image

Opera komt met optie om Flash voor alle sites in te schakelen

maandag 8 januari 2018, 15:21 door Redactie, 13 reacties

Opera heeft een nieuwe optie aan een testversie van de browser toegevoegd waardoor het eenvoudiger voor gebruikers wordt om Flash Player in te schakelen. Mede vanwege het grote aantal aangevallen kwetsbaarheden besloten browserontwikkelaars om de ondersteuning van Flash Player langzaam af te bouwen en ook Adobe heeft het einde van de browserplug-in aangekondigd.

In het geval van Opera zijn websites die nog met Flash werken verplicht om toestemming aan de gebruiker te vragen voordat de browserplug-in kan worden aangeroepen. Opera 51.0.2830.0, die gericht is op ontwikkelaars, introduceert echter een optie waarbij Flash Player vanuit de instellingen voor alle websites kan worden ingeschakeld. Websites zullen dan geen toestemming meer vragen. In het verleden kregen Flash Player-gebruikers geregeld met zeroday-aanvallen te maken of verschenen er kort na het uitkomen van beveiligingsupdates exploits voor de net gepatchte kwetsbaarheden.

Het afgelopen jaar werd er één zeroday-lek in Flash Player gemeld en was er één geval waarbij net gepatchte kwetsbaarheden kort na het uitkomen van de beveiligingsupdate werden aangevallen. Doordat Flash Player met minder aanvallen te maken heeft, heeft Adobe zelfs het installeren van beveiligingsupdates een lagere prioriteit gegeven. Volgens recent onderzoek is Flash Player op 77 procent van de computers geïnstalleerd. Wanneer Opera de Flash-optie aan de standaardversie zal toevoegen is nog niet bekend.

Reacties (13)
08-01-2018, 17:04 door Anoniem
inschakelen?
Waarom zou je dit willen inschakelen?

Gewoon uit,. klaar,. weg met flash!
08-01-2018, 18:16 door Anoniem
Ik dacht ook even dat het een type fout betrof, maar men is serieus.
08-01-2018, 18:56 door Anoniem
Iedereen wil van Flash af, zelfs Adobe. Is het geen vertaalfout vanuit die Chinezen?
08-01-2018, 19:47 door Anoniem
Ik heb Flash al een paar jaar geleden verwijderd, bijna elke site werkte toen nog dus nu is het helemaal tijd om Flash te verwijderen als deze nog geïnstalleerd is.
08-01-2018, 23:08 door [Account Verwijderd]
Ik vind dit een reactionaire tot niet goede stap van Opera.
Alleen omdat er nu weinig zero-day exploits zijn geteld in het afgelopen jaar wordt Flash ruim baan geboden? Het risico bestaat dat minder alerte gebruikers - ook al is deze versie bedoeld voor ontwikkelaars - vergeten de instelling "Sta Flash toe" vergeten uit te vinken na (tijdelijk) gebruik.

Het zou beter zijn als Opera dan een vangnet inbouwd:
Bijvoorbeeld 24 uur na toestaan van Flash deze instelling weer naar default "uit" terug laten gaan en dan in de menubalk een 'lampje' dat rood oplicht als Flash is geactiveerd en groen als Flash inactief is.
09-01-2018, 06:48 door Anoniem
Door Aha: Ik vind dit een reactionaire tot niet goede stap van Opera.
Alleen omdat er nu weinig zero-day exploits zijn geteld in het afgelopen jaar wordt Flash ruim baan geboden?

De afgenomen hoeveelheid expliots hang voor een groot deel samen met de populariteit. Er is geen hond meer die flash gebruikt.

Steve Jobs had er destijds al een goede visie op "geen flash op Apple iOS".
10-01-2018, 03:57 door Legionnaire
Door Anoniem:
Door Aha: Ik vind dit een reactionaire tot niet goede stap van Opera.
Alleen omdat er nu weinig zero-day exploits zijn geteld in het afgelopen jaar wordt Flash ruim baan geboden?

