image

NFI: data in Tesla's bevat schat aan informatie voor strafrechtelijke onderzoeken

donderdag 21 oktober 2021, 09:38 door Redactie, 47 reacties

De data die in Tesla's is opgeslagen bevat een schat aan informatie voor strafrechtelijke onderzoeken, zo stelt het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Onderzoekers van het NFI lukte het om gecodeerde rijgegevens die Tesla opslaat in haar auto's uit te lezen, te vertalen en te publiceren.

De auto’s slaan onder andere informatie op over de werking van rijhulpsystemen zoals de Autopilot, maar ook voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. Tesla heeft op afstand toegang tot de gegevens die periodiek vanuit de auto naar de fabrikant worden gestuurd. Met de gegevens zegt Tesla de producten te verbeteren en storingen te verhelpen.

De gegevens worden in gecodeerde logbestanden opgeslagen. "Tesla verstrekt gegevens na een vordering van de rechtbank of het Openbaar Ministerie", zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI. Het instituut is het nu gelukt om zelf data uit de modellen S, Y, X en 3 te verkrijgen. "We hebben helemaal geanalyseerd hoe het registratiesysteem werkt, onder andere door de software in detail uit te pluizen", merkt Hoogendijk op.

Volgens de onderzoeker is het belangrijk om te weten welke data de auto allemaal opslaat, zodat justitie weet welke gegevens het kan vorderen en hoe exact die gegevens kloppen met de werkelijkheid. "Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel", gaat Hoogendijk verder.

Het NFI weet niet of er ook andere voertuigfabrikanten zijn die gegevens op een dergelijk detailniveau over lange perioden registreren. "Als we beter zouden weten welke gegevens autofabrikanten allemaal opslaan, kan er ook gerichter gevorderd worden via de rechtbank of door het Openbaar Ministerie", aldus Hoogendijk. De onderzoeker vindt dat er internationale wet- en regelgeving moet komen om autofabrikanten transparanter te laten zijn over welke gegevens worden opgeslagen.

Reacties (47)
21-10-2021, 09:54 door Anoniem
Precies hierom zijn 'analoge' oldtimer koestert en voorlopig door blijft rijden op LPG en niet meedoet aan die electrische hype.
21-10-2021, 10:04 door Anoniem
Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
21-10-2021, 10:06 door [Account Verwijderd]
Draait er ook nog iets mee om alle gesprekken op te nemen in de cabine.
Dan kunnen ze er een tv serie van maken zo als ze nu hebben van vliegtuig ongelukken.
Tesla ongelukken. Met allerlei deskundige die uitzoeken waar en wanneer het fout ging.
21-10-2021, 10:15 door Anoniem
Als de AP nou eens naar deze dataverzameldrift zou kijken ipv het NFI, dan komen we misschien nog eens ergens qua grondrechten en rechtstaat.
21-10-2021, 10:25 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.
21-10-2021, 10:54 door Anoniem
Een Tesla is dus een uitvergrootte smartphone op wielen.
21-10-2021, 10:57 door Anoniem
Door BertG.: Draait er ook nog iets mee om alle gesprekken op te nemen in de cabine.
Dan kunnen ze er een tv serie van maken zo als ze nu hebben van vliegtuig ongelukken.
Tesla ongelukken. Met allerlei deskundige die uitzoeken waar en wanneer het fout ging.

Hadden ze vroeger een TV programma van Taxe met Maarten Spanjer (voor de jonkies onder ons). Toen kan je het over alles hebben en kraaide er geen haan naar. Nu 1 verkeerde opmerking en je wordt online met een # afgeslacht.

Snelheden is wel een gevaarlijke ding. Hoe waar is de data en geeikt. Daar kan dan nog wel eens discussie over komen, vermoed ik?
21-10-2021, 11:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.

Geen probleem mee als Justitie het vordert in bepaalde omstandigheden, ook al zijn het vrij weinig doden (600 totaal per jaar ongeveer) dus is het niet zo'n extreem groot probleem imho. Moet je eens kijken hoeveel mensen dood gaan elk jaar aan vallen, slecht voedsel, vergiftiging door industrie en verkeer, etc.

Wat mij tegenstaat is dat Tesla vind alles maar te mogen harvesten.
21-10-2021, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.

Er zitten 2 kanten aan dit verhaal. Voor bewijs van schuld/onschuld/mankement is het mooi. Aan de andere kant bestaat er inderdaad iets dat Privacy heet. Er zullen voor Tesla vast goede argumenten zijn om deze gegevens te verzamelen, maar de EU zou vragen moeten stellen en evt. beperkingen op moeten leggen m.b.t. de verzamelde gegevens, de bewaartijd en de koppeling aan een voertuig, tijd en locatie. Tesla hoeft niet van zijn klanten een heel logboek van bewegingen bij te houden, waardoor iemands gangen over langere tijd herleid kunnen worden.
21-10-2021, 11:33 door [Account Verwijderd]
Prima! Goed nieuws!

