image

Rechter: SyRI-wetgeving in strijd met recht op privacy

woensdag 5 februari 2020, 11:00 door Redactie, 23 reacties
Laatst bijgewerkt: 05-02-2020, 14:09

De wetgeving die de inzet van het risicoprofileringssysteem SyRI (Systeem Risico Indicatie) door de overheid mogelijk maakt is in strijd met het recht op privacy zoals dat in het Europees Verdrag voor de Rechten voor de Mens is vastgelegd, zo heeft de rechtbank Den Haag vandaag geoordeeld.

SyRI is een systeem van het ministerie van Sociale Zaken waarin persoonsgegevens van Nederlandse burgers uit allerlei overheidsdatabases worden samengevoegd en geanalyseerd met de bedoeling om sociale zekerheids-, arbeids- en belastingfraude tegen te gaan. SyRI genereert op basis van de geanalyseerde data risicomeldingen, die tot verder onderzoek kunnen leiden.

Volgens een coalitie van maatschappelijke organisaties, waaronder Stichting Platform Bescherming Burgerrechten, het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten, vakbond FNV, Stichting Privacy First, Stichting KDVP en de Landelijke Cliëntenraad en auteurs Maxim Februari en Tommy Wieringa, vormt het systeem een bedreiging voor de rechtsstaat en moet het uit de wet worden geschrapt.

Het gebruik van SyRI zou volgens tegenstanders tot risicomeldingen leiden, namelijk profielen van burgers en 'verwonderadressen' met een verhoogd risico op fraude. Verwonderadressen slaat op een loket van het UWV waar medewerkers adressen waarbij ze aan de correctheid twijfelen kunnen melden. Burgers met een verhoogd risico op fraude worden in een register opgenomen en kunnen vervolgens worden onderworpen aan strafrechtelijke en bestuurlijke onderzoeken en sancties.

"Met deze sleepnetmethode licht SyRI alle inwoners van een wijk of gebied door. Hiervoor gebruikt het systeem vrijwel alle gegevens die overheden over burgers bewaren. Het gaat om 17 datacategorieën, die tezamen een zeer indringend en volledig beeld geven van iemands privéleven", aldus Privacy First. "Elke inwoner van Nederland is voor de overheid door SyRI "bij voorbaat verdacht", zo stelde het Platform Bescherming Burgerrechten. Volgens het Platform en andere partijen in de coalitie is de manier waarop de overheid met SyRI grote hoeveelheden data inzet tegen haar burgers ongekend, ondemocratisch en kent ernstige mensenrechtelijke bezwaren. Ook zou met SyRI het vertrouwen van de burger in de overheid worden geschaad. De coalitie besloot daarom een procedure tegen de Nederlandse Staat aan te spannen.

Uitspraak

De rechtbank werd gevraagd om te kijken of de SyRI-wetgeving in strijd is met Europees recht. Daarbij keek de rechtbank of de wetgeving voldoet aan het Europees Verdrag voor de Rechten voor de Mens, en dan met name het recht op privacy. Die bepaling vereist een 'fair balance' (een redelijke verhouding) tussen het maatschappelijk belang dat de wetgeving dient en de inbreuk op het privéleven die de wetgeving maakt. Volgens de rechtbank rust op Nederland als EU-lidstaat bij de toepassing van nieuwe technologieën een bijzondere verantwoordelijkheid. Het gaat dan om de balans tussen de voordelen aan het gebruik van die technologieën tegenover de impact op het privéleven van mensen. Deze verantwoordelijkheid geldt ook voor de inzet van SyRI.

In het geval van de SyRI-wetgeving voldoet die niet aan de toets van het Europees Verdrag voor de Rechten voor de Mens. De rechtbank zette de doelen van de SyRI-wetgeving, het voorkomen en bestrijden van fraude in het belang van het economisch welzijn, af tegen de inbreuk op het privéleven die de wetgeving maakt. Volgens de rechtbank voldoet de wetgeving niet aan de 'fair balance' die het Europees Verdrag voor de Rechten voor de Mens vereist om te kunnen spreken over een voldoende gerechtvaardigde inbreuk op het privéleven.

