image

Inloggen bij Belastingdienst via bank nog weinig populair

woensdag 22 maart 2017, 15:49 door Redactie, 8 reacties

Inloggen bij de Belastingdienst via het door banken ontwikkelde inlogmiddel iDIN is nog weinig populair, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland. Met iDIN kunnen gebruikers via hun bank bij webwinkels en instellingen inloggen. Ook de Belastingdienst ondersteunt het.

Wanneer een gebruiker op de website van een webwinkel of instelling er voor kiest om zich te identificeren of in te loggen met iDIN, wordt hij doorgestuurd naar een beveiligde iDIN-webpagina van zijn eigen bank. Nadat de gebruiker bij zijn bank goedkeuring heeft gegeven voor het versturen van persoonsgegevens, stuurt de bank hem weer terug naar de website van de webwinkel of instelling.

Voor de belastingaangifte van 2016 is er tot nu toe minder dan 15.000 keer via iDIN bij de Belastingdienst ingelogd, zo laat Betaalvereniging Nederland weten. Een zeer klein percentage ten opzichte van het totale aantal gedane aangiften. Vorige week maakte het ministerie van Financiën bekend dat inmiddels ruim 2,1 miljoen mensen aangifte hebben gedaan. Tot en met 12 maart deed 79 procent van de mensen aangifte via MijnBelastingdienst. Negen procent deed dit via de Aangifte App 2016. De overige twaalf procent van de aangiften kwam binnen via fiscale dienstverleners en Hulp bij Aangifte.

Reacties (8)
22-03-2017, 16:14 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-03-2017, 16:30 door Briolet
Het is hier ook een beetje appels met peren vergelijken. Aan de ene kant het aantal inlogs en aan de andere kant het aantal aangiftes.

Ik denk dat ik dit jaar zo'n 10x ingelogd heb om aan de aangifte te werken (die nu af is), maar de aangifte zelf heb ik nog steeds niet gedaan. Bij geen enkele inlog heb ik iets van drukte gemerkt, dus dat deel hebben ze dit jaar goed voor elkaar.

De oude inlogmethode loopt al jaren soepel, dus waarom zou je dan experimenteren met weer een andere methode?
22-03-2017, 17:38 door Anoniem
Door OpenXOR: Ik zie ook werkelijk niet in waarom ik met een bank-login zou willen inloggen bij de Belastingdienst. Welk voordeel heb ik daarvan? iDIN is voor mij dus totaal niet relevant.

Omdat dat betere beveiliging bied dan WW+SMS? Ik hoop dat je snapt hoe fundamenteel onveilig SMS als verificatie is. Dit hoor je niet te hoeven uitleggen aan iemand in een community zoals hier.

Zelf had ik liever U2F als beveiligingsoptie gezien. Maar yah, dat gaat niet gebeuren, gezien de overheid de ballen verstand heeft van wat fundamenteel het veiligst+gemakkelijkst is, als totaal geen benul hoe zie iets nieuws moeten marketen aan het publiek.
23-03-2017, 02:39 door Anoniem
1. nog nooit van gehoord

2. waarom ?
23-03-2017, 07:48 door karma4
Door Anoniem:
Omdat dat betere beveiliging bied dan WW+SMS? Ik hoop dat je snapt hoe fundamenteel onveilig SMS als verificatie is. Dit hoor je niet te hoeven uitleggen aan iemand in een community zoals hier. ...
En een bank die als primair doel heeft aan jou te verdienen is betrouwbaar? Je mist iets fundamenteels dat is de risico analyse. Waar bij velen het is ja klopt ok ....afhandeling zullen er net zo veel zijn die belasting moeten gaan nabetalen.

Het echte risico zit bij tussenpersonen die het voor een ander invullen maar bijvoorbeeld de niet terechte toeslagen zelf innen en vervolgens verdwenen zijn.
23-03-2017, 08:39 door Anoniem
Los van andere zaken: voor de gemiddelde gebruiker wordt het in vergelijking met het wachtwoordgedoe van Digid pas een interessant alternatief als datzelfde gedoe om in te loggen bij de bank kan worden omgerouteerd via de bankieren-app. Eerlijk gezegd had ik dat er al wel van verwacht...
23-03-2017, 09:56 door Anoniem
85 manieren om te betalen, en 273 manieren om her en der in te loggen. En het eind is nog niet in zicht. Heel toegankelijk en overzichtelijk allemaal, dat wel.
23-03-2017, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem: 85 manieren om te betalen, en 273 manieren om her en der in te loggen. En het eind is nog niet in zicht. Heel toegankelijk en overzichtelijk allemaal, dat wel.

Volgens mij zijn alle verschillende manier niet zo heel erg, als maar duidelijk is welke login je waarvoor gebruikt.
En met deze opties als iDIN verdwijnt duidelijkheid en wordt inloggen niet overzichtelijker.

Bij gebruik van bijvoorbeeld iDIN vertel je de aanbieder nog meer over jezelf dan ze al weten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.