image

Miljoenen Windows-gebruikers draaien verouderde software

dinsdag 22 januari 2019, 15:53 door Redactie, 43 reacties

Miljoenen Windows-gebruikers draaien verouderde software met allerlei beveiligingslekken, zo blijkt uit onderzoek van anti-virusbedrijf Avast onder 163 miljoen computers (pdf). De anti-virussoftware van Avast geeft informatie door over de systemen waarop het is geïnstalleerd.

Zo kon de virusbestrijder in kaart brengen welke programma's gebruikers hebben geïnstalleerd. Google Chrome is het meest geïnstalleerde programma dat op 91 procent van de computers staat, gevolgd door Adobe Acrobat Reader, WinRAR, Microsoft Office en Mozilla Firefox. Windows Live Essentials, dat sinds januari 2017 niet meer door Microsoft wordt ondersteund, staat nog steeds op 16 procent van de onderzochte computers. Gebruikers krijgen dan ook het advies om niet gebruikte software te verwijderen.

Verder blijkt dat maar liefst 55 procent van alle geïnstalleerde applicaties niet de laatste versie is. Zo blijken de meeste installaties van Adobe Shockwave, VLC Media Player, Skype en Java Runtime ernstig achter te lopen, aldus Avast. Tevens blijkt dat veel installaties van Firefox en Thunderbird verouderd zijn, ook al beschikken deze programma's al enige tijd over een automatische updatefunctie. In 2017 was nog 48 procent van alle applicaties verouderd.

Windows 7 is onder Avast-gebruikers het meestgebruikte besturingssysteem (43 procent), gevolgd door Windows 10 (40 procent). Miljoenen Windows 7-systemen draaien echter niet de laatste versie van het besturingssysteem. Zo draait 15 procent de RTM-versie van 2009. In het geval van Windows 10 is 9 procent verouderd. Ook hier gaat het om miljoenen systemen.

Niet alleen lopen de Windows-versies achter, ook Microsoft Office is vaak niet up-to-date of verouderd. Zo blijkt dat 15 procent van de gebruikers Office 2007 draait, dat inmiddels niet meer door Microsoft wordt ondersteund. Het onderzoek laat zien dat de gemiddelde pc zes jaar oud is. De helft van de systemen heeft 4GB geheugen en 85 procent alleen een traditionele harde schijf.

Image

Reacties (43)
22-01-2019, 16:06 door Anoniem
Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.
22-01-2019, 16:10 door Anoniem
Ik heb een Engelse Windows en dan komt Avast met een melding dat er een nieuwe versie is voor Firefox,ik gebruik een NL Firefox maar de melding van Avast gaat dan over een nieuwe Engelse versie terwijl mijn NL versie gewoon up to date is,ik laat Avast nooit de programma's updaten,dat doe ik handmatig bij de softwareleverancier zelf.
22-01-2019, 16:24 door Anoniem
Hmmm... En hoe verzamelt avast dat?
22-01-2019, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Als een developer kan ik je zeggen dat dat echt een slechte redenering is. Een update kan het programma zowel sneller als trager laten gaan. De kans dat het sneller zou gaan is zelfs hoger dan dat het zou vertragen.
22-01-2019, 16:30 door Anoniem
Je computer is altijd bezig met updaten, de hele boel blokkeert erdoor.
Als je zelf niet de lekken kunt zien is het veel makkelijker zonder enige updates door te gaan, alles werkt gewoon nog zoals het hoort.
22-01-2019, 16:30 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik heb een Engelse Windows en dan komt Avast met een melding dat er een nieuwe versie is voor Firefox,ik gebruik een NL Firefox maar de melding van Avast gaat dan over een nieuwe Engelse versie terwijl mijn NL versie gewoon up to date is,ik laat Avast nooit de programma's updaten,dat doe ik handmatig bij de softwareleverancier zelf.

