Privacy - Wat niemand over je mag weten

Het internet van de begin-periode is allang uitgestorven.

12-05-2018, 19:44 door Anoniem, 60 reacties
Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb?
Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken.

Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken
die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken?

Met hun spectre en meltdown hebben ze hun slag al geslagen
he google?

De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere
snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen,
en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden,
want ze wisten dit allang van te voren.

Nee,er moeten slimmere en superieure cpu's en chipsets komen,
die het digitale monitoring systeem verder doen verbeteren en versterken.

Daarom moeten we af van al die domme cpu's en chipsets uit het verleden,snel van die oude domme hardware af.

We willen smart en slimme devices en monitoring in je huis en buiten je huis van de mensheid wereldwijd
het opkomende Panopticum (architectuur).
Reacties (60)
12-05-2018, 19:57 door Anoniem
Het internet van de begin periode... waarin je met UUCP zelf voor router moest spelen en elke systeembeheerder in de route alles kon lezen wat er rond ging...
12-05-2018, 20:34 door Anoniem
Mijn ervaring met Internet begon in 1993 op de Universiteit waar ik nog dingen van heb.
14-05-2018, 11:33 door Anoniem
Door Anoniem: Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb?
Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken.

Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken
die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken?

Met hun spectre en meltdown hebben ze hun slag al geslagen
he google?

De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere
snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen,
en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden,
want ze wisten dit allang van te voren.

Nee,er moeten slimmere en superieure cpu's en chipsets komen,
die het digitale monitoring systeem verder doen verbeteren en versterken.

Daarom moeten we af van al die domme cpu's en chipsets uit het verleden,snel van die oude domme hardware af.

We willen smart en slimme devices en monitoring in je huis en buiten je huis van de mensheid wereldwijd
het opkomende Panopticum (architectuur).

idd
14-05-2018, 12:48 door Anoniem
Verandering en vernieuwing betekend niet automatisch vooruitgang. Zeker kwa privacy is het verkeerd gegaan.
Kwa websites is het wel iets veiliger geworden. Script talen zoals PHP zijn door de jaren wel verbeterd. Echter zijn we nu weer achteruit aan het gaan met zogenaamde webdevelopers die wat frameworks en libraries aan elkaar plakken waarvan ze geen idee wat het onder de motorkap doet. Linken scripts naar andere servers. Vrij spel voor partijen zoals Google om ons te monitoren.

Keep it simple and stupid, weer ouderwets tekst met af en toe een plaatje. Geen script ophalen van andere sites e.d. zware frameworks. Scheelt ook weer bandbreedte, minder netwerkverkeer, minder servers, minder stroomverbruik, beter voor het millieu.
Net als bitcoins minen, ook zo'n millieu vervuiling.

Ik blijf zolang mogelijk m'n Nokia dumb phone gebruiken. Tijd voor een tegenbeweging!
14-05-2018, 14:10 door PietdeVries
Wauw - elke regel met de hand netjes afgebroken met een harde return. Leest makkelijk, want je stukje is twee keer zo lang hierdoor! Met de extra witte regels ertussen zelfs drie keer zo langs als eigenlijk noodzakelijk.

Volgende keer of de harde returns eruit, of of alles op rijm graag...
14-05-2018, 14:50 door Anoniem
@PietdeVries,

Wordt u betaald of zo om dit soort "snelle effectieve afserveerreacties" te schrijven?
En dat 'op rijm' is nog een leuk trapje na, moet je toch wel de zon niet in het water kunnen zien schijnen.

Als het zo was, dat u een betaalde desinfo agent zou zijn, zou het mij niets verbazen,
waarschijnlijk opereren die zo.

luntrus
14-05-2018, 18:14 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:...(knip)
Keep it simple and stupid, weer ouderwets tekst met af en toe een plaatje. Geen script ophalen van andere sites e.d. zware frameworks. Scheelt ook weer bandbreedte, minder netwerkverkeer, minder servers, minder stroomverbruik, beter voor het millieu...(knip)...

Je plakt het allemaal goed samengevat aan elkaar!
Ik kan er geen speld tussen krijgen.
Ik ben het helemaal eens met je positief reactionaire wensdroom.
14-05-2018, 18:29 door Anoniem
Van het internet van de begin-periode mis ik meer de afwezigheid van vervelende mensen die er alleen maar op
uit zijn om andermans plezier te vergallen dan de afwezigheid van controle.
Ik heb altijd al gezegd dat als internet mainstream zou worden, er uiteraard controle zou komen.
En dat is ook terecht, want helaas komen daarmee ook de vervelende mensen.

De "vrijheid" was een zelf gedeclareerde vrijheid, net zoals je een stuk land kunt afpalen en daar een vrijstaat beginnen,
wat een weekje goed werkt tot men het in de gaten krijgt en er een eind aan maakt.
14-05-2018, 20:31 door MathFox
De goede oude tijd toen de eerste Windows machines aan het Internet gehangen werden (en met een welgemikte ping weer offline gingen)... De Morris wurm... Download snelheden die je in losse bytes per seconde mat (over de trans-Atlantische lijn)...
De goede oude tijd met plaintext logins (ssh bestond nog niet...) op 10baseT ethernet, waar het hele LAN kon meeluisteren.

Niet alle verandering is vooruitgang, maar er zijn op het gebied van beveiliging aanzienlijke stappen vooruit gezet.
14-05-2018, 20:36 door Anoniem
Die beginperiode van het internettijdperk mag dan wel uitgestorven zijn, maar dat belet niet dat velen er met heimwee naar hunkeren! Ook de computers waren toen simpel en konden nog als een soort elektronische meccano uit elkaar gehaald worden en ook men kon men er aan sleutelen en ermee experimenteren.
Wie herinnert zich ook niet de muziek-download sites als Limewire, Napster, e.a.
Oei, dat was eigenlijk op de keeper beschouwd wel beetje illegaal, maar geen kat die zich daar iets van aantrok, wat was het 'gratis' download-leven toen mooi he.
Maar o wee, plots werden de grote vier of vijf Big's van de muziekindustrie echt wakker en ze klopten bij de overheid aan want ze zagen hun winstcijfers nogal scherp 'downwards' duikelen.
Boekhouders kijken nu eenmaal naar de cijfertjes he.
En vanaf toen werd het 'Bezahlen bitte!', zo gaat dat.
De pret was over, daar moesten we dan ook mee leren leven.
Maar moeilijk gaat ook he.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Muziekcultuur_op_internet
14-05-2018, 20:50 door karma4
Door MathFox: De goede oude tijd toen de eerste Windows machines aan het Internet gehangen werden....
Nou meer TCP over SNA token-ring etc. met het buiten de deur houden van internet html want gevaarlijk.
Een uitzondering als je ergens een modem mocht inpluggen op een machine.
14-05-2018, 21:58 door Anoniem
Door MathFox:
Niet alle verandering is vooruitgang, maar er zijn op het gebied van beveiliging aanzienlijke stappen vooruit gezet.

De grote achteruitgang is dat dit nodig is. Dat je je overal moet beveiligen omdat er anders mensen misbruik van maken.
Dat je je sleutelbos altijd bij iedereen weg moet houden omdat er anders mensen die zichzelf geweldig vinden een copietje
van de sleutels maken. Omdat dat kan. En omdat ze sociaal minderwaardig zijn.

Het enige waar we ons aan kunnen vastklampen is dat dit soort dingen vaak na een tijdje weer voorbij gaat.
In dezelfde tijd als dat het internet opkwam moest je nog maatregelen nemen om je autoradio te beschermen tegen
de klaplopers van de samenleving. Radio in slede, los frontje, lastige codes, dat soort dingen.

