image

Rechter VS: data slimme meter beschermd door grondwet

woensdag 22 augustus 2018, 15:13 door Redactie, 29 reacties

Een Amerikaanse rechtbank heeft gesteld dat gegevens van slimme meters door de grondwet zijn beschermd, waardoor bijvoorbeeld opsporingsdiensten die niet zomaar kunnen gebruiken. Een lagere rechtbank oordeelde eerder nog dat gegevens van slimme meters niet zijn beschermd.

De rechtszaak was aangespannen door een groep burgers uit Naperville die het niet eens zijn met het beleid van de stad om het gebruik van slimme meters te verplichten. Daarbij baseerde de groep burgers zich onder andere op het vierde amendement van de Amerikaanse grondwet, dat Amerikaanse burgers tegen onredelijke doorzoekingen door de overheid moet beschermen.

Volgens de lagere rechtbank kwamen slimme metergegevens niet in aanmerking voor bescherming door de grondwet, omdat ze in bezit waren van het energiebedrijf. Ook stelde deze lagere rechtbank dat er geen verschil zit tussen analoge en digitale meters. Amerikaanse rechtbanken hebben in het verleden gesteld dat het vierde amendement niet opgaat voor analoge meters. De lagere rechtbank paste dit precedent ook toe op slimme meters.

Het Hof van Beroep voor het 7e circuit, een Amerikaanse federale rechtbank, kwam tot de conclusie dat er wel degelijk een verschil zit tussen analoge en digitale meters. Digitale meters verzamelen in hoge frequenties het energiegebruik en weten zodoende hoeveel elektriciteit er wordt gebruikt en wanneer. Volgens het Hof geven slimme meters dan ook een veel gedetailleerder beeld van wat er in een huishouden plaatsvindt. Daarnaast zijn er zogeheten "load signatures" die niet alleen laten zien wanneer mensen thuis zijn, maar ook wat ze aan het doen zijn.

"Een bewoner gaat niet uit van het risico van bijna continue monitoring door de keuze van elektriciteit in de woning", aldus het Hof, dat stelde dat slimme metergegevens wel door het vierde amendement zijn beschermd. Wel liet het Hof weten dat de stad slimme metergegevens mag verzamelen omdat dit in de beoogde context redelijk is. Volgens het Hof spelen slimme meters een belangrijke rol bij het moderniseren van het elektriciteitsnet en de stad heeft aangegeven de data hiervoor te willen gebruiken.

Het Hof benadrukte dat deze analyse zou verschillen als de gegevens werden doorzocht met de bedoeling van rechtsvervolging, door opsporingsdiensten werden doorzocht in plaats van het energiebedrijf, of wanneer de gegevens toegankelijker voor opsporingsdiensten of andere overheidsinstanties zouden zijn. Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is blij met de mening van het Hof en spreekt van een belangrijke overwinning.

Reacties (29)
22-08-2018, 15:25 door karma4
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.
22-08-2018, 15:44 door Anoniem
Door karma4:
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.
Hahahaha!! Ja hoor, want hier rijden ze ook nog: het Miljoenenlijntje in Limburg.
https://www.youtube.com/watch?v=CfZhuAvRxuY
22-08-2018, 16:19 door Anoniem
Door karma4:
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.

Daar gaat het niet over, het gaat over het dataverzamelen. Ook in Nederland denken netbeheerders dat ze ongelimiteerd data mogen verzamelen, op de meter en vaak ook nog op afstand uitleesbaar. Net als bij electriciteitsmeters en warmtemeters kun je een profiel opbouwen van een persoon. Dat is echter in tegenspraak met privacywetgeving en de rechten van de mens. Bijvoorbeeld: je hebt een gasmeter die elk kwartier gasverbruik meet en logt. Als de enige data die daadwerkelijk nodig is de jaarlijkse cumulatieve stand is, dient het verzamelen van de data geen rechtmatig doel en moet er niets anders worden bijgehouden dan die cumulatieve stand. Dit natuurlijk zodanig dat consumenten ook kunnen controleren dat het uit staat (een bepaalde firmware code of zoiets).
22-08-2018, 16:27 door Anoniem
Door karma4:
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.

