image

Microsoft patcht actief aangevallen kwetsbaarheden in Windows

woensdag 11 september 2019, 10:31 door Redactie, 36 reacties

Tijdens de patchdinsdag van september heeft Microsoft 79 kwetsbaarheden gepatcht, waaronder twee beveiligingslekken die actief werden aangevallen voordat de updates beschikbaar waren. Via deze twee zerodaylekken kon een aanvaller die al toegang tot een systeem had zijn rechten verder verhogen.

De aangevallen kwetsbaarheden bevinden zich in alle ondersteunde versies van Windows. Eén van de lekken werd ontdekt door securitybedrijf Qihoo 360. Wie de andere kwetsbaarheid vond laat Microsoft niet weten. Verder patchte Microsoft lekken in het Windows Text Service Framework (TSF) en Secure Boot die al voor het uitkomen van de updates openbaar waren. Deze kwetsbaarheden zijn voor zover bekend niet aangevallen, aldus Microsoft.

De 79 lekken zijn onder andere gepatcht in Windows, Internet Explorer, Edge, Microsoft Office, Exchange Server, Lync en Team Foundation Server. Zestien van de kwetsbaarheden werden als ernstig bestempeld, wat inhoudt dat een aanvaller daarmee het onderliggende systeem kan overnemen. Het gaat onder andere om drie kwetsbaarheden in SharePoint, zo meldt het Zero Day Initiative. Op de meeste systemen zullen de updates automatisch worden geïnstalleerd.

Reacties (36)
11-09-2019, 10:39 door [Account Verwijderd]
Zucht. Ik wens die heren een hele goede boterham toe, maar ben wel blij dat ik geen zaken meer met hun hoef te doen.
11-09-2019, 10:57 door Anoniem
Door donderslag: Zucht. Ik wens die heren een hele goede boterham toe, maar ben wel blij dat ik geen zaken meer met hun hoef te doen.
idem.
11-09-2019, 14:57 door Hyper
Door donderslag: Zucht. Ik wens die heren een hele goede boterham toe, maar ben wel blij dat ik geen zaken meer met hun hoef te doen.
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.
11-09-2019, 15:08 door [Account Verwijderd]
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
11-09-2019, 15:13 door Anoniem
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
En toen werdt je wakker?
11-09-2019, 16:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 11-09-2019, 16:55
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
En toen werdt [sic!] je wakker?

Nee want ik werk zelf met een dergelijk alternatief besturingssysteem. Het heet Debian Linux en het is gratis. Het updatemechanisme is schokkend veel beter dan dat van Microsoft Windows (véél sneller en vrijwel nooit herstarts nodig). Het updateschema is niet gebonden aan een één keer per maand constructie (de zgn. patchdinsdag). Dus nee, ik droom niet, ik leef juist de droom! Maar goed, we dwalen af, terug on-topic s.v.p.!
11-09-2019, 16:50 door Anoniem
Door No more Patch Tuesday:
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
En toen werdt [sic!] je wakker?

Nee want ik werk zelf met een dergelijk alternatief besturingssysteem. Het heet Debian Linux en het is gratis. Het updatemechanisme is schokkend veel beter dan dat van Microsoft Windows (véél sneller en vrijwel nooit herstarts nodig). Het updateschema is niet gebonden aan een één keer per maand constructie (de zgn. Patchdinsdag). Dus nee, ik droom niet, ik leef juist de droom! Maar goed, we dwalen af, terug on-topic s.v.p.!

Geweldige windows-linux discussie weer. Heel stoer ook dat je alles met linux kan, maar echt gebruiksvriendelijk is het niet zeker niet in kantoorautomatisering. daar draait 99% gewoon windows. kwetsbaarheden heb je tegenwoordig op elk platform, het belangrijkste is dat je een leverancier/distibutie kiest die zijn verantwoordelijkheid neemt en de kwetsbaarheden patcht. Ik vind dat Microsoft dat prima doet maar er zijn zeker verbeteringen (superseeded patches).
11-09-2019, 19:32 door Anoniem
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
Je bedoel waar al je normale software niet op draait? Als het niet werkt het voor een leek helemaal niet meer op te lossen is? Waar bijna geen bedrijf ondersteuning op geeft als consument?
Waar dagelijks (security) updates voor uitkomen?