Een handvat erbij voor het NFI om gegevensverzameling ten behoeve van bewijsvoering efficiënter te laten plaatsvinden.
Nu hoeven ze niet meer de vertragende procedure van het vorderen van gegevens bij Tesla uit te voeren.

Mijn complimenten voor het Nederlands Forensich Instituut dat ze hierin zijn geslaagd!
En ik spreek de hoop uit dat zij erin slagen deze kennis ook te kunnen gaan uitoefenen om deze data aan andere merken motorvoertuigen te onttrekken die bij een conflictsituatie binnen de kaders van de Wegen Verkeers Wetgeving of het Burgerlijk Wetboek waren betrokken.

Een zeer actueel voorbeeld (vandaag) waarbij die data van belang zou zijn is dit:
https://nos.nl/artikel/2402468-automobilist-15-rijdt-in-op-stilstaande-politieauto
21-10-2021, 11:47 door majortom - Bijgewerkt: 21-10-2021, 11:48
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.
Dit betreft een voorbeeld waarbij het in je voordeel werkt. Alleen die data zal niet enkel voor verkeerssituaties worden gebruikt. Allerlei instanties zullen hier graag op aansluiten en er hun voordeel mee willen doen (inclusief Tesla zelf). Je zou niet moeten willen dat een commercieel bedrijf toegang heeft tot dit soort gegevens: het is wachten op het moment dat ze dit bedrijfseconomisch gaan exploiteren, met alle gevolgen van dien.
21-10-2021, 11:50 door majortom - Bijgewerkt: 21-10-2021, 11:54
Door Ard van Wiersum: Prima! Goed nieuws!

Een handvat erbij voor het NFI om gegevensverzameling ten behoeve van bewijsvoering efficiënter te laten plaatsvinden.
Nu hoeven ze niet meer de vertragende procedure van het vorderen van gegevens bij Tesla uit te voeren.

Mijn complimenten voor het Nederlands Forensich Instituut dat ze hierin zijn geslaagd!
En ik spreek de hoop uit dat zij erin slagen deze kennis ook te kunnen gaan uitoefenen om deze data aan andere merken motorvoertuigen te onttrekken die bij een conflictsituatie binnen de kaders van de Wegen Verkeers Wetgeving of het Burgerlijk Wetboek waren betrokken.
Crappy implementatie dus van Tesla. Blijkbaar worden de gegevens wel gecodeerd opgeslagen. maar niet beveiligd door voldoende sterke encryptie.Ik vraag me in het kader dan ook af hoe de integriteit van deze gegevens wordt geborgd: als je dit in een rechtzaak wil gebruiken zal al snel het antwoord komen dat er met de data is gerommeld cq dat deze niet klopt.
21-10-2021, 11:53 door [Account Verwijderd]
Maar als er verzekering je korting geeft wanneer je al je gegevens wilt doorgeven zo als de snelheid, route en locatie, dan zijn de reacties niet meer te tellen wegens schending van je privacy.
En nou vinden ze het schitterend.
Zelf denk ik ook wel dat dit heel nuttig kan zijn om er achter te komen waar iemand mee bezig was.
21-10-2021, 12:50 door Anoniem
Check ook deze aflevering van Cyberhelden, gaat over het NFI en hebben ze het ook even over Tesla's: https://www.cyberhelden.nl/episodes/episode-28/
21-10-2021, 13:02 door [Account Verwijderd]
Door majortom:
Door Ard van Wiersum: Prima! Goed nieuws!

Een handvat erbij voor het NFI om gegevensverzameling ten behoeve van bewijsvoering efficiënter te laten plaatsvinden.
Nu hoeven ze niet meer de vertragende procedure van het vorderen van gegevens bij Tesla uit te voeren.

Mijn complimenten voor het Nederlands Forensich Instituut dat ze hierin zijn geslaagd!
En ik spreek de hoop uit dat zij erin slagen deze kennis ook te kunnen gaan uitoefenen om deze data aan andere merken motorvoertuigen te onttrekken die bij een conflictsituatie binnen de kaders van de Wegen Verkeers Wetgeving of het Burgerlijk Wetboek waren betrokken.
Crappy implementatie dus van Tesla. Blijkbaar worden de gegevens wel gecodeerd opgeslagen. maar niet beveiligd door voldoende sterke encryptie.Ik vraag me in het kader dan ook af hoe de integriteit van deze gegevens wordt geborgd: als je dit in een rechtzaak wil gebruiken zal al snel het antwoord komen dat er met de data is gerommeld cq dat deze niet klopt.

