image

Britse provider krijgt boete van 110.000 euro voor sms-spam

maandag 24 juni 2019, 13:28 door Redactie, 1 reacties

De Britse internetprovider EE moet een boete van omgerekend 110.000 euro betalen wegens het versturen van meer dan 2,5 miljoen spamberichten via sms. In de berichten werden klanten opgeroepen om de app van provider EE te gebruiken om hun account en dataverbruik mee te beheren en dat ze binnenkort hun toestel konden vervangen door een nieuwer model.

Klanten die niets met de app deden kregen opnieuw een bericht. Van de klanten die de berichten ontvingen hadden er 2,5 miljoen zich uitgeschreven voor advertenties van EE. De provider had de sms'jes als servicebericht verstuurd waarvoor de Britse elektronische marketingregels niet gelden. De Britse privacytoezichthouder ICO stelde vast dat de berichten direct marketing bevatten en dat de mensen die zich hiervoor hadden afgemeld geen toestemming hadden gegeven om ze te ontvangen.

"Dit waren marketingberichten die de producten en diensten van het bedrijf promootten. De directmarketingregels zijn duidelijk. Als een bericht met klantenservice-informatie ook promotiemateriaal bevat om extra producten of diensten aan te schaffen, is het geen servicebericht meer en gelden de elektronische marketingregels", zegt Andy White van de ICO. Op het overtreden van de regels staat een maximale boete van omgerekend 550.000 euro.

Reacties (1)
24-06-2019, 14:03 door Anoniem
wegens het versturen van meer dan 2,5 miljoen spamberichten via sms.
hadden er 2,5 miljoen zich uitgeschreven voor advertenties van EE

Whow. (relatief gezien dan "iets") meer dan 2,5 mio versturen, en daarvan 2,5 mio mensenraken die nix van je weten willen.
Customer Satisfaction door de grond heen.


Daarentegen 2,5 mio ongewenste berichten sturen en daar dan effectief 110k voor moeten dokken. Da's 4,4 ct boete per berichtje. Daar word je met zoveel klanten opzich niet echt bang van. Beetje jammer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.