Een nietszeggende opmerking en vergelijking die nergens op slaat. Analoge meters zijn geen stoomtreinen net als fietsen dat niet zijn. Het verbruik dient gemeten te worden en daarvoor dient een analoge meter. Dus geen wonderlijke zaak van het Hof.
22-08-2018, 17:57 door spatieman
dadelijk krijg je een brief van een of andere weet ik veel spamboer, u stroom verbruik is aan de hoge kant.
wij hebben een leuke aanbieding voor u voor een andere TV die VEEEL zuiniger is.
sorry dank je, ik heb toen ook mijn schlimme meter geweigerd omdat ik oa die dingen niet vertrouw.
ze kunnen blaten zoveel te willen dat het veilig is.
maar GSM verkeer op die dingen is nog altijd tweeweg verkeer.
22-08-2018, 18:11 door karma4
Door Anoniem:
Een nietszeggende opmerking en vergelijking die nergens op slaat. Analoge meters zijn geen stoomtreinen net als fietsen dat niet zijn. Het verbruik dient gemeten te worden en daarvoor dient een analoge meter. Dus geen wonderlijke zaak van het Hof.
De analoge meter techniek de draaischijf is uit productie net zoals de gloeilamp, telex dan wel mechanische klokkaart.
De elektrische fiets van tegen woord lijkt in het geheel niet op die uit de jaren 50. Een moderne meter die het verbruik meet is het functionele doel en die dingen vervang je na 30 jaar.
Het vergelijk is wel degelijk correct.
22-08-2018, 18:14 door karma4
Door spatieman: dadelijk krijg je een brief van een of andere weet ik veel spamboer, u stroom verbruik is aan de hoge kant.
wij hebben een leuke aanbieding voor u voor een andere TV die VEEEL zuiniger is.
....
Geburt al ook met analoge meters. Wijkverbruik type woningen leeftijd etc. Dan komen de aanbiedingen... pdok. Wat jij noemt gaat al met het jaargebruik. Soms samen met gemeentelijke acties hebben ze alles bij elkaar.
22-08-2018, 18:27 door Anoniem
Daarbij baseerde de groep burgers zich onder andere op het vierde amendement van de Amerikaanse grondwet, dat Amerikaanse burgers tegen onredelijke doorzoekingen door de overheid moet beschermen.
Net als sleepwet. Leidt ook gemakkelijk tot onredelijke doorzoekingen.
22-08-2018, 19:32 door [Account Verwijderd]
Door karma4:
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.

En terecht! Er is niets mis met de analoge meter. Geen idee hoe dat in de VS zit maar hier in NL is de "slimme meter" helemaal geen slimme keuze qua privacy en qua nauwkeurigheid.
Je opmerking over stoomtreinen slaat werkelijk helemaal nergens op. De slimme meter is namelijk helemaal geen vooruitgang t.o.v. de analoge meter. Diesel- en elektrische treinen zijn dat t.o.v. de stoomtrein wel.
22-08-2018, 19:35 door [Account Verwijderd]
Door karma4:
Door Anoniem:
Een nietszeggende opmerking en vergelijking die nergens op slaat. Analoge meters zijn geen stoomtreinen net als fietsen dat niet zijn. Het verbruik dient gemeten te worden en daarvoor dient een analoge meter. Dus geen wonderlijke zaak van het Hof.
De analoge meter techniek de draaischijf is uit productie net zoals de gloeilamp, telex dan wel mechanische klokkaart.
De elektrische fiets van tegen woord lijkt in het geheel niet op die uit de jaren 50. Een moderne meter die het verbruik meet is het functionele doel en die dingen vervang je na 30 jaar.
Het vergelijk is wel degelijk correct.

Mee eens. Je kunt nog steeds analoge meters nieuw fabriceren, er is niets mis met de meetmethode. De LED lamp is veel zuiniger dan de gloeilamp en gaat langer mee, hoewel je gloeilampen kunt produceren die ook zo lang mee gaan.
22-08-2018, 20:36 door Anoniem
Het is juist prachtig dat deze mensen nog protesteren waar ze het niet mee eens zijn.

Wij in nederland leven immers als naievelingen en nuchtere nederlanders
in een MOET maatschappij,i.p.v wij MOGEN zelf denken en beslissen maatschappij.

