneden. Dan moet de Aardlek uit, schakelaar vast houden
en Aardlek snel ook weer naar boven zetten, en dan gaat het gelukkig weer.
Is dat normaal met zulke meterkasten, op oude adres had ik nog stoppen, veel makkelijker :-)
29-08-2016, 09:22 door Anoniem
Door vanegmond:
Volgens Eneco kan ik geen dubbele meter nemen. De oude is door de vorige bewoner uitgeschakeld, maar
Eneco kan dat niet meer herstellen ? Wel kan ik een dubbele meter nemen....die ik niet wil.
Waarschijnlijk levert Eneco momenteel alleen een slimme meter? Tja, als jij die niet wilt, dan houd het op vanuit hun.


of we U kunnen ondersteunen met uw meterkast, waarvan mij nog een raadsel is, wie die onderhoud ?
Stedin zegt, wij kunnen U niet vertellen hoe de schakelaars werken, dan moet U bij uw verhuurder zijn.
Mijn Verhuurder zegt, Nee U moet bij Eneco of Stedin zijn. Als ik wat aan moet sluiten, en de schakelaar
af zet, kan ik die niet meer aanzetten, klapt naar beneden. Dan moet de Aardlek uit, schakelaar vast houden
en Aardlek snel ook weer naar boven zetten, en dan gaat het gelukkig weer.
Is dat normaal met zulke meterkasten, op oude adres had ik nog stoppen, veel makkelijker :-)

Stedin/Eneco zijn verantwoordelijk tot de hoofdzekering en de meter. Daarna is het je eigen verantwoording, of die van de verhuurder. Klinkt als een hoge piekstroom bij het aanzetten, waardoor alles er uitklapt. Maar ik zou hier zeker even verder naar laten kijken. Electra moet goed zijn, want bij fouten kan dit gevaarlijk zijn. Gewoon even de apparaten loskoppelen, en het nog een keer testen. Gaat het goed, device voor device aansluiten en weer testen.
29-08-2016, 10:52 door Reinder
Door karma4: Het is de doorgeschoten liberalisatie met het idee dat de vrije markt onfeilbaar en zaligmakend is. Overigens: Je hoeft geen aansluiting af te nemen, je mag het ook zonder proberen te doen. Sorry voor dat sarcasme het is de redenatie van de liberalen.

De markt liberalisatie, daarmee in tegenspraak is de verplichte uitrol van slimme meters zie het ministerieel besluit: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2014/03/10/kamerbrief-over-besluit-grootschalige-uitrol-slimme-meters. Tja..

Je zal mij niet horen zeggen dat liberalisatie zaligmakend is, maar in dit geval is de oorzaak toch echt de uitvoering van beleid dat via Den Haag uit Brussel komt. Een "echte" marktpartij zou er nooit voor kiezen om een goed werkende bestaande meter voortijdig te vervangen door een nieuwe, duurdere, digitale meter waar de bewoner niet om gevraagd heeft. Net als in zoveel andere zaken in Nederland is de liberalisatie weer op z'n socialistisch gedaan en mede daardoor heeft het gefaald. Een ander mooi voorbeeld is de spoorwegen, die geliberaliseerd zouden worden waarna de NS direct het alleenrecht kreeg om de lucratieve hoofdverbindingen (randstad e.d.) te exploiteren. Op die manier creeer je dus onder het mom van liberalisatie een monopolist en krijg je het slechtste van twee werelden: slechts een partij, met een winstoogmerk.
29-08-2016, 11:42 door Anoniem
Als je een willekeurig adres invult dat voldoet aan de norm xx@yy.zz dan vindt het formulier dat meestal wel prima en dan kun je verder met invullen. Gaat alleen mis als het formulier je een bevestigingslink gaat sturen op dat (niet bestaande) e-mail adres.

Overigens ben je bij Stedin toch niet erg anoniem en dan is het invullen van een e-mailadres toch niet zo erg? Het idee van een e-mail adres is dat het gebruikt kan worden om met jou te communiceren, niet om je identiteit te imiteren.
Dat het een verplicht veld is, is wel vervelend natuurlijk en wat merkwaardig omdat je (in mijn herinnering) een papieren bevestiging krijgt van het weigeren van de meter.
29-08-2016, 11:43 door Anoniem
Valt me mee dat ze je geboortedatum niet vragen. Hoe vaak dat geen verplicht veld is in een formulier...
29-08-2016, 14:07 door Anoniem
Aaah heerlijk! Het gesputter van het individu tegen de grote, boze maatschappij! Keep 'm coming, ik vind het heerlijk om te lezen.

