image

Studiegroep: Overheid moet ict in de kern begrijpen

dinsdag 18 april 2017, 13:45 door Redactie, 23 reacties

Om de kansen van de digitalisering te benutten is er een andere houding van de overheid vereist en moeten overheidsorganisaties zelf tot in de kern van hun primaire processen ict begrijpen. Dat staat in het vandaag verschenen rapport Maak Waar van de Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid (pdf).

Vorig jaar kreeg de Studiegroep van de Ministerraad de opdracht om een advies op te stellen over het verbeteren van het functioneren van de digitale overheid. Volgens de Studiegroep is digitalisering lange tijd door de overheid beschouwd als onderdeel van de bedrijfsvoering, gericht op efficiëntieverbetering van overheidsdiensten. Intussen is digitalisering echter onmisbaar geworden in het primaire proces van de overheid. Veel overheidstaken kunnen niet of nauwelijks nog zonder digitale middelen worden uitgevoerd.

De Studiegroep bestempelt de digitale basis infrastructuur dan ook tot vitale infrastructuur voor Nederland. Het verwaarlozen hiervan kan grote risico's voor het functioneren van de overheid met zich meebrengen. De financiering van deze infrastructuur, inclusief doorontwikkeling en innovatie, moet daarom structureel geborgd worden, aldus de Studiegroep.

Kern

Een ander advies van de Studiegroep gaat over hoe er binnen overheidsorganisaties met ict moet worden omgegaan. "Overheidsorganisaties zullen zelf tot in de kern van hun primaire processen ict moeten begrijpen, regisseren en, zonder afhankelijkheden van private partijen, ook moeten kúnnen uitvoeren." Als het aan de Studiegroep ligt zal de kennis van de overheid straks niet onderdoen voor de rest van de markt. Zo zal de overheid zelf de leiding nemen in de ontwikkeling en beheer van de eigen ict.

Hiervoor is het echter nodig om in kennis te investeren en moet er een omvangrijke personele transformatie plaatsvinden. "Durven te reduceren in personeel om ruimte te maken voor fors meer en nieuw digitaal talent van werkvloer tot en met de top", zo laat het advies weten. Ook moeten bewindslieden en bestuurders bij de medeoverheden zich beseffen dat ict en digitalisering kern zijn van hun primaire processen en dat zij daar ten volle verantwoordelijk voor zijn.

Reacties (23)
18-04-2017, 14:32 door Ron625
Een overheid, die veel (alles) op ICT gebied uitbesteedt, kan zelf geen kennis opbouwen.
Ambtenaren moeten vaak met Microsoft Office werken, zonder dat er enige bewezen kennis van het pakket aanwezig is.
Het moet dus wel fout gaan, op deze manier..........
18-04-2017, 14:49 door Anoniem
Ik kan de onderste la al open horen gaan...
18-04-2017, 15:08 door Anoniem
Een voor de hand liggende conclusie waar dus een studiegroep voor noodzakelijk is. Misschien moeten kamerleden die over privacy - en terrorisme wetgeving stemmen ook eens kennis van zaken hebben ipv als schapen achter een onkundige Bertholee aan te lopen
18-04-2017, 15:41 door Briolet
Hiervoor is het echter nodig om in kennis te investeren en moet er een omvangrijke personele transformatie plaatsvinden.

