image

TransIP stopt met gratis versie van cloudopslagdienst STACK

dinsdag 10 november 2020, 14:49 door Redactie, 27 reacties
Laatst bijgewerkt: 10-11-2020, 16:07

TransIP stopt na vijf jaar met de gratis versie van cloudopslagdienst STACK, zo heeft het bedrijf vandaag via de eigen website bekendgemaakt. Gebruikers krijgen drie maanden de tijd om hun data te downloaden dan wel te migreren of op een betaald STACK-pakket over te stappen. Op 10 februari volgend jaar wordt de data van de gratis accounts verwijderd.

In 2015 lanceerde TransIP de cloudopslagdienst, waarbij gebruikers gratis 1 terabyte aan opslag kregen. Tot in 2018 werden er invitecodes voor gratis accounts uitgedeeld. TransIP maakte geen back-ups van de data van gratis gebruikers. De gratis STACK-versie was primair bedoeld als online back-up. Wel werd data door middel van een storagepool redundant opgeslagen. De data van gebruikers werd hierbij over verschillende harde schijven verdeeld, waarbij één schijf het kon begeven zonder dat er data verloren ging. In het geval van een defecte schijf kon die worden vervangen en startte er een proces om de data op de overige schijven te verdelen over alle schijven in de storagepool.

Afgelopen september raakte tijdens het herstelproces een tweede schijf defect waardoor een volledig herstel niet kon worden afgemaakt er er data van gebruikers verloren ging. Enkele weken daarna was het weer raak. Aanleiding voor TransIP om de stekker uit de dienst te trekken. "Binnen een maand na de incidenten met dataverlies, hebben we daarom de pijnlijke keuze moeten maken om een van onze succesvolste projecten ooit, te moeten stilleggen. Koste wat het kost moet er voorkomen worden dat er in de toekomst wellicht meer data verloren gaat die zich enkel en alleen op een gratis STACK bevindt."

Accounts die meer dan een jaar niet zijn gebruikt worden op 12 november vergrendeld. Vervolgens wordt de data op 24 november definitief verwijderd. Gebruikers die binnen 14 dagen op deze accounts inloggen hebben alsnog drie maanden de tijd, tot 9 februari, om de data uit hun gratis account veilig te stellen.

Reacties (27)
10-11-2020, 15:06 door Anoniem
Dus, je hebt als hosting partij een incident met wat harddisks en je trekt meteen de stekker eruit? Ongeloofwaardig verhaal...
10-11-2020, 16:41 door Anoniem
Ik heb er jaren met plezier gebruik van gemaakt voor offsite backups, weet iemand een alternatief?
10-11-2020, 16:57 door Anoniem
Gratis Stack is altijd bedoeld geweest om hardware die niet meer ingezet kon worden in de reguliere infrastructuur of door omstandigheden vrij kwam uit de zakelijke kant door opzegging een tweede leven te geven. De voorwaarden waren vooraf duidelijk en in de algemene voorwaarden die ieder braaf natuurlijk hebben gelezen bij het afnemen staat duidelijk dat het eenzijdig kan worden opgezegd zoals zo beetje alles als je er niet voor betaald. https://www.transip.nl/algemene-voorwaarden/ Artikel 16 4.f.

Er zijn gigantische problemen geweest met de gehele back-up infrastructuur van TransIP de gratis als de betaalde Bigstorage/Ceph omgevingen en het is nog maar afwachten of er niks weer kapot gaat sinds er nog steeds experimentele patches zitten verwerkt in de

Hier even een kijkje in wat we als zakelijke gebruiker onder andere dit jaar hebben mogen meemaken.
https://transnoc.nl/incident/15f31fd3cd175c/nl/

Als deze beslissing betekend dat ze hun aandacht kunnen verleggen naar het beter ondersteunen van de rest van de infrastructuur dan wat mij betreft goede zakelijke beslissing. Wat niet zo goede zakelijke beslissing was om dit bericht massaal te delen in plaats van in batches want nu heeft dus het hele TransIP dashboard er zowat een halve dag uitgelegen.
10-11-2020, 17:00 door Anoniem
Duidelijk toch?