Sorry, maar dat is geen oplossing voor deze problemen. Je maakt er alleen maar nieuwe problemen bij.

Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
En toen werdt je wakker?
Nee. Want hij leeft in een droom wereld, waarin alles perfect werkt in de perfecte wereld.
12-09-2019, 07:27 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 12-09-2019, 07:28
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
Je bedoel waar al je normale software niet op draait? Als het niet werkt het voor een leek helemaal niet meer op te lossen is? Waar bijna geen bedrijf ondersteuning op geeft als consument?
Waar dagelijks (security) updates voor uitkomen?

Sorry, maar dat is geen oplossing voor deze problemen. Je maakt er alleen maar nieuwe problemen bij.

Beetje simpel zeker? Heel Google, Amazon, eigenlijk alle internetreuzen en alle supercomputers , plus alle Androidtelefoons draaien op Linux. Waarom denk je dat dat soort bedrijven daarvoor kiest? Kwaliteit en beheersbaarheid!
12-09-2019, 08:30 door Bitje-scheef
....het belangrijkste is dat je een leverancier/distibutie kiest die zijn verantwoordelijkheid neemt en de kwetsbaarheden patcht. Ik vind dat Microsoft dat prima doet maar er zijn zeker verbeteringen (superseeded patches).

Om heel eerlijk te zijn, doen ze dat zeker maar de mate waarin verdient zeker geen pluim, krulletje of sticker.
Traag, vaak foute/vage patches zijn toch wel keywords bij Microsoft. Tuurlijk is het complex, ik zal ook als eerste toegeven dat het niet makkelijk is, maar sinds er een structuur verandering (management) is geweest is de kwaliteit duidelijk achteruitgegaan en bij MS ook een terugkerende cycle.
12-09-2019, 09:12 door Anoniem
Door No more Patch Tuesday:
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
Je bedoel waar al je normale software niet op draait? Als het niet werkt het voor een leek helemaal niet meer op te lossen is? Waar bijna geen bedrijf ondersteuning op geeft als consument?
Waar dagelijks (security) updates voor uitkomen?

Sorry, maar dat is geen oplossing voor deze problemen. Je maakt er alleen maar nieuwe problemen bij.

Beetje simpel zeker? Heel Google, Amazon, eigenlijk alle internetreuzen en alle supercomputers , plus alle Androidtelefoons draaien op Linux. Waarom denk je dat dat soort bedrijven daarvoor kiest? Kwaliteit en beheersbaarheid!

En waar denk je dat de KA omgeving op draait.....
12-09-2019, 12:52 door [Account Verwijderd]
Door Bitje-scheef:
....het belangrijkste is dat je een leverancier/distibutie kiest die zijn verantwoordelijkheid neemt en de kwetsbaarheden patcht. Ik vind dat Microsoft dat prima doet maar er zijn zeker verbeteringen (superseeded patches).

Om heel eerlijk te zijn, doen ze dat zeker maar de mate waarin verdient zeker geen pluim, krulletje of sticker.
Traag, vaak foute/vage patches zijn toch wel keywords bij Microsoft. Tuurlijk is het complex, ik zal ook als eerste toegeven dat het niet makkelijk is, maar sinds er een structuur verandering (management) is geweest is de kwaliteit duidelijk achteruitgegaan en bij MS ook een terugkerende cycle.

Helemaal mee eens. Het is ook super complex.

Maar het zou ook een heeeeeel stuk simpeler kunnen zijn als ze nu eens de zooi zouden gaan open sourcen. En dan alleen maar de diffs updaten zodat de gebruiker de code dan automatisch zelf compileert. Het zou natuurlijk wel een aantal aanpassingen aan het bedrijf moeten vergen maar dan krijg je eindelijk eens een fatsoenlijk product.
13-09-2019, 01:42 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday: Heel Google, Amazon, eigenlijk alle internetreuzen en alle supercomputers , plus alle Androidtelefoons draaien op Linux. Waarom denk je dat dat soort bedrijven daarvoor kiest? Kwaliteit en beheersbaarheid!

En waar denk je dat de KA omgeving op draait.....

