/dev/null - Overig

Liander bericht.

25-07-2020, 19:08 door john west, 61 reacties
Laatst bijgewerkt: 25-07-2020, 19:18
Dubbeltarief? Dan heeft u een slimme meter nodig

Maakt u gebruik van dag- en nachtstroom? Of wilt u in de toekomst gebruik maken van het dubbeltarief? Dan heeft u een slimme meter nodig. Uw huidige elektriciteitsmeter schakelt tussen een hoog en een laag tarief. Dit werkt nu met een signaal dat via het elektriciteitsnet loopt, het toonfrequentsignaal.
Door veranderingen aan het hoogspanningsnet raakt dit signaal verouderd en kan het straks niet meer worden gebruikt. Hierdoor kan uw elektriciteitsmeter na 1 juli 2021 niet meer schakelen tussen het hoge en het lage tarief. Met uw huidige energiemeter kunt u vanaf dat moment dus geen gebruik meer maken van het dubbeltarief.

Er was een andere topic maar dit wordt niet genoemd.

Dit is 2e keer dat ze dit aanbieden,ik ben niet blij met deze verandering.


Een slimme meter houdt teruglevering van stroom bij doordat hij gescheiden telwerken heeft. Als je zonnepanelen hebt, wordt je terug geleverde stroom verrekend met je afgenomen stroom. Dit is geregeld in de zogeheten salderingsregeling. Voor een eventueel overschot (op jaarbasis) aan terug geleverde stroom krijg je een vergoeding.

Slimme meter met 1 telwerk die als er stroom wordt opgewekt de stand terug draait.

Zal wel niet bestaan,denk ik.
Reacties (61)
25-07-2020, 19:30 door Anoniem
Dat is mooi. Je denkt toch niet dat ik voor een paar euro per jaar verschil zo'n spionage meter in de kast wil hebben. Toch?!
25-07-2020, 21:03 door Anoniem
Door john west:
Door veranderingen aan het hoogspanningsnet raakt dit signaal verouderd en kan het straks niet meer worden gebruikt. Hierdoor kan uw elektriciteitsmeter na 1 juli 2021 niet meer schakelen tussen het hoge en het lage tarief. Met uw huidige energiemeter kunt u vanaf dat moment dus geen gebruik meer maken van het dubbeltarief.

Prima, dan maak ik wel gebruik van het lage tarief.

Kan zo'n slimme meter ook doorgeven wanneer ik precies stroom verbruik? en wat ik dan aansluit?
Als de stroomleverancier me voor de komende 50 jaar garandeert WAT dat ding kan en doet, en DAT hij dat, en alleen dat doet, dan zijn ze welkom, en bij verandering, graag de oude meter terug. in plaats daarvan een vage folder om me bang te maken.

ik heb geen zonnepanelen en geen Tesla, dus ga weg.
25-07-2020, 22:56 door Anoniem
Ze vragen dit alleen aan de mensen, die nog niet zijn overgegaan naar een digitale meter, omdat het nu nog gratis gewisseld wordt. Verder zijn bovenstaande reacties gewoon stemmingmakerij!
25-07-2020, 23:13 door Anoniem
Het klopt dat ze het tariefsignaal willen uitfaseren, maar ik zou geen "slimme" meter accepteren als oplossing. Electronische meters slaan standaard gedetailleerde meterstandgegevens op. Of ze nu slim of worden genoemd of niet.

Als je de meter laat vervangen, vraag dan om een niet-slimme electronische meter die data opslaat met een interval van minimaal een maand én die gebruik maakt van shunt meting. Alleen shuntmeters meten correct als het signaal vervormt wordt.

Je kunt makkelijk hetzelfde tarief laten instellen, dan is het probleem ook opgelost.
26-07-2020, 00:16 door Anoniem
Door john west:
Er was een andere topic maar dit wordt niet genoemd.
Het is evenwel bekend. TF signalen gaan eraf, dus oude mechanische dubbeltarief meters met TF schakeling stoppen
met werken.

Dit is 2e keer dat ze dit aanbieden,ik ben niet blij met deze verandering.
Dat is interessant, maar heeft verder geen invloed uiteraard.


Een slimme meter houdt teruglevering van stroom bij doordat hij gescheiden telwerken heeft. Als je zonnepanelen hebt, wordt je terug geleverde stroom verrekend met je afgenomen stroom. Dit is geregeld in de zogeheten salderingsregeling. Voor een eventueel overschot (op jaarbasis) aan terug geleverde stroom krijg je een vergoeding.

Slimme meter met 1 telwerk die als er stroom wordt opgewekt de stand terug draait.

Dit is uiteraard heel onrechtvaardig en op den duur niet te handhaven. Salderingsregeling bestaat nu als een
subsidie op zonnepanelen maar vervalt vanaf 2023. Dan moet je gewoon een aparte teruglever teller hebben en
krijg je een ander tarief voor teruggeleverde stroom. Wat uiteraard volkomen terecht is.

Wederom gaat er weer de spraakverwarring ontstaan tussen "slimme meter" en "digitale meter".
Een "slimme meter" is een meter die automatisch kan doorgeven wat je verbruikt, een "digitale meter" is een meter
die ipv een draaiende schijf een electronische meting doet en de waardes electronisch bijhoudt. Dat is wat je minimaal
nodig hebt voor dubbeltarief en terugleveren, en als je zo stijfkoppig bent dat je geen slimme meter wilt dan kun je dat ook krijgen.
26-07-2020, 11:22 door Anoniem
Ik heb hier anders een dubbele digitale meter in de meterkast zitten omdat de mechanische er ooit mee ophield.
Ik heb geen dubbel tarief. De meter schakelt wel om op een bepaalde tijd.
Ik moet dus 2 standen doorgeven die ze bij elkaar optellen.
Die meter houd helemaal niks bij maar telt enkel het verbruik.
26-07-2020, 11:28 door Anoniem
In de meeste huishoudens, buiten limburg en brabant (waar je veel vroeger daltarief hebt), heb je totaal helemaal niets aan een dubbele meter. Tenzij je echt nooit thuis bent overdag en alle was na 23h00 pas aanzet.

Mijn aanbieder toont het op elk overzicht of het slim is om naar enkel of dubbel te stappen. Nog nooit advies gezien om naar dubbel te stappen.

En heb je zonnepanelen? Think twice: want je levert dan ook terug op het lage tarief.
26-07-2020, 11:32 door Anoniem
Op deze website is een goede uitleg te vinden van hoe dat verouderde signaal dat gaat verdwijnen eigenlijk werkt:
http://www.toonfrequent.nl/
Het werkt door aan de 50 Hz-wisselstroom een signaal met een hogere frequentie van een paar volt toe te voegen en dat te gebruiken om via "pulstreinen" instructies aan apparaten te geven, waaronder elektriciteitsmeters, maar ook bijvoorbeeld straatverlichting en in Rijnmond ventilatiesystemen van gebouwen, die centraal uitgeschakeld kunnen worden bij calamiteiten.

De website meldt dat het problemen geeft in combinatie met gedimde ledverlichting: op de tijdstippen dat er TF-zendingen zijn kan ledverlichting zichtbaar gaan knipperen.

Van het toenemende gebruik van dimmers en schakelende voedingen (die veel minder warmte ontwikkelen en dus energie verspillen dan ouderwetse transformators) is bekend dat ze de sinusgolf van het lichtnet vervuilen. Het zijn namelijk technieken die maar een deel van de sinusgolf afnemen en door selectief af te nemen beïnvloedt het ook wat overblijft op het net. Het introduceert ruis. Op deze pagina zijn afbeeldingen daarvan te zien, de onderste laat zien hoe breed de ruis over het frequentiespectrum is verdeeld:
https://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/EMC/Netvervuiling_sh0.html

Ik sla nu als relatieve leek aan het speculeren, dus misschien kunnen mensen met meer kennis van zaken aangeven of mijn gedachtengang klopt. Als die ruis zoveel frequenties raakt dan kan ook de frequentie waarop het schakelsignaal is gemoduleerd vervuild raken. Apparaten als elektriciteitsmeters, die die frequentie uit het geheel filteren, krijgen dan ook een vervuild signaal binnen. Ik kan me voorstellen dat dat het moeilijk maakt om de pulstreinen nog goed te onderscheiden en erop te reageren, zeker voor apparaten die gebouwd zijn in een tijd dat de signalen nog niet zo vervuild raakten en daarom niet ontworpen zijn om er rekening mee te houden. Als dat klopt gaat de betrouwbaarheid van het oude systeem achteruit door alle moderne apparatuur die tegenwoordig gebruikt wordt, en is er meer aan de hand dan alleen knipperende ledverlichting.

