image

Telecomfabrikanten blij met vrije modemkeuze voor Nederlandse consument

woensdag 28 juli 2021, 16:06 door Redactie, 23 reacties

Europese fabrikanten van telecomapparatuur zijn blij met de nieuwe beleidsregel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) waardoor Nederlandse internetgebruikers vanaf eind januari 2022 niet langer gebonden zijn aan de modem die hun internetprovider hen aanbiedt, maar zelf een modem kunnen kiezen.

Na Finland in 2014, Duitsland in 2016 en Italië in 2018 zal over zes maanden de vrije modemkeuze ook in Nederland een feit zijn. "Providers in Nederland bepaalden tot nu toe welke modem jij als klant bij je abonnement kreeg. En dat is raar, aangezien je bijvoorbeeld bij het afsluiten van een telecomabonnement wél zelf mag bepalen welke smartphone je daarbij kiest. Waarom dan niet bij modems?", stelt Rudi Stahl van telecomfabrikant Gigaset de vraag.

"Dit is een echte mijlpaal en zorgt voor meer innovatie en een veiliger internetaansluiting! Voor het eerst kunnen internetgebruikers bewust investeren in eindapparatuur met een breder scala aan functies, aanzienlijk betere cyberbeveiliging en gegarandeerde updates. Dit plaatst hen op gelijke voet met veel andere burgers en bedrijven in de EU", laat Jan Buis van LANCOM Systems weten.

Het Verbund der Telekommunikations-Endgerätehersteller (VTKE), een alliantie van Europese telecomfabrikanten, zet zich al jaren in voor vrije modemkeuze en is, vanzelfsprekend, blij met deze nieuwe richtlijn. "Consumenten weten zelf het beste welke wensen ze hebben als het gaat om het thuisnetwerk en zouden altijd de vrijheid moeten hebben om elke modem te kunnen kiezen die hierbij aansluit", aldus de alliantie. Die hoopt dat ook andere landen de vrije modemkeuze zullen invoeren.

Reacties (23)
28-07-2021, 17:06 door Anoniem
KTA-A2000-UPC-ZIGGO +- 22 jaar

Nooit problemen gehad,maar wellicht ondervonden
klanten dit pas toen upc verdween en het ziggo werdt.
Een eigen modem hebben in de bridge-modus.
28-07-2021, 17:44 door Briolet
"Providers in Nederland bepaalden tot nu toe welke modem jij als klant bij je abonnement kreeg. En dat is raar, aangezien je bijvoorbeeld bij het afsluiten van een telecomabonnement wél zelf mag bepalen welke smartphone je daarbij kiest.

Ja, maar bij een smartphone heb je ook heel veel functionatiteit. Een modem doet niet veel meer dan een adsl of docsis signaal omzetten in een ethernet signaal. Daar zit heel weinig functieverschil in tussen de verschillende modems.

Voor het eerst kunnen internetgebruikers bewust investeren in eindapparatuur met een breder scala aan functies, aanzienlijk betere cyberbeveiliging en gegarandeerde updates.