Linux: https://tweakers.net/nieuws/84075/google-noemt-veiligheid-hoofdreden-voor-intern-gebruik-goobuntu.html. Voor Windows heb je om redenen van veiligheid speciale toestemming nodig.
13-09-2019, 07:09 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 13-09-2019, 07:11
Door donderslag:
Door Bitje-scheef: Traag, vaak foute/vage patches zijn toch wel keywords bij Microsoft. Tuurlijk is het complex, ik zal ook als eerste toegeven dat het niet makkelijk is, maar sinds er een structuur verandering (management) is geweest is de kwaliteit duidelijk achteruitgegaan en bij MS ook een terugkerende cycle.

Helemaal mee eens. Het is ook super complex.

Maar het zou ook een heeeeeel stuk simpeler kunnen zijn als ze nu eens de zooi zouden gaan open sourcen. En dan alleen maar de diffs updaten zodat de gebruiker de code dan automatisch zelf compileert. Het zou natuurlijk wel een aantal aanpassingen aan het bedrijf moeten vergen maar dan krijg je eindelijk eens een fatsoenlijk product.

Nee hoor... Dat zal niet helpen want het probleem met Microsoft Windows is dat het in de basis een slechte softwarearchitectuur heeft. Die niet (nooit) verbeterd kan worden omdat dit problemen met de backwards compatibility zou geven. Dus knoeien ze maar door in hun spaghetticode, waarbij ze nieuwe problemen introduceren om bestaande op te lossen. Het is een klassiek probleem met een bekend en standaard verloop en het zal alleen maar erger worden.

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2019/09/12/microsoft-windows-10-update-problem-search-start-menu-usb-audio-warning-upgrade-windows-10/
13-09-2019, 09:13 door Anoniem
Door Nomo Pat Tues:
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
Je bedoel waar al je normale software niet op draait? Als het niet werkt het voor een leek helemaal niet meer op te lossen is? Waar bijna geen bedrijf ondersteuning op geeft als consument?
Waar dagelijks (security) updates voor uitkomen?

Sorry, maar dat is geen oplossing voor deze problemen. Je maakt er alleen maar nieuwe problemen bij.

Beetje simpel zeker? Heel Google, Amazon, eigenlijk alle internetreuzen en alle supercomputers , plus alle Androidtelefoons draaien op Linux. Waarom denk je dat dat soort bedrijven daarvoor kiest? Kwaliteit en beheersbaarheid!
Hahaa. Je gebruikelijke onzin vergelijkingen wel. Je lijkt Karma4 wel. Ondanks je naamsveranderingen blijf je gemakkelijk traceerbaar.

Je noemt ook even bedrijven dat hele grote ICT bedrijven zijn, waarbij ICT de core business is. Totaal niet te vergelijken met normale bedrijven. Is best lastig natuurlijk te begrijpen.
13-09-2019, 09:17 door Anoniem
Door Nomo Pat Tues:
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday: Heel Google, Amazon, eigenlijk alle internetreuzen en alle supercomputers , plus alle Androidtelefoons draaien op Linux. Waarom denk je dat dat soort bedrijven daarvoor kiest? Kwaliteit en beheersbaarheid!

En waar denk je dat de KA omgeving op draait.....

Linux: https://tweakers.net/nieuws/84075/google-noemt-veiligheid-hoofdreden-voor-intern-gebruik-goobuntu.html. Voor Windows heb je om redenen van veiligheid speciale toestemming nodig.
Bij Google, maar 80-95% van de wereld draait gewoon Windows op de desktops. Google... Een zwaar ICT bedrijf.

Door donderslag:

Helemaal mee eens. Het is ook super complex.

Maar het zou ook een heeeeeel stuk simpeler kunnen zijn als ze nu eens de zooi zouden gaan open sourcen. En dan alleen maar de diffs updaten zodat de gebruiker de code dan automatisch zelf compileert. Het zou natuurlijk wel een aantal aanpassingen aan het bedrijf moeten vergen maar dan krijg je eindelijk eens een fatsoenlijk product.
En wat lost dat op? Afgezien nog meer complexiteit. Want een gebruiker zelfs diffs laten draaien en een compile doen?
Ofwel een mogelijke iedere implementatie uniek, ga jij daar maar lekker support op vernemen. Daar dit geen bedrijf of te wachten.
Iets simpeler is zojuist veeeeeeeeeeel complexer geworden.
13-09-2019, 10:40 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Nomo Pat Tues:
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
Je bedoel waar al je normale software niet op draait? Als het niet werkt het voor een leek helemaal niet meer op te lossen is? Waar bijna geen bedrijf ondersteuning op geeft als consument?
Waar dagelijks (security) updates voor uitkomen?