@ Majortom,

Waarom vermoed je dat de encryptie onvoldoende is?
Het is best mogelijk, neen zelfs heel waarschijnlijk, dat het NFI bewezen goede white hat hackers in dienst heeft of contracteert, en daarom deze encryptie, ook als zij sterk is juist daarom hebben kunnen breken.

Vergis je er niet in dat het NFI de schakel is om gegevens te verzamelen die van belang zijn voor een juridische procedure en dat zij om dit belangrijke verantwoordelijkheidsniveau te bestendigen, specialisten (1) nodig heeft om dit te onderhouden.

(1)
Forensich onderzoeker word je niet zomaar en deze mensen zijn allemaal gespecialiseerd in een van de vele takken van de forensische wetenschappen.
21-10-2021, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.

> Er zijn al teveel verkeershufters
- kun je oplossen met een dashcam. gewoon met een sd kaartje dus.

> U reed minstens 150 km/u
- Als je voor de rechter staat moet er overtuigend bewijs zijn: wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc. werkt prima.

> Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.
- Jawel hoor:
Zoals wel eens vaker uitgelegd is, het gaat niet om de voordelen.
Het gaat om de nadelen wanneer er stront aan de knikker is. Dus wat kan Tesla, De roverheid, een hacker met de data wanneer ze deze data hebben?

Voorbeeldje dan maar:
Stel: Een Synagoge houdt de informatie van haar bezoekers bij: Naam, adres, bsn?
Dit is makkelijk voor wanneer ze een brief willen sturen toch?

Totdat er een idioot die data in handen krijgt, weet je nog?

Dus stop AUB met het goedpraten van massale dataverzameling en de inbreuk op onze privacy. Lees je eens in waarom er zoiets als privacy is en vooral wat het is.
21-10-2021, 13:36 door majortom - Bijgewerkt: 21-10-2021, 13:47
Door Ard van Wiersum:
Door majortom:
Door Ard van Wiersum: Prima! Goed nieuws!

Een handvat erbij voor het NFI om gegevensverzameling ten behoeve van bewijsvoering efficiënter te laten plaatsvinden.
Nu hoeven ze niet meer de vertragende procedure van het vorderen van gegevens bij Tesla uit te voeren.

Mijn complimenten voor het Nederlands Forensich Instituut dat ze hierin zijn geslaagd!
En ik spreek de hoop uit dat zij erin slagen deze kennis ook te kunnen gaan uitoefenen om deze data aan andere merken motorvoertuigen te onttrekken die bij een conflictsituatie binnen de kaders van de Wegen Verkeers Wetgeving of het Burgerlijk Wetboek waren betrokken.
Crappy implementatie dus van Tesla. Blijkbaar worden de gegevens wel gecodeerd opgeslagen. maar niet beveiligd door voldoende sterke encryptie.Ik vraag me in het kader dan ook af hoe de integriteit van deze gegevens wordt geborgd: als je dit in een rechtzaak wil gebruiken zal al snel het antwoord komen dat er met de data is gerommeld cq dat deze niet klopt.

@ Majortom,

Waarom vermoed je dat de encryptie onvoldoende is?
Het is best mogelijk, neen zelfs heel waarschijnlijk, dat het NFI bewezen goede white hat hackers in dienst heeft of contracteert, en daarom deze encryptie, ook als zij sterk is juist daarom hebben kunnen breken.

Vergis je er niet in dat het NFI de schakel is om gegevens te verzamelen die van belang zijn voor een juridische procedure en dat zij om dit belangrijke verantwoordelijkheidsniveau te bestendigen, specialisten (1) nodig heeft om dit te onderhouden.

(1)
Forensich onderzoeker word je niet zomaar en deze mensen zijn allemaal gespecialiseerd in een van de vele takken van de forensische wetenschappen.
Wanneer het NFI in staat zou zijn om de encryptie te breken, dan nog of is de toegepaste encryptie dus onvoldoende of is het sleutelmateriaal onvoldoende beveiligd. Ik verwacht dat de "codering" niets meer is is dan obfuscation, dus geen encryptie cq een verouderde, met brute force te kraken, encryptie standaard. Het NFI acht ik niet in staat om echt goede encryptie (iets als AES-256 met goede cipher/padding mode) te kraken. Wordt tot op heden niet gezien als te breken. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Encryption_Standard:
At present, there is no known practical attack that would allow someone without knowledge of the key to read data encrypted by AES when correctly implemented.
21-10-2021, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.
Precies, daar gaat het nu om. Maar wie garandeert niet dat er misbruik wordt gemaakt en dat onschuldigen straks achter de tralies belanden omdat een democratische overheid is vervangen door een nieuw soort Nazi-regime? We hoeven maar eens te denken wat er met de Persoonsbewijzen is gebeurd toen de Duitsers het in 40-45 voor het zeggen kregen!
21-10-2021, 13:45 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.