Ja,ik heb toch niks te verbergen bla bla dus ik heb niks tegen slimmere devices.

De meeste nl-burgers willen ook niet,maar wij MOETEN over op smart en slimmer en sneller,slim management,
en waarbij je zelf als burger steeds minder te vertellen heb.

Alles wat je gebruikt of waar het woordje slim voor hangt dan weet je het al.

Er word voor jou beslist,en er word voor jou gedacht en deze slimme lijsten word alsmaar langer
en je moet dit en je moet dat,wij monitoren jou gebruikte devices,en hebben het nodig voor verbetering etc etc.

Mag ik nog zonder smart-phone door het leven,zonder een smart-apparaat wat ik verplicht nodig heb tijdens het werk,
nee want dan ben je een gevaar voor de maatschappij,en je bent niet te volgen.
Je manager op afstand kan jou dan niet meer beoordelen en volgen,(algoritmes het nieuwe werken).

Het zelfde geldt voor alle slimme devices in gebruik wereldwijd,het is al te laat.
Het word niet voor niets het panopticum genoemd.

Wie beschermt de burger ertegen,nieuwe wetten en regels,
de nieuwe privacy-wet van mei 2018 natuurlijk,maar het is niet genoeg helaas.

We kunnen met ze allen het tij keren,door te protesteren,en het niet meer kopen en aanschaffen
en het gebruiken ervan.

En wellicht mag ik dit straks niet eens meer opschrijven,door
de opkomende sensuur die al actief is op populaire internet-platforms.

Joost de Ezel
22-08-2018, 20:40 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Een nietszeggende opmerking en vergelijking die nergens op slaat. Analoge meters zijn geen stoomtreinen net als fietsen dat niet zijn. Het verbruik dient gemeten te worden en daarvoor dient een analoge meter. Dus geen wonderlijke zaak van het Hof.
De analoge meter techniek de draaischijf is uit productie net zoals de gloeilamp, telex dan wel mechanische klokkaart.
De elektrische fiets van tegen woord lijkt in het geheel niet op die uit de jaren 50. Een moderne meter die het verbruik meet is het functionele doel en die dingen vervang je na 30 jaar.
Het vergelijk is wel degelijk correct.

Wederom een vergelijking die nergens op slaat. Verbruik meten is waar het om gaat en wat er met die gegevens gedaan kan worden. Stoomtrein, electrische fiets, he slaat nergens op knul.
22-08-2018, 21:10 door Anoniem
En hier mag het, tja... Wij hebben ook niets geleerd van WW2. De overheid maakt nog steeds gebruik van de NAZI wetten.
22-08-2018, 21:14 door karma4 - Bijgewerkt: 22-08-2018, 21:22
Door Anoniem: ….
Daar gaat het niet over, het gaat over het dataverzamelen. Ook in Nederland denken netbeheerders dat ze ongelimiteerd data mogen verzamelen, op de meter en vaak ook nog op afstand uitleesbaar. Net als bij electriciteitsmeters en warmtemeters kun je een profiel opbouwen van een persoon. ...
Laten eerst kijken wat dat hoge gerechtshof gezegd heeft.
>> "The court held that residents have a reasonable expectation of privacy in this data and that the government’s access of it constitutes a “search.”
>> "The court explained that smart meters play a crucial role in the modernization of the energy grid, allow utilities to restore service more quickly when power goes, permit utilities to offer time-based pricing to reduce the strain on the grid by encouraging consumers to shift usage away from peak demand periods, and reduce utilities’ labor costs because home visits are needed less frequently.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Naperville,_Illinois 150.000 inwoners toch een aardig grote plaats. De uitrol van slimme meters "more than 40% of American households had a smart meter. Experts predict that number will reach about 80% by 2020" Bedenk: In de VS is alles toegestaan tenzij expliciet verboden. Er is geen gdpr.