Sorry, maar dat is geen oplossing voor deze problemen. Je maakt er alleen maar nieuwe problemen bij.

Beetje simpel zeker? Heel Google, Amazon, eigenlijk alle internetreuzen en alle supercomputers , plus alle Androidtelefoons draaien op Linux. Waarom denk je dat dat soort bedrijven daarvoor kiest? Kwaliteit en beheersbaarheid!
Hahaa. Je gebruikelijke onzin vergelijkingen wel. Je lijkt Karma4 wel. Ondanks je naamsveranderingen blijf je gemakkelijk traceerbaar.

Iets onzin noemen zonder argumenten is de grootste onzin. En wie zegt dat ik niet traceerbaar wil zijn?

Door Anoniem: Je noemt ook even bedrijven dat hele grote ICT bedrijven zijn, waarbij ICT de core business is. Totaal niet te vergelijken met normale bedrijven. Is best lastig natuurlijk te begrijpen.

Wel degelijk te begrijpen en het is alleen een kwestie van schaal. Natuurlijk zijn deze hele grote ICT bedrijven groter (duh...). Een Formule-1 auto is ook sneller dan een normale auto. Toch komen veel van de innovaties in de Formule-1 in normale auto's terecht. Want uiteindelijk zijn het allemaal auto's, groot en klein.
13-09-2019, 16:56 door A.J.
Door Superuser:
Door Anoniem:
Door No more Patch Tuesday:
Door Hyper:
Door donderslag: ... hun ...
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Nou... Er is bij dergelijke alternatieve besturingssystemen vaak sprake van een fatsoenlijk werkend updatemechanisme en een flexibeler updateschema.
En toen werdt [sic!] je wakker?

Nee want ik werk zelf met een dergelijk alternatief besturingssysteem. Het heet Debian Linux en het is gratis. Het updatemechanisme is schokkend veel beter dan dat van Microsoft Windows (véél sneller en vrijwel nooit herstarts nodig). Het updateschema is niet gebonden aan een één keer per maand constructie (de zgn. patchdinsdag). Dus nee, ik droom niet, ik leef juist de droom! Maar goed, we dwalen af, terug on-topic s.v.p.!
Nee bij Linux krijg je vrijwel elke dag updates. Geeft op zich ook niks, het wordt op de desktop toch vaak gebruikt door fanatieke hobbyisten die vrijwel de hele dag niks te doen hebben.
13-09-2019, 18:43 door [Account Verwijderd]
Door A.J.: bij Linux krijg je vrijwel elke dag updates. Geeft op zich ook niks, het wordt op de desktop toch vaak gebruikt door fanatieke hobbyisten die vrijwel de hele dag niks te doen hebben.

Nee hoor, juist niet. Je hebt namelijk de vrijheid om een stabiele distributie te kiezen. Met bv. Debian Stable heb je minimale (maar voldoende) updates.
13-09-2019, 20:57 door karma4
Door Anoniem: Hahaa. Je gebruikelijke onzin vergelijkingen wel. Je lijkt Karma4 wel. Ondanks je naamsveranderingen blijf je gemakkelijk traceerbaar.

Je noemt ook even bedrijven dat hele grote ICT bedrijven zijn, waarbij ICT de core business is. Totaal niet te vergelijken met normale bedrijven. Is best lastig natuurlijk te begrijpen.
De grootste onzin komt zoals gewoonlijk vanuit de linux evangelisten hoek. Niet in staat tot informatieveiligheid en vast blijven hangen in een os bashing verhaaltje. Nee ik was het eerder niet, er zijn gelukkig wat meer figuren die verder kijken dan dat puberale OS flaming gedoe.