Wat heeft Avast met jouw updates te maken? Firefox geeft toch zelf een melding?
Ik begrijp dat de nieuwste Windows 10 defender zo slecht nog niet is en wellicht Avast overbodig maakt?
22-01-2019, 16:32 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dan ben je heel dom bezig. Soms heb je gewoon nieuwe hardware nodig, een SSD in een oude pc doet al wonderen.
22-01-2019, 16:44 door Anoniem
Software bugs :) lol

Zijn we spectre en meltdown vergeten :)

Gewoon alle domme hardware/chipsets/cpu vervangen en dat wereldwijd.

Wij eisen en willen "Slim/Slimmere/Super slimme devices,
het panopticum zal hoe dan ook worden versneld en uitgebreid.

Regards

The Google Project Zero.
22-01-2019, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem: Hmmm... En hoe verzamelt avast dat?
Tweede zin in het artikel:
De anti-virussoftware van Avast geeft informatie door over de systemen waarop het is geïnstalleerd.
Ik hoop dat het geen verrassing voor je is dat software die in staat is om je hele systeem te scannen daarbij ook kan zien wat het scant en dus wat er geïnstalleerd is.
22-01-2019, 16:54 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dat geld niet voor alle OS'en, ik ken 3 OS'en die niet trager worden met updaten en nauwlijks tragerworden na een upgrade.
Ik ken wel 1 OS die dat verschijnsel vrij sterk vertoond.
22-01-2019, 16:56 door Anoniem
Door linux4:
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dan ben je heel dom bezig. Soms heb je gewoon nieuwe hardware nodig, een SSD in een oude pc doet al wonderen.

Een SSD om nog sneller in de problemen te raken .... ;)
22-01-2019, 16:59 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hmmm... En hoe verzamelt avast dat?
Tweede zin in het artikel:
De anti-virussoftware van Avast geeft informatie door over de systemen waarop het is geïnstalleerd.
Ik hoop dat het geen verrassing voor je is dat software die in staat is om je hele systeem te scannen daarbij ook kan zien wat het scant en dus wat er geïnstalleerd is.

Het feit dat je alles kunt zien wil nog niet zeggen dat je maar moet accepteren dat alles doorgegeven wordt.
Maar Avast is zogenaamd gratis, krijg je gratis telemetrie erbij.
22-01-2019, 18:27 door Anoniem
Geen Avast gebruiken dus, sowieso geen gratis "virusscanners"
22-01-2019, 18:57 door Patje-RedFan
Als je bij de installatie van avast het onderdeel software updater bij installeerd dan gaat avast kijken welke programma's je hebt staan en of ze up to date zijn.
22-01-2019, 21:08 door Anoniem
Door Anoniem: Geen Avast gebruiken dus, sowieso geen gratis "virusscanners"

Microsoft is als OS leverancier de enige die er baat bij heeft gratis een goede AM oplossing te leveren.
22-01-2019, 22:21 door Anoniem
Door linux4:
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dan ben je heel dom bezig. Soms heb je gewoon nieuwe hardware nodig, een SSD in een oude pc doet al wonderen.

Ik heb een de computers van een aantal mensen in onderhoud, sinds windows 10 is het regelmatig dat deze spontaan patches installeerd op een moment dat dit niet uit komt. Soms duurt het een half uur voordat je weer toegang tot je computer hebt. Dit zorgt ervoor dat auto updates uitgezet worden en niet meer handmatig geupdate worden. Ik adviseer iedereen een ander OS te nemen, maar niet iedereen vindt iets anders niet prettig.
Het probleem wordt door de fabrikant zelf veroorzaakt door de gebruikersvriendelijkheid uit het oog te verliezen.
23-01-2019, 00:11 door Anoniem
En hoeveel procent van Winrar gebruikers zouden ook Quickpar (lol @ hele oude handleiding http://members.ziggo.nl/multivitamine/quickpar) geïnstalleerd hebben? 90 procent?
23-01-2019, 01:33 door Anoniem
Door linux4:
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dan ben je heel dom bezig. Soms heb je gewoon nieuwe hardware nodig, een SSD in een oude pc doet al wonderen.

Mee eens, maar met een kanttekening. Er kan ook eens gekeken worden naar het slechte programmeerwerk van tegenwoordig. Sommige programma's zijn exorbitant gegroeid in omvang, geselen je hele CPU, maar kunnen nauwelijks meer dan voorheen. Daar is een term voor, maar ben het even vergeten hoe het heet.

