image

VN-expert waarschuwt voor surveillance en angstkaart

woensdag 8 maart 2017, 15:46 door Redactie, 11 reacties

Er vindt te veel surveillance door overheden plaats, die ook nog eens de angst voor terrorisme manipuleren om hun eigen agenda door te drukken, zo stelt Joseph Cannataci, VN-rapporteur voor de privacy in een nieuw rapport (docx). In het rapport verwerpt Cannataci de huidige surveillancewetgeving die veel landen hebben en roept staten op om privacy als een universeel recht in het digitale tijdperk te respecteren.

"Overheidssurveillance verdient meer aandacht dan ooit tevoren. Ik maak me ernstig zorgen dat het recht op privacy niet volledig in het digitale tijdperk tot zijn recht zal komen." Cannataci haalt uit naar de wetgeving in veel landen om surveillance legitiem te maken, terwijl dergelijke praktijken in de eerste plaats nooit hadden mogen plaatsvinden. Volgens de VN-rapporteur is er geen of nauwelijks bewijs om de noodzaak of proportionaliteit van nieuwe surveillancewetgeving in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten aan te tonen.

Cannataci hekelt ook het manipuleren van de angst voor terrorisme door beleidsmakers. Hij roept beleidsmakers dan ook op om te stoppen met het spelen van de angstkaart en de veiligheid door proportionele en effectieve maatregelen te verbeteren, en geen disproportionele wetten in te voeren die de privacy schenden. "Ik geloof dat geen enkele vorm van leiderschap van angst gebruik zou moeten maken. Echt politiek leiderschap speelt niet de angstkaart", merkt Cannataci op.

Landen moeten privacy zowel binnen als buiten hun landsgrenzen respecteren, aangezien dit een universeel recht is. "Zeker als het gaat om surveillance via internet", gaat de VN-rapporteur verder. Hij roept daarom op tot internationale samenwerking en transparantie richting het publiek. Cannataci hoopt dat landen uiteindelijk surveillance gaan reguleren en privacy op internet gaan beschermen. "Dit zou goed zijn voor burgers, goed voor overheden, goed voor privacy en goed voor bedrijven."

Reacties (11)
08-03-2017, 16:15 door Anoniem
Ingelijst

Er vindt te veel surveillance door overheden plaats,
die ook nog eens de angst voor terrorisme manipuleren
om hun eigen agenda door te drukken

Amen

(Alleen, protest helpt geen ene zier meer, achter menig overheidsdesk wordt nu gelachen, nog een sigaarje op gestoken en na de dienst een flinke pils koud gezet om na te genieten. Politiek leiderschap haha die gaan daar helemaal niet over. Waarschuwing? Proest, dubbel lol! Laat maar verder lullen, Proos†)
08-03-2017, 16:18 door Anoniem
Cannataci hekelt ook het manipuleren van de angst voor terrorisme door beleidsmakers. Hij roept beleidsmakers dan ook op om te stoppen met het spelen van de angstkaart en de veiligheid door proportionele en effectieve maatregelen te verbeteren, en geen disproportionele wetten in te voeren die de privacy schenden. "Ik geloof dat geen enkele vorm van leiderschap van angst gebruik zou moeten maken. Echt politiek leiderschap speelt niet de angstkaart", merkt Cannataci op.
Helemaal mee eens.

Echter moet ook de "gewone burger" leren te accepteren dat a) 100% veiligheid niet bestaat, b) er idioten op de wereld rondlopen en er dus c) af en toe een (terroristische) aanslag plaatsvindt. De beleidsmakers kunnen het zich niet veroorloven om na een aanslag niets te doen. Als dan namelijk weer iets gebeurt, is het volgens de "gewone burger" hun schuld en worden ze niet meer gekozen. Dus moeten de beleidsmakers vooral voor de "gewone burger" zichtbaar iets doen, wat dan vaak CYA (Cover Your Ass)-maatregelen zijn die veel geld kosten, totaal ineffectief zijn én vaak de privacy schenden...
08-03-2017, 16:25 door MathFox
De grote leugen is dat de overheid je kan beschermen tegen alle vormen van terreur... iemand die stilletjes in zijn eentje een aanslag voorbereidt is bijna niet op te sporen.
En vergeet niet dat in veel landen een overheid, niet altijd de lokale, de grootste leverancier van terreur is.
08-03-2017, 16:36 door karma4
Zorg er dan voor dat niet een politiek partij de macht grijpt die het spel speelt door het inspelen op angst voor terreur.

