image

FBI: Schade ceo-fraude passeert 12,5 miljard dollar

vrijdag 13 juli 2018, 17:25 door Redactie, 2 reacties

De schade door ceo-fraude is inmiddels de 12,5 miljard dollar gepasseerd, zo stelt de FBI. Van oktober 2013 tot en met mei 2018 telde de Amerikaanse opsporingsdienst, gebaseerd op eigen en internationale data, ruim 78.000 incidenten wereldwijd met een verlies van 12,5 miljard dollar.

Bij ceo-fraude worden bedrijven misleid om grote bedragen naar katvangers of de fraudeurs over te maken. De ceo-fraudeurs sturen gespoofte e-mails naar medewerkers van de financiële administratie die van de directeur afkomstig lijken. Ook komt het voor dat de oplichters zich voordoen als een leverancier van het aangevallen bedrijf. Voor het versturen van de e-mails maken de oplichters gebruik van gehackte en gespoofte e-mailaccounts.

Tussen december 2016 en mei 2018 zag de FBI een 136 procent stijging van de door ceo-fraude veroorzaakte schade. Inmiddels is de scam in 150 landen gemeld. Gebaseerd op financiële gegevens zijn met name Aziatische banken in China en Hong Kong de primaire bestemming voor de frauduleuze transacties. Recentelijk zijn echter ook banken in Groot-Brittannië, Mexico en Turkije in trek, aldus de FBI. Volgens de opsporingsdienst richten ceo-fraudeurs zich steeds vaker op de vastgoedsector.

Zo worden er gespoofte e-mails verstuurd die afkomstig lijken van partijen die betrokken zijn bij de vastgoedtransactie en laten weten dat het geld naar een andere rekening moet worden overgemaakt. Vaak wordt dan een binnenlandse rekening opgegeven. Zodra slachtoffers het geld overmaken wordt het direct opgenomen of naar een internationale rekening overgemaakt.

Reacties (2)
15-07-2018, 13:52 door Anoniem
De 'slachtoffers' zijn in dit geval vaak managers en ander hoger personeel in een organisatie. Want lager gesitueerden hebben helemaal geen bevoegdheden om dergelijke transacties te regelen.

Verbazingwekkend dat zoveel hoger personeel zich laat misleiden door relatief simpele mailtjes en uit (over)ijver snel reageert door het gewenste bedrag over te maken. Misschien wel om in een goed blaadje te komen bij het nóg hogere management?

Of misschien geheel niet verbazingwekkend en typerend voor de domheid waarmee sommige managers met digitale data omgaan. "Het zal wel meevallen, je moet niet zo diep denken, geen gezeik graag maar gewoon doen."
16-07-2018, 10:55 door Anoniem
De 'slachtoffers' zijn in dit geval vaak managers en ander hoger personeel in een organisatie. Want lager gesitueerden hebben helemaal geen bevoegdheden om dergelijke transacties te regelen.
Of hoog opgeleid betekent niet meteen intelligent.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.