image

Is er voor e-mailadressen een regeling die vergelijkbaar is met nummerportabiliteit?

woensdag 18 maart 2020, 14:16 door Arnoud Engelfriet, 24 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Ik heb een e-mailadres bij mijn internetprovider. Kan ik bij een overstap naar een nieuwe internetprovider mijn vorige provider dwingen om mijn oude e-mailadres niet vrij te geven? Dit om te voorkomen dat iemand anders mijn oude e-mailadres registreert en bijvoorbeeld zich als mij voordoet of wachtwoordresets op mijn online accounts kan uitvoeren?

Antwoord: Helaas is er wettelijk geen recht op e-mailadresportabiliteit, zoals dat er wel is met nummerportabiliteit. Bij 06-nummers heb je immers het recht die mee te nemen als je van provider overstapt.

Met enige regelmaat zie ik deze discussie opspelen bij de politiek. Er zou een wetswijziging voor nodig zijn, en dan is standaard het argument dat dat te weinig op zou leveren tegenover het gedoe dat je nodig hebt. Immers wie dat wil kan een provideronafhankelijk mailadres nemen (al is het maar Hotmail of Gmail) en veel hoeft dat niet te kosten. Als ondernemer zou je dus wel gek zijn om dat niet te doen.

De AVG lijkt voor mensen een nieuwe grond hiervoor te bieden: als ik mijn mailadres dan niet mag meenemen, dan kan ik toch zeker wel voorkomen dat iemand anders met mijn naam gaat mailen? Dat is immers mijn persoonsgegeven.

En ja, dat is natuurlijk zo. Maar als jij Jan de Vries heet, en zes maanden na je opzegging wil een andere heer de Vries dat mailadres, kun je dan echt nog zeggen dat het nog jouw adres is? Ik zou daar toch wel de nodige moeite mee voelen.

Natuurlijk zit er een zeker securityrisico aan het 'achterlaten' van je mailadres. Wachtwoordresets zijn achteraf mogelijk als een aanvaller daar de moeite voor neemt. Ik kan daar alleen maar op zeggen dat je dus moet zorgen dat je mailadres afgekoppeld wordt van je accounts wanneer je overstapt van provider.

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (24)
18-03-2020, 14:33 door Anoniem
Ik heb een woonadres in Amsterdam en ga verhuizen naar Breukelen.

Kan ik mijn woonadres in Amsterdam meenemen naar Breukelen?
Of afdwingen dat niemand op mijn oude woonadres gaat wonen?

(Was dit echt een serieuze vraag?)
18-03-2020, 15:10 door Anoniem
Zowel Engelfriet als Anoniem hebben de vraag niet begrepen. De steller van de vraag wil niet zijn huidige emailadres meenemen naar zijn nieuwe provider (dat is inderdaad lastig te doen). Nee, hij wil voorkomen dat iemand anders zijn oude email adres overneemt omdat deze opnieuw wordt uitgegeven. Dat is heel wat anders.

Lijkt mij een terechte vraag en het is inderdaad jammer dat dit nog niet bestaat.
18-03-2020, 15:20 door Anoniem
Er zijn emailproviders die gebruikte adressen niet laten hergebruiken
18-03-2020, 15:23 door Anoniem
Het is al erg genoeg dat er geen nummer portabiliteit meer is voor bankrekeningnummers. Dat hebben banken heel handig d.m.v. een goede lobby in Den Haag weten te voorkomen door een "overstapservice" te introduceren.
18-03-2020, 15:26 door Anoniem
Door Anoniem: Zowel Engelfriet als Anoniem hebben de vraag niet begrepen. De steller van de vraag wil niet zijn huidige emailadres meenemen naar zijn nieuwe provider (dat is inderdaad lastig te doen). Nee, hij wil voorkomen dat iemand anders zijn oude email adres overneemt omdat deze opnieuw wordt uitgegeven. Dat is heel wat anders.

Lijkt mij een terechte vraag en het is inderdaad jammer dat dit nog niet bestaat.

Precies, net zo goed als banken en telco's hun nummers recyclen doen providers dat met hun email adressen.
18-03-2020, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem: Zowel Engelfriet als Anoniem hebben de vraag niet begrepen. De steller van de vraag wil niet zijn huidige emailadres meenemen naar zijn nieuwe provider (dat is inderdaad lastig te doen). Nee, hij wil voorkomen dat iemand anders zijn oude email adres overneemt omdat deze opnieuw wordt uitgegeven. Dat is heel wat anders.