Dan mag hij mij uitleggen wat de verschillen in functies zijn tussen modems. Er zijn wel docsis modems te koop met een 2.5 Gb nic. Ziggo heeft die niet, maar op het moment dat zij abonnementen van boven de 1 Gb aanbieden, zal Ziggo vast ook zulke modems leveren.i
28-07-2021, 18:03 door Anoniem
Door Briolet:
Ziggo heeft die niet, maar op het moment dat zij abonnementen van boven de 1 Gb aanbieden, zal Ziggo vast ook zulke modems leveren.i
Ziggo levert geen modems, die levert hopeloze modemrouters, en ik wil niet dat router gedrocht.
Gelukkig nog een hele oude Ubee modem hier zonder wifi/router meuk.
28-07-2021, 18:25 door johanw - Bijgewerkt: 28-07-2021, 18:25
Door Briolet:Dan mag hij mij uitleggen wat de verschillen in functies zijn tussen modems.
Dat wat de consument heeft staan is meestal een combinatie van een modem, router, VOIP centrale en switch. Het modem gedeelte is dan nog het minst interessante, maar een zelf instelbare router met bv. port forwarding en het kunnen blokkeren van grappen als providers die jouw wifi ineens met de hele wereld willen delen is wel prettig. Voor VOIP zullen er ook wel de nodige verschillen zijn maar daar ben ik niet zo in thuis, ik heb geen vaste telefoon meer.
28-07-2021, 20:04 door Anoniem
Ziggo levert geen modems, die levert hopeloze modemrouters
Wat is er hopeloos aan?
28-07-2021, 21:07 door Anoniem
nu kan bijvoorbeeld een ziggo bepalen om een batch kwalititatief teleurstellende modems op de veiling te kopen en hun klanten met deze rommel verplicht op te schepen, immers, ziggo kiezen de mensen niet omdat het een goede kwaliteit heeft maar omdat ze of te ver van een xDSL punt af wonen of helemaal geen breedband hebben. Dan nemen ze ziggo kwaliteit en winstmarges voor lief.

dan kun je zeggen 'keej ziggo, jij met je afgekeurde modems van een veiling, ik koop het neusje van de zalm en heb internet zoals coax bedoeld is.
28-07-2021, 21:12 door Anoniem
Door johanw:
Door Briolet:Dan mag hij mij uitleggen wat de verschillen in functies zijn tussen modems.
Dat wat de consument heeft staan is meestal een combinatie van een modem, router, VOIP centrale en switch. Het modem gedeelte is dan nog het minst interessante, maar een zelf instelbare router met bv. port forwarding en het kunnen blokkeren van grappen als providers die jouw wifi ineens met de hele wereld willen delen is wel prettig. Voor VOIP zullen er ook wel de nodige verschillen zijn maar daar ben ik niet zo in thuis, ik heb geen vaste telefoon meer.
Het is niet WiFi, die met de buitenwereld gedeeld wordt! Het is een apart WiFi kanaal, die niet van jouw bandbreedte afgaat en buiten jouw netwerk om gaat.
28-07-2021, 21:19 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Briolet:
Ziggo heeft die niet, maar op het moment dat zij abonnementen van boven de 1 Gb aanbieden, zal Ziggo vast ook zulke modems leveren.i
Ziggo levert geen modems, die levert hopeloze modemrouters, en ik wil niet dat router gedrocht.
Gelukkig nog een hele oude Ubee modem hier zonder wifi/router meuk.

Die Ziggo Connectbox (modem-router) is inderdaad meuk maar je kan 'm prima in bridge zetten.
28-07-2021, 21:49 door Briolet
Door johanw:
Door Briolet:Dan mag hij mij uitleggen wat de verschillen in functies zijn tussen modems.
Dat wat de consument heeft staan is meestal een combinatie van een modem, router, VOIP centrale en switch. Het modem gedeelte is dan nog het minst interessante, maar een zelf instelbare router met bv. port forwarding en het kunnen blokkeren van grappen als providers…

Dit artikel noemt expliciet modems en geen modem/routers of routers. De consument haalt de begrippen soms door elkaar, maar dit zijn uitspraken van fabrikanten en bij een fabrikant verwacht ik toch dat hij weet waar hij over praat.