Afbreken die sleepnetten en een bepaald rest risico durven te accepteren. Doe je dat niet dan verlies je uiteindelijk al geloof jedat je wint. (Een beruchte doordenker)
08-03-2017, 17:45 door Anoniem
Door karma4: Zorg er dan voor dat niet een politiek partij de macht grijpt die het spel speelt door het inspelen op angst voor terreur.

Afbreken die sleepnetten en een bepaald rest risico durven te accepteren. Doe je dat niet dan verlies je uiteindelijk al geloof jedat je wint. (Een beruchte doordenker)
Ja dus dan VOORAL GEEN PVV,VVD,CDA,PvdA STEMMEN, want deze partijen zijn voor de verdergaande spionage naar de eigen burgers toe Stem dan een partij die daartegen is,bijv.PiratenPartij.
08-03-2017, 21:22 door Anoniem
Slaapt U maar verder Meneer Cattanaci
08-03-2017, 22:29 door Anoniem
Welke banken investeren in controversiële wapens?

Zes van de twaalf onderzochte Nederlandse bankgroepen investeren in bedrijven die betrokken zijn bij de productie van controversiële wapens en/of bedrijven die betrokken zijn bij wapenhandel met omstreden regimes.
09-03-2017, 09:16 door Anoniem
Door Anoniem: Slaapt U maar verder Meneer Cattanaci


Misschien dat je dan ook wil uitleggen waarom je vindt dat ie slaapt? Zo heeft je commentaar weinig zin.

Als ik kijk naar de belabberde onderbouwing in memories van toelichting (vergelijk het eens met 15 of 20 jaar geleden) van recente wetgeving op dit gebied waar inderdaad wordt ingespeeld op angst (of meer precies: de hang naar veiligheid) heeft ie misschien een punt. In ieder geval besteedt deze meneer meer tekst en onderbouwing aan dat ene punt dan de nederlandse regering aan vele anderen.

Of je het er dan mee eens bent is een ander punt, maar slapen? niet echt.
09-03-2017, 13:01 door Anoniem
Misbruik maken van angst is erg, angst negeren is nog veel erger.
09-03-2017, 13:59 door karma4
Door Anoniem: Misbruik maken van angst is erg, angst negeren is nog veel erger.
Met angst kun je reageren als een vechter of vluchten of afwachten. De evolutie heeft die strategien allemaal uitgewerkt. In een kudde (de mens is een kuddedier) heb je specifieke groepsregels
11-03-2017, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem: Misbruik maken van angst is erg, angst negeren is nog veel erger.

Ben jij bang om met de auto te botsen?
Of aangereden te worden met de fiets?
Nee? hoezo niet? Je hebt een vele male hogere kans om daardoor dood te gaan dan door terrorisme.

Angst kun je creëren, is precies wat gebeurt, iemand doodsbang voor een random koffer, want oeh wie weet is 't een bom
En als je zo'n angst heb voor terrorisme, ga dan even bij de dokter langs en laat je behandelen, want dat is niet gezond.

Zekers moet je angst niet negeren, maar angst hebben voor dingen die onreël zijn is totaal onpractisch.
ik vind angst voor terrorisme zo'n onreële angst, je gaat eerder dood aan een bliksem inslag, of kans dat je de loterij wint is hoger.
eigenlijk best verdrietig dat de media er -zoveel- aandacht aan geeft.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.