"De rechtbank is gelet op het vorenstaande van oordeel dat in de SyRI-wetgeving onvoldoende wordt voorzien in waarborgen ter bescherming van het recht op respect voor het privéleven in relatie tot de risico-indicatoren en het risicomodel die in een concreet SyRI-project kunnen worden gebruikt. De SyRI-wetgeving biedt zonder inzicht in de risico-indicatoren en het risicomodel, althans zonder nadere wettelijke waarborgen die dit gebrek aan inzicht compenseren, onvoldoende handvatten voor de conclusie dat met de inzet van SyRI de inmenging in het privéleven in het licht van het misbruik en de fraude die wordt beoogd te bestrijden steeds proportioneel en daarmee noodzakelijk is, zoals artikel 8 lid 2 EVRM vereist", zo staat in het vonnis vermeld. De Staat werd tevens veroordeeld tot het betalen van de proceskosten.

Update

"We hebben vandaag op alle grote fundamentele punten gelijk gekregen. Dit is een tijdige overwinning voor de rechtsbescherming van burgers in Nederland", zegt Tijmen Wisman van het Platform Bescherming Burgerrechten. Ook FNV is blij met de uitspraak van de rechter. "De focus van dit soort algoritmesystemen is gericht op mensen met weinig inkomen. De echt grote fraudeurs, de belasting-ontduikende en frauduleuze organisaties, worden nauwelijks aangepakt door de Nederlandse Staat. Wij zijn blij dat de rechter nu definitief een streep door SyRI haalt", aldus Kitty Jong, vicevoorzitter van FNV.

De partijen die de zaak aanspanden hopen dat de uitspraak voor een verandering zorgt in de manier waarop de overheid omspringt met data van burgers. "Het was naast het stoppen van SyRI evenzeer onze insteek om een maatschappelijke discussie op gang te brengen over de manier waarop de overheid met haar burgers omgaat in een digitaliserende samenleving. Deze uitspraak laat zien hoe belangrijk het is om die maatschappelijke discussie te voeren", stelt Merel Hendrickx van het Public Interest Litigation Project van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten.

Update 2

Het ministerie van Sociale Zaken heeft op de uitspraak de volgende reactie gegeven: "De uitspraak van de rechter is duidelijk: handhaving en fraudebestrijding is belangrijk voor het draagvlak voor ons sociale stelsel, maar het instrument SyRI in deze vorm biedt onvoldoende waarborgen om de privacy van mensen te beschermen.

SyRI is in strijd met artikel 8 lid 2 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Uit die bepaling volgt dat er een redelijke verhouding moet zijn tussen het maatschappelijk belang van de wet en de inbreuk op het privéleven door de wetgeving. Volgens de rechter is er geen sprake van een eerlijke balans.

Controle van fraude is legitiem en daarbij kan gebruik worden gemaakt van nieuwe technologieën, aldus de rechter, maar de specifieke bepalingen over de inzet van SyRI worden "onverbindend verklaard". Dit betekent dat SyRI als middel voor handhaving niet kan worden ingezet.

Misbruik van uitkeringen tast het draagvlak van de sociale zekerheid aan. Het gaat erom dat onze sociale zekerheid bij de juiste mensen terecht komt. Handhaving is nodig om misbruik en fraude met uitkeringen en toeslagen op te sporen. Hierbij is het belangrijk privacy waarborgen in acht te nemen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal de uitspraak grondig bestuderen."