De discussie gaat over een nieuwe slimme meter. Misverstand is dat slim en nieuw samen gaan. Dat kan, maar hoeft niet. Volgens de wet is de netbeheerder verplicht afgekeurde meters te vervangen door een goedgekeurd model. Die goedgekeurde modellen zullen allemaal meters zijn met 'slimme' technologie aan boord. Maar die kan je dus weer uit laten zetten...

Meer info op https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/metrologie/controle-van-energiemeters/vragen-en-antwoorden-controle-elektriciteitsmeters
29-08-2016, 15:41 door Anoniem
Ik betaal ze voor energie, niet voor e-mails!
eh... Stedin betaal je niet voor energie. Het is één van de netbeheerders in Nederland die o.a. Zuid-Holland bedient.
Energie wordt niet geleverd door Stedin maar door één van de energieleveranciers. Die betaal je voor energie.
Daarbij zorgt Stedin dus voor het transport van die energie over het energienetwerk en onderhoud aan hun meters.
Die betaal je ook, maar voor het energietransport, netbeheer en gebruik en onderhoud van hun meters. Niet voor energie.

Stedin belooft gegevens alleen voor eigen gebruik in te zetten en nooit aan derden te geven.
Maar ik geef je wel gelijk dat je je e-mailadres niet geeft.
Je mag toch veronderstellen dat ze met juiste postcode en briefnummer genoeg weten.
Ook scoort het bij mij geen punten om e-mailadres pas in tweede scherm te vragen.
Typisch een psychologisch maniertje om zoveel mogelijk mensen hun emailadres te laten vertellen.
Zet het dan meteen in het eerste scherm en eis het niet pas in een vervolgscherm.
Hopelijk komt je e-mail goed terecht. (http://www.klachtenkompas.nl/stedin/stedin-reageert-bij-herhaling-niet-op-klachten)

Het schijnt dat de overgang naar slimme meters (nog) niet zoveel oplevert dan ze hadden verwacht. Vreemd he?(ahum)
Of zouden er soms verrassend veel meer weigeraars zijn dan gedacht? (nou ja, veel.... 2% is 1 op de 50)
Kans op geleur en valse argumenten voor slimme meter wordt groter als men dit aantal teveel vindt. (W10 -achtig geleuter)
Leuke "weetjes" link stand van zaken 8-4-2014: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29023-163.html
Daaruit blijkt ook dat een reden opgeven voor weigering (toen?) niet zou hoeven. (antwoord 12)
29-08-2016, 15:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Taxus: hoi Erik,,.. gebruik dan een wegwerpmailadres voor mijn part.,

hier is het adres.

https://www.guerrillamail.com/nl/inbox

Slecht advies. Dit geeft anderen toegang tot jouw gegevens.

Wat Erik doet met een eigen alias is wel een redelijke optie, maar nog steeds niet veilig als de ISP de accountnaam weer beschikbaar maakt aan andere gebruikers nadat het is verwijderd.

Registreer beter een eigen domein voor 10 jaar en draai je eigen server. Dan kun je iedere partij een eigen accountnaam geven, bijvoorbeeld stedin at mijndomein.tld.

Wat je vervolgens nooit meer op kunt geven (dat domein) omdat na expiratie iedereen dat domain kan registeren en een catch all kan zetten op dat domain en dus over alle mail kan gaan beschikken die naar dat domein gestuurd gaat worden.
Of ga jij overal je email wijziging doorgeven ... ?

Gewoon (eventueel via Tor) een tijdelijk adrs aanmaken is dan het beste maar ik snap Erik zijn punt wel.
29-08-2016, 15:49 door Anoniem
Door Anoniem: Aaah heerlijk! Het gesputter van het individu tegen de grote, boze maatschappij! Keep 'm coming, ik vind het heerlijk om te lezen.

De discussie gaat over een nieuwe slimme meter. Misverstand is dat slim en nieuw samen gaan. Dat kan, maar hoeft niet. Volgens de wet is de netbeheerder verplicht afgekeurde meters te vervangen door een goedgekeurd model. Die goedgekeurde modellen zullen allemaal meters zijn met 'slimme' technologie aan boord. Maar die kan je dus weer uit laten zetten...

Meer info op https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/metrologie/controle-van-energiemeters/vragen-en-antwoorden-controle-elektriciteitsmeters

Niet waar. Je kunt gewoon een digitale meter laten plaatsen zonder communicatie. Dat moet je ook gewoon eisen, niet akkoord gaan met flauwekul over administratief uitzetten.
29-08-2016, 15:53 door Anoniem
Door vanegmond:
Erik van Straten, Wat is dit voor waanzin?! Weer een database met mijn e-mail adres die vandaag of morgen op pastebin staat of verkocht wordt na aanpassing van de voorwaarden. Ik betaal ze voor energie, niet voor e-mails!