We willen met z'n allen aan het milieu denken, maar op tech-gebied is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om je nog goed werkende hardware af te danken, puur en alleen omdat de software (onnodig) zwaar wordt gemaakt. Vaak is dat helemaal niet nodig, maar ja.... de schoorstenen van onze kapitalistische maatschappij moet blijven roken hè?

Ik draai trouwens alleen maar oude hardware. De meeste computers hier zijn al dik 10 jaar oud. Maar nog steeds razendsnel en erg bruikbaar. Ik ga soms zelfs het internet op met een hele oude Dell laptop uit 2001, met maar 256MB geheugen. Die doet het nog prima met Q4OS met de Trinity desktop (vervolg op KDE 3).
23-01-2019, 02:19 door Anoniem
Windows is bijna als Joan Rivers. Ooit vroeg Jerry King van CNN haar naar al haar cosmetische operaties. En zij zei, you have to put your money where it counts.

Je zag het ook wel een beetje. Maar Joan Rivers was nog altijd beter gelukt dan Windows. Met minder money.
23-01-2019, 06:37 door Anoniem
Betaalde virusscanners sturen dus niets door?
Welke zijn dat?
23-01-2019, 07:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geen Avast gebruiken dus, sowieso geen gratis "virusscanners"

Microsoft is als OS leverancier de enige die er baat bij heeft gratis een goede AM oplossing te leveren.

waarom doet MS dat dan niet :-)
23-01-2019, 09:57 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door linux4:
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dan ben je heel dom bezig. Soms heb je gewoon nieuwe hardware nodig, een SSD in een oude pc doet al wonderen.

Ik heb een de computers van een aantal mensen in onderhoud, sinds windows 10 is het regelmatig dat deze spontaan patches installeert op een moment dat dit niet uit komt. Soms duurt het een half uur voordat je weer toegang tot je computer hebt. Dit zorgt ervoor dat auto updates uitgezet worden en niet meer handmatig geupdate worden. Ik adviseer iedereen een ander OS te nemen, maar niet iedereen vindt iets anders niet prettig.
Het probleem wordt door de fabrikant zelf veroorzaakt door de gebruikersvriendelijkheid uit het oog te verliezen.

Klopt, maar als je op deze site de voordelen van een Linux desktop distro aankaart t.o.v. MS Windows word je meteen aangevallen als zijnde een Linux evangelist. Dus ik houd me tegenwoordig maar op de vlakte.
Wat je wel ook in oude hardware kunt doen is de HDD vervangen door een SSD, zijn goedkoop nu en het geeft een enorme snelheids-boost.
23-01-2019, 10:00 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door linux4:
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dan ben je heel dom bezig. Soms heb je gewoon nieuwe hardware nodig, een SSD in een oude pc doet al wonderen.

Mee eens, maar met een kanttekening. Er kan ook eens gekeken worden naar het slechte programmeerwerk van tegenwoordig. Sommige programma's zijn exorbitant gegroeid in omvang, geselen je hele CPU, maar kunnen nauwelijks meer dan voorheen. Daar is een term voor, maar ben het even vergeten hoe het heet.

We willen met z'n allen aan het milieu denken, maar op tech-gebied is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om je nog goed werkende hardware af te danken, puur en alleen omdat de software (onnodig) zwaar wordt gemaakt. Vaak is dat helemaal niet nodig, maar ja.... de schoorstenen van onze kapitalistische maatschappij moet blijven roken hè?

Ik draai trouwens alleen maar oude hardware. De meeste computers hier zijn al dik 10 jaar oud. Maar nog steeds razendsnel en erg bruikbaar. Ik ga soms zelfs het internet op met een hele oude Dell laptop uit 2001, met maar 256MB geheugen. Die doet het nog prima met Q4OS met de Trinity desktop (vervolg op KDE 3).

