image

Minister: contant geld moet blijven in geval van pinstoringen

donderdag 13 juni 2019, 10:24 door Redactie, 26 reacties

De samenleving moet op contant geld kunnen terugvallen als er zich pinstoringen voordoen, zoals afgelopen maandag het geval was bij vestigingen van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Dat heeft minister Hoekstra van Financiën op vragen van de PvdA laten weten.

Vanwege de pinstoring ontstonden er lange rijen bij de kassa's en besloten sommige vestigingen de deuren te sluiten. Het probleem werd veroorzaakt door een firewall van KPN die al het verkeer blokkeerde. Tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer wilde PvdA-Kamerlid Nijboer van Hoekstra weten of de nutsfunctie van het betalingsverkeer in Nederland wel voldoende gewaarborgd is.

Het Kamerlid vroeg om opheldering waarom de storing zolang duurde bij een bedrijf als Albert Heijn en of er geen back-upsysteem aanwezig was. Daarnaast had Nijboer vragen over de rol van KPN. "Dat is een heel grote telecomprovider, ook een vitale infrastructuur in onze samenleving. Hoe kan er zo'n groot effect op het betalingssysteem zijn als zo'n provider blijkbaar zijn zaken niet op orde heeft?"

Daar gaat de minister niet direct op in, behalve door te stellen dat het om een softwarewijziging bij KPN ging. Wat betreft de beschikbaarheid van het betalingsverkeer in Nederland is die zeer hoog, aldus Hoekstra. "Ik geloof dat de norm op 99 procent ligt, maar de resultaten liggen aanmerkelijk hoger dan die 99 procent, terwijl — dat kunnen we ons allemaal voorstellen — de hoeveelheid pintransacties natuurlijk alleen maar is toegenomen, ook de afgelopen jaren weer."

Toch vindt Hoekstra dat de samenleving op contant geld moet kunnen terugvallen, juist in het geval van pinstoringen. "Ook al is het praktisch voor de consument om met pin te betalen, zo'n situatie is precies de reden waarom ik het van groot belang vind dat er ook met cash betaald kan blijven worden, ook in de toekomst."

Reacties (26)
13-06-2019, 10:42 door Anoniem
Maar voor de rest toch best een leerzame stage bij KPN gehad, hoor.
Kan nu op verjaardagen vertellen dat er zelfs kamervragen komen als ik een tikfoutje in de config maak.
13-06-2019, 10:44 door Anoniem
Een norm van "twee negens" is niet bijzonder hoog in techneutenland. Meer een soort consumentending, waar ze een firewall optuigen van vriendelijk knikkende telefoonbeantwoorders die doen of ze je frustratie begrijpen, maar waar op de achtergrond de techneuten op hun sloffen er met de pet naar gooien. Reken maar uit hoeveel uptime die twee negens is, en dus ook hoeveel downtime toegestaan is voor je de norm niet meer haalt. Toch ruim drie dagen en vijftien uur op een heel jaar.

Dat de werkelijke beschikbaarheid toevallig hoger ligt is kennelijk inderdaad puur toeval, want er hoeft maar iemand bij een toeleverancier een scheet te laten tijdends "gepland onderhoud" en het hele feest ligt er landelijk uit en de verandering even terugdraaien zit er niet in. Wat van een ongepland incident?

PINbetalen is ook al zo'n consumentending, waar je als consument maar gewoon moet doen wat je opgedragen wordt (lappen) en verder niet moet zeuren. Contant is veel meer het vehikel van de oplettende burger die kritisch naar zijn uitgaven kijkt. Je weet wel, de boer die op z'n centjes let. Of deze uitspraken van deze CDAer meer zijn dan doen alsof voor de achterban moet ik nog zien.
13-06-2019, 10:47 door Anoniem
"Ook al is het praktisch voor de consument om met pin te betalen, zo'n situatie is precies de reden waarom ik het van groot belang vind dat er ook met cash betaald kan blijven worden, ook in de toekomst."

Dat is een loze opmerking. Cash kan alleen als backup functioneren als het gewoon dagelijks gebruikt wordt.
"er kan nog met cash betaald worden" heeft geen enkel nut bij dit soort storingen als niet het overgrotendeel van de klanten
met voldoende cash op zak loopt om hun boodschappen af te rekenen.