Kreeg pas op mijn nieuwe adres een Ikea catalogus, dat gericht was , als de bewoner[s] van....adres.
Op mijn bus staat een Nee-Nee sticker !
Afmelden kan volgens Ikea op pag.234. Via een 0900 nummer of een brief naar....dus ik moet moeite doen
en kosten maken , voor een catalogus waar ik NIET om gevraagd heb.

Dat soort partijen krijgen bij mij steevast een sticker op de enveloppe "ONGEWENST, Retour afzender" en flikker die weer in de brievenbus van Post NL.
29-08-2016, 16:20 door PietdeVries
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...] Die goedgekeurde modellen zullen allemaal meters zijn met 'slimme' technologie aan boord. Maar die kan je dus weer uit laten zetten...

Niet waar. Je kunt gewoon een digitale meter laten plaatsen zonder communicatie. Dat moet je ook gewoon eisen, niet akkoord gaan met flauwekul over administratief uitzetten.

Dat zegt 'ie toch ook?!?
29-08-2016, 17:04 door john west
Ik wou een slimme meter,maar door de vele onduidelijkheden,en de vele negatieve reacties,heb ik deze wens
laten vallen.
Vooral het salderen van de opgewekte stroom,zet ik vele vraagtekens.
Slimme meter ja ,maar dan voor mij alleen,en de opgewekte stroom in mindering tegen het zelfde tarief
waarvoor ik moet betalen.
De Energiemaatschappijen moeten wel allemaal het zelfde doen,waar ik niet zeker van kan zijn.
En ook dat ik instellingen van de slimme meter in en uit kan schakelen,zodat de privacy zeker is.
Geen terugloop blokkering,waar Liander mij geen informatie over gaf.
29-08-2016, 20:27 door karma4
Door Reinder: ..knip...
Je zal mij niet horen zeggen dat liberalisatie zaligmakend is, maar in dit geval is de oorzaak toch echt de uitvoering van beleid dat via Den Haag uit Brussel komt. Een "echte" marktpartij zou er nooit voor kiezen om een goed product (werkende bestaande meter voortijdig) te vervangen door een nieuwe, duurdere, (..knip..) waar de consument (bewoner) niet om gevraagd heeft. ..knip...
Ah in de grote lijn komen we aardig bij elkaar. In dat detail dat marktpartijen niet aan productvernieuwing zouden willen doen zit ik geheel aan de andere kant. Je moet als fabrikant een markt creëren het eenvoudigst is de vervangingsmarkt of de "tunings-uitbreidings toevoegingen". Genoeg voorbeelden van te vinden bij de retailers. Dat gaat zelfs zo ver dat ze met een nieuwe verpakking meer geld voor minder willen (lees de consumentengids). De trabant in het bekende model kon je geleverd krijgen na 30 jaar exact zoals je ooit bestelde. Niet echt een voorbeeld van marktwerking.

Voor je verwijzing naar de EU betrokkenheid. Ik vind: https://ec.europa.eu/energy/en/topics/markets-and-consumers/smart-grids-and-meters met een verwijzing naar https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/DPIA%20template_incl%20line%20numbers.pdf wat weer verwijst naar de EU privacy richtlijn. Het is de EU privacy richtlijn die door de Nederlandse huidige regering als te sterk wordt gezien. Leg mij eens uit wat er mis is met de DPIA en de EU privacy richtlijn.

Nogal wonderlijk er pretenderen nogal wat "security specialisten" dat het bij de organisatie niet deugt, ze vertrouwen het niet. De onderbouwing ontbreekt echter. Als het wantrouwen gebaseerd is op wat ze zien of menen te zien in hun eigen werk of thuis omgeving, dan is daar niet echt op orde.
29-08-2016, 21:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat Erik doet met een eigen alias is wel een redelijke optie, maar nog steeds niet veilig als de ISP de accountnaam weer beschikbaar maakt aan andere gebruikers nadat het is verwijderd.

Niemand verplicht je een leesbaar email adres te gebruiken en met iets als DF8WCd97dvN2krfg8@mijnprovider.nl is de kans dat het wordt hergebruikt wel heel erg klein.
30-08-2016, 02:33 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem:
Door Anoniem: [...] Die goedgekeurde modellen zullen allemaal meters zijn met 'slimme' technologie aan boord. Maar die kan je dus weer uit laten zetten...

Niet waar. Je kunt gewoon een digitale meter laten plaatsen zonder communicatie. Dat moet je ook gewoon eisen, niet akkoord gaan met flauwekul over administratief uitzetten.

Dat zegt 'ie toch ook?!?

