Door karma4: Door Anoniem: …...
Het criterium is of de gegevens op een natuurlijke persoon kunnen worden teruggevoerd, ook indirect. Als je als definitie van geanonimiseerde data stelt dat dat onmogelijk is, dan zijn geanonimiseerde data per definitie geen persoonsgegevens. Maar zo'n onderzoek laat nou juist zien dat het soms toch kan op een manier waar degene die het anonimiseren, of zelfs het aggregeren, van de data heeft geregeld niet aan gedacht heeft. Dan maak je een denkfout als je blijft volhouden dat het geen persoonsgegevens zijn omdat het labeltje geanonimiseerd of geaggregeerd is gebruikt. De feitelijke herleidbaarheid is het criterium, en als het herleidbaar blijkt te zijn dan zijn het persoonsgegevens volgens de definitie van de AVG.
Het net zo'n denkfout niet zo mogelijk ernstiger dat omdat er gevallen geweest zijn waar de aggregatie tot onvoldoende anonimisering met een onverantwoorde impact (het zijn twee criteria!) geleid heeft dat alle bij voorbaat niet goed geanonimisierd kan worden.
Wat je dan doet is: er is een weerbericht geweest dat niet klopte, conclusie geen enkel weerbericht kan kloppen.
De entropie (statistisch willekeurige verspreiding) is verspreiding, Omdat statistiek ook uitzonderingen kent moet die uitzonderingen ineens de norm worden.
Waarom classificeer je in een vergelijking het weer als een statisch (want statistiek) iets?
Het weer is een dynamisch iets.
Niet iets statistisch namelijk.
De verzamelde weer-gegevens zou je evenwel vanuit statistiek kunnen benaderen.
Maar dat levert weinig steekhoudends op, ook al lijkt het dan alsof je herkenbare en behapbare facetten naar voren brengt.
Zo'n houding is bijna hetzelfde als met stelligheid beweren dat als je ijs ziet liggen dan iets absoluuts denkt te kunnen roepen over de temperatuur van de lucht. Nog los van het feit dat de luchttemperatuur dicht bij het ijs en water rond ijsvorming per definitie anders varieert dan op 2m hoogte en op 2 km hoogte.
Heb je wel ALLE relevante gegevens bij de hand om statistiek te bedrijven op een dynamisch systeem?
Voldoende om de variabelen en stochastische krachten die het dynamische systeem als weer en andere systemen
(zoals bv. in deze beeldspraak, de ondiepe- en diepe bodem multi-laterale stelsels, riool-buizen als onderdeel van andere losstaand systemen die mogelijk onder de betreffende sloot door lopen)
Natuurkundig zeer interessant als het onwaarschijnlijke de norm wordt, "je ziet ze vliegen". Ik ken een professor in de privacyhoek die deze bewijsvoering als de waarheid voert. Je neemt iets als het zou mogelijk kunnen zijn dat aan en vervolgens is elke andere bewering ineens de waarheid.
Neem nu mijn voorstel aantal actieve gsm's bij masten (verandering dichtheid) en verplaatsing.
De correlatie gsm/persoon is hoog maar nooit een bewijs van de persoon. Er zijn b.v. ook liften met een gsm.
Beperk je eens tot het gemiddeld aantal gsm's in intervallen van 30 minuten en de verplaatsingen in intervallen van 4 uur.
Ik ben benieuwd hoe je denkt tot een persoon terug te komen.
Als je bij voorbaat zegt dat alles van locatie data terug te herleiden is tot een persoon moet je daar iets voor kunnen bedenken. Zo niet dan moet je met dit soort criteria komen ipv alles bij voorbaat al gaan afkappen.
Dit voorbeeld is al gegeven door de CIA zelf.
Die wisten op basis van gsm gegevens in kerncentrales van Iran welke gsm-id bij welke computer kwam en welke conclusies ze daaruit dachten te kunnen trekken.
Dat ging geheel buiten zicht van de maatschappij.
Zelfs het extra stringente regime in die Iraanse kerncentrale wist niet dat wetenschappers daar tegen alle instructies afweken van de opgelegde normen! (in dat geval, gebruik GEEN usb-sticks noch sd-media!)
Binnen een maand wisten ze te voorspellen met welke frequentie de usb-stick weer in de computer gestoken zou worden.
Zo maar 1 voorbeeld van hoe ze via meta-data toch conclusies trekken waar de omstanders van die ene wetenschapper ook de sjaak van werden.
De crux hiervan is,
er zijn altijd voldoende outliers te vinden indien de hoeveel verbindingen met het internet beperkt is. Daarbij blijkt het dat ze langs de weg van patronen mensen (verzamel-sets) tegen elkaar uitspelen zonder dat zelfs het Iraanse regime daar wat tegen uit kon halen.
Dus ja,
in verre gaande mate is in meerdere situaties NIET per definitie per se altijd uit een set van meta-data 1 specifiek persoon volledig .