Oude hardware, nooit geupgrade. Geinstalleerd als marketingstunt.
10-11-2020, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem: Dus, je hebt als hosting partij een incident met wat harddisks en je trekt meteen de stekker eruit? Ongeloofwaardig verhaal...

Je hebt een betere uitleg die je kunt onderbouwen? Ik hoor graag van je.....
10-11-2020, 17:16 door Anoniem
Sommige lieden lezen het woord GRATIS en denken meteen, dat ze dan rechten hebben!
10-11-2020, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem: Dus, je hebt als hosting partij een incident met wat harddisks en je trekt meteen de stekker eruit? Ongeloofwaardig verhaal...

Ook dataverlies op een gratis dienst kan tot aanzienlijke reputatieschade voor de leverancier leiden. Als je naar aanleiding van zo’n incident tot de conclusie komt dat je een significante investering moet doen om een acceptabel service niveau te kunnen garanderen kan ik me goed voorstellen dat je dan tot de conclusie komt dat het voor je als bedrijf de moeite niet waard is.

Ik weet natuurlijk niet of dit ook de beweegredenen van TransIP zijn geweest, maar het is in ieder geval wel plausibel.
10-11-2020, 17:32 door spatieman
Het enige recht wat er is, is dat ding in de keuken, genaamd aanrecht, en zelf daar heb je voor betaald.
wil je iets, moet je doekoe neer leggen.
10-11-2020, 20:02 door Wim ten Brink
Je kunt nog altijd je geld terug eisen... :D
Het probleem van gratis diensten is dat ze niet per definitie eeuwig gelden en dat ze dus ieder moment kunnen wegvallen. Knap vervelend wanneer dat gebeurt maar voor TransIP wordt het op een gegeven moment toch ook iets te duur, daar ze toch moeten investeren in nieuwe harde schijven..
Tja, er zijn natuurlijk genoeg alternatieven en OneDrive, Google Drive en DropBox zijn daarbij de meest bekende. Je kunt ook gewoon je eigen NAS aanschaffen en gebruiken tot deze het begeeft. Wat bij mij dus al enkele malen is voorgekomen.
Maar goed, voor een paar euro per maand kun je gewoon doorgaan bij TransIP en dan worden er dus wel backups gemaakt. Of je kiest voor onzekerheid bij een andere gratis provider...
10-11-2020, 20:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus, je hebt als hosting partij een incident met wat harddisks en je trekt meteen de stekker eruit? Ongeloofwaardig verhaal...

Je hebt een betere uitleg die je kunt onderbouwen? Ik hoor graag van je.....
Overgenomen bedrijf wil af van een onderdeel dat de nieuwe eigenaar niet aanstaat.

In dezelfde categorie als de webhosters die de afgelopen jaren zijjn overgenomen en prijsverhogingen van 400 tot 500% hebben doorgevoerd.
11-11-2020, 09:30 door Egbert Kampenberg - Bijgewerkt: 11-11-2020, 09:34
De afgelopen 5 jaar hebben wij met uw data (waarvoor dank) het wiel kunnen uitvinden. Nu wij dit wiel hebben uitgevonden mag u upgraden naar een betaald account.
11-11-2020, 09:47 door packetguy
Door Anoniem: Dus, je hebt als hosting partij een incident met wat harddisks en je trekt meteen de stekker eruit? Ongeloofwaardig verhaal...

Precies dit. Je belooft levenslang gratis opslag en bij het eerst en beste excuus trek je de stekker eruit.
Nogal teleurgesteld.
11-11-2020, 11:33 door Anoniem
Klinkt niet goed allemaal. Ik ga maar eens omkijken naar een andere provider. Contol Panel is niet eens beschikbaar met Firefox door onterechte melding: Je browser of een extensie blokkeert mogelijk de verbinding met reCAPTCHA. Sommige functionaliteit is mogelijk niet beschikbaar. Probeer je browser-extensies uit te schakelen of gebruik een andere browser.
11-11-2020, 11:40 door Anoniem
Lees opmerking van TransIP nog een keer: "Binnen een maand na de incidenten met dataverlies, hebben we daarom de pijnlijke keuze moeten maken om een van onze succesvolste projecten ooit, te moeten stilleggen. Koste wat het kost moet er voorkomen worden dat er in de toekomst wellicht meer data verloren gaat die zich enkel en alleen op een gratis STACK bevindt."

