image

Juridische vraag: Mag een werkgever personeel op basis van socialmediabeleid aanspreken of zelfs ontslaan?

woensdag 31 augustus 2016, 11:24 door Arnoud Engelfriet, 18 reacties

ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.

Vraag: Ik werk bij een groot bedrijf dat onlangs socialmediabeleid uitvaardigde. Dit komt erop neer dat als je iets aanstootgevends doet, het bedrijf je daarop mag aanspreken en zelfs ontslaan! Kan dat zomaar, mijn Facebook en zo zijn toch geen werk?

Antwoord: Bedrijven mogen regels maken over hoe het werk wordt uitgevoerd, en hoe een goede orde op de werkvloer wordt bewaakt. Die regels mogen zij eenzijdig opstellen en wijzigen, zolang ze maar redelijk zijn. Op zich mag een bedrijf dus prima beleid maken met betrekking tot social media.

Hoe ver mogen ze daarin gaan? In principe mag dat beleid alleen gaan over het werk. Geen uitspraken doen namens de werkgever, geen bedrijfsgeheimen publiceren, dat soort zaken spreekt voor zich. Voorschrijven hoe je je titel formuleert en of je mag zeggen waar je afdeling gevestigd is, daar zie ik ook nog wel wat in.

"Aanstoot" geven en dergelijke ligt lastiger. Dat is een nogal vage norm, waarbij je je kunt afvragen hoe je als werknemer weet dat je er overheen gaat. Maar daar staat tegenover dat je in zo'n geval echt niet ineens ontslagen kunt worden. De werkgever zal dan het gesprek met je aan moeten om uit te leggen waarom het aanstootgevend is en afspraken maken om dit in de toekomst te voorkomen.

Ontslag vanwege wangedrag op social media kan maar is uitzonderlijk. Het kan, zoals in deze recente zaak waarbij een werknemer in zéér vergaande grievende termen collega's voor van alles uitmaakte op Facebook. De teksten waren breed te lezen en het was daardoor wel duidelijk over welk bedrijf het ging. En dan kom je toch in de werksfeer: dat raakt het bedrijf direct. En daar mag je (ook in Nederland, het is een Arubaanse zaak maar het principe is hetzelfde) dan wat aan doen als werkgever.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (18)
31-08-2016, 13:23 door Anoniem
Prima toch?
Als een medewerker van mijn bedrijf (hypotetisch) allerlei nazitexten schrijft en bij nazigroepen zit, zou ik hem ook er op aanspreken.
31-08-2016, 13:30 door wica128
[q]waarbij je je kunt afvragen hoe je als werknemer weet dat je er overheen gaat.[/q]
Gelukkig heb je altijd collega's die de beste vriendjes willen zijn met de baas.
31-08-2016, 15:54 door Anoniem
Eigen schuld (van de werkgevers)

Wat jij in je privé tijd doet staat los van je werk zolang je maar niet linkt naar je werkgever.
Het probleem is echter dat veel werkgevers personeel verplichten met hun kop via de werk website op het net te verschijnen.

Wat werkgevers dus doen is de omgekeerde weg bewandelen, zij linken online naar jou en niet andersom.
Met werknemers verplichten met naam en foto op de bedrijfswebsite te verschijnen, wat lang niet altijd noodzakelijk is voor de functie, zoeken bedrijven het probleem zelf op.

Wat mij betreft heeft het bedrijf geen poot om op te staan als jouw social media account al bestond, jij op jouw online account het bedrijf niet noemt en er helemaal geen goede reden is voor het bedrijf om jou te verplichten met je kop op de bedrijfswebsite te verschijnen.

Met dit soort gedrag claimen (beperken) bedrijven dus jouw gehele recht op online vrijheid van meningsuiting.

Burgerrechtten worden steeds vaker en meer en meer via allerlei omgekeerde constructies en aanspraken beknot
(Function Creep!).
31-08-2016, 16:05 door Reinder
@Vraagsteller: Bedoel je hier, of staat er in dat beleid, dat het gaat om uitspraken waarin de naam van het bedrijf voorkomt of uit af te leiden valt, of uberhaupt om alle mogelijke uitspraken? Staat er iets bij over dat het uit het social-mediaprofiel af te leiden moet zijn dat je voor dat bedrijf werkt (bijv foto's met collega's, foto's van je werklocatie, foto's in bedrijfskleding)?

Ik vraag het omdat het natuurlijk nogal wat uitmaakt of je schrijft "Ik ben Piet en ik heb een hekel aan dit of dat", of dat je schrijft "Ik ben Piet, ik werk in een gloeilampenfabriek uit het zuiden des lands, en ik heb een enorme hekel aan vrouwen en buitenlanders". Je kan je voorstellen dat in het tweede geval het negatief kan afgeven op het bedrijf, wat ze een slechte naam kan bezorgen.
31-08-2016, 16:22 door Anoniem
"Ik ben Piet, ik werk in een gloeilampenfabriek....
Als je dat op internet zet wordt je sowieso ontslagen wegens het naar buiten brengen van illegale bedrijfsactiviteiten :-P
31-08-2016, 17:01 door Anoniem
Prive is prive werk is werk. Als je werkgeven niet wil dat je de naam post op social media of de klanten/projecten dan is dat mijn inziens een goede keuze.