En wie heeft dat nog? Ik ben zelf vrij laat omgeschakeld, ik betaalde al wel altijd benzine met de pinpas (dat heb ik nooit
contant betaald, voor die pinpas er was gebruikte ik een betaalcheque) maar bij de supermarkt heb ik nog lang contant
afgerekend. In die tijd haalde ik meestal 140 euro per keer bij de geldautomaat en had dan zo'n 180-200 euro in de
portemonnee. In geval van dit soort storingen zou ik dan ook contant kunnen betalen.

Maar het geld halen wordt steeds lastiger. De geldautomaat is opgeblazen (al voor de 2e keer) en is sindsdien niet meer
herplaatst, als ik nu geld wil halen moet ik naar een andere wijk of binnen bij een andere supermarkt die geen 10-euro
biljetten uitgeeft. Ik betaal tegenwoordig alle grotere bedragen per pin en haal meestal 40 euro (4x10 als dat kan) dus
in mijn portemonnee zit nooit meer dan een 50 euro, meestal maar 20 ofzo.
Als ik dan ineens boodschappen moet afrekenen heb ik gewoon niet genoeg, ook al KAN het wel met cash.

Dus de oplossing van Hoekstra dat gaat gewoon niet werken. En dat geldt vast voor veel meer mensen. Ik zie bij
het bedrijfsrestaurant zelfs wel dat mensen die er als bezoeker komen helemaal geen contant geld hebben.

Als Hoekstra een oplossing wil dan kan hij er beter bij de betaalbedrijven op aandringen dat ze hun apparatuur zodanig
maken dat er een fallback mogelijkheid is die snel en effiicient werkt, bijvoorbeeld het op basis van de pas+pin maken
van een eenmalige machtiging die later geincasseerd kan worden. Een soort offline pin mode dus.
13-06-2019, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem: Een norm van "twee negens" is niet bijzonder hoog in techneutenland. Meer een soort consumentending, waar ze een firewall optuigen van vriendelijk knikkende telefoonbeantwoorders die doen of ze je frustratie begrijpen, maar waar op de achtergrond de techneuten op hun sloffen er met de pet naar gooien. Reken maar uit hoeveel uptime die twee negens is, en dus ook hoeveel downtime toegestaan is voor je de norm niet meer haalt. Toch ruim drie dagen en vijftien uur op een heel jaar.

Reken maar dat er bij transactieverwerkende systemen gevraagd wordt naar uptime van 99,88% tijdens "piekuren" (tussen 6 en 0:30 volgens mij), dan is het na een storing als deze al niet meer mogelijk om de bovengenoemde uptime te halen.
13-06-2019, 11:31 door Anoniem
We missen de ChipKnip wel, dat is duidelijk.
13-06-2019, 11:52 door Anoniem
Door Anoniem:
"Ook al is het praktisch voor de consument om met pin te betalen, zo'n situatie is precies de reden waarom ik het van groot belang vind dat er ook met cash betaald kan blijven worden, ook in de toekomst."

Dat is een loze opmerking. Cash kan alleen als backup functioneren als het gewoon dagelijks gebruikt wordt.
"er kan nog met cash betaald worden" heeft geen enkel nut bij dit soort storingen als niet het overgrotendeel van de klanten
met voldoende cash op zak loopt om hun boodschappen af te rekenen.

En wie heeft dat nog? Ik ben zelf vrij laat omgeschakeld, ik betaalde al wel altijd benzine met de pinpas (dat heb ik nooit
contant betaald, voor die pinpas er was gebruikte ik een betaalcheque) maar bij de supermarkt heb ik nog lang contant
afgerekend. In die tijd haalde ik meestal 140 euro per keer bij de geldautomaat en had dan zo'n 180-200 euro in de
portemonnee. In geval van dit soort storingen zou ik dan ook contant kunnen betalen.

Maar het geld halen wordt steeds lastiger. De geldautomaat is opgeblazen (al voor de 2e keer) en is sindsdien niet meer
herplaatst, als ik nu geld wil halen moet ik naar een andere wijk of binnen bij een andere supermarkt die geen 10-euro
biljetten uitgeeft. Ik betaal tegenwoordig alle grotere bedragen per pin en haal meestal 40 euro (4x10 als dat kan) dus
in mijn portemonnee zit nooit meer dan een 50 euro, meestal maar 20 ofzo.
Als ik dan ineens boodschappen moet afrekenen heb ik gewoon niet genoeg, ook al KAN het wel met cash.

