image

Van der Steur: Nederland zet zich actief in voor encryptie

woensdag 19 oktober 2016, 15:58 door Redactie, 8 reacties

Het standpunt van het Nederlandse kabinet dat er geen maatregelen tegen encryptie moeten worden genomen, zoals het verzwakken of toevoegen van achterdeurtjes, wordt internationaal actief uitgedragen, zo heeft minister Van der Steur van Justitie op Kamervragen over het Frans-Duitse initiatief tegen versleutelde communicatie laten weten. Beide landen willen kijken of aanbieders kunnen worden verplicht data te ontsleutelen.

Aanleiding voor D66-Kamerlid Verhoeven om Kamervragen te stellen. Zo wilde hij onder andere weten of de plannen ook met de Nederlandse overheid zijn gedeeld. Van der Steur erkent dat de overheid in kennis is gesteld van het Frans-Duitse initiatief, waarin men de Europese Commissie onder meer oproept de mogelijkheid te onderzoeken voor een wetsvoorstel voor alle aanbieders van internet- of elektronische communicatie om mee te werken aan het rechtsproces, zo antwoordt de minister (pdf).

Verhoeven vroeg Van der Steur ook of hij het ermee eens is dat terroristen niet afhankelijk zijn van berichtenapps als WhatsApp en Telegram en dat zij zeer gemakkelijk andere, vrij beschikbare, communicatiesoftware met sterke encryptie kunnen gebruiken. Daarop laat de minister weten dat terroristen en criminelen van alle mogelijke communicatiesoftware gebruik kunnen maken, waaronder WhatsApp en Telegram.

In zijn antwoorden schrijft Van der Steur verder dat het kabinetsstandpunt over encryptie nog steeds ongewijzigd is. "Het Kabinet is zich ervan bewust dat de toenemende digitalisering van de samenleving naast kansen ook risico’s met zich meebrengt. Om deze risico’s te beperken zijn goede cybersecuritymaatregelen ter verhoging van de digitale weerbaarheid van overheden, bedrijven en burgers nodig. Versleuteling van data is een maatregel die inzage van gegevens door onbevoegden kan tegengaan." De minister voegt toe dat het Nederlandse standpunt en de afwegingen die daaraan ten grondslag liggen zijn vertaald naar het Engels en internationaal actief worden uitgedragen.

Ook werd de minister gevraagd of hij het ermee eens is dat het afzwakken van encryptie geen duurzame oplossing biedt voor het opsporen van terroristen, maar dat het criminelen en buitenlandse inlichtingendiensten en staatshackers wel meer mogelijkheden biedt om persoonsgegevens en bedrijfsgeheimen te achterhalen en de vitale infrastructuur te hacken. Volgens Van der Steur is er op dit moment geen zicht op mogelijkheden om in algemene zin, bijvoorbeeld via standaarden, encryptieproducten te verzwakken zonder daarmee de veiligheid van digitale systemen die van encryptie gebruik maken te compromitteren.

Reacties (8)
19-10-2016, 16:54 door Anoniem
En gij geleuft dat?

1) Eerst moet die wet computercriminaliteit III erdoor gedrukt worden om heel Nederland te kunnen aftappen.
Dat zal men doen door alle kritiek te sussen en alle mogelijke mogelijke negatieve consequenties voor de rechtsstaat en vrijheid van meningsuiting te flatteren waar men maar kan.

2) Als die sleepnetwet is ingevoerd zal men overgaan tot een brede roep tot decryptie.
Logisch ook want encryptie zit het massaal aftappen van alle communicatie in de weg.

Het meest logisch is dus een strategie in stapjes te hanteren.
Want van der steur weet heel goed dat er 'lastige kritische kamerleden' * zijn die je niet nog meer moet voeden door naast het willen toestaan van massale afluister sleepnet operaties tegelijkertijd ook nog een keer tegen encryptie te zijn.
Dan krijgt hij met zijn collega's die ongehoorde aftapwet wet computercriminaliteit III er niet door.

