image

Belgisch nationaal cameraschild uitgebreid met duizenden ANPR-camera's

dinsdag 12 oktober 2021, 15:27 door Redactie, 16 reacties

Het Belgische nationale cameraschild is vorig jaar uitgebreid met duizenden camera's, zo laat de Belgische politie in het jaarverslag over 2020 weten. ANPR staat voor "automatic number plate recognition" en verwijst naar de inzet van camera's die kentekenplaten herkennen. Ze worden ingezet bij trajectcontroles en voor het herkennen van bijvoorbeeld gestolen voertuigen.

De Belgische politie beschikt al jaren over een "nationaal cameraschild" dat alle ANPR-camera's in het land verbindt met een centraal beheersysteem. Dit moet de politie in staat stellen om snel te reageren wanneer een "geseinde nummerplaat" wordt herkend. "Afgelopen jaar is het nationale cameraschild ANPR verder uitgebouwd. In 2020 komen er 3938 camera’s in aanmerking voor integratie in het nationale ANPR-netwerk", zo staat in het jaarverslag vermeld.

Vorig jaar oktober werd de AMS-databank (ANPR Managed Services), die tot dan in testomgeving draaide, overgezet naar een afgebakende technische operationele omgeving van een duizendtal camera’s en een afgebakende politionele gebruikersgroep van ongeveer 250 personen. "De evolutie naar een cameraschild met toenemende opties en gebruikers zal in stappen gebeuren. Het kloppend hart van dit geïntegreerde cameraschild is de AMS-databank", liet minister Verlinden van Binnenlandse Zaken eerder weten (pdf).

Vorig jaar maart werd bekend dat de ANPR-camera's in België meer dan een half miljoen foto's per dag maken, wat gemiddeld meer dan 3500 hits oplevert. In oktober van dat jaar stelde Verlinden dat het nationale gedeelte van het ANPR-netwerk in de voorgaande twaalf maanden 309.000 hits had opgeleverd. De ANPR-camera's die de Nederlandse politie gebruikt registreren 135 miljoen kentekens per maand.

Reacties (16)
12-10-2021, 15:45 door Anoniem
Big brother. En we laten het gewoon gebeuren.
12-10-2021, 15:59 door Anoniem
Goed bezig die Belgen!
Zouden er daar nou ook van die zeikers zijn die het de hele tijd over privacy hebben in plaats van over het opsporen
van misdadigers en overtreders?
12-10-2021, 16:15 door Anoniem
Ik kan niet goed rekenen hoor.
Maar de nl politie fotografeert dus 5 keer meer.
Niet slecht voor iets wat verboden is.
Maar er worden heel veel criminelen mee opgespoord,
Terroristen en pedofielen vindt je in NL niet meer, dankzij al die camera's.
12-10-2021, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Goed bezig die Belgen!
Zouden er daar nou ook van die zeikers zijn die het de hele tijd over privacy hebben in plaats van over het opsporen
van misdadigers en overtreders?

Ja, want 3500 / 500000 * 100 = 0.7% . Dus 99,3% is overbodig. Dat noem ik toch echt privacy invasie! En totaal niet in proporties met het beoogde doel. Dit is gewoon een controle staat maken.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, (https://onzetaal.nl/taaladvies/zoals-de-waard-is-vertrouwt-hij-zijn-gasten) en dat lijken overheden steeds meer te doen.

TheYOSH
12-10-2021, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem: Big brother. En we laten het gewoon gebeuren.

Kijkt U wel eens naar dat programma "Police Interceptors"?
Op net5 dacht ik.
Daar kun je precies zien wat de ANPR camera voor meerwaarde heeft.
Een goede zaak dus die een algemeen belang dient: verkeerscriminelen etc. van de weg halen
Nu U weer.....
12-10-2021, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem: Goed bezig die Belgen!
Zouden er daar nou ook van die zeikers zijn die het de hele tijd over privacy hebben in plaats van over het opsporen
van misdadigers en overtreders?
Beetje zeiken over Privacy is niet verkeerd, maar voor de rest mee eens
12-10-2021, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Big brother. En we laten het gewoon gebeuren.

Kijkt U wel eens naar dat programma "Police Interceptors"?
Op net5 dacht ik.
Daar kun je precies zien wat de ANPR camera voor meerwaarde heeft.
Een goede zaak dus die een algemeen belang dient: verkeerscriminelen etc. van de weg halen
Nu U weer.....

Ah meneer haalt zijn kennis van net5 tenminste dat denk net5 in ieder geval van tv, ja dat verklaard veel
12-10-2021, 17:58 door Anoniem
Ik vind dit geen fijne ontwikkeling. Alle burgers maar steeds fotograferen omdat de drugs per container en water gaat? En over Internet?
12-10-2021, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Big brother. En we laten het gewoon gebeuren.

Kijkt U wel eens naar dat programma "Police Interceptors"?
Op net5 dacht ik.
Daar kun je precies zien wat de ANPR camera voor meerwaarde heeft.
Een goede zaak dus die een algemeen belang dient: verkeerscriminelen etc. van de weg halen
Nu U weer.....