Niet de angst wat zou kunnen met de gegevens is leidend.
Het is het doel waarvoor je het wil inzetten. Daarmee gaat het algemeen belang boven iets van een enkele persoon. Ook in de GDPR EHRM en grondwet is dat zo verwoord. Het belang van stabiel elektriciteitsnetwerk ligt hoger dan wat een afnemende persoon als invulling over techniek denkt. Lees even GDPR artikel 6

Het plaatsen van de slimme meters gaat door. Echter er is nu een beschermingswal dat die data niet overal met andere doelen gebruikt gaat worden. De handhavers (politie) hebben vooreerst het nakijken en het meetbedrijf kan ook niets doorverkopen. Zo'n uitspraak is in de EU waarschijnlijk niet eens nodig omdat het via andere wetten al geregeld is.

Wederom een vergelijking die nergens op slaat. Verbruik meten is waar het om gaat en wat er met die gegevens gedaan kan worden. Stoomtrein, electrische fiets, he slaat nergens op knul.
Nope je gelijk proberen te halen met beledigingen werkt niet. Geef eens waar het criterium in wetten staat dat jet leidend is wat met de gegevens gedaan kan worden. Lees even de GDPR:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=NL
Doelbinding is het sleutelwoord. In dit geval de energietransitie naar decentraal met fijnere planning etc om het werkend te houden..

Artikel 6
Rechtmatigheid van de verwerking
1. De verwerking is alleen rechtmatig indien en voor zover aan ten minste een van de onderstaande voorwaarden is voldaan:
a) de betrokkene heeft toestemming gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens voor een of meer specifieke doeleinden;
b) de verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of om op verzoek van de betrokkene vóór de sluiting van een overeenkomst maatregelen te nemen;
c) de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust;
d) de verwerking is noodzakelijk om de vitale belangen van de betrokkene of van een andere natuurlijke persoon te beschermen;
e) de verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen;
f) de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is.
De eerste alinea, punt f), geldt niet voor de verwerking door overheidsinstanties in het kader van de uitoefening van hun taken.
23-08-2018, 01:11 door Anoniem
Er zijn niet veel wakkere Amerikanen meer. Je vraagt je soms nog af wat ze probeerden te bereiken door te emigreren.
23-08-2018, 07:38 door Anoniem
Nogmaals een bevestiging dat ik het aanbod van de netwerkbeheerder om de slimme meter te plaatsen terecht heb afgewezen om privacy-redenen.
Ben er ook van overtuigd dat het voor een klein huishouden op zich niet of bijzonder weinig uitmaakt qua energieverbruik, dat ligt wellicht anders op geaggregeerd niveau voor de netwerkbeheerder.

Ligt er nog wel een ander heikel privacy-punt in de energiesector: hoe is het toch mogelijk dat energieleveranciers en netwerkbeheerders het verbruik van elke willekeurige NL'er kunnen inzien en niemand die dan protesteert.
23-08-2018, 07:57 door Bitwiper - Bijgewerkt: 23-08-2018, 08:20
Door linux4: De slimme meter is namelijk helemaal geen vooruitgang t.o.v. de analoge meter.
Onzin. "slim" staat voor "Secret Layer for Individual Monitoring", een voor alle afnemers aantoonbare vooruitgang.

Aanvulling: dat heb ik zelf bedacht omdat we in Nederland "slim" i.p.v. "smart" gebruiken (dat, zoals bekend, staat voor "Secret Monitoring And Repression Technology" AKA "State-level Monitoring And Repression Technology").
23-08-2018, 08:59 door [Account Verwijderd]
Door Bitwiper:
Door linux4: De slimme meter is namelijk helemaal geen vooruitgang t.o.v. de analoge meter.
Onzin. "slim" staat voor "Secret Layer for Individual Monitoring", een voor alle afnemers aantoonbare vooruitgang.

Aanvulling: dat heb ik zelf bedacht omdat we in Nederland "slim" i.p.v. "smart" gebruiken (dat, zoals bekend, staat voor "Secret Monitoring And Repression Technology" AKA "State-level Monitoring And Repression Technology").

Heel mooi bedacht! Overigens gaat het nu alleen nog om monitoring, in de toekomst wil men ook individuele apparaten in huis aan gaan sturen om de netbelasting constanter te houden, de netbeheerder gaat dan bepalen wanneer jij mag koken of wassen b.v.
23-08-2018, 09:01 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Nogmaals een bevestiging dat ik het aanbod van de netwerkbeheerder om de slimme meter te plaatsen terecht heb afgewezen om privacy-redenen.
Ben er ook van overtuigd dat het voor een klein huishouden op zich niet of bijzonder weinig uitmaakt qua energieverbruik, dat ligt wellicht anders op geaggregeerd niveau voor de netwerkbeheerder.