Nee, hij heeft het over slimme meters die per definitie wel communiceren. Uitzetten van de communicatie kan niet, wat ze ook beweren over administratief uitzetten. Dat is volslagen onzin. De meter communiceert dan wel maar je moet ze op hun blauwe ogen geloof dat ze echt-waar-niet deze gegevens zullen gebruiken. Daar trappen wij niet in, meneer Van Stoffelen.

Wat je nodig hebt als je ferraris meter is afgekeurd is een nieuwe domme meter, die dan wel digitaal zal zijn, maar een type dat niet kan communiceren. Die moet de netbeheerder leveren als je er om vraagt, de netbeheerde is verplicht daaraan te voldoen. Standaard bieden ze een slimme meter aan. Accepteer geen slimme meter en vraag om een meter zonder communicatiemogelijkheden.

Netbeheerders hebben de neiging om je vraag per ongeluk expres te misinterpreteren, dus laat ze expliciet aantonen dat je ook echt een domme meter krijgt zonder enige communicatiehardware.
30-08-2016, 05:38 door Anoniem
Door Anoniem: Die goedgekeurde modellen zullen allemaal meters zijn met 'slimme' technologie aan boord. Maar die kan je dus weer uit laten zetten...
ALS dat zou kunnen, DAN is er geen probleem.

Je kunt het dus NIET uit laten zetten. Je kunt 'ze' alleen vragen eea. niet te gebruiken. Maar als Stedin besluit om volgend jaar toch uit te gana lezen, dan doe je er niks aan.
30-08-2016, 14:15 door SPlid
Door Anoniem: Aaah heerlijk! Het gesputter van het individu tegen de grote, boze maatschappij! Keep 'm coming, ik vind het heerlijk om te lezen.

De discussie gaat over een nieuwe slimme meter. Misverstand is dat slim en nieuw samen gaan. Dat kan, maar hoeft niet. Volgens de wet is de netbeheerder verplicht afgekeurde meters te vervangen door een goedgekeurd model. Die goedgekeurde modellen zullen allemaal meters zijn met 'slimme' technologie aan boord. Maar die kan je dus weer uit laten zetten...

Meer info op https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/metrologie/controle-van-energiemeters/vragen-en-antwoorden-controle-elektriciteitsmeters

Je hoeft helemaal niets uit te laten zetten, onderstaande optie bestaat namelijk ook :
Weigeren
U mag de slimme meter weigeren. Uw netbeheerder installeert dan een digitale meter zonder communicatiemodule. De meter is dan niet uit te lezen. Werkt uw meter nog goed? Dan kan deze tot het einde van de levensduur blijven hangen. U moet zelf uw verbruiksgegevens doorgeven. Als u de slimme meter heeft geweigerd en uw oude meter gaat stuk, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.
30-08-2016, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem: Tip: zeg dat je geen email adres hebt, je bent immers ook niet verplicht om thuis internet te hebben.
Ook gemeenten hebben de neiging om en telefoonnummer en adres en emailadres VERPLICHT te vragen als je een melding wilt maken over een losliggende stoeptegel.
30-08-2016, 16:18 door Anoniem
Door Anoniem: laat ze expliciet aantonen dat je ook echt een domme meter krijgt zonder enige communicatiehardware.

Hoe moeten ze dat dan aantonen op een manier die de gemiddelde aluhoed hier gaat geloven?
31-08-2016, 23:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: laat ze expliciet aantonen dat je ook echt een domme meter krijgt zonder enige communicatiehardware.

Hoe moeten ze dat dan aantonen op een manier die de gemiddelde aluhoed hier gaat geloven?

Semantisch: aantonen laat geen ruimte voor twijfel. ;)

Praktisch kan het door een verzegelde doos direct van de leverancier. Na plaatsing (en configuratie) wordt die ter plekke wordt voorzien van verzegeling. De EAN code op de doos laat controle toe bij de meeste merken en typen, zodat je kunt zien dat er geen communicatiemogelijkheden/modules in zitten.