Hoe is het mogelijk dat iemand een de succesvolste projecten ooit gaat stilleggen! Dan kan het nooit een succesvol project zijn of die gast die dit zegt spoort niet.
11-11-2020, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb er jaren met plezier gebruik van gemaakt voor offsite backups, weet iemand een alternatief?
Een andere Nederlandse aanbieder is LiveSchijf, die een prima dienst levert. Weliswaar maar 5 GB gratis, maar de betaalde versie is ongelimiteerd. De offsite backup wordt daarin bovendien prima ondersteund met een online archief.
11-11-2020, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem: Klinkt niet goed allemaal. Ik ga maar eens omkijken naar een andere provider. Contol Panel is niet eens beschikbaar met Firefox door onterechte melding: Je browser of een extensie blokkeert mogelijk de verbinding met reCAPTCHA. Sommige functionaliteit is mogelijk niet beschikbaar. Probeer je browser-extensies uit te schakelen of gebruik een andere browser.
Precies mijn reden om het zelfde te doen, zie ook: https://www.security.nl/posting/676556/Domain+registrar
11-11-2020, 20:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb er jaren met plezier gebruik van gemaakt voor offsite backups, weet iemand een alternatief?
Een andere Nederlandse aanbieder is LiveSchijf, die een prima dienst levert. Weliswaar maar 5 GB gratis, maar de betaalde versie is ongelimiteerd. De offsite backup wordt daarin bovendien prima ondersteund met een online archief.
\
Check ook pcloud. eenmalig 175 euro lifetime (is 99 jaar). De kleine lettertjes heb ik niet gelezen. Iemand ervaring mee?
12-11-2020, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb er jaren met plezier gebruik van gemaakt voor offsite backups, weet iemand een alternatief?

Gewoon even zoeken er zijn genoeg betaalde diensten, of gewoon een externe raid oplossing aanschaffen.
12-11-2020, 12:02 door Anoniem
Door Anoniem: Klinkt niet goed allemaal. Ik ga maar eens omkijken naar een andere provider. Contol Panel is niet eens beschikbaar met Firefox door onterechte melding: Je browser of een extensie blokkeert mogelijk de verbinding met reCAPTCHA. Sommige functionaliteit is mogelijk niet beschikbaar. Probeer je browser-extensies uit te schakelen of gebruik een andere browser.

Dat zouden meer mensen moeten doen, principeel zijn.
12-11-2020, 12:06 door Anoniem
Afgelopen september raakte tijdens het herstelproces een tweede schijf defect waardoor een volledig herstel niet kon worden afgemaakt er er data van gebruikers verloren ging. Enkele weken daarna was het weer raak. Aanleiding voor TransIP om de stekker uit de dienst te trekken.

Dus de conclusie is dat ze daar bij Transip willens en wetens met onveilige opslagsystemen werken. Echt domme domme verklaring. Hadden ze beter kunnen melden 'de gratis dienst kost ons te veel, we moeten het vaarwel zeggen'
12-11-2020, 12:09 door Anoniem

Check ook pcloud. eenmalig 175 euro lifetime (is 99 jaar). De kleine lettertjes heb ik niet gelezen. Iemand ervaring mee?

Denk nou even na, een harddisk kost iets van 200 euro, garantie is 3-5 jaar. Hoe is het dan mogelijk om dit aan te bieden voor 99 jaar? Dan nog niet eens alle kosten meegenomen van bijvoorbeeld datacenter en management.