Ligt er nog wel een ander heikel privacy-punt in de energiesector: hoe is het toch mogelijk dat energieleveranciers en netwerkbeheerders het verbruik van elke willekeurige NL'er kunnen inzien en niemand die dan protesteert.

Ook ik ben blij dat ik een totaal weigeraar ben voor de zogenaamde slimme meter. Het is al aangetoont dat de slimme meter geen enkele besparing heeft opgeleverd tot nu toe. Mensen passen hun gedrag er niet door aan. Het enige voordeel dat ze ervaren is dat ze niet meer 1x per jaar de meterstanden door hoeven te geven. 1x per jaar met mijn mobieltje even de meterstanden overtikken en doorgeven, wat een moeite zeg!
23-08-2018, 10:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.

Daar gaat het niet over, het gaat over het dataverzamelen. Ook in Nederland denken netbeheerders dat ze ongelimiteerd data mogen verzamelen, op de meter en vaak ook nog op afstand uitleesbaar. Net als bij electriciteitsmeters en warmtemeters kun je een profiel opbouwen van een persoon. Dat is echter in tegenspraak met privacywetgeving en de rechten van de mens. Bijvoorbeeld: je hebt een gasmeter die elk kwartier gasverbruik meet en logt. Als de enige data die daadwerkelijk nodig is de jaarlijkse cumulatieve stand is, dient het verzamelen van de data geen rechtmatig doel en moet er niets anders worden bijgehouden dan die cumulatieve stand. Dit natuurlijk zodanig dat consumenten ook kunnen controleren dat het uit staat (een bepaalde firmware code of zoiets).

Dit verzamelen van data gaat feitelijk zelfs tegen de nieuwe AVG in die stelt dat data alleen verzameld mag worden als daar een duidelijke noodzaak voor is, uitsluitend met een vastomlijnd doekl en dat deze verwijderd moet worden als noodzaak en doel zijn gepasseerd. Energiemaatschappijen hebben altijd stroom en gas kunnen leveren, en daar is zo'n slimme meter absoluut niet voor nodig. De verzamelde gegevens zijn dus volgens de AVG overbodige ballast.
23-08-2018, 11:01 door Anoniem
Door karma4:
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.
In Nederland kun je je slimme meter ook gewoon weigeren hoor.
23-08-2018, 11:02 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door karma4:
Verder hekelde het Hof de beslissing van Naperville om burgers niet de mogelijkheid te geven om hun traditionele energiemeters te behouden.
Rijden dar nog stoomtreinen op gewonnen kolen uit de lokale mijnen. Rechtspraak inde VS heeft nogal wat wonderlijke zaken.

Daar gaat het niet over, het gaat over het dataverzamelen. Ook in Nederland denken netbeheerders dat ze ongelimiteerd data mogen verzamelen, op de meter en vaak ook nog op afstand uitleesbaar. Net als bij electriciteitsmeters en warmtemeters kun je een profiel opbouwen van een persoon. Dat is echter in tegenspraak met privacywetgeving en de rechten van de mens. Bijvoorbeeld: je hebt een gasmeter die elk kwartier gasverbruik meet en logt. Als de enige data die daadwerkelijk nodig is de jaarlijkse cumulatieve stand is, dient het verzamelen van de data geen rechtmatig doel en moet er niets anders worden bijgehouden dan die cumulatieve stand. Dit natuurlijk zodanig dat consumenten ook kunnen controleren dat het uit staat (een bepaalde firmware code of zoiets).

Dit verzamelen van data gaat feitelijk zelfs tegen de nieuwe AVG in die stelt dat data alleen verzameld mag worden als daar een duidelijke noodzaak voor is, uitsluitend met een vastomlijnd doekl en dat deze verwijderd moet worden als noodzaak en doel zijn gepasseerd. Energiemaatschappijen hebben altijd stroom en gas kunnen leveren, en daar is zo'n slimme meter absoluut niet voor nodig. De verzamelde gegevens zijn dus volgens de AVG overbodige ballast.