Terugkomend op de topic: netbeheerders zijn niet te vertrouwen met hun onbetrouwbare zonnepanelenregistratiesite die gevuld is met leugens en halve waarheden. De site transporteert persoonlijke gegevens zonder encryptie. Het echte doel van de registratie is niet vermeld: de netbeheerders willen graag alles weten zodat ze straks zonder moeite tarieven kunnen gaan differentieren (lees: verhogen) en onvoordelig kunnen salderen of helemaal niet salderen. Ze willen veel meer dan noodzakelijk voor het uitoefenen van hun taak.
De uitleg over privacy op die site is ook niet waar. De gegevens worden wel publiek gemaakt. Zo kun je zien waar zonnepaneleninstallaties zijn.
01-09-2016, 00:55 door Anoniem
Ga allemaal s.v.p. door op dit onderwerp.
Ik ben ook verstrikt in de valkuilen rond het weigeren van de slimme meter. Ik probeer op allerlei manieren aan informatie te komen, maar er is te weinig waar je in de praktijk wat aan hebt. Ik vermoed dat erg veel mensen zitten te springen om de juiste informatie.
"Slimme meter weigeren is toegestaan" brullen de folders. En daar houdt het gelijk mee op. (want: "Aan deze folder kunnen geen rechten worden ontleend" enzovoort)
Zoals eerder opgemerkt:
Door Anoniem: Netbeheerders hebben de neiging om je vraag per ongeluk expres te misinterpreteren.
En daarmee loop je het risico dat de slimme meter je toch wordt opgedrongen.
Slimme meters zijn overigens goedkoop gefabriceerde sh*t en brandgevaarlijk. Ook zorgen ze voor een hogere energienota. Vraag in elk geval ook om een meter die goed geijkt is, zodat de kosten niet veel hoger uitvallen.
02-09-2016, 22:41 door Anoniem
Iemand al eens gedacht aan een wegwerp email adres van spamgourmet ?
Jij bepaald zelf hoeveel mails je WEL wilt ontvangen op dat email adres. Alles wat neer/extra komt wordt "ingeslikt". Handig als je een een reactie (confirmation) emailadres moet opgeven en je weet dat dat adres daarna in de spam gemeenschap beland.

Gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid, nooit spam ontvangen.

Mvgr.
Martie
03-09-2016, 01:00 door Anoniem
Door Anoniem: Iemand al eens gedacht aan een wegwerp email adres van spamgourmet ?
Jij bepaald zelf hoeveel mails je WEL wilt ontvangen op dat email adres. Alles wat neer/extra komt wordt "ingeslikt". Handig als je een een reactie (confirmation) emailadres moet opgeven en je weet dat dat adres daarna in de spam gemeenschap beland.

Gebruik ik al jaren tot volle tevredenheid, nooit spam ontvangen.

Mvgr.
Martie

Dat moet je niet doen als het om privegegevens gaat. Spam is lang niet zo erg als het in handen van onbevoegden vallen van je prive gegevens.
03-09-2016, 16:04 door Anoniem
Bel ze en meld je af. Kan dat niet, vraag hoe je een brief kan sturen (of geef deze af)
03-09-2016, 17:51 door Woopie - Bijgewerkt: 03-09-2016, 17:57
28-08-2016, 20:46 door Erik van Straten
In de brief stond dat, als ik de slimme meter echt niet wil, ik dat op de website van stedin aan kon geven. Dat leek mij netter dan wachten tot een monteur belt om een afspraak te maken.
Klopt, zou ik in eerste instantie ook doen, daar rekenen ze op, dat je je netjes gedraagt, terwijl dat soort "diensten" normaliter te keer gaan als een dolle olifant in de porseleinkast.
Als ik zoiets zou meemaken en ik moet iets invullen wat ik echt niet wil, dan vul ik helemaal niets in en laat dan maar een monteur voor niets aan de deur komen. Is natuurlijk a-sociaal, maar daar vragen ze dan ook om, toch?
Door Anoniem: Ook gemeenten hebben de neiging om en telefoonnummer en adres en emailadres VERPLICHT te vragen als je een melding wilt maken over een losliggende stoeptegel.
Ik maak nog gekker mee: Mijn gemeente doet mee aan apart plastic ophalen. Daarvoor moet je dan speciale plastic zakken aanvragen op http://www.zakkenbestellen.nl/. Ook daar presteren ze het dan weer, om een e-mail-adres te vragen. Ik vul dan altijd fake@mail.nl in. Iedereen kan op z'n klompen aanvoelen, dat dit adres niets doet. Toch komt iedere keer de zending zakken binnen, en daar gaat het om...
04-09-2016, 13:03 door Anoniem
De energieleverancier is eigenaar van de meterkast tot aan de meter en kan indien nodig wijzigingen aanbrengen, ook als je het er niet mee eens bent. Je kunt een slimme meter wijzigen, maar als het later toch een plicht wordt, moet je het zelf betalen, nu wordt deze gratis geplaatst. Het komt er toch ooit wel van.
Dat er gevraagd wordt om een email-adres geeft toch niet, je geeft gewoon een alternatief adres op waar je alle junk op ontvangt, even later verwijder je weer je e-mail account.
04-09-2016, 14:11 door Erik van Straten
Dank weer voor alle bijdragen! Mijn reactie na er een paar dagen tussenuit te zijn geweest.

