Privacy - Wat niemand over je mag weten

Telefoon ontgrendeld ter reparatie aanbieden.

10-04-2019, 14:28 door quikfit, 20 reacties
Beste forumleden,

Na bijna twee jaar zuinig te zijn omgegaan met mijn S8 heb ik het toch voor elkaar gekregen om hem te laten vallen met als gevolg een barst in het scherm.
Ik moet mijn telefoon ontgrendeld ter reparatie opsturen op straffe van een (eventuele) boete als de reparateur dit zelf moet doen wanneer nodig.
Ik haal mijn foto's eraf en verder heb ik een betaalapp op mijn telefoon maar die is met een andere PIN code beveiligd.
Hebben jullie verder nog tips?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet .

Quikfit.
Reacties (20)
10-04-2019, 14:59 door Anoniem
Begrijp niet waarom een telefoon ontgrendeld moet worden als het scherm vervangen moet worden.
Als de telefoon opgestart wordt zie je toch dat het (nieuwe) scherm werkt
10-04-2019, 15:02 door Anoniem
Ik zou hem naar factory default zetten.
Gewoon om te zorgen, dat er echt niks meer op zit.
Google Back-up maken en later weer terug zetten.
10-04-2019, 15:15 door [Account Verwijderd]
Ik zou er alles dat maar enigszins wijst naar je persoonlijkheid vanaf halen, dus ook teksten of voorkeuren in apps. Metadata vergelijkingen zijn heel slim indien toegepast om toch naar jouw profiel te wijzen.
Van de andere kant denk ik dat als je de telefoon bij een bedrijf aanbiedt met een langere reputatie er geen reden voor zorg is.

Wat ik bijvoorbeeld o.a doe om de betrouwbaarheid uit te zoeken, is het Netcraft Site Report oproepen van de URL waarmee het bedrijf zich op Internet begeeft. Mijn idee: Als je site rammelt zal het verder ook niet veel soeps zijn.
Daarvoor heb je de netcraft extensie nodig: https://toolbar.netcraft.com/
Voorbeeld:https://toolbar.netcraft.com/site_report?url=https://www.fixers.nl
10-04-2019, 15:17 door Tha Cleaner
Door quikfit: Beste forumleden,

Na bijna twee jaar zuinig te zijn omgegaan met mijn S8 heb ik het toch voor elkaar gekregen om hem te laten vallen met als gevolg een barst in het scherm.
Ik moet mijn telefoon ontgrendeld ter reparatie opsturen op straffe van een (eventuele) boete als de reparateur dit zelf moet doen wanneer nodig.
Ik haal mijn foto's eraf en verder heb ik een betaalapp op mijn telefoon maar die is met een andere PIN code beveiligd.
Hebben jullie verder nog tips?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet .

Quikfit.
Factory reset uitvoeren? En een tijdelijk account aanmaken bij Google en daarop je telefoon activeren?
10-04-2019, 15:34 door Anoniem
Als je het hier vraagt krijg je natuurlijk allerlei reacties over hoe de reparateur gaat zoeken naar al jouw persoonlijke
informatie, maar als je kijkt op sites waar men de praktijken van reparateurs onderzoekt zul je zien dat een reparateur
daar absoluut geen tijd voor heeft omdat die gasten gigantisch onder druk staan om er een bepaald aantal reparaties
per dag door heen te pompen.
Dat is ook de reden dat alles wat tijd kost meteen einde verhaal (of extra kosten) betekent.
Bijvoorbeeld bij laptops: indien opstartwachtwoord standaard nieuw moederbord, uitvragen wat het wachtwoord is of
dit via de fabrikant laten resetten kost te veel tijd, gaan ze dus niet doen.
10-04-2019, 16:16 door Anoniem
Door Anoniem: Als je het hier vraagt krijg je natuurlijk allerlei reacties over hoe de reparateur gaat zoeken naar al jouw persoonlijke informatie, maar als je kijkt op sites waar men de praktijken van reparateurs onderzoekt zul je zien dat een reparateur daar absoluut geen tijd voor heeft omdat die gasten gigantisch onder druk staan om er een bepaald aantal reparaties per dag door heen te pompen.