Maar die ene persoon is er wel uit altijd uit de set van meta-data te vissen (te filteren).
Het nadeel is ook juist dat als een set van meta-data hebt samengesteld, dat je dan automatisch ook de criteria weet naar hoe de losse data onderling gestructureerd is.
De verbanden schetsen van de outliers ten opzichte van de groep is dus eigenlijk een eitje als je eenmaal die losse data hebt.
En dan weet je ook in verregaande mate de eigenschappen van de afzonderlijke outliers.
En ja, er blijft altijd een marge van onzekerheid over die KAN opgaan, maar dat is geen vast gegeven of zekerheid.
De marge van onzekerheid bij het identificeren van een id tot een persoon hangt volledig af van verdere omgeving factoren en de structuur van de meta-data.
De marge van onzekerheid is sowieso ook nooit in elke situatie overal even groot, de omgeving factoren zijn overal anders.
En daar waar personen zich op 1 dag tussen maar een beperkt aantal gebouwen verplaatsen is het gewoon een kwestie van afpellen van de omgeving factoren!!!
Daar ga je weer. Jij roept dat AP dat roept, maar ik zie het AP dat niet beweren. Dat ze wel is wat ze wel doen is het steeds over de AVG hebben. Dat is namelijk hun taak, daar zijn ze voor aangesteld.
Dat ik duidelijk als kankeren en afkappen kwalificeer.
- Het mag niet van de AVG.
-het mag niet wegens privacy
- wij zijn de wet van de avg en zullen het gaan onderzoeken
- de minister zullen wij ter verantwoording roepen
Het is een waslijst welke een negatieve instelling toont. Als je iets positiefs van ze kan noemen. Bijvoorbeeld:
- een bewakingscamers thuis (privégebruik) moet voldoen aan ….
- uw verwerkersovereenkomst moet bevatten ….
Dat is waar naar gevraagd wordt maar er niet is
Er wordt vanuit AP anders beweringen gedaan dat zij de wetgever gaan voorschrijven hoe een en ander zou moeten wegens hun interpretatie van de AVG dat hun Privacywet boven alles gaat. Duidelijker dictatoriaal kan je het niet krijgen.
Daar ga je weer. Jij roept dat AP dat roept, maar ik zie het AP dat niet beweren. Dat ze wel sWat ze wel doen is het steeds over de AVG hebben. Dat is namelijk hun taak, daar zijn ze voor aangesteld.
Ik reageer hier even op als meelezer.
Het is misschien niet dat de AP per se 100 percent letterlijk zegt dat de AVG boven alles gaat, los hiervan is het wel dat de AVG onbeperkt en onbegrensd geldt.
Elke wet die een uitvloeisel zijn (maar niet 1 op 1 op grondrechten terugvalt) geldt als 1 geheel, ook met de overige wetten.
Het is misschien ook niet primair de hoofdtaak van de AP om enkel alleen op te roepen dat de AVG boven alles moet gaan.
Wel is het zo dat uit rechtspraak, uit arbitrage, uit bestuurlijke aanwijzingen, uit raadpleging van mogelijke overtreders en andere richting bepalende stappen het proces van rechtsvorming rondom de AVG zich uitbreidt.
Dat kan tegelijk ook niet ontkrachten dat de AP vanuit hun toegezegde autoriteit op vlak van de AVG rechtspraak de dictie maakt.
De AP is bij elk optreden automatisch ook gedeeltelijk en/of in bepaalde mate daadwerkelijk dictatoriaal, op hun terrein.
Dat zijn ook juist, zo begreep ik uit de zorgen die Pieter Omtzigt toespraak in de 2e kamer voorafgaand aan de oprichting van de AVG, de zorgen.
Enerzijds is de AP gedwongen door haar bestuurlijke afwegingen een onvolledig verenigbare balans aan te houden tussen sterk functioneren en anderzijds in stand houden van absolute grondslagen van de EU-maatschappij van vrij verkeer van mensen, goederen en diensten (dus geen verplichtingen en of inperkingen op die 3 vlakken opleggen vanuit de overheid).
Tussen die 2 grondslagen blijven altijd prangende gapende gaten, anders is de opleggende AP namelijk ook een knevelende AP.
Een niet duidelijk optredende AP laat inperkingen op de AVG toe.
Een half optredende AP ook.
Een wel duidelijk optredende AP is inherent ook duidelijker een haar mening opleggende bestuurs-orgaan.
Een volledig optredende AP is een autoritair bestuurs-orgaan.
Vanuit die opzichten bekeken is het niet zo gek dat Aleid Wolfsen nu geen absolute uitspraak doet, maar oproept tot terughoudendheid van deze regering en impliciet een signaal afgeeft om eerder NIET die App in te gaan zetten dan WEL.
Tegelijk zie je Aleid Wolfsen ook inzetten op relatieve argumenten.