> Er zijn al teveel verkeershufters
- kun je oplossen met een dashcam. gewoon met een sd kaartje dus.

> U reed minstens 150 km/u
- Als je voor de rechter staat moet er overtuigend bewijs zijn: wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc. werkt prima.

> Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.
- Jawel hoor:
Zoals wel eens vaker uitgelegd is, het gaat niet om de voordelen.
Het gaat om de nadelen wanneer er stront aan de knikker is. Dus wat kan Tesla, De roverheid, een hacker met de data wanneer ze deze data hebben?

Voorbeeldje dan maar:
Stel: Een Synagoge houdt de informatie van haar bezoekers bij: Naam, adres, bsn?
Dit is makkelijk voor wanneer ze een brief willen sturen toch?

Totdat er een idioot die data in handen krijgt, weet je nog?

Dus stop AUB met het goedpraten van massale dataverzameling en de inbreuk op onze privacy. Lees je eens in waarom er zoiets als privacy is en vooral wat het is.

Het betreft geen massale dataverzameling, maar tot een enkel voertuig doelgerichte beperkte dataverzameling die het NFI op last van de Officier van Justitie kan (en bevoegd is daartoe) vorderen bij Tesla, en dat nu niet meer hoeft te doen.

Suggestie: verdiep je eerst eens in de werkwijze, verplichtingen, beperkingen en bevoegdheden van het NFI.
21-10-2021, 13:46 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Zeg dat. ik reed laatst in een trajectcontrole gebied max 100 (overdag dus geen 120) zit er een malloot te pushen achter me. En dan rij je al tegen het randje..Wat bezielt die mensen en hij kon er links gewoon langs.
21-10-2021, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters
Precies. We kunnen er op wachten dat er hier weer allerlei figuren gaan steigeren over privacy maar waar het gewoon
om gaat is dat als er een ongeluk gebeurd is waar grove schuld bij vermoed wordt, justitie informatie mag verzamelen
en het is een heel goede zaak als die gewoon feitelijk en juist is zodat men niet hoeft af te gaan op wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc.

Stel nou dat je voor de rechter staat tegenover een officier van justitie die stelt "U reed minstens 150 km/u" terwijl de
data aangeeft dat het 115 km/u was. Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.

Geen probleem mee als Justitie het vordert in bepaalde omstandigheden, ook al zijn het vrij weinig doden (600 totaal per jaar ongeveer) dus is het niet zo'n extreem groot probleem imho. Moet je eens kijken hoeveel mensen dood gaan elk jaar aan vallen, slecht voedsel, vergiftiging door industrie en verkeer, etc.

Wat mij tegenstaat is dat Tesla vind alles maar te mogen harvesten.

Er gaan er 1500 per jaar dood door zelfmoord... over prioriteiten gesproken.
21-10-2021, 14:22 door Anoniem

De data die in Tesla's is opgeslagen bevat een schat aan informatie voor strafrechtelijke onderzoeken, zo stelt het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Onderzoekers van het NFI lukte het om gecodeerde rijgegevens die Tesla opslaat in haar auto's uit te lezen, te vertalen en te publiceren.


De auto’s slaan onder andere informatie op over de werking van rijhulpsystemen zoals de Autopilot, maar ook voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. Tesla heeft op afstand toegang tot de gegevens die periodiek vanuit de auto naar de fabrikant worden gestuurd. Met de gegevens zegt Tesla de producten te verbeteren en storingen te verhelpen.

Ehhhh, is dit niet strijdig met de AVG / GDPR??
21-10-2021, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem:
> Er zijn al teveel verkeershufters
- kun je oplossen met een dashcam. gewoon met een sd kaartje dus.
Dat zit allang in een Tesla. Hij neemt voortdurend al het beeld rondom de auto op en als er een ongeluk gebeurt
kun je dat bevriezen en de laatste opnamen bekijken op het scherm en opslaan op een USB stick.
Dat komt heel goed van pas bij ongelukken zowel van de auto zelf als in de buurt ervan.
Kijk maar eens op Youtube daar vind je kanalen die hier helemaal mee gevuld zijn.

> U reed minstens 150 km/u
- Als je voor de rechter staat moet er overtuigend bewijs zijn: wazige input zoals
getuigenverklaringen, waargenomen schade en remsporen, etc. werkt prima.