Nu is dat al helemaal vergeten, niemand heeft meer zo iets om een radio te beveiligen en die gasten die stelen nu
andere dingen. Net zoals de onaangepasten op internet vanalles proberen te stelen in plaats van leuk mee te doen.

Er komt vast nog wel een tijd dat ze zich op wat anders gaan richten omdat internet niet meer lonend is.
15-05-2018, 00:48 door Anoniem
Goeie oude tijd. Inbellen met 28k8 modem. Handjevol websites in Netscape browsen. Oude spelletjes & IPX tunnelen voor multiplayer. ICQ. Gateway opzetten om kostbare telefoontikken te sparen. Simpele websites bouwen in de kladblok en een FTP server draaien zodat je op school bij je werkstukken kon of een simpel domoticasysteempje bouwen dat je met een klassieke Nokia kon bedienen.

Toen was het Internet nog veelbelovend en omgeven met techneuten die allemaal nieuwe toepassingen verzonnen om de wereld met elkaar te verbinden.

Tegenwoordig is het een van de meest gevaarlijke plekken op aarde waar alles dat er een verbinding mee heeft automatisch wordt aangevallen. Een gedrocht dat men uit alle macht probeert te controleren of uit te buiten en een plek waar het laatste beetje vrijheid alleen gebruikt wordt voor kwade bedoelingen.

Jammer en triest dat we alle slimme online oplossingen moeten negeren omdat het internet totaal niet meer te vertrouwen is.

Internet moet weer een hobby netwerkje worden: veel toepassingen die we heden gebruiken kunnen beter over autonome netwerken (aparte fiber to-the-home) lopen. De enige manier om het internet te redden is door de massa en afstand van te laten nemen.
15-05-2018, 09:12 door Anoniem
Door Anoniem: @PietdeVries,

Wordt u betaald of zo om dit soort "snelle effectieve afserveerreacties" te schrijven?
En dat 'op rijm' is nog een leuk trapje na, moet je toch wel de zon niet in het water kunnen zien schijnen.

Als het zo was, dat u een betaalde desinfo agent zou zijn, zou het mij niets verbazen,
waarschijnlijk opereren die zo.

luntrus

Hij heeft wel een punt - de openingspost is dermate slecht opgemaakt dat 'ie enorm veel ruimte inneemt. Volgens mij past 't in de helft:

Het begin ervan is altijd spannend en leuk,emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel ofniet bent geweest zowel online als in het echte leven.Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,mag dat nog,kan dat nog? Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb? Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken. Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken? Met hun spectre en meltdown hebben ze hun slag al geslagen he google?

De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen, en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden, want ze wisten dit allang van te voren. Nee,er moeten slimmere en superieure cpu's en chipsets komen,
die het digitale monitoring systeem verder doen verbeteren en versterken. Daarom moeten we af van al die domme cpu's en chipsets uit het verleden,snel van die oude domme hardware af. We willen smart en slimme devices en monitoring in je huis en buiten je huis van de mensheid wereldwijd het opkomende Panopticum (architectuur).

Dus wellicht heb je een punt dat 'ie wat zeikerig overkomt, aan de andere kant een Anoniem die op 11:33 de hele (!!) post quote en dan zelf niet meer dan "idd" toevoegt - dat is toch verspilling van onze internet ruimte?
15-05-2018, 09:38 door Anoniem
Weet je nog Ouwtje hoe het CD laatje open en dicht ging zonder dat we wisten wie het deed :-)
15-05-2018, 12:07 door Anoniem
@Vandaag 09:12 door Anoniem
Precies!, net wat ik allang dacht. Dat beetje showachtig 'Quote' systeempje hier en elders ook is toch pure verspilling van kostbare data ruimte he.
Lijkt goed op het nu alom gebruikt secretariaat systeem die voor de 'zekerheid' toch maar even alles gaan afprinten en papier en 'bomen' verspillen dat het niet mooi meer is ;-)
Maar ja, iedereen doet het he! De wet van de grote getallen speelt misschien ook al mee.
Want internet is inderdaad een gevaarlijke plaats geworden, onvoorspelbaar en onberekenbaar, zoals de advocaatjes dat nu noemen...
Er kan dus van alles en nog wat gebeuren he, zoals zomaar verdwijnen van complete bestanden; het kan allemaal hoor, jammer maar helaas he.
Je zou er zelfs nog een 'hackerfobie' van kunnen krijgen!, als dat soort 'fobie' wel bestaat, weet niet zeker.
15-05-2018, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem: Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Dat impliceert dat alle landen zomaar meedoen. Zelfs in Nederland kunnen politici het niet eens worden met elkaar.
Hoe zouden 'ze' de mensen in Pakistan of Venezuela in de gaten houden dan?



Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Dan moet je liegen. Dat doen zij ook. Ook liegen tegen jezelf. Ook in gedachten. Tegen gedachtencontrole. Feedback loop.



Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

Surveillance is non-stop in de wereld zeker sinds de WO-2 en zeker na de Koude Oorlog.

Mijn buren gluren. Hoezo, heb je er last van?



Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb?
Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken.

Mensen vinden het verdacht als iemand geen smartphone op zak heeft of Tor gebruikt. Dat wordt er vroeg ingetimmerd.
Af en toe een pedo veroordelen om de rest onder controle brengen.



Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Zou je het zelf doen, socialmedia nagaan bij solicitanten?



Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken
die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken?

Wie is ze?


De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere
snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen,
en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden,
want ze wisten dit allang van te voren.

En de 2G/3G compliant chip in elke coprocessor sinds 80586. Tin foil hat.
15-05-2018, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem: Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.


Het internet van de begin-periode is allang uitgestorven.

Wij zitten nu in de eind-periode.
15-05-2018, 15:37 door Anoniem
Dus wellicht heb je een punt dat 'ie wat zeikerig overkomt, aan de andere kant een Anoniem die op 11:33 de hele (!!) post quote en dan zelf niet meer dan "idd" toevoegt - dat is toch verspilling van onze internet ruimte?

Wow, rampzalig. Wordt al je bandbreedte door verstookt. Ga je je echt drukmaken om zoiets irrelevants ? ;)
15-05-2018, 15:39 door Anoniem
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Hoe vaak heb je problemen ondervonden, doordat je iets zei op het internet ? Nog nooit ? Ga eens kijken in totalitaire systemen. Daar trappen ze je voordeur in, wanneer je online kritiek hebt op de overheid. Ik ben ook niet blij met de huidige ontwikkelingen, maar je weet het wel heel erg dramatisch te brengen.
15-05-2018, 15:44 door Anoniem
Wij zitten nu in de eind-periode.

Tuurlijk, de geschiedenis houdt bijna op LMFAO.
15-05-2018, 15:46 door Anoniem
De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen, en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden, want ze wisten dit allang van te voren.

Er valt geen touw vast te knopen aan bovenstaand stukje. Nog nooit geweten verder dat wereldverbeteraars geinteresseerd zijn in snellere CPU's. Wat is jouw definitie van de wereld verbeteren ?
17-05-2018, 01:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Wij zitten nu in de eind-periode.

Tuurlijk, de geschiedenis houdt bijna op LMFAO.

Bijbelse proporties...... Chips en cola staat klaar.
17-05-2018, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem: Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb?
Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken.

Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken
die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken?

Met hun spectre en meltdown hebben ze hun slag al geslagen
he google?