Ik heb al heel vaak gezien dat mensen roepen wat een *** bedrijf is xyz terwijl dat echt niet juist was. Bijv. iemand die een heel ander vak gaat uitvoeren of opeens gemanaged zal worden en dan gaat klagen over het management terwijl de echte klacht eigenlijk is ik ben niet geschikt voor dat type werk/bedrijf.

Eenmaal gepost... naja. dat dus.
31-08-2016, 17:36 door Anoniem
Door Anoniem: Eigen schuld (van de werkgevers)

Wat jij in je privé tijd doet staat los van je werk zolang je maar niet linkt naar je werkgever.
Het probleem is echter dat veel werkgevers personeel verplichten met hun kop via de werk website op het net te verschijnen.

Wat werkgevers dus doen is de omgekeerde weg bewandelen, zij linken online naar jou en niet andersom.
Met werknemers verplichten met naam en foto op de bedrijfswebsite te verschijnen, wat lang niet altijd noodzakelijk is voor de functie, zoeken bedrijven het probleem zelf op.

Wat mij betreft heeft het bedrijf geen poot om op te staan als jouw social media account al bestond, jij op jouw online account het bedrijf niet noemt en er helemaal geen goede reden is voor het bedrijf om jou te verplichten met je kop op de bedrijfswebsite te verschijnen.

Met dit soort gedrag claimen (beperken) bedrijven dus jouw gehele recht op online vrijheid van meningsuiting.

Burgerrechtten worden steeds vaker en meer en meer via allerlei omgekeerde constructies en aanspraken beknot
(Function Creep!).

Dank je, dit is inderdaad het omgekeerde perspectief, het "buiten de box denken"! Altijd verhelderend.

Ofwel:
- als jij wat doet of schrijft zonder je bedrijf te noemen kan je er eigenlijk niet op aangesproken worden omdat er geen link naar het bedrijf is.
- als, in dezelfde situatie, het bedrijf een link naar jou gelegd heeft (bv. omdat jij met naam en smoel op de web site moet) en bang is voor negatieve reacties is het hun probleem: zij leggen de link, niet jij zelf.

Q
31-08-2016, 22:11 door johanw
Door Anoniem: Prima toch?
Als een medewerker van mijn bedrijf (hypotetisch) allerlei nazitexten schrijft en bij nazigroepen zit, zou ik hem ook er op aanspreken.
En als hij pro-Gulen of pro-Erdogan is? Of de piratenpartij liked terwijl het bedrijf hecht aan intellectueel eigendom? Op een account op flitsservice heeft terwijl je bedrijf ook voor de politie werkt?
01-09-2016, 08:22 door Anoniem
Blijft altijd een grijs gebied, maar als je echt ontevreden bent over je werk ga je toch wat anders zoeken? Als je door een socialmedia post ontslagen wordt zal dat jezelf meer schade doen dan de werkgever omdat je eventuele toekomstige werkgever dit wellicht ook voorbij ziet komen (werkgevers zoeken je graag op via de socialmedia websites; linkedin, facebook, twitter, etc.). Je doet er dus goed aan bepaalde zaken privé te houden, niet omdat het niet mag maar puur ter bescherming van je eigen toekomst en mogelijke carrière.
01-09-2016, 08:38 door Anoniem
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je als (toonaangevend) bedrijf niet geassocieerd wilt worden met de uitspraken van een bepaalde werknemer. Als dat in het normale leven smaad, laster, belediging, bedreiging zou opleveren of anderzins een strafbaar feit of onrechtmatige daad en het is duidelijk dat iemand bij dat bedrijf werkt, dan kan ik me voorstellen dat je als werkgever diegene aanspreekt op zijn social media gedrag!
01-09-2016, 11:44 door _R0N_
Ergens moet je zelf wel weten wat je wel en niet kunt posten icm je functie..
Als je als medewerker van het lokale kerkgenootschap op donkere avonden foto's/films maakt met mevr. Holland in de hoofdrol denk ik dat je wel wat uit te leggen hebt..

Het duistere is dat wanneer je weet dat je baas lid is van een nazi club en je daar melding van maakt op facebook, dan zou je baas dat niet leuk kunnen vinden..
01-09-2016, 12:00 door BaseMent
Het antwoord mist volgens mij een belangrijk aspect, de vraag misschien ook.

Als je op het werk en dus ook via het IP adres(!) van je werkgever iets post op social media, kan dat geïnterpreteerd worden alsof het bedrijf de post geplaatst heeft. En dan kan de werkgever wel degelijk richtlijnen opstellen (iets over gebruik van bedrijfsmiddelen).
Vergelijk het met bellen naar de radio en dan niet alleen je naam noemen maar ook het bedrijf waarvoor je werkt. Dan zal je werkgever in voorkomende ook uit moeten leggen dat die medewerker namens zichzelf sprak en niet namens het bedrijf waar hij of zij werkzaam is.
02-09-2016, 15:10 door Arnoud Engelfriet
Door BaseMent: Het antwoord mist volgens mij een belangrijk aspect, de vraag misschien ook.