Reacties (23)
05-02-2020, 11:05 door Anoniem
Eens kijken hoelang het nu duurt voor er een slimme truc wordt gevonden.
Net zoals een gratis id kaart, wat ook heel snel werd teruggedraaid.
Om over de bijzondere bijdrage op auto's maar te zwijgen.
05-02-2020, 12:05 door Anoniem
Tja de overheid zal wel weer een truck gaan toepassen om toch nog onder het vonnis uit te komen. Denk maar aan de sleepwet,waarvoor een bewaarplucht internet en belgedrag wie met wie mailde,belde een voorganger was en werd teruggedraaid. Nu heb je er voor in de plaats de nieuwe tap wet die de sleepwet wordt genoemd. Hopelijk komt er ook eens een vonnis hier tegen dat deze ook teruggedraaid kan worden .
05-02-2020, 12:15 door karma4
Wonderlijk verhaal in de uitspraak. De rechter heeft nogal vaak genoemd niet in staat te zijn een situatie te kunnen beoordelen.
Vervolgens heeft hij aangenomen dat het dan bij voorbaat wel niet goed zal zitten. Schuldig bij voorbaat ……
Het zal wel een vervolg krijgen. Handhaven van wetten als een privacy inbreuk zien zal geen stand houden.
05-02-2020, 12:22 door Anoniem
Prima, vooral omdat vooral de politiek aan zet is.
Zij moeten de wet aanpassen waarin fraudebestrijding, maar ook ondermijning en zorg gerelateerd de grondslagen voor het verwerken van dit soort persoonsgegevens worden vastgelegd.
Of ze vinden het belangrijk en dan past de politiek de wet aan of ze beschermen fraudeurs, criminelen en uitbuiters.
05-02-2020, 12:42 door Anoniem
Door karma4: Wonderlijk verhaal in de uitspraak. De rechter heeft nogal vaak genoemd niet in staat te zijn een situatie te kunnen beoordelen.
Vervolgens heeft hij aangenomen dat het dan bij voorbaat wel niet goed zal zitten. Schuldig bij voorbaat ……
Het zal wel een vervolg krijgen. Handhaven van wetten als een privacy inbreuk zien zal geen stand houden.

Een glashelder vonnis. Citaat:
".. De SyRI-wetgeving biedt zonder inzicht in de risico-indicatoren en het risicomodel (..) onvoldoende handvatten voor de conclusie dat met de inzet van SyRI de inmenging in het privéleven in het licht van het misbruik en de fraude die wordt beoogd te bestrijden steeds proportioneel en daarmee noodzakelijk is, zoals artikel 8 lid 2 EVRM vereist .."

Ambtenaren die gaan knutselen met niet-inzichtelijke (closed source) risicofactoren ... dat is heel eng ... en dat is juist de kern van de zaak. Zodra er wordt aangetoond (open source) dat de gehanteerde risicofactoren "proportioneel" zijn in verhouding met het doel (misbruik en fraude bestrijden) maakt SyRI nog wel een kans vermoed ik. Zo werkt dat in een rechtstaat.
05-02-2020, 13:06 door karma4
Door Anoniem: Prima, vooral omdat vooral de politiek aan zet is.
Zij moeten de wet aanpassen waarin fraudebestrijding, maar ook ondermijning en zorg gerelateerd de grondslagen voor het verwerken van dit soort persoonsgegevens worden vastgelegd.
Of ze vinden het belangrijk en dan past de politiek de wet aan of ze beschermen fraudeurs, criminelen en uitbuiters.
Probleem is op dit moment dat de rechter de verwerkingen niet kon of niet wilde begrijpen. Hij begrijpt ook een ANPR camera niet en dat is al tijden geen probleem. De vraag is of de wet aangepast moet worden of er meer aan kennisverbreding.
05-02-2020, 13:17 door SPer - Bijgewerkt: 05-02-2020, 13:17
Door karma4: Wonderlijk verhaal in de uitspraak. De rechter heeft nogal vaak genoemd niet in staat te zijn een situatie te kunnen beoordelen.
Vervolgens heeft hij aangenomen dat het dan bij voorbaat wel niet goed zal zitten. Schuldig bij voorbaat ……
Het zal wel een vervolg krijgen. Handhaven van wetten als een privacy inbreuk zien zal geen stand houden.