De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere
snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen,
en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden,
want ze wisten dit allang van te voren.

Nee,er moeten slimmere en superieure cpu's en chipsets komen,
die het digitale monitoring systeem verder doen verbeteren en versterken.

Daarom moeten we af van al die domme cpu's en chipsets uit het verleden,snel van die oude domme hardware af.

We willen smart en slimme devices en monitoring in je huis en buiten je huis van de mensheid wereldwijd
het opkomende Panopticum (architectuur).

idd
17-05-2018, 14:08 door Anoniem
Door Anoniem:
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Hoe vaak heb je problemen ondervonden, doordat je iets zei op het internet ? Nog nooit ? Ga eens kijken in totalitaire systemen. Daar trappen ze je voordeur in, wanneer je online kritiek hebt op de overheid. Ik ben ook niet blij met de huidige ontwikkelingen, maar je weet het wel heel erg dramatisch te brengen.

Het gaat over het bericht,dus lezen wat er staat,het gaat niet over mij,

Ik ben helemaal niet interessant en ik ben totaal niet belangrijk,en ik vind mijzelf totaal niet belangrijk.

Maar gelukkig beginnen mensen het steeds vaker in te zien,deze mensen riepen ook altijd ik heb niets te verbergen,
nu had het wat tijd nodig en zijn ze er nu achter dat het toch anders word dan dat ze gedacht hadden.
17-05-2018, 17:24 door Anoniem
@ voorgaande

Ik heb als klant van sec.nl en allround nerd heel vaak problemen ondervonden. Men weet je te vinden ook als je anoniem gaat want "mensen die zich verstoppen hebben wat te verbergen".

If you know what the hell is going on, you're probably full of shit. (Robert Wilson)

Wat ik merk dat het erger wordt als je dan toch besluit Facebook en GoogleTalk te gebruiken of je "mening uit". De bedreigingen zijn niet mals. Dus ik wil weer naar dat anonieme bestaan. Maar nu maak ik mij zorgen over andere dingen.

On a planet that increasingly resembles one huge maximum security prison, the only intelligent choice is to plan a #JAILBREAK. (Robert Wilson)


Als je anoniem bent en je echte mening en persoon is onthouden van de internet social media dan kunnen slechterikken je alsnog hijacken en in alle richtingen spinnen. Als zij jou op het begin al in het vizier hadden is dit risico aanwezig.

Het dilemma is dat je anoniem wil maar zichtbaar moet zijn! Tenzij slechterikken hun goede kant tonen en dat zie ik niet gebeuren. Cybercrime neemt toe en ik wil graag werken in deze sector dus anonimiteit is tot op zekere hoogte handig (ook voor een toekomstige werkgever). Met de toename van cybercrime daalt het vertrouwen. Dit is eeuwig zonde want er is een gebrek aan ervaren ICT vakmensen.

Laat sollicanten gewoon eens een uurtje los in de serverruimte... You can discover more about a person in an hour of play than in a year of conversation. (Plato)


Binnenlandse zaken computersystemen zijn onveilig door gebrek aan mensen en kennis. Europese politie en KLPD heeft mensen te kort. Goede mensen zitten thuis op imperialistische speldenkussens, oftewel scheetkussen (gameserver humor). De gang van zaken is schizofreen te noemen. De overheid ben je op een gegeven moment zelf. Als je iets wil verbeteren of veranderen. Het helpt dan niet als ze jouw bestempelen als black hatter of iets dergelijks.... In andere contreien (zeg maar buiten de Randstad) houden ze me ook voor gek. Stempel dit stempel dat.

Ofcourse I am crazy, but that doesn't mean I'm wrong. (Robert Wilson)



Hoe vaak heb je problemen ondervonden, doordat je iets zei op het internet ? Nog nooit ? Ga eens kijken in totalitaire systemen. Daar trappen ze je voordeur in, wanneer je online kritiek hebt op de overheid. Ik ben ook niet blij met de huidige ontwikkelingen, maar je weet het wel heel erg dramatisch te brengen.

De voordeur intrappen is niet wat beschaafde landen doen. Beschaafde mensen of werkgevers die zorgen dat je niet meer aan het werk komt, in de bijstand of erger zonder dat je weet waar het vandaan komt. Jij beschrijft onbeschaafde systemen waar de kill gewoon in het openbaar geschiedt omdat zulke systemen graag openbaar voorbeelden stellen. Repressie is overal hoor maar je hebt onbeschaafde en beschaafde repressie. Het is een hoge edele kunst. Ik bestudeer dat als hobby tot ik mijn echte hobbies weer kan uitvoeren.

The Future is up for grabs. It belongs to any and all who will take the risk and accept the responsibility of conscously creating the future they want. (Robert Wilson)


Alle vooruitgang in de toekomst is aan de rebellen. Laten wij denken aan de duizenden verlichters en denkers die ons zijn voorgegaan. De artistieke rebellen zoals Einstein, Moore, Tesla. Dan heb je nog rebellen die zich na een periode van rebellie conformeerden zoals Edison en Bill Gates. Bijdrage geleverd (maar niet echt), ga nu maar weg.


Het aanpakken van rebellen onder het mom van dissent of terreurwetten is niet meer dan een anti-intellectuele stroming geworteld in het Marxisme met als doel om grote groepen te gijzelen en in een eenheidsworst te stoppen. Bill Gates heeft tot ook tot die club bekeerd.
18-05-2018, 00:11 door Anoniem
Door Anoniem: Weet je nog Ouwtje hoe het CD laatje open en dicht ging zonder dat we wisten wie het deed :-)

En tegenwoordig heb je fabrikanten die de DVD & CD reader/writer er verkeerd in zetten: verticaal!
Dan moet je de discs vastklikken en later weer loswrikken. Verrekte onhandig.
De horizontale lade was perfect maar er zijn altijd weer van die figuren die iets anders bedenken en dan krijg je dus achteruitgang.

Ik gebruikte trouwens al computers vóór de intrede van internet. Tegenwoordig heb je al van die digibeten die denken dat hun computer het niet doet als ze geen verbinding hebben...
18-05-2018, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

idd

In de toekomst (als het nog niet gebeurt op kleine schaal) is er thought surveillance en intelligente gedragsstoring via psychologie en neurofeedback en biopotentials (monitoring... Dit gebeurt al, je kunt al veel goodies kopen hiervoor).

Je houdt de vooruitgang niet tegen. De enige manier om misbruik te voorkomen is zoveel mogelijk onderzoek doen.
Een introductie is te vinden in een boek van een Russische militair "The mind has no firewall".

Jouw zorgen over jouw internet privacy zijn van een lang vervlogen tijd. Kijkt u eens vooruit of bekijk eens het heden.
18-05-2018, 20:33 door Anoniem
Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?
Kan gewoon. Alle mensen uit de tijd voor grofweg de tweede wereldoorlog leefden zo. Wie houdt je tegen om ook zo te leven?
19-05-2018, 11:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik heb als klant van sec.nl en allround nerd heel vaak problemen ondervonden. Men weet je te vinden ook als je anoniem gaat want "mensen die zich verstoppen hebben wat te verbergen".

Ik weet niet wat je daar probeert te suggereren maar ik vind het wel HEEL TERECHT dat mensen in de problemen komen
die vinden dat ze de wereld kunnen verbeteren door aan te tonen dat andere mensen dingen (bijvoorbeeld hun security)
niet zo regelen als die mensen zelf vinden dat dat zou moeten.