Natuurlijk krijg je dat soort vragen, omdat je de reparateur onvergrendelde toegang geeft tot iets waar je met een reden een wachtwoord op hebt staan. En het plaatje dat je tekent van een reparateur die alleen maar bezorgd is over hoe snel hij kan werken, klopt gewoon lang niet altijd. Zie bijvoorbeeld:
https://www.security.nl/posting/582078/Telefoonreparateur+beschuldigd+van+stelen+naaktfoto%27s+klanten

Ik ben het 100% eens met de achterdocht, en vind dat het erg onverantwoord is om het als paranoia af te doen als je daar vraagtekens bij plaatst.
10-04-2019, 17:48 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 10-04-2019, 17:54
Door Anoniem: En het plaatje dat je tekent van een reparateur die alleen maar bezorgd is over hoe snel hij kan werken, klopt gewoon lang niet altijd. Zie bijvoorbeeld:
https://www.security.nl/posting/582078/Telefoonreparateur+beschuldigd+van+stelen+naaktfoto%27s+klanten

Ik ben het 100% eens met de achterdocht, en vind dat het erg onverantwoord is om het als paranoia af te doen als je daar vraagtekens bij plaatst.

Ben ik helemaal met je eens en het horrorscenario is als je smartphone/table kapot gaat en je niet bij het interne geheugen kan. De externe geheugenkaart kan je er gewoon uithalen maar als er gevoelige privegegevens op het interne geheugen staan dan sta je voor een moeilijke beslissing. Laat je de telefoon repareren of sla je er grote een spijker door (grondiger dan dat natuurlijk [*]).

[*] https://youtu.be/1woiGfJ7rDA?t=84
10-04-2019, 18:21 door Anoniem
Er is geen "boete" om jouw tel te ontgrendelen. Het is een service want als jij je phone ontgrendeld kunnen ze met de computer en een kabeltje een volledige backup maken, jouw telefoon repareren (en factory resetten) en de backup terug zonder dataverlies. Sommige mensen hebben hun hele leven op de smartphone. Kostbare herinneringen en ze maken geen backups, daarom vraagt de monteur dit.

Een reset duurt nog geen minuut en is dus geen werk. Je telefoon is dan maagdelijk schoon alsof hij nieuw uit de doos komt. Je moet dan alles opnieuw instellen. Je Google Account, je Apps, je Contacten, je fotos.

Heb je privacy zorgen?
Het beste maak je dan zelf een Backup via de Google Drive / Cloud en een extra backup naar de PC met de USB kabel. Dan wis je jouw telefoon en zet je hem terug naar fabrieksinstellingen (de code is dan ook weg). Dan pas stuur je hem op zeg je tegen de monteur dat alles eraf kan en zelf je een backup hebt gemaakt. Als je hem terug krijgt na reparatie moet je hem zelf nog een keertje leegvegen en terugzetten naar fabrieksinstellingen als je op safe wilt spelen. Dan zet je je backup zelf terug.
10-04-2019, 19:33 door Anoniem
Voor een barst in het scherm hoeven ze toch niet zo nodig een wachtwoord als er verder niks kapot is?
Ik ben toch niet gek? Kijk, zo gaat zo'n reparatie in zijn werk: https://www.youtube.com/watch?v=o7j23RcdQc0

Wachtwoord heeft men dus eigenlijk alleen nodig om na reparatie te testen of het nieuwe scherm weer goed reageert,
maar ook zonder wachtwoord zou je kunnen testen met "figuurswipen" op het figuur-inlogscherm. (indien aanwezig)
Als dit goed werkt, zal het relatief niet vaak gebeuren dat er ergens toch nog steeds een probleem aanwezig is.

Het overblijvende risico is zo klein dat het naar mijn mening geen groot risico is voor een reparatiebedrijf
om in dit zeldzame geval dan nog een gratis rerepair te doen in plaats van het wachtwoord te eisen.
(ze lijken in die zin nogal eens op een kindercréche die beslist geen ongevaccineerde kindjes wil accepteren,
want o,o,o, het zou heel misschien wel eens kunnen gebeuren dat..... afijn bedenk eens een rampscenario)

Laten we zeggen: "Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest..." , en ondertussen rijdt men evengoed weer te hard of te onvoorzichtig met de kleine aan boord om ergens op tijd te kunnen zijn......)

Maar eh, ik zou wel van tevoren alles backuppen https://www.android-recovery.net/backup-samsung-s8.html,
en daarna minimaal alle gevoelige data ook echt van de telefoon wissen.
Vooral zonder wachtwoord geven reparateurs het ding na reparatie standaard vaak een harde reset om toch te kunnen testen, en als dit mocht gebeuren is het prettig wanneer je een backup van alles achter de hand hebt.

