image

AH gaat persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten maken

donderdag 14 september 2017, 12:24 door Redactie, 41 reacties

Albert Heijn gaat persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten maken, gebaseerd op eerder aankoopgedrag. Dat heeft de grootgrutter vandaag via de eigen website bekendgemaakt. Het gaat vooralsnog alleen om boodschappenlijstjes voor het doen van online boodschappen.

De boodschappenlijstjes worden met behulp van machine learning samengesteld op basis van wat klanten kopen en hoe vaak. Appels kunnen bijvoorbeeld elke week op het lijstje staan, terwijl vuilniszakken misschien maar eens in de maand gekocht worden. Nadat het boodschappenlijstje is gegenereerd moeten klanten die controleren en eventueel producten wegstrepen of toevoegen.

Na een testfase waarin meer dan 2.000 klanten het persoonlijke boodschappenlijstje hebben getest, zoekt Albert Heijn nu 65.000 klanten met een geregistreerde bonuskaart om van de dienst gebruik te maken. Het gaat hierbij om klanten die al regelmatig online boodschappen doen. In 2018 wil Albert Heijn alle klanten met een geregistreerde bonuskaart van persoonlijke boodschappenlijstjes voorzien, zowel in de winkel, in de app als online.

Reacties (41)
14-09-2017, 13:11 door Anoniem
Alle mogelijkheden om het menselijk brein uit te schakelen en disfunctioneel te maken kunnen en zullen worden benut.
Niemand die daar binnenkort nog over nadenkt, dus.
14-09-2017, 13:19 door Anoniem
Fucking hell... als er mensen zie hier intrappen ga ik op een andere planeet wonen.
14-09-2017, 13:19 door Anoniem
Nog even, en ze zetten ongevraagd een tas met boodschappen voor je deur.
En een automatische bank afschrijving, op basis van je eerder gekochte artikelen.
14-09-2017, 13:27 door Anoniem
Hierom dus ook de anonieme bonuskaart,. bepaal zelf wel wat ik koop.

Maar we willen wel allemaal korting. ;)
14-09-2017, 13:36 door Anoniem
Ik ga er vanuit dat ze dan ook machine learning inzetten om op individueel niveau de hoogst mogelijke prijs te berekenen die een persoon nog wil betalen voordat hij het artikel van zijn lijstje afstreept. Maximum profit...

Amazon, Staples en Steam doen dit al jaren:
https://www.forbes.com/sites/adamtanner/2014/03/26/different-customers-different-prices-thanks-to-big-data/#a1abab757305
14-09-2017, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: Fucking hell... als er mensen zie hier intrappen ga ik op een andere planeet wonen.
Er zijn altijd mensen die er intrappen. En er zijn altijd partijen die zulke ideetjes willen uitproberen, want we moeten allemaal "innoveren". Dat is het geloofsgoed in de commercie.

Als je weet hoe je op zo'n andere planeet komt hou ik me aanbevolen. Ondertussen is het grote probleem niet dat dit gebeurt, maar wel dat je het risico loopt op een gegeven moment weinig andere keus meer hebt. Dat is omdat technologie nog al te vaak neergezet wordt als ware het "inclusief" zoals SJWs "inclusief" zijn: Iedereen moet "meedoen" en als je dat niet kan of wil, dan wordt je verketterd. Dat kan ook anders. Iets om aan te werken.
14-09-2017, 13:41 door Anoniem
Fucking hell... als er mensen zie hier intrappen ga ik op een andere planeet wonen.

Doei ! Ik zou zeggen, waar maak jij je druk om. Andere mensen moeten toch zelf weten of ze dit willen, net zoals ze zelf moeten weten of ze de AH bonuskaart gebruiken. Het zal mij een rotzorg zijn, ik hoef de kaart niet en de lijstjes even min.

Hierom dus ook de anonieme bonuskaart,. bepaal zelf wel wat ik koop.

Lol, dat ze een lijstje maken wil nog niet zeggen dat je die zaken ook moet kopen, of geen andere zaken mag kopen. En dat lijstje, dat krijg je alleen als je dat zelf wil.
14-09-2017, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem: Hierom dus ook de anonieme bonuskaart,. bepaal zelf wel wat ik koop.