> Dan ben je er ineens vast niet meer zo tegen.
- Jawel hoor:
Zoals wel eens vaker uitgelegd is, het gaat niet om de voordelen.
Het gaat om de nadelen wanneer er stront aan de knikker is. Dus wat kan Tesla, De roverheid, een hacker met de data wanneer ze deze data hebben?
De een zijn nadeel is de ander zijn voordeel. Als je iets fout gedaan hebt en dat kan hiermee worden aangetoond
dan vind je het wellicht niet zo leuk, maar anderen (de benadeelden) vinden het dan weer niet zo leuk als jij
staat te liegen en daarmee weg komt.
21-10-2021, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: Er zullen voor Tesla vast goede argumenten zijn om deze gegevens te verzamelen, maar de EU zou vragen moeten stellen en evt. beperkingen op moeten leggen m.b.t. de verzamelde gegevens, de bewaartijd en de koppeling aan een voertuig, tijd en locatie. Tesla hoeft niet van zijn klanten een heel logboek van bewegingen bij te houden, waardoor iemands gangen over langere tijd herleid kunnen worden.
De reden dat ze dit verzamelen is dat ze input nodig hebben voor de AI van een volledig zelfrijdende auto in de toekomst.
En als er een ernstig ongeluk gebeurt waarbij de auto wellicht betere bescherming had kunnen bieden, wil men graag
de parameters van dat ongeluk (snelheden/versnellingen/richtingen) weten als input voor het ontwerpproces.

Dat hoeft helemaal niet aan specifieke namen van klanten gekoppeld te worden, en dat gebeurt vast ook niet.
Maar veel leuker is het om er hier over te leuteren alsof Elon Musk precies wil weten waar jij rijdt!
21-10-2021, 15:15 door Anoniem
Door Ard van Wiersum: Prima! Goed nieuws!

Een handvat erbij voor het NFI om gegevensverzameling ten behoeve van bewijsvoering efficiënter te laten plaatsvinden.
Nu hoeven ze niet meer de vertragende procedure van het vorderen van gegevens bij Tesla uit te voeren.

Mijn complimenten voor het Nederlands Forensich Instituut dat ze hierin zijn geslaagd!
En ik spreek de hoop uit dat zij erin slagen deze kennis ook te kunnen gaan uitoefenen om deze data aan andere merken motorvoertuigen te onttrekken die bij een conflictsituatie binnen de kaders van de Wegen Verkeers Wetgeving of het Burgerlijk Wetboek waren betrokken.

Een zeer actueel voorbeeld (vandaag) waarbij die data van belang zou zijn is dit:
https://nos.nl/artikel/2402468-automobilist-15-rijdt-in-op-stilstaande-politieauto
Iets teveel GTA gedaan waarschijnlijk....
21-10-2021, 15:17 door Anoniem
Door majortom:
Door Ard van Wiersum: Prima! Goed nieuws!

Een handvat erbij voor het NFI om gegevensverzameling ten behoeve van bewijsvoering efficiënter te laten plaatsvinden.
Nu hoeven ze niet meer de vertragende procedure van het vorderen van gegevens bij Tesla uit te voeren.

Mijn complimenten voor het Nederlands Forensich Instituut dat ze hierin zijn geslaagd!
En ik spreek de hoop uit dat zij erin slagen deze kennis ook te kunnen gaan uitoefenen om deze data aan andere merken motorvoertuigen te onttrekken die bij een conflictsituatie binnen de kaders van de Wegen Verkeers Wetgeving of het Burgerlijk Wetboek waren betrokken.
Crappy implementatie dus van Tesla. Blijkbaar worden de gegevens wel gecodeerd opgeslagen. maar niet beveiligd door voldoende sterke encryptie.Ik vraag me in het kader dan ook af hoe de integriteit van deze gegevens wordt geborgd: als je dit in een rechtzaak wil gebruiken zal al snel het antwoord komen dat er met de data is gerommeld cq dat deze niet klopt.
Ietwat voorbarige conclusie. Bij NFI hebben ze de kennis en middelen om encryptietechnologie te breken. Onderschat de kracht niet die NFI in huis heeft.
21-10-2021, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Nou dus tesla is een vorm van gedrags auto
dus je kunt het merk veranderen in een facebook auto
het heeft niets meer met auto rijden te maken,men is gefocused op
het menselijk gedrag en dat is schadelijk,want spontaan of on-nadenkend
gedrag heeft niets met criminaliteit te maken of hufterigheid,de mens moet perfect zijn
het streven naar de supermens,want het gedrag wordt 24-7 gecontroleerd door
de digitale infra-structuur en slimme devices.

NLNU2021
21-10-2021, 16:25 door Anoniem
Een vraag die in me opkomt nu is of deze gegevensverzameling ook correct in de voorwaarden staat en of het duidelijk is dat gebruikers die gegevens delen met Tesla.
21-10-2021, 16:43 door Anoniem
Het Alles', het nieuwe boek van Dave Eggers

The Matrix
21-10-2021, 17:20 door majortom
Door Anoniem: Het Alles', het nieuwe boek van Dave Eggers

The Matrix
Thanks, meteen besteld. Vervolg op De Cirkel, ben benieuwd :-)
21-10-2021, 18:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Nou dus tesla is een vorm van gedrags auto
dus je kunt het merk veranderen in een facebook auto
het heeft niets meer met auto rijden te maken,men is gefocused op
het menselijk gedrag en dat is schadelijk,want spontaan of on-nadenkend
gedrag heeft niets met criminaliteit te maken of hufterigheid,de mens moet perfect zijn
het streven naar de supermens,want het gedrag wordt 24-7 gecontroleerd door
de digitale infra-structuur en slimme devices.