Ik geef je helemaal gelijk. Maar Linux promoten in een Windows onderwerp is taboe op deze site. Ik draai Manjaro linux op een Core2Duo met 4 Gb RAM en heb alleen de HDD door een SSD van 25 euro vervangen. Systeem draait uitermate soepel. Die HDD is nog bruikbaar als 2e disk om data op te slaan waar je niet dagelijks bij hoeft.
23-01-2019, 10:27 door Anoniem
Mensen die helemaal niks met computers hebben maar deze in de huidige maatschappij wel nodig hebben komen gewoon een consumenten ding. Wat staat daar op? Windows + bloatware, ze weten niet eens van het bestaan van een ander OS, laat staan dat ze snappen wat een OS is en moet doen.

Liefhebbers van Microsoft noemen dat populariteit van het OS, ik noem het koppelverkoop. Er ligt in de winkel een keuze tussen een Mac (high end hardware) met macOS of een budget ding met Microsoft erop. De keuze voor die mensen is dan snel gemaakt.


Het OS moet dus veiligheid en privacy voor zijn rekening nemen en een W10 doos is redelijk veilig maar een gedrocht voor je privacy.
23-01-2019, 10:31 door ph-cofi
Blijkbaar blijven die PC's het te goed doen om ze regulier onderhoud te geven. Een flinke ransomware erover heen helpt de evolutie vooruit.

Dit onderwerp roept bij mij toch echt drie vragen op (denkbeeldig, de achterlopende doelgroep heeft geen interesse):

- Wat doet die hard disk nog in uw PC? Image backup maken, restoren naar SSD, er gaat een wereld voor u open.

- Helpt die virusscanner u echt tegen narigheid in uw Windows installatie? Na uninstall wordt de PC sneller. Daarna wel opletten waar op op klikt +stop met software downloaden van onvertrouwde bronnen +normale gebruikers geen admin rechten geven +een image backup maken eenmaal per week.

- laat het updaten aan een package manager over. Eenmaal per dag een paar minuten wachten op alle updates van alle software. Nooit meer hoeven nadenken over up to date OS/browser/Java/whatever. Chocolately installeren en instellen dus.
23-01-2019, 10:37 door Anoniem
Door Anoniem: We willen met z'n allen aan het milieu denken, maar op tech-gebied is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om je nog goed werkende hardware af te danken, puur en alleen omdat de software (onnodig) zwaar wordt gemaakt. Vaak is dat helemaal niet nodig, maar ja.... de schoorstenen van onze kapitalistische maatschappij moet blijven roken hè?
Bij koelkasten is het zo dat een exemplaar dat meer dan 7 jaar oud is beter vervangen kan worden door een nieuw A+++-model dan dat je met de oude doorgaat. Ik weet niet hoe dit bij computers uitpakt, maar het geeft wel aan dat oud niet altijd beter hoeft te zijn. Zelfs zorg ik al vele jaren ervoor dat ik ruimschoots aan de zuinige kant zit met mijn privésystemen. Ik ga niet voor het snelste maar voor een laag energiegebruik. Het is denk ik al meer dan 15 jaar geleden dat ik een desktopsysteem gebruikte dat een ventilator nodig had voor zijn koeling (en ik houd niet van laptops). Ik ben geen gamer en blokkeer advertenties, en dan werkt zoiets prima.
23-01-2019, 10:38 door ph-cofi
Door Anoniem: We willen met z'n allen aan het milieu denken, maar op tech-gebied is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om je nog goed werkende hardware af te danken(...)
Ik weet twee redenen om hele oude hardware niet meer te gebruiken, ook al werkt het nog:
- Recycling van de edelmetalen, daardoor wordt het delven van nieuwe een beetje uitgesteld
- energieverbruik van oudere processoren. Ik heb 120 Watt idle gemeten op machines uit 2001 en 40 Watt op een dual-core uit 2008. Zou voor de grap eens naar de PC winkel moeten lopen met een stroommeter en die tussen de showmodellen schakelen om te kijken of de Intels nog steeds vermomde elektrische verwarmingen zijn ;)
23-01-2019, 10:41 door [Account Verwijderd]
Door ph-cofi: Blijkbaar blijven die PC's het te goed doen om ze regulier onderhoud te geven. Een flinke ransomware erover heen helpt de evolutie vooruit.