Maar we willen wel allemaal korting. ;)
Ja en die sociale media zooi kunnen we ook niet missen.
14-09-2017, 13:53 door Anoniem
U heeft al 9 maanden geen condooms en maandverband gekocht, we zetten luiers op de lijst!
Big data for the win!
14-09-2017, 14:00 door Briolet
Ik zie niet in wat dit met secutity te maken heeft. Of zitten er bugs in het systeem, dan lees ik er graag over.

Het systeem is in elk geval beter dan dat van sommige andere firmas die je ook elke week een groente of maaltijd pakket toesturen. Dan heb jij echter niets te kiezen, maar stoppen zij erin wat ze kwijt moeten en niet waar jij van houdt.
14-09-2017, 14:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ja en die sociale media zooi kunnen we ook niet missen.
"Branded" koekjes met tekenfilmkarakters waren al erg genoeg.
14-09-2017, 14:24 door Anoniem
de hollander verkoopt zijn moeder nog als dat wat zou opleveren

en het woord gratis geeft bij menig boer een pavlov reactie

ze pakken de korting / het gemak en schreeuwen brand en moord en spelen de onschuld bij de consequenties

elke keer weer
14-09-2017, 14:39 door Anoniem
Wat vervelend zeg, als je online winkelt. Functionaliteit, die het gemakkelijker maakt om snel je bestelling te plaatsen (terwijl je altijd uiteindelijk zelf beslist wat je koopt). Vinden mensen hier zaken als een favorietenlijstje bij Bol.com, of gesuggereerde related items, ook een probleem ? Wat het ook is, mensen moeten hier altijd azijn pissen. Alsof iemand je dwingt om zo'n lijstje te gebruiken, of de items die erop staan te kopen.
14-09-2017, 14:41 door Anoniem
Kan me voorstellen dat zorgverzekeringsmaatschappijen hier wel oor naar hebben die zouden de data maar al te graag willen hebben lijkt mij.

Zo u eet nooit groente en fruit en ik zie veel snacks en frituurzooi elke week op uw lijstje staan we verhogen uw premie met .....
en u dient een aanvullende verzekering af te sluiten.
14-09-2017, 14:50 door Anoniem
Kan me voorstellen dat zorgverzekeringsmaatschappijen hier wel oor naar hebben die zouden de data maar al te graag willen hebben lijkt mij.

De data heeft men al aan de hand van de bonus kaart. Enige verschil is dat je de data 'terug' krijgt in je lijstje. Op basis waarvan denk je dat het lijstje wordt samengesteld ?

Overigens zegt de vraag wat er op je lijstje staat helemaal niets. Op mijn lijstje zouden zaken staan waar ik allergisch voor ben en die ik niet kan eten (immers zijn boodschappen niet per definitie voor 1 persoon).
14-09-2017, 14:51 door Anoniem
Ik ga er vanuit dat ze dan ook machine learning inzetten om op individueel niveau de hoogst mogelijke prijs te berekenen die een persoon nog wil betalen voordat hij het artikel van zijn lijstje afstreept. Maximum profit...

Dat is in Nederland juridisch nogal lastig.
14-09-2017, 15:29 door Anoniem
Zoals ik al eerder schreef,de matrix omgeving word verder uitgebouwt en ontwikkeld en getest.
Zodoende een profiel van een klant te professionaliseren,met een gedeelde database.

Ah hoeft niet Voor mij te denken,dat bepaal je zelf.

In de toekomst zou er net als een anti-rook hok of ruimtes,anti-matrix hokjes of ruimtes moeten
worden gebouwd,om je het gevoel van vrijheid terug te kunnen geven.

Zorgverzekeringsmaatschappijen hebben al vaker in het verleden gegevens van AH verkregen
via de zogenaamde Ah-bonuspas dus dat is niet nieuw.

Het gaat hierbij om het verder uitbouwen en professionaliseren van de data-base.

The Matrix
14-09-2017, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik ga er vanuit dat ze dan ook machine learning inzetten om op individueel niveau de hoogst mogelijke prijs te berekenen die een persoon nog wil betalen voordat hij het artikel van zijn lijstje afstreept. Maximum profit...