Je kent ze wel, de "white hat hackers". Daar heb ik geen medelijden mee. Ook niet met een andere kleur hoed.
20-05-2018, 16:14 door Anoniem
White is black en black is staatshackers. (foreign/domestic) Alles is politiek. Elk woord heeft (dubbele) betekenis.
20-05-2018, 18:02 door Anoniem
Door Anoniem: Weet je nog Ouwtje hoe het CD laatje open en dicht ging zonder dat we wisten wie het deed :-)
Ja dat weet ik nog heel goed. Maar ik liet het er niet bij zitten. Ik heb het ding gesloopt tot ik er achter kwam welke kabouter dat deed. Er bleek een heel klein schakelkaboutertje in te zitten maar die zat er al vele jaren, dag en nacht zonder ophouden, dus die ging nooit eens onder de douche of zo. Dus die heb ik eens goed schoongespoten en daarna heb ik gezegd: "Sesam..., Broodje!" (dat moest ik zeggen van die schakelkabouter). Nou, en wat er toen gebeurde....
Mijn handen gingen schroefjes oppakken, en onderdelen die door het slopen op de grond waren terechtgekomen,
en ze bouwden zomaar weer de hele CD-speler in elkaar.
Dat schakelkaboutertje was toen heel blij dat ie weer zo lekker schoon was en heeft uit dankbaarheid nooit meer met het CD-laatje gespookt. Dat was leuk verhaaltje he?
De moraal van dit verhaal: hou jezelf lekker schoon, dan doe je tenminste gewoon. Jaha... Echt waar.
Van buiten én van binnen is dat. Das in je kleine bolle hoofje. En dan kan internet vrij zijn. Als iedereen gewoon doet.
Mijn vader zegt ook wel eens normaal. Da's ook gewoon.
Maar anders niet hoor. Nehee... Echt waar. Dat snap jullie wel he?
21-05-2018, 23:22 door Anoniem
Voor de jonkies!

Toen de eerste Mac met ingebouwde CD drive kwam (toen al behoorlijk duur trouwens!), belde een klant de klantenservice op. Dat zijn mokhouder gebroken was. En of ze niet wat beters konden leveren voor dat geld.
23-05-2018, 19:03 door Anoniem
Wat een rare en onzinnige praat is in deze thread geslopen.
23-05-2018, 20:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wij zitten nu in de eind-periode.

Tuurlijk, de geschiedenis houdt bijna op LMFAO.

Bijbelse proporties...... Chips en cola staat klaar.

Nou geniet maar van je chips en cola nu het nog kan, want als de geschiedenis op houdt, dan houdt het voor iedereen op.
23-05-2018, 23:46 door Anoniem
Het "oude internet" komt terug. Het is namelijk nooit weggeweest.
25-05-2018, 01:52 door Anoniem
Iedereen een vrolijke GDPR toekomst gewenst!

Voor alle juristen en adviseurs nog een leuke tip!

De GDPR is vanaf nu overgenomen door alle EU landen. Allemaal dezelfde wet. Handig.

Maarrrrrrrrrr!!!!!!!!!

Wat je juridisch op je website zet, is van nul en generlei betekenis, tenzij het voor elke EU land in de daar wettige taal is vermeld. Als bijvoorbeeld toestemming vraagt in een pop-upje aan een Griek, of een Fin, dan zal dat ook in de taal van de lezer leesbaar moeten zijn. Anders voldoe je voor een gebruiker uit dat land nog steeds niet aan de wet. Je mag van een Griek bijvoorbeeld niet verwachten dat hij je privacy verhaal et cetera perfect in het Nederlands begrijpt, en ook niet van een Fin! Terwijl die gebruikers net zo goed EU burgers zijn, maar dan dus wel moeten kunnen begrijpen wat er staat! Want anders wordt het toch weer, geen idee wat er stond, onleesbaar voor mij, dus maar OK geklikt. Maar dan kan je alsnog aangeklaagd worden dus.

Het maakt ook niet veel uit of je content enkel Nederlands is, want als iemand gewoon plaatjes komt kijken, of video's, en muziek luisteren, dan heeft ie nog net zo goed rechten volgens de GDPR. Daar gaat dan de privacy autoriteit in dat land over oordelen. Die kunnen wel een woordenboek erbij halen, of een translate app, maar niemand in de EU wordt geacht alle Europese talen te begrijpen. En dus gaat jouw bewijs of verklaring sowieso de prullie in. In Frankrijk spreken ze Frans. Op de rechtbank alleen maar. Dus wat je presenteert aan een Fransman, moet ook echt in het Frans zijn. Voor een Duitse rechter moet je ook geen Engels verhaal ophouden. Hij begrijpt het weillicht perfect, maar juridisch is het van nul en generlei waarde.

Maar omdat we allemaal in het zelfde GDPR mandje zitten, kan dan een, bijvoorbeeld, Italiaanse rechter je gewoon een boete opleggen. Omdat je voor Italianen niet aan de GDPR hebt voldaan. Die hoeven niet eerst Nederlands gestudeerd te hebben om een .nl site te bezoeken. Maar genieten wel dezelfde privacy rechten.

Als je dus alles tiptop denkt te hebben, maar een Italiaan voelt zijn privacy geschonden, dan kun je niet aanvoeren, dat stond er toch duidelijk? Want dan hamert de rechter gelijk af, ja maar voor de mensen hier dus niet!

Dus ja. Alles wat juridisch is, wat de GDPR betreft, op je site, zal in alle EU landen in hùn officiele taal leesbaar moeten zijn. Engels is niet eens meer relevant want die brexitten volgend jaar, dus dan is Enegls nergens meer een officiële taal binnen de EU. (Het wordt zoals Latijn nog is voor dokters en geestelijken, een dooie taal, en juridisch betekenisloos, je kunt voor de Nederlandse rechter ook niet in het Latijn komen getuigen...).

Kleine steun: Ellenlange teksten mag ook niet meer van de GDPR, dus als je het goed hebt gedaan is het kort. In de zoveelentwintig talen van de EU vertalen kost je een paar uurtjes. Yandextranslate, Googletranslate. Copy, translate plak. Hoeft niet gelijk vlekkeloos te zijn, als het er maar staat. Beter dan niks. Want enkel Nederland of Engels, dan staat er voor de rest van de EU dus wettelijk nog steeds inderdaad niks.

Ik ben wel nieuwsgierig of die grote Amerikaanse sites daar aan gedacht hebben. Want al die Engelstaligen staan er niet zo bij stil, dat niet iedereen hun taal spreekt. En nog minder dat dat in die landen helemaal niet een rechtsgeldige taal is! Het betekent trouwens ook dat als je vanaf vandaag op een Engelstalige site komt, die alles helemaal in orde lijkt te hebben voor de GDPR, maar alles in het Engels, dat je rustig kan klikken wat je wil. Want dat telt niet. Dat moet ook netjes in leesbaar Nederlands geschreven zijn.

Het oude internet komt terug. Lekker in de taal die je begrijpt. En met respect voor alle EU burgers!