Enig wat IBM intern gebruikt en waarom ze dat zo doen? De grote commerciëlen zijn niet happig op het delen van dat soort informatie net zo min als de hard core open source organisaties. Van google met Android is bekend dat die in de verste verte niet in staat zijn het OS bij te werken. Het argument dat het aan de oems zou liggen is kletskoek, op de desktop lukt dat wel degelijk met Windows niet met Linux. IOT is een notoire faal voor bijwerken en veiligheid (Linux ontwerp uhh kopie fout van Torvald). Openheid en eerlijkheid is niet gewenst , net zo min als ze willen vertellen wie er allemaal met jou meeluistert (google amazon apple).
14-09-2019, 06:34 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 14-09-2019, 07:24
En het kringetje is weer compleet. Degenen wiens broodwinning in gevaar komt doordat klanten steeds beter geïnformeerd raken over goedkopere (zelfs gratis) en betere alternatieven voor de baggersoftware die momenteel nog de standaard is, proberen wanhopig met hun giftige, afleidende, misleidende spindoctoring de klantjes binnen te houden. Tevergeefs natuurlijk want het hele spaghetticodebouwwerk loopt op de laatste benen. En dat ontgaat - door de aanhoudende stroom van berichtgeving hierover - werkelijk niemand meer.
14-09-2019, 11:57 door Anoniem
Door Superuser:
Iets onzin noemen zonder argumenten is de grootste onzin. En wie zegt dat ik niet traceerbaar wil zijn?
Jij wisselt vaker van naam,dan dat er updates uitkomen.

Wel degelijk te begrijpen en het is alleen een kwestie van schaal. Natuurlijk zijn deze hele grote ICT bedrijven groter (duh...). Een Formule-1 auto is ook sneller dan een normale auto. Toch komen veel van de innovaties in de Formule-1 in normale auto's terecht. Want uiteindelijk zijn het allemaal auto's, groot en klein.
Een fomule-1 auto is inderdaad ook sneller. Maar.....
* Niet vergeten dat je er niet mee op de gewone weg mee mag rijden.
* Je een compleet gespecialiseerd team nodig hebt om het te onderhouden.
* Het een heel dure auto is om te onderhouden.
* Bijna niet door normale personen goed te rijden of onderhouden is.
* De mogelijkheden om het voor iets anders te gebruiken, eigenlijk null is.

Inderdaad best een mooie vergelijking. Het is zo speciaal, dat het niet voor het normale publiek geschikt is.
14-09-2019, 11:59 door Anoniem
Door Superuser:
Door A.J.: bij Linux krijg je vrijwel elke dag updates. Geeft op zich ook niks, het wordt op de desktop toch vaak gebruikt door fanatieke hobbyisten die vrijwel de hele dag niks te doen hebben.

Nee hoor, juist niet. Je hebt namelijk de vrijheid om een stabiele distributie te kiezen. Met bv. Debian Stable heb je minimale (maar voldoende) updates.
Slecht controleerbaar wanneer deze uitkomen. En zelfs deze Stable release heeft gewoon zo zijn problemen en updates die je moet beheren, testen en uitrollen.
14-09-2019, 12:53 door Anoniem
Door Superuser: En het kringetje is weer compleet. Degenen wiens broodwinning in gevaar komt doordat klanten steeds beter geïnformeerd raken over goedkopere (zelfs gratis) en betere alternatieven voor de baggersoftware die momenteel nog de standaard is, proberen wanhopig met hun giftige, afleidende, misleidende spindoctoring de klantjes binnen te houden. Tevergeefs natuurlijk want het hele spaghetticodebouwwerk loopt op de laatste benen. En dat ontgaat - door de aanhoudende stroom van berichtgeving hierover - werkelijk niemand meer.
En wie begon er mee? Wie is eigenlijk de meest stoker of sorry dat ik het zeg, troll?

Goedkoper is ook maar een slecht onderbouwde mening. Eigenlijk alles wat je hier iedere keer vermeld. Er komt gewoon weinig nuttige discussies, slecht onderbouwd (eigenlijk geen).