Investeren in kennis is zinloos als je de mensen geen salaris bied die bij deze kennis hoort. Zolang de politiek het salaris plafond voor talent niet opheft, zullen de beste mensen steeds weggekocht blijven worden.
18-04-2017, 16:10 door Anoniem
Weet de voorzitter van de studiegroep inmiddels wat een IP adres is?
18-04-2017, 19:23 door Anoniem
"Meer! Meer! Meer! digitale transformatie!" is wat deze studiegroep zegt. Dan wel met een "maar nu wel goed doen hoor" erbij. Een uiterst nuttige bijdrage, dus, dank u vrindelijk geachte veurzitter.
18-04-2017, 20:33 door karma4
Door Ron625: Een overheid, die veel (alles) op ICT gebied uitbesteedt, kan zelf geen kennis opbouwen.
Ambtenaren moeten vaak met Microsoft Office werken, zonder dat er enige bewezen kennis van het pakket aanwezig is.
Het moet dus wel fout gaan, op deze manier..........
Nu heb je geen docx link maar netjes een pdf en ben je nog niet blij.
Ik kan het wel met je eens zijn met de constatering. Uit het rapport stellen degenen die nu aan het roer staan dat er kennis nodig is en innovatie met vernieuwing. Ze hebben zelf de huidige situatie laten ontstaan. Zoiets heeft een dubbel iets.
19-04-2017, 00:34 door Anoniem
Door karma4: Uit het rapport stellen degenen die nu aan het roer staan dat er kennis nodig is en innovatie met vernieuwing. Ze hebben zelf de huidige situatie laten ontstaan. Zoiets heeft een dubbel iets.
Ben er wel eens wezen praten, compleet met originele vernieuwende inzichten, maarja, toen wilden ze me niet hebben. Ze willen steevast "op zeker" spelen, zoals het hele privacygebeuren door een jurist laten afhandelen want dan kunnen ze volhouden zich toch echt aan alle regeltjes gehouden te hebben, maar daardoor blijft de technische en vakkundige inhoud wel liggen. En dus ook de grootschalige kadergeving, waar het nu al grondig mis aan het gaan is en waardoor alle projecten met forse achterstand zullen starten. Ik zou ze precies daarmee kunnen helpen op een manier waar het volk er echt wat aan heeft. Maarja, als ze zelf met allerlei kulsmoezen komen waarom wat ik ze vertel toch echt te moeilijk voor ze is.... Heb echt helemaal nul sympathie voor de overheid en haar ambtenaren over. Dat hebben ze vakkundig verkeken.
19-04-2017, 07:35 door Anoniem
Was het niet simpeler/goedkoper geweest om gewoon eerst eens de aanbevelingen van
het Parlemantair onderzoek (commissie Elias) te volgen.
Nee, dat beviel "ons" niet zo. Dus maar een nieuw onderzoek, ehh we noemen het studiegroep.
19-04-2017, 09:14 door Ron625 - Bijgewerkt: 19-04-2017, 09:15
Door karma4:Nu heb je geen docx link maar netjes een pdf en ben je nog niet blij.
ha ha ha......
De Rijksoverheid doet het over het algemeen erg goed, een DOC, of een DOCx file is bij hun een grote uitzondering en is na melding meestal binnen 1 werkdag aangepast.
De grote uitzondering bij de overheden is de site van de tweedekamer, waar de beheerder maling heeft aan de Nederlandse wet en regelgeving.
Ook zijn er nog een paar gemeenten, samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen met eigen websites, maar die werken meestal wel mee, wanneer je de beheerder(s) wijst op de voorschriften.

De overheid opvoeden is een tijdrovende taak :-)
19-04-2017, 10:39 door Anoniem
Door Ron625: Een overheid, die veel (alles) op ICT gebied uitbesteedt, kan zelf geen kennis opbouwen.
Ambtenaren moeten vaak met Microsoft Office werken, zonder dat er enige bewezen kennis van het pakket aanwezig is.
Het moet dus wel fout gaan, op deze manier..........
Mijn ervaring is dat ze eigenlijk vast zitten aan Microsoft Office door allerlei formulieren/databases enz die alleen
goed werken in Microsoft Office.


Ben er wel eens wezen praten .......
En waar en welk overheidsonderdeel was dat dan ?
Het volgens de regeltjes werken waar je zo op af geeft is gewoon zeer belangrijk.
Als ze dat niet doen is het pas echt ellende.
19-04-2017, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: Een overheid, die veel (alles) op ICT gebied uitbesteedt, kan zelf geen kennis opbouwen.
Ambtenaren moeten vaak met Microsoft Office werken, zonder dat er enige bewezen kennis van het pakket aanwezig is.
Het moet dus wel fout gaan, op deze manier..........
Mijn ervaring is dat ze eigenlijk vast zitten aan Microsoft Office door allerlei formulieren/databases enz die alleen
goed werken in Microsoft Office.