NLNU2021

Hoe komen de mensen hier toch op die rare gedachtenkronkels die totaal paranoide lijken?
Dat iets wordt vastgelegd betekent toch helemaal niet dat er ook op wordt gestuurd?
En men streeft wellicht helemaal niet naar een supermens, maar eerder naar een superauto die kan omgaan met alle domme fouten van de normale mens.
Maar dan moet je die fouten wel eerst kennen.

Ook zie je aan de bovenstaande reacties tesamen dat er weer sprake is van een groot boter-op-het-hoofd gehalte: men wil graag dat de auto bewijs levert voor het eigen correcte handelen, maar als de auto bewijst dat men een fout heeft gemaakt dan is het ineens niet goed. Dan is het een controlemaatschappij en wil de maker een supermens.

Nou ik zie dat zo: een controlemaatschappij is PRIMA als daarmee de misdaden van bepaalde mensen aan de kaak gesteld worden, die mensen die nu vinden dat ze zelf mogen bepalen wat ze doen en of ze zich aan de wet houden, zonder op de vingers gekeken te worden "want privacy".
Privacy betekent NIET "de overheid kan niet zien dat ik de regels aan mijn laars lap". Daar mag je gewoon verantwoordelijk voor gehouden worden, en al helemaal als je daarmee de belangen van anderen schaadt (waar het natuurlijk om gaat als je auto gegevens gelogd heeft die je niet goed uitkomen in je kletsverhaal rond de reden van een ongeval waar een wederpartij bij betrokken is).
21-10-2021, 18:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Zeg dat. ik reed laatst in een trajectcontrole gebied max 100 (overdag dus geen 120) zit er een malloot te pushen achter me. En dan rij je al tegen het randje..Wat bezielt die mensen en hij kon er links gewoon langs.
In de meeste en/of belangrijkste trajectcontrolegebieden kan je er ook gewoon rechts langs, dus ik snap die malloot ook niet.
21-10-2021, 20:11 door John777
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Eens, alles meten wat er te meten valt. Inclusief het aantal alcoholische drankjes wat je per week thuis drinkt, want dat is helemaal niet goed voor je zoals je weet. Daar moeten we ook wat mee.
21-10-2021, 20:30 door Anoniem
Door majortom:
Door Ard van Wiersum: Prima! Goed nieuws!

Een handvat erbij voor het NFI om gegevensverzameling ten behoeve van bewijsvoering efficiënter te laten plaatsvinden.
Nu hoeven ze niet meer de vertragende procedure van het vorderen van gegevens bij Tesla uit te voeren.

Mijn complimenten voor het Nederlands Forensich Instituut dat ze hierin zijn geslaagd!
En ik spreek de hoop uit dat zij erin slagen deze kennis ook te kunnen gaan uitoefenen om deze data aan andere merken motorvoertuigen te onttrekken die bij een conflictsituatie binnen de kaders van de Wegen Verkeers Wetgeving of het Burgerlijk Wetboek waren betrokken.
Crappy implementatie dus van Tesla. Blijkbaar worden de gegevens wel gecodeerd opgeslagen. maar niet beveiligd door voldoende sterke encryptie.Ik vraag me in het kader dan ook af hoe de integriteit van deze gegevens wordt geborgd: als je dit in een rechtzaak wil gebruiken zal al snel het antwoord komen dat er met de data is gerommeld cq dat deze niet klopt.

Tenminste iemand die het snapt.m.b.t. de zwakke versleuteling maar de data zal alleen maar gebruikt worden als ondersteunende bewijslast en iemand wordt niet veroordeeld op basis van deze data alleen.
21-10-2021, 20:35 door Anoniem
Door John777:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Eens, alles meten wat er te meten valt. Inclusief het aantal alcoholische drankjes wat je per week thuis drinkt, want dat is helemaal niet goed voor je zoals je weet. Daar moeten we ook wat mee.

Als er gemeten kan worden hoeveel alcoholische drankjes men thuis drinkt alvorens in de auto te stappen ben
ik daar HELEMAAL voor! Ik vind de veiligheid van de rest van de mensen op straat namelijk veel belangrijker dan
het ego van de privacy fanaat die vindt dat hij dat zelf wel uitmaakt.
21-10-2021, 21:31 door Anoniem
Door John777:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Eens, alles meten wat er te meten valt. Inclusief het aantal alcoholische drankjes wat je per week thuis drinkt, want dat is helemaal niet goed voor je zoals je weet. Daar moeten we ook wat mee.

