Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Is het maken van software voor een DDoS aanval illigaal?

19-09-2019, 17:56 door kma, 15 reacties
Hallo,

Is de productie van dergelijke software verboden?
Ik weet dat het uitvoeren van ddos aanvallen verboden is maar het maken daarvan?
Dat weet ik niet.

Is het illegaal denk je?
Reacties (15)
19-09-2019, 18:03 door Anoniem
Nee, het maken van software is naar mijn weten gewoon toegestaan. Het wordt wel een ander verhaal wanneer je de software gaat verspreiden/aanbieden.
19-09-2019, 18:12 door Anoniem
Als je enige doel is om hiermee dingen te doen die niet mogen dan ja, dat is illegaal: https://www.security.nl/posting/29619/Juridische+vraag%3A+zijn+hacktools+in+Nederland+illegaal%3F

En het is aan jou om te bewijzen dat je ze eigenlijk niet maakte met dat doel en er goede dingen mee deed, wat lastig word in het geval van een 'DDoS' tool.
19-09-2019, 18:44 door MathFox - Bijgewerkt: 19-09-2019, 19:38
Door kma: Hallo,

Is de productie van dergelijke software verboden?
Ik weet dat het uitvoeren van ddos aanvallen verboden is maar het maken daarvan?
Dat weet ik niet.

Is het illegaal denk je?
De wet verbiedt het maken en het bezit van software waarvan het primaire doel is om wetsovertredingen te faciliteren.

Mijn advies: DOE HET NIET!

(en blijf uit de buurt van die vage kennis die je gevraagd heeft om de software voor hem/haar te schrijven.)

Lees: https://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/#cvbhulpmiddelen
19-09-2019, 22:07 door Anoniem
Ik zou zeggen dat mag als je de ddos software ontwikkeld om tegen maatregelen te kunnen testen.

Je moet dan dus niet de ddos software ter beschikking stellen aan derden of verspreiden, of natuurlijk tegen doelen gebruiken waar je vooraf (schriftelijke) toestemming van hebt.
19-09-2019, 22:49 door Anoniem
Door kma: Hallo,

Is de productie van dergelijke software verboden?

Ja, dat is verboden.


Uitleg voor jonge kinderen:

Wat is er allemaal strafbaar online?

https://www.vraaghetdepolitie.nl/pesten-en-online/cybercrime/wat-is-er-allemaal-strafbaar-online.html


Uitleg voor volwassenen:

Het Nationaal Cyber Security Centrum, onderdeel van de NCTV, volgt de situatie omtrent mogelijke en voorkomende DDoS-aanvallen, of pogingen daartoe, nauwlettend en heeft hierover contact met alle relevante partijen, te weten politie, justitie, internet providers en de inlichtendiensten, in binnen- en buitenland. Als je vanavond nog een heel arrestatieteam op je dak wilt hebben, om jij en jouw vrienden van bed te lichten, dan kan dat met een telefoontje zo worden geregeld.

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid

https://www.nctv.nl
20-09-2019, 14:50 door ShaWormHa
Door kma: Hallo,

Is de productie van dergelijke software verboden?
Ik weet dat het uitvoeren van ddos aanvallen verboden is maar het maken daarvan?
Dat weet ik niet.

Is het illegaal denk je?

Als je doel is om je eigen infra te testen tegen DDoS aanvallen dan nee, als je doel is het te verkopen of te verspreiden dan ja.
Dus je mag iets best ontwikkelen naar mijn weten, maar hou het voor eigen gebruik.
20-09-2019, 17:16 door Anoniem
Is het downloaden van de tool "ping" verboden? Het kan door hackers gebruikt worden want het heeft een flooding optie en is dus een hackerstool, zeg maar inbrekersgereedschap... pff zie je de logica?
20-09-2019, 18:18 door Anoniem
Ping is ook een hackertool volgens sommigen.
21-09-2019, 09:36 door Anoniem
Waarom zou jij tegenwoordig een DDOS tool maken? Er zijn er al zoveel gemaakt!
21-09-2019, 09:40 door Anoniem
Een DDOS aanval impliceert vaak dat je toegang hebt tot subsystemen die via een command en control mechanisme vaak wachten om een signaal te ontvangen.
Als deze subsystemen op een legaal manier verkregen zijn macht de overheid zich nergens mee bemoeien als je het voor je eigen netwerk testen gebruikt.