Eerst de wet veranderen, dan verder oprekken.
Ondertussen even wat veinzen en politiek maneuvreren.


* Is het nieuwsbericht waarin van der Steur kritische kamerleden een probleem noemde van security.nl verdwenen?
19-10-2016, 22:30 door karma4
Het is de zelfde persoon die overtuigd is dat:
- kosten boven de rechten op privacy gaan en daarna handeld.
- Encryptie iets is is dat te lastig is voor wetshandhavers en daarom ontmoedigd/verboden moet worden
- een voorstander van massasurveiilance is want als je van het nu weet dan staat de toekomst vast.
Links voor de liefhebber zijn te leveren. Nee ik geleuft dat niet dat hij voorstander van encryptie is.
19-10-2016, 23:03 door Anoniem
Ik snap de reacties hierboven heel goed. Maar laten we niet vergeten dat hier een gezonde discussie wordt gevoerd. Je mag en moet altijd sceptisch blijven, maar het is goed er niet eenzijdig wordt gedacht en gecommuniceerd binnen de politiek. Goed dat er politici zijn die snappen dat het verbieden van encryptie of het maken van een achterdeur in whatsapp volslagen zinloos is. De criminineel heeft direct een alternatief beschikbaar. Dat zal alleen maar makkelijker worden. We zijn er nog noet natuurlijk.
19-10-2016, 23:55 door Anoniem
Mooi lulverhaal om tijd te trekken. We zijn nog maar een paar jaar verwijderd van technologie die de meest complexe sleutels in enkele seconden kan bruteforcen. Op het moment dat klassieke encryptie gemeengoed is, zal de technologie beschikbaar zijn om deze versleuteling in een klap waardeloos te maken.

Helaas zullen nette burgers daar weer het slachtoffer van zijn terwijl werkelijk gevaarlijke personen kwamtumverstrengeling gaan gebruiken om volledig onzichtbaar te communiceren.

Met andere woorden, dit kan geroepen worden omdat het toch niet meer van betekenis is.
20-10-2016, 08:30 door Anoniem
Door Anoniem: En gij geleuft dat?

1) Eerst moet die wet computercriminaliteit III erdoor gedrukt worden om heel Nederland te kunnen aftappen.
Dat zal men doen door alle kritiek te sussen en alle mogelijke mogelijke negatieve consequenties voor de rechtsstaat en vrijheid van meningsuiting te flatteren waar men maar kan.

2) Als die sleepnetwet is ingevoerd zal men overgaan tot een brede roep tot decryptie.
Logisch ook want encryptie zit het massaal aftappen van alle communicatie in de weg.

Het meest logisch is dus een strategie in stapjes te hanteren.
Want van der steur weet heel goed dat er 'lastige kritische kamerleden' * zijn die je niet nog meer moet voeden door naast het willen toestaan van massale afluister sleepnet operaties tegelijkertijd ook nog een keer tegen encryptie te zijn.
Dan krijgt hij met zijn collega's die ongehoorde aftapwet wet computercriminaliteit III er niet door.

Eerst de wet veranderen, dan verder oprekken.
Ondertussen even wat veinzen en politiek maneuvreren.


* Is het nieuwsbericht waarin van der Steur kritische kamerleden een probleem noemde van security.nl verdwenen?

Bedoel je niet de nieuwe Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten ipv de wet computercriminaliteit 3?
20-10-2016, 09:59 door Anoniem
Wat maakt mij het uit wat hun wensen. Wel of niet, het is toch niet uit te bannen. Zodra ze dat doen krijg je underground encryptie en dan hebben ze het nog moeilijker dan nu. En dat weten ze ook wel.
20-10-2016, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem: En gij geleuft dat?