Door john west: ik ben niet blij met deze verandering.
Dat snap ik, maar als mijn gedachtengang hierboven klopt zou die verandering wel eens een gevolg kunnen zijn van ontwikkelingen waar je wel blij mee kan zijn. Al die schakelende voedingen die apparaten tegenwoordig gebruiken zijn niet alleen veel lichter van gewicht dan ouderwetse transformatoren maar ze produceren ook nog eens aanzienlijk minder warmte en daardoor verspillen ze veel minder energie.

Slimme meter met 1 telwerk die als er stroom wordt opgewekt de stand terug draait.

Zal wel niet bestaan,denk ik.
Zo werken "slimme" meters inderdaad niet. En dat zie ik ook niet gebeuren. Netbeheerders werken met een combinatie van aansluit- en transporttarieven. Het transporttarief is het verschil tussen verkoop- en inkooptarief dat de netbeheerder hanteert. Particulieren met zonnepanelen zijn voor een deel van de tijd (en natuurlijk grotendeels gelijktijdig) stroomleveranciers. Als die hetzelfde kWh-tarief ontvangen bij levering als bij ontvangst dan is het transporttarief voor de door particulieren geleverde stroom 0. Die stroom komt wel in de plaats van stroom die anders door elektriciteitscentrales geleverd zou zijn, en die ontvangen een lager kWh-tarief. Naarmate meer mensen zonnepanelen plaatsen valt er daardoor een steeds groter deel van de inkomsten van de netbeheerders weg. En dat is geen wildwestmarkt waarin ze dat op kunnen vangen op elke manier die ze goeddunkt, de tarieven worden door de Autoriteit Consument & Markt gereguleerd.

Ik heb zonnepanelen en een slimme meter, en je hoort mij niet over het transporttarief klagen. Het was mooi meegenomen dat ik kan leveren tegen verkooptarief, voor zolang dat duurt, maar mij was van begin af aan duidelijk dat dat niet tot in de eeuwigheid kon duren. Ik voel me niet genaaid als ik een voordeeltje kwijtraak, ik ben blij met het voordeeltje voor zolang het beschikbaar is. Het beïnvloedt de terugverdientijd van zonnepanelen nadelig, maar die dingen worden gelukkig steeds goedkoper en de reden dat ik ze geplaatst heb is omdat het klimaat een opwarmingsprobleem heeft en ik zo mijn eigen kleine bijdrage lever aan het afstappen van fossiele brandstoffen.
26-07-2020, 11:43 door Anoniem
Door Anoniem: Ze vragen dit alleen aan de mensen, die nog niet zijn overgegaan naar een digitale meter, omdat het nu nog gratis gewisseld wordt. Verder zijn bovenstaande reacties gewoon stemmingmakerij!
Een digitale meter hoeft gene spionage meter te zijn.

Zij zijn aan het drammen om een spionage meter te laten plaatsen. Niks stemmingmakerij!
26-07-2020, 12:02 door Anoniem
Dit is 2e keer dat ze dit aanbieden,ik ben niet blij met deze verandering.


Een slimme meter houdt teruglevering van stroom bij doordat hij gescheiden telwerken heeft. Als je zonnepanelen hebt, wordt je terug geleverde stroom verrekend met je afgenomen stroom. Dit is geregeld in de zogeheten salderingsregeling. Voor een eventueel overschot (op jaarbasis) aan terug geleverde stroom krijg je een vergoeding.

Slimme meter met 1 telwerk die als er stroom wordt opgewekt de stand terug draait.

Zal wel niet bestaan,denk ik.

Het heeft niet met zonnepanelen te maken maar met je kosten stroomverbruik: dagtarief en nacht/weekend tarief.
Je kunt een slimme meter nemen als je iemand bent die ijverig van de ietsje goedkopere nachtstroom gebruik maakt.
(maar rijk zal je er vast niet van worden)
26-07-2020, 13:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ze vragen dit alleen aan de mensen, die nog niet zijn overgegaan naar een digitale meter, omdat het nu nog gratis gewisseld wordt. Verder zijn bovenstaande reacties gewoon stemmingmakerij!
Een digitale meter hoeft gene spionage meter te zijn.

Zij zijn aan het drammen om een spionage meter te laten plaatsen. Niks stemmingmakerij!
Dat jij het een spionage meter noemt is stemmingmakerij!
26-07-2020, 14:15 door Anoniem
Het heeft vooral te maken met de wensdroom om tijdgestuurde tarifering in te voeren, dat kan namelijk met een slimme meter wel en met de rest niet. De tijdgestuurde (kwartier of 5 minuten) tarifering wordt dan weer gebruikt om de last te sturen om overbelasting van het net te proberen te voorkomen.

Dat is de reden van invoering van de slimme meter, nog naast het gemak om de meter op afstand te kunnen uitlezen (kostenbesparing van controleurs). Het is een fabeltje van de energie bedrijven dat we zuiniger met stroom omgaan met een slimme meter. Dat kan, maar is niet zo waarschijnlijk. Niemand gaat zijn koelkast overdag uitzetten om te besparen, en als je alle sluipverbruik hebt geëlimineerd dan kun je verder niet zo makkelijk besparen. Argumenten als bespioneren zijn pure onzin.

In eerste instantie was ook bedacht dat de energiebedrijven bij wanbetaling op afstand de stroom konden uitschakelen maar dat bleek niet zo'n goed idee (https://www.dutchcowboys.nl/cybercrime/eerste-stroomstoring-door-cyberhack-in-oekraine en https://tweakers.net/nieuws/119907/oekraiense-stroomnetwerk-is-opnieuw-getroffen-door-hackers.html). De meters in Nederland hebben de functionaliteit niet om op afstand te worden uitgeschakeld. België daarentegen... die moeten op cybergebied blijkbaar nog iets leren.
26-07-2020, 18:55 door Anoniem
Door Anoniem: In de meeste huishoudens, buiten limburg en brabant (waar je veel vroeger daltarief hebt), heb je totaal helemaal niets aan een dubbele meter. Tenzij je echt nooit thuis bent overdag en alle was na 23h00 pas aanzet.
Je vergeet dat het "lage" tarief niet alleen na 23:00 geldt maar ook het hele weekend en op officiele feestdagen.
Dus als je in het weekend wast dan scheelt dat al.
In mijn geval (en de meeste gevallen volgens mij) is het aantal uren daltarief exact gelijk aan het aantal uren piektarief.
Ik verbruik in de dal uren iets meer dan in de piek uren dus heb ik er (een beetje) voordeel van.

Mijn aanbieder toont het op elk overzicht of het slim is om naar enkel of dubbel te stappen. Nog nooit advies gezien om naar dubbel te stappen.
Het verschil is ook maar heel klein tegenwoordig. Niet de moeite waard om er op over te stappen als je het nog niet hebt,
want dat gaat lang duren om dat nog terug te verdienen. Vroeger scheelde het meer.

En heb je zonnepanelen? Think twice: want je levert dan ook terug op het lage tarief.
Klopt niet.
27-07-2020, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: Het is een fabeltje van de energie bedrijven dat we zuiniger met stroom omgaan met een slimme meter. Dat kan, maar is niet zo waarschijnlijk. Niemand gaat zijn koelkast overdag uitzetten om te besparen, en als je alle sluipverbruik hebt geëlimineerd dan kun je verder niet zo makkelijk besparen.
Toen ik pas een slimme meter had, tegelijk met zonnepanelen en met inzicht via zo'n website in de cloud, viel al snel op dat sommige apparaten, waaronder de koelkast (en de apparaten leer je snel genoeg aan de patronen die je ziet herkennen) erg veel stroom verbruikten. Ik heb de grote vreters, waaronder de koelkast, vervangen door moderne, zuinige apparaten en mijn stroomverbruik is drastisch omlaag gegaan. Die koelkast was veruit de grootste aanschaf, maar hij was al behoorlijk oud en ik had er geen probleem mee hem te vervangen.

Tegenwoordig heb ik een Raspberry Pi aan de uitgang voor eigen gebruik van de meter hangen, in plaats van het kastje voor die cloud-oplossing, en daarmee kan ik per 10 seconden stroomverbruik en -levering zien, en ook de opbrengst van de zonnepanelen. Die gegevens gaan de deur niet uit, die zijn alleen binnenshuis benaderbaar. Ik kijk daar regelmatig naar en als ik onverwachte patronen in het stroomverbruik zie ben ik nieuwsgierig genoeg om te willen weten waardoor die veroorzaakt worden. En dat betekent inderdaad dat ik apparaten die wat meer stroom verbruiken lang niet zo nonchalant meer ongebruikt aan laat staan als ik vroeger deed.