Mee eens, ik krijg eens per jaar een eindafrekening dus eens per jaar de meterstand opnemen is voldoende.
23-08-2018, 13:25 door Anoniem
Door linux4:Ook ik ben blij dat ik een totaal weigeraar ben voor de zogenaamde slimme meter. Het is al aangetoont dat de slimme meter geen enkele besparing heeft opgeleverd tot nu toe. Mensen passen hun gedrag er niet door aan. Het enige voordeel dat ze ervaren is dat ze niet meer 1x per jaar de meterstanden door hoeven te geven. 1x per jaar met mijn mobieltje even de meterstanden overtikken en doorgeven, wat een moeite zeg!

Hier zeg jij dat jij je gedrag niet aanpast.
Ik heb hem namelijk niet geweigerd, en er zelfs om gevraagd, omdat ik mijn gedrag wil aanpassen. Want daarvoor moet je eerste meten. En dan natuurlijk met een systeem dat de uitgelezen data lokaal houdt en niet perse "in de cloud" hoeft op te slaan. En koppelen aan een influx database biedt dan veel inzicht.

Peter
23-08-2018, 13:30 door Anoniem
Door linux4:Mee eens, ik krijg eens per jaar een eindafrekening dus eens per jaar de meterstand opnemen is voldoende.

Ik krijg iedere twee maanden een stand van zaken en daarom is het iedere twee maanden uitlezen van de slimme meter voldoende. Daar heb je gelijk in. En ja, ik vertrouw de netbeheerder dat hij het niet vaker uitleest. Je kunt paranoide zijn, maar dan zou ik mijn werk mee naar huis nemen.

Het voordeel was wel dat, toen ik eenmaal ging besparen, mijn voorschot zeer fors omlaag kon.
Ik had het eerste een tijd aangezien, om er zeker van te zijn dat het niet incidenteel was. Tot de leverancier voorstelde om het voorschot te verlagen met meer dan 50%. Toen bedacht ik me dat het tijd werd voor verlaging.

Peter
23-08-2018, 15:16 door karma4
Door Anoniem: ...
Dit verzamelen van data gaat feitelijk zelfs tegen de nieuwe AVG in die stelt dat data alleen verzameld mag worden als daar een duidelijke noodzaak voor is, uitsluitend met een vastomlijnd doekl en dat deze verwijderd moet worden als noodzaak en doel zijn gepasseerd. Energiemaatschappijen hebben altijd stroom en gas kunnen leveren, en daar is zo'n slimme meter absoluut niet voor nodig. De verzamelde gegevens zijn dus volgens de AVG overbodige ballast.
Dat hogere doel voor het algemeen belang is er en is duidelijk omschreven. Namelijk stabiliteit van energievoorziening in d es transitie met co2 doelen decentrale opwekking.

Dat het "ikke privacy" niet het algemeen belang wil zien is een probleem op zich. Met campagnes kan je de schijn opwekking dat bezuiniging voor ikke het doel is. Dat is stroop en verleiding niet het echte doel.
23-08-2018, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door linux4:Mee eens, ik krijg eens per jaar een eindafrekening dus eens per jaar de meterstand opnemen is voldoende.

Ik krijg iedere twee maanden een stand van zaken en daarom is het iedere twee maanden uitlezen van de slimme meter voldoende. Daar heb je gelijk in. En ja, ik vertrouw de netbeheerder dat hij het niet vaker uitleest. Je kunt paranoide zijn, maar dan zou ik mijn werk mee naar huis nemen.

Het voordeel was wel dat, toen ik eenmaal ging besparen, mijn voorschot zeer fors omlaag kon.
Ik had het eerste een tijd aangezien, om er zeker van te zijn dat het niet incidenteel was. Tot de leverancier voorstelde om het voorschot te verlagen met meer dan 50%. Toen bedacht ik me dat het tijd werd voor verlaging.