Dat is in Nederland juridisch nogal lastig.
Dat mag je voor me onderbouwen.
Ik zie niet direct in waarom dit illegale discriminatie zou zijn als je het enkel doet op geregistreerd koopgedrag. Uiteraard is het illegaal als je het gaat doen op ras/geslacht/geloofsovertuiging etc.
Is het niet zo dat identieke producten per regio nu al anders zijn geprijsd? Of afhankelijk van de locatie/concurrentie?
14-09-2017, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem: Wat vervelend zeg, als je online winkelt. Functionaliteit, die het gemakkelijker maakt om snel je bestelling te plaatsen (terwijl je altijd uiteindelijk zelf beslist wat je koopt).
Voor mij is het grootste gevaar dat je uiteindelijk mee moet doen, practisch gezien of het nu expliciet afgedwongen wordt of niet. Dan blijken hun machines je helemaal uitgevogeld te hebben en je wordt aan alle kanten gemanipuleerd.

Zeg maar ongeveer dezelfde reden dat "gepersonaliseerd" nieuws een dom en zelfs schadelijk idee is voor jou omdat dat wat je interesseert (volgens het algorithme) en dat wat je moet weten niet automatisch dezelfde verzameling zijn, hoewel de aanbieder er wel bij vaart want je leest meer en bent dus meer "eyeball" voor hun adverteerders. Alleen dan een stukje verder uitgebouwd, gerelateerd aan jouw eerste levensbehoeften, en alle informatielekken die dat met zich meebrengt.

Het lijkt ook heel makkelijk maar als je even niet goed oplet blijk je nog drie maanden na een feestje iedere keer allerlei luxegoederen te hebben gekocht die je bedoeld had als éénmalige feestingrediënten maar je over het hoofd hebt gezien toen je gehaast het lijstje voor de volgende inkoopronde goedkeurde zonder echt op te letten. De nadruk is dus op "gemak" wat op zichzelf weer een geniepige valkuil kan opleveren.

Alweer, de aanbieder doet het uiteindelijk voor zichzelf, en dat garandeert geenszins dat jij er ook beter van wordt. Het wordt wel altijd zo gepresenteerd natuurlijk, maar zulke marketingclaims zijn niet automatisch ook waar.

Vinden mensen hier zaken als een favorietenlijstje bij Bol.com, of gesuggereerde related items, ook een probleem ?
Een favorietenlijstje leg je zelf aan, en een lijstje gesuggereerde items in de zin van "mensen die hier naar keken, keken ook daarnaar" is toch van een andere orde dan wat hier neergezet wordt. Overigens is amazon daar ook wel eens hard op de bek mee gegaan.

Wat het ook is, mensen moeten hier altijd azijn pissen.
Niet zozeer azijnpissen, als risicos identificeren. Hoort bij het vak. Als je dat niet snapt dan heb je niets te zoeken in de wereld van de security.

Alsof iemand je dwingt om zo'n lijstje te gebruiken, of de items die erop staan te kopen.
Ik zou het niet willen gebruiken, precies omdat het iets is dat ik weloverwogen in mijn eigen beheer houd.
14-09-2017, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Kan me voorstellen dat zorgverzekeringsmaatschappijen hier wel oor naar hebben die zouden de data maar al te graag willen hebben lijkt mij.

De data heeft men al aan de hand van de bonus kaart. Enige verschil is dat je de data 'terug' krijgt in je lijstje. Op basis waarvan denk je dat het lijstje wordt samengesteld ?

van de bonuskaart maar die is nu vaak nog niet geregistreerd en dat willen ze straks wel.
14-09-2017, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem: Hierom dus ook de anonieme bonuskaart,. bepaal zelf wel wat ik koop.

Maar we willen wel allemaal korting. ;)

Hoe betaal je dan?
14-09-2017, 16:48 door [Account Verwijderd]
Na de Google Filter-Bubble: Nu de AH Shopping-Bubble.

Fase 2:
Om de 'Shopping Experience' te verbeteren wordt binnen afzienbare tijd de anonieme Bonuskaart in de ban gedaan "zodat wij u nog persoonlijker van dienst kunnen zijn".

Fase 3:
Contant afrekenen wordt uitgefaseerd.
14-09-2017, 17:03 door Anoniem
Door Aha:

Fase 3:
Contant afrekenen wordt uitgefaseerd.