Nou hoef ik maar naar mijn buren te kijken om te zien dat er mensen zijn die in energiezuinige verlichting alleen maar een reden zien om hun hele huis zo uitbundig mogelijk te verlichten én daar tuinverlichting aan toe te voegen die ook aan staat op avonden dat ze helemaal niet in de tuin komen. Die zijn dus niet geïnteresseerd in het tegengaan van verspilling maar alleen in wat ze leuk vinden staan en wat dat aan geld kost. Bij mensen als zij is het inderdaad een sprookje dat een slimme meter tot stroombesparing leidt, die vullen de vrijgekomen ruimte meteen op met wat zij als luxe zien; bij mensen als ik is het absoluut geen sprookje.
27-07-2020, 16:02 door Anoniem
Op deze pagina zijn afbeeldingen daarvan te zien, de onderste laat zien hoe breed de ruis over het frequentiespectrum is verdeeld:
https://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/EMC/Netvervuiling_sh0.html
Gelet op het aldaar getoonde schema van het meetcircuit:
C in serie met T2 kan aanleiding geven tot opzwepen van de amplitude in een bepaald freqentiegebied.
De 30 windingen om T2 vormen namelijk een zelfinductie L als de secundaire kant van T2 nauwelijks wordt belast.
Maar zelfs als dit niet zo zou zijn is er altijd een strooiveld-inductie aanwezig in serie met de transformator.
Dus je hebt hier sowieso een C en een L in serie, ook wel genoemd een resonantiekring met opzweping van de spanning.
Verder hebben de toevoerleidingen van de electriciteit zelfinductie.
Beide zaken doen het plaatje er dramatischer uitzien.

Dus die webpagina laat zien dat er netvervuiling is, maar in welke mate dit precies aanwezig is, blijft onzeker.
27-07-2020, 18:03 door Anoniem
Die vervuiling op de netSPANNING is niet relevant, waar het omgaat is de vervuiling op de STROOM.
Daar werd door bepaalde types meter kennelijk niet goed mee omgegaan. Er vond op de een of andere manier een
meting van de piekwaarde van de stroom plaats die dan kennelijk werd omgerekend naar een effectieve waarde met
de voor sinusvormige stroom geldende formule, waardoor er bij niet-sinusvormige stroom een te hoge waarde uit kwam.
Hier zijn verschillende publicaties over geweest.

Ik heb zelf mijn energieverbruik met de ferraris-meter over een periode van 2 jaar bijgehouden en daarna een slimme
meter gekregen en daarmee houd ik het nu ook al weer een half jaar bij, en ik constateer GEEN verhoogd verbruik!
De meter is een Landis&Gyr E360 (SMR 5.0) dus niet een van de verdachte types. Zo te zien ben ik er dus niet op
achteruit gegaan door de installatie van deze meter, waar ik wel voor beducht was (omdat ik vrijwel alleen spullen
aan heb staan met switchmode voedingen, waar dit probleem mee zou kunnen optreden).

Ik heb zelf een schakelingetje geknutseld met een ESP8266 WiFi module, het lukt me om deze te voeden uit de
voedingsspanning die de meter levert op de P1 aansluiting (deze is erg krap gedimensioneerd, in de SMR 5.0 standaard
zou het meer moeten zijn dan de 100mA die deze meter maximaal levert). Het lukt je niet een Pi daaruit te voeden,
dan moet je dus weer een aparte voeding hebben en dus een stopcontact bij de meter.
De ESP8266 is voorzien van software die de seriele datastroom via de wifi verzendt als de computer er een connectie
mee maakt (via mijn gewone wifi router), en op de PC draai ik dan een programma wat de meetwaarden ophaalt en
laat zien en op disk opslaat. Hiermee kan ik zowel het verbruik als het op dit moment opgenomen vermogen zien, en
inderdaad daarmee op jacht gaan naar sluipverbruikers. Op zichzelf doet het niks met het verbruik maar het biedt je
wel een handige indicatie. Je kunt ook zo'n losse meter kopen en die tussen allerlei apparaten hangen maar dat is
soms nog een heel gedoe, met deze oplossing kun je je totaalverbruik zien (niet dat van losse apparaten tenzij die
heel veel verbruiken en je ze op commando aan en uit kunt doen en het verschil aflezen).

Ik heb hem de eerste maanden op de default setting gehad waarbij de standen worden doorgegeven aan het
energiebedrijf, maar dan krijg je dus van die bemoeizuchtige mailtjes over wat je verbruikt hebt en of dat meer of
minder is dan een of andere standaardwaarde. Ik heb geen mogelijkheid gevonden om dat te stoppen anders dan
door het hele doorgeven van die waarden te stoppen, wat ik gedaan heb.
Toen kwam de datum van de jaarlijkse meteropneming en kreeg ik weer gewoon het vertrouwde mailtje of ik mijn
standen wilde doorgeven met een formulier.
Kijk ik had er geen probleem mee gehad als de jaarlijkse stand gewoon werd doorgegeven, maar die optie is er
zo te zien niet. Het is ofwel per kwartier doorgeven en allerlei geleuter, ofwel niks doorgeven en dan het oude met
de hand systeem.
Ook was het voorheen zo dat als bijv per 1 jan. de tarieven veranderden en je per 1 juli de rekening kreeg zoals hier,
er een schatting gemaakt werd wat je onder het oude en het nieuwe tarief verbruikt had. met allerlei vage berekeningen
op basis van "graaddagen" enzo. ik dacht nu kunnen ze mooi de stand opvragen OP HET MOMENT van de
tariefwijziging, maar dat voordeel hebben ze nu zelf de nek omgedraaid door te besluiten dat tariefwijzigingen voortaan
maar 1 keer per jaar worden doorgevoerd en alleen op de datum van je meteropname. Dat hebben ze uiteraard gedaan
omdat de tarieven nu de trend hebben om te DALEN, zodat het beter is dat pas later door te berekenen. Als de
tarieven weer gaan stijgen dan zullen ze dit vast weer gaan terugdraaien en moeten we weer zien hoe het gaat.
(het liefste zou ik de boel zo instellen dat de stand op een dergelijk relevant moment wordt doorgegeven, maar niet
voortdurend)
27-07-2020, 18:06 door Anoniem
Dag en nachtstroom hebben we toch niet meer. De prijs is tegenwoordig hetzelfde. Rond 23 ct per kwh.
28-07-2020, 08:36 door Bitje-scheef
Wat een angsten allemaal weer..
28-07-2020, 11:45 door john west
Bedankt allemaal voor je reacties en informatie.

Het enigste waar ik bang voor ben is de rompslomp en bijkomende problemen,niet voor het geld.

Mijn ervaring is dat bij een verandering bij dit soort bedrijven zoals Liander ,maar ook bij Energie Bedrijven altijd irritante problemen komen.
Hier heb ik al een keer mee te maken gehad.
28-07-2020, 12:42 door Anoniem
Door john west: Bedankt allemaal voor je reacties en informatie.

Het enigste waar ik bang voor ben is de rompslomp en bijkomende problemen,niet voor het geld.

Mijn ervaring is dat bij een verandering bij dit soort bedrijven zoals Liander ,maar ook bij Energie Bedrijven altijd irritante problemen komen.
Hier heb ik al een keer mee te maken gehad.
Die angst is misschien niet helemaal ten onrechte bij Liander.
Hier ging op dit gebied (TF) al eens vaker iets fout: https://www.hoogspanningsnet.com/tag/tf/.
28-07-2020, 14:07 door Anoniem
Ik zit hier zelf niet bij Liander maar bij Stedin, echter ik moet zeggen dat die hele meter omzetting heel soepel
verlopen is. De monteur wees er op en gaf keurig de gelegenheid om apparatuur netjes af te sluiten en evt af
te koppelen, werkte veilig, had de spullen bij zich die hij nodig had, etc.
Hij heeft zelfs nog de gas hoofdkraan vervangen omdat die een heel klein beetje lekte, ook daar voor had ie allerlei
slimme spullen bij zich.

Maar goed, als je liever gelooft dat het een grote puinhoop wordt dan mag je dat van mij ook doen hoor!
28-07-2020, 17:01 door Anoniem
Door john west: Bedankt allemaal voor je reacties en informatie.

Het enigste waar ik bang voor ben is de rompslomp en bijkomende problemen,niet voor het geld.

Mijn ervaring is dat bij een verandering bij dit soort bedrijven zoals Liander ,maar ook bij Energie Bedrijven altijd irritante problemen komen.
Hier heb ik al een keer mee te maken gehad.
Mar de huidige nieuwe oplossing draait al jaren, immers alle digitale meters werken hier al mee.
28-07-2020, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Op deze pagina zijn afbeeldingen daarvan te zien, de onderste laat zien hoe breed de ruis over het frequentiespectrum is verdeeld:
https://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/EMC/Netvervuiling_sh0.html
Gelet op het aldaar getoonde schema van het meetcircuit:
C in serie met T2 kan aanleiding geven tot opzwepen van de amplitude in een bepaald freqentiegebied.
De 30 windingen om T2 vormen namelijk een zelfinductie L als de secundaire kant van T2 nauwelijks wordt belast.
Maar zelfs als dit niet zo zou zijn is er altijd een strooiveld-inductie aanwezig in serie met de transformator.
Dus je hebt hier sowieso een C en een L in serie, ook wel genoemd een resonantiekring met opzweping van de spanning.
Verder hebben de toevoerleidingen van de electriciteit zelfinductie.
Beide zaken doen het plaatje er dramatischer uitzien.