Ik had een grappige ervaring, ik zat deze post te lezen en dacht: Dit lijkt wel een reactie van karma4, en zowaar ik had gelijk.

Het blijkt dus dat een bepaalde manier van formuleren teruggeleid kan worden naar een persoon. Dus beste karma4 als je niet wil dan anderen weten wie je bent is het misschien goed om je manier van reageren aan te passen .
05-02-2020, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4: Wonderlijk verhaal in de uitspraak. De rechter heeft nogal vaak genoemd niet in staat te zijn een situatie te kunnen beoordelen.
Vervolgens heeft hij aangenomen dat het dan bij voorbaat wel niet goed zal zitten. Schuldig bij voorbaat ……
Het zal wel een vervolg krijgen. Handhaven van wetten als een privacy inbreuk zien zal geen stand houden.

Een glashelder vonnis. Citaat:
".. De SyRI-wetgeving biedt zonder inzicht in de risico-indicatoren en het risicomodel (..) onvoldoende handvatten voor de conclusie dat met de inzet van SyRI de inmenging in het privéleven in het licht van het misbruik en de fraude die wordt beoogd te bestrijden steeds proportioneel en daarmee noodzakelijk is, zoals artikel 8 lid 2 EVRM vereist .."

Ambtenaren die gaan knutselen met niet-inzichtelijke (closed source) risicofactoren ... dat is heel eng ... en dat is juist de kern van de zaak. Zodra er wordt aangetoond (open source) dat de gehanteerde risicofactoren "proportioneel" zijn in verhouding met het doel (misbruik en fraude bestrijden) maakt SyRI nog wel een kans vermoed ik. Zo werkt dat in een rechtstaat.

Ik voeg hier nog iets aan toe: Kernvraag in dit gedeelte van het vonnis is: "Als SyRi een foutieve beslissing neemt, is verweer of correctie dan mogelijk?" Zoals het er nu voor staat is het antwoord nee. Dat is bij voorbaat onmogelijk, want geen hond weet hoe het eigenlijk tot die beslissing gekomen is. Het systeem is oncontroleerbaar. NRC quote het beklag: "De rechtbank benadrukt bovendien dat zelfs voor haar „oncontroleerbaar” is hoe SyRI ‘onder de motorkap’ werkt."

Inderdaad, beste @Karma4: Indien de aanklacht is dat het systeem niet te doorgronden en dus oncontroleerbaar is, dan is inderdaad het niet kunnen doorgronden en controleren een bewijs van schuld.
05-02-2020, 14:01 door Anoniem
Deze column van Tommy Wierenga is de moeite waard om er aan toe te voegen, mede omdat deze journalist een van de eisers is:

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/25/een-sinister-gedrocht-a3978105

Wat voor mij de doorslag geeft is het volgende citaat:

De bezwaren tegen SyRI zijn velerlei. We weten niet waarom we worden onderzocht. We weten niet wat er met onze gegevens gebeurt. We weten niet welke conclusies men uit onze gegevens trekt en waar we terecht kunnen met klachten over deze privacyschending.

Hoe kan je in Gods naam een foutieve beslissing onder die omstandigheden rechtzetten? Dat is vragen om de volgende toeslagen affaire terwijl de huidige nog niet eens afgehandeld is.
05-02-2020, 14:17 door Anoniem
Door karma4: Wonderlijk verhaal in de uitspraak. De rechter heeft nogal vaak genoemd niet in staat te zijn een situatie te kunnen beoordelen.
Vervolgens heeft hij aangenomen dat het dan bij voorbaat wel niet goed zal zitten. Schuldig bij voorbaat ……
Het zal wel een vervolg krijgen. Handhaven van wetten als een privacy inbreuk zien zal geen stand houden.

Dat SyRi niet te doorgronden is (ook voor een rechter niet) is nu juist het probleem.

"Vervolgens heeft hij aangenomen dat het dan bij voorbaat wel niet goed zal zitten. Schuldig bij voorbaat ……"

Goh, het lijkt SyRi wel.
05-02-2020, 14:24 door Anoniem
Door karma4: Probleem is op dit moment dat de rechter de verwerkingen niet kon of niet wilde begrijpen.