Lijkt mij een terechte vraag en het is inderdaad jammer dat dit nog niet bestaat.

De titel van de vraag was 'Is er voor e-mailadressen een regeling die vergelijkbaar is met nummerportabiliteit?'
Dat is wel een hint naar het meenemen van een adres.

Inderdaad was de inhoud van de vraag dat niet meteen.

XS4All zegt het volgende
"Hoe lang duurt het voor een naam van een mailbox of e-mailadres weer beschikbaar is voor gebruik als ik hem heb verwijderd?

Als u een mailbox verwijdert, blijft deze 61 dagen lang 'bezet'. Tijdens deze periode kan niemand, ook u niet, deze naam gebruiken of aanmaken als nieuwe mailbox. Een e-mailadres blijft ook 61 dagen gereserveerd, nadat u deze hebt verwijderd. Alleen u kunt dit adres binnen deze periode opnieuw gebruiken. Pas na 61 dagen komt het adres beschikbaar en kunnen anderen het e-mailadres claimen.
"

De formulering is wat raar - Ik denk dat bedoeld werd dat de originele gebruiker binnen die 61 dagen het adres (via de helpdesk wsl) weer in gebruik kan nemen , maar derden niet.
en de vraag lijkt primair te gaan over mail aliassen van iemand die klant blijft.

Ik geloof (maar heb de link niet bij de hand) dat XS4all de mail adressen van vertrekkende klanten ook een tijd(je) reserveert voordat die opnieuw gebruikt (kunnen) worden.

Het lijkt me op zich niet raar als mail adressen na vertrek "een tijdje" geblokkeerd staan .
Analoog aan telefoonnummers - een geografisch vast nummer (020-xxx, 010-yyy) kun je niet porteren buiten de geografische regio, maar wordt een tijd vast gehouden voordat het weer in gebruik kan komen en een mobiel nummer dat je niet meeneemt wordt ook een tijd buiten gebruik gehouden.
18-03-2020, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zowel Engelfriet als Anoniem hebben de vraag niet begrepen. De steller van de vraag wil niet zijn huidige emailadres meenemen naar zijn nieuwe provider (dat is inderdaad lastig te doen). Nee, hij wil voorkomen dat iemand anders zijn oude email adres overneemt omdat deze opnieuw wordt uitgegeven. Dat is heel wat anders.

Lijkt mij een terechte vraag en het is inderdaad jammer dat dit nog niet bestaat.

Precies, net zo goed als banken en telco's hun nummers recyclen doen providers dat met hun email adressen.

Ja de reguliere providers wel in ieder geval. Gmail niet, maar een voordeel van gmail noemen is hier natuurlijk vloeken
in de kerk...
18-03-2020, 16:45 door Anoniem
Volgens mij zijn Gmail en Hotmail net zo goed providers. Niet voor internettoegang, wel voor e-mail. Als je zo'n provider niet meer ziet zitten dan heb je hetzelfde probleem.

Als je werkelijke portabiliteit wilt dan kan je voor een paar tientjes per jaar via een hosting provider een .nl-domein (of iets onder een ander top-level-domein) registreren en dat voor je e-mail gebruiken. Je kan daarmee naar een andere hostingprovider overstappen en het staat los van de provider waar je je internettoegang afneemt.
18-03-2020, 16:46 door Anoniem
Kan iemand mij uitleggen waarom de vraagsteller ook maar denkt dat hij dit van zijn oude provider kan vragen?
Het staat hem toch vrij om de oude provider te blijven betalen voor het blijven vasthouden van zijn oude emailadres?

Nu zou de oude provider tot in lengte van dagen dat adres niet meer mogen gebruiken terwijl daar niemand meer voor betaalt.
Als je een 'vast' emailadres wil, waar je zelf de baas over bent, dan registreer je een eigen domein (maar dat kost geld en moeite, dus dat zal wel niet de bedoeling zijn).
18-03-2020, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem: Zowel Engelfriet als Anoniem hebben de vraag niet begrepen. De steller van de vraag wil niet zijn huidige emailadres meenemen naar zijn nieuwe provider (dat is inderdaad lastig te doen). Nee, hij wil voorkomen dat iemand anders zijn oude email adres overneemt omdat deze opnieuw wordt uitgegeven. Dat is heel wat anders.

Lijkt mij een terechte vraag en het is inderdaad jammer dat dit nog niet bestaat.