Dus de oplossing van Hoekstra dat gaat gewoon niet werken. En dat geldt vast voor veel meer mensen. Ik zie bij
het bedrijfsrestaurant zelfs wel dat mensen die er als bezoeker komen helemaal geen contant geld hebben.

Als Hoekstra een oplossing wil dan kan hij er beter bij de betaalbedrijven op aandringen dat ze hun apparatuur zodanig
maken dat er een fallback mogelijkheid is die snel en effiicient werkt, bijvoorbeeld het op basis van de pas+pin maken
van een eenmalige machtiging die later geincasseerd kan worden. Een soort offline pin mode dus.

Wat ik nu van dit soort opmerkingen altijd zo grappig vind is dat er altijd naar de verantwoordelijkheid van anderen gewezen wordt i.p.v. de eigen verantwoordelijkheid nemen. Pinnen en tikken vindt iedereen vreselijk gemakkelijk totdat het een keer niet werkt en dan gaat men zitten afwachten totdat een ander iets gaat doen waardoor we weer kunnen pinnen en tikken. Daarom is deze maatschappij ook gedoemd te mislukken omdat iedereen er maar stompzinnig vanuit gaat dat al die gemakkelijke zaken allemaal blijven werken. En als het blijkt dat ze niet altijd betrouwbaar werken gaan we vooral wijzen naar degenen die er maar voor moeten zorgen dat het wel betrouwbaar werkt.
Kansloze missie met dit volk als er straks grote stroomstoringen optreden omdat we alles maar aan het netwerk moeten hangen vanuit de doorgeslagen gemakzucht en milieumaatregelen (elektrisch verwarmen/koken, elektrische auto's ed.)
Je bent zelf verantwoordelijk om je boodschappen te betalen, ongeacht of er stroom is of niet. Zorg ervoor dat je voldoende cash in huis hebt juist voor het geval dat.
13-06-2019, 12:19 door Anoniem
Wanneer stopt de loze prietpraat van politici nu eens? Hoekstra debiteert alleen zijn mening. Zonder een wettelijke plicht op acceptatie van contant geld in heel nederland, kan hij debiteren tot hij een ons weegt maar doet hij helemaal niets! Bovendien lijkt de man zich niet te realiseren dat het opnemen van contant geld bij een (algehele) netwerkstoring (wat de oorzaak ook moge zijn) niet tot de mogelijkheden behoort en het aantal kantoren van banken met baliemedewerkers de afgelopen jaren ook niet echt is toegenomen. Zorg eerst voor deze noodzakelijke voorwaarden Hoekstra. O ja, dit brengt wel kosten met zich mee. Als Hoekstra het allemaal zo belangrijk vindt dan neemt de overheid deze kosten.
13-06-2019, 12:50 door Anoniem
Even denken..
De PIN werkt niet, ik laat mijn karretje staan, loop naar de geldautomaat voor in de zaak en probeer daar geld uit te halen...
Zou dat werken bij een PIN storing.. dacht het niet.

Verder weigert mijn bedrijf - vallend onder de overheid - in de kantine contant geld aan te nemen, je kunt alleen maar pinnen, dus meneer Hoekstra, bla verhaal.
13-06-2019, 12:52 door Anoniem
Ik vind het een raar, onverwacht statement van een minister van financien. Cash is kwetsbaarder voor diefstal, slecht controleerbaar door fiscus, Slecht schaalbaar, slecht controleerbaar door de uitgever. Het is hierom favoriet bij....de onderwereld.
Ik had van deze man liever een pleidooi gezien voor het aloude architecturele adagium: DUBBEL.
Waarom geen twee betaalpassen, via twee banken op éénzelfde saldo. Dubbele infrastructuur (twee providers kabel/4G/5G), twee betaalsystemen, twee soorten paslezers. Echte hoge kosten zullen het niet zijn. Een hoge beschikbaarheid wel.
13-06-2019, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem: We missen de ChipKnip wel, dat is duidelijk.
De chipknip (en de chipper) was van het begin af aan gedoemd te falen. Dat kon je op je vingers natellen. Halfgaar idee, matig uitgevoerd, halfhartig in de markt gezet, en dan nog gelijk een concurrent erbij die precies dezelfde fouten maakte ook nog. Die keuze is snel gemaakt: Twee keer nee.