Peter

50% besparing !? En dat doordat je je meer bewust bent geworden omdat die slimme meter er hangt? Huh ?
Dat maakt me dan toch wel nieuwsgierig hoe je dat sindsdien bespaart hebt(?)
((Minder stofzuigen? (vaat-)wasmachine pas aan als tie vol is? toch maar die wietplantage d'ruit geknikkert? koelkast 's nachts uit¿ ))
23-08-2018, 21:53 door Anoniem
Door linux4: ... Overigens gaat het nu alleen nog om monitoring, in de toekomst wil men ook individuele apparaten in huis aan gaan sturen om de netbelasting constanter te houden, de netbeheerder gaat dan bepalen wanneer jij mag koken of wassen b.v.
Zoiets gaat vast wel gebeuren, maar iets anders.

De prijzen worden heel variabel en je zal een apparaat moeten plaatsen dat voor stroomslurpers waarbij het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wanneer ze precies hun werk doen (b.v. wasmachine, droger of vaatwasser, vloerverwarming e.d.) bepaalt wanneer ze aangaan, afhankelijk van het actuele tarief (en eventueel zelfs automatsich met de energieleverancier onderhandelt), zodat de was gedaan wordt als het tarief laag is, wat dan waarschijnlijk gebeurt wanneer aanbod de vraag overtreft, danwel transportcapaciteit beschikbaar... Je kan dan nog steeds zelf blijven kiezen, maar als je veel verbruikt tijdens de piektijd, ben je duurder uit. Zo kan vraag beter op aanbod worden afgestemd.
24-08-2018, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door linux4:Mee eens, ik krijg eens per jaar een eindafrekening dus eens per jaar de meterstand opnemen is voldoende.

Ik krijg iedere twee maanden een stand van zaken en daarom is het iedere twee maanden uitlezen van de slimme meter voldoende. Daar heb je gelijk in. En ja, ik vertrouw de netbeheerder dat hij het niet vaker uitleest. Je kunt paranoide zijn, maar dan zou ik mijn werk mee naar huis nemen.

Het voordeel was wel dat, toen ik eenmaal ging besparen, mijn voorschot zeer fors omlaag kon.
Ik had het eerste een tijd aangezien, om er zeker van te zijn dat het niet incidenteel was. Tot de leverancier voorstelde om het voorschot te verlagen met meer dan 50%. Toen bedacht ik me dat het tijd werd voor verlaging.

Peter

Ik kan je vertellen uit zéér betrouwbare bron die werkt bij een energiemaatschappij en werkt met de software die uitleest van de slimme meters, dat als jij akkoord bent gegaan met de 2-maandelijkse (schijnt tegenwoordig maandelijks te zijn) uitlezing, deze in werkelijkheid elke ochtend om 06:00 uur wordt uitgelezen. Nu denk je waarschijnlijk: "lekker belangrijk", maar mijn punt is: Ze roepen A, maar doen B. Ofwel: ze liegen gewoon. En daarmee is mijn vertrouwen gelijk weg.
25-08-2018, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kan je vertellen uit zéér betrouwbare bron die werkt bij een energiemaatschappij en werkt met de software die uitleest van de slimme meters, dat als jij akkoord bent gegaan met de 2-maandelijkse (schijnt tegenwoordig maandelijks te zijn) uitlezing, deze in werkelijkheid elke ochtend om 06:00 uur wordt uitgelezen. Nu denk je waarschijnlijk: "lekker belangrijk", maar mijn punt is: Ze roepen A, maar doen B. Ofwel: ze liegen gewoon. En daarmee is mijn vertrouwen gelijk weg.
Je kan via het display van de slimme meter zelf zien wanneer die het laatst met de netbeheerder contact heeft gehad. Dit is dus gewoon controleerbaar, en als de afspraken met voeten getreden worden zou er snel genoeg herrie over ontstaan.

Maar dat is de netbeheerder, jij hebt het over een energiemaatschappij. Heb je het over zo'n kastje dat op de P1-poort wordt aangesloten dat je bij verschillende energiemaatschappijen kan krijgen, met daaraan gekoppeld leuke grafiekjes die je in een app of via een website kan zien? Dan heb je het over dingen die klanten bewust aan hun meter toevoegen en dat staat los van wat de netbeheerder doet.

De netbeheerder roept A en doet A, de energiemaatschappij doet via een tweede kanaal B omdat de klant B als dienst bij ze afneemt. Als ik het goed begrijp liegt niemand en is je wantrouwen gebaseerd op een misverstand.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.