image

Wetenschappers stellen traceer-app voor tegen corona

donderdag 19 maart 2020, 13:51 door Redactie, 19 reacties

Om de uitbraak van het coronavirus te bestrijden stelt een groep wetenschappers van Oxford University het gebruik van een traceer-app voor waarmee meteen alle personen zijn te traceren die in contact met een besmet persoon zijn gekomen.

Burgers zou worden gevraagd om de app op hun smartphone te installeren. Vervolgens houdt de app bij wie met elkaar in contact is gekomen. Als iemand het coronavirus blijkt te hebben worden al zijn of haar contacten via de app gewaarschuwd en gevraagd om in quarantaine te gaan. "Onze wiskundige modellen suggereren dat traditionele methodes om contacten te traceren te langzaam zijn om dit virus bij te houden", zegt hoogleraar Christophe Fraser.

"Wanneer deze app wordt ontwikkeld en snel uitgerold, en genoeg mensen kiezen ervoor om mee te doen, kunnen we de verspreiding van het coronavirus vertragen en de vernietigende menselijke, economische en sociale gevolgen tegengaan", merkt Fraser op. Volgens onderzoeker David Bonsall hoeft niet iedereen de app te installeren om die te laten werken. Als een meerderheid van de personen met klachten zich met behulp van de app in quarantaine plaatst, en een meerderheid van hun contacten is te traceren, is er een kans om de epidemie te stoppen.

Hoogleraar Michael Parker merkt op dat het belangrijk is om rekening met de privacy van mensen te houden. "Het gebruik van een coronavirus-app vereist de hoogste ethische standaarden, waaronder het garanderen van gelijkwaardige toegang tot zorg, het wegnemen van zorgen over privacy en datagebruik en het toepassen van een transparant en controleerbaar algoritme."

De wetenschappers benadrukken dat de app wel met andere maatregelen moet worden gecombineerd. "Om deze pandemie effectief aan te pakken hebben we technologie van de 21ste eeuw nodig. Ons onderzoek laat zien dat een mobiele app onze mogelijkheid vergroot om besmette mensen te traceren en vitale informatie te verkrijgen die gemeenschappen tegen deze pandemie beschermt", besluit Fraser.

Reacties (19)
19-03-2020, 13:55 door Reinder
hmmm.. Nee.
19-03-2020, 14:08 door Anoniem
Door Reinder: hmmm.. Nee.

Hmmm, ... ook nee.
19-03-2020, 14:37 door Anoniem
AVG?
19-03-2020, 14:51 door Anoniem
Nee, stel je voor, dat het een goed hulpmiddel is.
19-03-2020, 15:39 door Anoniem
Toch zijn er al landen die zoiets verplicht gaan stellen.
Dit zijn gouden tijden voor de uitrol van direct contact surveillance apps.
"Cling to your smartphones, please!".

Let op. Er heeft iemand op de total reset knop gedrukt voor ons allemaal.
Het is binnenkort Ctrl+Alt+Delete voor de ganse globe.

Wij worden dadelijk net als in de rest van de EU "opgehokt" als hoenders tijdens een vogelgriep-uitbraak.
Zijn we dus ook "kippen zonder kop" met onze ACE2 receptoren wagenwijd open.

Letterlijk alles zal worden opgekocht binnenkort ook de aandelen van de grote multinationals,
Daarna kan het feest beginnen voor degenen, die toch al alles al totaal beheersen.

#sockpuppet
19-03-2020, 15:43 door Anoniem
Door Reinder: hmmm.. Nee.
Dus laten doodgaan?........hmmmmm. Nee.
19-03-2020, 15:46 door Anoniem
Het is een goed idee, ware het niet dat de vaststelling voor Corona wel eerst bekend moet zijn.
In sommige landen (zoals in Nederland) wordt niet iedereen getest op Corona, dus is de vraag gewettigd of deze App wel zo zinvol is.
19-03-2020, 15:53 door Reinder
Door Anoniem: AVG?

Nou ja, dat is verder geen issue als het een vrijwillig te installeren app is.
19-03-2020, 16:18 door Remmilou
Door Reinder:
Door Anoniem: AVG?

Nou ja, dat is verder geen issue als het een vrijwillig te installeren app is.