Overigens maakt "nfc" veel van dezelfde fouten, maar dan wel zo eenduidig en breed in de markt geplempt dat het toch net wel opgepikt wordt "want handig". Wat meer zegt over de gebruikers (en hun gebrek aan kritische oplettendheid) dan over hoe goed het systeem inelkaar zou zitten.

Wat niet wegneemt dat een electronisch betaalmiddel dat zoveel mogelijk lijkt op contant geen slecht idee is. Maar chipknip, chipper, nfc passen, nfc-in-je-telefoon, en zelfs de ov-faalkaart (die ze ook voor "andere" betalingen dachten te gebruiken), zijn dat allemaal zo ontzettend uitgesproken niet dat je echt dom (of gewoon gedwee) bent wil je daarin meegaan.
13-06-2019, 13:54 door Anoniem
Er ligt hier ook een schone taak voor de overheid om naar alle betrokken partijen in het betalingsverkeer (zoals dus onder andere banken, equens, kpn, detailhandel etc), maar ook de burgers, om zorg te dragen voor voldoende maatregelen om voldonde weerbaar te kunnen zijn bij calamiteiten. Voor banken zou dat onder andere kunnen zijn dat zij bijvoorbeeld toch moeten gaan investeren in meer geldautomaten (in plaats van te verminderen),. Voor equens en kpn dat er contingency is voor het betaalverkeerproces. Voor de detailhandel dat zij zorgdragen voor eigen wisselgeldfaciliteiten en voor de burgers dat zij voldoende bewust zijn om te zorgen dat zij niet volledig digital afhankelijk moeten zijn, maar altijd contant geld op zak moeten hebben. Dus overheid, digitaliseringsbeleid is leuk, maar men dient niet alles volledig op digital in te zetten, maar juist ook altijd tijd, geld en ruimte overhouden voor niet-digitale alternatieven, mede om voldonde weerbaar te zijn bij calamiteiten.
13-06-2019, 14:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We missen de ChipKnip wel, dat is duidelijk.
De chipknip (en de chipper) was van het begin af aan gedoemd te falen. Dat kon je op je vingers natellen. Halfgaar idee, matig uitgevoerd, halfhartig in de markt gezet, en dan nog gelijk een concurrent erbij die precies dezelfde fouten maakte ook nog. Die keuze is snel gemaakt: Twee keer nee.

Overigens maakt "nfc" veel van dezelfde fouten, maar dan wel zo eenduidig en breed in de markt geplempt dat het toch net wel opgepikt wordt "want handig". Wat meer zegt over de gebruikers (en hun gebrek aan kritische oplettendheid) dan over hoe goed het systeem inelkaar zou zitten.

Wat niet wegneemt dat een electronisch betaalmiddel dat zoveel mogelijk lijkt op contant geen slecht idee is. Maar chipknip, chipper, nfc passen, nfc-in-je-telefoon, en zelfs de ov-faalkaart (die ze ook voor "andere" betalingen dachten te gebruiken), zijn dat allemaal zo ontzettend uitgesproken niet dat je echt dom (of gewoon gedwee) bent wil je daarin meegaan.
Technisch is het allemaal prima mogelijk hoor.
Het is vooral het niet willen van de betrokken partijen waarom de chipknip geen succes is geworden. 'Ze' willen weten wat we uitgeven, waar we het aan uitgeven, wie het uitgeeft, en zelfs wat we met de aangeschafte producten gaan doen. Een anonieme betaalpas past niet in de huidige gegevens-graai cultuur.
13-06-2019, 15:19 door Anoniem
Eerder geplaatst op security.nl. Gesteld door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in het Cybersecuritybeeld Nederland (CSBN) 2019.

Zie: https://www.security.nl/posting/612678/Samenleving+kwetsbaar+door+ontbreken+analoge+alternatieven

Gebrek aan analoge alternatieven, zoals cash, is er blijkbaar op meerdere vlakken en wordt gezien als risico voor de samenleving.
13-06-2019, 16:41 door Anoniem
De rente is nul. De waarde van bankdiensten ook.
13-06-2019, 17:03 door Anoniem
Beste mensen : rustig maar, wij houden het in de gaten, ga maar weer lekker slapen.
13-06-2019, 17:11 door Anoniem
Wat een zeurreacties toch over verantwoordelijkheden e.d. met uitzondering van anoniem 13:54 uur.