De afgenomen hoeveelheid expliots hang voor een groot deel samen met de populariteit. Er is geen hond meer die flash gebruikt.

Steve Jobs had er destijds al een goede visie op "geen flash op Apple iOS".

Flash is vragen om ellende.

Steve Jobs heeft het niet van een vreemde...Microsoft heeft niet voor niets Edge uitgebracht, maar toch blijft iedereen nog steeds browsers gebruiken die flash nodig hebben.

Deels is dit ook de schuld van de webdesigners...zolang zij zich niet omscholen en sites kunnen maken zonder Java, dan blijft het een probleem.

En tegenwoordig kan iedereen online een website in elkaar knoeien, maar niet zonder Flash of https...Tja
10-01-2018, 11:48 door Anoniem
Door Legionair:.Microsoft heeft niet voor niets Edge uitgebracht, maar toch blijft iedereen nog steeds browsers gebruiken die flash nodig hebben
EDGE is hiervoor niet uit gebracht. Zelfds EDGE gebruikt nog gewoon flash, dus klopt niet met wat je hier verteld.
10-01-2018, 12:52 door Anoniem
@Legionair: Ik heb in het verleden erg fijn met Flash en Actionscript gewerkt. Als webdesigner/developer wil je je bezig houden met mooie dingen maken i.p.v. security issues. Wat dat betreft is het hele internet gedoe brak.
12-01-2018, 00:56 door Legionnaire
Door Anoniem:
Door Legionair:.Microsoft heeft niet voor niets Edge uitgebracht, maar toch blijft iedereen nog steeds browsers gebruiken die flash nodig hebben
EDGE is hiervoor niet uit gebracht. Zelfds EDGE gebruikt nog gewoon flash, dus klopt niet met wat je hier verteld.

Vreemd, als Microsoft Developer heeft Edge niets van Adobe nodig en ook gen Java, alleen is er later de optie bijgekomen om de gebruiker Java in Edge toe te laten, gezien veel sites nog met die ellende werken.

Kijk op de EDGE site van Microsoft, daar staat het uitgebreid beschreven.
12-01-2018, 01:05 door Legionnaire
Door Anoniem: @Legionair: Ik heb in het verleden erg fijn met Flash en Actionscript gewerkt. Als webdesigner/developer wil je je bezig houden met mooie dingen maken i.p.v. security issues. Wat dat betreft is het hele internet gedoe brak.

Ik ook als Microsoft Developer, maar gezien er een enorm en niet te dichten lek is gevonden in een chip en gebruik maakt van o.a. Java...loopt iedereen achter de feiten aan.

Het komt nu aan op de kennis, mankracht en finaciele middelen van de fabrikanten van hardware, software en platforms om de beveiliging op order te krijgen, wat men jaren op zijn beloop heeft gelaten, vallen ze nu allemaal door de mand en zit men vet in de problemen...alleen de grootste Software Fabrikant weet er raad mee en zet overal zijn mensen neer.

Maar wat je zegt...het internet en alles er omheen is een bak ellende.
13-01-2018, 08:43 door Anoniem
Door Legionair:
Door Anoniem: @Legionair: Ik heb in het verleden erg fijn met Flash en Actionscript gewerkt. Als webdesigner/developer wil je je bezig houden met mooie dingen maken i.p.v. security issues. Wat dat betreft is het hele internet gedoe brak.

Maar wat je zegt...het internet en alles er omheen is een bak ellende.

Dan ga ervanaf.
17-01-2018, 03:47 door Legionnaire
Door Anoniem:
Door Legionair:
Door Anoniem: @Legionair: Ik heb in het verleden erg fijn met Flash en Actionscript gewerkt. Als webdesigner/developer wil je je bezig houden met mooie dingen maken i.p.v. security issues. Wat dat betreft is het hele internet gedoe brak.

Maar wat je zegt...het internet en alles er omheen is een bak ellende.

Dan ga ervanaf.

Waarvan?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.