1) Eerst moet die wet computercriminaliteit III erdoor gedrukt worden om heel Nederland te kunnen aftappen.
Dat zal men doen door alle kritiek te sussen en alle mogelijke mogelijke negatieve consequenties voor de rechtsstaat en vrijheid van meningsuiting te flatteren waar men maar kan.

2) Als die sleepnetwet is ingevoerd zal men overgaan tot een brede roep tot decryptie.
Logisch ook want encryptie zit het massaal aftappen van alle communicatie in de weg.

Het meest logisch is dus een strategie in stapjes te hanteren.
Want van der steur weet heel goed dat er 'lastige kritische kamerleden' * zijn die je niet nog meer moet voeden door naast het willen toestaan van massale afluister sleepnet operaties tegelijkertijd ook nog een keer tegen encryptie te zijn.
Dan krijgt hij met zijn collega's die ongehoorde aftapwet wet computercriminaliteit III er niet door. Er KAN niet worden gesleeptnet met deze bevoegdheden.


Eerst de wet veranderen, dan verder oprekken.
Ondertussen even wat veinzen en politiek maneuvreren.


* Is het nieuwsbericht waarin van der Steur kritische kamerleden een probleem noemde van security.nl verdwenen?

Gast,

Lul nou es niet zo dom en lees dat wetsvoorstel ipv alleen de anti-progaganda te volgen (beide zijden doen dat even erg) Waar staat dat er massaal 'afgetapt' gaat worden met CCIII. Nergens is het antwoord.
Massahacken, als we het even zo noemen, lijkt ook niet aannemelijk. Kijk eens naar de memorie van toelichting wat er allemaal aan poeha omheen georganiseert wordt. Alleen al de bureaucratische beslommeringen maakt het onmogelijk.
(los daarvan, als je daar bang voor was - dan kan dat al - tap en decryptie zijn twee verschillende dingen)

Dat is mogelijk anders met de wijzigingen op de wet inlichtingen en veiligheidsdiensten, maar die heeft dus exact NUL met CCIII te maken. Algemeen sleepnetten en DAN algemeen encryptieverzwakken - ja dat zou wel een enorm probleem zijn - maar dat ligt dus meer in de lijn van de AIVD dan de politie (waar CCIII op is gericht (en wat bijzondere opsporingsdiensten))

Allerlei andere punten over functioncreep en salamiwijzigingen (1 plakje per keer) zijn mogelijk wel terecht, maar met het ongefundeerde geroep aan het begin kijkt niemand daar meer naar.

Dat je deze minister niet vertrouwd voor de bescherming van pirvacy en andere grondrechten kan terecht zijn (daar is uberhaupt de VVD niet zo van) - maar het is de tweede kamer waar je je zorgen over moet maken - die zijn straks aan zet om te bepalen of het feest doorgaat of niet.

Er zijn zat dingen binnen CCIII die er WEL staan om je druk over te maken, maar daar komt niemand aan toe door het ongeinformeerde geroeptoeter de hele tijd.
20-10-2016, 16:35 door Anoniem
Een van die dingen is het digitaal inbreken bij onschuldige burgers die als opstap zouden kunnen dienen naar iemand die ze willen volgen...?

De 2e kamer heeft er geen kaas van gegeten, afhankelijk hoe iets gebracht wordt stemmen ze voor of tegen. Daarom moet de minister zijn verantwoordelijkheid nemen om van Nederland geen politiestaat te maken. Uit zijn acties en voorstellen blijkt dat hij er zelf ook geen bal verstand van heeft en geen benul heeft van de ernst en impact van zijn voorstellen op een samenleving en economie die grotendeels gebaseerd is op wederzijds vertrouwen.

Dit vertrouwen in de samenleving en in technologie is de minister tot de grond aan het afbreken. En dat doet hij door in te spelen op de angsten van mensen en daarmee irrationele maatregelen door te voeren, die niet meer ingetrokken kunnen worden.

Negatiever kan het niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.