(Niet aan gedacht? Elke jurist hoort dit te weten. Dus als dat vergeten is, mag hij er niks extra voor rekenen, want zelf sufferd. Teveel Amerikaanse films gekeken. ;-))
25-05-2018, 11:23 door Anoniem
Nie rozumiem.

luntrus
25-05-2018, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Wat je juridisch op je website zet, is van nul en generlei betekenis, tenzij het voor elke EU land in de daar wettige taal is vermeld. Als bijvoorbeeld toestemming vraagt in een pop-upje aan een Griek, of een Fin, dan zal dat ook in de taal van de lezer leesbaar moeten zijn. Anders voldoe je voor een gebruiker uit dat land nog steeds niet aan de wet.
Ik zie in de AVG overal staan dat het in duidelijke en eenvoudige taal gesteld moet zijn, maar niet dat elke taal die in de EU gesproken wordt ondersteund moet worden. Nou is Grieks voor een gemiddelde Fin inderdaad niet duidelijk en eenvoudig, maar toch betwijfel ik of je het zo draconisch uit moet leggen als jij doet. Het doel van de AVG is namelijk niet om elke economische activiteit te saboteren. Heb je bronnen die jouw uitleg bevestigen?
Die kunnen wel een woordenboek erbij halen, of een translate app, maar niemand in de EU wordt geacht alle Europese talen te begrijpen.
Dus ook niet iemand in de EU die een website of webwinkel heeft.

Ik vermoed dat het volstaat om de informatie in dezelfde talen aan te bieden als de user-interface. Als jij een Griekse versie van je webwinkel hebt dan richt je je duidelijk op de Griekse markt en moet je de informatie ook in het Grieks opnemen. Als je je richt op een Nederlandstalig publiek dan heb je Nederlandstalige voorwaarden nodig. Richt je je op een internationaal publiek en gebruik je daarvoor Engels dan heb je Engelstalige informatie nodig om aan de AVG te voldoen. Je richt je tenslotte op dat deel van het internationale publiek dat Engels kent. Ik zou het heel vreemd vinden als dit onvoldoende was.

Ik zie trouwens dat de Autoriteit Persoonsgegevens zowel het formulier voor het melden van datalekken als het bijbehorende privacystatement alleen in het Nederlands op de website heeft staan. Volgens jouw interpretatie voldoen die daarmee niet aan de AVG. Volgens mijn interpretatie klopt dat als een bus.
25-05-2018, 13:24 door Anoniem
Ik snap de discussies over het internet, dat 25 jaar zou bestaan, niet echt. Ik zelf ben in 1978 begonnen met internet...ik bedoel Darpa. De snelheid van thuis was niet meer dan 300 baud. Ik werkte bv. vanuit Nederland via een link naar de uni van Rochester USA met de taal C. Het duurde toen zo lang dat je koffie kon gaan drinken. Ik denk dat de discussie meer zou moeten gaan over de general markup language die wel de echte stap was en nog steeds is.

Piet
25-05-2018, 16:25 door Anoniem
Naschrifje over de vragen.

Het maakt natuurlijk een groot verschil of je netjes met gebruikersdata omgaat op je site of niet! Want dan volstaat naar mijn mening prima dat netjes weergeven is de gebruikerstaal of talen van je doelgroep.

Maar doe je aan tracking, bijvoorbeeld adsense banners, of Google recaptcha, of youtube films (product demonstraties), of Faceboook likes en logins, wat automatisch dat met externe en ook nog niet-EU sites trackt, dan moet je dat melden en eerst toestemming voor vragen.

En dat hoort voor elke EU burger dan in zijn wettelijke taal van zijn land te staan.

Dat hoeft ook helemaal niet in de GDPR te staan. Want dat is universeel. Zo is de GDPR ook netjes in al die talen beschikbaar. Daar zie je het dan wél aan.

Het lijkt iets sufs, maar is heel essentieel.

Echte case. Ik ben een Nederlander maar woon, en heb mijn domocilie in Spanje. Al jaren. RTL wou eens komen filmen (geen bluf, gebeurd ook), en stuurde een contract. In het Nederlands. Met referenties aan Nederlandse wetsartikelen. Het was wel het eerste jaar dat ze opnamen in het buitenland maakten, het zij ze vergeven. Maar toen heb ik ze wel gezegd, jongens, eigenlijk is jullie contract, wat mijn verplichtingen niks waard. Maar ik zal me er wel netjes aan houden hoor. En ook gedaan. Ja, kom maar eens op TV dan... Het klopte wel. Het moest in het Spaans zijn, (ongeacht of ik als in Spanje wonende Nederlander het Spaans nou prefect beheers of niet!!!!) en referenties aan Nederlandse wetsartikelen gelden hier niet. Er zijn uitstekende Spaanse wetten ook om auteursrecht en eigendom van opnames te regelen (daar ging het vooral om), maar enkel al de artikelnummers zijn anders. Helaas pindakaas.

Echte case 2. Ik had in Spanje een contract met een Engelse makelaar getekend. Er gaat wat scheef. Toch even langs de Spaanse advocaat. Want die Engelsman begon wat te hameren op wat in het contract stond. Mijn advocaat zei, dat papier kan zo in de prullie. Niks mee te maken. Want in het Engels. Niet dat er dan niks geldt hoor! Dan geldt er wat alhier volgens gebruik en jurisprudentie, "te doen gebruikelijk is", in het geval er geen schriftelijk contract bestaat. Want dat papiertje zei niks. De advocaat zei, de rechter kijkt er niet eens naar, ondank dat de cijfers die er in staan toch wel prima leesbaar zijn voor de rechter. Prullenbak!

Dat.... Geldt in alle EU landen. Ook in Nederland trouwens. Zelfs beëdigde vertalingen gelden niet. Enkel in criominele zaken worden bewijzen in andere talen toegelaten op die manier. Maar in civiele zaken niet. De GDPR is civiel recht.

Om terug te komen op de GDPR, als je op je site dingen doet waar de GDPR toestemming voor vereist, dan zal dat dus in de wettelijke taal van de gebruiker gepresenteerd moeten worden. Zo is in Nederland, Nederlands de wettelijke taal. Ook voor Friesland. Dus in het Fries hoeft niet. In België heb je Vlaams-Nederlands, Frans en Duits. Daar zal alles in drie talen moeten. Voor alle Belgen dan. Ook voor een Waal die geen letter Vlaams spreekt. Anders juridisch niet in orde. Want een Waal kan ook in Antwerpen wonen. Of Knokke.

Ook als bijvoorbeeld een Europeaan, waar ook, bijvoorbeeld graag de Telegraaf leest, of nos.nl, en daarvoor het artikel zelf door zijn browser laat vertalen (zit inmiddels in veel browsers), dan is hij nog niet verplicht datzelfde te doen met een toestemming voor tracking. In tegendeel, die vertaling komt van een derde die allerlei vertaalfouten kan maken. Die kan dus ook gewoon twee keer ok klikken, en daarna gewoon in zijn land een klacht indienen. Dat heel zijn gebruikersgedrag is gedeeld met Amazon. En Google. En als je dan zegt, dat stond er toch bij de ingang op het bordje? Ja, maar niet in zijn wettelijke taal. Dus niet geldig.

Het hoeft niet in de wet te staan. Het is een algemeen rechtsprincipe in de EU. Nooit gezien hoe dat hele parlement daar met koptelefoontjes zit? En hoeveel kosten die maken met vertalen, printen en kopiëren? Omdat elke parlementarier het extact in ZIJN wettelijke taal moet kennen om te kunnen accorderen. En dat geldt niet enkel voor die zaal, maar voor alle EU burgers.

Als je in Nederland een auto aan een Griek verkoopt, dan moet het contract in het Nederlands zijn. Voor jouw rechten. Maar ook voor die Griek. Rijd je hem naar Griekenland, en sluit je de deal daar (dus Grieks recht van toepassing), dan moet het in het Grieks. Anders heeft het nul en generlei waarde. Noch voor de koper, noch voor de verkoper.

Zo is het volgens mij.