Je provider verbiedt het wel om onnodig internet capiciteit te gebruiken en de vraag is in hoeverre valt een DDOS daaronder. Daarnaast is de digitale wetgeving vaag en voor verschillende interpetaties vatbaar en gaat het vooral om de intentie die achter dingen zit.
21-09-2019, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem: Is het downloaden van de tool "ping" verboden? Het kan door hackers gebruikt worden want het heeft een flooding optie en is dus een hackerstool, zeg maar inbrekersgereedschap... pff zie je de logica?
Er is (zeker in Nederland) nog een groot verschil tussen het verboden zijn van iets, en het daadwerkelijk daar tegen
optreden. Er zijn heel veel wetten mbt dingen die verboden zijn waar niet continue op gehandhaafd wordt maar die
wel kunnen worden ingezet als dat bij een overtreding te pas komt.

Dus hoewel het bezit van "ping" misschien wel als verboden zou kunnen worden gezien, gaat de politie niet de deuren
langs om overal te kijken of de mensen "ping" hebben en ze dan te arresteren.
Echter, ga je voor de lol iemand flood pingen en doet die daarvan aangifte, en komen ze bij jou terecht, dan kan het
ineens WEL een probleem worden dat je deze software tbv hacking in je bezit hebt. Dat kan in het proces als bewijs
worden opgevoerd.
21-09-2019, 21:12 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom zou jij tegenwoordig een DDOS tool maken? Er zijn er al zoveel gemaakt!

Woei, Ik draai Kali. Ik typ dit bericht vanaf een hackers toolkit (levensgevaarlijk) en dat maakt jullie allemaal ook een beetje louche ;) Als de politie mij maar niet gaat opsporen maar gelukkig draai ik dit over Tor.

Ondertussen bij de politie, in mijn regio Zuid... Te weinig mensen. Ik kan ze best helpen maar geen zin in een 2 jarige opleiding want dan kan ik gelijk al met pre-pensioen.
22-09-2019, 08:42 door Anoniem

Woei, Ik draai Kali. Ik typ dit bericht vanaf een hackers toolkit (levensgevaarlijk) en dat maakt jullie allemaal ook een beetje louche ;) Als de politie mij maar niet gaat opsporen maar gelukkig draai ik dit over Tor.

Ondertussen bij de politie, in mijn regio Zuid... Te weinig mensen. Ik kan ze best helpen maar geen zin in een 2 jarige opleiding want dan kan ik gelijk al met pre-pensioen.

Waarom leg je de lat zo laag voor jezelf, ik denk dat jij bij de elite team van overheid die gebruiken Artificial Intelligence Voor Domme mensen.
24-09-2019, 12:58 door ShaWormHa
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom zou jij tegenwoordig een DDOS tool maken? Er zijn er al zoveel gemaakt!

Woei, Ik draai Kali. Ik typ dit bericht vanaf een hackers toolkit (levensgevaarlijk) en dat maakt jullie allemaal ook een beetje louche ;) Als de politie mij maar niet gaat opsporen maar gelukkig draai ik dit over Tor.

Ondertussen bij de politie, in mijn regio Zuid... Te weinig mensen. Ik kan ze best helpen maar geen zin in een 2 jarige opleiding want dan kan ik gelijk al met pre-pensioen.

Offtopic:
INB4, want Tor maakt alles veilig natuurlijk!
Tor doet voornamelijk je gegevens anoniem maken, maar veilig? Als je je verdiept in de techniek is Tor net zo lek als het gewone net. Enigste voordeel is dat ze niet 1,2,3 jou ergens aan vast kunnen knopen.

Over je politie opmerking, als je zo skilled bent, waarom gebruik je die skills dan niet echt? Om mensen te helpen? De security tak is niet alleen Politie, en thuis zitten draagt nou niet echt bij aan de maatschappij laat staan je eigen ontwikkeling. Er zijn genoeg bedrijven die mensen zoals jou kunnen gebruiken. Doe er wat mee :-)
24-09-2019, 13:03 door Anoniem
Door Samsonait:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom zou jij tegenwoordig een DDOS tool maken? Er zijn er al zoveel gemaakt!

Woei, Ik draai Kali. Ik typ dit bericht vanaf een hackers toolkit (levensgevaarlijk) en dat maakt jullie allemaal ook een beetje louche ;) Als de politie mij maar niet gaat opsporen maar gelukkig draai ik dit over Tor.

Ondertussen bij de politie, in mijn regio Zuid... Te weinig mensen. Ik kan ze best helpen maar geen zin in een 2 jarige opleiding want dan kan ik gelijk al met pre-pensioen.

Offtopic:
INB4, want Tor maakt alles veilig natuurlijk!
Tor doet voornamelijk je gegevens anoniem maken, maar veilig? Als je je verdiept in de techniek is Tor net zo lek als het gewone net. Enigste voordeel is dat ze niet 1,2,3 jou ergens aan vast kunnen knopen.

Is anoniem heb web op gaan niet precies wat deze persoon bedoelde? Hij/zij sprak nergens over veilig het web opgaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.