Ben er wel eens wezen praten .......
En waar en welk overheidsonderdeel was dat dan ?
Het volgens de regeltjes werken waar je zo op af geeft is gewoon zeer belangrijk.
Als ze dat niet doen is het pas echt ellende.

Ja maar dat is ook terug te voeren op hun onkundigheid; excellsheets van tientallen tabbladen en duizenden regels horen gewoon thuis in een database. Dat op die momenten nieteens access ingezet blijkt te worden bevestigt dit enkel.
19-04-2017, 11:11 door Anoniem
Ik heb het rapport gelezen. Is echt wel goed.

Dat staat los van vertrouwen dat je mag/kan hebben dat het succesvol wordt opgepakt.
Eerst moet de wil ontstaan om de goede dingen te doen. Dan pas kan je de vervolgstappen maken.
Dit rapport hoort bij het ontwikkelen van die wil. Ondanks dat velen dit soort dingen al jaren zeggen is het daarom toch heel bruikbaar. De meeste mensen noemen slechts enkele aspecten, nu staat er een complete samenhang die (wederom) niet meer ontkent kan worden.

Hoe de overheid aan de juiste mensen kan komen? Dat vraag ik me ook af.
Overigens zijn vele ambtenaren echt zeer goed opgeleid en zeer vaardig (ook in IT). Maar meestal mogen juist die mensen niet echt meedoen in het politieke beslissingencircus. Ze worden te vaak neergezet als de specialist die verder niets zou begrijpen;-( Ook daarom is dit rapport van belang. Meer beslissers moeten (gaan) begrijpen. Pas als die beslissers begrijpen, pas is men bereid de passende consequenties te nemen. Zoals visie op samenwerken, informatie delen, vertrouwen, veiligheid, vrijheid, verantwoordelijkheid, etc. En alle functionaliteiten en zekerheden die hier bij horen.
19-04-2017, 11:38 door Ron625
Door Anoniem:
Mijn ervaring is dat ze eigenlijk vast zitten aan Microsoft Office door allerlei formulieren/databases enz die alleen
goed werken in Microsoft Office.
Maar zorg dan wel, dat de gebruikers voldoende kennis hebben van de software.
Wanneer ik moet uitleggen, hoe je een document in een ander formaat kunt opslaan, is de aanwezige kennis gewoon onvoldoende.
19-04-2017, 12:00 door Anoniem
Maar zorg dan wel, dat de gebruikers voldoende kennis hebben van de software.
Wanneer ik moet uitleggen, hoe je een document in een ander formaat kunt opslaan, is de aanwezige kennis gewoon onvoldoende.
Voor de meeste gebruikers is het opslaan in een ander formaat iets wat men normaliter nooit nodig heeft.
Als ze het nooit of een enkele maal nodig hebben gehad is de kans groot dat men het niet meer weet.
Voldoende kennis is dus eigenlijk :welke kennis heeft men nodig van Office om hun normale taken te doen.
En dit stukje kennis is dan niet echt nodig. Dan gaan ze het wel even vragen bij ... in dit geval bij jou.
19-04-2017, 13:50 door karma4
Door Ron625:
Door Anoniem:
Mijn ervaring is dat ze eigenlijk vast zitten aan Microsoft Office door allerlei formulieren/databases enz die alleen
goed werken in Microsoft Office.
Maar zorg dan wel, dat de gebruikers voldoende kennis hebben van de software.
Wanneer ik moet uitleggen, hoe je een document in een ander formaat kunt opslaan, is de aanwezige kennis gewoon onvoldoende.
Ik zou de vraag willen stellen waarom dat gedoe met eigen mogelijkheden nodig is. Je kunt het zien als een signaal dat er gebreken zitten in ds standaard ict voorziening.
Mag je niet zeggen want het project was een groot suc6
19-04-2017, 16:27 door Ron625
Door Anoniem 12:00Voor de meeste gebruikers is het opslaan in een ander formaat iets wat men normaliter nooit nodig heeft.
Het is iets dat iedere ambtenaar nodig heeft, wanneer hij met burgers communiceert.
Zoals je weet, moet alle communicatie met de burgers in OpenStandaarden gebeuren, het DOCx formaat mag dan ook niet!