Maar graag reaktie van een echte Internationale jurist hierover. Ik ben wel door de wol geverfd, maar wil me niet aan juridische kwakzalverij schuldig maken!

Het is volgens mij een belangrijk punt om, juist als je denkt dat echt alles geweldig goed geregeld is, je binnen de EU niet alsnog een vette boete zou kunnen krijgen. Ook als je gewoon wat keurig nieuws hebt en wat banners. Maar met targeting.

Graag een commentaar van een echte baliekluiver (Met toegang tot de hele Wolters Kluwers database voor juristen, aub)!

Ik denk dat het een flink risico kan zijn.
25-05-2018, 16:49 door Anoniem
Nog een klein naschriftje...

Niet gelijk zuchten als het allemaal klopt wat ik schreef hoor. Zo een grote moeite is het ook weer niet.

Commercieel zit er namelijk wél grote waarde in. Iedereen is geneigd om meer vertrouwen te hebben in een site die in zijn taal beschikbaar is. Zo koop is zelf toch ook nog graag bij sites die in mijn moedertaal beschikbaar zijn. Ik koop als Nederlander in Spanje dan toch duizend keer sneller op een Nederlandse site dan op, noem maar wat, een Hongaarse bijvoorbeeld. Daar ben ik dan instinctief wat voorzichtiger mee. Herkent u dat? ;-)

Waar het juridisch is, netjes in alle talen beschikbaar, bevordert de verkoop. En het vertrouwen. Klantenbinding. Ik zou ook sneller wat in Hongarije bestellen als het juridisch deel netjes in het Nederlands leesbaar zou zijn (en in mijn geval, ook in het Spaans).
27-05-2018, 18:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?
Kan gewoon. Alle mensen uit de tijd voor grofweg de tweede wereldoorlog leefden zo. Wie houdt je tegen om ook zo te leven?

De AIVD (en CIA) houden actief lijsten bij met "spookburgers". Dit zijn burgers die niet in telefoonboeken staan (vertaald naar nu dus burgers zonder smartphone) en burgers die zich niet aansluiten bij verenigingen (vertaald naar nu.... sociale eenlingen).

Is op burojansen.nl te lezen.

Privacywarriors en "bezorgden" zullen logischerwijze veel vaker routinematig gecontroleerd worden (analoog of digitaal) en zeker na Breivik. Dit gebeurde volgens burojansen al onder de BVD en als jij op vakantie gaat moet je niet gek opkijken dat ze je daar ook screenen in je hotel of onderweg. Met de paranoia wereldwijd worden de standaard checks op toeristen alleen erger. Ik heb al meegemaakt dat ik in landen ondervraagd werd omdat ik geen Facebook had want de redenatie was dat ieder normaal mens op Facebook zit en zit je daar niet op dan wijk je af van de norm en moet je onderzocht worden.

Leven buiten het digitale grid is dus niet de oplossing als je met rust gelaten wilt worden!

Om die reden maak ik zelf een website over mij, mijn hobbies en de huisdieren, waar ik ben geweest en met wie. Dit is echt het beste.
27-05-2018, 23:02 door Anoniem
Door Anoniem:

De AIVD (en CIA) houden actief lijsten bij met "spookburgers". Dit zijn burgers die niet in telefoonboeken staan (vertaald naar nu dus burgers zonder smartphone) en burgers die zich niet aansluiten bij verenigingen (vertaald naar nu.... sociale eenlingen).

Ik heb al meegemaakt dat ik in landen ondervraagd werd omdat ik geen Facebook had want de redenatie was dat ieder normaal mens op Facebook zit en zit je daar niet op dan wijk je af van de norm en moet je onderzocht worden.
Gelukkig weet de AIVD en CIA nog niet dat ik niet op Facebook zit ;-)
28-05-2018, 11:44 door Anoniem
Vorig jaar ontdekten onderzoekers van de Technische Universiteit

Braunschweig in Duitsland ruim 200 Android-apps die zonder dat

gebruikers dit weten naar ultrasone audiobakens in de

achtergrond luisteren.

Zo kunnen adverteerders en andere bedrijven achterhalen waar een

gebruiker zich precies bevindt, waar de gebruiker naar kijkt of

luistert en verschillende mobiele apparaten van de gebruiker met

elkaar in verband brengen.

"Meer en meer van onze apparaten communiceren via dit

onhoorbare communicatiekanaal.

Ultrasone communicatie maakt het mogelijk om apparaten aan

elkaar te koppelen en informatie uit te wisselen.

Het maakt het ook mogelijk om gebruikers en hun gedrag over

meerdere apparaten te volgen", aldus onderzoekers van de St.

Pölten University.

Deze vorm van tracking is volgens de onderzoekers te vergelijken

met cookies op het web.

Daar komt bij dat bijna elk apparaat met een microfoon en

luidspreker ultrasone geluiden kan versturen en ontvangen.

Gebruikers weten vaak niet dat erop deze manier gegevens

worden verstuurd.

De onderzoekers hebben nu een app gemaakt die akoestische

cookies kan detecteren en gebruikers hiervoor waarschuwt.

Wanneer gewenst kan de app die ook blokkeren.

De app is dus eigenlijk de eerste ultrasone firewall voor

smartphones en tablets", aldus de onderzoekers. SoniControl,

zoals de app heet, is beschikbaar voor Android-telefoons en te

downloaden via Google Play.

En zo kun je nog wel even doorgaan he google,ja mensen,wat next?
28-05-2018, 15:21 door Anoniem
We willen smart en slimme devices

Met andere woorden, je wil graag devices welke mede ontworpen zijn met het doel om jouw privacy te schenden, ten bate van de informatie positie van de producent ? ;)
28-05-2018, 18:01 door Anoniem
Gewoon verhuizen naar het Amazone gebied en in de jungle in een hutje wonen. Problem solved.
28-05-2018, 21:37 door Anoniem
M'n moeder zei vroeger al dat alle techniek eigenlijk altijd in wapens omgezet wordt. Aanvankelijk was ik sceptisch. Maar zag inderdaad een hoop , zelfs niet technische zaken als wapens ingezet worden... En nu door dit draadje word ik daar weer aan herinnerd. Want zoals we zien is ook het internet van 1993 omgezet in een wapen om meer macht te verkrijgen, meer controle.

En het begon zo leuk met de abacus.
29-05-2018, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem: Naschrifje over de vragen.

Het maakt natuurlijk een groot verschil of je netjes met gebruikersdata omgaat op je site of niet! Want dan volstaat naar mijn mening prima dat netjes weergeven is de gebruikerstaal of talen van je doelgroep.

Maar doe je aan tracking, bijvoorbeeld adsense banners, of Google recaptcha, of youtube films (product demonstraties), of Faceboook likes en logins, wat automatisch dat met externe en ook nog niet-EU sites trackt, dan moet je dat melden en eerst toestemming voor vragen.

En dat hoort voor elke EU burger dan in zijn wettelijke taal van zijn land te staan.

Dat hoeft ook helemaal niet in de GDPR te staan. Want dat is universeel. Zo is de GDPR ook netjes in al die talen beschikbaar. Daar zie je het dan wél aan.

Het lijkt iets sufs, maar is heel essentieel.