Dit onderwerp roept bij mij toch echt drie vragen op (denkbeeldig, de achterlopende doelgroep heeft geen interesse):

- Wat doet die hard disk nog in uw PC? Image backup maken, restoren naar SSD, er gaat een wereld voor u open.

- Helpt die virusscanner u echt tegen narigheid in uw Windows installatie? Na uninstall wordt de PC sneller. Daarna wel opletten waar op op klikt +stop met software downloaden van onvertrouwde bronnen +normale gebruikers geen admin rechten geven +een image backup maken eenmaal per week.

- laat het updaten aan een package manager over. Eenmaal per dag een paar minuten wachten op alle updates van alle software. Nooit meer hoeven nadenken over up to date OS/browser/Java/whatever. Chocolately installeren en instellen dus.

Mijn werkgever gebruikt uitsluitend Dell pc's en die zijn vrijwel niet kapot te krijgen. Op hun oude dag kunnen ze nog aardig mee door de HDD te vervangen door een SSD en er Linux op te zetten. Dell heeft besloten geen Windows 10 drivers meer te leveren voor de oudere modellen, puur uit commercieel oogpunt natuurlijk.

Ik zou Windows 10 niet zonder virusscanner laten werken, kom af en toe nog wel eens een oud virusje tegen op een USB stick van deze of gene. Maar volgens mij werkt de ingebouwde defender tegenwoordig goed genoeg voor dit soort zaken.

Het grootste minpunt van Windows 10 is het ontbreken van een package manager en repository zoals aanwezig in MacOS en Linux. De Windows App Store is een aardig begin maar het aanbod te beperkt voor serieus werk.
Het blijft in Windows 10 dus een allegaartje van betrouwbare en minder betrouwbare externe software en versnipperd updaten en veiligheids controle is daarom nog steeds een probleem.
23-01-2019, 10:45 door [Account Verwijderd]
Door ph-cofi:
Door Anoniem: We willen met z'n allen aan het milieu denken, maar op tech-gebied is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om je nog goed werkende hardware af te danken(...)
Ik weet twee redenen om hele oude hardware niet meer te gebruiken, ook al werkt het nog:
- Recycling van de edelmetalen, daardoor wordt het delven van nieuwe een beetje uitgesteld
- energieverbruik van oudere processoren. Ik heb 120 Watt idle gemeten op machines uit 2001 en 40 Watt op een dual-core uit 2008. Zou voor de grap eens naar de PC winkel moeten lopen met een stroommeter en die tussen de showmodellen schakelen om te kijken of de Intels nog steeds vermomde elektrische verwarmingen zijn ;)

Volgens mij kost de productie van nieuwe pc's ook energie. Ik vind het gewoon vreemd dat je steeds nieuwe hardware nodig hebt om hetzelfde als vroeger te kunnen doen alleen omdat sommige besturingssystemen vol hangen met CPU tijd en geheugen gebruikende nutteloze achtergrond processen.
Vergelijk eens het CPU, RAM en HD verbruik van Windows t.o.v . Linux / Mac OS
23-01-2019, 11:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door linux4:
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Dan ben je heel dom bezig. Soms heb je gewoon nieuwe hardware nodig, een SSD in een oude pc doet al wonderen.

Ik heb een de computers van een aantal mensen in onderhoud, sinds windows 10 is het regelmatig dat deze spontaan patches installeerd op een moment dat dit niet uit komt. Soms duurt het een half uur voordat je weer toegang tot je computer hebt. Dit zorgt ervoor dat auto updates uitgezet worden en niet meer handmatig geupdate worden. Ik adviseer iedereen een ander OS te nemen, maar niet iedereen vindt iets anders niet prettig.
Het probleem wordt door de fabrikant zelf veroorzaakt door de gebruikersvriendelijkheid uit het oog te verliezen.