Door karma4:Ik zou de vraag willen stellen waarom dat gedoe met eigen mogelijkheden nodig is. Je kunt het zien als een signaal dat er gebreken zitten in de standaard ict voorziening.
Juist, het is pas sinds kort mogelijk om met MS-Office default in de ODF standaard te werken, daarmee was MS dus (bijna) 10 jaar te laat.
Daarbij doen ze het (mogelijk) alleen maar, omdat ze anders de hele Europese overheid als klant kwijt kunnen raken............
19-04-2017, 18:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-04-2017, 18:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het volgens de regeltjes werken waar je zo op af geeft is gewoon zeer belangrijk.
Als ze dat niet doen is het pas echt ellende.
Regeltjes hebben een doel. Ambtelijke regeltjes hebben als doel (horen als doel te hebben) uiteindelijk het dienen van de burgerij. Als je niets doet dan rücksichtslos regeltjes "volgt", of je er zelfs als Ambtenaar Ambtelijk achter verschuilt tegenover de vervelende zeurburger die weer eens wat wil (of wat verplicht is te doen volgens diezelfde Ambtelijke regeltjes), dan ben je gauw dat doel uit het oog verloren. En dan ben je niet meer nuttig bezig, wellicht zelfs schadelijk of destructief bezig, ook al kun je nog zo hard Ambtelijk volhouden niets te verwijten te zijn want je hebt je toch braaf aan de Ambtelijke regeltjes gehouden. In mijn ervaring zit de Ambtenarij vol met deze houding.

Dan kun je nog zo hard volhouden dat regeltjes heel belangrijk zijn, hoorrrj, maar het maakt geen indruk. Regeltjes volgen is geen substituut voor competentie, maar wordt Amtelijk wel zo gezien en ook zo ingezet. Dat levert ook ellende op, van een nare sluipende soort, waar niemand wil toegeven dat wat er gebeurt ondermaats is en er dus ook nooit wat aan wil doen. Wat mij betreft heb ik liever ellende in een duidelijke crisis waar zelfs voor de meest dichtgetikte Ambtenaar duidelijk is dat er iets moet gebeuren dan verstopte ellende waar niemand van wil toegeven dat'ie bestaat.

In casu privacygebeuren laten invullen door een jurist krijg je dan een soort "PCI"-gebeuren zoals de kredietkaartenmaatschappijen doen. Zoals daar, ook hier: Vele regeltjes maar geen echte verbetering omdat er niet naar de fundamenten worden gekeken. Er wordt dus over de basis heengekeken, want daar heb je inhoudelijke mensen voor nodig. Zeker voor het hele "digitale" gebeuren omdat daar nog heel erg veel niet is uitgekristalliseerd, ondanks dat het al zo breed wordt ingezet. En er nog grote fundamentele problemen zijn waar we altijd en nog steeds overheen kijken, zeker op beslissersniveau. Daarna komen de wetten en daarna de juristen, dus loop je met deze aanpak minstens drie slagen achter. Dus, zeg me na: Regeltjes zijn geen substituut voor inhoud. Drie keer daags herhalen tot je het snapt.
20-04-2017, 08:05 door Tha Cleaner
Door Anoniem:
Ja maar dat is ook terug te voeren op hun onkundigheid; excellsheets van tientallen tabbladen en duizenden regels horen gewoon thuis in een database. Dat op die momenten nieteens access ingezet blijkt te worden bevestigt dit enkel.
Een nadeel van een database is alleen.... Wie gaat die onderhouden en ondersteunen? Want je hebt wel in eens iemand nodig die er de kennis van heeft, en aanpassingen worden in eens een stuk duurder, trager en complexer. Terwijl je excel in 5minuten hebt aangepast.