Of misschien dat de overheid niet communcieert over hoe SyRi mensen beoordeelt, en hoe iemand kan controleren of de gebruikte data wel klopt.Of dat er mogelijke biassen in de algoritmes zitten.
Dus hoe verwacht je dan dat de rechter die (niet gecommuniceerde) algoritmes dan wel doorgrond?
Via gedachten lezen of inituitie? Of blind vertrouwen op de blauwe ogen van de minister?
05-02-2020, 15:38 door Anoniem
Het ministerie lijkt alvast een voorschot op de aanpassing of opvolger van SyRi te nemen door te benadrukken dat dit soort technologie wel gebruikt mag worden en bijna wel moet worden, omdat fraudebestrijding in ons aller belang is. Hopelijk nemen ze de kritiek ter harte, maar de geschiedenis stemt mij niet optimistisch.
05-02-2020, 15:45 door Anoniem
Ik zou zo zeggen schaf het systeem wat "bijstand" heet helemaal af,
dus geen verdenkingen,bedreigingen,boetes opleggen is dan helemaal niet meer nodig,
mensen die bijstand ontvangen en zelfs die het terecht krijgen zonder verdachte te zijn
zitten vaak onder de stress,omdat ze dit en ze moeten dat enzovoorts wants anders worden ze beboet of bedreigt.

En dan heb ik het nog niet eens over het systeem van SyRi heet (vreselijk systeem)niets geleerd van het slavenverleden)
Inclusief de strenge participatiewet 2015

Het uwv op de schop,en naams-verandering
en schaf de bijstand gewoon af.

We willen de burgers niet langer in de stress en aan de medicijnen.

Basisinkomen voor iedereen,de aanhang hiervoor is aan het groeien.

NL-NU2020
05-02-2020, 16:32 door spatieman
iedere burger volgens SYRi is verdacht.
ik werk voor mijn geld, jij beste anoniem ?, if ja, dan ben jij dus hoe dan ook,ook een verdachte.
05-02-2020, 16:48 door Anoniem
Door karma4: Wonderlijk verhaal in de uitspraak. De rechter heeft nogal vaak genoemd niet in staat te zijn een situatie te kunnen beoordelen.
Aha, hier reageert duidelijk een zelfbenoemde rechter die dat veel beter kan beoordelen!! (maar niet heus)
05-02-2020, 17:45 door Anoniem
De opzet van de SyRI-wetgeving was en is dus illegaal, aldus de rechter. Wat voor juridische gevolgen gaat dit krijgen? De vraag die men kan stellen, is of men daar als (ex-)uitkeringsgerechtigde een financiële compensatie voor kan eisen, vanwege de overmatige inbreuk, ongeacht of men zich wel of niet ooit aan een vorm van fraude schuldig heeft gemaakt.
05-02-2020, 18:14 door karma4
Door Anoniem:
Een glashelder vonnis. Citaat:
".. De SyRI-wetgeving biedt zonder inzicht in de risico-indicatoren en het risicomodel (..) onvoldoende handvatten voor de conclusie dat met de inzet van SyRI de inmenging in het privéleven in het licht van het misbruik en de fraude die wordt beoogd te bestrijden steeds proportioneel en daarmee noodzakelijk is, zoals artikel 8 lid 2 EVRM vereist .."

Zo werkt dat in een rechtstaat.
Lees het nog eens goed. 6.102 "Zoals uit het vorenstaande blijkt, acht de rechtbank het gebruik van risicoprofielen in verband met de uitoefening van hun toezichthoudende taak op zichzelf niet in strijd met artikel 8 lid 2 EVRM. De uitspraken waar de Staat zich op beroept, zien niet op het gebruik van SyRI, maar zien steeds op de uitwisseling van een beperkte set gegevens waarbij gebruik is gemaakt van risicoprofielen die gerechtvaardigd zijn door objectieve criteria."
en
"6.105. Zonder nadere toelichting, die ontbreekt, kan de rechtbank het verweer van de Staat waarom niet per SyRI-project een gegevensbeschermingseffectbeoordeling wordt uitgevoerd, niet volgen."