Dus die webpagina laat zien dat er netvervuiling is, maar in welke mate dit precies aanwezig is, blijft onzeker.
Kijk eens naar de waarden van C en T2: het fungeert hoogstens als een high-pass filter (om de 50 Hz eruit te halen), maar die combi is niet echt een optimale resonantiekring, zeker als je dat ook nog dempt met een 4K7 ohm weerstand.
En het voordeel van een ringkern (ferriet) is dat hij weinig strooiveld oppikt. Sowieso geeft dat weinig spanning bij slechts 30 windingen. Ook je opmerking over zelfinductie in toevoerleidingen zijn niet relevant: welke inductie bedoel je, wat zou die moeten oppikken? Storing op het lichtnet? Dat probeer je juist te meten. En als die spontaan erger wordt door de leiding zou dat betekenen dat je aan het einde van een lang verlengsnoer veel meer storing zou moeten hebben.

Mooie theorie, maar is zoiets als de kok horen fluiten maar niet weten waar de lepel hangt.
28-07-2020, 18:24 door Anoniem
https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-zonnepanelen-energie-liander-stedin/
Dus hoezo geen problemen.
De scepsis van topicstarter m.b.t. zonnepanelen en slimme meters is volkomen terecht.
(en nou maar hopen dat het toch nog op tijd goed zal komen)
29-07-2020, 08:31 door Bitje-scheef
Ik heb van mijn 'nieuwe' meter nog geen negatieve gevolgen ondervonden.
29-07-2020, 08:44 door Anoniem
Door Anoniem: https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-zonnepanelen-energie-liander-stedin/
Dus hoezo geen problemen.
De scepsis van topicstarter m.b.t. zonnepanelen en slimme meters is volkomen terecht.
(en nou maar hopen dat het toch nog op tijd goed zal komen)
Heeft helemaal niets met het probleem of de vraagstelling van TS te maken.

Door Bitje-scheef: Ik heb van mijn 'nieuwe' meter nog geen negatieve gevolgen ondervonden.
Klopt. Ik heb er ook al 1 meer dan een jaar hangen, inclusief zonnepanelen.

Geen meer verbruik geconstateerd of andere vage claims die gemaakt worden.
29-07-2020, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-zonnepanelen-energie-liander-stedin/
Dus hoezo geen problemen.
De scepsis van topicstarter m.b.t. zonnepanelen en slimme meters is volkomen terecht.
(en nou maar hopen dat het toch nog op tijd goed zal komen)
Heeft helemaal niets met het probleem of de vraagstelling van TS te maken.

Doe nou niet net alsof het niks met het topic te maken zou hebben.
Je kan droog lezen wat er in het topic staat, of oplettend doorlezen en proberen aan te voelen waar het hem echt om gaat. Volgens https://www.security.nl/posting/665914:
Het enigste waar ik (=topicstarter) bang voor ben is de rompslomp en bijkomende problemen

Dat wil zeggen: als hij zou overstappen naar een slimme meter.
En inderdaad zit die kans er dus in wanneer je dus zonnepanelen hebt i.c.m. een slimme meter.
Of het probleem genoemd in https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-zonnepanelen-energie-liander-stedin/
tijdig wordt opgelost moet je nog maar afwachten. Het gaat hier wel weer om Liander he....
29-07-2020, 14:58 door Anoniem
Dat verhaal over problemen met die slimme meter dat speelt alleen als je gaat aanvragen dat er gegevens per kwartier
naar een derde partij moeten worden doorgegeven via het netwerk van de meter zelf. En dan nog is het eigenlijk alleen
een probleem als heel veel mensen dat zouden gaan doen, een puur theoretische situatie.
Je kunt gewoon zelf een verbruiks statistiek bijhouden, ALS je dat al wilt, via de P1 poort van de meter en een geschikt
device daarvoor, wat bij zonnepaneel installaties vaak al meeverkocht wordt.
Dan speelt dat netwerkprobleem dus helemaal niet.
En wat er over 4 jaar gebeurt met die licentie/veiling, dat zien we dan wel weer.
29-07-2020, 16:42 door fvandillen
Door Anoniem: Dat verhaal over problemen met die slimme meter dat speelt alleen als je gaat aanvragen dat er gegevens per kwartier
naar een derde partij moeten worden doorgegeven via het netwerk van de meter zelf. En dan nog is het eigenlijk alleen
een probleem als heel veel mensen dat zouden gaan doen, een puur theoretische situatie.
Je kunt gewoon zelf een verbruiks statistiek bijhouden, ALS je dat al wilt, via de P1 poort van de meter en een geschikt
device daarvoor, wat bij zonnepaneel installaties vaak al meeverkocht wordt.
Dan speelt dat netwerkprobleem dus helemaal niet.
En wat er over 4 jaar gebeurt met die licentie/veiling, dat zien we dan wel weer.

En zelfs dan nog wordt er niet ieder kwartier een stand verzonden door je meter. De netbeheerders werken met batches van dagen waarin de interval (kwartier) standen worden doorgegeven aan EDSN. De leverancier speelt hierin geen enkele rol, behalve dan dat deze af en toe maandstanden doorkrijgt ten behoeve van de facturatie.
29-07-2020, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: Dat verhaal over problemen met die slimme meter dat speelt alleen als je gaat aanvragen dat er gegevens per kwartier
naar een derde partij moeten worden doorgegeven via het netwerk van de meter zelf. En dan nog is het eigenlijk alleen
een probleem als heel veel mensen dat zouden gaan doen, een puur theoretische situatie.
Je kunt gewoon zelf een verbruiks statistiek bijhouden, ALS je dat al wilt, via de P1 poort van de meter en een geschikt
device daarvoor, wat bij zonnepaneel installaties vaak al meeverkocht wordt.
Dan speelt dat netwerkprobleem dus helemaal niet.
En wat er over 4 jaar gebeurt met die licentie/veiling, dat zien we dan wel weer.
Dan heb je https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-zonnepanelen-energie-liander-stedin/ niet goed gelezen.
Zie ook https://www.consultancy.nl/nieuws/29153/4-miljoen-slimme-meters-ongeschikt-voor-energietransitie?PageSpeed=noscript

De licentie van ondermeer Liander wordt dus dit jaar al opnieuw geveild,
en teruggeleverde zonnestroom wordt vanaf 2023 anders verrekend waarbij een slimme meter nodig is.
En vergeleken bij de huidige salderingsregeling in geval van een "domme meter"
zal vanaf 2023 de teruggeleverde zonnestroom blijkbaar steeds minder gaan opleveren.
29-07-2020, 21:04 door Anoniem
Door fvandillen:
Door Anoniem: Dat verhaal over problemen met die slimme meter dat speelt alleen als je gaat aanvragen dat er gegevens per kwartier
naar een derde partij moeten worden doorgegeven via het netwerk van de meter zelf. En dan nog is het eigenlijk alleen
een probleem als heel veel mensen dat zouden gaan doen, een puur theoretische situatie.
Je kunt gewoon zelf een verbruiks statistiek bijhouden, ALS je dat al wilt, via de P1 poort van de meter en een geschikt
device daarvoor, wat bij zonnepaneel installaties vaak al meeverkocht wordt.
Dan speelt dat netwerkprobleem dus helemaal niet.
En wat er over 4 jaar gebeurt met die licentie/veiling, dat zien we dan wel weer.

En zelfs dan nog wordt er niet ieder kwartier een stand verzonden door je meter. De netbeheerders werken met batches van dagen waarin de interval (kwartier) standen worden doorgegeven aan EDSN. De leverancier speelt hierin geen enkele rol, behalve dan dat deze af en toe maandstanden doorkrijgt ten behoeve van de facturatie.