Helaas is het zo dat juist bleek dat als je gebruikers de vrijheid en gebruiksvriendelijkheid geeft om updates uit te stellen 'wanneer het niet uikomt', gebruikers niet of niet vaak genoeg updaten om nieuwe virussen, ransomware en andere elende redelijk snel te kunnen tegenhouden door de gebruikte zwakheden uit de software te halen. Dezelfde gebruikers waren natuurlijk niet te beroerd om te klagen over de elende die ze zelf hadden kunnen boorkomen door te updaten. Daardoor is een agressievere update policy nu populair.
23-01-2019, 12:11 door Anoniem
Er zijn andere redenen dan hierboven aangegeven.

1. Windows Home heeft veel controle voor updates bij de gebruiker weg genomen. Waar je vroeger haast de klok erop gelijk kon zetten wanneer de updates kwamen, wordt het tegenwoordig te pas en te onpas door je strot geduwd.
Doordat ik meerdere mislukte opnames had door dit gedrag (opnames van virtuele shows dmv screen recording) heb ik meerdere wijzigingen aangebracht om ms om de tuin te leiden zodat ik zelf de controle terug heb mbt updaten van het OS.

(Ik check wekelijk trouwens, dat terzijde)

2. Software. Waarom draaien zoveel mensen nog oude office etc. Simpel: Abonnement vormen! Maandelijks dokken voor Adobe, MS, etc. Kan ik me niet veroorloven!! Dus ja ik draai oudere software... Als afgekeurde hobbyist heb ik geen andere keuze!!!

3. Linux: Draai het op mijn laptop. Fijn OS maar ook hier weer: Geen alternatief voor mijn meest gebruikte software. Erg jammer maar dar is de reden dat mijn desktop niet naar linux KAN worden omgezet.

Dus...

Ik draai w10 omdat de (deels veroudere) software geen Linux alternatief heeft en de nieuwe versies allemaal peperdure abonnement vormen kent.

Goed bezig MS, Adobe, etc...!!!
23-01-2019, 12:58 door Anoniem
Ja wie gaat skype nu updaten, krijg je alleen maar meer reklame en logging. Het wordt tijd dat men gewoon verplicht wordt om security updates naar elke versie te poorten, zonder dat je meteen de andere ontwikkelde troep krijgt opgedwongen.
23-01-2019, 14:36 door Anoniem
Door linux4: Het feit dat je alles kunt zien wil nog niet zeggen dat je maar moet accepteren dat alles doorgegeven wordt.
Natuurlijk niet, maar de vraag die ik beantwoordde was hoe, niet of het wenselijk is.
23-01-2019, 14:49 door Anoniem
@Anoniem, 12:11 uur:

De afhankelijkheid van software op het Windows platform zorgt ervoor dat je geen andere keuze hebt dan Windows. Leer jezelf de alternatieven aan op het andere platform, en je bent volledig verlost van OS-afhankelijkheid. Heb ik zelf ook gedaan.

Ik was in het verleden ook afhankelijk van specifieke Windows software (ben ooit muziekproducer geweest!) en had dure software nodig zoals Pro Tools enzovoort. Ik deed ook aan afbeeldingbewerking en moest daarvoor Photoshop gebruiken. Ik was het zó zat om altijd maar Windows ernaast te houden dat ik besloot om alle alternatieve software op Linux aan te leren. Ja, je moet even alles opnieuw aanleren, maar de trofee die je ervoor krijgt is dat je op geen enkele manier meer afhankelijk bent van één platform. Pro Tools werd Ardour en Audacity, Photoshop werd Gimp, Pinta en nog een paar andere dingen, en MS Office werd LibreOffice.

Je bent niet zo afhankelijk van je software als je wel denkt. Ik kan het weten als ervaringsdeskundige...
23-01-2019, 19:51 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: @Anoniem, 12:11 uur:

De afhankelijkheid van software op het Windows platform zorgt ervoor dat je geen andere keuze hebt dan Windows. Leer jezelf de alternatieven aan op het andere platform, en je bent volledig verlost van OS-afhankelijkheid. Heb ik zelf ook gedaan.