Hier gebeurt iets dat fraudebestrijding niet in strijd is met de EHRM iets wat de privacy-activisten wel beweren.
Het opgevoerde argument is het niet kunnen begrijpen van de verwerkingen. Ik zou zeggen cursusje ICT en voor de andere kant een cursusje uitleggen.
05-02-2020, 22:04 door Anoniem
Door karma4: Hier gebeurt iets dat fraudebestrijding niet in strijd is met de EHRM iets wat de privacy-activisten wel beweren.


Zucht, K4 schiet weer eens uit de bocht met zijn wereldbeeld.

Er is niet gezegd dat fraudebestrijding in strijd is met het EHRM.
Maar SyRi is (op sdit moment) niet controleerbaar.

De overheid kan of wil niet uitleggen:
- welke data het gebruikt
- hoe de algoritmes in elkaar zitten die de data beoordelen (denk hierbij aan mogelijke biassen)
- geven de "verdachte"/door SyRi veroordeelde burgers geen inzicht in de brondata zodat zij zich kunnen verweren tegen onterechte verdachtmakingen. En ja, die komen voor. Net zoals onlangs de Belastingdienst nat ging in de toeslagenaffaire.
(en door de huidige werkwijze over de overheid zijn potentieel alle burgers van Nederland verdacht van fraude. En dat is wel buitenproportioneel)


Door karma4:Het opgevoerde argument is het niet kunnen begrijpen van de verwerkingen. Ik zou zeggen cursusje ICT en voor de andere kant een cursusje uitleggen.

Zucht nummer twee.
Dit is een IT-reactie ten voeten uit. Jullie begrijpen mij niet. Dan leer je mijn IT-taal maar.

Niet heel Nederland hoeft een ICT opleiding gevolgd te hebben om in deze maatschappij te mogen functioneren. Het is nog geen technocratie geworden.
Laat de overheid het maar in voor alle Nederlanders gebrijpelijke taal uitleggen.
Ook de algoritmes die het gebruikt.
Kan de overheid dit niet, dan faalt de overheid. Wat bij deze rechtzaak gebeurd is. Dat is niet de schuld van de rechter.

Als jij bij een rechter met voorkomen, en je kunt jouw standpunt niet onderbouwen, dan is dat ook niet de schuld van de rechter. Dan faal jij.
05-02-2020, 22:06 door Anoniem
Door Anoniem: De opzet van de SyRI-wetgeving was en is dus illegaal, aldus de rechter. Wat voor juridische gevolgen gaat dit krijgen? De vraag die men kan stellen, is of men daar als (ex-)uitkeringsgerechtigde een financiële compensatie voor kan eisen, vanwege de overmatige inbreuk, ongeacht of men zich wel of niet ooit aan een vorm van fraude schuldig heeft gemaakt.

Hoe kun je die compensatie eisen, als je niet weet dat je door SyRi beschuldigd wordt van potentiele fraude.
05-02-2020, 22:41 door Anoniem
Tja het kabinet luistert niet naar de rechter,want ze maken zelf de wetsvoorstellen.
Zo kunnen ze misschien onder wat dingen uitkomen,maar dat mag denk ik niet zo omdat de regering dan niet democratisch zou zijn en de overheid nooit meer ergens vertrouwen van de burger zal krijgen.
Maar ja nu wordt er ook al slecht naar de burger geluisterd door de overheid,zo worden er nu ook zomaar wetsvoorstellen door onze strot geduwd waar we helemaal niet om gevraagd hebben.
06-02-2020, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4: Hier gebeurt iets dat fraudebestrijding niet in strijd is met de EHRM iets wat de privacy-activisten wel beweren.


Zucht, K4 schiet weer eens uit de bocht met zijn wereldbeeld.