Yes please.
Vanuit Privacy oogpunt snap ik uiteraard je terughoudendheid.
Vanuit security oogpunt kun je hier alleen maar heel blij mee zijn.
Geen cash geld betekent geen mensen met bivakmutsen en grote messen die arme meisjes van 16 achter de kassa bedreigen.
14-09-2017, 17:34 door Anoniem
Ach jee er biedt een supermarkt een dienst aan en meteen rolt heel security.nl weer over elkaar heen...
Dit begint zo'n beetje de Victoriaanse wijk van het land te worden waar men alleen de 19e eeuwse levenswijze nog
goed keurt. De biblebelt is er niks bij!
14-09-2017, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem:

en het woord gratis geeft bij menig boer een pavlov reactie


Waarom boer?
En waarom "het woord gratis"?

Zelfs als mensen heel goed weten wat er met hun data gedaan kan worden (goed, slecht, privacy en beinvloeding), welke gevolgen dit kan hebben voor henzelf en hun kinderen, blijven ze uit gemak (hoef ik zelf niets te doen of na te denken) dit soort services (ook de Google cloud en dergelijke) schouderophalend gebruiken.

Dus.....
14-09-2017, 18:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat vervelend zeg, als je online winkelt. Functionaliteit, die het gemakkelijker maakt om snel je bestelling te plaatsen (terwijl je altijd uiteindelijk zelf beslist wat je koopt).
Voor mij is het grootste gevaar dat je uiteindelijk mee moet doen, practisch gezien of het nu expliciet afgedwongen wordt of niet. Dan blijken hun machines je helemaal uitgevogeld te hebben en je wordt aan alle kanten gemanipuleerd.

Zeg maar ongeveer dezelfde reden dat "gepersonaliseerd" nieuws een dom en zelfs schadelijk idee is voor jou omdat dat wat je interesseert (volgens het algorithme) en dat wat je moet weten niet automatisch dezelfde verzameling zijn, hoewel de aanbieder er wel bij vaart want je leest meer en bent dus meer "eyeball" voor hun adverteerders. Alleen dan een stukje verder uitgebouwd, gerelateerd aan jouw eerste levensbehoeften, en alle informatielekken die dat met zich meebrengt.

Het lijkt ook heel makkelijk maar als je even niet goed oplet blijk je nog drie maanden na een feestje iedere keer allerlei luxegoederen te hebben gekocht die je bedoeld had als éénmalige feestingrediënten maar je over het hoofd hebt gezien toen je gehaast het lijstje voor de volgende inkoopronde goedkeurde zonder echt op te letten. De nadruk is dus op "gemak" wat op zichzelf weer een geniepige valkuil kan opleveren.

Alweer, de aanbieder doet het uiteindelijk voor zichzelf, en dat garandeert geenszins dat jij er ook beter van wordt. Het wordt wel altijd zo gepresenteerd natuurlijk, maar zulke marketingclaims zijn niet automatisch ook waar.

Vinden mensen hier zaken als een favorietenlijstje bij Bol.com, of gesuggereerde related items, ook een probleem ?
Een favorietenlijstje leg je zelf aan, en een lijstje gesuggereerde items in de zin van "mensen die hier naar keken, keken ook daarnaar" is toch van een andere orde dan wat hier neergezet wordt. Overigens is amazon daar ook wel eens hard op de bek mee gegaan.

Wat het ook is, mensen moeten hier altijd azijn pissen.
Niet zozeer azijnpissen, als risicos identificeren. Hoort bij het vak. Als je dat niet snapt dan heb je niets te zoeken in de wereld van de security.

Alsof iemand je dwingt om zo'n lijstje te gebruiken, of de items die erop staan te kopen.
Ik zou het niet willen gebruiken, precies omdat het iets is dat ik weloverwogen in mijn eigen beheer houd.

De huidige digitale technologie is de grootste ideologie die ons allen gijzelt,
overheden,en religie maken daar handig gebruik van nu en in de toekomst om verdere controle over de burgers te krijgen.

De Eu in brussel (een soort van mekka) willen 1 staat de europese unie,het zelfde geld,zelfde regels,en straks
zit er wellicht een verkeerde macht aan de top i.p.v juncker state of the union.
Het zou ook de islam kunnen worden,wat dacht je daarvan.

En dit gecombineerd met onze digitale matrix infrastructuur,die verder word afgebouwd.