De vrije keuze voor routers was er volgens mij altijd al bij de meeste grote providers. In elk geval heeft Ziggo rond 2011 de gecombineerde modem/routers ingevoerd, maar je kon altijd het routerdeel laten uitschakelen en een eigen router gebruiken.
28-07-2021, 23:36 door Anoniem
Stel je hebt netgear router hangen achter je ziggo modem. Dan maakt dit nieuws dat modem niet overbodig. Althans, ik kan geen coax of glas in mn router aansluiten.
Dus ik kan dan een nieuw modem kopen. Wat levert mij dit op dan?
28-07-2021, 23:40 door Anoniem
Door Anoniem: nu kan bijvoorbeeld een ziggo bepalen om een batch kwalititatief teleurstellende modems op de veiling te kopen en hun klanten met deze rommel verplicht op te schepen, immers, ziggo kiezen de mensen niet omdat het een goede kwaliteit heeft maar omdat ze of te ver van een xDSL punt af wonen of helemaal geen breedband hebben. Dan nemen ze ziggo kwaliteit en winstmarges voor lief.

dan kun je zeggen 'keej ziggo, jij met je afgekeurde modems van een veiling, ik koop het neusje van de zalm en heb internet zoals coax bedoeld is.
Bla, bla... Welk modem je ook gebruikt, de snelheid blijft gelijk!
28-07-2021, 23:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Dat wat de consument heeft staan is meestal een combinatie van een modem, router, VOIP centrale en switch. Het modem gedeelte is dan nog het minst interessante, maar een zelf instelbare router met bv. port forwarding en het kunnen blokkeren van grappen als providers die jouw wifi ineens met de hele wereld willen delen is wel prettig..
Het is niet WiFi, die met de buitenwereld gedeeld wordt! Het is een apart WiFi kanaal, die niet van jouw bandbreedte afgaat en buiten jouw netwerk om gaat.
Die extra wifi zit dan wel buiten jouw netwerk, maar het gebruikt wel de capaciteit van de schaarse wifi frequenties, wat gedeeld is met alles in jouw buurt (jouw netwerk en dat van al je buren). Betekent dat jij er toch last van hebt.
29-07-2021, 08:50 door Anoniem
Het zou fijn zijn bij welke ISP ook... dat er een optie bestaat dat na het in Bridgemode te zetten, je ook instellingen voor de telefoon (voip) en TV settings.
29-07-2021, 09:19 door Anoniem
Door Rotsmoel:
Door Anoniem:
Door Briolet:
Ziggo heeft die niet, maar op het moment dat zij abonnementen van boven de 1 Gb aanbieden, zal Ziggo vast ook zulke modems leveren.i
Ziggo levert geen modems, die levert hopeloze modemrouters, en ik wil niet dat router gedrocht.
Gelukkig nog een hele oude Ubee modem hier zonder wifi/router meuk.

Die Ziggo Connectbox (modem-router) is inderdaad meuk maar je kan 'm prima in bridge zetten.
Dit lost (deels) de problemen op met het LAN/NAT (IP) deel. Maar niet met het COAX/WAN deel (DOCIS). Google maar is op het puma 6-fenomeen. Puma 7 schijnt ook al niet veel beter te zijn. Op dit moment levert Ziggo alleen router/modems met een puma 6/7 chipset.

Dus een vrije modemkeuze is voor deze groep mensen, die problemen hebben met "bad modems (https://www.badmodems.com)”, een zege.
29-07-2021, 09:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: nu kan bijvoorbeeld een ziggo bepalen om een batch kwalititatief teleurstellende modems op de veiling te kopen en hun klanten met deze rommel verplicht op te schepen, immers, ziggo kiezen de mensen niet omdat het een goede kwaliteit heeft maar omdat ze of te ver van een xDSL punt af wonen of helemaal geen breedband hebben. Dan nemen ze ziggo kwaliteit en winstmarges voor lief.

dan kun je zeggen 'keej ziggo, jij met je afgekeurde modems van een veiling, ik koop het neusje van de zalm en heb internet zoals coax bedoeld is.
Bla, bla... Welk modem je ook gebruikt, de snelheid blijft gelijk!
De ingestelde snelheid blijft gelijk. Maar in de behaalde snelheden zit wel degelijk verschil!
29-07-2021, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem: nu kan bijvoorbeeld een ziggo bepalen om een batch kwalititatief teleurstellende modems op de veiling te kopen en hun klanten met deze rommel verplicht op te schepen, immers, ziggo kiezen de mensen niet omdat het een goede kwaliteit heeft maar omdat ze of te ver van een xDSL punt af wonen of helemaal geen breedband hebben. Dan nemen ze ziggo kwaliteit en winstmarges voor lief.

dan kun je zeggen 'keej ziggo, jij met je afgekeurde modems van een veiling, ik koop het neusje van de zalm en heb internet zoals coax bedoeld is.