Dat klopt niet, als je een overeenkomst sluit met een of andere cloud dienstverlener om jouw verbruik te analyseren
dan kan daar ook bij zitten dat je verbruik ieder kwartier wordt doorgegeven naar die dienstverlener, zodat je "real time"
op je telefoon of tablet kunt zien wat je verbruikt.
DAT is de situatie waar men beducht voor is: als "iedereen" dat gaat aanvragen dan kan het CDMA netwerk het niet
aan. Dat is voor sensatiezoekers dan reden om te schrijven "slimme meter niet geschikt voor energietransitie".
Maar dat valt dus wel mee.
29-07-2020, 21:08 door Anoniem
Dat heb ik wel gelezen, maar die artikelen zijn niet actueel. Men heeft het voor elkaar kunnen krijgen om die vergunning
nog 4 jaar verlengd te krijgen om de kans te hebben een strategie uit te stippelen.

en teruggeleverde zonnestroom wordt vanaf 2023 anders verrekend waarbij een slimme meter nodig is.
En vergeleken bij de huidige salderingsregeling in geval van een "domme meter"
zal vanaf 2023 de teruggeleverde zonnestroom blijkbaar steeds minder gaan opleveren.
Uiteraard, dat is niet meer dan terecht! Het is natuurlijk van de gekke dat je je eigen stroom terug zou kunnen leveren
tegen hetzelfde tarief als waarvoor het energiebedrijf het levert. Omdat jij je stroom alleen maar levert als jij hem
over hebt, en het energiebedrijf levert jou de stroom als jij er om vraagt. Die twee dingen vertegenwoordigen uiteraard
een verschillende waarde in een marktsituatie.
Tot 2023 past de overheid het verschil bij, daarna wordt dat afgebouwd. En daar zul je het mee moeten doen.
30-07-2020, 22:17 door Anoniem
Door Anoniem: Dat heb ik wel gelezen, maar die artikelen zijn niet actueel. Men heeft het voor elkaar kunnen krijgen om die vergunning
nog 4 jaar verlengd te krijgen om de kans te hebben een strategie uit te stippelen.
Akkoord!

en teruggeleverde zonnestroom wordt vanaf 2023 anders verrekend waarbij een slimme meter nodig is.
En vergeleken bij de huidige salderingsregeling in geval van een "domme meter"
zal vanaf 2023 de teruggeleverde zonnestroom blijkbaar steeds minder gaan opleveren.
Uiteraard, dat is niet meer dan terecht! Het is natuurlijk van de gekke dat je je eigen stroom terug zou kunnen leveren
tegen hetzelfde tarief als waarvoor het energiebedrijf het levert. Omdat jij je stroom alleen maar levert als jij hem
over hebt, en het energiebedrijf levert jou de stroom als jij er om vraagt. Die twee dingen vertegenwoordigen uiteraard
een verschillende waarde in een marktsituatie.
Tot 2023 past de overheid het verschil bij, daarna wordt dat afgebouwd. En daar zul je het mee moeten doen.
Ik klaagde niet. Ik heb geen zonnepanelen....
31-07-2020, 22:50 door Anoniem
Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.
31-07-2020, 23:51 door Anoniem
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
01-08-2020, 00:16 door Anoniem
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.
Bron?
01-08-2020, 07:17 door Anoniem
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.
Waarom is "administratief uit" dan (by design!) een instelling op de meter zelf? Die hele instelling zou totaal overbodig zijn als die niets verandert aan wat de meter aan de netbeheerder doorstuurt.

De "dutch smart meter requirements" beschrijven het als vereiste instelling voor slimme meters in Nederland:
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_1f3c5c9b2c.pdf
(dit document gaat over de P3-poort waarmee de meter met de netbeheerder communcieert, en is erg technisch en gedetailleerd; maar zoek op het woord "administrative" om het tegen te komen)
01-08-2020, 10:40 door Anoniem
Door Anoniem: Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door.
Maar verwerken is niet hetzelfde als doorgeven.
Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Dat een netbeheerder technisch iets kan wil nog niet zeggen dat het ook mag. Op eigen houtje, buiten wat er met een klant is afgesproken, uitlezen van gegevens mag enkel als dat nodig is voor het technisch beheer van de meter of van het elektriciteitsnet. En aangezien je verbruik privacygevoelig is en dus persoonsgegevens betreft schrijft de AVG voor dat ze, eenmaal verkregen, niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor ze verkregen zijn.

Administratief uitschakelen is een instelling van de meters zelf in Nederland, niet een filter bij de netbeheerder. Op mijn meter wordt met ledjes aangegeven of het aan- of uitstaat, en via het display is op te vragen wanneer het laatste contact met het centrale systeem is geweest.

Natuurlijk is het zo dat dingen die technisch mogelijk zijn fout kunnen gaan, maar dat wil niet meteen zeggen dat de situatie zo erbarmelijk is dat je per definitie alleen maar misleid wordt.
01-08-2020, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.

Ik heb wel eens een specificatie van een bepaald type slimme meter er op nageslagen, en ik vond daar het aantal
opgeslagen standen per kwartier, dag, maand. Dit was behoorlijk beperkt. Het zou technisch uiteraard mogelijk zijn om
de totale kwartiergeschiedenis van het verbruik van vele jaren in zo'n meter op te slaan, maar die specifieke meter kon
dat in ieder geval niet. Bedenk je ook dat dit soort spullen al jaren geleden ontwikkeld is op heel beperkte microcontrollers,
het is niet zo dat er een SD kaartje ofzo in zit of in gezet kan worden!

ALS het al zo is dat dat hele "administratief uitschakelen" een wassen neus is dan houdt men dat in ieder geval wel
goed verborgen. Ik zou de meter best graag in een modus zetten waarin hij niet het verbruik per kwartier doorgeeft
maar het energiebedrijf wel zodra dat nodig is (rekening, tariefverandering) de stand even op afstand kan uitlezen,
maar die mogelijkheid is er dus niet, en men doet dat kennelijk ook niet "toch maar even voor het gemak" als je dat
uitgeschakeld hebt.

Bedenk ook dat het energiebedrijf en het meetbedrijf tegenwoordig niet meer een en hetzelfde bedrijf zijn. Dus het is
ook niet zo dat men bij het energiebedrijf even in je meter kan kijken, dat zou dan moeten via een opdracht aan het
meetbedrijf.
01-08-2020, 15:45 door Anoniem
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.
Hier heb je dan vast een bron van?

De meter communiceert nog steeds met de netbeheerder, maar geeft GEEN meterstanden meer door.
Ik ben dus heel benieuwd naar je bron van dit statement.

Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Kunnen natuurlijk, maar dat doen ze niet. Of jij moet enige andere bron hiervan hebben.
02-08-2020, 08:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Kunnen natuurlijk, maar dat doen ze niet. Of jij moet enige andere bron hiervan hebben.

Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".

Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.
02-08-2020, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Kunnen natuurlijk, maar dat doen ze niet. Of jij moet enige andere bron hiervan hebben.

Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".[/q]
Leuke selective quote en daarna iets anders samen vatten. Gaat standaard over een week, waarin ze de werking testen en dag standen uitlezen. mocht men vermoeden dat de meter niet werkt, kunnen ze inderdaad kwartier standen uitlezen tot max 21 dagen.

Het is dus niet dat ze dit iedere keer en bij iedereen doen of continue. Het is duidelijk beschreven wat ze doen. Een week lang dagstanden. Bij problemen kunnen ze dit een korte tijd vaker doen.

Nadat een meter is geïnstalleerd, controleert uw netbeheerder de eerste week na installatie of de communicatie met de meter goed verloopt. Voor deze controle is het ook noodzakelijk dagstanden uit te lezen.

Ook als u geen toestemming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd wel plaatsvinden. Normaal gesproken duurt dit circa één week. In uitzonderlijke situaties kan deze controle tijdens de eerste 21 dagen plaatsvinden.

Als bij de controle echter het vermoeden bestaat dat de meter bij het installeren verkeerd is aangesloten, leest de netbeheerder ter controle ook nog kwartierstanden uit. U ziet dan dat de netbeheerder ook informatie over onderwerp 5 heeft uitgelezen. Na ongeveer één week (en in uitzonderingssituaties na 21 dagen) weet uw netbeheerder of de meter correct functioneert en zal de uitleesfrequentie van de standen maximaal eenmaal per twee maanden zijn


[q]Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.[/q]
Wat je zelf kunt controleren. Maar het is ook een administratieve uitzetting.

[q]Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.
En daar doe jij helemaal ook aan mee, door select te posten en conclusies uit te trekken.
Terwijl wat jij zegt en wat er staat, heel iets ander is.
02-08-2020, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Kunnen natuurlijk, maar dat doen ze niet. Of jij moet enige andere bron hiervan hebben.

Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".

Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.

Volgens https://www.netbeheernederland.nl/consumenteninformatie/slimmemeter:
U kunt de meter 'uit' laten zetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand lezen.
Lijkt me sterk, maar ze zeggen het. Bij netbeheer nota bene...
02-08-2020, 12:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Kunnen natuurlijk, maar dat doen ze niet. Of jij moet enige andere bron hiervan hebben.

Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".

Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.
Is het niet andersom? Gezien de grote hoeveelheid complottheorieën, die hier gespuid worden?
02-08-2020, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".

Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.

Dat document is een boekje wat je krijgt als Stedin een slimme meter bij je installeert, en wat de situatie beschrijft voor
leken. Wat je daar ziet is dat een nieuwe meter uitgeleverd wordt met default settings (alles uitlezen) en dan bij de eerste
keer dat ie contact maakt met het meetbedrijf pas de juiste settings overhandigd krijgt. En ze willen natuurlijk ook de
situatie afdekken dat de gewenste settings dan nog niet op die plek bekend zijn. Men neemt een ruime termijn van 21
dagen tussen het moment dat de meter geplaatst is en het moment dat alles naar wens is ingesteld.