Engelfriet gaat er wel degelijk op in:
De AVG lijkt voor mensen een nieuwe grond hiervoor te bieden: als ik mijn mailadres dan niet mag meenemen, dan kan ik toch zeker wel voorkomen dat iemand anders met mijn naam gaat mailen? Dat is immers mijn persoonsgegeven.

En ja, dat is natuurlijk zo. Maar als jij Jan de Vries heet, en zes maanden na je opzegging wil een andere heer de Vries dat mailadres, kun je dan echt nog zeggen dat het nog jouw adres is? Ik zou daar toch wel de nodige moeite mee voelen.
18-03-2020, 18:57 door karma4
Een eigen domeinnaam kun je laten verhuizen met recht op dataportabiliteit.
Als je het echt belangrijk vindt dan betekent dat extra geld uitgeven.

Door Anoniem: Het staat hem toch vrij om de oude provider te blijven betalen voor het blijven vasthouden van zijn oude emailadres? ....
Ook dat is mogelijk. Waarom moet alles nu gratis en voor niets, dat is niet wat er in de GDPR staat.
18-03-2020, 20:15 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij zijn Gmail en Hotmail net zo goed providers. Niet voor internettoegang, wel voor e-mail. Als je zo'n provider niet meer ziet zitten dan heb je hetzelfde probleem.
Hier past het credo "houd muil of leg uit". Ook wel genoemd "praat geen poep".
18-03-2020, 21:44 door Anoniem
Nu veel bedrijven je eenmaal per jaar elektronisch berichten sturen (abonnement, jaarrekening, ...) met veel privacygevoelige informatie is de kans groot dat een of meer van dergelijke emails in je 'oude emailbox' landen die in handen valt van een al dan niet nette naamgenoot. Ook sturen "wachtwoordherstelsystemen" een linkje naar je (oude) emailbox voor je weet - dus naar de nieuwe gebuiker die vervolgens oude bestellingen kan zien etc.

Minimumperiode voor hergebruik zou daarom feitelijk onbeperkt moeten zijn. Praktisch minimaal 1.5 jaar uit oogpunt van de AVG.
19-03-2020, 00:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volgens mij zijn Gmail en Hotmail net zo goed providers. Niet voor internettoegang, wel voor e-mail. Als je zo'n provider niet meer ziet zitten dan heb je hetzelfde probleem.
Hier past het credo "houd muil of leg uit". Ook wel genoemd "praat geen poep".

Hij legt het toch uit ?
Het zijn (email service) providers, alleen geen internet access providers.

En als je weg wilt van hun mailservice kun je je gmail/hotmail adres ook niet meenemen.
Het feit dat hun mailservice gratis is, maakt het natuurlijk wel makkelijker om niet totaal weg te gaan wanneer je van mailprovider wilt wisselen.
19-03-2020, 09:05 door Anoniem
Door Anoniem: Nu veel bedrijven je eenmaal per jaar elektronisch berichten sturen (abonnement, jaarrekening, ...) met veel privacygevoelige informatie is de kans groot dat een of meer van dergelijke emails in je 'oude emailbox' landen die in handen valt van een al dan niet nette naamgenoot. Ook sturen "wachtwoordherstelsystemen" een linkje naar je (oude) emailbox voor je weet - dus naar de nieuwe gebuiker die vervolgens oude bestellingen kan zien etc.

Minimumperiode voor hergebruik zou daarom feitelijk onbeperkt moeten zijn. Praktisch minimaal 1.5 jaar uit oogpunt van de AVG.

Wat is het verschil met verhuizen? Dan komt je post toch ook nog op je oude adres? Of regel je dan ook gewoon dat bedrijven een adreswijziging krijgen?
19-03-2020, 10:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volgens mij zijn Gmail en Hotmail net zo goed providers. Niet voor internettoegang, wel voor e-mail. Als je zo'n provider niet meer ziet zitten dan heb je hetzelfde probleem.
Hier past het credo "houd muil of leg uit". Ook wel genoemd "praat geen poep".

Hij legt het toch uit ?
Het zijn (email service) providers, alleen geen internet access providers.

En als je weg wilt van hun mailservice kun je je gmail/hotmail adres ook niet meenemen.

Hij heeft het helemaal niet over meenemen! Hij vraagt:

Kan ik bij een overstap naar een nieuwe internetprovider mijn vorige provider dwingen om mijn oude e-mailadres niet vrij te geven? Dit om te voorkomen dat iemand anders mijn oude e-mailadres registreert en bijvoorbeeld zich als mij voordoet of wachtwoordresets op mijn online accounts kan uitvoeren?