Door Ron625:
Door Anoniem 12:00Voor de meeste gebruikers is het opslaan in een ander formaat iets wat men normaliter nooit nodig heeft.
Het is iets dat iedere ambtenaar nodig heeft, wanneer hij met burgers communiceert.
Zoals je weet, moet alle communicatie met de burgers in OpenStandaarden gebeuren, het DOCx formaat mag dan ook niet!
Klopt, helemaal wat je zegt.
Maar het is wel de standaard die in bedrijven gebruikt wordt en ook eigenlijk alleen maar door de gemiddelde consument begrepen wordt.

Als ze een ODF document mailen, zullen de meeste er niets mee doen, of terug sturen, dat ze niet weten wat ze er mee moeten doen. Of dat dus nu echt gemakkelijk is......

Of dit goed of fout is, is een tweede, maar het is wel hoe het momenteel in elkaar zit.

Door karma4:Ik zou de vraag willen stellen waarom dat gedoe met eigen mogelijkheden nodig is. Je kunt het zien als een signaal dat er gebreken zitten in de standaard ict voorziening.
Juist, het is pas sinds kort mogelijk om met MS-Office default in de ODF standaard te werken, daarmee was MS dus (bijna) 10 jaar te laat.
Volgens mij kan dit al sinds Office 2010... Dus al een flink aantal jaren. En 2 versies geleden van de huidige release.

Daarbij doen ze het (mogelijk) alleen maar, omdat ze anders de hele Europese overheid als klant kwijt kunnen raken............
Dat kan, maar het is ook gewoon een flink gebruikt formaat, en kan daarom ondersteund worden. Met zoals ze meer bestandstypes ondersteunen.
20-04-2017, 09:50 door Anoniem
Tja ODF... Zegt legacy je iets. Er is al bijna 2 jaar geen ontwikkeling meer op ODF. Versie 1.2 is van juni 2015. En dit is meteen het grote probleem van dit soort standaarden. Wie houdt het bij en zorgt voor de noodzakelijke patches en updates als de oorspronkelijke groep het niet meer doet?
20-04-2017, 10:40 door Ron625
Door Tha Cleaner:
Klopt, helemaal wat je zegt.
Maar het is wel de standaard die in bedrijven gebruikt wordt en ook eigenlijk alleen maar door de gemiddelde consument begrepen wordt.

Als ze een ODF document mailen, zullen de meeste er niets mee doen, of terug sturen, dat ze niet weten wat ze er mee moeten doen. Of dat dus nu echt gemakkelijk is......

Of dit goed of fout is, is een tweede, maar het is wel hoe het momenteel in elkaar zit.
Vanaf Office 2007 wordt de ODF standaard ondersteund door Microsoft Office, gewoon klikken op de file en hij wordt geopend.
Het argument wat je gebruikt geeft eigenlijk alleen maar aan, dat de (eind)gebruikers kennis en ervaring te kort komen.

Door Anoniem 09:50 Er is al bijna 2 jaar geen ontwikkeling meer op ODF.
Er is dit jaar zelfs een internationale meeting geweest, waarin e.e.a. is besproken, uitgelegd en voorgesteld.
Door Anoniem:
Versie 1.2 is van juni 2015. En dit is meteen het grote probleem van dit soort standaarden. Wie houdt het bij en zorgt voor de noodzakelijke patches en updates als de oorspronkelijke groep het niet meer doet?
Dat is simpel, een OpenStandaard moet worden beheerd door een non-profit organisatie, en aanpassingen dienen op democratische manier te gebeuren.
Patches en updates worden gemaakt door de makers van de software, en er zijn veel programma's die deze standaarden gebruiken, ook Microsoft.
Maar het nadeel van de gesloten MS Office formaten is, dat wanneer MS stopt, je alles kunt verwijderen, omdat er geen pakket is, dat de MS gesloten standaarden voor 100% mag inplementeren.
Dat gevaar is dus vele malen groter.
20-04-2017, 15:50 door Anoniem

Het is iets dat iedere ambtenaar nodig heeft, wanneer hij met burgers communiceert.
Het meerendeel van de ambtenaren communiceert niet rechtstreeks met burgers en dus
zal hier niet tegen aan lopen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.