Al sinds de oertijd van de PIN-pas (1986) heb ik een cash fallback in huis en in mijn portemonnee. Ik heb daar nog nooit gebruik van hoeven maken. Dat is dus welgeteld al 33 jaar zo. Er komen wel steeds meer gelegenheden 'PIN- only' maar je zet kwaad bloed bij een (incidentele) klant door bij een PIN storing te blijven staan op 'hier uitsluitend pinnen' dus rot maar op met je bankbiljetten en munten, storing of niet.

Het is weer typisch voor de chronisch overheid onwelgevallige meute om zelfs in de moppermodus te vervallen als een politicus het gewoon bij het rechte eind heeft. Want Hoekstra heeft gewoon gelijk.... maar zeiken en pissen op alles overheid blijven we doen anders vallen we buiten de boot.
13-06-2019, 17:59 door Anoniem
Diverse grote apothekersverenigingen hebben hun apotheken opgedragen alleen nog te laten pinnen. Ook andere instanties doen dit heb ik gemerkt. Het sluipt er langzaam in. Oudere mensen hebben er vooral last van. Zeker als het gaat om futiliteiten en bedragen van onder de Euro. "Veiligheid" wordt er dan geroepen ook bij instanties waar maar 10 euro in kas in. Maar het gaat in werkelijkheid dus om efficientie en bezuiniging op de administratie ter verhoging van winst... een gevaarlijke trend want als het plat gaat dan kan de schade behoorlijk oplopen, en die wordt dan weer afgeschoven op de bank cq verzekeringen. Cash is king.
13-06-2019, 20:31 door Anoniem
Zal mij benieuwen hoelang het duurt tot de overheid een cryptocurrency uit brengt...
13-06-2019, 22:26 door Anoniem
Door Anoniem: Diverse grote apothekersverenigingen hebben hun apotheken opgedragen alleen nog te laten pinnen. Ook andere instanties doen dit heb ik gemerkt. Het sluipt er langzaam in.
Daar moeten wij als burgers dus veel meer tegen protesteren. Zeker bij monopolies of "virtuele" monopolies.

De volgende supermarkt kan ik nog wel naar toe (op de fiets, 6, 9, en 10 km verderop, in afwisseling, een keer in de week een bezoekje; de twee dichterbijzijnde supermarkten hebben zich onmogelijk gemaakt dus daar kom ik niet meer), maar een apotheek wordt al snel lastiger. Even naar een andere gemeente mag zelfs niet eens, ook niet voor zaken waar dat helemaal niets ter zake doet zoals een burgerhaatkaart.

Oudere mensen hebben er vooral last van. Zeker als het gaat om futiliteiten en bedragen van onder de Euro.
Een kind om een boodschap sturen wordt dan ook lastiger. (En met geld om leren gaan doen ze ook... minder.)

"Veiligheid" wordt er dan geroepen ook bij instanties waar maar 10 euro in kas in. Maar het gaat in werkelijkheid dus om efficientie en bezuiniging op de administratie ter verhoging van winst...
Resulteert wel in een behoorlijke afschuiving van risico (onzichtbaar, maar wel echt) en zelfs kosten op de klant. Wie was er hier ookalweer de ondernemer die dus het ondernemersrisico hoort te dragen?

En als contant echt zo gevaarlijk aan het worden is wegens overvallen, plofkraken, en zo verder, betekent dat een groter probleem in de samenleving. Dat echt niet opgelost kan worden door contant dan maar af te schaffen. Oftewel, een algeheel overheidsfalen. Klinkt cru, is wel zo.

een gevaarlijke trend want als het plat gaat dan kan de schade behoorlijk oplopen, en die wordt dan weer afgeschoven op de bank cq verzekeringen. Cash is king.
Verzekeringen schuiven dat weer gewoon op de premiebetaler af dus uiteindelijk komt het gewoon op je bonnetje terecht. Zo diffuus dat je het niet ziet, maar het is er wel.
13-06-2019, 23:16 door Anoniem
Door Anoniem: Diverse grote apothekersverenigingen hebben hun apotheken opgedragen alleen nog te laten pinnen. Ook andere instanties doen dit heb ik gemerkt. Het sluipt er langzaam in. Oudere mensen hebben er vooral last van. Zeker als het gaat om futiliteiten en bedragen van onder de Euro. "Veiligheid" wordt er dan geroepen ook bij instanties waar maar 10 euro in kas in. Maar het gaat in werkelijkheid dus om efficientie en bezuiniging op de administratie ter verhoging van winst... een gevaarlijke trend want als het plat gaat dan kan de schade behoorlijk oplopen, en die wordt dan weer afgeschoven op de bank cq verzekeringen. Cash is king.