Echte case. Ik ben een Nederlander maar woon, en heb mijn domocilie in Spanje. Al jaren. RTL wou eens komen filmen (geen bluf, gebeurd ook), en stuurde een contract. In het Nederlands. Met referenties aan Nederlandse wetsartikelen. Het was wel het eerste jaar dat ze opnamen in het buitenland maakten, het zij ze vergeven. Maar toen heb ik ze wel gezegd, jongens, eigenlijk is jullie contract, wat mijn verplichtingen niks waard. Maar ik zal me er wel netjes aan houden hoor. En ook gedaan. Ja, kom maar eens op TV dan... Het klopte wel. Het moest in het Spaans zijn, (ongeacht of ik als in Spanje wonende Nederlander het Spaans nou prefect beheers of niet!!!!) en referenties aan Nederlandse wetsartikelen gelden hier niet. Er zijn uitstekende Spaanse wetten ook om auteursrecht en eigendom van opnames te regelen (daar ging het vooral om), maar enkel al de artikelnummers zijn anders. Helaas pindakaas.

Echte case 2. Ik had in Spanje een contract met een Engelse makelaar getekend. Er gaat wat scheef. Toch even langs de Spaanse advocaat. Want die Engelsman begon wat te hameren op wat in het contract stond. Mijn advocaat zei, dat papier kan zo in de prullie. Niks mee te maken. Want in het Engels. Niet dat er dan niks geldt hoor! Dan geldt er wat alhier volgens gebruik en jurisprudentie, "te doen gebruikelijk is", in het geval er geen schriftelijk contract bestaat. Want dat papiertje zei niks. De advocaat zei, de rechter kijkt er niet eens naar, ondank dat de cijfers die er in staan toch wel prima leesbaar zijn voor de rechter. Prullenbak!

Dat.... Geldt in alle EU landen. Ook in Nederland trouwens. Zelfs beëdigde vertalingen gelden niet. Enkel in criominele zaken worden bewijzen in andere talen toegelaten op die manier. Maar in civiele zaken niet. De GDPR is civiel recht.

Om terug te komen op de GDPR, als je op je site dingen doet waar de GDPR toestemming voor vereist, dan zal dat dus in de wettelijke taal van de gebruiker gepresenteerd moeten worden. Zo is in Nederland, Nederlands de wettelijke taal. Ook voor Friesland. Dus in het Fries hoeft niet. In België heb je Vlaams-Nederlands, Frans en Duits. Daar zal alles in drie talen moeten. Voor alle Belgen dan. Ook voor een Waal die geen letter Vlaams spreekt. Anders juridisch niet in orde. Want een Waal kan ook in Antwerpen wonen. Of Knokke.

Ook als bijvoorbeeld een Europeaan, waar ook, bijvoorbeeld graag de Telegraaf leest, of nos.nl, en daarvoor het artikel zelf door zijn browser laat vertalen (zit inmiddels in veel browsers), dan is hij nog niet verplicht datzelfde te doen met een toestemming voor tracking. In tegendeel, die vertaling komt van een derde die allerlei vertaalfouten kan maken. Die kan dus ook gewoon twee keer ok klikken, en daarna gewoon in zijn land een klacht indienen. Dat heel zijn gebruikersgedrag is gedeeld met Amazon. En Google. En als je dan zegt, dat stond er toch bij de ingang op het bordje? Ja, maar niet in zijn wettelijke taal. Dus niet geldig.

Het hoeft niet in de wet te staan. Het is een algemeen rechtsprincipe in de EU. Nooit gezien hoe dat hele parlement daar met koptelefoontjes zit? En hoeveel kosten die maken met vertalen, printen en kopiëren? Omdat elke parlementarier het extact in ZIJN wettelijke taal moet kennen om te kunnen accorderen. En dat geldt niet enkel voor die zaal, maar voor alle EU burgers.

Als je in Nederland een auto aan een Griek verkoopt, dan moet het contract in het Nederlands zijn. Voor jouw rechten. Maar ook voor die Griek. Rijd je hem naar Griekenland, en sluit je de deal daar (dus Grieks recht van toepassing), dan moet het in het Grieks. Anders heeft het nul en generlei waarde. Noch voor de koper, noch voor de verkoper.

Zo is het volgens mij.

Maar graag reaktie van een echte Internationale jurist hierover. Ik ben wel door de wol geverfd, maar wil me niet aan juridische kwakzalverij schuldig maken!

Het is volgens mij een belangrijk punt om, juist als je denkt dat echt alles geweldig goed geregeld is, je binnen de EU niet alsnog een vette boete zou kunnen krijgen. Ook als je gewoon wat keurig nieuws hebt en wat banners. Maar met targeting.

Graag een commentaar van een echte baliekluiver (Met toegang tot de hele Wolters Kluwers database voor juristen, aub)!

Ik denk dat het een flink risico kan zijn.

Even een hypothetische case;
Stel ik wil een paar mensen in Europa dwars zitten en ik zet, op een webserver ergens in donker Afrika hun persoonsgegevens neer en ik zorg ervoor dat ik niet als eigenaar van de website bekend ben maar dat is één of andere lokale toko in dat donkere Afrikaanse land.
Kunnen de betrokkenen van dat bedrijf eisen dat ze dan die gegevens verwijderen of zijn ze gewoon de sjaak?
De GDPR geldt dan alleen voor Europa maar het internet is eigenlijk niet plaats gebonden, surveillance is tenslotte ook wereldwijd.
29-05-2018, 18:25 door Anoniem
Niet hypothetisch antwoord:

De GDPR beschermt de privegegevens van alle EU burgers. Ongeacht waar ze opgeslagen zijn.

De machtsmiddelen die de privacy waakhonden hebben zijn vooralsnog enkel boetes. Maar flinke. En ja, je hebt gelijk, ga maar een incasso doen in donker Afrika.

Het wordt al weer iets gemakkelijker als er een Europeaan er achter blijkt te zitten (maar niet uitsluitend! Er zijn meer verdragen van verschillende kwaliteit met andere niet-EU landen!).

Tot slot zijn natuurlijk ook hele sites of netwerken van hele landen te blokkeren. Zoals sommige dictaturen al doen. De GDPR noemt die mogelijkheid niet. Logisch ook, want al die Afrikaanse landen plukken ook de vruchten van een open internet. Dat ze vrij kunnen blijven emailen vanuit Nigeria bijvoorbeeld, dat je een erfenis hebt.

Hypothetisch heb je zeker een punt. Nog sterker, ook de hele EU bij elkaar kan nooit "de baas van internet" worden. Maar het is aanval en verdediging. Wat dat betreft doet China het niet slecht. En ook India liet zich geen Facebook zoete broodjes bakken. Met allemaal mooie zogenaamde kadootjes van mister gladjanus himself.

Wat al lang gold op internet waren zaken als auteursrecht, portretrecht, merkrecht, en nog een behoorlijk rijtje. Recht op prive is daaraan toegevoegd. En ik moet eerlijk zijn, ik vind bescherming van mijn prive (en dan ook nog manipuleren van die data), voor mezelf wat waardevoller dan dat je de laatste Harry Potter gratis kan lezen of ze laatste James Bond gratis kan zien. Ook lullig, als J.K Rowling een tientje misloopt op haar omzet natuurlijk. Maar mijn eigen levenssfeer vind ik minstens even waardevol.

Maar goed. Hypothetisch heb je gelijk. Ik denk zelfs voorlopig practisch ook nog!
30-05-2018, 15:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ik heb al meegemaakt dat ik in landen ondervraagd werd omdat ik geen Facebook had want de redenatie was dat ieder normaal mens op Facebook zit en zit je daar niet op dan wijk je af van de norm en moet je onderzocht worden.
Gelukkig weet de AIVD en CIA nog niet dat ik niet op Facebook zit ;-)

Daar komt verandering in als jij straks even een accountje aanmaakt.
30-05-2018, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De AIVD (en CIA) houden actief lijsten bij met "spookburgers". Dit zijn burgers die niet in telefoonboeken staan (vertaald naar nu dus burgers zonder smartphone) en burgers die zich niet aansluiten bij verenigingen (vertaald naar nu.... sociale eenlingen).