Privacy zal wel een issue kunnen zijn, ook als je niet zelf meedoet.
Ik sta in veel contactlijsten en zo wordt ook ik "getraceerd".

Staat tegenover dat dit nou misschien eens een nuttig gebruik zou kunnen zijn.

Ik ben er niet uit, maar onder de omstandigheden zou ik zeggen give it a try...
En inderdaad veel goede waarborgen, zoals geen precedent werking, als het over is alle data weg e.d.
19-03-2020, 16:26 door Anoniem
Leuk bedacht maar niet erg origineel. In China is een dergelijke app al in gebruik maar daar doen ze ook niet zo 'moeilijk' over privacy. https://www.nytimes.com/2020/03/01/business/china-coronavirus-surveillance.html
19-03-2020, 20:26 door Anoniem
Toch weer heel blij dat ik geen smartfoon heb!
19-03-2020, 20:52 door Anoniem
Door Anoniem: Toch weer heel blij dat ik geen smartfoon heb!
Helemaal mee eens. Sinds kort ben ik overgestapt op de tamtam met rooksignalen.
19-03-2020, 21:04 door Anoniem
Heet dat niet Facebook?
19-03-2020, 23:06 door Anoniem
Door Reinder: hmmm.. Nee.
Ja, maar, ehe, dat is toch niet nieuw.
Dat weten ze bij facebook al. Die hebben al jaren een app die deze info verzamelt.
19-03-2020, 23:08 door Anoniem
Door Anoniem: Heet dat niet Facebook?
Inderdaad.
20-03-2020, 10:22 door karma4
Door Anoniem: Leuk bedacht maar niet erg origineel. In China is een dergelijke app al in gebruik maar daar doen ze ook niet zo 'moeilijk' over privacy. https://www.nytimes.com/2020/03/01/business/china-coronavirus-surveillance.html

Die chinezen stampen in nood in een paar dagen een noodziekenhuis op de grond.
Gewoon om de mensen te behandelen en beschermen tegen gevolgen van een epidemie. Als jij dat verkeerd vindt omdat privacy betekent dat je een epidemie zijn gang moeten gaan wegens privacy dan heb je echt een privacy probleem.

Het volgende wat je hoort is dat ze een no-time (3 dagen) een fabriek ombouwen met eigen gemaakte machines om andere producten (mondkapjes) massaal te produceren. Wat er hier nog rest aan dat soort mogelijkheden weet ik niet zeker.
Jarenlang was het idee dat lokaal produceren veel te duur is, beter importeren vanaf de andere kant van de wereld.

Het zou wel eens kunnen zijn dat de mensen die het hardst roepen "mijn privacy" dat feitelijk hebben opgegeven.
Je kent vast Benjamin Franklin vrijheidsquote. Die krijgt in deze tijd bijna zijn oude context terug.
Saamhorigheid tegen een specifieke vijand, corona virus, betekent op de korte termijn dat een ieder wat vrijheid en privacy moet inleveren..
21-03-2020, 08:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Toch weer heel blij dat ik geen smartfoon heb!
Helemaal mee eens. Sinds kort ben ik overgestapt op de tamtam met rooksignalen.

Heb ik beide niet. Gaat prima.
22-03-2020, 13:54 door Anoniem
Nou op dit soort maatregelen kon je wachten
Sommigen komt dit coronavirus dus wel erg goed uit om hun controlestaat in werking te laten treden.

Enkele berichten uit de privacy nieuwsbrief:
Never waste a good crisis; Israël gaat smartphones van coronapatiënten maand lang volgen

Ook Oostenrijk gaat locatiedata van burgers inzetten tegen coronavirus

Nog meer Europese providers delen data in strijd tegen coronavirus

Politie Kempenland zet drone in om naleving coronamaatregelen te controleren
In de politiezone Kempenland gaat vanaf nu een drone gebruikt worden om controles uit te voeren. Een handig hulpmiddel om bijvoorbeeld het samenscholingsverbod te controleren, vindt de politie.
22-03-2020, 19:15 door Anoniem
Besmette coronapatiënten volgen op hun smartphone?
Misschien mis ik iets maar als je weet wie de coronapatiënten zijn dan moet je die toch afzonderen van de gezonde bevolking?
En natuurlijk de juiste zorg bieden als ze ziek worden.

Volgen voorkomt geen verdere verspreiding.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.