Als de apotheker mij zorg weigert dan ga ik gewoon lekker dood in de winkel. Bij een winkel die televisies verkoopt, of naaimachines, of zelfs bij de bakker kan ik me nog voorstellen dat men zich daar kan permitteren om klanten zonder ING reclame-pas doodvrolijk de deur uit te bonjouren. Maar bij een zorgverlener? Goed, we gaan allemaal een keer. Dan maar in de apotheek waar je je pillen niet meer krijgt omdat je niet aan de eisen van het pensioenfonds van de apotheker voldoet. Want reanimeren zonder PÎN pas, daar hoef ik dan natuurlijk ook niet meer op te rekenen.
14-06-2019, 08:00 door Anoniem
Ach, het wachten is op een digitaal Tsjernobyl en de bijbehorende ellende. Iets met een schaap en een put...
14-06-2019, 09:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het een raar, onverwacht statement van een minister van financien. Cash is kwetsbaarder voor diefstal, slecht controleerbaar door fiscus, Slecht schaalbaar, slecht controleerbaar door de uitgever. Het is hierom favoriet bij....de onderwereld.
Ik had van deze man liever een pleidooi gezien voor het aloude architecturele adagium: DUBBEL.
Waarom geen twee betaalpassen, via twee banken op éénzelfde saldo. Dubbele infrastructuur (twee providers kabel/4G/5G), twee betaalsystemen, twee soorten paslezers. Echte hoge kosten zullen het niet zijn. Een hoge beschikbaarheid wel.

is al dubbel, alleen als beide paden via dezelfde firewall gaat die het verkeer blokkeerd ….
14-06-2019, 09:42 door Anoniem
Als Hoekstra een oplossing wil dan kan hij er beter bij de betaalbedrijven op aandringen dat ze hun apparatuur zodanig
maken dat er een fallback mogelijkheid is die snel en effiicient werkt, bijvoorbeeld het op basis van de pas+pin maken
van een eenmalige machtiging die later geincasseerd kan worden. Een soort offline pin mode dus.
Voor geldautomaten bestaat dat al, voor pinautomaten (in de winkel dus) niet. Steek je pinpas maar eens in een reader van Rabobank of ABN Amro: de controle van je pincode gebeurt daar volledig offline. In geldautomaten gebeurt hetzelfde, de afschrijving volgt automatisch na de storing.
Wanneer stopt de loze prietpraat van politici nu eens? Hoekstra debiteert alleen zijn mening. Zonder een wettelijke plicht op acceptatie van contant geld in heel nederland, kan hij debiteren tot hij een ons weegt maar doet hij helemaal niets! Bovendien lijkt de man zich niet te realiseren dat het opnemen van contant geld bij een (algehele) netwerkstoring (wat de oorzaak ook moge zijn) niet tot de mogelijkheden behoort en het aantal kantoren van banken met baliemedewerkers de afgelopen jaren ook niet echt is toegenomen. Zorg eerst voor deze noodzakelijke voorwaarden Hoekstra. O ja, dit brengt wel kosten met zich mee. Als Hoekstra het allemaal zo belangrijk vindt dan neemt de overheid deze kosten.
Inderdaad, talk is cheap. Als men het echt zo'n probleem vindt dan verwacht ik een gedegen uitgewerkt mitigatieplan met dito budget. Als dat er niet is of komt dan vind men het blijkbaar toch niet belangrijk.
Wat niet wegneemt dat een electronisch betaalmiddel dat zoveel mogelijk lijkt op contant geen slecht idee is. Maar chipknip, chipper, nfc passen, nfc-in-je-telefoon, en zelfs de ov-faalkaart (die ze ook voor "andere" betalingen dachten te gebruiken), zijn dat allemaal zo ontzettend uitgesproken niet dat je echt dom (of gewoon gedwee) bent wil je daarin meegaan.
Hét grote voordeel van de Chipknip was dat het een offline digitaal systeem was; het saldo stond fysiek op de chip in je pas en werd op locatie uitgelezen en verlaagd. Je had alleen maar stroom nodig, een netwerkwerkconnectie was optioneel, aangezien dat alleen voor het opladen nodig was.
14-06-2019, 10:59 door Anoniem
Door Anoniem: Hét grote voordeel van de Chipknip was dat het een offline digitaal systeem was; het saldo stond fysiek op de chip in je pas en werd op locatie uitgelezen en verlaagd. Je had alleen maar stroom nodig, een netwerkwerkconnectie was optioneel, aangezien dat alleen voor het opladen nodig was.
Dat was dan ook gelijk het enige voordeel. Net als de ov-faalkaart is het een soort zwart gat voor geld: Wat er opgezet wordt kan er alleen maar af door het te laten rollen. En dat kon alleen maar vanaf je rekening en er dus niet meer terug op. Je hebt nu dus twee kaarten ineen en ze zaten elkaar in de weg. NFC doet dat niet, maar is onveiligere (maar "handigere") toegang direct op je bankrekening zónder pincode... of fysiek contact tussen lezer en pas.

