image

Onderzoek: Techbedrijven tonen misleidende privacyschermen

woensdag 27 juni 2018, 10:16 door Redactie, 6 reacties

Facebook, Google en Microsoft tonen misleidende privacyschermen die gebruikers instellingen laten kiezen die ten koste van hun privacy gaan, zo blijkt uit onderzoek van de Noorse consumentenbond Forbrukerradet (pdf). Zo maken de techbedrijven gebruik van standaard privacy-invasieve instellingen en misleidende bewoording en worden privacyvriendelijke opties verborgen.

Ook krijgen gebruikers de illusie dat ze in controle zijn, terwijl dat niet zo is. Verder blijkt dat het kiezen van privacyvriendelijke opties meer moeite van gebruikers vergt. "Facebook en Google hebben standaard privacy-invasieve instellingen. Gebruikers die de privacyvriendelijke opties willen moeten veel meer moeite doen. De bedrijven verbergen deze instellingen soms zodat de gebruiker niet weet dat de meer privacy-invasieve optie standaard was geselecteerd", aldus de onderzoekers.

Maar zelfs als gebruikers hun instellingen wijzigen verandert er volgens de onderzoekers niet veel. "We concluderen dat het lijkt dat gebruikers geen behoorlijke keuze hebben, zelfs als ze alle moeite doen om hun instellingen te veranderen met de bedoeling om gebruik van hun privacyrechten te maken." De Nederlandse Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens nu om opheldering gevraagd over de toepassing van de nieuwe Europese privacywetgeving AVG.

"Er is te veel ruimte voor eigen interpretatie. Mag een cookiemuur nu wel of niet? Zijn er uitzonderingen voor bedrijven die onder de e-privacywetgeving vallen? De wet stelt (uiteraard) algemene eisen, maar sommige bedrijven maken daar misbruik van, wat leidt tot scheve situaties. Bedrijven die de wet netjes naleven, krijgen bijvoorbeeld minder advertentie-inkomsten dan bedrijven die de wet aan hun laars lappen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het is aan de Autoriteit Persoonsgegevens om aan deze onduidelijkheid een einde te maken. En om erop te handhaven natuurlijk, want anders heeft een wet geen zin", zegt directeur Bart Combée.

Image

Reacties (6)
27-06-2018, 10:27 door Anoniem
Hoezo zou Windows niet slagen in het kunnen uitstellen van de privacy vriendelijke opties? (punt 5)
Tijdens de setup niet op snel starten klikken en daarna nog een keer door de privacy instellingen gaan en dan is Windows 10 gewoon te gebruiken, zelfs met een stuk minder telemetry en andere data.

Ik snap trouwens niet dat ze Google en Facebook nu pas gaan bestrijden. Die 2 zijn al jaren niet te vertrouwen met je privacy en zouden ook zoveel mogelijk verleden moeten worden. Dankzij een tracker blocker (Ghostery) kun je zien dat die 2 je op bijna elke website proberen volgen.
27-06-2018, 11:56 door Anoniem
Ik vind het meest schokkende voorbeeld toch wel de smartphone. Een hele heisa erop voor je privacy (want dat er nooooit iemand in kan als ie gepikt wordt), terwijl miljoenen apps al jaren heel je data leegtrekken, alle dagen. Zonder dat je het door hebt. Wat zelfs een dief van je telefoon handmatig niet eens zou kunnen!

Als er nou iets een totale consumenten misleiding van privacy is, dan staat de smartphone op mijn lijstje op één. En daarna komt een hele tijd niks!
27-06-2018, 12:15 door Anoniem
En iedereen maar klagen dat Windows zo slecht is voor de privacy en dan Facebook en Chrome gebruiken :-)
Ze doen het in ieder geval minder slecht dan de andere 2 genoemden.
27-06-2018, 13:21 door Anoniem
Windows zet bij het updaten vanzelf de privacy schendende opties weer aan....
27-06-2018, 14:23 door Anoniem
Door Anoniem: Windows zet bij het updaten vanzelf de privacy schendende opties weer aan....
Bij de laatste update kreeg ik keurig een scherm waarop de opties kon aangeven.
Ook zijn er veel mensen die zeggen dat er helemaal geen aanpassingen gedaan zijn aan hun instellingen, ik weet niet waar dat in zit, misschien cleaners of andere tools.
27-06-2018, 14:39 door Briolet
Facebook en Google hebben standaard privacy-invasieve instellingen. Gebruikers die de privacyvriendelijke opties willen moeten veel meer moeite doen.

En is dit onverwacht? Het hele businessmodel van deze firma's berust op het verkopen van informatie. Als mensen te veel privacy willen, worden dit alleen maar kostenposten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.