Met een de factory (harde) reset wordt naar verluidt niet alles echt gewist. Het lijkt weg, maar het meeste staat er nog
en alles is weer te herstellen voor wie er de juiste kennis en tools voor heeft.
Misschien dat dus een wis-app als Android-Eraser beter werkt om je gevoelige data ook echt uit te wissen,
zoals beschreven in https://www.androidphonesoft.com/resources/erase-and-wipe-samsung-galaxy-phone.html.
(niet getest)
10-04-2019, 21:17 door Anoniem
Wat is het probleem? Heb je kritische info op je telefoon staan over dat de vandaag onthuldde foto van het zwarte gat een psyop is bijvoorbeeld? ;-)
10-04-2019, 21:19 door Anoniem
Door quikfit: Beste forumleden,

Na bijna twee jaar zuinig te zijn omgegaan met mijn S8 heb ik het toch voor elkaar gekregen om hem te laten vallen met als gevolg een barst in het scherm.
Ik moet mijn telefoon ontgrendeld ter reparatie opsturen op straffe van een (eventuele) boete als de reparateur dit zelf moet doen wanneer nodig.
Ik haal mijn foto's eraf en verder heb ik een betaalapp op mijn telefoon maar die is met een andere PIN code beveiligd.
Hebben jullie verder nog tips?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet .

Quikfit.

Is het een professioneel repaircentrum of een achterkamertje van een Turkse of "Libanese" telefoonhoesjeswinkel met weinig klanten en veel shekels omzet?
11-04-2019, 07:03 door Anoniem
Micro SD card niet meegeven met het toestel en een factory reset uitvoeren nadat je eerst een backup gemaakt hebt,

Bij mij gaat er niks naar een reperateur zonder een reset of secure wipe van een disk/memory card.
11-04-2019, 09:55 door Anoniem
Een app-locker installeren en alles (mappen, apps, instelling, etc etc. Gewoon alles achter een app-locker zetten. De app-locker zelf met een wachtwoord beveiligen zodat deze niet geinstalleerd kan worden.

De reparateur kan dus inloggen op jouw telefoon maar daar houdt het dan ook mee op.

Probleem opgelost.
11-04-2019, 12:23 door Anoniem
mijn vriendin heeft tot 2 maal toe het scherm van haar samsung gesloopt.

En 2 keer is deze vervangen in geen van de 2 keer hebben wij deze moeten unlocken.

Het is sowieso wel apart want wat als je scherm zo kapot is dat je deze niet vrijgegeven kan aanleveren?
willen ze hem dan niet repareren?

Daar buiten ben ik naar een winkel gegaan waar ik hem een paar uurtjes later weer kon ophalen.
Dus van opsturen en daardoor dus een paar dagen geen tel was ook geen sprake.
11-04-2019, 14:31 door quikfit
De verzekering van mijn telefoon zit bij mijn abonnement(provider),ik meld mijn toestel ter reparatie aan en krijg een leentelefoon en een retour-sticker met het adres van de reparateur.
Waarschijnlijk is het niet nodig de telefoon te ontgrendelen voor deze reparatie maar er zijn kosten aan verbonden als het wel zo is en ze de code niet hebben.

Allen bedankt voor de info. ;-)

Met vriendelijke groet Quikfit.
11-04-2019, 18:57 door Anoniem
Had je ook last van een Barst? Dat is heel typisch met an-droids toestellen vooral de nieuwe modellen gaan heel snel dood.
12-04-2019, 09:02 door Anoniem
Door Anoniem: Had je ook last van een Barst? Dat is heel typisch met an-droids toestellen vooral de nieuwe modellen gaan heel snel dood.

Wat heeft een barst nou weer met een OS te maken?
12-04-2019, 10:16 door Anoniem
Als je het hier vraagt krijg je natuurlijk allerlei reacties over hoe de reparateur gaat zoeken naar al jouw persoonlijke informatie, maar als je kijkt op sites waar men de praktijken van reparateurs onderzoekt zul je zien dat een reparateur daar absoluut geen tijd voor heeft omdat die gasten gigantisch onder druk staan om er een bepaald aantal reparaties per dag door heen te pompen.

Het is goed om rekening te houden met risico's. Wil natuurlijk niet zeggen dat de reparateur per definitie te kwader trouw is, en behoefte/tijd heeft om rond te gaan snuffelen in je apparatuur.
12-04-2019, 10:17 door Anoniem
Is het een professioneel repaircentrum of een achterkamertje van een Turkse of "Libanese" telefoonhoesjeswinkel met weinig klanten en veel shekels omzet?

Wat een bizarre vraagstelling. Alsof professionaliteit en nationaliteit veel met elkaar te maken hebben. En shekels ???
12-04-2019, 10:19 door Anoniem
Ik moet mijn telefoon ontgrendeld ter reparatie opsturen op straffe van een (eventuele) boete als de reparateur dit zelf moet doen wanneer nodig.

Wanneer nodig; bij de genoemde schade is dit onnodig. En boetes aan klanten ? Evt extra kosten, moeten ze je wel toestemming voor vragen. Een bedrijf dat boetes uitdeelt, wanneer je business naar ze toe brengt, is een beetje vreemd en klantonvriendelijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.