Ik heb al meegemaakt dat ik in landen ondervraagd werd omdat ik geen Facebook had want de redenatie was dat ieder normaal mens op Facebook zit en zit je daar niet op dan wijk je af van de norm en moet je onderzocht worden.
Gelukkig weet de AIVD en CIA nog niet dat ik niet op Facebook zit ;-)

Nog niet

maar ik zou daar wel voor kiezen als je een normaal leven wilt met normale sociale contacten, sociale zekerheid.

Je treft enkele onderwerpen die een rol spelen in mijn onderzoeksgebied, genoemd in algemeen onderzoek ten behoeve van security. Leuk man.
08-06-2018, 03:33 door Anoniem
Door Anoniem: Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb?
Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken.

Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken
die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken?

Met hun spectre en meltdown hebben ze hun slag al geslagen
he google?

De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere
snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen,
en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden,
want ze wisten dit allang van te voren.

Nee,er moeten slimmere en superieure cpu's en chipsets komen,
die het digitale monitoring systeem verder doen verbeteren en versterken.

Daarom moeten we af van al die domme cpu's en chipsets uit het verleden,snel van die oude domme hardware af.

We willen smart en slimme devices en monitoring in je huis en buiten je huis van de mensheid wereldwijd
het opkomende Panopticum (architectuur).

https://www.youtube.com/watch?v=nQ-esm1qadY
12-06-2018, 13:43 door Anoniem
China scant de hele bevolking via sats in 3 seconden. Kijk straks maar eens naar de hemel en stuur een wensgedachte uit.

De vraag is of China pioniert of weer wat gekopieerd heeft.
12-06-2018, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon verhuizen naar het Amazone gebied en in de jungle in een hutje wonen. Problem solved.
Ik had gehoopt dat een hutje op de hei wel voldoende was.
12-06-2018, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem: Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb?
Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken.

Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken
die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken?

Met hun spectre en meltdown hebben ze hun slag al geslagen
he google?

De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere
snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen,
en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden,
want ze wisten dit allang van te voren.

Nee,er moeten slimmere en superieure cpu's en chipsets komen,
die het digitale monitoring systeem verder doen verbeteren en versterken.

Daarom moeten we af van al die domme cpu's en chipsets uit het verleden,snel van die oude domme hardware af.

We willen smart en slimme devices en monitoring in je huis en buiten je huis van de mensheid wereldwijd
het opkomende Panopticum (architectuur).
Door Anoniem: China scant de hele bevolking via sats in 3 seconden. Kijk straks maar eens naar de hemel en stuur een wensgedachte uit.

De vraag is of China pioniert of weer wat gekopieerd heeft.

https://www.computable.nl/artikel/opinie/beheer/6369184/1509029/data-het-nieuwe-goud-en-de-toekomst-is-federatief.html
12-06-2018, 22:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ik heb al meegemaakt dat ik in landen ondervraagd werd omdat ik geen Facebook had want de redenatie was dat ieder normaal mens op Facebook zit en zit je daar niet op dan wijk je af van de norm en moet je onderzocht worden.
Gelukkig weet de AIVD en CIA nog niet dat ik niet op Facebook zit ;-)

Daar komt verandering in als jij straks even een accountje aanmaakt.
Ik kijk wel uit
17-06-2018, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weet je nog Ouwtje hoe het CD laatje open en dicht ging zonder dat we wisten wie het deed :-)
Ja dat weet ik nog heel goed. Maar ik liet het er niet bij zitten. Ik heb het ding gesloopt tot ik er achter kwam welke kabouter dat deed. Er bleek een heel klein schakelkaboutertje in te zitten maar die zat er al vele jaren, dag en nacht zonder ophouden, dus die ging nooit eens onder de douche of zo. Dus die heb ik eens goed schoongespoten en daarna heb ik gezegd: "Sesam..., Broodje!" (dat moest ik zeggen van die schakelkabouter). Nou, en wat er toen gebeurde....
Mijn handen gingen schroefjes oppakken, en onderdelen die door het slopen op de grond waren terechtgekomen,
en ze bouwden zomaar weer de hele CD-speler in elkaar.
Dat schakelkaboutertje was toen heel blij dat ie weer zo lekker schoon was en heeft uit dankbaarheid nooit meer met het CD-laatje gespookt. Dat was leuk verhaaltje he?
De moraal van dit verhaal: hou jezelf lekker schoon, dan doe je tenminste gewoon. Jaha... Echt waar.
Van buiten én van binnen is dat. Das in je kleine bolle hoofje. En dan kan internet vrij zijn. Als iedereen gewoon doet.
Mijn vader zegt ook wel eens normaal. Da's ook gewoon.
Maar anders niet hoor. Nehee... Echt waar. Dat snap jullie wel he?

Wat een kulverhaal dat nergens op slaat. Kabouters en CDROM? Dit gaat nergens over en hoort niet in deze thread thuis want het leidt af van de discussie. Ontopic graag weer, dank u.
21-06-2018, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem: Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?

Ben je bijvoorbaat al strafbaar,als je geen smartphone op zak heb?
Met hun straks verdere verplichte algoritmes het nieuwe werken.

Je face en emotie scanner verplichten bij sollicitaties en het gebruik van social media.

Gaan ze straks alle analoge mobieltjes onklaar maken
die geen gps aan boord hebben,of het 1800/1900 onklaar maken?

Met hun spectre en meltdown hebben ze hun slag al geslagen
he google?

De wereld verbeteraars,met hun hunk naar de nieuwste en veiligere
snellere slimmere smart chipsets en hun eis om betere cpu's op de markt te brengen,
en extra boost om het te bereiken is,we brengen gewoon wereld nieuws als de grootste bug allertijden,
want ze wisten dit allang van te voren.

Nee,er moeten slimmere en superieure cpu's en chipsets komen,
die het digitale monitoring systeem verder doen verbeteren en versterken.

Daarom moeten we af van al die domme cpu's en chipsets uit het verleden,snel van die oude domme hardware af.

We willen smart en slimme devices en monitoring in je huis en buiten je huis van de mensheid wereldwijd
het opkomende Panopticum (architectuur).

Een artikel gevonden,je zou wel eens gelijk kunnen krijgen.

https://www.change.org/p/het-internet-is-in-gevaar-en-jij-kunt-het-redden
21-06-2018, 20:04 door Anoniem
Het internet van de begin-periode is allang uitgestorven.

12-05-2018, 19:44 door Anoniem


Het begin ervan is altijd spannend en leuk,
emailen,chatten,internetten,we waren nieuwsgierig en blij met onze pc en het internet
maar het eindigt in deze huidige tijd in een totalitair systeem van het monitoren van alle volkeren op deze aarde.

Alles wat je doet,bekijkt,bespreekt en opschrijft,en waar je wel of
niet bent geweest zowel online als in het echte leven.

Ik wil straks leven zonder digitale surveilliance,
mag dat nog,kan dat nog?
Kan dat nog, kan dat nog?
Ja! dat kan!
Uitgestorven maar eenvoudig weer tot leven te wekken en precies wat je nodig hebt!
Kommunikatie zonder stroom

Goedkoop, veilig, leuk en heel overzicjtelijk voor de privacy
https://www.bencom.nl/de-telefoon-zonder-stroom/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.