Erg onderbouwend? Waarschijnlijk heb je hele slechte ervaring met Ziggo, bij je zelf of in je omgeving. Dat wil niet zeggen dat anderen dat ook hebben. WiFi op mijn modem is definitief niet bereikbaar. Daarnaast zijn waarschijnlijk 98% van de NLers die internet willen prima tevreden met wat ze hebben. Gezien die mensen geen IT gerelateerde achtergrond hebben en al blij zijn dat alles naar behoren werkt. Zeker met veel thuis werken. De overige 2% die graag wil knutselen (ow en ja daar val ik zelf ook onder) kunnen lekker een eigen Cisco ISR er tussen gooien of wat voor een merk je ook prefereert. Waarschijnlijk komen de IPS`s met een aanbevolen lijst met routers/modems die ze ondersteunen.

Daarbij zijn wij in onze kikkerlandje knetters verwend met goede verbindingen en snelheden (ja ook van Ziggo)
29-07-2021, 10:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Dat wat de consument heeft staan is meestal een combinatie van een modem, router, VOIP centrale en switch. Het modem gedeelte is dan nog het minst interessante, maar een zelf instelbare router met bv. port forwarding en het kunnen blokkeren van grappen als providers die jouw wifi ineens met de hele wereld willen delen is wel prettig..
Het is niet WiFi, die met de buitenwereld gedeeld wordt! Het is een apart WiFi kanaal, die niet van jouw bandbreedte afgaat en buiten jouw netwerk om gaat.
Die extra wifi zit dan wel buiten jouw netwerk, maar het gebruikt wel de capaciteit van de schaarse wifi frequenties, wat gedeeld is met alles in jouw buurt (jouw netwerk en dat van al je buren). Betekent dat jij er toch last van hebt.
Dat is als je dat als "last" ervaart. Weet je, veel mensen ervaren "iets delen" met anderen niet als "last" maar als "goed doen".
Als je niet in die categorie mensen zit kun je het ook uitschakelen overigens. Dan heb je ook niet meer het probleem
dat als jij ergens anders bent, die mensen hun WiFi met jou gaan delen.
29-07-2021, 11:19 door Anoniem
Door Rotsmoel:
Door Anoniem:
Door Briolet:
Ziggo heeft die niet, maar op het moment dat zij abonnementen van boven de 1 Gb aanbieden, zal Ziggo vast ook zulke modems leveren.i
Ziggo levert geen modems, die levert hopeloze modemrouters, en ik wil niet dat router gedrocht.
Gelukkig nog een hele oude Ubee modem hier zonder wifi/router meuk.

Die Ziggo Connectbox (modem-router) is inderdaad meuk maar je kan 'm prima in bridge zetten.
Haha @rotsmoel, eindelijk een post van je waar ik het van harte mee eens ben :-)
29-07-2021, 11:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Dat wat de consument heeft staan is meestal een combinatie van een modem, router, VOIP centrale en switch. Het modem gedeelte is dan nog het minst interessante, maar een zelf instelbare router met bv. port forwarding en het kunnen blokkeren van grappen als providers die jouw wifi ineens met de hele wereld willen delen is wel prettig..
Het is niet WiFi, die met de buitenwereld gedeeld wordt! Het is een apart WiFi kanaal, die niet van jouw bandbreedte afgaat en buiten jouw netwerk om gaat.
Die extra wifi zit dan wel buiten jouw netwerk, maar het gebruikt wel de capaciteit van de schaarse wifi frequenties, wat gedeeld is met alles in jouw buurt (jouw netwerk en dat van al je buren). Betekent dat jij er toch last van hebt.
Nee, niet correct, hij gebruikt dezelfde frequentieband als je interne WiFi, maar op een ander SSID. Dat kan omdat dit door dezelfde radio unit gedaan wordt. En omdat deze toegang slechts een beperkte bandbreedte heeft tov. je eigen bandbreedte ga je dat niet merken.