Als ik in mijn eigen meter kijk dan zie ik dat in mijn geval op de 5e van de maand de meter geplaatst is en op de 11e van
diezelfde maand de kwartierstanden voor het laatst zijn uitgelezen. Daarna is hij op het standaard regime van dagelijks
uitlezen van de dagstand overgegaan tot het moment dat ik een paar maanden later zat werd om iedere maand zo'n
betuttelend mailtje te krijgen en de boel "administratief uit" heb laten zetten en daarna zijn er geen standen meer
uitgelezen. Ik denk dus dat het klopt wat er in dat boekje staat en dat ik jouw stelling als FUD en malafide kan beschouwen.

Nog weer een maand later was het moment van de rekening en moest ik ZELF de stand doorgeven.
Natuurlijk "kunnen ze altijd als ze dat willen de stand uitlezen" maar het is FUD om te stellen dat ze dat dan ook doen,
het gebeurt gewoon niet zelfs als het voor hen (en mij) op dat moment makkelijker zou zijn. Ik zou het prima vinden
als ze per 2 maanden de momentele stand uitlezen maar ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik die modus kan activeren.
02-08-2020, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Kunnen natuurlijk, maar dat doen ze niet. Of jij moet enige andere bron hiervan hebben.

Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".

Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.
Dit is volgens mij ook FUD! Geef eens een linkje waar dit staat. Het lijkt mij een uit zijn verband getrokken uitspraak om iemands gelijk te bewijzen Ik kan mij, als techneut zijnde, voorstellen, dat na installatie een tijdje getest wordt, of de verbinding goed blijft werken.
02-08-2020, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".

Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.
Die 21 dagen zijn niet elk moment, dat zijn de eerste 21 dagen. Dat is een maximum, normaal duurt het ongeveer een week. Het doel ervan is om te controleren dat de communicatie met de meter goed gaat. De zo verzamelde gegevens mogen niet voor een ander doel verwerkt worden dan die controle, schrijft de AVG voor.

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.
Ik heb in een eerdere post de "FUD" geschreven dat netbeheerders, buiten wat met klanten is afgesproken, alleen uit mogen lezen wat nodig is voor technisch beheer van de meter of het elektriciteitsnet, en dat de AVG verbiedt die persoonsgegevens te verwerken voor andere doelen dan waarvoor ze verzameld zijn. Dat is geen FUD, dat is gewoon waar.

Wat wel FUD is is het beeld dat ook een administratief uitgeschakelde meter nog steeds frequent en gedetailleerd meterstanden doorgeeft en dat dit misleiding van consumenten is. Een netbeheerder citeren die uitlegt wanneer er toch gegevens worden uitgelezen kan je alleen omdat die misleiding er juist niet is maar de informatie in alle openheid wordt gegeven.

Ik heb de tekst die je citeerde als zoekargument gebruikt en kwam uit bij de gebruiksaanwijzing van een slimme meter. Het staat er gewoon in, net als het punt dat de meter je gewoon kan vertellen wanneer het laatste contact met de netbeheerder is geweest, je kan controleren of die zich aan de afspraken en regels houdt.
02-08-2020, 21:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een slimme meter die op verzoek is uitgeschakeld (administratief uit) geeft nog steeds frequent en in een behoorlijk hoog detail meterstanden door. Dit is, by design, niet te beperken tot 2x per jaar alleen de meterstand en dus een inbreuk op je privacy.

Niet alleen dat, maar het geeft ook opgeslagen historische standen (verzamelen of opslaan = verwerken) door. Administratief uitschakelen misleidt consumenten.

Netbeheerders kun op elk moment besluiten een meter uit te lezen. Ook meerdere keren gedurende meerdere weken.
Kunnen natuurlijk, maar dat doen ze niet. Of jij moet enige andere bron hiervan hebben.

Stedin: "Ook als u geen toestem­ming heeft gegeven aan de netbeheerder om standen uit te lezen, zal dit de eerste tijd toch plaatsvinden." 21 dagen lang kunnen ze kwartierstanden uitlezen als de meter zogenaamd "administratief uitstaat".

Zoals je ziet doen ze het naar eigen zeggen wel en kunnen ze het doen op elk moment.

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.
Dit is volgens mij ook FUD! Geef eens een linkje waar dit staat. Het lijkt mij een uit zijn verband getrokken uitspraak om iemands gelijk te bewijzen Ik kan mij, als techneut zijnde, voorstellen, dat na installatie een tijdje getest wordt, of de verbinding goed blijft werken.

Ik zou het geen FUD noemen, maar de tijd en de moeite nemen om
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_c25e0b9cc2.pdf nauwkeurig en in zijn geheel te lezen.
03-08-2020, 08:23 door Anoniem
Door Anoniem:
U kunt de meter 'uit' laten zetten. Uw netbeheerder kan dan niet uw meterstanden op afstand lezen.
Lijkt me sterk, maar ze zeggen het. Bij netbeheer nota bene...
Misschien bedoelde je het sarcastisch en lijkt het je helemaal niet sterk, maar voor wie het echt sterk lijkt, kijk eens bij Netbeheer Nederland naar alle documenten die ze over slimme meters online hebben staan:
https://www.netbeheernederland.nl/dossiers/slimme-meter-15/documenten
De documenten met DSMR in de titel beschrijven de eisen die aan de meters gesteld worden, DSMR staat voor "Dutch Smart Meter Requirements". Er zijn ook documenten over privacy en security en een gedragscode voor netbeheerders, waarin omgaan met persoonsgegevens een centraal thema is.

Je kan vallen over de mededeling dat de netbeheerder als de meter (administratief) "uit" is gezet de meterstanden niet op afstand kan lezen. Dan heb je een punt, technisch kan het wel en bijvoorbeeld in die eerste 1-3 weken na plaatsing worden er dagstanden uitgelezen als onderdeel van de controle of de meter goed functioneert. Tegelijk moet je bedenken dat gewonemensentaal niet de precisie heeft van technische of juridische documenten, "kan niet" kan hier betekenen dat als de meter is verteld dat hij administratief uitstaat hij geen standen doorgeeft, en dat voor technische controles verzamelde standen volgens de regels niet gebruikt kunnen (=mogen) worden voor iets anders dan die technische controles.

Publieksvoorlichting is altijd schipperen tussen enerzijds het zo simpel houden dat ook de dommere mensen niet afhaken, en anderzijds volledig genoeg zijn om de waarheid geen geweld aan te doen, en vaak lukt het een niet zonder het ander geweld aan te doen. Voor iemand die relatief veel kan begrijpen is dat regelmatig ergerniswekkend, en sommige organisaties slaan vanuit dat perspectief door in hun pogingen het simpel te houden.

In de Covid-19-gerelateerde berichtgeving zag ik laatst op tv iemand die zich sterk maakt voor voorlichting die ook door mensen die niet veel aankunnen begrepen kan worden. Die gaf als voorbeeld dat "1,5 meter" afstand houden voor die mensen te moeilijk is. "Anderhalve meter" snappen ze wel (het woord "anderhalf" dus in plaats van "1,5"), en "1,50 meter" wordt ook door meer mensen begrepen dan "1,5 meter", omdat ze daar "1 meter vijftig" in herkennen, en zonder die 0 herkennen ze dat niet. Ik zou zelf niet eens op het idee zijn gekomen dat dat een issue kan zijn, maar op dat niveau gaan er dus al dingen mis in de communicatie.

Of je het leuk vindt of niet, publieksvoorlichters hebben daar rekening mee te houden omdat de minder snuggeren onder ons ook tot hun doelgroep behoren. En dat is terecht, die mensen hebben ook recht op voorlichting waar ze wat mee kunnen.

Wat ik voor Netbeheer Nederland vind spreken is dat ze naast die versimpelde boodschappen voor het grote publiek de gedetailleerde documenten waar ze mee werken ook publiceren. Het is jammer dat er een fors gat zit tussen heel simpel en zo gedetailleerd dat het meteen een studie is, maar ze doen het nog altijd aanzienlijk beter dan de meeste andere organisaties.