Als je op het werk en dus ook via het IP adres(!) van je werkgever iets post op social media, kan dat geïnterpreteerd worden alsof het bedrijf de post geplaatst heeft. En dan kan de werkgever wel degelijk richtlijnen opstellen (iets over gebruik van bedrijfsmiddelen).

En waarom niet als je in je vrije tijd en vanaf je eigen thuiscomputer iets post op social media dat óver het werk gaat? Ik zag eens een Twitterbericht vanaf een privéadres "Mijn collega Hans stonk echt zó vandaag, alsof er iets doodgegaan was in zijn overhemd". Ik denk dat Hans zich wel zou herkennen daarin.
02-09-2016, 22:49 door BaseMent
Die post over Henk zegt iets over Henk maar ook over de collega die niet het fatsoen heeft om Henk op het werk erop aan te spreken maar het wel post op Twitter. Fijne collega....
Overigens denk ik niet dat de baas dat iets zal interesseren.
Interessanter wordt het als je bij bedrijf x werkt en dat bedrijf op Twitter af gaat kraken. Ga ergens anders werken of doe er iets aan. Net als Henk z'n overhemd.
En als je tenslotte een heel erge hekel hebt aan aan een bepaalde bevolkingsgroep en het op Twitter post. Sommige mensen hebben dan gewoon de behoefte om met die persoon geen zaken meer te willen doen. En je werkgever kan daar iets van vinden. Terecht of niet, zo werkt het nou eenmaal.
En als je het van de pc van je werk doet is het gewoon een beetje erger. Want dan kan de werkgever eraan gelinkt worden.

Nieuw is dit niet. Een tijdje geleden was er een item op tv over aanhangers van de Pegida beweging. Daar kan je iets van vinden, maar die mensen kwamen lekker uitgelicht op tv. Ook dat heeft zijn weerslag op de werkgever van die medewerkers.

Persoonlijk heb ik daar moeite mee. Je hebt een mening en of die al dan niet sociaal geaccepteerd is je komt gewoon lekker uitgelicht op tv. Lekker de massa monddood maken.

Anyway. Voor mij persoonlijk allemaal redenen om Twitter en andere social rommel niet te gebruiken. Maar dat is mijn mening. Wat is nu echt de meerwaarde van die meuk. Wie interesseert zich nu echt in Henk zijn overhemd.
Mensen zouden zich dat eens wat meer moeten realiseren. Wat is de meerwaarde van die meuk.
En weet je wat het leukste is? Ik mis niets en mensen komen nog eens lekker ouderwets bij mij op bezoek. Drinken we wat en lachen om de Facebook gebruikers.
03-09-2016, 04:39 door Anoniem
Werkgever heeft inzijn restaurant camera beveiliging, maar heeft nu op 30m2 4camera, s, bollen hangen, op circa 2meter van de werkplek, en dus ook steeds op de werknemer gericht , deze voelt zich daardoor ook bezwaart, geen aankondiging geen overleg geen aanduiding camera toezicht, kan bij wijze van zijn kont nog niet krabben.
inhoeverre kan en mag dit.werkgever voelt zich nu heer en meester
05-09-2016, 11:23 door Patio
Door Anoniem: kan bij wijze van zijn kont nog niet krabben.
inhoeverre kan en mag dit.werkgever voelt zich nu heer en meester
Dat is ook heel onhygiënisch als je daarna iemand een bord eten op tafel serveert. Terecht dat de chef daar een oogje op houdt.
06-09-2016, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem: Werkgever heeft inzijn restaurant camera beveiliging, maar heeft nu op 30m2 4camera, s, bollen hangen, op circa 2meter van de werkplek, en dus ook steeds op de werknemer gericht , deze voelt zich daardoor ook bezwaart, geen aankondiging geen overleg geen aanduiding camera toezicht, kan bij wijze van zijn kont nog niet krabben.
inhoeverre kan en mag dit.werkgever voelt zich nu heer en meester

Een wergever mag zijn personeel niet filmen mits gegronde redenen!
dagelijks verdwijnt er 1000 euro uit de kassa is GEEN gegronde reden om te filmen, de werkgever dient EERST allerlei andere mogelijk maatregelen te nemen, als deze niet werken dan mag hij personeel filmen!
06-09-2016, 23:22 door Anoniem
Tja een werkgever kan alleen eisen dat,je de naam van het bedrijf niet op sociaalmedia mag zetten,en of dingen neer zetten die mogelijk fabrieksgeheim kunnen zijn,verder hebben ze zich er niet mee te bemoeien wat je er mee doet.
Tja als je aanstootgevend bent en haat aanwakkert tegen buitenlandse mensen,dan kan de overheid ingrijpen.
Maar je baas mag zich er niet mee bemoeien,hooguit zeggen van man waar ben je nu toch mee bezig.
Ik denk dat de collega's dan ook anders gaan denken over je,als je aanstootgevende dingen neerzet.
Dus dan zou je je zelf in de vingers snijden.
Ook tegenover andere mensen die je sociaalmedia bekijken zoals facebook e.d kijken je dan anders aan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.