Misschien weten deze personen ook gewoon wat de klanten eigenlijk nodig hebben om hun werkzaamheden uit te voeren? En dus niet leven in 1 of andere droomwereld waarin alles gewoon perfect werkt? Die weten wat legacy is en alle afhankelijkheden daarvan.
15-09-2019, 07:01 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 15-09-2019, 07:01
Door Anoniem: ...
Inderdaad best een mooie vergelijking. Het is zo speciaal, dat het niet voor het normale publiek geschikt is.

Dat deel van de vergelijking gaat dus niet op want mijn 80+ ouders draaien al jaren Debian Stable Linux. Totaal probleemloos natuurlijk. Toen ze nog (op dezelfde oudere computer) Windows Vista draaiden had ik ze continu aan de telefoon over problemen, vragen over updates, etc. Samenvattend blijkt Linux véél geschikter voor het normale publiek want na een goede eenmalige installatie en configuratie (zelf of door een handig neefje) hebben ze er geen omkijken meer naar. Het werkt gewoon.
15-09-2019, 14:00 door Anoniem
Door Superuser:
Door Anoniem: ...
Inderdaad best een mooie vergelijking. Het is zo speciaal, dat het niet voor het normale publiek geschikt is.

Dat deel van de vergelijking gaat dus niet op want mijn 80+ ouders draaien al jaren Debian Stable Linux. Totaal probleemloos natuurlijk. Toen ze nog (op dezelfde oudere computer) Windows Vista draaiden had ik ze continu aan de telefoon over problemen, vragen over updates, etc. Samenvattend blijkt Linux véél geschikter voor het normale publiek want na een goede eenmalige installatie en configuratie (zelf of door een handig neefje) hebben ze er geen omkijken meer naar. Het werkt gewoon.
Als 1 persoon er iets mee kan, wil niet zeggen dat andere er ook zo goed mee overweg kunnen.
Je kijkt weer zoals gewoonlijk met oogkleppen naar de wereld.

Ik heb het ook wel eens gedaan bij mijn ouders. Was totaal niet te onderhouden en de applicaties deden het niet die ze wilde gebruiken. Met W7 en daarna na een upgrade naar W10 heb ik ze nooit meer gehoord. Bekijk regelmatig de laptop nog even, maar alles werkt gewoon perfect.

Ofwel je eigenlijk vergelijking gaat weer eens niet op.
16-09-2019, 07:22 door spatieman
stelletjes zijkerts.
wees blij dat er een update beleid is, je zal maar een android gebruiker zijn.
dan mag je tot alle goden bidden dat er uberhaupt lekken gepatcht worden.
16-09-2019, 07:46 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 16-09-2019, 08:27
Door Anoniem: ...

Door Superuser: Dat deel van de vergelijking gaat dus niet op want mijn 80+ ouders draaien al jaren Debian Stable Linux. Totaal probleemloos natuurlijk. Toen ze nog (op dezelfde oudere computer) Windows Vista draaiden had ik ze continu aan de telefoon over problemen, vragen over updates, etc. Samenvattend blijkt Linux véél geschikter voor het normale publiek want na een goede eenmalige installatie en configuratie (zelf of door een handig neefje) hebben ze er geen omkijken meer naar. Het werkt gewoon.

Ik heb het ook wel eens gedaan bij mijn ouders. Was totaal niet te onderhouden en de applicaties deden het niet die ze wilde gebruiken..

Knoeier...

Door Anoniem: Met W7 en daarna na een upgrade naar W10 heb ik ze nooit meer gehoord. Bekijk regelmatig de laptop nog even, maar alles werkt gewoon perfect.

Je past het wat niet weet wat niet deert principe toe. Tja, dat is natuurlijk - in de kantoorautomatisering - ook een veel toegepaste oplossing.
16-09-2019, 09:31 door Anoniem
Door Superuser:
Door Anoniem: ...

Door Superuser: Dat deel van de vergelijking gaat dus niet op want mijn 80+ ouders draaien al jaren Debian Stable Linux. Totaal probleemloos natuurlijk. Toen ze nog (op dezelfde oudere computer) Windows Vista draaiden had ik ze continu aan de telefoon over problemen, vragen over updates, etc. Samenvattend blijkt Linux véél geschikter voor het normale publiek want na een goede eenmalige installatie en configuratie (zelf of door een handig neefje) hebben ze er geen omkijken meer naar. Het werkt gewoon.