29-08-2016, 11:42 door Anoniem: Als je een willekeurig adres invult dat voldoet aan de norm xx@yy.zz dan vindt het formulier dat meestal wel prima en dan kun je verder met invullen.
Ik had eerst geprobeerd een heel lange alias aan te maken bij xs4all, maar na ca. 20 minuten werkte die alias nog steeds niet. Die niet werkende alias heb ik ingevuld op de stedin pagina en op "volgende" (ik weet niet precies meer wat er op die knop stond) gedrukt. Dezelfde pagina met o.a. e-mail adres bleef echer terugkomen, maar zonder foutmelding (stedin stuurde me niet door naar de bevestigingspagina).

Daarna heb ik een andere alias aangemaakt bij xs4all die wel snel werkte. De eerdere alias (die het nooit gedaan heeft en waarvoor ik bij het verzoek tot aanmaken geen foutmelding ontving) heb ik toen weer verwijderd. Nadat ik de nieuwe alias op de stedin pagina had ingevuld en op "volgende" had gedrukt, duurde het even; daarna werd ik wel doorgezet naar de bevestigingspagina.

Het zou dus kunnen dat stedin met een SMTP check tracht vast te stellen of het e-mail account bestaat (ik had eerst iets als "gaatjeniksaan@localhost" en "gaatjeniksaan@127.0.0.1" geprobeerd maar beiden werden meteen geweigerd met een foutmelding, die zullen wel door Javascript zijn afgewezen want daarop kreeg ik meteen een foutmelding in de webpagina).

29-08-2016, 11:42 door Anoniem: Overigens ben je bij Stedin toch niet erg anoniem en dan is het invullen van een e-mailadres toch niet zo erg? Het idee van een e-mail adres is dat het gebruikt kan worden om met jou te communiceren, niet om je identiteit te imiteren.
Nee, ik ben niet anoniem voor stedin. Dat ze prima met mij kunnen communiceren blijkt uit het feit dat ik, op basis van hun brief, een unieke code (uit die brief) voor mijn aansluiting op hun website heb ingevoerd. Ze hebben mijn e-mail adres dus helemaal niet nodig.
Het probleem met e-mail adressen is dat spammers er voortdurend naar op jacht zijn, en spammers zijn slimme/sluwe jagers. Verreweg de meeste spam wordt met vervalst afzenderadres verzonden, waarbij het domein altijd bestaat en het volledige e-mail adres in een deel van de gevallen. Als dat laatste gebeurt is er absoluut sprake van identiteitsfraude.

29-08-2016, 14:07 door Anoniem: Aaah heerlijk! Het gesputter van het individu tegen de grote, boze maatschappij!
Als je niet sputtert heb je geen invloed.

29-08-2016, 15:41 door Anoniem:
Ik betaal ze voor energie, niet voor e-mails!
eh... Stedin betaal je niet voor energie.
Vermoeiend is het als je vaak kritiek krijgt op te lange perfectionistische bijdragen en dan dit soort kritiek krijgt bij een beknopte bijdrage. Strikt genomen heb je gelijk, ik betaal Stedin (en TenneT) via mijn energieleverancier voor het naar mijn huis transporteren van energie en het in standhouden van de infrastructuur daarvoor, t/m de elektriciteitsmeter (en hoofdsmeltveiligheid naar ik aanneem).

29-08-2016, 15:41 door Anoniem: Stedin belooft gegevens alleen voor eigen gebruik in te zetten en nooit aan derden te geven.
[...]
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29023-163.html
[...]
Dank voor die URL! Ik raad iedereen aan die pagina geheel te lezen. Daaruit o.a.:
2014-04-07, door H.G.J. Kamp: [...] 21 [...]
Een rondgang langs verschillende marktpartijen levert het inzicht dat energiebesparing hoog op de agenda staat en de uitrol van slimme meters hen een unieke kans biedt om klanten te benaderen met diensten waarin zij willen investeren.
[...] 22 [...]
Uit de monitoringsstudie van RVO.nl blijkt dat tot nu toe acht partijen energiebesparingsdiensten aanbieden op basis van de data die via netbeheerders uit de slimme meter wordt verkregen. Daarnaast zijn er 13 partijen die energiebesparingsdiensten aanbieden via de consumentenpoort van de slimme meter, zoals bijvoorbeeld displays. De nu al actieve partijen zijn zowel energieleveranciers als onafhankelijke dienstaanbieders.
[...] 23 [...]
Het verkopen van alleen elektriciteit en gas is voor vele energieleveranciers allang niet meer het enige wat zij hun klanten aanbieden. De levering van energie vormt steeds meer een onderdeel van een breder pakket aan diensten en producten. Energieleveranciers zijn dan ook al vele jaren actief met het aanbieden van energiebesparingsadviezen en -producten en energiebesparing is inmiddels een vast onderdeel van hun (marketing)strategie. De grootschalige uitrol van slimme meters levert energieleveranciers een nieuwe mogelijkheid om klanten gericht te kunnen benaderen.
[...]
Met andere woorden: met een slimme meter word je, vroeger of later, het doelwit van allerlei marktpartijen die aan jou willen verdienen. Om met jou te kunnen comuniceren en voorrekenen welke "voordelen" hun diensten jou bieden, hebben ze linksom of rechtsom jouw gegevens nodig. Reken maar dat ze die gaan krijgen...