Tjonge jonge, jij kijkt zeker alleen youtube vlogs?
13-11-2020, 09:36 door Anoniem
Door Egbert Kampenberg: De afgelopen 5 jaar hebben wij met uw data (waarvoor dank) het wiel kunnen uitvinden. Nu wij dit wiel hebben uitgevonden mag u upgraden naar een betaald account.

precies mag, niemand dwong je gebruik te maken van deze dienst met duidelijke voorwaarden.
13-11-2020, 15:18 door Anoniem
Wat een krokodillentranen zeg. https://www.transip.nl/blog/verhaal-achter-stack/
Ik vertrouw die Ali Niknam niet. Gratis storage is gebruikt om transip op de kaart te zetten. Was een slimme manier ipv geld pompen naar reclamebedrijven. maar nu willen ze er van af. Transip Gebruikt al lang ceph waar data drie keer wordt opgeslagen. Daar mag zelfs een heel rek er uit vliegen omdat servers redundant zijn uitgevoerd.
Het zal mij niet verbazen als ze straks ook geld gaan vragen voor het gebruik van het DNS panel.
15-11-2020, 12:56 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 15-11-2020, 12:57
Wat een blaatschapen weer. Krijgen een gratis dienst, lezen de voorwaarde niet en dan hier komen janken omdat ze moeten betalen. Sjezus wat een maatschappij zeg. Ik snap niet dat ze zich niet voor zichzelf schamen. Daar zijn ze blijkbaar echt te dom voor.
17-11-2020, 10:43 door Anoniem
Door Rexodus: Wat een blaatschapen weer. Krijgen een gratis dienst, lezen de voorwaarde niet en dan hier komen janken omdat ze moeten betalen. Sjezus wat een maatschappij zeg. Ik snap niet dat ze zich niet voor zichzelf schamen. Daar zijn ze blijkbaar echt te dom voor.

Natuurlijk heeft TransIP het recht om deze dienst te beëindigen wanneer ze willen. Zolang het kon, heb ik er graag en gratis gebruik van gemaakt. Hier klaag ik verder niet over en ik ga op zoek naar iets anders.
Maar, als ik lees welke argumenten TransIP nu gebruikt, bekruipt mij het gevoel dat:

a. men heeft gewacht op een excuus om eindelijk de stekker uit dit 'meest succesvolle project' te kunnen trekken
b. men heeft de gratis dienst aangeboden op op oude troep (wat hun goed recht is)

Mijn zorg is dat betalende klanten ook getroffen (hadden) kunnen worden door soortgelijke problemen. En, wat gaat men doen met alle disk ruimte die nu vrij gaat komen? Natuurlijk, voor klanten die nu overstappen naar een betaalde dienst gaat men wel back-ups maken maar ik hoop dat men de oude storage dan anders gaat inrichten met RAID levels die het wél kunnen verdragen als tijdens een -voor disks behoorlijk intensieve- 'rebuild' van de RAID set ook nog een 2e of 3e disk de geest geeft. (Je kunt je ook afvragen waarom men dat niet meteen zo heeft ingericht destijds.)
18-11-2020, 09:17 door Anoniem
Gewoon niet adverteren met levenslang, dat slaat nergens op.
10-05-2021, 18:53 door Wim ten Brink
Even ter aanvulling... Ik heb jarenlang (sinds 2015!) gebruik gemaakt van deze gratis dienst van TransIP en sinds deze crash ben ik relatief tevreden geweest met de betaalde dienst maar heb uiteindelijk toch besloten om te stoppen met Stack. In plaats daarvan heb ik nu mijn eigen NAS met een RAID-1 opstelling met ruimte voor 4 harde schijven. (Ik ga deze maand twee schijven van ieder 12 TB aanschaffen!)
De reden dat ik stop heeft niets te maken met heit feit dat er nu betaald moet worden voor wat eerst een gratis dienst was, maar omdat dit soort diensten niet de veiligheid van mijn data garanderen zoals ik dat zou willen. Dit geldt ook voor mijn Dropbox, Google Drive en OneDrive accounts waar ik gewoon mee ga stoppen. Nou ja, voor zover mogelijk want OneDrive is sterk geïntegreerd in Windows en Google Drive is gewoon onderdeel van mijn Google mailbox en mijn GSuite account.
Mijn NAS is niet van buiten benaderbaar dus dat is verder geen probleem. Bestanden die ik online nodig heb worden op mijn web server neergezet en daar beheerd, waarbij de NAS dan als backup dient.
...
Diensten zoals Stack klinken overigens wel erg leuk en handig, maar ik ben steeds meer overtuigd dat het beter is om dit soort dingen gewoon zelf te beheren. Een simpele NAS met RAID-1 is ook niet zo duur meer.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.