KPN werkt aan een oplossing voor een storing in het spamfilter. Al maanden klagen gebruikers van de internetprovider op het forum van het bedrijf, alsmede bij het Klachtenkompas en Kassa, over de slechte werking van het spamfilter. "Mijn gezin wordt al maanden gek gemaakt van heel veel ongewenste spam", aldus één van de klanten die overweegt om de provider te verlaten.
Een maand geleden bevestigde KPN-topman Eelco Blok in een e-mail het probleem aan klanten. De e-mail werd vervolgens op het forum van KPN gedeeld. Volgens Blok scant KPN per maand 1,2 miljard berichten, waarvan op dit moment ongeveer 40 procent spam bevat. Het gaat om 500 miljoen spamberichten die worden tegengehouden. "We hebben vastgesteld dat het percentage spam dat wij kunnen afvangen sinds begin 2017 is gedaald. Onderzoek heeft vastgesteld dat deze daling voornamelijk komt doordat er een enorme toename is van Nederlandse spam en de regels die wij toepassen om die spam te filteren momenteel onvoldoende zijn", aldus Blok. De topman laat weten dat er samen met de leveranciers een verbeterplan is gestart. "De positieve effecten hiervan zijn helaas niet onmiddellijk zichtbaar."
Inmiddels zou de werking van het spamfilter verbeterd moeten zijn en zou het filter binnen enkele weken weer optimaal moeten werken, aldus een medewerker van KPN. Het probleem zou zijn ontstaan met de blacklist die KPN voor het spamfilter hanteert. De blacklist, die ip-adressen en mailservers bevat die spam versturen, werd enige tijd niet goed bijgewerkt. Daardoor werd de blacklist kleiner en werd er tegelijkertijd minder spam herkend, waardoor de hoeveelheid spam aanzienlijk toenam. Ondanks de melding dat het filter nu beter zou moeten werken klagen gebruikers nog steeds over spamberichten die binnenkomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.