The Matrix
14-09-2017, 18:47 door Anoniem
Door Anoniem: In de toekomst zou er net als een anti-rook hok of ruimtes,anti-matrix hokjes of ruimtes moeten
worden gebouwd,om je het gevoel van vrijheid terug te kunnen geven.
The Matrix

Die is goed. Met z'n allen in de openluchtgevangenis, en cellen bouwen om je het gevoel van vrijheid terug te geven - met 3d virtual reality brillen enzo.
14-09-2017, 18:51 door Anoniem
Door Anoniem: Vinden mensen hier zaken als een favorietenlijstje bij Bol.com, of gesuggereerde related items, ook een probleem ?

In een woord: JA
14-09-2017, 19:07 door karma4
Terug naar de goede oude tijd van eten wat de pot schaft.
Alleen aangeboden waar van wat de kruidenier groenteman slager op dat moment heeft. Extra voorwaarde wat te betalen is.
14-09-2017, 19:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Aha:

Fase 3:
Contant afrekenen wordt uitgefaseerd.

Yes please.
Vanuit Privacy oogpunt snap ik uiteraard je terughoudendheid.
Vanuit security oogpunt kun je hier alleen maar heel blij mee zijn.
Geen cash geld betekent geen mensen met bivakmutsen en grote messen die arme meisjes van 16 achter de kassa bedreigen.
Nee, dat betekent het niet. Geen cash-geld, betekent stelen van goederen.
Of andere dingen die echte criminelen vast wel zullen bedenken.
Ik zie niet hoe "geen cash geld" meteen het einde betekent van overvallen/bedreigingen.
14-09-2017, 21:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Aha:

Fase 3:
Contant afrekenen wordt uitgefaseerd.

Yes please.
Vanuit Privacy oogpunt snap ik uiteraard je terughoudendheid.
Vanuit security oogpunt kun je hier alleen maar heel blij mee zijn.
Geen cash geld betekent geen mensen met bivakmutsen en grote messen die arme meisjes van 16 achter de kassa bedreigen.

Klopt, dan krijg je meer woning en straatovervallen.
Waarom dacht je anders dat het aantal overvallen zo drastisch zijn toegenomen de afgelopen vijftien jaar?

Criminelen blijven voor iets komen. Is het niet contant geld, dan zijn het wel waardevolle goederen.
Nogal naïef om te geloven dat criminelen allemaal spontaan een baan zoeken omdat contant geld niet meer zou bestaan.
14-09-2017, 22:31 door Anoniem
Door Anoniem: Fucking hell... als er mensen zie hier intrappen ga ik op een andere planeet wonen.

Gaat één van de leerpuntjes in je leven worden : leren dat jouw mening en smaak niet representatief zijn voor 'de gemiddelde Nederlander' .

Gewoon een vak leren, en niet eigenwijs roepen 'dat wil toch niemand' als marketeers en product managers een product idee hebben, want die weten _dat_ gewoonlijk beter dan IT techneuten.

“No one ever went broke underestimating the intelligence of the American public.” H.L. Mencken.

(en extra pedant - het is een parafrase . Feitelijk schreef hij :
“No one in this world, so far as I know — and I have searched the records for years, and employed agents to help me — has ever lost money by underestimating the intelligence of the great masses of the plain people. Nor has anyone ever lost public office thereby.”

(en ik zie geen reden waarom dat de quote alleen op het Amerikaanse publiek van toepassing zou zijn)
15-09-2017, 07:55 door Anoniem
Wat een drama weer allemaal. Al jaar en dag registreert o.a. d.m.v. Bonuskaart wat je koopt. Als je daarmee aan de gang gaat, zie je dat er al heel lang bijgehouden wordt wat je koopt. Het systeem signaleert wat je koopt en meldt wanneer iets in de aanbieding is. Ook kun je persoonlijke aanbiedingen verwachten. Dit is niks nieuws.
Vroeger onthield de bakker, slager en groenteboer ook wat je kwam halen. Dat komt omdat we gewoonte dieren zijn.
Ik zie het als een verlenging van service.

Maak je meer zorgen om zgn. officiele instanties die alles, ook je boodschappen, monitoren onder de vlag van veiligheid. Dat lees je nergens natuurlijk. Landsbelang... dan gelden privacyregels niet natuurlijk.

