image

Overheid waarschuwt ouderen via campagne voor WhatsAppfraude en phishing

donderdag 27 augustus 2020, 16:21 door Redactie, 1 reacties

Vanaf 1 september start de overheid een nieuwe campagne genaamd "Senioren en Veiligheid" die ouderen waarschuwt voor WhatsAppfraude, phishing en verschillende andere vormen van fraude. Onder de slogan 'Maak het oplichters niet te makkelijk' wordt een maand lang aandacht besteed aan meekijken bij pinnen, babbeltrucs, WhatsAppfraude en phishing.

Het zijn vier vormen van criminaliteit waar onder ander ouderen regelmatig slachtoffer van worden en die grote impact hebben. Met de campagne wil de overheid senioren bewust maken van deze fenomenen en laten zien wat men kan doen om geen slachtoffer te worden. Elke week in september staat één van de criminaliteitsvormen centraal en verschijnt er een filmpje dat via diverse communicatie- en mediakanalen zal worden gedeeld om ouderen te bereiken.

Kees Hulst, acteur en bekend van 'Het geheime dagboek van Hendrik Groen', is in de filmpjes de hoofdrolspeler. Tevens is hij ambassadeur van de campagne. Daarnaast vindt elke dinsdag om 10:30 uur op maakhetzeniettemakkelijk.nl een webinar plaats, gepresenteerd door Catherine Keyl. Tijdens het webinar zullen experts het thema van de betreffende week bespreken. De webinars zijn live te volgen en bieden kijkers de mogelijkheid om vragen te stellen.

"Hoewel de campagne specifiek gericht is op ouderen, kan deze ook behulpzaam zijn bij bijvoorbeeld het bespreekbaar maken van de risico's met en bieden van hulp door onder andere (klein)kinderen en buren. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat criminaliteit niet loont", aldus minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid.

Reacties (1)
31-08-2020, 12:41 door Bank veiligheid
De overheid onderneemt hiermee de zoveelste voorlichtingsactie om vooral die "'oudere" internet gebruiker die het criminelen zo gemakkelijk maakt, bewust te maken van de risico's die ze bij gebruik van de prachtige voorzieningen op internet lopen. Altijd goed, mensen bewust te maken en te waarschuwen!!!!.

Het zou echter wel fijn zijn en wel -zo effectief, als de campagne zich ook zou richten tot de banken, die het criminelen ook wel "super gemakkelijk" hebben gemaakt om ouderen met spaarrekeningen in een "ogenblik"" tot op de laatste cent te beroven. Dit is immers alleen mogelijk, doordat banken dag limieten en spaaropnames ogenblikkelijk mogelijk hebben gemaakt met dezelfde codes als die voor eenvoudige betalingen worden gebruikt. Als een crimineel die "codes" weet te stelen (met een scala aan trucs) kan die gelijk niet alleen een betaling ophogen maar al uw tegoeden in een ogenblik buit maken. Zodra een oudere een verkeerde link aanklikt of zich laat leiden door een vermeende bankmedewerker of gezagsdrager zoals bij de meeste fraudes gebeurt, heeft de oudere zich in bankjargon schuldig gemaakt aan "grof nalatig handelen" doordat hij of zij een bankregel zou hebben overschreden. Ouderen kunnen daarna naar hun centen fluiten, terwijl banken hun handen in onschuld wassen. Dit allemaal ondanks het feit dat het door de banken geboden ogenblikkelijke gemak voor criminelen deze vorm van fraude steeds lonender en lonender heeft gemaakt. Om er dus daadwerkelijk samen voor te zorgen dat criminaliteit niet loont ligt het dus meer voor de hand de campagne vooral op de onvoorzichtigheid van de banken te richten en hen in ieder geval een deel van de schade op zich te laten nemen.

We laten hier nog even buiten beschouwing dat het gestolen geld op een geldezel rekening van een collega bank wordt gestort en onmiddellijk schijn te kunnen verdwijnen zonder dat daar een haan (bank -noch overheid) naar kraait.

Helaas wordt deze onvoorzichtige inrichting van de betaalsystemen van de banken niet alleen gedekt door de onafhankelijke financiële geschillencommissie (Kifid) (zoals blijkt uit de talloze Microsoftscam uitspraken maar ook uit de recente spoofing uitspraak, die allemaal betrekking hebben op spaargelden) maar ook door onze Minister van Justitie en Veiligheid. Blijkens tal van publieke uitspraken is deze ook van mening dat ouderen die op deze wijze beroofd worden, het vooral aan zichzelf te wijten hebben dat ze alles wat ze hebben, kwijt raken. Op zich wel bizar omdat hij als geen ander weet dat je soms wel eens regeltjes schend waar je niet op hoeft afgerekend te worden. Dit geldt dus niet voor ouderen die een code invullen op een betaalsite die als twee druppels water gelijkt op die van hun bank. Die ouderen kunnen wat hem betreft gelijk worden afgerekend (eigen schuld dikke bult!!).

In dit kader kunnen we gelijk een goede tip aan de campagne voor ouderen meegeven, "wantrouw niet alleen alles wat vermeende bankmedewerkers en gezagsdragers u proberen te vertellen", maar "zet uw spaartegoeden vooral bij een andere bank dan die van uw reguliere betaalrekening", dat is een stuk veiliger zolang banken noch overheid inzien dat ze véél meer moeten doen dan u lastig te vallen met de zoveelste campagne om uw spaargeld veilig te houden
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.