Jullie moeten echt het boek 'Je hebt wel iets te verbergen' van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis eens lezen.
Na het lezen van dit boek hier, in dit topic, nog eens reaguren.
22-10-2021, 00:06 door Anoniem
Op basis van welke wetgeving mag het NFI mijn tesla uitlezen, en wanneer?? Ik ben een overeenkomst aangegaan met Tesla, zij bieden mij een dienst, vooral voor autopilot, en die willen ze graag verbeteren adv life data. En ik snap dat ze dan veel data willen analyseren. Maar wtf heeft het nfi hier iets mee van doen? Omdat ze zo slim zijn de data te kunnen STELEN?? Want dat is het. Ongevraagd data van een Tesla analyseren blijft naar mijn idee diefstal, ongeacht of de security van mijn tesla goed is of niet. Ook bij een ongeval, onafhankelijk of het mijn fout is of niet, moet het niet zomaar kunnen dat ze mijn data zomaar uit mijn tesla jatten.
22-10-2021, 00:29 door Anoniem
Prima als er anonieme gegevens worden verzameld om iets, een machine, beter en veiliger te laten functioneren. Het wordt wat anders als die gegevens te herleiden zijn tot een enkel persoon (welk gerechtvaardigde grondslag dient dat?), hetgeen verklaard wordt door een opsporings/onderzoeksdienst die wenst te weten wat precies gericht op te vragen over een individu, hetgeen aantoont dat bepaalde gegevens gekoppeld zijn aan een uniek identificeerbaar persoon. Dat is een brug te ver, want er zijn meer dan genoeg andere opsporingstechnieken en waarheidsvinding technieken aanwezig. Het voert te ver om dat over te laten aan de computerregistraties van een derde partij, commercieel ook nog. Onafhankelijk sporenonderzoek heeft namelijk een onmiskenbaar juridisch voordeel: onafhankelijk. Een maatschappij die afhankelijk wordt van de bevindingen van een commerciële derde partij is niet langer onafhankelijk, maar commercieel beïnvloedbaar.
Commerciële/politieke belangen mengen met vrouwe Justitia is een absolute no go. Iemand die dat niet snapt, snapt de essentie van trias politica niet, en de werkelijke reden waarom dat ooit in ons bestaan geroepen is.
22-10-2021, 08:46 door Bitje-scheef
Het gaat erom dat de data niet in verkeerde handen valt. Als justitie dit opeist (kopie data) nav een ongeluk of andere misdaad heb ik hier totaal geen problemen mee. Een rechter neemt dan de beslissing of de data rechtmatig wordt verwerkt. Kortom gebonden aan een wet en een toetsing.

Waar ik wel problemen mee heb is dat Tesla de data verkoopt aan een partij en hier commercieel mee aan de haal gaat zonder anonimiseren. Kortom lastigvallen zonder mijn toestemming.
22-10-2021, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem: Op basis van welke wetgeving mag het NFI mijn tesla uitlezen, en wanneer?? Ik ben een overeenkomst aangegaan met Tesla, zij bieden mij een dienst, vooral voor autopilot, en die willen ze graag verbeteren adv life data. En ik snap dat ze dan veel data willen analyseren. Maar wtf heeft het nfi hier iets mee van doen?
Als jij met je Tesla iemand dood rijdt, en het OM besluit om daar een zaak van de maken, dan heeft het NFI de
mogelijkheid om feitelijke gegevens uit je Tesla uit te lezen. Ook als jij dat niet wilt of het daar niet mee eens bent.
22-10-2021, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem: Op basis van welke wetgeving mag het NFI mijn tesla uitlezen, en wanneer?? Ik ben een overeenkomst aangegaan met Tesla, zij bieden mij een dienst, vooral voor autopilot, en die willen ze graag verbeteren adv life data. En ik snap dat ze dan veel data willen analyseren. Maar wtf heeft het nfi hier iets mee van doen? Omdat ze zo slim zijn de data te kunnen STELEN?? Want dat is het. Ongevraagd data van een Tesla analyseren blijft naar mijn idee diefstal, ongeacht of de security van mijn tesla goed is of niet. Ook bij een ongeval, onafhankelijk of het mijn fout is of niet, moet het niet zomaar kunnen dat ze mijn data zomaar uit mijn tesla jatten.
Dan zou ik mij toch maar eens wat meer gaan verdiepen in de huidige wetgeving omtrent dit onderwerp.

