image

Lek in fabriekssimulator Factorio kon aanvaller code laten uitvoeren

woensdag 26 juli 2017, 16:50 door Redactie, 6 reacties

Een beveiligingslek in de populaire fabriekssimulator Factorio maakte het voor aanvallers mogelijk om willekeurige code op de systemen van spelers uit te voeren. De ontwikkelaars kwamen na te zijn ingelicht binnen 14 uur met een patch, die gisteren onder spelers werd uitgerold.

Factorio is een spel waarbij spelers allerlei fabrieken moeten bouwen en biedt zowel singleplayer als multiplayer, waarbij spelers tegen elkaar kunnen spelen. De kwetsbaarheid, die op verschillende manieren was uit te buiten, zorgde ervoor dat het mogelijk was om Factorio een kwaadaardig bestand te laten laden. Eén manier om gebruikers aan te vallen was via een kwaadaardige mod (uitbreiding) voor het spel waar de aanvaller het bestand aan had kunnen toevoegen.

Een aanvaller had de kwetsbaarheid ook via multiplayer kunnen uitbuiten door spelers verbinding met een kwaadaardige server te laten maken of tijdens een multiplayer game een speler met "elevated privileges" te zijn. Vervolgens was het mogelijk voor de aanvaller om een kwaadaardig bestand op de computer van spelers weg te schrijven en uit te voeren.

Onderzoeker Justin Gerhardt ontdekte een deel van het probleem al vorig jaar december, maar dacht dat het geen gevolgen had. Afgelopen vrijdag besloot hij opnieuw naar het probleem te kijken en ontdekte de kwetsbaarheid. Dezelfde dag waarschuwde hij de ontwikkelaars, die 14 uur later al lieten weten een patch te hebben ontwikkeld. De patch werd gisteren onder gebruikers uitgerold, waarop Gerhardt zijn bevindingen openbaar maakte. Vorige week demonstreerde een andere onderzoeker een kwetsbaarheid in populaire games zoals Counter Strike:GO, Team Fortress 2, Half-Life 2: Deathmatch, Portal 2 en Left 4 Dead 2, die kon worden uitgebuit door spelers in een game neer te schieten.

Reacties (6)
26-07-2017, 21:08 door Anoniem
Ik voel een hele shitstorm aankomen met dit soort nieuws m.b.t. games / dedicated game servers.

Het is verbazingwekkend hoe 'normaal' het is om van 3rd party websites mods en addons (Vaak .dll of.lua scripts) voor je games te downloaden. Zelf meerdere malen gedaan, zeer recentelijk nog voor GTA 5.

Tevens kun je voor diverse dedicated game servers 3rd party mods installeren. Welke extra features (lees: code) toevoegen aan je game en mogelijkerwijs ook de game-clients die joinen. Meestal zijn games whitelisted in de firewall omdat gamen met elke keer ALT+TAB niet handig is.

Nu lijken er steeds meer mensen in te duiken. Vermoedelijk niet alleen de white hats...

Just my 2 cents.

x0l0x
27-07-2017, 06:36 door Anoniem
Dit was ook al een paar keer op Defcon en andere conferencies. Makkelijk om een botnet te bouwen maar weinig impact op zakelijke omgeving. Dus weinig kans dat men nu opeens veilig zou gaan ontwikkelen. C++ is veel gebruikt voor de snelheid welke van belang is. Scripting om mods en plugins makkelijk te houden voor de hobby ontwikkelaars.
27-07-2017, 08:17 door SomeDuder
Is de 2de keer dat dit met dit spel gebeurd. Jammer, want het is slechte publiciteit voor een ontwikkelaarteam dat normaliter zeer nauwkeurig werkt.

Overigens, mochten hier spelers van het spel bij zitten - let op: alleen de experimentele versie (0.15) is voorzien van de update. 0.14 ("Stable"), niet. 0.15 Zou namelijk zéér snel als de nieuwe stable versie worden ingezet.
27-07-2017, 11:23 door Whacko
Door SomeDuder: Is de 2de keer dat dit met dit spel gebeurd. Jammer, want het is slechte publiciteit voor een ontwikkelaarteam dat normaliter zeer nauwkeurig werkt.

Wat? iemand meldt een probleem met een stuk software en binnen 14 uur is het opgelost, en dat noem je slechte publiciteit???? Microsoft, Apple, IBM et al, doen er minstens 2 weken over om een patch uit te rollen! dit is juist GOEDE publiciteit.
Elke software heeft fouten en bugs, het is hoe je ermee omgaat wat telt, en dit team gaat er dus blijkbaar goed mee om.
27-07-2017, 12:10 door Anoniem
Door Whacko:
Door SomeDuder: Is de 2de keer dat dit met dit spel gebeurd. Jammer, want het is slechte publiciteit voor een ontwikkelaarteam dat normaliter zeer nauwkeurig werkt.

Wat? iemand meldt een probleem met een stuk software en binnen 14 uur is het opgelost, en dat noem je slechte publiciteit???? Microsoft, Apple, IBM et al, doen er minstens 2 weken over om een patch uit te rollen! dit is juist GOEDE publiciteit.
Elke software heeft fouten en bugs, het is hoe je ermee omgaat wat telt, en dit team gaat er dus blijkbaar goed mee om.
Je hebt groot gelijk - ik had em genuanceerder moeten schrijven. Het ging om de headline - "Lek in fabriekssimulator Factorio kon aanvaller code laten uitvoeren".
27-07-2017, 14:16 door Anoniem
Overigens is het 9 uur later, niet 14 uur (tjdzones blijken niet makkelijk mee om mee te rekenen)

https://security.gerhardt.link/RCE-in-Factorio/#timeline
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.