Ik zou iedereen die slimme meters wantrouwt aanraden eens in die documenten te grasduinen en te kijken of die passen bij het beeld wat je ervan hebt. Ik ben daar terechtgekomen omdat er (mede op deze site) zoveel wantrouwen tegen die dingen wordt gespuid, en kwam daar geen bevestiging van tegen maar een branche die er aanzienlijk zorgvuldiger en verantwoordelijker mee omgaat dan het beeld dat die wantrouwende mensen schetsen. Ik weet dat dat geen garantie is dat alle netbeheerders en energiebedrijven hun zaken ook werkelijk goed op orde hebben, maar ik zie ook geen bevestiging van het dystopische beeld dat sommigen kennelijk van die branche hebben.
03-08-2020, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem:

Dit draadje wordt verstooord met grote hoeveelheden posts met des- en misinformatie en FUD door handlangers van netbeheerders c.s. in een malafide poging de publieke opinie te beinvloeden.
Dit is volgens mij ook FUD! Geef eens een linkje waar dit staat. Het lijkt mij een uit zijn verband getrokken uitspraak om iemands gelijk te bewijzen Ik kan mij, als techneut zijnde, voorstellen, dat na installatie een tijdje getest wordt, of de verbinding goed blijft werken.[/quote]
Ik zou het geen FUD noemen, maar de tijd en de moeite nemen om
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_c25e0b9cc2.pdf nauwkeurig en in zijn geheel te lezen.[/quote]Sorry, maar ik ben niet begonnen met het FUD verhaal, alleen alles wat de reageerder zei was pure FUD. Dat jij dat anders wilt benoemen is jouw goed recht, maar veranderd niets aan het beginpunt, de beschuldiging dat anderen onzin verklaren in dit draadje, maar er zelf totaal naast zit!
04-08-2020, 11:54 door Anoniem
Of je het leuk vindt of niet, publieksvoorlichters hebben daar rekening mee te houden omdat de minder snuggeren onder ons ook tot hun doelgroep behoren. En dat is terecht, die mensen hebben ook recht op voorlichting waar ze wat mee kunnen.
Ja,
en ze hebben er ook rekening mee te houden om vooral geen FUD te zaaien die mensen bang maakt voor een slimme meter, want dan zou het namelijk wel eens kunnen dat veel meer mensen de slimme meter niet willen.

Daarom komen ze met een dubbele boodschap waarvan de eerste versterkt wordt weergegeven:
1. SLIMME METERS DIE ADMINISTRATIEF UITSTAAN WORDEN NIET MEER UITGELEZEN HOOR!!!
2. (maar in bepaalde gevallen kan en mag en gebeurt dit stiekem toch wel... sssst niet verder vertellen hoor!)

Nogmaals: lees https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_c25e0b9cc2.pdf

Overigens het grootste probleem met de in principe voordurende toegankelijkheid van meterstanden heb ik met het feit dat deze meterstanden dus ook toegankelijk zullen worden voor personen die het in de toekomst weten te hacken.
04-08-2020, 12:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Of je het leuk vindt of niet, publieksvoorlichters hebben daar rekening mee te houden omdat de minder snuggeren onder ons ook tot hun doelgroep behoren. En dat is terecht, die mensen hebben ook recht op voorlichting waar ze wat mee kunnen.
Ja,
en ze hebben er ook rekening mee te houden om vooral geen FUD te zaaien die mensen bang maakt voor een slimme meter, want dan zou het namelijk wel eens kunnen dat veel meer mensen de slimme meter niet willen.

Daarom komen ze met een dubbele boodschap waarvan de eerste versterkt wordt weergegeven:
1. SLIMME METERS DIE ADMINISTRATIEF UITSTAAN WORDEN NIET MEER UITGELEZEN HOOR!!!
2. (maar in bepaalde gevallen kan en mag en gebeurt dit stiekem toch wel... sssst niet verder vertellen hoor!)

Nogmaals: lees https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_c25e0b9cc2.pdf

Overigens het grootste probleem met de in principe voordurende toegankelijkheid van meterstanden heb ik met het feit dat deze meterstanden dus ook toegankelijk zullen worden voor personen die het in de toekomst weten te hacken.

Echt joh, je zoekt spijkers op laag water. Het is je al door verschillende mensen uitgelegd dat de meterstanden alleen
direct na installatie worden uitgelezen en dat het daarna wordt ingesteld zoals je dat wilt. En ook hoe je kunt checken
of dat inderdaad zo werkt. En dat er een verschil is tussen wat er technisch eventueel zou kunnen en wat er
procedureel is afgesproken en naar mijn ervaring ook gewoon gebeurt.
Dat jij wat anders wilt denken zegt meer over jou dan over de hele procedure en vereisten. Er lopen hier meer van
die mensen rond (die nooit een ander vertrouwen en er voortdurend van uit gaan dat anderen hen willen bespioneren
of hun privacy willen schaden). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat allemaal ook waar is, het is gewoon het beeld
wat die mensen zich ingeprent hebben.
04-08-2020, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem: Daarom komen ze met een dubbele boodschap waarvan de eerste versterkt wordt weergegeven:
1. SLIMME METERS DIE ADMINISTRATIEF UITSTAAN WORDEN NIET MEER UITGELEZEN HOOR!!!
2. (maar in bepaalde gevallen kan en mag en gebeurt dit stiekem toch wel... sssst niet verder vertellen hoor!)
Er zijn plekken waar het zo geformuleerd is dat het lijkt of administratief uitschakelen alle communicatie stopt, er zijn ook plekken waar het wel duidelijk is. Dit komt uit de gebruiksaanwijzing van mijn eigen slimme meter:
AU en STD geven informatie over het ‘op afstand uitlezen (admin mode) van gegevens door de netbeheerder’.
AU: Administratief Uit: alleen technische gegevens over het functioneren van de meter worden uitgelezen.
STD: Standaard: uitlezen van de meterstanden. 1 keer per 2 maanden of vaker bij nadrukkelijke toestemming van de klant.

Als het allemaal zo stiekem en misleidend bedoeld is, waarom zijn er dan ook zo makkelijk voorbeelden te vinden waar het wel duidelijk geformuleerd is? Zou het kunnen dat de bedoeling dan helemaal niet is om de waarheid verborgen te houden maar dat er een tekst tussen zit die niet goed geformuleerd is? Misschien omdat de definitieve versie van tekst uiteindelijk door communicatiemedewerkers wordt uitgewerkt die misschien zelf niet alle technische details goed begrepen hebben?

In mijn ogen komt de FUD duidelijk van de mensen die elk steekje dat een ander heeft laten vallen opblazen tot kwaadaardige manipulatie. De verklaring is meestal een stuk onschuldiger.
04-08-2020, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Of je het leuk vindt of niet, publieksvoorlichters hebben daar rekening mee te houden omdat de minder snuggeren onder ons ook tot hun doelgroep behoren. En dat is terecht, die mensen hebben ook recht op voorlichting waar ze wat mee kunnen.
Ja,
en ze hebben er ook rekening mee te houden om vooral geen FUD te zaaien die mensen bang maakt voor een slimme meter, want dan zou het namelijk wel eens kunnen dat veel meer mensen de slimme meter niet willen.

Daarom komen ze met een dubbele boodschap waarvan de eerste versterkt wordt weergegeven:
1. SLIMME METERS DIE ADMINISTRATIEF UITSTAAN WORDEN NIET MEER UITGELEZEN HOOR!!!
2. (maar in bepaalde gevallen kan en mag en gebeurt dit stiekem toch wel... sssst niet verder vertellen hoor!)

Nogmaals: lees https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_c25e0b9cc2.pdf

Overigens het grootste probleem met de in principe voordurende toegankelijkheid van meterstanden heb ik met het feit dat deze meterstanden dus ook toegankelijk zullen worden voor personen die het in de toekomst weten te hacken.