Ik heb het ook wel eens gedaan bij mijn ouders. Was totaal niet te onderhouden en de applicaties deden het niet die ze wilde gebruiken..

Knoeier...
Hmmm. Als Vista een probleem heeft ligt het aan het OS, maar als er compatibiliteit issues zijn (wat heel normaal is met Linux, immers leveranciers ondersteunen vaak alleen Windows of MacOS), dan is het een knoeier.

Je laat weer duidelijk zien, hoe je ergens instaat en dat je geen enkel idee hebt, hoe de wereld in elkaar zit.

Door Anoniem: Met W7 en daarna na een upgrade naar W10 heb ik ze nooit meer gehoord. Bekijk regelmatig de laptop nog even, maar alles werkt gewoon perfect.

Je past het wat niet weet wat niet deert principe toe. Tja, dat is natuurlijk - in de kantoorautomatisering - ook een veel toegepaste oplossing.
Omdat daar Windows eigenlijk de enige is, die oplossingen kan bieden? Daarnaast, het was geprobeerd, en volledig mislukt, want ze konden niet werken.

En ja.... Men moet gewoon werken, dat is best wel iets belangrijks punt in kantoorautomatisering.

Dus ga je dan voor een idealistische OS, waar je niets mee kunt, of ga je voor Windows en je problemen lossen in eens op.

Gebruik iets, waar iets goed in is. Misschien best lastig voor je om te begrijpen, maar zo is de wereld soms.
16-09-2019, 20:56 door Anoniem
Door Hyper:
Door donderslag: Zucht. Ik wens die heren een hele goede boterham toe, maar ben wel blij dat ik geen zaken meer met hun hoef te doen.
hen.

En alsof andere besturingssystemen en browsers geen lekken hebben en maandelijkse patchrondes krijgen.

Neen 'hullie' :-)
En ach.. dit soort nieuwsberichten piepen altijd eenzijdig belicht in de reacties tevoorschijn.
Vandaag sinds twee weken weer eens achter de 'backup computer', zoals ik het ding noem.
Linux.
Bijwerkbeheer meldde 'tig' updates en minimaal zo'n 8 veiligheidsupdates. Oh oh oh.... en het duurde maar. 'T was weer om diep van te zuchten, steunen, klagen, zweten en steen en been te klagen hoor. :-)

Fijne avond en voor straks: een goede nacht.
17-09-2019, 23:37 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 17-09-2019, 23:37
Door Anoniem:
Door Superuser:
Door Anoniem: ...

Door Superuser: Dat deel van de vergelijking gaat dus niet op want mijn 80+ ouders draaien al jaren Debian Stable Linux. Totaal probleemloos natuurlijk. Toen ze nog (op dezelfde oudere computer) Windows Vista draaiden had ik ze continu aan de telefoon over problemen, vragen over updates, etc. Samenvattend blijkt Linux véél geschikter voor het normale publiek want na een goede eenmalige installatie en configuratie (zelf of door een handig neefje) hebben ze er geen omkijken meer naar. Het werkt gewoon.

Ik heb het ook wel eens gedaan bij mijn ouders. Was totaal niet te onderhouden en de applicaties deden het niet die ze wilde gebruiken..

Knoeier...
Hmmm. Als Vista een probleem heeft ligt het aan het OS, maar als er compatibiliteit issues zijn (wat heel normaal is met Linux, immers leveranciers ondersteunen vaak alleen Windows of MacOS), dan is het een knoeier.

Je laat weer duidelijk zien, hoe je ergens instaat en dat je geen enkel idee hebt, hoe de wereld in elkaar zit.

Jouw vaste zinnetje waarmee je jezelf als de wereld begrijpend en de ander als niet begrijpend neerzet. Het is echter (alleen) gebaseerd op de gebakken lucht van jouw denkwereldje en derhalve net zo inhoudsloos als de rest van je betoog.

Door Anoniem:
Door Anoniem: Met W7 en daarna na een upgrade naar W10 heb ik ze nooit meer gehoord. Bekijk regelmatig de laptop nog even, maar alles werkt gewoon perfect.