Bij een aanrijding bijv. mag men nu ook al uw mobiele telefoon vorderen om vast te stellen of u niet met uw telefoon bezig was en daarmee schuld hebt aan of veroorzaker bent van het ongeval.
Daarnaast is de wetgeving nu al zo dat alle beschikbare data te vorderen is. U, als eigenaar van de data wordt niets gevraagd, de vordering wordt gedaan bij het bedrijf die de data in bezit heeft.
Uw toestemming wordt niet gevraagd en is niet noodzakelijk.
22-10-2021, 10:37 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Waar ik wel problemen mee heb is dat Tesla de data verkoopt aan een partij en hier commercieel mee aan de haal gaat zonder anonimiseren. Kortom lastigvallen zonder mijn toestemming.
Die toestemming heb je wel gegeven bij het accepteren van de gebruikers voorwaarden van de auto.
22-10-2021, 10:58 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Op basis van welke wetgeving mag het NFI mijn tesla uitlezen, en wanneer?? Ik ben een overeenkomst aangegaan met Tesla, zij bieden mij een dienst, vooral voor autopilot, en die willen ze graag verbeteren adv life data. En ik snap dat ze dan veel data willen analyseren. Maar wtf heeft het nfi hier iets mee van doen? Omdat ze zo slim zijn de data te kunnen STELEN?? Want dat is het. Ongevraagd data van een Tesla analyseren blijft naar mijn idee diefstal, ongeacht of de security van mijn tesla goed is of niet. Ook bij een ongeval, onafhankelijk of het mijn fout is of niet, moet het niet zomaar kunnen dat ze mijn data zomaar uit mijn tesla jatten.

Als jouw auto betrokken was bij een regulier ongeval, zoals er dagelijks tientallen gebeuren, komt het NFI niet of nauwelijks in beeld. De verkeerspolitie heeft voldoende specialisten in dienst om zelf uit te zoeken bij onduidelijkheden over de toedracht hoe het een en ander heeft plaatsgevonden.

Pas als de auto (jouw auto) betrokken is geweest bij een omstandigheid binnen de kaders van de wegenverkeerswetgeving EN/OF het burgerlijk wetboek komt het NFI in beeld. En dan wordt jouw Tesla waarschijnlijk (tijdelijk) in beslag genomen op bevel van de zaakgelastigde Officier van Justitie.

Houd er dan maar rekening mee dat het NFI, omdat het een bevel van de Officier van Justitie uitvoert, niet alleen de data uit de Tesla 'mag jutten' (tss...), desnoods sleutelt het NFI je Tesla letterlijk in 7000 onderdelen uit elkaar.
22-10-2021, 12:53 door Anoniem
Door Ard van Wiersum: ... desnoods sleutelt het NFI je Tesla letterlijk in 7000 onderdelen uit elkaar.

Toevallig zoekt het NFI nog een goed gekwalificeerde medewerker, voor de invulling van de vacature van:

digital forensic researcher cybercrime

Op master/doctoraal niveau voor 36 uur/week, schaal 10/11. Interessante werkkring. Sluitingsdatum is 1 november.


Wat is er leuker dan de peperdure Tesla van je boze, foute overbuurman geheel uit elkaar te mogen halen? :-)
22-10-2021, 18:21 door Anoniem
"Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel", gaat Hoogendijk verder.
Het geeft enkel inzicht in de huidige meetwaarde van een sensor en daar zou je conclusies aan kunnen verbinden. Het punt blijft nog steeds welke conclusie je kunt trekken als je meetwaarde bijvoorbeeld aangeeft dat het gaspedaal volop is ingedrukt:

- bestuurder wil zonder te denken aan de medemens zo hard mogelijk rijden
- gaspedaal klemt
- bestuurder had een black-out
- bestuurder dacht de rem in te drukken
- bestuurder had teveel gedronken en geen besef meer van realiteit
- enz.

Kortom: wat is een meetwaarde zonder de volledige context?
23-10-2021, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door John777:
Door Anoniem: Goede zaak lijkt me.
Er zijn al teveel verkeershufters

Eens, alles meten wat er te meten valt. Inclusief het aantal alcoholische drankjes wat je per week thuis drinkt, want dat is helemaal niet goed voor je zoals je weet. Daar moeten we ook wat mee.

Jullie moeten echt het boek 'Je hebt wel iets te verbergen' van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis eens lezen.
Na het lezen van dit boek hier, in dit topic, nog eens reaguren.

Je had m’n sarcasme wel door toch hoop ik ;)
25-10-2021, 12:35 door Anoniem
21-10-2021, 18:17 door Anoniem
Nou ik zie dat zo: een controlemaatschappij is PRIMA als daarmee de misdaden van bepaalde mensen aan de kaak gesteld worden, die mensen die nu vinden dat ze zelf mogen bepalen wat ze doen en of ze zich aan de wet houden, zonder op de vingers gekeken te worden "want privacy".

U zou eens "Minority Report" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Minority_Report) moeten zien.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.