29-08-2016, 21:52 door Anoniem: Niemand verplicht je een leesbaar email adres te gebruiken en met iets als DF8WCd97dvN2krfg8@mijnprovider.nl is de kans dat het wordt hergebruikt wel heel erg klein.
Prima tip! Helaas wel beperkt tot die mensen die in de gelegenheid zijn om dat soort aliases of mailboxes aan te maken.
04-09-2016, 16:10 door karma4
Prima tip! Helaas wel beperkt tot die mensen die in de gelegenheid zijn om dat soort aliases of mailboxes aan te maken.
Je kunt een eigen domein met aparte mail-service nemen. Dat heb ik gedaan, het is een voordeel bij van provider wisselen.
De voorwaarden: Je moet bereid zijn er voor te betalen en wat zelf te doen.

Met andere woorden: met een slimme meter word je, vroeger of later, het doelwit van allerlei marktpartijen die aan jou willen verdienen.
Nope, dat mogen ze niet (niet meer). Dat is wettelijk verboden. Dat is in Nederland/Eu verboden, een verschil er is geen overeenkomstig verbod in de VS.
Als het wel gebeurt steek dan de energie in de verschillende klachtenlijnen. Dat is effectiever en voor een ieder nuttiger dan hier klagen. Ja ik heb dat ooit gedaan. Of dat meegeholpen heeft om het netwerk van de energieleveranciers gescheiden te houden, dat is een mogelijkheid.
Het is toch te zot voor woorden dat overheidstaken geliberaliseerd zijn. Het is iets wat de richting op gaat van: tegen minder kwaliteit met hogere kosten. De infrastructuur in het grote voorbeeld de VS rammelt behoorlijk.

Overigens lees een wat VS (US) legal statements en verbaas je niet hoe de consument onbeschermd is en zich van alles moet laten welgevallen. Heel raar is dat wat marketing zegt, niet overeenkomt met wat legal schrijft. Dat is bij Apple.
05-09-2016, 10:22 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-09-2016, 21:55 door Anoniem
Als je een alias aanmaakt, is het zaak om voordat je dat mailadres gebruikt (voor welke toepassing dan ook) eerst te checken of het werkt.

En dat is supersimpel: stuur vanaf elk willekeurig mailadres een mailtje naar dat nieuwe (alias-)adres. Komt het aan dan werkt het...

Bij XS4ALL (indien verstuurd via hun server) heb je dan ook nog eens dat de verzending al geweigerd wordt als het adres nog niet geldig is.

Ik zou van een IT-dekundige als Erik toch wel verwachten dat ie zoiets even test voor ie het adres tbv Stedin gebruikt! :-)
06-09-2016, 06:43 door Erik van Straten
05-09-2016, 21:55 door Anoniem: Als je een alias aanmaakt, is het zaak om voordat je dat mailadres gebruikt (voor welke toepassing dan ook) eerst te checken of het werkt.
[...]
Natuurlijk test ik of een alias werkt voordat ik deze gebruik (zie mijn bijdrage van 04-09-2016, 14:11).

Zo wist ik ook dat na ca. 20 minuten de eerste door mij gekozen alias nog niet werkte (d.w.z. dat mail daarnaar geweigerd werd door Xs4all middels een SMTP reject). Omdat ik het wachten zat was en verwachtte dat de alias op een gegeven moment wel zou gaan werken, heb ik deze toch maar ingevoerd bij Stedin - maar die werd dus niet geaccepteerd. Daarna heb ik een andere, kortere, wegwerpalias gemaakt die wel meteen werkte bij Xs4all (mail werd niet gereject en kwam in de bijbehorende inbox). Die alias werd wel geaccepteerd door Stedin.

Waarop baseer je dat ik e-mail aliases niet test voor gebruik?

@Rinjani: in mijn eerste e-mail alias kwam o.a. de tekst "stedin" voor. Het zou mij niet verbazen als Xs4all een automatische check doet op "verdachte" aliases (bijv. bruikbaar voor phishing waarbij de aanvaller antwoorden wil kunnen ontvangen) en acceptatie daarvan uitstelt tot een mens deze beoordeelt.