Je past het wat niet weet wat niet deert principe toe. Tja, dat is natuurlijk - in de kantoorautomatisering - ook een veel toegepaste oplossing.
Omdat daar Windows eigenlijk de enige is, die oplossingen kan bieden? Daarnaast, het was geprobeerd, en volledig mislukt, want ze konden niet werken.

En ja.... Men moet gewoon werken, dat is best wel iets belangrijks punt in kantoorautomatisering.
Bij het iets draaiend krijgen helpt het als je geen knoeier bent. Linux is geschikter voor kantoorautomatisering dan Windows, wat je misschien zou inzien als je niet zo'n cleaner was (oh sorry, knoeier). Alleen voor spelletjes is Windows mogelijk beter toe te passen. Gefeliciteerd.

Door Anoniem: Dus ga je dan voor een idealistische OS, waar je niets mee kunt, of ga je voor Windows en je problemen lossen in eens op.

Gebruik iets, waar iets goed in is. Misschien best lastig voor je om te begrijpen, maar zo is de wereld soms.

Jouw flawed assumption is dat Linux minder geschikt zou zijn dan Windows. Grootschalig gebruik door niet-knoeiers als Google wijst anders uit.
18-09-2019, 15:34 door A.J.
Dat scheelt dan maar weer, kunnen je 80+ ouders straks weer terug naar Windows. En jij wellicht ook.
18-09-2019, 18:04 door Anoniem
19-09-2019, 12:51 door Anoniem
Door Superuser:
Jouw vaste zinnetje waarmee je jezelf als de wereld begrijpend en de ander als niet begrijpend neerzet. Het is echter (alleen) gebaseerd op de gebakken lucht van jouw denkwereldje en derhalve net zo inhoudsloos als de rest van je betoog.
Dat heeft er mee te maken, hoe de wereld in elkaar zit. De wereld is namelijk veel groter dan sommige denken.


Bij het iets draaiend krijgen helpt het als je geen knoeier bent. Linux is geschikter voor kantoorautomatisering dan Windows, wat je misschien zou inzien als je niet zo'n cleaner was (oh sorry, knoeier). Alleen voor spelletjes is Windows mogelijk beter toe te passen. Gefeliciteerd.
Tja, dit zegt weer iets over iemand inlevingsvermogen of visie hoe een bedrijf werkt.

Vanuit ons bedrijf bieden we zowel Windows als Linux desktops. Maar vanuit de markt is erg gewoon heel weinig vraag naar een Linux desktop.
Dit heeft er ook mee te maken, dat de linux desktop gewoon jaren achter loopt op de mogelijkheden.
Heeft Linux als iets als AzureAD, AutoPilot icm Intunu mogelijkheden?
Draaien de belangrijkste applicaties waar bedrijven mee werken er al op?
Dat maakt iets geschikt KA.


Jouw flawed assumption is dat Linux minder geschikt zou zijn dan Windows. Grootschalig gebruik door niet-knoeiers als Google wijst anders uit.
Google is een bedrijf dat als corebusiness ICT heeft. Net als de andere voorbeeld die je vaak noemt. Maar bij de meeste bedrijven ICT is een onderdeel om de business te ondersteunen. Neem grote bedrijven als de overheid, Shell, Eneco, Tatasteel, Draka, DSM, Rabobank, Karwei. Daar draait het bedrijf niet de ICT, en is de ICT voor de ondersteunden.
Zelfs grote bedrijven als CoolBlue of BOL, wat heel zwaar op ICT leunt, gebruikt niet overal Linux systemen. Men gebruikt iets waarin het goed is.

Als je daar doorheen kan kijken, zie je het in eens heel anders.
20-09-2019, 07:05 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: dat je het einde niet gelezen hebt?

Ik vond deze passages interessanter:

"Many of the problems afflicting Windows do not reside in the operating system’s upper levels. Instead, their roots are deep down in the NT kernel. What, then, if we could replace that rotten kernel with a fresh, healthy kernel?"

en:

"Why would Microsoft do this? Well, have you been paying attention to Windows lately? It has been one foul-up after another. Just in the last few months there was the registry backup fail and numerous and regular machine-hobbling Windows updates. In fact, updates have grown so sloppy you have to seriously wonder whether it’s safer to stay open to attacks or “upgrade” your system with a dodgy patch."
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.