image

Noors bedrijf krijgt 20.000 euro boete voor automatisch doorsturen e-mail

vrijdag 12 februari 2021, 11:33 door Redactie, 8 reacties

Een Noors bedrijf heeft van de Noorse privacytoezichthouder een boete van omgerekend 20.000 euro gekregen voor het onrechtmatig doorsturen van e-mail van een voormalige medewerker. De medewerker ontdekte dat e-mail voor zijn persoonlijke e-mailadres binnen het bedrijf automatisch werd doorgestuurd. Dit doorsturen vond enkele maanden plaats, zonder dat de ex-medewerker hiervan op de hoogte was gesteld.

De medewerker diende daarop een klacht in bij de Noorse toezichthouder Datatilsynet. Die stelde een onderzoek in en kwam tot de conclusie dat het automatisch doorsturen van de e-mail in strijd was met regelgeving voor werkgevers en toegang tot inboxes en ander elektronisch materiaal.

Daarnaast stelt de Datatilsynet dat het bedrijf de privacywetgeving heeft overtreden doordat een juridische basis voor het doorsturen ontbreekt, er niet is voldaan aan het informeren van de werknemer en die niet in staat is gesteld om beroep aan te tekenen. Verder is er niet voldaan aan regelgeving voor het verwijderen van persoonlijke data.

Naast de boete van omgerekend 20.000 euro moet het bedrijf de procedures voor het benaderen van de e-mailaccounts van medewerkers en ex-medewerkers schriftelijk vastleggen. Het bedrijf kan nog bezwaar maken tegen de boete.

Reacties (8)
12-02-2021, 11:54 door [Account Verwijderd]
Boete. Zoals gewoonlijk heeft daar maar 1 partij voordeel van en dat is nooit de benadeelde.
12-02-2021, 14:09 door Anoniem
Ik woon in Dubai en dit is standaard procedure hier wanneer een werknemer een bedrijf verlaat.
12-02-2021, 14:24 door Briolet
Een bedrijfsaccount moet je ook nooit voor persoonlijke mail gebruiken. En het bedrijf wil natuurlijk dat alle mail die naar de ex-werknemer gestuurd wordt, nu naar zijn opvolger gaat.

Maar, het was zeker netter geweest als je een auto-reply op die mailbox gezet hadden met de mededeling dat de mail niet meer gelezen wordt en dat mail nu naar het adres .... gestuurd moet worden.
13-02-2021, 14:53 door karma4
Zouden ze het niet doorsturen in de wetenschap dat er voor het bedrijf en de klanten van het bedrijf belangrijker informatie in staat dan is er grote boete voor de privacy inbreuk in die situatie. Denk een aan niet ontvangen bezwaarschriften en gemiste vastlegging van afspraken. Sommige werknemers nemen wraak door systemen te saboteren, dit is een andere manier.
14-02-2021, 08:13 door Anoniem
Door Anoniem: Ik woon in Dubai en dit is standaard procedure hier wanneer een werknemer een bedrijf verlaat.
Val je in Dubai binnen het bereik van de AVG?
En als het common practice is, zal het waarschijnlijk ook in de overeenkomst staan die je met je werkgever aangaat. Binnen Europa heb je ook privacy in je zakelijke mailbox. Dus als je niet weet dat die privacy ongevraagd en (daarmee op voorhand al) onwettig geschonden wordt, zit je als werkgever fout, ondanks dat er in de basis mogelijk helemaal geen kwade intenties mee gemoeid zijn.
14-02-2021, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik woon in Dubai en dit is standaard procedure hier wanneer een werknemer een bedrijf verlaat.
Val je in Dubai binnen het bereik van de AVG?
En als het common practice is, zal het waarschijnlijk ook in de overeenkomst staan die je met je werkgever aangaat. Binnen Europa heb je ook privacy in je zakelijke mailbox. Dus als je niet weet dat die privacy ongevraagd en (daarmee op voorhand al) onwettig geschonden wordt, zit je als werkgever fout, ondanks dat er in de basis mogelijk helemaal geen kwade intenties mee gemoeid zijn.
Als je daar NIET meer werkt, is het toch jouw zakelijk account niet meer, maar van de baas!
16-02-2021, 10:55 door Anoniem
Door Anoniem: Ik woon in Dubai en dit is standaard procedure hier wanneer een werknemer een bedrijf verlaat.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik woon in Dubai en dit is standaard procedure hier wanneer een werknemer een bedrijf verlaat.
Val je in Dubai binnen het bereik van de AVG?
En als het common practice is, zal het waarschijnlijk ook in de overeenkomst staan die je met je werkgever aangaat. Binnen Europa heb je ook privacy in je zakelijke mailbox. Dus als je niet weet dat die privacy ongevraagd en (daarmee op voorhand al) onwettig geschonden wordt, zit je als werkgever fout, ondanks dat er in de basis mogelijk helemaal geen kwade intenties mee gemoeid zijn.
Als je daar NIET meer werkt, is het toch jouw zakelijk account niet meer, maar van de baas!

Dat kan in een niet democratisch land. Daar hebben ze geen privacyrechten of -wetgeving. En nee, het is hier een account dat niet automatisch onbeperkt onder de baas valt. Alleen de zakelijke mail. En daar wringt de schoen, dus zijn er waarborgen hiervoor genomen.
17-02-2021, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je daar NIET meer werkt, is het toch jouw zakelijk account niet meer, maar van de baas!

Dat kan in een niet democratisch land. Daar hebben ze geen privacyrechten of -wetgeving. En nee, het is hier een account dat niet automatisch onbeperkt onder de baas valt. Alleen de zakelijke mail. En daar wringt de schoen, dus zijn er waarborgen hiervoor genomen.[/quote]Een mailadres, dat jij van jouw werkgever krijgt voor jouw zakelijk functioneren, is en blijft een zakelijk mailadres! Dus verlaat jij die werkgever, heb je ook geen zeggenschap met hierover!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.