Er is niet gezegd dat fraudebestrijding in strijd is met het EHRM.
Maar SyRi is (op sdit moment) niet controleerbaar.

De overheid kan of wil niet uitleggen:
- welke data het gebruikt
- hoe de algoritmes in elkaar zitten die de data beoordelen (denk hierbij aan mogelijke biassen)
- geven de "verdachte"/door SyRi veroordeelde burgers geen inzicht in de brondata zodat zij zich kunnen verweren tegen onterechte verdachtmakingen. En ja, die komen voor. Net zoals onlangs de Belastingdienst nat ging in de toeslagenaffaire.
(en door de huidige werkwijze over de overheid zijn potentieel alle burgers van Nederland verdacht van fraude. En dat is wel buitenproportioneel)


Door karma4:Het opgevoerde argument is het niet kunnen begrijpen van de verwerkingen. Ik zou zeggen cursusje ICT en voor de andere kant een cursusje uitleggen.

Zucht nummer twee.
Dit is een IT-reactie ten voeten uit. Jullie begrijpen mij niet. Dan leer je mijn IT-taal maar.

Niet heel Nederland hoeft een ICT opleiding gevolgd te hebben om in deze maatschappij te mogen functioneren. Het is nog geen technocratie geworden.
Laat de overheid het maar in voor alle Nederlanders gebrijpelijke taal uitleggen.
Ook de algoritmes die het gebruikt.
Kan de overheid dit niet, dan faalt de overheid. Wat bij deze rechtzaak gebeurd is. Dat is niet de schuld van de rechter.

Als jij bij een rechter met voorkomen, en je kunt jouw standpunt niet onderbouwen, dan is dat ook niet de schuld van de rechter. Dan faal jij.

Eens op basis van de AVG. Artikel 13/14 Lid 2f stellen beide dat men als principe recht heeft op "nuttige informatie over de onderliggende logica" in geval van geautomatiseerde besluitvorming, en artikel 12 lid 1 eist dat de in artikel 13 en 14 bedoelde informatie in een "in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal" moet zijn gesteld. SyRi blijft danig in gebreke op dit punt en @Karma4 kan wel heel Nederland op ICT cursus willen sturen, het onderliggende punt blijft hoe dan ook hetzelfde. SyRi is in gebreke gebleven in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal nuttige informatie over de onderliggende logica te geven, punt.
06-02-2020, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De opzet van de SyRI-wetgeving was en is dus illegaal, aldus de rechter. Wat voor juridische gevolgen gaat dit krijgen? De vraag die men kan stellen, is of men daar als (ex-)uitkeringsgerechtigde een financiële compensatie voor kan eisen, vanwege de overmatige [onrechtmatige] inbreuk [op de privacy], ongeacht of men zich wel of niet ooit aan een vorm van fraude schuldig heeft gemaakt.

Hoe kun je die compensatie eisen, als je niet weet dat je door SyRi beschuldigd wordt van potentiele fraude.

Hele wijken en stadsdelen van sommige gemeenten werden in één keer doorgelicht met geheime algoritmes, bij wijze van "sociaal experiment" in het kader van (illegaal) uitgevoerde pilot projecten. Als jouw buren of jijzelf daardoor op het matje werden geroepen, dan mag je aannemen dat ook jouw gegevens wederrechtelijk door de mangel zijn gegaan.

Aangezien het inzetten van SyRI achteraf gezien van de rechter niet mocht, ligt het voor de hand om compensatie voor de geleden immateriële of psychische schade van de betrokken gemeente of uitkeringsinstantie te eisen, zeker in die gevallen waarvan géén sprake van fraude was. Het systeem kende ook false positives, onterechte beschuldiging.

https://en.wikipedia.org/wiki/False_positives_and_false_negatives
06-02-2020, 15:36 door Anoniem
En aangezien niemand op deze website lijkt te beseffen dat onze eigen taal daar ook woorden voor kent:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Foutpositief_en_foutnegatief
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.