Wil je dat het veilig én handig is, dan splits je dat ding af van je bankpas, zodat je die thuis kan laten. Of dat je de chipknip/chipper bijvoorbeeld kan meegeven aan je kind voor een pak melk of een collega om even een broodje kaas te halen, ofzo.

En dan zorg je dat het makkelijk is geld van het ene ding naar het andere over te hevelen, en ook terug. En zorg dat je je losse kleingeld in een automaat kan gooien en het komt als saldo op je kaart. Bijvoorbeeld de ov-faalkaart kan dat absoluut niet, die accepteert ook muntjes alleen maar als vijf of tien euro (en lust dan weer geen vijf- of tien-eurobiljetten om onduidelijke maar duidelijk klantonvriendelijke redenen). Dus als je niet wil pinnen moet je twee-euro-munten sparen wil je met het OV. Fijn.

En waarom niet kleine bedragen weer van die pas af kunnen halen als je toch weer liever muntjes hebt? Natuurlijk is dat "best lastig" om goed te implementeren. Maar automatiseren is er dan ook voor om lastige problemen makkelijk te maken, niet alleen maar om de makkelijkste truukjes te implementeren en net te doen of dat Hele Grote Vooruitgang voorstelt.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Een chip op een kaart die minder kan dan de veel onveiligere magneetstrip op diezelfde kaart? Wat? Wie bedenkt zulke onzin?
14-06-2019, 12:43 door PJW9779
Door Anoniem:
Door Anoniem: We missen de ChipKnip wel, dat is duidelijk.
De chipknip (en de chipper) was van het begin af aan gedoemd te falen. Dat kon je op je vingers natellen. Halfgaar idee, matig uitgevoerd, halfhartig in de markt gezet, en dan nog gelijk een concurrent erbij die precies dezelfde fouten maakte ook nog. Die keuze is snel gemaakt: Twee keer nee.

Sorry, maar dat klopt niet.
De Chipper was een prima product, maar werd niks om andere redenen.

Enerzijds omdat overheid (parkeergeld) en MKB dat 'electronische geld' maar eng en onbetrouwbaar vonden en liever de marktacceptatie afwachtten. En de markt kon er niks mee, want dat 'electronische geld' werd bijna nergens geaccepteerd. Typisch kip&ei-probleem dus.

En anderzijds omdat de partijen achter de schermen onderling te druk waren met bakkeleien over wie de op de chip beschikbare gegevensruimte mocht gebruiken voor het opslaan van klantgegevens. Privacy speelde slechts zijdelings een rol.
Dat bakkeleien duurde zó lang dat uiteindelijk niemand meer interesse had.
14-06-2019, 13:44 door Anoniem
Net als de ov-faalkaart is het een soort zwart gat voor geld: Wat er opgezet wordt kan er alleen maar af door het te laten rollen.
Dat was dan ook precies de bedoeling van de chipknip: snel en makkelijk kunnen betalen, zonder onhandig gedoe met muntjes tellen. In feite was het makkelijker en sneller dan pinnen. Het was trouwens wel degelijk mogelijk om bij een pino tomaat vanaf de chipknip weer geld terug te storten op je eigen bankrekening.

Wil je dat het veilig én handig is, dan splits je dat ding af van je bankpas, zodat je die thuis kan laten. Of dat je de chipknip/chipper bijvoorbeeld kan meegeven aan je kind voor een pak melk of een collega om even een broodje kaas te halen, ofzo.
Eens. Een chipknip/chipper pas moet niet dezelfde pas zijn als je pincode-bankpas.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.