In praktijk heb je veel meer last van mensen die niet de standaard kanalen (1, 6 en 11) gebruiken en daarmee twee banden verstoren. De meeste mensen weten niet dat je in de 2,4 Ghz band een kanaal "breder" is dan het kanaal zelf, kanaal 6 loopt van kanaal 4 tot en met kanaal 8. Als ik dan op bv. kanaal 7 ga zitten stoor ik zowel de gebruikers op kanaal 6 als 11.
En het gaat helemaal fout als mensen WiFi versterkers gaan gebruiken...
29-07-2021, 13:37 door Briolet
Door Anoniem:
Door Rotsmoel: Die Ziggo Connectbox (modem-router) is inderdaad meuk maar je kan 'm prima in bridge zetten.
Dit lost (deels) de problemen op met het LAN/NAT (IP) deel. Maar niet met het COAX/WAN deel (DOCIS). Google maar is op het puma 6-fenomeen. Puma 7 schijnt ook al niet veel beter te zijn. Op dit moment levert Ziggo alleen router/modems met een puma 6/7 chipset.

Dus een vrije modemkeuze is voor deze groep mensen, die problemen hebben met "bad modems (https://www.badmodems.com)”, een zege.

Ook de Fritz!Box kabel routers gebruiken deze Puma 6/7 chipset. Dat is een van de weinige EuroDocsis 3.0 modems die vrij verkrijgbaar zijn. Pas met Doscis 3.1 is er geen apparte 'Euro' variant en wordt de keuze groter. Ziggo is al een tijdje zijn netwerk aan het omzetten naar Doscis 3.1. Waarschijnlijk is dat protocol alleen beschikbaar in de regio's waar nu 1 Gbps internet aangeboden wordt.
29-07-2021, 15:01 door Anoniem
Ziggo heeft dit aan zichzelf te danken.

Ze hadden als alternatief voor hun modemrouter meuk gewoon domme bridges van een fatsoenlijk merk moeten leveren, zodat klanten hun eigen router kunnen aansluiten. Dan heb je de meest veilige opstelling omdat het DOCIS deel in beheer bij de provider blijft en het routing deel de klant kan kiezen voor 'extra veilige' uitvoeringen.

Een domme bridge hoeft alleen een ethernet en voip te bridgen, is veel betrouwbaarder, een stuk goedkoper en verbruikt veel minder energie dat hun connecbox crap.

Maar goed, dat is nu te laat en nu moeten allerlei onbekende troep op hun netwerk toelaten.
30-07-2021, 20:57 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Rotsmoel:
Door Anoniem:
Door Briolet:
Ziggo heeft die niet, maar op het moment dat zij abonnementen van boven de 1 Gb aanbieden, zal Ziggo vast ook zulke modems leveren.i
Ziggo levert geen modems, die levert hopeloze modemrouters, en ik wil niet dat router gedrocht.
Gelukkig nog een hele oude Ubee modem hier zonder wifi/router meuk.

Die Ziggo Connectbox (modem-router) is inderdaad meuk maar je kan 'm prima in bridge zetten.
Haha @rotsmoel, eindelijk een post van je waar ik het van harte mee eens ben :-)

Laat je vaccineren! ;-)
03-08-2021, 18:23 door Anoniem
Ik heb een ECU engine controller van en VW Golf omgebouwd naar een router voor mijn internet verbinding. Werkt prima en is erg stabiel.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.