Leg uit waarom dit bij gmail en hotmail een probleem is. In ieder geval bij gmail zijn alle adressen die ooit zijn aangemaakt
permanent geblokkeerd voor nieuwe klanten. Dus waarom "heb je dan hetzelfde probleem"?? Leg uit!
19-03-2020, 11:52 door Briolet
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zowel Engelfriet als Anoniem hebben de vraag niet begrepen. …

De titel van de vraag was 'Is er voor e-mailadressen een regeling die vergelijkbaar is met nummerportabiliteit?'
Dat is wel een hint naar het meenemen van een adres.

De titels op dit forum hebben vaak niets met de inhoud van doen, maar zijn regelmatig een clicbait titel. Ik heb ook geen idee of Arnout zelf de titels verzint of dat dit door de redactie gebeurd.

Mij viel het ook direct met verbazing op dat het antwoord compleet anders was dan wat gevraagd werd.
19-03-2020, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem: Kan iemand mij uitleggen waarom de vraagsteller ook maar denkt dat hij dit van zijn oude provider kan vragen?
Het staat hem toch vrij om de oude provider te blijven betalen voor het blijven vasthouden van zijn oude emailadres?

Nu zou de oude provider tot in lengte van dagen dat adres niet meer mogen gebruiken terwijl daar niemand meer voor betaalt.
Als je een 'vast' emailadres wil, waar je zelf de baas over bent, dan registreer je een eigen domein (maar dat kost geld en moeite, dus dat zal wel niet de bedoeling zijn).

Een domein wat je dan tot in den eeuwen aan moet houden en betalen, immers als je een domein vrijgeeft kan iemand anders het claimen en een catch all opzetten. Ik heb er zelf 5 jaar over gedaan om een domein op te heffen met een zooi email adressen er achter.

Wat je wel kan helpen met een eigen domein is een goede administratie bijhouden welke adressen je waar gebruikt hebt, als je dan je domein op wilt geven kan je overal je nieuwe adres achterlaten zodat iemand die je domein overneemt geen password reset o.i.d. kan doen.
19-03-2020, 12:04 door Anoniem
In het kader van dit onderwerp wil ik graag wijzen op het volgende nieuwsbericht dat ik tegenkwam:
https://tweakers.net/nieuws/148802/nederlandse-isps-moeten-e-mails-na-overstap-tot-een-jaar-blijven-doorsturen.html
19-03-2020, 12:21 door Anoniem
Lijkt me technisch gezien vrij lastig, tenzij je een eigen domein hebt. Tijdelijk mogelijkheid tot forward naar nieuw adres klinkt, vanuit technisch oogpunt, logischer. Anders krijgen bedrijven controle over elkaars domeinnamen.
19-03-2020, 14:12 door Anoniem
19-03-2020, 14:48 door Anoniem
Jaren geleden had ik Planet als provider. Ik ben ook allang overgestapt naar een andere, maar voor een klein bedrag per maand kon ik nog steeds mijn oude @planet.nl emailadres behouden.
19-03-2020, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem:
[..]
Leg uit waarom dit bij gmail en hotmail een probleem is. In ieder geval bij gmail zijn alle adressen die ooit zijn aangemaakt
permanent geblokkeerd voor nieuwe klanten. Dus waarom "heb je dan hetzelfde probleem"?? Leg uit!

Voor gmail heb je gelijk (neem ik aan , ik heb de ToS dat een naam voor eeuwig geblokkeerd blijft niet gecontroleerd).

Voor hotmail (/msn//live/outlook.com) is het probleem wel hetzelfde : een opgezegd of verlaten account wordt of mag gerecycled worden en de naam mag vrijgegeven worden.


https://www.microsoft.com/en-us/servicesagreement/

"h. Outlook.com. The Outlook.com (or @msn, @hotmail, or @live) email address that you use to create your Microsoft account will be unique to you for as long as your Outlook.com inbox or Microsoft account is still active. In the event your Outlook.com inbox or Microsoft account is closed either by you or by Microsoft pursuant to these Terms, the email address or username may be recycled into our system and assigned to another user."

Ik denk (natte vinger) dat vrijgeven van opgezegde namen bij mailservice providers meer voorkomt dan voor eeuwig blokkeren van ooit gebruikte namen.
24-03-2020, 13:35 door Anoniem
Er was sprake van een doorstuurplicht: https://www.nlconnect.org/reactie-nlconnect-op-wetsvoorstel-overstappen-telecom/
Kan even zo gauw niet vinden hoe het staat met het aanpassen van de telecomwet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.