image

'Einde prijsdaling harde schijven uitdaging voor opslagaanbieders'

woensdag 12 juli 2017, 13:58 door Redactie, 12 reacties
Laatst bijgewerkt: 12-07-2017, 15:15

Nu de gemiddelde prijs per gigabyte van harde schijven aan het stabiliseren is wordt dit een uitdaging voor opslagaanbieders, aangezien gebruikers in de toekomst veel meer data zullen genereren, zo stelt cloudopslagdienst Backblaze op basis van eigen onderzoek naar 75.000 harde schijven die het de afgelopen jaren aanschafte.

Tussen januari 2009 en januari 2011 daalden de kosten per gigabyte met 45 procent, van 0,11 dollar naar 0,05 dollar per gigabyte. Van januari 2015 tot januari 2017 daalden de kosten gemiddeld met 26 procent, van 0,038 dollar naar 0,028 dollar. Oftewel een daling van 0,01 dollar per gigabyte. "Dit houdt in dat de dalende prijs van opslag minder belangrijk wordt in het bepalen van de kosten van het aanbieden van opslag", aldus Andy Klein van Backblaze.

Hij wijst naar een voorspelling van onderzoeksbureau IDC dat er vanaf 2020 jaarlijks 44 biljoen gigabyte aan data wordt gegenereerd. "Dat is een grote uitdaging voor de opslag-industrie, zeker nu de kosten per gigabyte voor harde schijven afvlakken", merkt Klein op. Mogelijk dat verbeteringen van bestaande opslagtechnologieën, zoals Helium en Heat-assisted magnetic recording (HAMR) en toekomstige technologieën zoals quantumopslag uitkomst kunnen bieden.

Image

Reacties (12)
12-07-2017, 14:27 door Anoniem
0,01 dollarcent is wel erg goedkoop. Dus een terabyte disk (1000 gigabyte) kost 10 dollarcent? Is het soms 0,01 dollar per GB,
oftewel 1 dollarcent?
12-07-2017, 15:03 door Anoniem
Ik zag laats wat bonnen voor harde schijven uit 2008, 2009 en 2010, de prijzen uit die tijd voor harde schijven van 1,5 TB en 2TB waren lager dan dat deze vandaag de dag in winkels zijn. Dus de prijzen zijn na de tsunami prijsverhogingen uit 2011 nooit meer terug gezakt naar het eerdere lagere prijsniveau. Belachelijk dat opslag nog steeds zo duur is vandaag de dag.

Weet zeker dat er pan-europese prijsafspraken worden gemaakt. Net als biij internet en telefonie providers worden er structureel verboden prijsafspraken gemaakt. De EU doet veel fout en soms ook wat goed maar dit soort misstanden aanpakken staat dankzij de Brusselse lobbyisten corruptie totaal niet op de agenda. Tijd op lobbyisten te verbieden.
12-07-2017, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem: 0,01 dollarcent is wel erg goedkoop. Dus een terabyte disk (1000 gigabyte) kost 10 dollarcent? Is het soms 0,01 dollar per GB,
oftewel 1 dollarcent?

In het plaatje is het 0,01 dollar, honderd keer meer. Volgens mij is deze fout al eerder ergens gemaakt.
12-07-2017, 15:12 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-07-2017, 16:04 door Anoniem
Waar is de tijd gebleven toen ik nog 1 hele Gulden ***per byte*** geheugen betaalde, zucht...
12-07-2017, 16:12 door Anoniem
Door Neb Poorten: verbuiging van de realiteit
Is dat een omslachtige manier om vergissing te zeggen of bedoel je er wat anders mee?
12-07-2017, 17:37 door Anoniem
Ik zag laats wat bonnen voor harde schijven uit 2008, 2009 en 2010, de prijzen uit die tijd voor harde schijven van 1,5 TB en 2TB waren lager dan dat deze vandaag de dag in winkels zijn.
Dat heeft ook met de eurokoers t.o.v. de dollar te maken.
Als de euro minder waard wordt, kosten zaken die in dollars worden betaald of daarop zijn gebaseerd meer euro's.
De euro zat een aantal jaren rond de 1,40 dollar, en heeft in 2011 1,48 aangetikt.
http://financieel.infonu.nl/geld/160399-oorzaken-voordelen-en-nadelen-van-een-zwakke-euro.html

Als je iets koopt wat bij de bron in dollars wordt afgerekend dan is het gunstiger dat elke euro 1,40 dollar waard is dan wanneer hij maar 1,14 dollar waard is zoals nu. Dat scheelt je meer dan 22%, dus je betaalt nu ruim 22% meer voor hetzelfde produkt dan in 2009, even afgezien van prijsschommelingen door andere oorzaken.
Ook ten opzicht van andere valuta zal de euro wel gedaald zijn, maar daar heb ik niet zo op gelet.