Ah meneer haalt zijn kennis van net5 tenminste dat denk net5 in ieder geval van tv, ja dat verklaard veel

Jammer dat U gelijk zo neerbuigend doet
Ik kom naar U toe toch aleen met een tip.
U zou dit progrmaa echt eens moeten zien.
Kom met rgumenten zou ik zeggen.
Het is op Spike
12-10-2021, 21:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goed bezig die Belgen!
Zouden er daar nou ook van die zeikers zijn die het de hele tijd over privacy hebben in plaats van over het opsporen
van misdadigers en overtreders?
Beetje zeiken over Privacy is niet verkeerd, maar voor de rest mee eens

Als een enkele Belg 'zeikt' over privacy raast er in Nederland een wervelstorm over hetzelfde. Afschuwelijke aanstellers zijn wij, Nederlanders, aan wie de luxe van onze extreme vrijheid niet is besteed. Van mij mag er aan elke lantaarnpaal een ANPR camera komen hangen en wel liever gisteren dan vandaag.
Alleen al vanuit het oogpunt van de WVW:
Ik kijk uit op een druk verkeersplein (rotonde) vanaf 4 hoog. Als ik bij elkaar sprokkel wat voor ashole gedrag ik daar op basis van toevallig uit mijn huiskamerraam kijken al zie en hoor (venijnig claxoneren) zakt menig persoon de broek af. Het lijkt wel of de agressie sinds opheffing van de Corona lockdown etc. is toegenomen. Het kan natuurlijk zo zijn dat het mij nu extra opvalt omdat de verkeersintensiteit weer hetzelfde is als pakweg een jaar terug, maar toch.... te bedenken dat dit zo'n 12 uur per dag, 365 dagen per jaar doorgaat. Echt, het is vaker te idioot voor woorden wat ik zie dan: "och, dat ken ik al van zien".
Nogmaals: Met betrekking tot NL (want daar heb ik het over) Graag duizenden camera' s erbij, want dat verkeersplein waar ik naar kijk is natuurlijk niet uniek, daar zijn er uiteraard misschien wel duizenden van in heel Nederland.

Oh en daarna wel substantieel gebruiken voor handhaving want anders is de investering veel te duur.
12-10-2021, 22:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kan niet goed rekenen hoor.
Maar de nl politie fotografeert dus 5 keer meer.
Niet slecht voor iets wat verboden is.
Maar er worden heel veel criminelen mee opgespoord,
Terroristen en pedofielen vindt je in NL niet meer, dankzij al die camera's.
Hebben die dan een kentekenplaat?
13-10-2021, 09:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goed bezig die Belgen!
Zouden er daar nou ook van die zeikers zijn die het de hele tijd over privacy hebben in plaats van over het opsporen
van misdadigers en overtreders?

Ja, want 3500 / 500000 * 100 = 0.7% . Dus 99,3% is overbodig. Dat noem ik toch echt privacy invasie! En totaal niet in proporties met het beoogde doel. Dit is gewoon een controle staat maken.

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, (https://onzetaal.nl/taaladvies/zoals-de-waard-is-vertrouwt-hij-zijn-gasten) en dat lijken overheden steeds meer te doen.

TheYOSH

"Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten". Interessant uitspraak blijf ik dat vinden. Deze werkt 2 kanten op...
13-10-2021, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Big brother. En we laten het gewoon gebeuren.

Kijkt U wel eens naar dat programma "Police Interceptors"?
Op net5 dacht ik.
Daar kun je precies zien wat de ANPR camera voor meerwaarde heeft.
Een goede zaak dus die een algemeen belang dient: verkeerscriminelen etc. van de weg halen
Nu U weer.....

Een programma gemaakt voor en door de politie. Niet voor het een of ander, maar een kind van drie weet dat de eerste regel van PR is om je successen breed uit te meten en alle mislukkingen zo ver mogelijk buiten beeld te houden en dat dergelijke PR-programma's dus geen objectieve afbeelding van alle gebeurtenissen zijn. Een toeslagenaffaire o.i.d. zul je in die programma's niet zien. Betekent dat ook dat die niet bestaan...?

Overigens: Cameraschild het staat er bij en kijkt er naar.
13-10-2021, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik kan niet goed rekenen hoor.
Maar de nl politie fotografeert dus 5 keer meer.
Niet slecht voor iets wat verboden is.
Maar er worden heel veel criminelen mee opgespoord,
Terroristen en pedofielen vindt je in NL niet meer, dankzij al die camera's.
Hebben die dan een kentekenplaat?

Jazeker. Maar de echte giller zijn de slimsten in de georganiseerde misdaad. Die hebben ook een kentekenplaat. Een gestolen op naam van iemand anders wel te verstaan...
14-10-2021, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem: Goed bezig die Belgen!
Zouden er daar nou ook van die zeikers zijn die het de hele tijd over privacy hebben in plaats van over het opsporen
van misdadigers en overtreders?
Nee, die durven dat nu al niet meer, met het oog op pakweg 2028, wanneer tegenspraak met terugwerkende kracht strafbaar zal zijn.
24-09-2022, 23:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Big brother. En we laten het gewoon gebeuren.

Kijkt U wel eens naar dat programma "Police Interceptors"?
Op net5 dacht ik.
Daar kun je precies zien wat de ANPR camera voor meerwaarde heeft.
Een goede zaak dus die een algemeen belang dient: verkeerscriminelen etc. van de weg halen
Nu U weer.....
Tot de foute mensen toegang krijgen tot die gegevens. Stel de Rusland via een hack, of een infiltrant, ongemerkt toegang krijgt tot het systeem en die info gebruikt om tegenstanders op te sporen en uit de weg te ruimen. Om een conservatief moslimland toegang heeft tot camera's (aan kerken, moskeeën, bepaald soort clubs,...) zodat ze weten wie bepaalde politieke, sexsuele of andere voorkeuren heeft,...
Ik denk dat je in het Rusland van Poetin niet graag zou hebben dat er overal camera's hangen die je hele doen en laten volgen.
Of stel dat Hitler beschikking had over dergelijk informatienetwerk,...
En eigenlijk moet je er van uit gaan dat zo iemand misschien nog wel eens op staat....
Zolang de mensen die toegang hebben tot de gegevens ter goeder trouw zijn is er geen probleem.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.