Dat een voorzitter van een toetsend en controlerend orgaan zich van relatieve argumenten moet bedienen is behoorlijk ongelukkig.
Beter zouden meerdere tweede kamerleden nu opstaan en de absolute argumenten samen verkennen in het debat van mening- en inzichtvorming.
Tegelijk staan tweede kamerleden ook aan de rand van het hetzelfde niet volledig te dichten gat tussen autoritaire overheden en effectieve wet-handhaving.
En een minister als Grapperhaus heeft zijn ministerie van Justitie NIET voldoende op de rit dat wij als burgers erop te kunnen vertrouwen dat justitie uitnutting of uitputting van de mogelijkheden van de AP zal of kan voorkomen.
Zo nodig door burgemeesters (openbare orde) die dan maar drones of kliklijnen inzetten, of binnenlandse zaken die voor veiligheidsregio's onnodig / te lang de omvang van onveiligheid niet in juiste kleinere proporties classificeert tot bezinning te krijgen.
Dat overheidsinstanties onbewust of bewust in dat gaten springen, of dat gat wegdenken omwille hangt af van waakzaamheid van burgers c.q. vakmensen.
Afhankelijk de hun oplossingen die wij aandragen om bepaalde doelen als overbodig te laten inzien.
Afhankelijk om belangen wel te laten slagen indien bestuurder die al aan de slag waren gegaan even vergeten dat hun doel juist ook bereikbaar en haalbaar is met inzet van andere middelen of door in te zetten vanuit andere kaders van randvoorwaarden van andere domeinen.
Het propageren van definiërende in plaats van uitsluitende argumenten / randvoorwaarden / eisen biedt hierbij, hoe goed of positief de gedachte erbij bedoeld is, enkel in obepaalbare mate bij.
Het helpt dus wel in onbepaalbare mate om vanuit positieve argumentaties te reageren.
Al is het ook weer lastig te stellen dat de invloed die je met een regeling of overeenkomst kan creëren en "borgen" ook de gaten op dit vlak kan dichten.
Dat wil zeggen, de gaten door de onverenigbare tegenstelling tussen effectieve en dus harde doelen bereiken met de AVG en AP.
Enerzijds harde borging van rechten(AVG) en hard optreden in de rechtsvorming uit naam van de wet en regelgeving(AP) zou uitwijzen dat positieve definities volledig werken.
Maar dat leidt tot de hierboven geschetste tegenstrijdigheid EN autoritaire overheid.
Een tikkeltje minder hard hanteren van de AVG en AP leidt tot instandhouding van negatief te exploiteren uitzonderingen.
Een tikkeltje minder hard hanteren kunnen tweede kamerleden wel als enige effectief en positief bevorderen.
Dat kunnen tweede kamerleden positief bevorderen omdat zij gescheiden rollen hebben.
Zij vormen niet tegelijk zowel een rechtswijzende orgaan als een controlerende adviserende orgaan.
Tweede kamerleden kunnen zichzelf, bij gezond en doordacht handelen, dus ook minder tot helemaal niet klem zetten of overbodig maken zodra die kamerleden samen op een logische tussenstap in plaats van harde effectieve resultaten inzetten.
Aleid Wolfsen schiet zich als voorzitter van een rechtsvormend orgaan in de voeten doordat hij de nuance opzoekt, zij het dat hij dat noodgedwongen doet door afwezigheid van een breed-deel van nuttig en logisch optredende tweede kamerleden die afwezig zijn door toepassing van elk hun eigen mate van kadaver discipline in hun controlerende taken.
Veel tweede kamerleden vinden constructieve oplossingen aandragen bij uitten van kritiek op de regering verregaand belangrijker dan uitvoering van controle op de minister.
En wel dusdanig dat ze hun mede kamerleden als controleurs veelal eerder liever affikken als die wel hun controlerende taak prioriteit geven.
Dat leidt ertoe dat het een gesuggereerd en vrij-binair debatten met inherent veel minder gevarieerd palet van inzichten.
En vervolgens blijven ze afwezig totdat de voorzitter van een ZBO de vinger opsteekt.
Dat levert al snel inherent gebrekkige inzichten op, want de inzichten worden verre van gezamenlijk uitputtend verkend.
Da's wel zeer problematisch als je toch ook een positief constructieve houding van kamerleden en burgers wilt nastreven.
Voor het rederen en handelen vanuit een positief constructief principes is het wel zaak dat we kritische en negatieve aanwijzingen dus NIET wegdenken of problematiseren.
Meten van vooruitgang lukt uiteindelijk inderdaad niet door ontkennende of ontkrachtende uitdrukkingen te hanteren.
Als in het is niet zus of zoveel.
Maar die ontkennende of ontkrachtende uitdrukkingen zijn wel positieve bijdragen om genuanceerde of anders te meten zodat we bij wel werkende vooruitgang komen.