Wat Xs4all in elk geval niet wil is dat iemand een alias aanvraagt die lijkt op administrator@ o.i.d. want daarmee kun je doodsimpel een DV (Domain Validated) xs4all.nl certificaat aanvragen (zie [1]). Maar ook aliases die sterk lijken op een e-mail adres van een andere Xs4all klant lijken mij ongewenst (of Xs4all daadwerkelijk automatisch op het een of ander checkt, weet ik niet; dit is allemaal puur speculatief).

[1] https://www.security.nl/posting/422488/XS4ALL-klant+krijgt+certificaat+xs4all_nl+via+e-mailverzoek
06-09-2016, 14:44 door _R0N_
Door Erik van Straten: Dank voor de reacties!
Door Taxus: hoi Erik,,.. gebruik dan een wegwerpmailadres [...]
Dat heb ik gedaan (tijdelijke alias aangemaakt op m'n xs4all account, ik ben ook wel weer een beetje benieuwd wat ze mij gaan mailen, zodra dat opnieuw "argumenten" zijn waarom die slimme meter goed zou zijn voor mij kan de alias /dev/null in).

Maar de bulk van de mensen doet dit waarschijnlijk niet; mijn bezwaar richt zich op het feit dat Stedin ineens een e-mail adres van mij eist (dat ze eerder nog niet hadden) - omdat ik hun telemetriedoos weiger. Alternatief verdienmodel voor spy(hard)ware weigeraars?

Ze mailen alleen een bevestigiing dat je voor een ouderwetse meter hebt gekozen..
06-09-2016, 18:31 door Erik van Straten
06-09-2016, 15:44 door _R0N_: Ze mailen alleen een bevestigiing dat je voor een ouderwetse meter hebt gekozen..
Ik heb geen bevestiging via e-mail ontvangen (op de nog steeds werkende e-mail alias). Jouw stelling klopt dus niet.

Sterker, ik heb ook iemand anders geholpen met weigeren en daarbij opnieuw mijn speciaal voor Stedin aangemaakte e-mail alias ingevuld. Ook na die tweede weigering kwam er geen mail van Stedin.

Wel hebben wij allebei een brief van Stedin ontvangen met bevestiging van weigering. Daarin stond ook de volgende dreigende taal:
[...]
- Betaalt u aan uw energieleverancier een ander tarief voor uw dag- en nachtverbruik? Dan kan dat voor u gaan veranderen. In de toekomst kunt u alleen van dit piek- en daltarief gebruik blijven maken als u een slimme meter heeft.
[...]

Dat terwijl op hun website (zie [1], onder "Meterstanden") staat:
Verdwijnt het dag/nachttarief als ik een slimme meter heb?
Nee, het dag/nachttarief blijft hetzelfde.

Ervan uitgaande dat Stedin liegt op haar website en niet in haar brief, betekent dit dat energiebedrijven variabel willen gaan beprijzen. Je kunt dan natuurlijk 24x7 op je smartphone gaan zitten kijken en je wasmachine aanzetten zodra de energieprijs laag is; jij betaalt dan minder (en anderen dus meer). Je kunt in de toekomst ongetwijfeld ook een abonnement nemen waarbij jouw slimme wasmachine automatisch een seintje krijgt van jouw elekronenboer zodra het tarief laag is.

Dag/nachttarieven hebben natuurlijk geen effect op energiegebruik, dus de Kyotominister maakt het niet uit hoe er beprijsd wordt. Kamp daarentegen vindt dit ongetwijfeld fantastisch: marktwerking! En we gaan allemaal ietsje meer betalen voor al die diensten waarvan ik niemand ken die er op zit te wachten, maar daarover betalen we ook ietsje meer belasting en het is goed voor de werkgelegenheid!

Ik hoop dat dit hele idee back-fired en het niemand meer kan schelen wanneer de wasmachine draait; dan zien die energieboeren maar wat ze 's nachts doen met hun energieoverschot. Maar iets zegt me dat al deze flauwe kul alleen maar tot gemiddeld hogere prijzen en totaal niet tot energiebesparing gaat leiden. Des te triester dat daar leugens bij nodig zijn en je gaandeweg steeds meer privacy inlevert, o.a. door jouw e-mail adres te vereisen.

[1] https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/slimme-meter
06-09-2016, 20:53 door Anoniem
Door karma4:


Overigens lees een wat VS (US) legal statements en verbaas je niet hoe de consument onbeschermd is en zich van alles moet laten welgevallen. Heel raar is dat wat marketing zegt, niet overeenkomt met wat legal schrijft. Dat is bij Apple.

Dit is geen Apple topic maar als je dat er van wil maken moet je met concrete overtuigende voorbeelden komen en anders het snuitje houden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.