We hebben dat hoogst waarschijnlijk voornamelijk te danken aan meneer Draghi die aan het roer staat bij de ECB.
Die is in 2014 begonnen met een opkoopprogramma van europapieren en euro's werden gratis voor banken.
De euro kelderde toen flink in waarde.
Dit alles vond Draghi nodig om de crisis te bestrijden, en dan voornamelijk de crisis in Griekenland en in mindere mate misschien nog wat Zuid-Europese landen. Ook vond hij de inflatie te laag. De ECB streeft naar 2% inflatie.

Dat harde schijven e.d.bij ons niet goedkoper worden ligt dus voor een belangrijk deel aan de daling van de waarde van de euro t.o.v. andere valuta, en dan vooral de Amerikaanse dollar, omdat veel produkten in dollars worden verkocht.
Merk op dat ook bedrijven die hebben geprobeerd om hun produkten goedkoper te maken in de wielen zijn gereden door Draghi die vond dat er 2% inflatie moest zijn. Dat tijdelijk een beetje deflatie helemaal niet zo ongezond hoeft te zijn is misschien waar, maar de ECB heeft andere regels opgesteld die men nastreeft: er moet en er zal een beetje inflatie zijn.

Tja...
12-07-2017, 18:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
13-07-2017, 00:25 door [Account Verwijderd]
Ik kocht mijn eerste 10Mb harddrive voor 1000 Gulden.
13-07-2017, 19:23 door Anoniem
Door NedFox: Ik kocht mijn eerste 10Mb harddrive voor 1000 Gulden.
Koopje! Ik heb ooit een 5MB drive gekocht voor ik dacht 1600 gulden. Dat was wel met SASI controller.
Even bladeren in de oude facturen leverde ook nog een 40track DSDD (360K) floppy drive op voor 979 gulden
en een 251MB SCSI drive voor 3009 gulden.
13-07-2017, 22:28 door Anoniem
Ook $0,01 per GB klopt niet. Er staat een daling van $0,01 naar $0,028 per GB. En ze praten over diskprijzen. Ik zit zelf in de verkoop van Enterprise storagesystemen en de prijs van de disken bepaald slecht een beperkt deel van de opslagkosten.
Compute, netwerkinfrastructuur, software, beveiliging (meeste data wordt minimaal op twee locaties bewaard) en onderhoudskosten overstijgen de diskprijzen. Daarnaast kan een omgeving nooit 100% gevuld worden.
14-07-2017, 19:23 door Anoniem
Door Anoniem: Ook $0,01 per GB klopt niet. Er staat een daling van $0,01 naar $0,028 per GB. En ze praten over diskprijzen. Ik zit zelf in de verkoop van Enterprise storagesystemen en de prijs van de disken bepaald slecht een beperkt deel van de opslagkosten.
Compute, netwerkinfrastructuur, software, beveiliging (meeste data wordt minimaal op twee locaties bewaard) en onderhoudskosten overstijgen de diskprijzen. Daarnaast kan een omgeving nooit 100% gevuld worden.

Je hebt geen ongelijk voor Enterprise storagesystemen, maar de bron van het artikel is Backblaze - een cloud storage provider die nu juist _geen_ enterprise storage gebruikt omdat ze de (overhead) kosten tov van de feitelijke storage veel te hoog vinden .

Er is ook een posting over hun infrastructuur : https://www.backblaze.com/blog/petabytes-on-a-budget-how-to-build-cheap-cloud-storage/

Nu moet Backblaze natuurlijk zelf veel doen (redundantie, errorhandling, authenticatie etc etc) waarvoor 99 van de 100 bedrijven de EMCs e.a. voor betalen om gedaan te hebben.
Maar bij voldoende schaalgrootte kan het duidelijk rendabel worden om iets zelf te engineeren in plaats van heel veel keren te betalen voor andermans ontwikkelkosten plus winst. Ik kan me heel goed voorstellen dat in hun specifieke geval de disken wel een belangrijk deel van de kosten zijn . Zeker als veel data relatief 'slapend' is en de verhouding computer/network : disken meer in de richting van de disken ligt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.