{straks naar Appie, boodschappen doen ;) }
<einde>
15-09-2017, 09:16 door Anoniem
Volgens mij helpen ze hiermee een belangrijke verkoopstrategie om zeep; als winkelier wil je juist dat de klant gaat snuffelen in je webshop. Daar valt m.i. meer winst uit te halen dan dat je de producten alvast "klaarlegt" voor de klant. En dat komt vooral door het feit dat veel van je klanten meer kopen dan ze aanvankelijk van plan waren (door aanbiedingen, kassakoopjes, gerelateerde producten etc.) en, belangrijker nog, zelf kunnende kiezen uit een breed scala van producten. Met zo'n "vooringevulde boodschappenlijst" beïnvloed je die keuze enorm. Misschien wil de klant deze keer wel een vergelijkbaar product (iets duurders) en misschien wil hij nu wel een groter aantal omdat het vorige keer goed beviel.
Als klant zul je ongetwijfeld nog steeds zelf het winkelmandje moeten vullen, maar het gaat vooral om de beïnvloeding van de klant (per product).
15-09-2017, 09:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hierom dus ook de anonieme bonuskaart,. bepaal zelf wel wat ik koop.

Maar we willen wel allemaal korting. ;)

Hoe betaal je dan?

Betaalgegevens mag je niet gebruiken om klantprofielen te maken ;)
Daarbij is er ook nog iets als contant geld... (ouderwets, maar het kan nog soms)
15-09-2017, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem: Fucking hell... als er mensen zie hier intrappen ga ik op een andere planeet wonen.
EENS!
15-09-2017, 13:16 door moontje
Door Anoniem:
Fucking hell... als er mensen zie hier intrappen ga ik op een andere planeet wonen.

EENS!
16-09-2017, 16:56 door east clintwood
Die onzin kom je bij Aldi niet tegen, Duitsers zijn veel meer voor privacy
17-09-2017, 09:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Fucking hell... als er mensen zie hier intrappen ga ik op een andere planeet wonen.
EENS!
Eens met iets wat onmogelijk is. LOL
17-09-2017, 09:31 door Anoniem
Persoonlijk vind ik het nogal arrogant om alvast voor mij een boodschappenlijstje te maken.. Ik bepaal graag zelf wat ik koop en ook wáár ik het koop!

Dit soort "handigheidjes" maakt mensen steeds dommer omdat ze dan zelf niet meer na hoeven te denken.
17-09-2017, 10:42 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij helpen ze hiermee een belangrijke verkoopstrategie om zeep; als winkelier wil je juist dat de klant gaat snuffelen in je webshop. Daar valt m.i. meer winst uit te halen dan dat je de producten alvast "klaarlegt" voor de klant. En dat komt vooral door het feit dat veel van je klanten meer kopen dan ze aanvankelijk van plan waren (door aanbiedingen, kassakoopjes, gerelateerde producten etc.) en, belangrijker nog, zelf kunnende kiezen uit een breed scala van producten. Met zo'n "vooringevulde boodschappenlijst" beïnvloed je die keuze enorm. Misschien wil de klant deze keer wel een vergelijkbaar product (iets duurders) en misschien wil hij nu wel een groter aantal omdat het vorige keer goed beviel.
Als klant zul je ongetwijfeld nog steeds zelf het winkelmandje moeten vullen, maar het gaat vooral om de beïnvloeding van de klant (per product).
Albert Heijn wil zoveel mogelijk boodschappen via afhaalpunten en hun bezorgdienst gaan afzetten zodat er minder behoefte is aan winkelruimte. De huren in winkelcentra en -straten zijn torenhoog dus het drive-by concept lonkt, net als weidewinkels. Albert Heijn ontwikkelt zich tot een groothandel voor autorijdend Nederland. En spontane aankopen kun je ook online doen in hun webshop, waar men je suggesties zal doen op basis van je smaakpatroon en ingrediënten die je kennelijk smakelijk vindt.

Zorgelijker vind ik dat er in toenemende mate op grond van analyse van smaakpatronen steeds meer aanbod van kant-en-klaar en instantproducten komt waar zoet en alcohol aan toegevoegd wordt en vegetarisch uitgefaseerd tenzij als nicheproduct Smaakdictatuur zou ik het noemen. Verhollandsing waarbij groene door rode paprika vervangen wordt, en anderzijds varkensvlees gebannen vanwege een bepaalde religieuze hysterie (en wee degene die durft er tegenin te gaan, want die heet intolerant ...).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.