Ik was in het verleden ook afhankelijk van specifieke Windows software (ben ooit muziekproducer geweest!) en had dure software nodig zoals Pro Tools enzovoort. Ik deed ook aan afbeeldingbewerking en moest daarvoor Photoshop gebruiken. Ik was het zó zat om altijd maar Windows ernaast te houden dat ik besloot om alle alternatieve software op Linux aan te leren. Ja, je moet even alles opnieuw aanleren, maar de trofee die je ervoor krijgt is dat je op geen enkele manier meer afhankelijk bent van één platform. Pro Tools werd Ardour en Audacity, Photoshop werd Gimp, Pinta en nog een paar andere dingen, en MS Office werd LibreOffice.

Je bent niet zo afhankelijk van je software als je wel denkt. Ik kan het weten als ervaringsdeskundige...

Vijf minuten zoeken op Google en je hebt voor al die dure Windows / Mac paketten, al dan niet met abonnement, een gratis en net zo goed werkend alternatief gevonden voor Linux.
Het kost je alleen tijd om jezelf nieuwe software aan te leren. Je moet gewoon eenmalig en definitief de knop omzetten.
23-01-2019, 22:53 door ph-cofi
Door linux4:
Door Anoniem: @Anoniem, 12:11 uur: (...) Je bent niet zo afhankelijk van je software als je wel denkt. Ik kan het weten als ervaringsdeskundige...

Vijf minuten zoeken op Google en je hebt voor al die dure Windows / Mac paketten, al dan niet met abonnement, een gratis en net zo goed werkend alternatief gevonden voor Linux.
Het kost je alleen tijd om jezelf nieuwe software aan te leren. Je moet gewoon eenmalig en definitief de knop omzetten.
Sterker nog, die verschrikkelijke alternatieve open-source software die Anoniem noemt is veelal wel platform-onafhankelijk beschikbaar, dus probeer het spul eens uit. Gegarandeerd vendor-lockin vrij!

Een mooi model, al is het niet feilloos.
24-01-2019, 02:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat ik ook wel eens hoor is dat mensen gewoon bewust niet updaten omdat de software updates trager werken op hun computer omdat de computer hardware is verouderd.

Als een developer kan ik je zeggen dat dat echt een slechte redenering is. Een update kan het programma zowel sneller als trager laten gaan. De kans dat het sneller zou gaan is zelfs hoger dan dat het zou vertragen.
Als ervarings'deskundige' heb ik gemerkt dat de kans dat software sneller loopt na een update kleiner is dan de kans dat de software trager loopt. Het meest bekende voorbeeld is het softwarepakket 'Windows'. Het is ook wel logisch dat software trager wordt, want bij iedere wijziging groeit de software. De computer moet dus door meer code heen baggeren voor hetzelfde resultaat.
24-01-2019, 09:39 door Anoniem
Het grootste minpunt van Windows 10 is het ontbreken van een package manager en repository zoals aanwezig in MacOS en Linux. De Windows App Store is een aardig begin maar het aanbod te beperkt voor serieus werk.
Het blijft in Windows 10 dus een allegaartje van betrouwbare en minder betrouwbare externe software en versnipperd updaten en veiligheidscontrole is daarom nog steeds een probleem.

Met Chocolatey is ook dat probleem verholpen. Superhandig en ideaal om ineens alles te upgraden met:
choco upgrade all.
26-01-2019, 08:44 door -karma4 - Bijgewerkt: 26-01-2019, 09:06
Miljoenen Windows-gebruikers draaien verouderde software met allerlei beveiligingslekken, ...

HO! WACHT! Heeft Windows Anno Domini 2019 geen package manager? Zodat er vanuit een of meerdere centrale repositories software én updates worden gedistribueerd? Tja... Dan wordt het natuurlijk een wilde westen aan programma's die ongecontroleerd op je systeem rondzwerven. Geen wonder dat het zo'n puinzooi is op die Windows systemen. Mocht Windows een package manager krijgen die ook op updates controleert, dan moet dat natuurlijk niet dat mechanisme zijn dat nu in gebruik is. Die trage bagger met al die updates bedoel ik. En Windows is commerciële software? Wauw... Dat moet goede 'marketing' zijn geweest. Als je die tactieken marketing kan noemen.
27-01-2019, 08:11 door Anoniem
Natuurlijk draai ik verouderde Windows Software. Anders doen mijn oude spelletjes het niet meer.
Offline lijkt me dat ook niet zo'n enorm risico.
27-01-2019, 17:29 door Anoniem
Door The FOSS:
Miljoenen Windows-gebruikers draaien verouderde software met allerlei beveiligingslekken, ...

