image

Binnenlandse Zaken publiceert manifest voor digitale overheid tijdens en na corona

donderdag 20 augustus 2020, 14:24 door Redactie, 3 reacties

Meer regulering van de digitale infrastructuur, meer aandacht voor privacy en security en het vergroten van de digitale vaardigheden van Nederlanders moeten ervoor zorgen dat de digitale overheid en samenleving beter zijn voorbereid op een volgende crisis. Dat stellen het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in een nieuw manifest voor de digitale overheid tijdens en na corona.

"Door de coronamaatregelen van het kabinet heeft digitalisering noodgedwongen een sprong gemaakt. Dat raakt iedereen en alle aspecten van het leven; werken, leren, zorg, winkelen, zaken met de overheid regelen. Kansen en risico’s van de digitale samenleving worden uitvergroot en vragen alertheid en slagkracht van het openbaar bestuur/de digitale overheid", aldus staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken.

Die wil met het manifest een perspectief bieden voor de digitale overheid tijdens en na deze coronacrisis. Vijf onderwerpen spelen daarbij de hoofdrol: digitale inclusie, digitale dienstverlening, veiligheid van digitale infrastructuur, gebruik van data en privacy en digitaal werkgeverschap.

Volgens het ministerie en de VNG is het belangrijk dat iedereen met de digitalisering kan meedoen. Zo'n twintig procent van de Nederlanders heeft echter weinig tot geen digitale vaardigheden. De overheid zal daarom gaan investeren in de digitale vaardigheden en het bewustzijn van iedereen. "We stimuleren dat Nederlanders (jong én oud, arm én rijk) hun digitale vaardigheden maximaal kunnen ontwikkelen en zich tegelijk bewustzijn van de risico's", aldus het manifest.

Identificatiemiddel

Het manifest gaat ook in op persoonlijke dienstverlening richting de burger en het koppelen van gegevens tussen overheden. "Tijdens een crisis als corona zou betrouwbare digitale identificatie in de vorm van een digitaal identificatiemiddel de digitale dienstverlening persoonlijker kunnen maken. En je voorkomt dat er steeds opnieuw gegevens gedeeld moeten worden omdat het identificatiemiddel die al bevat. Privacy blijft daarbij altijd een belangrijk aandachtspunt", laat het manifest weten.

Om dit ook te realiseren wil de overheid het nieuwe 'eID-stelsel' en een "digitaal identificatiemiddel" snel invoeren. Met dit identificatiemiddel kunnen burgers zich zowel binnen als buiten de overheid identificeren.

Veiligheid en privacy

Bij de onderwerpen veiligheid en privacy wordt onder andere stilgestaan bij de digitale infrastructuur. Die is op dit moment voornamelijk in handen van marktpartijen. "En dat creëert een afhankelijkheid van zulke partijen. Dit is tijdens de coronacrisis nog maar eens extra duidelijk geworden", zo stelt het manifest. De overheid is van plan om de digitale infrastructuur meer dan voorheen te reguleren vanuit een toezichthoudende rol. Zo zullen er regels, wetten en standaarden komen over hoe bedrijven met digitale infrastructuur om moeten gaan.

Tijdens de coronacrisis zijn veel gegevens overgedragen tussen burgers/bedrijven en de overheid om de steunregelingen uit te voeren. "Het blijkt dat het 'aan de achterkant' veilig uitwisselen van gegevens tussen verschillen overheidsorganisaties nog moeilijk gaat, hierdoor moeten vaker gegevensoverdrachten plaatsvinden. Dit brengt risico´s met zich mee omdat gegevens op meerdere plaatsen bewaard worden. Het 'koppelen' van gegevens tussen organisaties via veilige voorzieningen wordt daardoor dus steeds belangrijker, juist als we privacy belangrijk vinden", aldus het manifest.

Burgers moeten vertrouwen hebben dat de overheid goed met hun gegevens omgaat, anders zullen zij die niet delen. Daarom zal de overheid een digitale vertrouwensindex ontwikkelen die vertelt hoe bereid mensen zijn om de overheid hun gegevens toe te vertrouwen. Daarnaast zal er vanuit de gedachte 'één overheid' meer data over mensen en bedrijven tussen overheden worden uitgewisseld. Zo wordt er een data-architectuur ontwikkeld om de data-uitwisseling makkelijker te maken.