Echt joh, je zoekt spijkers op laag water. Het is je al door verschillende mensen uitgelegd dat de meterstanden alleen
direct na installatie worden uitgelezen en dat het daarna wordt ingesteld zoals je dat wilt. En ook hoe je kunt checken
of dat inderdaad zo werkt. En dat er een verschil is tussen wat er technisch eventueel zou kunnen en wat er
procedureel is afgesproken en naar mijn ervaring ook gewoon gebeurt.
Dat jij wat anders wilt denken zegt meer over jou dan over de hele procedure en vereisten. Er lopen hier meer van
die mensen rond (die nooit een ander vertrouwen en er voortdurend van uit gaan dat anderen hen willen bespioneren
of hun privacy willen schaden). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat allemaal ook waar is, het is gewoon het beeld
wat die mensen zich ingeprent hebben.
Als je alleen de informatie wil horen die netbeheerders op de voorgrond plaatsen, maar niet de "kleine lettertjes" leest
en de "mitsen en maren", en hierdoor in essentie dus de conclusie die er uit voortvloeit mist en het bijbehorende risico,
dan is dat volgens mij niet mijn probleem.
Dat het risico waarschijnlijk beperkt is heb ik nooit ontkend. Maar elk risico is een risico, en dient men af te wegen tegen de baten. In mijn geval zijn die baten er niet. Dus waarom zou ik het risico (hoe klein ook) dan nemen?
04-08-2020, 18:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je alleen de informatie wil horen die netbeheerders op de voorgrond plaatsen, maar niet de "kleine lettertjes" leest
en de "mitsen en maren", en hierdoor in essentie dus de conclusie die er uit voortvloeit mist en het bijbehorende risico,
dan is dat volgens mij niet mijn probleem.
Nou volgens mij wel. Maar goed dat ga je toch niet snappen.
Dat het risico waarschijnlijk beperkt is heb ik nooit ontkend. Maar elk risico is een risico, en dient men af te wegen tegen de baten. In mijn geval zijn die baten er niet. Dus waarom zou ik het risico (hoe klein ook) dan nemen?
Een reden zou kunnen zijn dat er binnen een paar jaar toch een keer een brief komt dat je die meter moet toelaten
omdat je anders wordt afgesloten. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat vanaf 2023 (als de salderingsregeling gaat
worden afgebouwd) iedereen verplicht een digitale meter krijgt, want het energiebedrijf kan niet in de gaten gaan houden
wie er zonnepanelen heeft en wellicht illegaal stroom teruglevert. Dan kun je in discussie gaan en/of processen gaan
aanspannen dat je een meter wilt die absoluut niet communiceert, maar ik zou er niet aan beginnen, dat is allemaal
verspilling van tijd en moeite en dat gigantische risico wat jij ziet dat is in werkelijkheid helemaal geen risico als je het
echt nuchter gaat bekijken.
04-08-2020, 19:34 door Anoniem
Gaap. Internet providers moeten zeker ook nog altijd 300 baud modems ondersteunen. En mobiele providers mobieltjes, van 20 jaar oud. De techniek verandert, ook in de energie sector.
04-08-2020, 20:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Als je alleen de informatie wil horen die netbeheerders op de voorgrond plaatsen, maar niet de "kleine lettertjes" leest
en de "mitsen en maren", en hierdoor in essentie dus de conclusie die er uit voortvloeit mist en het bijbehorende risico,
dan is dat volgens mij niet mijn probleem.
Nou volgens mij wel. Maar goed dat ga je toch niet snappen.
Je bedoelt dat jij het niet goed kan uitleggen?

Dat het risico waarschijnlijk beperkt is heb ik nooit ontkend. Maar elk risico is een risico, en dient men af te wegen tegen de baten. In mijn geval zijn die baten er niet. Dus waarom zou ik het risico (hoe klein ook) dan nemen?
Een reden zou kunnen zijn dat er binnen een paar jaar toch een keer een brief komt dat je die meter moet toelaten
omdat je anders wordt afgesloten. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat vanaf 2023 (als de salderingsregeling gaat
worden afgebouwd) iedereen verplicht een digitale meter krijgt, want het energiebedrijf kan niet in de gaten gaan houden
wie er zonnepanelen heeft en wellicht illegaal stroom teruglevert. Dan kun je in discussie gaan en/of processen gaan
aanspannen dat je een meter wilt die absoluut niet communiceert, maar ik zou er niet aan beginnen, dat is allemaal
verspilling van tijd en moeite en dat gigantische risico wat jij ziet dat is in werkelijkheid helemaal geen risico als je het
echt nuchter gaat bekijken.
De domme meter die ik nu heb (geen ferraris), heeft 2 extra telwerken die steeds maar op nul blijven staan.
Ik heb de indruk dat ze zijn bedoeld voor teruglevering van energie zoals bijv. van zonnepanelen.
Na 2023 wordt een slimme meter bij zonnepanelen dan ook niet verplicht.
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/wordt-de-slimme-meter-verplicht/
06-08-2020, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door john west:
Er was een andere topic maar dit wordt niet genoemd.
Salderingsregeling bestaat nu als een subsidie op zonnepanelen maar vervalt vanaf 2023. Dan moet je gewoon een aparte teruglever teller hebben en krijg je een ander tarief voor teruggeleverde stroom. Wat uiteraard volkomen terecht is.

Dit is totaal niet terecht, in de zomer lever je meer stroom, in de winter minder dan men gebruikt, die saldering zorgt er juist voor dat dat eerlijk verrekend wordt. Het zijn de grote energiemaatschappijen die het er doorheen hebben gedrukt dat dit opgeheven gaat worden. Dit betekent netto dat alle teveel opgewekte stroom, let op, die dus door jouwzelf is opgewekt, in de winter teruggekocht moet worden minus 7 cent. Dus je levrt stroom op en mag je eigen stroom voor 0,15/kWh terugkopen, daar is compleet niets eerlijks aan. Politiek en zonnepaneelhouders moeten hier echt iets tegen doen omdat de terugverdientijd hierdoor met 60% wordt verlengt.
06-08-2020, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door john west:
Er was een andere topic maar dit wordt niet genoemd.
Salderingsregeling bestaat nu als een subsidie op zonnepanelen maar vervalt vanaf 2023. Dan moet je gewoon een aparte teruglever teller hebben en krijg je een ander tarief voor teruggeleverde stroom. Wat uiteraard volkomen terecht is.

Dit is totaal niet terecht, in de zomer lever je meer stroom, in de winter minder dan men gebruikt, die saldering zorgt er juist voor dat dat eerlijk verrekend wordt. Het zijn de grote energiemaatschappijen die het er doorheen hebben gedrukt dat dit opgeheven gaat worden. Dit betekent netto dat alle teveel opgewekte stroom, let op, die dus door jouwzelf is opgewekt, in de winter teruggekocht moet worden minus 7 cent. Dus je levrt stroom op en mag je eigen stroom voor 0,15/kWh terugkopen, daar is compleet niets eerlijks aan. Politiek en zonnepaneelhouders moeten hier echt iets tegen doen omdat de terugverdientijd hierdoor met 60% wordt verlengt.
Over eerlijk zijn, koop jij die zonnepanelen ook, wanneer er GEEN subsidie op zat? Lijkt me niet. Dus nu niet van twee walletjes willen eten!
06-08-2020, 15:11 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is totaal niet terecht, in de zomer lever je meer stroom, in de winter minder dan men gebruikt, die saldering zorgt er juist voor dat dat eerlijk verrekend wordt. Het zijn de grote energiemaatschappijen die het er doorheen hebben gedrukt dat dit opgeheven gaat worden. Dit betekent netto dat alle teveel opgewekte stroom, let op, die dus door jouwzelf is opgewekt, in de winter teruggekocht moet worden minus 7 cent. Dus je levrt stroom op en mag je eigen stroom voor 0,15/kWh terugkopen, daar is compleet niets eerlijks aan. Politiek en zonnepaneelhouders moeten hier echt iets tegen doen omdat de terugverdientijd hierdoor met 60% wordt verlengt.
Je koopt niet de stroom terug die je zelf eerst hebt geleverd. Wat je levert wordt op dat moment door anderen verbruikt, wat je later afneemt wordt op dat moment door anderen opgewekt.

Die 7 cent die je noemt is het verschil tussen aan- en verkooptarief, het is het transporttarief waar een netbeheerder (in combinatie met aansluittarieven) van leeft. Als stroom die particulieren leveren altijd gratis getransporteerd moet blijven worden en er wordt een steeds groter aandeel van de stroom door particulieren geleverd, dan gaat dat op een gegeven moment een inkomstenprobleem opleveren voor netbeheerders. Het is niet gek dat het ooit een keer ophoudt.

Trouwens, als je het wil zien als je eigen stroom weer afnemen, wat is er dan onredelijk aan een bewaartarief daarvoor? Als je zelf je opgewekte elektriciteit bewaart tot je hem nodig hebt moet je daar een dure installatie voor aanschaffen en geeft die ongetwijfeld minder energie terug dan je erin hebt gestopt. Waarom zou een netbeheerder het gratis voor je moeten bewaren?
06-08-2020, 15:51 door Anoniem
Ja het is zeker wel terecht dat je voor teruggeleverde stroom minder krijgt dan wat je zelf betaalt voor afname van stroom.
Zeker als er door steeds meer mensen stroom terug geleverd gaat worden uit zonnepanelen!

Nu in deze tijd staan al die zonnepaneeltjes allemaal lekker stroom te maken, maar als er in zo'n wijk waar die dingen
vooral te vinden zijn niet een aantal Tesla's voor de deur staan (bijv omdat er toch gewerkt moet worden) of airco's
staan te loeien, dan wordt het steeds moeilijker om wat met die stroom te doen.
En s'avonds sluit wel iedereen de Tesla aan en wil em laden. Dus dan moet het energiebedrijf weer in het gareel
springen om de stroom te leveren, op DAT moment en niet pas de volgende middag. Daarvoor is een werkende
centrale nodig en die kost geld om te bouwen, onderhouden, en stoken. En dat moet je gewoon betalen.

Als jij een alternatieve energiecentrale hebt die levert als het energiebedrijf dat vraagt (ipv als jij er mee aan komt zetten,
bijvoorbeeld op zonnige zomermiddagen), en je hebt de bijbehorende 99.999% levergarantie, dan willen ze er vast wel
meer voor geven.

Vergelijk het maar met een 1:1 overboeking zakelijke aansluiting versus een 1:50 overboekte consumenten aansluiting.
Daar betaal je ook niet hetzelfde tarief voor.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.