HO! WACHT! Heeft Windows Anno Domini 2019 geen package manager?
appstore?
Zodat er vanuit een of meerdere centrale repositories software én updates worden gedistribueerd?
90% van de applicaties heeft een auto update functionaliteit. Dat wil niet zeggen dat gebruikers het ook werkelijk updaten. Een package manager of appstore will niet meteen zetten dat iedereen ook meteen updates zal installeren.
Dit is juist 1 van de redenen waarom Windows automatisch updates installeert, en waarom flash daar een onderdeel van is.

Tja... Dan wordt het natuurlijk een wilde westen aan programma's die ongecontroleerd op je systeem rondzwerven.
En toch heeft bijna iedere app een updater er bij zitten.
Geen wonder dat het zo'n puinzooi is op die Windows systemen.
Staat los er van. Hoeveel (php) websites hebben ook niet een auto updater, maar draaien oude software.. Hoeveel NAS servers hebben auto update mogelijkheden. Hoeveel webservers hebben een auto update mogelijheid, maar draaien verouderde PHP/apache software. Hoe kan er zoveel software nog steeds ook niet geupdate zijn.

Mocht Windows een package manager krijgen die ook op updates controleert, dan moet dat natuurlijk niet dat mechanisme zijn dat nu in gebruik is. Die trage bagger met al die updates bedoel ik.
En toch hebben de meeste er totaal geen problemen mee en draait alles gewoon zonder enig probleem.
Maar met Microsoft ligt het aan de software, bij Linux ligt het aan de gebruiker. Zo is het toch?

En Windows is commerciële software? Wauw... Dat moet goede 'marketing' zijn geweest. Als je die tactieken marketing kan noemen.
Tja... Wat heeft dat er mee te maken? Windows wordt het meest gebruikt, bevat de meeste software en waar het meestal fout gaat... Gebruikers....
28-01-2019, 13:12 door Anoniem
Door Anoniem: De kans dat het sneller zou gaan is zelfs hoger dan dat het zou vertragen.
In mijn ervaring is dat helaas pindakaas gewoon niet het geval.

Een belangrijke reden is dat developers meestal de tofste nieuwste snelste machines gebruiken, met supersnelle verbindingen naar de lokale testservers, zodat de afstand tussen wat je hebt staan aan machine(s) en netwerkverbinding en wat de developer (onbewust) aanneemt gestaag oploopt met elke update.

Vandaar dat developers minstens regelmatig zouden moeten testen op een hele lage baseline, zeg een 1GHz single core machientje met een halve gigabyte RAM, met een (artificieel) verlangzaamde netwerkverbinding. En dat moeten blijven doen tot de merkbare obstakels tot soepeltjes werken op die baseline allemaal gladgestreken zijn.

Als je nu zegt "tijd is geld en developertijd is duurder dan een nieuwe machine voor die developer": Als je zelfs maar een minuut per dag verspeelt van je klanten, maal een installed base van miljoenen, dan kun je zelfs maar minimum loon aannemen en zien dat baseline testen je klantenbestand bruut geld oplevert. Want let wel, ik zeg niet dat developers moeten werken op langzame machines. Ze moeten daar (ook) testen. Flessehalzen ervaren en weer terug naar de eigen machine om ze snel en efficient weg te werken. Zo help je de afstand tussen gebruiksmachine en developer-aanname klein te houden. En als dat de updatebereidheid ophoogt is dat een win voor iedereen.

Daarnaast wordt windows langzamer van z'n eigen registry met de hoeveelheid data die erin zit en de hoeveelheid rommel op de disk en updates verhogen die beide. Soms met wel gigabytes ongevraagd in de achtergrond (*kuch* windows 10 als "update" naarbinnen schuiven *kuch*). Daar heeft de fabrikant ook nog eea te leren.
28-01-2019, 21:27 door Anoniem
Heb hier nog Windows 7 draaien. Loopt als een trein.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.