"Onze zoektocht naar hoe de digitale samenleving en overheid eruitziet tijdens en na de corona-crisis toont aan dat we met de goede thema's aan de gang zijn. Tegelijk laat de crisis zien dat we er nog niet zijn en dat er genoeg werk aan de winkel is", zo concluderen het ministerie en de VNG.

Reacties (3)
20-08-2020, 14:58 door Anoniem
Burgers moeten vertrouwen hebben dat de overheid goed met hun gegevens omgaat, anders zullen zij die niet delen.
Heel goed. Iemand die het door heeft.
En aangezien de overheid de meest onbetrouwbare organisatie van Nederland is: NEE!
20-08-2020, 16:16 door Anoniem
Dit is afkomstig van de minister die toch beschamend veel lak heeft aan wat haar handelen ten aanzien van universele rechten van de mens bij zeker 1/3e van het volk uitermate veel wroeging veroorzaakt.
Diens rechten zijn blijkbaar geen beletsel voor het handelen van deze regering om ze door de mangel te halen.
Het white-washen van privacy inbreuken is zo doorzichtig.

We stimuleren dat Nederlanders (jong én oud, arm én rijk) hun digitale vaardigheden maximaal kunnen ontwikkelen en zich tegelijk bewustzijn van de risico's
Waaruit blijkt in vredesnaam dat er uitzicht is dat het stimuleren van digitale vaardigheden en bewustzijn van "DE" risico's tot vooruitgang kan leiden?
Bewustzijn van "DE" risico's betekent in eerste aanleg namelijk dat je de content van een forum als hier als ministerie niet gaat her-intrepeteren tot een verhaal dat beter past in je eigen kader.
Hetgeen erop neerkomt dat je als ministerie de digitale materie de baas bent.
Onderken om te beginnen dan eerst eens dat de afgelopen 4 jaar helaas helaas, wel erg veel giga-gaten in de entry- en eindpunten van digitale infrastructuur zitten.
Dergelijke gaten duiken voortdurend opnieuw op.
De wel door de industrie gefixte oorzaken van de gaten in de digitale infrastructuur lossen daarmee nog niet direct de chronische aanwezigheid van de gaten in entry-points en bij eind-gebruiker zelf op!
Gezien het tempo waarop de industrie steeds wat nieuws wil bedenken en introduceren houden ze zelf de chronische aanwezigheid van gaten in stand.
Daar gaat geen enkele toename van digitale vaardigheid van eindgebruikers in wezenlijke meer wat aan verbeteren, hoogstens dat het iets minder snel nog veel erger wordt.
Hebben we daar een ministerie voor nodig om ons dat te beseffen?
Moeten we misschien ook iets minder naïef zijn over de beloftes van al die vergezichten die aan de horizon zich zouden aandienen?
Daar worden de oorzaken waardoor die gaten zich chronisch voordoen namelijk niet wezenlijk worden afgevangen.
Dat zit veel vroeger in de logistieke keten beste ministerie.
Bij de zogenaamde logistieke ontkoppel punten waar met steeds meer lenigheid van geest om wezenlijke checks heen wordt geslalomd.
En dan ondertussen fijn eufemistisch gaan filosoferen met de minder digitaal vaardige mede-burgers over de kansen die de digitale infrastructuur zou bieden?
Wat empatisch toch.
Dan snap je het met een manifest als ministerie tenminste.
Wat een paternalisme.
20-08-2020, 18:22 door Anoniem
Uitfaseren van DigiD zou prioriteit nr 1 moeten zijn.

Het e-ID stelsel zou uit verschillende standaarden moeten bestaan waaronder niet alleen (verschillende) identity providers maar ook open standaarden.

Zodat men niet volledig afhankelijk is van een enkele leverancier die door de vendor-lockin er een puinzooi van kan maken.

Voor de basisniveau's zijn open standaarden als bv TOTP prima en ook door bestanden en e-mail met PGP te ondertekenen kun je identiteit verifieren. Publieke key registreren bij servicepunt met id kaart bij de hand moet toch niet zo moeilijk zijn. Dan is het ook toekomstbestendig.

Ga niet knoeien met apps, want dat is nu een hype en straks nutteloos.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.